Σελίδες

Το βάρβαρο μίσος του σώματος – Η ομορφιά του γυμνού και οι πέτρες της προκατάληψης (video)

Πίνακας του Φώτη Κόντογλου το 1936, «Η ωραία Κλεοπάτρα της Αιγύτπου»
Μακέτα για το χαμάμ Πίσσα-Παπαηλιού*. Τέμπερα σε χαρτί. Ιδιωτική συλλογή.
Φωτογραφία από Το αρχείο του Φώτη Κόντογλου στο Βυζαντινό Μουσείο.

*Το χαμάμ Πίσσα-Παπαηλιού αναφέρεται στο "Λουτρό των Αέρηδων", ένα ιστορικό χαμάμ στην Αθήνα, το οποίο χτίστηκε μεταξύ 1430 και 1669 και λειτούργησε μέχρι το 1965. Σήμερα, είναι μουσείο με διαδραστική έκθεση για τα παραδοσιακά χαμάμ.

Το βάρβαρο μίσος του σώματος και εκείνοι που
ήθελαν να ρίξουν πέτρα στην ομορφιά του γυμνού

Επιμέλεια: Σοφία Ντρέκου

Πώς το γυμνό σώμα έγινε αιώνες τώρα στόχος φόβου
και καταδίκης, και πώς η αλήθεια του παραμένει
άρρηκτα δεμένη με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Στην ιστορία των κοινωνιών, το γυμνό σώμα υπήρξε συχνά πεδίο αντιπαράθεσης, δαιμονοποίησης και βίας. Δεν ήταν πάντοτε σύμβολο ελευθερίας ή αισθητικής – αντίθετα, πολλοί το αντιμετώπισαν με μίσος, σαν κάτι ανίερο, άξιο καταδίκης.

Η ανάρτηση αυτή αποτελεί μια ελάχιστη υπεράσπιση της ομορφιάς και της αθωότητας του γυμνού, απέναντι σε όσους έσπευσαν να το συκοφαντήσουν και να «ρίξουν πέτρα» στην ειλικρίνειά του.

Μέσα από το κείμενο, καλούμαστε να αναρωτηθούμε: ποιοι φόβοι κρύβονται πίσω από την ηθικολογία που καταδικάζει το σώμα; Και μήπως το να αρνούμαστε το φυσικό μας κάλλος σημαίνει τελικά να αρνούμαστε και ένα κομμάτι της ανθρωπιάς μας;

Η σεμνότητα του γυμνού δεν είναι θέμα
παράλογο αλλά σύνθεση συνδυασμού
του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού
για όσους διαβάζουν πραγματικά την ουσία 
μέσω των επιγραφών και των βιβλίων της γραφής
γιατί δεν ξέχασαν ότι η γυμνότητα δεν είναι γελοιότητα
αφού δεν κρύβει καμία ατέλεια μέσω υποκρισίας
της ενδυμασίας που σκεπάζει τις ψεύτικες αρχές.

Το βάρβαρο μίσος του σώματος

Όταν σε όλη την ιστορία της Ανθρωπότητας βλέπουμε ότι οι άνθρωποι, οι δημιουργοί, οι καλλιτέχνες έχουν πάντα δώσει έμφαση στο ερωτικό στοιχείο σε τόσα πολλά μέρη του κόσμου, που είναι δύσκολη η απαρίθμησή τους, αφού εκτός της Ευρώπης βλέπουμε και την Ασία με την Ινδία, την Ιαπωνία και την Κίνα για τις μεγάλες χώρες, πώς μπορούμε να αποδεχτούμε το βάρβαρο μίσος του σώματος; 

Γιατί οι κοινωνίες να έχουν δικαίωμα να κόψουν πέη, κλειτορίδες κλπ χωρίς να αντιστεκόμαστε;

Γιατί οι γυναίκες πρέπει επίσημα να κρύβουν τα πάντα, ενώ στην οικία τους, τους ζητούν τα πάντα;

Γιατί να αποδεχόμαστε την σταύρωση του γυμνού;

Γιατί να ξεχνάμε ότι η Σταύρωση έγινε με Σώμα γυμνό, αφού ήταν η παράδοση;

Ο Χριστός είναι γυμνός
κι αν το βρίσκεις άσεμνο
είναι γιατί δεν ξέρεις
ότι η αλήθεια δεν χρειάζεται
κανένα ρούχο για να κρυφτεί
διότι δεν ντρέπεται αν ενοχλεί
την υποκρισία των ηθοποιών
γιατί είναι μόνο αυτό που είναι
κι όχι αυτό που θέλει να φανεί
είναι μόνο ουσία και αδιαφορεί
για την εξουσία.

