Η πιο διάσημη μεταμόρφωση της ιστορίας: η Νόρμα Τζην γίνεται
Μέριλιν Μονρόε με τη δύναμη του μακιγιάζ του Μαξ Φάκτορ.
H Μerilin Μonroe αριστερά όπως μπήκε στο studio
του Max Factor ως Νόρμα και δεξιά όπως έφυγε.
Η ιστορία και η εφεύρεση του Μαξ Φάκτορ, πατέρα του σύγχρονου
μακιγιάζ 💋 Video Max Factor Studio Behind the Scenes 1935 Film
Από την αρχαιότητα στην επανάσταση της βιομηχανίας ομορφιάς: Η ζωή, οι καινοτομίες και η κληρονομιά του Μαξ Φάκτορ που άλλαξε για πάντα τον κόσμο του μακιγιάζ.
✍️ Εργασία – Επιμέλεια: Σοφία Ντρέκου
Αρθρογράφος – Columnist (Sophia Drekou)
Η επανάσταση της ομορφιάς με τον Μαξ Φάκτορ
Η ιστορία του Μαξ Φάκτορ (Max Factor), του θρυλικού «πατέρα του μακιγιάζ», ξεκινά από τη Ρωσία και φτάνει στο Χόλυγουντ, όπου άλλαξε για πάντα τον κόσμο της γυναικείας ομορφιάς.
Από τις πρώτες συνταγές καλλωπισμού στην αρχαιότητα μέχρι την επινόηση του make-up, του lip gloss, των ψεύτικων βλεφαρίδων και του «μικρομέτρου ομορφιάς», η πορεία του αναδεικνύει πώς η αισθητική συνδέθηκε με την κοινωνία, τον κινηματογράφο και την αυτοπεποίθηση των γυναικών.
Στο αφιερωματικό άρθρο αυτό παρουσιάζεται η ζωή, η βιομηχανία και η κληρονομιά του, καθώς και η θρυλική μεταμόρφωση της Νόρμα Τζην σε Μέριλιν Μονρόε.
Την εμορφιά έτσι πολύ ατένισα, που
πλήρης είναι αυτής η όρασίς μου.
Κ. Καβάφης, Έτσι πολύ ατένισα (1917)
Περί ομορφιάς
Η ομορφιά απασχολούσε το γυναικείο φύλο από την αρχαιότητα και η απαρχή αυτού του ενδιαφέροντος χάνεται στην προϊστορία. Η ομορφιά γενικά είναι το χαρακτηριστικό που προσφέρει μια αέναη εμπειρία απόλαυσης, ευχαρίστησης, και ικανοποίησης.
Η ομορφιά μελετάται ως κλάδος της αισθητικής, της κοινωνιολογίας, της κοινωνικής ψυχολογίας και του πολιτισμού. Ως δημιούργημα του πολιτισμού, έχει εμπορευματοποιηθεί εξαιρετικά με όχι πάντα θετικά αποτελέσματα. Μια «ιδανική ομορφιά» είναι η ύπαρξη η οποία θαυμάζεται, ή κατέχει χαρακτηριστικά τα οποία χαρακτηρίζονται ευρέως ως όμορφα σε έναν συγκεκριμένο πολιτισμό ή κοινωνία.
Η έννοια του «όμορφου» ως κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα έλξης και συναισθηματικής ευημερίας. Με αυτήν την προϋπόθεση η πατριαρχική κοινωνία καλλιέργησε πρότυπα στα οποία οι γυναίκες θα έπρεπε να προσαρμόζονται προκειμένου να ικανοποιούν τις αντρικές απαιτήσεις.
Η ομορφιά απασχολούσε το γυναικείο φύλο από την αρχαιότητα και η απαρχή αυτού του ενδιαφέροντος χάνεται στην προϊστορία. Η ομορφιά γενικά είναι το χαρακτηριστικό που προσφέρει μια αέναη εμπειρία απόλαυσης, ευχαρίστησης, και ικανοποίησης.
