Στην Ορθόδοξη Εκκλησία ο Θεός είναι Άναρχος. Ως εκ τούτου
το βασίλειό Του θα έπρεπε να ονομάζεται Αναρχία. Π. Κοροβέσης
Ό,τι ήταν ο Μανώλης Γλέζος
μεταπολεμικά, υπήρξε ο Περικλής
Κοροβέσης μεταπολιτευτικά.
Αέναη να' ναι η μνήμη
του παραδείγματος του †
Απεβίωσε σε ηλικία 79 ετών, ο συγγραφέας, ποιητής, αντιστασιακός και
πολιτικός Περικλής Κοροβέσης, μετά από σύντομη νοσηλεία σε νοσοκομείο.
«Γι' αυτό σου λέω, ξέρω πως θα είναι ο θάνατος.
Μια απλή βραδιά, όπως οι άλλες», ποίημά του.
Το ποίημα του Περικλή Κοροβέση για τον θάνατο
Μέσα από το βιβλίο του, «Ανθρωποφύλακες», έκανε γνωστό σε όλο τον κόσμο ότι η χούντα κάνει βασανιστήρια κατά των αντιπάλων της.Πολυγραφότατος και πολιτικά δραστήριος μέχρι την τελευταία στιγμή, πέθανε σε νοσοκομείο της Αθήνας, όχι όμως από κορωνοϊό, όπως διευκρινίζεται και από την «Εφημερίδα των Συντακτών», συνεργάτης της οποίας υπήρξε από την πρώτη στιγμή έκδοσης της εφημερίδας. Ξένες γλώσσες: Γαλλικά, Αγγλικά, Σουηδικά.
Ο Περικλής Κοροβέσης ξεκίνησε με εξαιρετικές σπουδές στο Παρίσι, πλάι σε προσωπικότητες, όπως ο Δημήτρης Ροντήρης, ο Ρολάν Μπαρτ και ο Κορνήλιος Καστοριάδης.
Η φυλακή και τα βασανιστήρια που υπέστη από την 7χρονη δικτατορία τον σημάδεψαν, και εκείνος έδωσε την προσωπική του απάντηση γράφοντας το βιβλίο «Ανθρωποφύλακες», ένα βιβλίο που, με όλους τους αναγκαίους, συνωμοτικούς κανόνες της εποχής, πέρασε τα κλειστά σύνορα της χώρας και εκδόθηκε στο εξωτερικό. Είκοσι πέντε πολυγραφημένα αντίτυπα στη Γενεύη ήταν αρκετά να αφυπνίσουν ολόκληρη την Ευρώπη για το τι πραγματικά συμβαίνει στη χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία.
Ακολούθησε η κατάθεση του Περ. Κοροβέση στο Συμβούλιο της Ευρώπης, το οποίο ήταν ο πρώτος διεθνής θεσμός στον οποίο αποκαλύφθηκε το απάνθρωπο πρόσωπο της δικτατορίας της 21ης Απριλίου. Η χούντα, βέβαιη για την καταδίκη της, έσπευσε να αποχωρήσει από το Συμβούλιο, παραδεχόμενη εμμέσως τις καταθέσεις του Κοροβέση και των άλλων θυμάτων της που κατόρθωσαν να φτάσουν στο βήμα του Στρασβούργου.
Όπως έλεγε από την πτώση της χούντας μέχρι και σήμερα, «εγώ έτυχε να το καταγράψω. Το μεγαλύτερο κομπλιμέντο που μου έχει γίνει είναι ότι πολλοί που έπαθαν τα ίδια, μου είπαν ότι θα μπορούσαν να το έχουν γράψει κι εκείνοι».
«Δεν είμαι ήρωας», έλεγε ο Περικλής Κοροβέσης, στις αρχές του τρέχοντος έτους, στην εκδήλωση για την ένατη επετειακή έκδοση με αφορμή τα 50 χρόνια από την κυκλοφορία των «Ανθρωποφυλάκων». (Για το συγκλονιστικό βιβλίο είχαν μιλήσει επίσης οι ιστορικοί Γ. Γιανουλόπουλος και Δ. Κουσουρής, ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» Δ. Ψαρράς -από άρθρο του οποίου αντλήσαμε κάποια από τα ιστορικά στοιχεία- και ο Κ. Μανταίος από το Σύνδεσμο Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών).