Christ nu de Benvenuto Cellini (Μπενβενούτο Τσελίνι)
Ο Εσταυρωμένος (1562) από τον Μπενβενούτο Τσελίνι
Christ crucified (1562) by Benvenuto Cellini (1500–1571)

Με την ενοχοποίηση του ερωτικού στοιχείου έχουμε καταπατήσει ένα φιλοσοφικό έργο με άμεσες επιπτώσεις στην κοινωνία, όπως είναι το Κάμα Σούτρα*. Έχουμε κρύψει τα γεννητικά μας όργανα λες και είναι καταδικασμένα.

Ολόκληρος ο Ελληνισμός δεν έκρυψε ποτέ το ερωτικό στοιχείο. Μ’ αυτόν τον τρόπο δίνουμε πάτημα στη βαρβαρότητα, που μισεί το σώμα, γιατί είναι κομμάτι της Ανθρωπότητας. Μισεί τη χαρά και την απόλαυση, ενώ είναι ανθρώπινες.

Αυτό πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας και στο πνεύμα μας, αλλιώς θα δεχτούμε στο τέλος να καταδικάσουν ακόμα και τον άνθρωπο του Βιτρούβιου που ζωγράφισε ο Leonardo da Vinci, επειδή φαίνεται το πέος του ανδρός. Πόσα έργα θα αφήσουμε να καταστρέψουν, επειδή δεν λέμε τίποτα και ντρεπόμαστε να τα προστατέψουμε, ενώ λέμε ότι η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο;

Μη φοβάσαι το γυμνό
γιατί αν διαβάσεις
όλα τα Ευαγγέλια
θα καταλάβεις
μετά από αιώνες
ότι η αλήθεια
ξεγυμνώνει τα πάντα
γιατί δεν ντρέπεται
κι ο λόγος είναι
ότι η Διαθήκη
είναι κληρονομιά
μόνο της ουσίας
όχι των αρχών
παράλογων
που επιτρέπουν
την υποκρισία
της κάλυψης
των ψευδοαρχών.

Εκείνοι που ήθελαν να ρίξουν
την πέτρα πάνω στη γυναίκα
είναι αυτοί που ενοχλούνται
από το γυμνό του Χριστού
πάνω στον Σταυρό
διότι η υποκρισία τους
είναι πιο ισχυρή
από την πίστη τους
που χρειάζεται τεμάχιση
για να σταθεί όρθια
ενώ το σώμα, το αίμα 
και το πνεύμα του Χριστού 
δεν γονατίζουν. Ν. Λυγερός

La liberté guidant le peuple)    είναι πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Ευγένιου Ντελακρουά
Η Ελευθερία οδηγεί το Λαό (γαλλ. La liberté guidant le peuple) 
είναι πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Ευγένιου Ντελακρουά 
εμπνευσμένο από την Ιουλιανή επανάσταση του 1830.

Αν φοβάσαι το γυμνό
δεν είναι θέμα πίστης
αλλά μόνο δογματισμού
γιατί είναι της φύσης μας
έτσι αν το μισείς
ή το απεχθάνεσαι
αναθεώρησε τον τρόπο
που βλέπεις την ουσία
της φύσης.

Μην ξεχνάς ότι ακόμα και στην Ινδία
στη χώρα του έρωτα κάποιοι βάρβαροι
προσπάθησαν να σπάσουν τα αγάλματα
επειδή ακολούθησαν την απαράδεκτη
παράδοση της καταστροφής του γυμνού
και της πράξης που παράγει τον κόσμο.