Η ομορφιά μελετάται ως κλάδος της αισθητικής, της κοινωνιολογίας, της κοινωνικής ψυχολογίας και του πολιτισμού. Ως δημιούργημα του πολιτισμού, έχει εμπορευματοποιηθεί εξαιρετικά με όχι πάντα θετικά αποτελέσματα. Μια «ιδανική ομορφιά» είναι η ύπαρξη η οποία θαυμάζεται, ή κατέχει χαρακτηριστικά τα οποία χαρακτηρίζονται ευρέως ως όμορφα σε έναν συγκεκριμένο πολιτισμό ή κοινωνία.
Η έννοια του «όμορφου» ως κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα έλξης και συναισθηματικής ευημερίας. Με αυτήν την προϋπόθεση η πατριαρχική κοινωνία καλλιέργησε πρότυπα στα οποία οι γυναίκες θα έπρεπε να προσαρμόζονται προκειμένου να ικανοποιούν τις αντρικές απαιτήσεις.
«Αφήστε τις όμορφες γυναίκες στους ανθρώπους
χωρίς φαντασία». Μαρσέλ Προυστ 1871 - 1922
Οι γυναίκες προσπαθούσαν να τονίσουν τα προσόντα τους με διάφορους τρόπους ή να βελτιώσουν την εμφάνισή τους προσαρμόζοντάς την στα πρότυπα της εποχής και πολλά σχετικά ντοκουμέντα έχουν διασωθεί.
Η ομορφιά από την αρχαιότητα ως τον Μεσαίωνα
Αρχαία σκεύη καλλυντικών από τον 5ο αιώνα π.Χ., που μαρτυρούν τη διαχρονική
φροντίδα για την ομορφιά. Photo: Bowls for keeping tablets of make-up powder
and Corinthian pyxis found in a tomb, 5th Century B.C.
Ο Ηρόδοτος είναι αυτός που έχει καταγράψει την αρχαιότερη συνταγή ομορφιάς, περί το 3000 π.Χ. Eίναι η μάσκα βερίκοκου με την οποία κάλυπτε το πρόσωπό της η βασίλισσα Ατσοσίτο.
Στην Αίγυπτο έχουν καταγραφεί πλήθος αναφορών στην κοσμητική τέχνη. Μάλιστα, οι Αιγύπτιοι έκαναν και εξαγωγές καλλυντικών σκευασμάτων. Η Κλεοπάτρα φέρεται να έγραψε με τη βοήθεια του γιατρού της μια πραγματεία περί καλλυντικών, προσπαθώντας να καταγράψει τις συνταγές ομορφιάς που ακολουθούσε.
Σύμφωνα με τα όσα μας μεταφέρει ο Πλούταρχος, ιδιαίτερα χαρακτηριστικός ήταν ο τρόπος που μακιγιαριζόταν. Πολλές είναι οι συνταγές ομορφιάς που έχουν καταγραφεί και φτάσει μέχρι και τις μέρες μας από τις χρονικές εκείνες περιόδους, με κάποιες να μας εκπλήσσουν με τα ευφάνταστα συστατικά τους.
O ρόλος των γυναικών στον αρχαίο κόσμο είχε αρχίσει να διαφοροποιείται από τα ελληνιστικά χρόνια. Εξακολουθούσαν να ασχολούνται κυρίως με την οικιακή ζωή, αλλά δεν περιορίζονταν μόνο εκεί. Είχαν μόρφωση και έπαιρναν μέρος σε κοινωνικές εκδηλώσεις.
Όσο ισχυροποιούταν ο ρόλος της γυναίκας, τόσο αναπτυσσόταν και η ανάγκη για καλλωπισμό και καλή εμφάνιση. Τα μύρα που χρησιμοποιούσαν ήταν σε μορφή ελαίου ή κρέμας. Τα καλλυντικά όπως το ψιμύθιο, που ήταν κρέμα για μακιγιάζ με βάση το λευκό του μολύβδου, φυλάσσονταν σε ειδικά δοχεία με πώμα, γνωστές ως πυξίδες.