Άλλωστε, ο Περικλής Κοροβέσης μέχρι και την τελευταία στιγμή ήταν «παρών» στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα, «παρών» με την πένα του -το τελευταίο κείμενό του στην «Εφημερίδα Των Συντακτών» δημοσιεύθηκε στις 7 Μαρτίου, υπό τον τίτλο, «Άνθρωποι χωρίς υπόσταση».
Περικλής Κοροβέσης: Άνθρωποι χωρίς υπόσταση
τελευταίο κείμενό του στην «Εφημερίδα Των Συντακτών»
δημοσιεύθηκε στις 7 Μαρτίου 2020
«Όταν τα πογκρόμ έγιναν επίσημη πολιτική του Γ’ Ράιχ -μέχρι τότε ήταν πρακτική παρακρατικών οργανώσεων και με τη Νύχτα των Κρυστάλλων ο διωγμός και ο αφανισμός των Εβραίων έγινε η καθημερινότητά τους, αφού προηγουμένως λεηλατήθηκαν οι περιουσίες τους- αυτό δημιούργησε ένα τεράστιο κύμα φυγής. (Πριν βρεθεί η Τελική Λύση με το Ολοκαύτωμα, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ‘40, οι ναζί «ευνοούσαν», αν δεν εξανάγκαζαν, τους Εβραίους να εγκαταλείψουν τη χώρα, καθώς νομικά, Γερμανός πολίτης -όπως ήταν οι Εβραίοι- δεν μπορεί να απελαθεί από τη χώρα του.) Αλλά πού να πάνε;
Το κλίμα στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ δεν ήταν ευνοϊκό. Ο αντισημιτισμός ήταν κοινή ιδεολογία τόσο των ναζί όσο και των αντιπάλων τους. Αναγκαστικά κατετάγησαν στην κατηγορία του «λαθρομετανάστη» (πλεονασμός, βέβαια, γιατί ο όρος «Εβραίος» εμπεριείχε όλα τα δυνατά κακά). Όπως και σήμερα με το προσφυγικό που ο καθένας τρέχει για να σώσει τη ζωή του, έτσι και τότε δεν μπορούσε να υπάρχει κάποιο οργανωμένο σχέδιο φυγής. Και αν υπάρχει κάτι τέτοιο, είναι σε μικροκλίμακα. Το βασικό ρεύμα ήταν αυθόρμητο, είχε λάθος πληροφορίες, χωρίς δυνατότητα να επιλέξει προορισμό. Αρκούσε ο Εβραίος να γίνει δεκτός μακριά από τη χώρα θανάτου.
Την εποχή της Νύχτας των Κρυστάλλων, που σόκαρε την ανθρωπότητα, φτάνουν στις ΗΠΑ με το πλοίο «Σεντ Λούις» περισσότεροι από χίλιοι Εβραίοι, δηλαδή φορτίο μεγαλύτερο από τη χωρητικότητά του, από τη ναζιστική Γερμανία, για να αποφύγουν τον σίγουρο θάνατο στα στρατόπεδα εξόντωσης. Για τις ΗΠΑ, οι Εβραίοι ήταν «λαθρομετανάστες» και τους επέστρεψαν στους ναζί.
Είναι η ίδια πατέντα που ισχύει και σήμερα με την επαναπροώθηση των «λαθρομεταναστών», άσχετα αν αυτό σημαίνει βασανιστήρια, φυλακή ή θάνατο. Ο κυνηγημένος άνθρωπος, για οποιονδήποτε λόγο, πολιτικό, θρησκευτικό, οικονομικό και τελευταία περιβαλλοντικό (λογικά αναμένεται να είναι το μεγαλύτερο προσφυγικό ρεύμα του αιώνα και υπολογίζεται σε εκατομμύρια), αν δεν δεχτεί τη δική μας τη συμπαράσταση, αν δεν ανακουφίσουμε έστω και με μια αχτίδα φωτός τον πόνο του και την απομόνωσή του, τότε του αφαιρούμε την ανθρώπινη υπόστασή του και χάνουμε εμείς τη δική μας.