The Lakshmana Temple is a 10th-century Hindu temple built by Yashovarman located in Khajuraho, India
Ερωτική σκηνή από την βάση του Τέμπλου στο Ναό Λαχσμάνα που βρίσκεται 
στο συγκρότημα των ναών του Κχατζουράχο στην Ινδία. Είναι ένα από τα πιο 
γνωστά και καλοδιατηρημένα μνημεία της περιοχής και χρονολογείται 
από τον 10ο αιώνα. Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO

Το γυμνό δεν ήταν χυδαίο στην Αρχαιότητα
και η γυναίκα δεν ήταν αντικείμενο
ακόμα και ως άγαλμα
γι’ αυτό τώρα όταν ακούς ότι πρέπει
να καλύψουμε τα πάντα με μαύρα
να ξέρεις ότι εμείς τους γράφουμε
γιατί η ιστορία συνεχίζεται χωρίς τα όρια
του δογματισμού και της βαρβαρότητας.

Το γυμνό του Rubens* δείχνει καμπυλότητες
που κρύβουν μυστικά ανοίγματα
γιατί δεν ήταν έτοιμη η κοινωνία
να αντικρύσει την αλήθεια του σώματος
που αναζητά ένα λογοπαίγνιο για να παίξει
το ρόλο του δίχως όρια και συμβιβασμούς.

The Three Graces by Antonio Canova
The Three Graces by Antonio Canova. Οι τρεις χάριτες, 
άγαλμα από Μάρμαρο, Πέτρωμα του Αντόνιο Κανόβα 
Δημιουργία 1813–1816. Βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου.

Το γυμνό κορμί του Vincent

Γιατί το έβαλες εκεί; 
Δεν υπήρχε χώρος αλλού; 
Δεν ήθελες; 
Εκτός αν το ήθελε εκείνο. 
Το γυμνό κορμί του Vincent 
δεν μπορούσε να σ’ αγκαλιάσει 
μόνο να δοθεί. Και δόθηκε. 
Σε σένα. Για πάντα. Ν. Λυγερός

Γυμνή ξαπλωμένη Γυναίκα, 1887 Vincent van Gogh
Reclining Female Nude Vincent van Gogh 1887

Οι γυμνοί του Leonardo - Ν. Λυγερός

Καμιά ασχήμια εν απουσία του όμορφου,
καθόλου ψυχρότητα ελλείψει ζεστασιάς.
Οι γυμνοί του Leonardo δεν είναι σώματα
εφοδιασμένα με τεχνητές πανοπλίες
μα ανθρώπινα όντα.
Δεν κρύβει κανένα χαρακτηριστικό τους,
είναι έτσι όπως τους βλέπει.
Στα μάτια του Δασκάλου,
υπάρχει χώρος μόνο για ζωή
παρά τη φρίκη της κοινωνίας.

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι και ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου, ένα από τα πιο διάσημα σχέδιά του περίπου του 1490, το οποίο συνοδεύεται από σημειώσεις που βασίζονται στις αναλογίες του ανθρώπινου σώματος, όπως περιγράφονται από τον αρχαίο Ρωμαίο αρχιτέκτονα Βιτρούβιο. Το έργο αποτελεί μια μελέτη των αναλογιών του ανθρώπινου σώματος και της γεωμετρίας, συνδέοντας την τέχνη με την επιστήμη και τη φιλοσοφία. Το πρωτότυπο σχέδιο φυλάσσεται στην Πινακοθήκη της Ακαδημίας (Gallerie dell'Accademia) στη Βενετία της Ιταλίας. Περισσότερα »

Όταν ντρέπεσαι γι’ αυτό που είσαι
είσαι κοινωνική και αυτό φαίνεται
με το πώς αντιμετωπίζεις την ουσία.
Διότι το γυμνό ανήκει και αυτό
στη φύση της Ανθρωπότητας.