Η γέννηση της βιομηχανίας καλλυντικών
(Αναφορές στους νεότερους χρόνους, πριν τον Φάκτορ)
Την περίοδο της εξάπλωσης του χριστιανισμού, η βιομηχανία των καλλυντικών δέχτηκε μεγάλο πλήγμα, μιας και η νέα θρησκεία δεν επικροτούσε τη φιλαρέσκεια, χαρακτηρίζοντας την αμαρτία.
Κατά τον 12ο αιώνα, εντοπίζουμε την επιστροφή στην καταγραφή συνταγών ομορφιάς, με τη συλλογή ενός δασκάλου της περίφημης σχολής του Σαλέρμου, η οποία αντιγράφτηκε από αναρίθμητους συγγραφείς μέχρι και επτά αιώνες αργότερα. Παράλληλα, πολλοί ήταν οι σοφοί και οι ερευνητές που ασχολήθηκαν με την ομορφιά με διάφορους τρόπους.
(Αναφορές στους νεότερους χρόνους, πριν τον Φάκτορ)
Την περίοδο της εξάπλωσης του χριστιανισμού, η βιομηχανία των καλλυντικών δέχτηκε μεγάλο πλήγμα, μιας και η νέα θρησκεία δεν επικροτούσε τη φιλαρέσκεια, χαρακτηρίζοντας την αμαρτία.
Κατά τον 12ο αιώνα, εντοπίζουμε την επιστροφή στην καταγραφή συνταγών ομορφιάς, με τη συλλογή ενός δασκάλου της περίφημης σχολής του Σαλέρμου, η οποία αντιγράφτηκε από αναρίθμητους συγγραφείς μέχρι και επτά αιώνες αργότερα. Παράλληλα, πολλοί ήταν οι σοφοί και οι ερευνητές που ασχολήθηκαν με την ομορφιά με διάφορους τρόπους.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι αντιλήψεις της ομορφιάς καθορίζονται εξελικτικά, ότι τα πράγματα, οι όψεις των ανθρώπων και τα τοπία που θεωρούνται όμορφα βρίσκονται συνήθως σε καταστάσεις που πιθανόν να δώσουν αυξημένη επιβίωση των γονιδίων του ανθρώπου που αντιλαμβάνεται την ομορφιά.
Στους νεότερους χρόνους ένα όνομα έχει γίνει συνώνυμο με τη γυναικεία ομορφιά σ’ ολόκληρο τον κόσμο σήμερα. Με την ομώνυμη βιομηχανία ομορφιάς, που ίδρυσε ο νεαρός Μαξ Φάκτορ (Max Factor) το 1909, έφερε την επανάσταση στο χώρο των καλλυντικών.
Η ζωή και η πορεία του Μαξ Φάκτορ
(Βιογραφία, μετανάστευση, Χόλυγουντ).
Ο Μαξ Φάκτορ, ο άνθρωπος που έδωσε νέα μορφή στην έννοια της ομορφιάς.
Πορτρέτο Μαξ Φάκτορ (Maksymilian Faktorowicz)
O Μαξ Φάκτορ ή Maksymilian Faktorowicz (15 Σεπτεμβρίου 1872 – 30 Αυγούστου 1938) ήταν αυτός που εισήγαγε τη λέξη μέικ-απ στην κοσμητολογία. (σημ. ή κοσμετολογία, είναι η λεγόμενη «επιστήμη» της ομορφιάς, η οποία περιλαμβάνει τη μελέτη και την εφαρμογή θεραπειών στην αισθητική. Έχει επικρατήσει τα προϊόντα ομορφιάς να τα ονομάζουμε και κοσμητικά προϊόντα.)
Η ζωή του Μαξ Φάκτορ ή Μαξ Φάιρσταϊν, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, ήταν μια διαρκής περιπέτεια. Γεννήθηκε το 1877 στο Λοτζ της Ρωσίας, που σήμερα ανήκει στην Πολωνία.
Ξεκίνησε την καριέρα του στη Μόσχα, φτιασιδώνοντας τις μπαλαρίνες του τσαρικού μπαλέτου.
