Σελίδες

Σπάνια απεικόνιση του Ιησού Χριστού με Σπαθί - Μια εικόνα, χίλιες λέξεις - Ο σταυρός και το σπαθί

Icon of Christ with a Sword An icon is a reproduction of a frescoe from the Dečani Church

Η πιο σπάνια απεικόνιση του Χριστού
βρίσκεται στο Κοσσυφοπέδιο

της Σοφίας Ντρέκου

Αν δεν είναι η μοναδική, είναι μια από τις σπανιότερες απεικονίσεις του Ιησού. Πρόκειται για μια αγιογραφία σε ένα από τα σημαντικότερα μοναστήρια του Κοσσυφοπεδίου, που απεικονίζει τον Ιησού Χριστό να κρατά ένα σπαθί.

Η τοιχογραφία βρίσκεται στο καθολικό της Ι. Μονής της Αναλήψεως του Κυρίου (Visoki Dečani) στο Κόσσοβο και χρονολογείται από τον 14ο αιώνα. Η Μονή Βισόκι Ντέτσανι με Σερβοβυζαντινή αρχιτεκτονική, είναι σερβική Μονή που βρίσκεται στο Κόσοβο στο χωριό Ντέτσανι. Την έκτισε ο Σέρβος βασιλιάς Στέφανος Ούρος Γ' Ντέτσανσκι το 1335.Το Καθολικό της Μονής είναι αφιερωμένο στον Χριστό Παντοκράτορα και την Ανάληψη του Κυρίου.

14th-century Visoki Decani Monastery in Kosovo and Metohija, Serbia
14th-century Visoki Decani Monastery in Kosovo
and Metohija, Serbia. Danita Delimont / Alamy

Σε αυτήν ο Χριστός απεικονίζεται, να κρατά ένα μεγάλο ξίφος.

Η πιο σπάνια απεικόνιση του Ιησού  βρίσκεται στο Κοσσυφοπέδιο
Andrey Andreev Photography

Ένας από τους κληρικούς που ζουν εκεί, δήλωσε πως το ξίφος που κρατά ο Χριστός στην τοιχογραφία, δεν είναι πολεμικό αλλά πνευματικό.

Στην επιγραφή που υπάρχει στην αριστερή πλευρά, βλέποντας την εικόνα, αναγράφεται ότι πρόκειται για πνευματικό ξίφος το οποίο «κόβει» την αμαρτία από τον άνθρωπο.

14th-century Visoki Decani Monastery in Kosovo and Metohija, Serbia
Icon of Christ with a Sword is a reproduction 
of a frescoe from the Dečani Church

Το μοναστήρι χτίστηκε από το Σέρβο βασιλιά Στέφανο του Dečani (Stephen Uroš III Dečanski of Serbia) κατά τη χρονική περίοδο το 1327-1335, και είναι αφιερωμένο στην Ανάληψη του Κυρίου.

Τα καλά διατηρημένα fresco, το πέτρινο τέμπλο του 14ου αιώνα, ο θρόνος του ηγούμενου και η σαρκοφάγος του ιδρυτή του βασιλιά Stefan, προκαλούν το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Το μοναστήρι, όπως αναφέρει το dogma.gr, ορίστηκε Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την UNESCO και προστατεύεται από το σερβικό κράτος.


Ν. Λυγερός: Μια εικόνα, χίλιες λέξεις - Ο σταυρός και το σπαθί

Ν. Λυγερός: Μια εικόνα, χίλιες λέξεις  Η πιο σπάνια απεικόνιση του Ιησού

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις 
και δεν είναι ανάγκη
να γίνει θεολογική ανάλυση
για να δικαιολογήσουν
τον ρόλο της εκκλησίας
στην Επανάσταση
λες και είναι απαραίτητο
δεν είμαστε ένας λαός
που σέβεται τις αρχές
χρειαζόμαστε μόνο αξίες
έτσι ακολουθούμε απλώς
μία και μόνο οδηγία
όταν συσχετίζεται με την πίστη μας
γι' αυτό μη ξεχνάς ποτέ
ότι υπάρχει εικόνα
όπου ο ίδιος ο Χριστός
κρατά το σπαθί
για να παλέψει μόνος
δίχως να περιμένει
ενάντια στη βαρβαρότητα.