Πότε περπάτησες γυμνός
για να νιώσεις τη γη μας
κάτω από τα πόδια σου
και ν’ αγγίξεις τον ήλιο
με το μέτωπό σου
που δεν έσκυψε ποτέ
πάνω στη δυστυχία
γιατί αν φοράς
πάντα τα ρούχα
τα κοινωνικά
τι μπορείς να μάθεις
για την Ανθρωπότητα
κι αν επικοινωνείς
δίχως συνεννόηση
τι μπορείς να καταλάβεις
από τα ίχνη μας
που αφήσαμε
στο παρελθόν
για να μας βρουν
στο μέλλον
όταν θα έχουν μαζί μας
ξεπεράσει όλα τα εμπόδια
της ζωής και το άλμα
του θανάτου.

*Κάμα Σούτρα είναι ένα αρχαίο ινδικό ινδουιστικό ερωτικό κείμενο.
Αποδίδεται στον Βατσιαγιάνα, ανάμεσα στον 3ο και 4ο αιώνα μ.Χ.

Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς (Peter Paul Rubens, 28 Ιουνίου 1577 – 30 Μαΐου 1640) ήταν ένας από τους σημαντικότερους Φλαμανδούς ζωγράφους, το έργο του οποίου εντάσσεται στην τεχνοτροπία του μπαρόκ.

Οι αιωνόβιες γκραβούρες

Οι μεγάλοι έρωτες του Agostino Carracci. Ιταλός ζωγράφος (1557-1602)

– Γιατί είναι σημαντικές;
– Επειδή απαγορεύτηκαν.
– Στην Αναγέννηση;
– Ναι, αλλά και μετά.
– Από τα δόγματα;
– Φοβόντουσαν να δουν την αλήθεια.
– Οι αναφορές στην ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα;
– Όχι μόνο, αλλά πιο πολύ το γυμνό σε ερωτική πράξη.
– Όποια και να είναι;
– Ενοχλεί η παρουσία του φαλλού…
– Ενώ είναι μυθολογικό το θέμα;
– Η υποκρισία βλέπει μόνο το πρόσχημα και αποφεύγει την ουσία.
– Αρχίζω να καταλαβαίνω γιατί είναι σημαντικό να μην τις ξεχάσουμε ακόμα κι αν έχουμε γούστα άλλης εποχής.
– Επειδή διέσχισαν τις εποχές απέκτησαν πάχος χρόνου.
– Και είναι η απόδειξη ότι δεν τα κατάφερε η λογοκρισία.

Ουσία VI - Ν. Λυγερός

2021-01-15-OYSIA-6-scaled
Talks / Αφίσα Ουσία VI. Η ομορφιά του γυμνού. 

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2021, ώρα: 19.00 – 21.00
Ν. Λυγερός - Η ομορφιά του γυμνού. Ουσία VI. Video,
Photos Η ομορφιά του γυμνού. Ουσία VI. 15/01/2021



























Ο Νίκος Λυγερός είναι μαθηματικός, 
στρατηγικός αναλυτής και γεννήθηκε... 
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »

Πληροφορίες ζωγραφικών πινάκων Σοφία Ντρέκου

Τα κείμενα του κ. Νίκου Λυγερού από το Opus of N. Lygeros
Post Category: Articles / Dialogs / Poems / Talks / Video / Vinci
34252) Το βάρβαρο μίσος του σώματος. Perfection 18 7 7/2017. 
67077 Αν φοβάσαι το γυμνό, November 30, 2021
23373 Το γυμνό, February 3, 2016
16514 Το γυμνό του Rubens, August 23, 2014
13075 Ο Χριστός είναι γυμνός, August 17, 2013
13073 Η σεμνότητα του γυμνού. August 17, 2013
13074 Μη φοβάσαι το γυμνό. August 17, 2013
4953 Οι γυμνοί του Leonardo. June 2, 2012
Μετάφραση από τα γαλλικά: Κάτια Ρωσσίδου
58382 Όταν ντρέπεσαι. January 21, 2021
10971 Πότε περπάτησες γυμνός. December 31, 2012
34163 Μην ξεχνάς. August 16, 2017
58300 Οι αιωνόβιες γκραβούρες. January 19, 2021

Περισσότερα ΘέματαΚοινωνίαΤέχνες, Φιλοσοφία


25 βίντεο Ν. Λυγερός Playlist «Ουσία» 2021















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.