Το 1902 σε ηλικία 27 ετών κι έπειτα από πολλές περιπλανήσεις, ταξίδεψε μαζί με την οικογένεια του στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Έκθεση του Σαιντ Λούις καταλήγει στο Λος Άντζελες και δεν επέστρεψε ποτέ.
Ξεκίνησε να πουλά προϊόντα μαλλιών και εισαγόμενα καλλυντικά στην περιοχή του Σαιντ Λιούις, το πρώτο του κατάστημα στη θεατρική γειτονιά της πόλης.
Γρήγορα, το όνομά του γίνεται γνωστό, καθώς κερδίζει την εμπιστοσύνη ηθοποιών και της νεοσύστατης τότε κινηματογραφικής βιομηχανίας για τις λύσεις που προτείνει στο μακιγιάζ.
Η Τζιν Χάρλοου, η Μπέτι Ντέιβις και όλες οι μεγάλες σταρ του Χόλυγουντ ήταν πελάτισσές του στο σαλόνι ομορφιάς που διατηρούσε κοντά στην περίφημη «Χόλιγουντ Μπούλεβαρντ».
Ο ίδιος εγκαταστάθηκε στο Λος Άντζελες με την οικογένειά του το 1909 και συνεργάστηκε με την Pantages Theatre.
Ο Max Factor ήταν ο δημιουργός του πρώτου make up, κάνοντας τις ηθοποιούς να φαίνονται πιο φυσικές από κοντά.
Το 1918, ανέπτυξε ένα είδος πούδρας, η οποία του επέτρεψε να δημιουργήσει μακιγιάζ για κάθε άτομο με βάση τους τόνους του δέρματος τους, έχοντας μεγάλη γκάμα αποχρώσεων.
Η συνεργασία με τις σταρ του Χόλυγουντ
(Jean Harlow, Bette Davis, Joan Crawford, Judy Garland).
Πολλές από τις «θεές» της μεγάλης οθόνης πόζαραν στις ολοσέλιδες διαφημίσεις του στα περιοδικά της εποχής. Οι καλύτερες πελάτισσες του ήταν η Μαίρη Πίκφορντ (Mary Pickford), Τζιν Χάρλοου (Jean Harlow), Μπέτι Ντέιβις (Bette Davis), η Τζόαν Κρόφορντ (Joan Crawford) και η Τζούντι Γκάρλαντ (Judy Garland).
Ο Μαξ Φάκτορ εφαρμόζει κραγιόν στη σταρ Λουίζ Φαζέντα, το 1924.
c. 1924 Factor applies lipstick to Hollywood star Louise Fazenda.
(Make-up, lip gloss, βλεφαρίδες, pancake, μικρόμετρο ομορφιάς).
Στην συνέχεια έφτιαξε ψεύτικες βλεφαρίδες, το μολύβι φρυδιών, lip gloss, και το pancake μέικ απ, δημιουργώντας μια ολόκληρη νέα «γλώσσα» στο μακιγιάζ του κινηματογράφου.
Αναπόφευκτα, από την στιγμή που οι ηθοποιοί παρουσιάζονταν τόσο κομψοί στην οθόνη, ήθελαν να διατηρήσουν την ίδια εικόνα φορώντας το μέικ απ του Max Factor και στην καθημερινή τους ζωή.
Σύντομα, οι γυναίκες που δεν σχετίζονται με το θέατρο ή την κινηματογραφική βιομηχανία ρωτούσαν για το περίφημο make up, που θεωρούσαν ότι θα τις έκανε σαν τις σταρ που θαύμαζαν.
Από το 1920, οι γιοι του Max σε μεγάλο βαθμό εμπλέκονται στην επιχείρηση με τον Ντέιβις να εργάζεται ως γενικός διευθυντής και τον Φρανκ ως βοηθός του πατέρα του για την ανάπτυξη νέων προϊόντων.