Ο σταυρός και το σπαθί

Πολλοί νομίζουν
ότι ο σταυρός και το σπαθί
είναι διαφορετικά πράγματα
διότι δεν έχουν διαβάσει
ούτε την ιστορία μας
ούτε ξέρουν
για τις θυσίες μας
μερικοί όμως
γνωρίζουν την αλήθεια
για τους δίκαιους
που γονατίζουν
μόνο μ' ένα γόνατο
όταν προσεύχονται
μην το ξεχάσεις
ούτε στη μάχη
ούτε στην εκκλησία.

Ο Νίκος Λυγερός είναι μαθηματικός,
στρατηγικός αναλυτής και γεννήθηκε...
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »


13684) Ν. Λυγερός: Μια εικόνα, χίλιες λέξεις - 
Ο σταυρός και το σπαθί. Perfection 14 9 10/2013. 

Η σημασία των λόγων του Χριστού (Μθ 10,34)
«Οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλά μάχαιραν»

ΟΥΚ ΗΛΘΟΝ ΒΑΛΕΙΝ ΕΙΡΗΝΗΝ, ΑΛΛΑ ΜΑΧΑΙΡΑΝ

«Μή νομίσητε ὅτι ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην ἐπί τήν γῆν. Οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλά μάχαιραν…ὁ φιλῶν πατέρα ἤ μητέρα ὑπέρ ἐμέ οὐκ ἔστι μου ἄξιος. Καί ὁ φιλῶν υἱόν ἤ θυγατέρα ὑπέρ ἐμέ οὐκ ἔστι μου ἄξιος» (Ματθ. 10, 34, 37)

«Μη νομίσετε πως ήρθα για να επιβάλω αναγκαστική ομόνοια μεταξύ των ανθρώπων. Δεν ήρθα για να φέρω τέτοια ομόνοια αλλά διαίρεση. Όποιος αγαπάει τον πατέρα του ή την μητέρα του παραπάνω από μένα, δεν είναι άξιος για μαθητής μου. Κι όποιος αγαπάει τον γιο του ή την θυγατέρα του παραπάνω από μένα, δεν είναι άξιος για μαθητής μου».

Το σωτήριο ξίφος της αληθείας
Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς

Christ with a Sword is a reproduction of a frescoe from the Dečani Church
Icon of Jesus with sword, 14th century, Katholikon
of the Sacred Monastery of the Ascension of Christ,
Kosovo. Photograph by Thanasis Christodoulou.
Own work, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons.

Επιστολή στο σιδερά Κώστα

Μα ένας τόσο αληθινός και ελεήμων άνθρωπος να μην ξέρει τη βαθιά σημασία αυτών των λόγων; Νομίζω, ότι ξέρεις αλλά μόνο ζητάς επιβεβαίωση. Στους αληθινούς και ελεήμονες ο ίδιος ο Θεός αποκαλύπτει τα μυστικά. Με το Πνεύμα Του. Εάν ήσουν εσύ ο μόνος σιδεράς στα Ιεροσόλυμα όταν οι Εβραίοι σταύρωναν τον Κύριο, δεν θα υπήρχε κανείς να τους σφυρηλατήσει τα καρφιά.

«Μή νομίσητε ὅτι ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην ἐπί τήν γῆν. Οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλά μάχαιραν» (Ματθ. 10, 34). Έτσι είπε ο Κύριος. Διάβαζε σαν να είναι ειπωμένο: δεν ήρθα να συμφιλιώσω την αλήθεια και το ψέμα, την σοφία και την βλακεία, το καλό και το κακό, το δίκαιο και την βία, την κτηνωδία και την ανθρωπιά, την αγνότητα και την ασωτία, τον Θεό και τον μαμωνά, αλλά, έφερα το ξίφος για να κόψω το ένα από το άλλο, για να μην ανακατεύονται.

Με τι να κόψεις, Κύριε; Με το ξίφος της αληθείας. Ή με το ξίφος του λόγου του Θεού, που είναι ίδιο. Αφού η αλήθεια είναι ο λόγος του Θεού, και ο λόγος του Θεού είναι η αλήθεια.

Ο απόστολος Παύλος συμβουλεύει: πάρετε «τὴν μάχαιραν τοῦ Πνεύματος, ὅ ἐστι ῥῆμα Θεοῦ» (Εφ. 6 ,17). 

