Μέσα σε κάθε σκέψη περί Θεού, είναι ο Θεός
Βίντεο: ο εκφραστής της ομορφιάς του Θεού
Η Πάλη με τον Θεό - Παύλος Ευδοκίμωφ
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου
«Μέσα σε κάθε σκέψη περί Θεού είναι ο Θεός, που σκέφτεται τον εαυτό του μέσα στο ανθρώπινο πνεύμα και συνιστά αμέσως το βίωμα της παρουσίας του.» (Παύλος Ευδοκίμωφ, Η πάλη με τον Θεό, Εκδόσεις Πατριαρχικόν Ίδρυμα Πατερικών Μελετών). Ο Παύλος Ευδοκίμωφ παραπέμπει στο ρητό του Αγίου Βαρσανουφίου: «Οι Άγιοι ουκ αυτοί εισίν οι λαλούντες αφ' εαυτών, αλλ' ο Θεός εν αυτοίς λαλεί».
Το ίδιο πράγμα λέει ο Απόστολος με τα λόγια:
«το πνεύμα του Θεού προσεύχεται μέσα μας στεναγμοίς αλαλήτοις».
Σε άλλο σημείο ο Ευδοκίμωφ κάνει την εξής διάκριση.
Ότι εμείς δεν μπορούμε να πούμε τίποτε για το Θεό.
Μπορούμε μόνο να τον επικαλούμαστε.
Πρόκειται για τη διάκριση ανάμεσα στη γνώση της έννοιας του Θεού και στην πίστη στο Θεό. Η Ορθοδοξία μένει στην πίστη στο Θεό και όχι στη γνώση της έννοιας του Θεού. «Ο άνθρωπος» λέει ο Ευδοκίμωφ «δεν μπορεί να ειπή τίποτε ακόμη για το Θεό, αλλά μπορεί ήδη να τον επικαλεσθή και να βρεθή κοντά του.»[1]
Παύλος Ευδοκίμωφ - Η πάλη με τον Θεό
Η βαθειά απαισιοδοξία του Freud ή του Heidegger διαμορφώνεται εντελώς φυσικά, όταν σκέπτεται κανείς την ζωή σε σχέση με το τέλος της. Το να αναγνωρίσει κανείς και να δεχθεί αυτό το τέλος είναι ήδη μια φιλοσοφική στάση βαθειά και αληθινή, διότι «κανείς δεν ομιλεί για την ζωή τόσο καλά όσο ο θάνατος», σημειώνει ο Julien Green. Πράγματι, μια ατέλειωτη διάρκεια μέσα στις συνθήκες της επίγειας ζωής, ο χρόνος κομμένος απλούστατα από το τέλος του, θα στερούσε την ύπαρξη από το νόημά της.
Το υπέρτατο κακό αποδεικνύεται ότι κυοφορεί την υπέρτατη λύση της ανθρώπινης μοίρας. Ο θάνατος προκαλεί την πολύ νόμιμη αγωνία, σταματά την συνήθη βεβήλωση με την λήθη και τοποθετεί αμέσως σ’ εκείνο το επίπεδο βάθους, το όποιον εντυπωσιάζει όλες τις περιπτώσεις με το μεγαλείο του μυστηρίου του. Ο άγιος Αυγουστίνος, στην αρχή της ζωής του, θρηνεί την αναχώρηση του φίλου του και ομολογεί: «Έγινε ένα μεγάλο ερώτημα για μένα τον ίδιο, και ερωτούσα την ψυχή μου» (3).
Η φύση δεν γνωρίζει προσωπική αθανασία, δεν γνωρίζει παρά την επιβίωση του είδους. Οι «άθεοι» δεν μπορούν να οραματίζονται παρά επιβίωση μέσα στα έργα τους ή μέσα στην ανάμνηση των μελλοντικών γενεών είναι μια μελαγχολική αθανασία λεξικού, το πολύ - πολύ.
Ο Ωριγένης αναφέρει μια παράδοση, κατά την οποία το σώμα του Αδάμ είχε ταφεί εκεί όπου ο Χριστός σταυρώθηκε. Μια άλλη παράδοση λέγει ότι το ξύλο τού Σταυρού έχει την προέλευσή του από το δένδρο της Εδέμ. Έτσι ο Σταυρός του Χριστού έγινε το Δένδρο της ζωής. Η Βίβλος αγνοεί την φυσική αθανασία και αποκαλύπτει την Ανάσταση πού έρχεται από το υπερπέραν: από τον θάνατο και την Ανάσταση του Θεανθρώπου. Έτσι μόνον ο Χριστιανισμός δέχεται την τραγικότητα του θανάτου, τον κοιτάζει κατά πρόσωπο, γιατί o Θεός περνά απ' αυτό τον δρόμο και όλοι τον ακολουθούν.
*Ο Παύλος Νικολάγιεβιτς Ευδοκίμωφ (ρωσ. Павел Николаевич Евдокимов - Πάβελ Νικολάγιεβιτς Εβντοκίμοφ) (1901-1970) ήταν Ρώσος θεολόγος και φιλόσοφος. Ο Θεολογικός στοχασμός του Ευδοκίμωφ δεν υπόκειται σε συστηματική παρουσίαση: ο Christopher P.Klofft την παρομοιάζει με μία σπειροειδή αλλά διακεκομμένη γραμμή. [Christopher P.Klofft,«GENDER AND THE PROCESS OF MORAL DEVELOPMENT IN THE THOUGHT OF PAUL EVDOKIMOV», Theological Studies, (Mar. 2005), τομ.66 σελ.71]
Παραπομπές
1. "Μέσα σε κάθε σκέψη περί Θεού είναι ο Θεός" (Παύλος Ευδοκίμωφ) Μόσχος Ε. Λαγκουβάρδος http://moschoblog.blogspot.com/2012/04/blog-post.html
2. 1. Α' Κορ. 15, 26. και 2. Εξομολογήσεις, σ. 69. anagnosmatario.blogspot.com
Παύλου Ευδοκίμωφ «Η Πάλη με τον Θεό» Πατριαρχικό Ιδρυμα Πατερικών Μελετών, 1991. Σελ. 238-240. Πηγή: www.sophia-ntrekou.gr / Αέναη επΑνάσταση
Βίντεο: «Ο Παύλος Ευδοκίμωφ ως εκφραστής της ομορφιάς του Θεού» 10 και 11 Δεκεμβρίου 2010. Εισήγηση από τον Σεβασμιώτατο Gabriel de Comane και τον πατέρα Nicolas Gernokrak.
2. 1. Α' Κορ. 15, 26. και 2. Εξομολογήσεις, σ. 69. anagnosmatario.blogspot.com
Παύλου Ευδοκίμωφ «Η Πάλη με τον Θεό» Πατριαρχικό Ιδρυμα Πατερικών Μελετών, 1991. Σελ. 238-240. Πηγή: www.sophia-ntrekou.gr / Αέναη επΑνάσταση
Βίντεο: «Ο Παύλος Ευδοκίμωφ ως εκφραστής της ομορφιάς του Θεού» 10 και 11 Δεκεμβρίου 2010. Εισήγηση από τον Σεβασμιώτατο Gabriel de Comane και τον πατέρα Nicolas Gernokrak.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.