Το 1927 η Max Factor ξεκίνησε για πρώτη φορά την πώληση των καλλυντικών της στους καταναλωτές. Πριν τον Max Factor, λίγες ήταν οι γυναίκες που χρησιμοποιούσαν καλλυντικά. Η φίρμα Μαξ Φάκτορ γίνεται παγκόσμια γνωστή σε όλο τον κόσμο και καθορίζει την άποψη για την ομορφιά στον 20ο αιώνα.
Ο Μαξ Φάκτορ έφυγε από τη ζωή στις 30 Αυγούστου του 1938 στην ηλικία 59 ετών, αφού πρόλαβε με τις λύσεις ομορφιάς που πρότεινε να μεταμορφώσει την απλή γυναίκα σε εκθαμβωτική σταρ ή έστω να της δημιουργήσει την ψευδαίσθηση και αν αυτή δεν μπορούσε να ανταποκριθεί οικονομικά σε αυτή την μεταμόρφωση, να την φορτώνει με συμπλέγματα κατωτερότητας και απωθημένα!
Αναπόφευκτα, από την στιγμή που οι ηθοποιοί παρουσιάζονταν τόσο κομψοί στην οθόνη, ήθελαν να διατηρήσουν την ίδια εικόνα φορώντας το μέικ απ του Max Factor και στην καθημερινή τους ζωή.
Σύντομα, οι γυναίκες που δεν σχετίζονται με το θέατρο ή την κινηματογραφική βιομηχανία ρωτούσαν για το περίφημο make up, που θεωρούσαν ότι θα τις έκανε σαν τις σταρ που θαύμαζαν.
Από το 1920, οι γιοι του Max σε μεγάλο βαθμό εμπλέκονται στην επιχείρηση με τον Ντέιβις να εργάζεται ως γενικός διευθυντής και τον Φρανκ ως βοηθός του πατέρα του για την ανάπτυξη νέων προϊόντων.
Το 1927 η Max Factor ξεκίνησε για πρώτη φορά την πώληση των καλλυντικών της στους καταναλωτές. Πριν τον Max Factor, λίγες ήταν οι γυναίκες που χρησιμοποιούσαν καλλυντικά. Η φίρμα Μαξ Φάκτορ γίνεται παγκόσμια γνωστή σε όλο τον κόσμο και καθορίζει την άποψη για την ομορφιά στον 20ο αιώνα.
Ο Μαξ Φάκτορ έφυγε από τη ζωή στις 30 Αυγούστου του 1938 στην ηλικία 59 ετών, αφού πρόλαβε με τις λύσεις ομορφιάς που πρότεινε να μεταμορφώσει την απλή γυναίκα σε εκθαμβωτική σταρ ή έστω να της δημιουργήσει την ψευδαίσθηση και αν αυτή δεν μπορούσε να ανταποκριθεί οικονομικά σε αυτή την μεταμόρφωση, να την φορτώνει με συμπλέγματα κατωτερότητας και απωθημένα!
Η κληρονομιά του Μαξ Φάκτορ και η συνέχιση της εταιρείας
(Γιοι, επεκτάσεις, εξαγορές, Revlon – Procter & Gamble).
Ο γιος του, Φρανκ πήρε το όνομα Max Factor JR και συνέχισε να ασχολείται με την εταιρεία, μέχρι τη δεκαετία του 1970, φτιάχνοντας σκιές για πεζοναύτες των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, προσφέροντας προϊόντα όπως σαμπουάν και after shave, ενώ το 1955 δημιούργησε το πρώτο του γυναικείο άρωμα.
Θεωρείται ως ο πατέρας του σύγχρονου μακιγιάζ και η εταιρία Max Factor είναι υπεύθυνη για την επινόηση πολλών βασικών καλλυντικών προϊόντων (τόσο στην οθόνη και εκτός) και εξακολουθεί να είναι η έμπνευση πίσω από τις τάσεις ομορφιάς.
Στη δεκαετία του 1970, η τρίτη γενιά της Factors ανήλθε σε ανώτερες θέσεις σύμφωνα με το myaroma.gr, οδηγώντας την εταιρεία στην εξαγορά της από την Revlon και, στη συνέχεια από την Procter & Gamble το 1991.