Ενώ ο άγιος Ιωάννης στο όραμα για τον Υιό του Ανθρώπου Τον έβλεπε «ἐν μέσῳ τῶν ἑπτὰ λυχνιῶν ὅμοιον υἱῷ ἀνθρώπου… καί ἐκ τοῦ στόματος αὐτου̃ ῥομφαία δίστομος ὀξει̃α ἐκπορευομένη» (Αποκ. 1, 13-16). Το ξίφος που βγαίνει από το στόμα τι άλλο μπορεί να είναι παρά ο λόγος του Θεού, ο λόγος της αλήθειας; Τούτο το ξίφος έφερε ο Ιησούς Χριστός στη γη. Τούτο το ξίφος είναι σωτήριο για τον κόσμο, και όχι η ειρήνη του καλού με το κακό. Και τότε και τώρα και πάντα και για πάντα.

Το ότι αυτή η αντίληψη είναι σωστή φαίνεται από τα παρακάτω λόγια του Χριστού: «ἦλθον γὰρ διχάσαι ἄνθρωπον κατὰ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ καὶ θυγατέρα κατὰ τῆς μητρὸς αὐτῆς καὶ νύμφην κατὰ τῆς πενθερᾶς αὐτῆς» (Ματθ. 10, 35). Πράγματι, εάν ακολουθήσει ο γιός τον Χριστό και ο πατέρας παραμείνει στο σκοτάδι του ψεύδους, το ξίφος της αλήθειας του Χριστού θα τους χωρίσει. Η αλήθεια είναι πιο αγαπητή από τον πατέρα. Και εάν η κόρη ακολουθήσει τον Χριστό ενώ η μητέρα παραμείνει επίμονα στην απάρνηση του Χριστού, τι κοινωνία μπορεί να υπάρξει εκεί; Δεν είναι ο Χριστός πιο γλυκός από τη μητέρα; Κατά τον ίδιο τρόπο και με τη νύφη και την πεθερά της.

Όμως μην καταλάβεις λανθασμένα, ότι πρέπει εκείνος που γνώρισε και αγάπησε τον Χριστό αμέσως να αποχωριστεί σωματικά από τους συγγενείς του. Τούτο δεν το γράφει. Αρκεί με την ψυχή να είναι χωριστά, και στην ψυχή του να μην δέχεται τίποτα από τις άπιστες σκέψεις και πράξεις. Εφόσον εάν οι πιστοί αμέσως και σωματικά χώριζαν από τους απίστους, θα είχαν δημιουργηθεί στον κόσμο δυο αντίπαλα στρατόπεδα. Ποιος τότε θα μάθαινε τους απίστους και θα τους διόρθωνε; Και ο ίδιος ο Κύριος υπέμενε τον άπιστο Ιούδα δίπλα Του τρία ολόκληρα χρόνια. Ο σοφός Παύλος γράφει: «ἡγίασται γὰρ ὁ ἀνὴρ ὁ ἄπιστος ἐν τῇ γυναικί, καὶ ἡγίασται ἡ γυνὴ ἡ ἄπιστος ἐν τῷ ἀνδρί·» (Α’ Κορ. 7, 14).

Τελειώνοντας μπορώ να σου αναφέρω πώς αυτά τα λόγια του Χριστού τα ερμηνεύει πνευματικά ο δοξασμένος Θεοφύλακτος της Αχρίδας ως εξής: «για τον πατέρα και τη μητέρα και την πεθερά εννόησε όλα τα παλιά, ενώ για τον υιό και την κόρη όλα τα νέα. Ο Κύριος λοιπόν θέλει οι νέες Του θεϊκές εντολές και διδαχές να νικήσουν όλες τις παλιές μας αμαρτωλές συνήθειες και έθιμα».

Έτσι τα λόγια για το ξίφος που φέρνει στη γη, εξολοκλήρου αντιστοιχούν στον Χριστό τον ειρηνοποιό και ειρηνοδότη. Ο Χριστός φέρνει την ουράνια ειρήνη του, σαν κάποιο ουράνιο βάλσαμο, σ’ εκείνους που ειλικρινά πιστεύουν σ’ Αυτόν. Αλλά δεν ήρθε να δημιουργήσει ειρήνη μεταξύ των υιών του φωτός και των υιών του σκότους.

Χαιρετισμούς σ’ εσένα και στα παιδιά.
Ειρήνη Θεού και ευλογία.

Από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς,
«... Δρόμος δίχως Θεό δεν Αντέχεται ...»
Ιεραποστολικές Επιστολές Α’, Εκδ. Εν Πλω, σ.36

by Αέναη επΑνάσταση | www. Sophia-Ntrekou.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου