"copyrightHolder": { "@type": "Person", "name": "Sophia Drekou" }, "potentialAction": { "@type": "ReadAction", "target": "https://www.sophia-ntrekou.gr/2019/08/oi-stayrwmenoi-tou-aygoustou.html" } }

Σελίδες

Οι σταυρωμένοι του Αυγούστου - Η Παναγία της Τήνου και οι γονατιστοί προσκυνητές της Μεγαλόχαρης

Γονατιστοί προσκυνητές ανεβαίνουν την λεωφόρο προς τον Ιερό Ναό Παναγία της Τήνου τον Δεκαπενταύγουστο, περιτριγυρισμένοι από πλήθος.
Προσκυνητές γονατιστοί ανεβαίνουν τον δρόμο προς την Παναγία
της Τήνου – Μια εικόνα πίστης, θυσίας και σιωπηλής προσευχής.

Η αιματηρή άνοδος της πίστης – Οι σταυρωμένοι του Αυγούστου στην Τήνο

Μια συγκλονιστική μαρτυρία για το προσκύνημα στην Παναγία της Τήνου, την πίστη, τον πόνο και την ελπίδα των σταυρωμένων ανθρώπων του Αυγούστου.

Εισαγωγή

Στην Τήνο του Δεκαπενταύγουστου, εκεί όπου η Παναγία της Τήνου γίνεται σκέπη και ελπίδα για τους γονατιστοί προσκυνητές, εκτυλίσσεται ένα μυστήριο πίστης και ανθρώπινου πόνου.

Μέσα από την προσωπική μαρτυρία του π. Χαράλαμπου Λίβυου Παπαδόπουλου και άλλων προσκυνητών, το κείμενο αυτό αποτυπώνει τη βαθιά σχέση ζωής με την Παναγία, τον σεβασμό στον σωματοποιημένο πόνο, τις γονατιστές πορείες προς τον ναό της Μεγαλόχαρης, και τη σύγκρουση μεταξύ εσωτερικής πίστης και κοινωνικής λοιδορίας.

Ένα κείμενο για τους σταυρωμένους του Αυγούστου, εκείνους που μετατρέπουν τον πόνο τους σε προσκύνημα και αναζητούν το θαύμα μέσα στη σιωπή της Θεομήτορος.

Παναγία, μια σχέση ζωής...

Πέρα από την θεολογική σημασία μιας εορτής, εκείνο που μας συνδέει περισσότερο με αυτήν, είναι μια προσωπική ιστορία.

Όλος αυτός ο κόσμος που εορτάζει το πρόσωπο της Παναγίας, μπορεί να μην ξέρει την ιστορική εξέλιξη ή την θεολογία της εορτής, γνωρίζει όμως πολύ καλά το πρόσωπο της Παναγίας. Κι με αυτό το πρόσωπο τον συνδέουν πολλά και σημαντικά. Μια σχέση ζωής. Βάσανα, δοκιμασίες και ανθρώπινες περιπέτειες σε ένα κόσμο αφιλόξενο έχουν διαμορφώσει μια βαθιά σχέση με την Παναγία. Γιατί απλά εκείνη ήταν πάντα εκεί, με το δικό της τρόπο.

Η Παναγία είναι κομμάτι της ιστορικής μας σάρκας που ζει στα έσχατα, κομμάτι της γης που ακούμπησε και γεύθηκε απολύτως τον ουρανό, ψυχή και σώματι. Είναι εκείνη που γενόμενη μητέρα του Θεού, έγινε μητέρα όλου του κόσμου. Για τον καθένα από εμάς ξεχωριστά υπάρχει ως προστασία, αγκαλιά, καταφυγή, παραμυθία, οδηγήτρια, σκέπη και χαρά.

Οι ναοί ολάκερης της χώρας γεμίζουν από προσκυνητές, ο καθένας από αυτούς, θα έχει το δικό του λόγο, θεολογικά αν θέλετε συζητήσιμο, αλλά εσωτερικά μοναδικό και ανερμήνευτο. Διότι η Παναγία είναι ένα μυστήριο, και τα μυστήρια δεν τα αναλύεις, τα προσκυνάς και αυτά σου αποκαλύπτονται.

Οι σταυρωμένοι του Αυγούστου…

Οι σταυρωμένοι του Αυγούστου Η αιματηρή άνοδος της πίστης – Οι σταυρωμένοι του Αυγούστου στην Τήνο
Προσκυνήτρια γονατιστή ανεβαίνει τον δρόμο προς την
Παναγία της Τήνου – Η αιματηρή άνοδος της πίστης

π. Λίβυος: Το 1991-92 βρέθηκα στο ευλογημένο νησί της Τήνου, για να παρακολουθήσω την εβδόμη τάξη της Ιερατικής Σχολής. Είχα πλέον πάρει την απόφαση ότι θα γίνω κληρικός. Στο νησί αυτό καταλαβαίνεις απόλυτα τι σημαίνει να ζεις μέσα στο μυστήριο της παρουσίας της Παναγίας. Κανένας λόγος και καμία εξήγηση ή ερμηνεία δεν χρειάζεται, αφού όλα ντύνονται στην σιωπή της Παρουσίας της. Η Παναγία είναι τα πάντα και παντού. 

Τα Σαββατοκύριακα, ανέβαινα 100 μέτρα παραπάνω από την σχολή που ήταν ο λαμπρός και επιβλητικός ναός της Παναγίας, με την ιερά εικόνα της, και έψαλα στις παρακλήσεις. Κάθε μια ώρα σχεδόν είχε πλοίο. Κόσμος, άνθρωποι όλων των ηλικιών, κοινωνικών και μορφωτικών τάξεων, γινόντουσαν ίσοι.

Ο πόνος τους ένωνε. Μάτια δακρυσμένα, πρόσωπα απελπισμένα, γεμάτα φόβο και αγωνία, αδύναμα να ελέγξουν το ανεξέλεγκτο της θνητότητας. Σαφέστατα υπήρχαν και οι χαρούμενες όψεις του προσκυνήματος, άλλα κι εκείνοι είχαν περάσει από την κόλαση και τώρα χαμογελούσαν από τον παράδεισο. Ερχόντουσαν αυτή την φορά να πούνε ένα «ευχαριστώ» στην μεγάλη Μάνα.

Η πιο συγκλονιστική όμως εικόνα ήταν εκείνη των ανθρώπων που σχεδόν από το πλοίο, από το λιμάνι, διέσχιζαν γονατιστοί την μεγάλη λεωφόρο, την τεράστια ανηφόρα που οδηγούσε στον ναό της Παναγίας. Ένας Γολγοθάς γεμάτος πόνο και πολύ ελπίδα. Εκεί ένιωθες να ραγίζουν τα μέσα σου, συγκίνηση και απόλυτο σεβασμό σε ανθρώπινα πρόσωπα που ο πόνος τα είχε γονατίσει.

Όλοι έκαναν στην άκρη και με ρίγη συγκινήσεως κοιτούσαν. Κάποιοι προσεύχονταν γι' αυτούς κι ας μην τους ήξεραν, γνώριζαν όμως ότι κουβαλούσαν αβάστακτο πόνο. Αυτή η μυσταγωγία ολοκληρώνονταν όταν εισέρχονταν μετά από πολύ ώρα ματωμένοι και ταλαιπωρημένοι, μέσα στο ναό. Δέος, κατάνυξη, δάκρυα και συγκίνηση. Σταυρωμένοι άνθρωποι που αναζητούσαν την ανάσταση.

Σαφέστατα και η Παναγία δεν έχει ανάγκη τίποτε απ' όλα αυτά για να συντρέξει εις βοήθεια. Όμως έχει αξία να σταθούμε στον πόνο, την αγωνία, την απελπισία αυτών των ανθρώπων. Στην πίστη τους για θεραπεία, για λύτρωση, για μια ζωή «Αλλιώς». Και ξέρετε όταν φτάσει κανείς στα όρια του θανάτου, οχι μόνο του δικού του, αλλά του παιδιού του, γενικότερα του ανθρώπου του, τότε μπορεί ολότελα να αντιληφθεί αυτό τον σωματοποιημένο σπαργαμό. Να νιώσει το δικαίωμα σε αυτή την σωματοποιημένη κραυγή, στο μοναχικό «γιατί». Βέβαια όλα αυτά για να τα καταλάβεις και να μην τα λοιδορήσεις, χρειάζονται τρεις προϋποθέσεις: πίστη, ταπείνωση και πόνος.

Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, περιγράφει μοναδικά την εικόνα αυτή, όταν η χρόνια πάσχουσα αδελφή του Γιούλα, επισκέφθηκε την Τήνο,:

«μια χρονιά, αργότερα, ταξίδεψε στην Τήνο, και έκανε το προσκύνημα των απελπισμένων, πήγε γονατιστή από το λιμάνι στην Παναγία. Τρέχαν τα γόνατα της αίμα, την εποχή εκείνη δεν υπήρχε η μοκέτα που υπάρχει σήμερα. Δεν την ένοιαζε το βλέμμα του κόσμου, το σχήμα της αξιοπρέπειας. 
Μου γυρίζουν πάντα τα άντερα διάφοροι αγέρωχοι προοδευτικοί που χλευάζουν αυτούς του απελπισμένους ανθρώπους που σέρνονται στα γόνατα γυρεύοντας την γιατρειά τους, όλοι αυτοί που αισθάνονται ανώτεροι από τη μάνα εκείνη που έχει κάνει τούτο το τάμα, για να σταθεί στα πόδια του το παράλυτο παιδί της. 
Περπατώντας με το κεφάλι ψηλά στην λεωφόρο της Προόδου, δεν προλαβαίνουν να κοντοσταθούν και να αναρωτηθούν τι πόνος μπορεί να δέρνει αυτούς τους ανθρώπους. Όταν πολύ αργότερα πήγα και εγώ στην Τήνο, είδα με πόσο σεβασμό περιβάλλουν οι άλλοι προσκυνητές αυτούς που πάνε στα γόνατα. Η στιγμή της εισόδου τους στην εκκλησία είναι μια ιερή στιγμή, ένα δέος δονεί την ατμόσφαιρα…».


Konstantinos Konstantinidis: Τις ίδιες σκέψεις και παρατηρήσεις έχω και εγώ από την Τήνο, αλλά και τα ίδια παρατήρησα, επισκεπτόμενος τις Φάτιμα και Λούρδη, στα συναισθήματα και συμπεριφορά, την κατάνυξη, των χιλιάδων προσκυνητών που γονατιστοί πήγαιναν να προσκυνήσουν την Παναγία στην Φάτιμα και στην Λούρδη, παρακαλώντας για το θαύμα της ή την ευχαριστούσαν. Η Παναγία αγκαλιάζει όλα τα απανταχού παιδιά της, χωρίς να τα ξεχωρίζει, τα αγκαλιάζει, τα παρηγορεί παρακαλεί τον Υιό της γι αυτά και με την Χάρη Του θεραπεύει. 


Λοιδορούντες και λοιδορούμενοι και οι ευθύνες τους.


Τώρα που πέρασε η Γιορτή, αναλογίζομαι με λύπη την καταφρόνηση που κάποιοι άνθρωποι κάθε χρόνο εκφράζουν απέναντι σ' εκείνους που γονατιστοί προσέρχονται ικέτες στην Πλατυτέρα των Ουρανών, για να σταθεί βοηθός στο πρόβλημά τους, όποιο κι αν είναι αυτό. Φοβάμαι ακόμη και να πω, για να μην παρεξηγηθώ, ότι η λύπη μου είναι για τους καταφρονούντες, αφού αναδεικνύονται ανίκανοι, αν όχι να συναισθανθούν, έστω απλά να κατανοήσουν το βάλσαμο που δίνει στην ψυχή μια τέτοια έκφραση Πίστης και Ελπίδας. 

Ο μεγάλος επαναστάτης Κάρολος Μαρξ το είχε βεβαίως κατανοήσει. Κάτι μου λέει ότι το είχε κιόλας συναισθανθεί, εκφράζοντας όχι καταφρόνηση, αλλά βαθειά συμπαράσταση για τον λαϊκό πιστό κόσμο που εκείνος θέλησε να υπηρετήσει με τις μεγαλειώδεις ανακαλύψεις και επαναστατικές μελέτες του. Με τις οποίες προσπάθησε να αναδείξει επιστημονικά την ιστορική διέξοδο από τα βάσανα των πολλών που προκαλούνται από την απληστία των λίγων. Γι' αυτό πιστεύω ότι δεν νοείται Μαρξιστής αλλά και γενικώς επαναστάτης να λοιδορεί την Πίστη των ανθρώπων. Και ιδιαίτερα την Πίστη στον υπέρτατο επαναστάτη όλων των εποχών. Που δίδαξε την πνευματική-οντολογική προϋπόθεση για κάθε θετική για τον άνθρωπο ιστορική εξέλιξη. 