Γινόμαστε συνένοχοι στα πιο ειδεχθή εγκλήματα με την αδιαφορία μας. Και δυστυχώς η κυρίαρχη πολιτική, στην εποχή του ακραίου νεοφιλελευθερισμού, ενέχει δομικά τον φασισμό, όπως βέβαια και ο κλασικός καπιταλισμός. Ο άνθρωπος στερείται της ανθρώπινης υπόστασής του, χάνει τα δικαιώματά του και χωρίς να έχει διαπράξει κανένα αδίκημα, υπόκειται σε διώξεις. Το βλέπουμε τώρα με τους μετανάστες που έχουν συγκεντρωθεί στα σύνορά μας, σε μια προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη, όχι να εγκατασταθούν στην Ελλάδα, που την βλέπουν σαν πέρασμα.
Αντί να δούμε μια σκηνή από το μέλλον με τα μείζονα προβλήματα (το μεταναστευτικό, την καταστροφή του περιβάλλοντος, τον πόλεμο και τις ανισότητες), να ψάξουμε τις σωστές του διαστάσεις και να χαραχθεί η σωστή πολιτική, το είδαμε από τη φασιστική οπτική γωνία. Κύριος υπόλογος η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που το θεωρεί εισβολή από «εμπροσθοφυλακή ανθρώπων άγνωστης προέλευσης αλλά και αγνώστων σκοπών». Και ο πρωθυπουργός από το σόου του στον Έβρο διακήρυξε ότι θα υπερασπιστεί την περιουσία, την ασφάλεια και την κοινωνική γαλήνη των πολιτών. Διερωτάται κανείς για τη σοβαρότητά του. Αφού οι σκοποί των εισβολέων είναι άγνωστοι, πώς συμπεραίνει ότι απειλούν τη χώρα;
Εδώ δεν χρειάζεται λογική γιατί δεν είναι πολιτική, αλλά αναβίωση και προσαρμογή του αντισημιτισμού, που μπορεί να υποχώρησε σε σχέση με την κλασική του μορφή αλλά δίνει τη θέση του στην ισλαμοφοβία, την ξενοφοβία κ.λπ. Και τα επιχειρήματα σε αυτήν την περίπτωση περιττεύουν.
Έτσι και ενταχθείς στη σφαίρα του απόλυτου κακού, είναι επαρκής λόγος για να έχεις όλες τις δυνατές συνέπειες. Και αυτά στο πλαίσιο κάποιου ρεαλισμού της πολιτικής που διαμορφώνει τον λόγο της σύμφωνα με τα συμφέροντά της. Τα ψέματα, οι αποσιωπήσεις, οι αποκρύψεις, οι παραποιήσεις κ.λπ., όλα είναι θεμιτά, φτάνει να υπηρετούν τον σκοπό. Οι σύμμαχοι στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήξεραν για την ύπαρξη των στρατοπέδων εξόντωσης.
Το Πεντάγωνο, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και ο ίδιος ο πρόεδρος είχαν ντοκουμέντα. Και δεν έκαναν τίποτα. Ο,τι μάθαμε το μάθαμε μετά τη λήξη του πολέμου. Πλήρης αδιαφορία. Ούτε καν μια ενημέρωση της κοινής γνώμης. Ούτε μια συμβολική πράξη. Π.χ. βομβαρδισμός των σιδηροδρομικών γραμμών που οδηγούσαν στα στρατόπεδα.
Φαίνεται οι κρατούμενοι, Εβραίοι, Σλάβοι, ομοφυλόφιλοι, ανάπηροι, δεν μέτραγαν όπως οι άλλοι. Είναι το μόνο που μπορώ να υποθέσω μια που αυτή η αντίληψη είναι κυρίαρχη ακόμα και διαδίδεται ταχύτατα με την εξάπλωση της Άκρας Δεξιάς. Και που σημαίνει: Έξω οι μετανάστες. Αλλά πού; Στα στρατόπεδα. Και για τα επόμενα βήματα βλέπουμε. Οι ναζί για κάποιους είναι ακόμα αναφορά.»
Το 1998 εκλέχθηκε δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Αθηναίων, με το συνδυασμό του Λέοντα Αυδή (ΚΚΕ) και, εν συνεχεία, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. το 2007, στην Α' Περιφέρεια Αθηνών.
Ο Περικλής Κοροβέσης υπήρξε βουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στο ξεκίνημα του. Συγκεκριμένα το 2007 εκλέχθηκε στην Α' περιφέρεια Αθηνών. Μετείχε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και ήταν μέλος της Διπλωματικής Αντιπροσωπείας για τη φιλία και συνεργασία με τα κοινοβούλια της Γεωργίας, Νότιας Αφρικής και Σουηδίας. Το 2009 αποχώρησε από το κόμμα.
Έχει εργαστεί ως αρθρογράφος στις εφημερίδες «Ελευθεροτυπία», «Η Εποχή», «Εφημερίδα των Συντακτών», και περιοδικών, όπως «Δίφωνο», «Γαλέρα» κ.ά.
Γεννήθηκε στις 20 Ιουλίου 1941 στο Αργοστόλι Κεφαλληνίας. Σπούδασε Θέατρο με τον Δημήτρη Ροντήρη, σημειολογία με τον Ρολάν Μπαρτ και παρακολούθησε μαθήματα των Πιερ Βιντάλ-Νακέ, Μαρσέλ Ντετιέν, Κορνήλιου Καστοριάδη και άλλων στο Παρίσι. Από μικρή ηλικία μετείχε στο μαχητικό δημοκρατικό κίνημα της αριστεράς. Φυλακίστηκε και εξορίστηκε επί Χούντας.
Το πρώτο και πιο γνωστό του βιβλίο είναι οι «Ανθρωποφύλακες» (1969), όπου περιγράφονται τα βασανιστήρια στα οποία προέβαινε η Χούντα των Συνταγματαρχών και η προσωπική του εμπειρία. Αρχικά κυκλοφόρησε κρυφά, αλλά αργότερα μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες.
Έκτοτε έχει δημοσιεύσει και άλλα βιβλία, όπως «Αριστερή Ανακύκλωση», «Παράπλευρες καθημερινές απώλειες», «Γυναίκες ευσεβείς του πάθους», «Η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική», «Στο κέντρο του περιθωρίου», κ.ά. Εκτός από πεζά, έχει συγγράψει και θεατρικά (πχ. Tango Bar), αλλά και παιδικά έργα.
«Η βλακεία ξέρει. Η ευφυΐα διερωτάται»
«Δεν είμαι πολιτικός. Είμαι καταρχάς κοινωνικός ακτιβιστής. Στην πολιτική αρένα είχα βγει για το «μπούγιο», για να ενισχύσω την Αριστερά. Εκλέχτηκα βουλευτής το 2009 (με τον ΣΥΡΙΖΑ), ξοδεύοντας μόλις 150 ευρώ. Είχαν πάθει πλάκα οι συνάδελφοι! Δεν είναι, ξέρεις, τόσο η ιδεολογική αναφορά όσο το ενδιαφέρον για το κοινό καλό που είναι, ταυτόχρονα, ατομικό. Δίνω προτεραιότητα στη δράση «από τα κάτω», με όλη την υπομονή και την επιμονή που απαιτεί. Όταν δεν γράφω ή μελετώ, πηγαίνω σε συζητήσεις, ομιλίες, καλέσματα... Ευαισθητοποιούμαι, βέβαια, ιδιαίτερα σε θέματα φυλακών, κρατουμένων και αστυνομικής βίας», έλεγε τον Απρίλιο του 2014 στη LiFO.