Το «Μικρόμετρο Ομορφιάς» (1935) του Μαξ Φάκτορ
πάνω στην ηθοποιό Μάρτζορι Ρέινολντς.
Η «μαγική» κάσκα που διόρθωνε κάθε ατέλεια και υποσχόταν ότι θα μεταμόρφωνε τις κοπέλες σε σταρ του σινεμά. Το Χόλυγουντ δεν συγχωρεί ατέλειες στην εμφάνιση.
Το 1934, μία καινοτόμα εφεύρεση υποσχόταν ότι θα μεταμόρφωνε απλές καθημερινές κοπέλες σε σταρ του σινεμά. Το «Μικρόμετρο Ομορφιάς της Μαξ Φάκτορ» ήταν μία πρώιμη μορφή του photoshop.
Το 1934, μία καινοτόμα εφεύρεση υποσχόταν ότι θα μεταμόρφωνε απλές καθημερινές κοπέλες σε σταρ του σινεμά. Το «Μικρόμετρο Ομορφιάς της Μαξ Φάκτορ» ήταν μία πρώιμη μορφή του photoshop.
Φοριόταν σαν κάσκα πάνω απ’ το κεφάλι του μοντέλου και αναδείκνυε κάθε μικροσκοπική ατέλεια στο πρόσωπό του. Έτσι ο μακιγιέρ μπορούσε να διορθώσει την απειροελάχιστα στραβή μύτη ή το ελαφρώς πεσμένο βλέφαρο της Χολιγουντιανής ντίβας, που είχε στα χέρια του.
Στη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε το 1935 στο επιστημονικό περιοδικό «Modern Mechanix», ο Φάκτορ εφάρμοζε το μικρόμετρο πάνω στην ηθοποιό Μάρτζορι Ρέινολντς.
Η εφεύρεση του μικρομέτρου. Η συσκευή που υποσχόταν την
τέλεια συμμετρία. Το μικρόμετρο ομορφιάς, σε διαφημιστική εικόνα.
Το «Μικρόμετρο Ομορφιάς» αναλύει της ατέλειες του προσώπου για το μακιγιάζ, γράφει η διαφημιστική καταχώρηση του 1935 και πληροφορεί τους έκπληκτους αναγνώστες ότι ο διασημότερος μακιγιέρ του Χόλυγουντ, Μαξ Φάκτορ, δημιούργησε ένα νέο εργαλείο που βοηθά τους ειδικούς της γυναικείας ομορφιάς να διορθώσουν όλες τις ατέλειες του προσώπου.
Η λειτουργία της «κάσκας» Η εφεύρεση παρουσιάστηκε ως η σωτηρία των ηθοποιών των οποίων οι ατέλειες του προσώπου μεγεθύνονταν στην τεράστια οθόνη του κινηματογράφου. Σύμφωνα με τη φωτογραφία, ο Φάκτορ ντυμένος ως γιατρός «θεράπευε» με την κάσκα του κάθε λάθος της φύσης.
Πρώτα κατέγραφε λεπτομερώς τις αναλογίες του προσώπου και ξεχώριζε τα σημεία που έπρεπε να βελτιωθούν με τη βοήθεια μακιγιάζ γεμίζοντας με κόμπλεξ και ενοχές τις γυναίκες που έπρεπε να διορθώνουν τα κακώς κείμενα!
Ο τύπος της εποχής περιέγραφε τη συσκευή ως μάσκα του μπέιζμπολ που έμπαινε πάνω απ’ το κεφάλι και το πρόσωπο. Εφάρμοζε ακριβώς με τη βοήθεια ευλύγιστων, μεταλλικών λουρίδων, οι οποίες σταθεροποιούνταν με βίδες.
Η τέχνη του μακιγιάζ όπως την εφάρμοζε ο Μαξ Φάκτορ στον κινηματογράφο.