Αλλά και οι Χριστιανοί κάποτε θα καταλάβουν την ευθύνη τους γι αυτή την κολοσσιαία ιστορική παρεξήγηση που διχάζει σήμερα τους εκλεκτούς εξελιγμένους πνευματικά ανθρώπους σε ανθρώπους της κοινής ύλης και ανθρώπους της κοινής φαντασίωσης, καταδικάζοντάς τους να υφίστανται συνεχείς ήττες από τα απάνθρωπα στοιχεία της Ιστορίας. Ευθύνη, που προέρχεται από τον εκφυλισμό τής Εκκλησίας από οικουμενικό επαναστατικό κοινωνικό πρότυπο στηριγμένο σε μια παντοδύναμη οντολογική βάση που ονομάζεται θεολογία, σε μια κρατική ιδεολογία, ένα θεσμό που απλώς στήριξε την καταπίεση, τον εθνικισμό και την κενοδοξία των «δοκούντων εστάναι» και συκοφάντησε αιώνες τώρα τον Χριστό στα μάτια του κόσμου. 

Θα έρθει η στιγμή, όταν μια πολύ πιο ώριμη και τολμηρή γενιά από εμάς θα φανεί στην Ιστορία, που όλοι μας θα γίνουμε κοινωνοί της ενότητας ύλης και πνεύματος. Και τότε επαναστάτες και θεούμενοι θα γίνουν ένα.

Οι αναγνώστες σχολιάζουν στο Facebook:

Antonis Karydis: Υπάρχει ένα χάος αβυσσαλέο που χωρίζει εξ αναγνώσεως επαΐοντες γνωμοδότες από όσους σιωπηλά και γονατιστοί καλύπτουν διαδρομές και προσέρχονται σε προορισμούς, ακατανόητους για τους πρώτους. 

Ένα χάος που δε θα καλυφθεί ποτέ καθώς απαιτεί βιώματα (το γόνατο που σέρνεται στην πέτρα) και όχι αναγνώσεις και αναλύσεις. Βιώματα που αυτομάτως θα ακύρωναν την παραπάνω διαφοροποίηση. Το ίδιο χάος που οδήγησε στην εν τέλει αποτυχία και καταστροφή όλα τα κινήματα, θεωρίες και συστήματα (και δεν αναφέρομαι μόνο στα πολιτικά) που σχεδιάστηκαν από τους πρώτους, δήθεν για να σώσουν τους δεύτερους.

Ο αγκάθινος σταυρός δεν αντικαθίσταται από "memes". Από τα καλύτερα που έχεις γράψει Kostis Bassogiannis, ίσως και πιό πολύ ακόμα, για όσα εννοούνται ανάμεσα στις λέξεις σου. Άξιος!

Nikos Karellos: Πολύ ωραίο Κωστή. Υπέροχο. Όμως στην πραγματικότητα οι πρώτοι δεν έχουν ανάγκη τα άλλοθι - ακόμα και αν αυτά υπάρχουν. Θα εύρισκαν κάτι άλλο. Η πίστη δεν θα μπορούσε να επικρατήσει καθολικά ποτέ. Στενή γαρ η πύλη.

Kostis Bassogiannis: Νίκο μου, ὃς πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν, έχει άλλα σχέδια. Επίσης, ο άνθρωπος, ως ελεύθερο και αυτεξούσιο ον, έχει κάθε ελευθερία να επιδιώξει την εξέλιξη ως αυθεντικός συνδημιουργός. Όροι και προϋποθέσεις που τίθενται από θεομπαίχτες ελιτιστές και αυταρχικούς δεσποτάδες τι σχέση μπορούν να έχουν με την αγάπη τού Θεού; Δεν υπάρχει όριο εισακτέων, η Ζωή δεν είναι ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα.

Εδώ συμφωνώ με τον Παύλο και προσεύχομαι υπέρ πάντων των εν υπεροχή όντων, αφου εκείνοι έχουν χρεία πλείστου Ελέους. Η επανάσταση και η βία και καταστολή που φυσιολογικά εμπεριέχει, δεν αντιφάσκει με το Έλεος αυτό, αφού ο άπληστος τύραννος ή ο μασκαράς Ανανίας χρειάζονται το γερό φούσκο τους για να συνέλθουν. Μια σβουριχτή σφαλιάρα που για τον Χριστιανό την επιτρέπει ο Θεός, για τον Μαρξιστή τους την αστράφτει η Ιστορία με την διαλεκτική της.

Nikos Karellos: Μα το αυτεξούσιο είναι αυτό που κάποιον τον οδηγεί εκτός. Και δεν είναι κατ' ανάγκη ο μαρξισμός απέναντι. Τα περισσότερα δημοσιεύματα που χλευάζουν κάτι τέτοιες ημέρες θα τα δεις στην LifO, την Athens Voice και το Vice και μεταξύ των ορίτζιναλ Ελλήνων που έμειναν δήθεν αμόλυντοι. Εμείς μεν είμαστε του πάντας καλών εις σωτηρία. Αλλά ισχύει και το στενή η πύλη. Φορτωμένος δεν περνάς. Πολλοί πέρασαν όμως χάρις σε αυτό το χαλί. Άνθρωποι υπεράνω υποψίας.

Katerina Rodopoulou: Ίσως και να είναι ήδη! Όμορφα κι’ απλά!

Kostis Bassogiannis: Κάποιοι βεβαίως είναι, Κατερίνα. Πιθανότατα όχι εκείνοι που νομίζουμε.

Katerina RodopoulouKostis, δεν θα διαφωνήσω. Μου αρκεί να υπάρχουν, έστω σιωπηλά, μια που τέτοιοι άνθρωποι δεν διεκδικούν αναγνώριση!

Kostis Bassogiannis: Εμένα δεν μου αρκεί αυτό. Καλό είναι, αλλά δεν μου αρκεί. Ελπίζω για όλους μας.

















O Κωστής Μπασογιάννης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960.
Σπούδασε οδοντιατρική, κινηματογράφο και φωτογραφία.

Ο Kostis Bassogiannis στο IMDb.

Προκλητική φράση ενάντια στην αλήθεια των πραγμάτων


Η αἱματηρή ἄνοδος των ἑκατοντάδων μέτρων

Κωνσταντῖνος Ταούλας 19 Αυγ στις 10:48 π.μ.:

Κυκλοφορεῖ στό διαδίκτυο, μέρες Δεκαπενταύγουστου, ἡ παραπάνω εἰκόνα ἀπό τήν Παναγιά τῆς Τήνου, ἀκολουθούμενη ἀπό τήν ἑξῆς λεζάντα: "Καμία Παναγία δεν σε θέλει γονατιστό (ούτε στο δίδαξε, το αντίθετο)... Γονατιστό σε θέλει το κράτος η εκκλησία και το παπαδαριό για να τους ταΐζεις!!!!!". Πρόκειται γιά μία προκλητική φράση τόσο ἄσχετη μέ τήν ἀλήθεια τῶν πραγμάτων, πού νιώθω τήν ἀνάγκη νά πῶ τά ἑξῆς: 

1. Ἡ Παναγία δέν δίδαξε ποτέ τίποτε καί σέ κανέναν, μέ λόγια τουλάχιστον. 

2. Οὔτε ἡ Ἐκκλησία οὔτε ἡ Παναγία ὑποχρέωσε ὁποιονδήποτε νά ὑποβάλλεται στό μαρτύριο τῆς γονατιστῆς ἀνόδου πρός τόν ναό. Τό τολμοῦν ἄνθρωποι πού γιά κάποιο λόγο θέλουν νά ἐπιβάλουν στόν ἑαυτό τους τό μαρτύριο αὐτό. Τό πῶς καί γιατί εἶναι δικό τους θέμα. 

3. Ὁ Χριστός πράγματι μᾶς θέλει λεβέντες καί γενναίους. 