Ο Μαξ Φάκτορ βάφει τη Josephine Dunn το 1930 εφαρμόζοντας την τεχνική του
στην ηθοποιό Ζοζεφίν Νταν. Max Factor applies eyeshadow to actress Josephine Dunn
Η εφεύρεση είχε λύσεις για πολλά είδη προσώπων και διαφήμιζε ότι μπορούσαν να γίνουν μέχρι και 325 πιθανές προσαρμογές.
Το μεγάλο προτέρημα της συσκευής έλεγαν ότι ήταν η ακρίβεια σε σημείο που να αντικαθιστά το έμπειρο μάτι του ειδικού. Οι δημιουργοί της υποστήριζαν ότι βρίσκει ακόμα και την πιο μικρή ατέλεια, την οποία ούτε ένας έμπειρος μακιγιέρ δεν μπορεί να δει.
Ο κόσμος ευτυχώς δεν συνήθισε ποτέ την εμφάνιση της κάσκας, που έμοιαζε πιο πολύ με μηχανή βασανιστηρίου παρά με εξάρτημα ομορφιάς. Τελικά το περίφημο «μικρόμετρο ομορφιάς» κατέληξε να εκτίθεται στο Μουσείο Ψυχαγωγίας του Χόλυγουντ.
Αν είσαι άσχημος στην εξωτερική εμφάνιση,
να γίνεις όμορφος στο εσωτερικό,
που δεν φαίνεται, όπως το ανθηρό ρόδο
στον κάλυκα. Γρηγόριος ο Θεολόγος
Η μεταμόρφωση της Νόρμα Τζην σε Μέριλιν Μονρόε
Από κορίτσι της διπλανής πόρτας σε παγκόσμιο σύμβολο: η Νόρμα Τζην
ως Μέριλιν Μονρόε. Norma Jean Baker vs Marilyn Monroe – η μεταμόρφωση
Η συμβολή του στο πιο αναγνωρίσιμο look του 20ού αιώνα.
Το 2015 η Max Factor γιόρτασε τα 80 χρόνια από τότε που ο κ. Max Factor άνοιξε τις πόρτες του δικού του make-up studio, μεταμορφώνοντας όλη την ελίτ του Χόλυγουντ.
Ποια ήταν η πιο αναγνωρίσιμη πελάτισσά του από όλες;
Η Νόρμα Τζιν, η οποία πέρασε τις πόρτες του Studio στα τέλη της δεκαετίας του 1940 ως καστανή και χάρη στον Max Factor μεταμορφώθηκε ολοκληρωτικά στην απόλυτη ξανθιά, ένα look που ταίριαζε στη Μέριλιν Μονρόε. Από τότε το make up της Max Factor χρησιμοποιούνταν για την δημιουργία του look της Μέριλιν.
Η μεταμόρφωση της Νόρμα Τζην στην σέξι Μέριλιν
Η καμπάνια στοχεύει να αναδείξει το ρόλο του μακιγιάζ στη μεταμόρφωση της νεαρής Νόρμα Τζην στην, γεμάτη αυτοπεποίθηση σεξοβόμβας του «Μερικοί το προτιμούν καυτό» και του «Επτά χρόνια φαγούρα» που σημάδεψαν με τον τρόπο τους την κινηματογραφική ιστορία του περασμένου αιώνα.
Η αλήθεια είναι ότι η Μέριλιν Μονρόε ήταν πελάτισσα της Max Factor την δεκαετία του 1940. Σύμφωνα με την εταιρεία, υπεύθυνος για την εμφάνιση σήμα-κατατεθέν της Μέριλιν ήταν ο πρόεδρος της εταιρείας, Max Factor Jr, αν και η ιστορία αναφέρει ότι την Μέριλιν Μονρόε έκανε ξανθιά η Sylvia Barnhart που εργαζόταν σε διαφορετικό σαλόνι ομορφιάς.
«(Το λουκ της Μέριλιν) Είναι το απόλυτο λουκ που προσδιορίζει τη λάμψη», ανέφερε η Pat McGrath, global creative design director της εταιρείας.
Η Max Factor έχει χρησιμοποιήσει μέχρι σήμερα την Γκουίνεθ Πάλτροου και τη Ζιζέλ Μπούντχεν στις διαφημιστικές της εκστρατείες.
Η Μέριλιν Μονρόε συνεχίζει να θησαυρίζει μετά το θάνατό της
Η Μέριλιν Μονρόε (Marilyn Monroe, 1 Ιουνίου 1926 - 5 Αυγούστου 1962, γεννημένη ως Νόρμα Τζιν Μόρτενσον (Norma Jeane Mortenson), ήταν Αμερικανίδα ηθοποιός, σύμβολο του σεξ τη δεκαετία του 1950.
Η Μέριλιν Μονρόε πέθανε το 1962 σε ηλικία 36 χρονών αλλά συνεχίζει να θησαυρίζει μισό αιώνα και πλέον μετά το θάνατό της που αποδόθηκε σε υπερβολική δόση υπνωτικών χαπιών.
Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου την έχει κατατάξει έκτη στη λίστα με τις 25 μεγαλύτερες σταρ όλων των εποχών.
Ο Μαξ Φάκτορ και η κοινωνική διάσταση της ομορφιάς
Η συμβολή του Μαξ Φάκτορ δεν περιορίστηκε μόνο στην αισθητική. Δημιούργησε ένα νέο λεξιλόγιο ομορφιάς που διαμόρφωσε κοινωνικές προσδοκίες, όνειρα και πρότυπα. Έκανε τη γυναίκα να νιώθει σταρ, ανεξάρτητα αν βρισκόταν μπροστά στην κάμερα ή στον καθρέφτη του σπιτιού της. Η βιομηχανία καλλυντικών έγινε χώρος κοινωνικής έκφρασης, αυτοπεποίθησης αλλά και αμφισβήτησης, αποκαλύπτοντας τον διπλό χαρακτήρα της: δύναμη και παγίδα μαζί.
Η ομορφιά ως κοινωνική περσόνα
Η ιστορία του Μαξ Φάκτορ φανερώνει πως η ομορφιά δεν είναι μόνο εξωτερική, αλλά κοινωνική περσόνα: μια γλώσσα επικοινωνίας, μια μάσκα που άλλοτε απελευθερώνει κι άλλοτε περιορίζει.
Ο Πλάτων θύμιζε ότι το κάλλος της ψυχής υπερέχει του σώματος· όμως ο Φάκτορ έδειξε πώς η εξωτερική μεταμόρφωση μπορεί να γίνει εργαλείο αυτοπεποίθησης και δύναμης. Στον καθρέφτη των καλλυντικών συναντώνται οι πόθοι, οι φόβοι και οι ελπίδες μιας κοινωνίας που διψά για λάμψη.
✒️ Σοφία Ντρέκου
• Max Factor American makeup designer
Written by Editors of Encyclopaedia Britannica
britannica.com/biography/Max-Factor
• Η εφεύρεση του Μαξ Φάκτορ
https://www.telegraph.co.uk/
• tomov.gr / To Mvb Μια ιστορία ομορφιάς
• Макс Фактор — Википедия
• Max Factor Sr. - Wikipedia
• Max Factor: Make Up Products
• Μέριλιν Μονρόε: Ένας μύθος πεθαίνει, Ιστορικό
Λεύκωμα 1962, σελ. 138-141, Καθημερινή (1997)
• Βίντεο από YouTube, της Google.
Πηγή Αέναη επΑνάσταση
🎬 Video: Max Factor Studios Behind the Scenes 1935 Film 🎞️
7 Vid λίστα αναπαραγωγής Max Factor
Max Factor historie
The Max Factor Story
όπως πάντα οι αναρτήσεις σου μας πάνε από έκπληξη
σε έκπληξη. Να είσαι πάντα καλά. 31 Αυγ 2019
Σοφία Ντρέκου: Σωτήρη μου αγαπημένε καλημέρα και σε σένα.
Σοφία Ντρέκου: Σωτήρη μου αγαπημένε καλημέρα και σε σένα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.