Ἡ γονατιστή καί ἐπώδυνη καί συχνά αἱματηρή ἄνοδος σέ μία ἀπόσταση τόσων ἑκατοντάδων μέτρων εἶναι μία τέτοια ἔκφραση λεβεντιᾶς καί γενναιότητας καί αὐταπάρνησης. Διότι καί ἡ ἔμπρακτη ταπεινοφροσύνη εἶναι ἡ ὑψίστη μορφή θάρρους. Ὅποιος ἔχει ἀντίρρηση, ἄς δοκιμάσει νά προχωρήσει ἔστω καί λίγα μέτρα μέ τόν τρόπο αὐτό, νά δοῦμε πόσο λεβέντης εἶναι. 

4. Μπροστά στόν πόνο τοῦ ἄλλου, ὅπως λέγαμε, καλό εἶναι νά στεκόμαστε μέ σεβασμό, ἄν δέν μποροῦμε νά βοηθήσουμε. Τό πῶς ὁ καθένας ἐπιλέγει νά τόν ἐκφράσει καί νά τόν βιώσει τόν πόνο αὐτό εἶναι δικό του θέμα, εἶναι θέμα τῆς ἐλευθερίας του. 

5. Τά λέω αὐτά by the way ἐπειδή τό πρῶτο ὀρθόδοξο πνευματικό μου βίωμα τό εἶχα εὑρισκόμενος μπρούμυτα και πρηνηδόν μπροστά στό εἰκόνισμα μιᾶς ἄλλης, καί συνάμα τῆς ἴδιας, Παναγίας. Πού εἰκάζω ὅτι καθόλου δέν γουστάρει νά μᾶς βλέπει νά τήν προσκυνοῦμε συντετριμμένοι καί αἱμάσσοντες. Μᾶλλον μᾶς συμπονάει γι' αὐτό. Κι ἀνταποκρίνεται! 

ΥΓ. Τό ἄν εἰκόνες, ὅπως αὐτή, δέν συμβαδίζουν μέ τό πνεῦμα τῆς ἐποχῆς, τόσο τό χειρότερο γιά τό πνεῦμα τῆς ἐποχῆς!

Η Παναγία της Τήνου και το προσκύνημα της πίστης ✍️ Σοφία Ντρέκου

Η αιματηρή άνοδος της πίστης – Οι σταυρωμένοι του Αυγούστου στην Τήνο

Η Τήνος δεν είναι απλώς ένα προσκύνημα. Είναι ένας τόπος μυσταγωγίας, όπου ο πόνος, η πίστη και η προσδοκία του θαύματος γίνονται σώμα και πράξη. Οι σταυρωμένοι του Αυγούστου, με τα γόνατα ματωμένα και τις καρδιές ανοιχτές, δεν προσκυνούν για να εξευμενίσουν κάποια ανώτερη δύναμη, αλλά για να ενωθούν με μια μητρική παρουσία που στάθηκε στο πλευρό του Πάσχοντος και Σταυρωμένου Υιού της.

Η Παναγία της Τήνου δεν ζητά εξηγήσεις. Απλώς είναι εκεί, στην κορυφή της ανηφόρας, και περιμένει κάθε άνθρωπο με ανοικτή αγκαλιά, να του προσφέρει παρηγοριά, ελπίδα και φως. Στη σιωπή του Αυγούστου, μέσα στον ιδρώτα και τη σκόνη των δρόμων, γεννιέται μια πίστη ζωντανή και βαθιά, που δεν έχει ανάγκη από θεωρίες, μόνο από αλήθεια. Και αυτή η αλήθεια είναι ο σταυρωμένος άνθρωπος που πορεύεται, γονατιστός ή όρθιος, προς τη Μητέρα όλων μας.




Οι αναγνώστες και οι συγγραφείς

Kostis Bassogiannis: Με τιμάς, Σοφία μου, δημοσιεύοντας το κείμενό μου δίπλα σ' αυτό ενός σπουδαίου ιερέα μας, του παπα- Χαράλαμπου του Λίβυου. Σ' ευχαριστώ γι' αυτό. 23 Αυγ 2019

Sophia Drekou: Η τιμή είναι δική μου Kostis. Σ' ευχαριστώ ομοίως για τις ανατρεπτικές σκέψεις σου.