«Είμαι φτωχός σε υλικά αγαθά, πλούσιος όμως πολύ σε εμπειρίες. Έζησα ανοιχτά, ελεύθερα, σύμφωνα με τις επιθυμίες μου, δίχως εξαναγκασμούς και συμβιβασμούς. Ήμουν πάντα με την Εύα, που δεν δέχτηκε τον μισό Παράδεισο που της δόθηκε αλλά τον διεκδίκησε ολόκληρο, γι' αυτό και δάγκωσε το Απαγορευμένο Μήλο – το θέμα του επόμενου βιβλίου μου. Χάρηκα το διάβασμα, τη γραφή, τον έρωτα, τη δράση, τη δημιουργία. Ταξίδεψα, ξενιτεύτηκα, έκανα δύο γάμους κι έναν γιο, ζω είκοσι χρόνια τώρα αγαπημένα με την τελευταία σύντροφό μου, τη Μαρία, με την οποία δεν παντρευτήκαμε για να μη χρειαστεί να χωρίσουμε! Τελώ σε έναν διαρκή ενθουσιασμό. Μπορώ να πω, λοιπόν, ότι ναι, την ευχαριστήθηκα τη ζωή μου. Και ότι, τουλάχιστον, δεν θα πεθάνω ηλίθιος».
«Χρειαζόμαστε, καταρχάς, πιστεύω, έναν νέο Διαφωτισμό. Γιατί με τον σκοταδισμό δεν τελειώσαμε ακόμα, παραμονεύει πάντα στους διαδρόμους της εξουσίας, στον λαϊκισμό και στα τηλεοπτικά παράθυρα», έλεγε σε παλιότερη συνέντευξή του.
by Αέναη επΑνάσταση | Sophia Ntrekou.gr
Έγραψαν για τον Περικλή Κοροβέση:
υιος ασωτος υιος ασσωτος (Sotirios Laliotis): Για σου Περικλή, με τούτη την καταραμένη πανδημία, συχώρα με που δεν θάρθω να σου ευχηθώ το καλό κατευόδιο στους άγνωστους ατραπούς που θα διαβείς να σε ασπαστώ, βλέπεις νόμοι και αστυνόμοι μπροστά και πίσω σαν το παλιό καλό καιρό...Και να σκεφτείς ακόμη οι κερασιές δεν άνθισαν, Περικλή έχουμε δρόμο πολύ και μαύρο το σκοτάδι μπροστά, πολλοί οι καναπεδάκηδες, αυτοί που τώρα ποιος τους πιάνει, τώρα που βρήκαν ευκαιρία να μας ζητάνε και τα ρέστα να ρίχνουν και κανά τηλέφωνο ως νόμιμοι, ευυπόληπτοι "πολίτες" τότε που μας βλέπανε να αψηφάμε νόμους και αστυνόμους... Θυμάσαι το τραγούδι του νεκρού αδερφού, πάρε μαζί σου μερικούς από τους στίχους που τόσο αγαπήσαμε, που τραγουδήσαμε. μπας και ξανά φέρεις βόλτα εκεί στην Αχερουσία τον ακατονόμαστο. Σωτήρης Λαλιώτης 11 Απριλίου 2020
Στα περβόλια, μες στους ανθισμένους κήπους
σαν άλλοτε θα στήσουμε χορό
και τον Χάρο θα καλέσουμε
να πιούμε αντάμα και να τραγουδήσουμε μαζί
Κράτα το κλαρίνο και το ζουρνά
κι εγώ θα `ρθω με τον μικρό μου τον μπαγλαμά
Αχ, κι εγώ θα `ρθω...
μες στης μάχης τη φωτιά με πήρες, Χάρε
πάμε στα περβόλια για χορό
Στα περβόλια, μες στους ανθισμένους κήπους
αν σε πάρω, Χάρε, στο κρασί
αν σε πάρω στον χορό και στο τραγούδι
τότες χάρισέ μου μιας νυχτιάς ζωή
Κράτα την καρδιά σου, μάνα γλυκιά
κι εγώ είμ’ ο γιος που γύρισε για μια σου ματιά
Αχ, για μια ματιά.
Στο καλό στο καλό όπως πάντα για το καλό.
Πληροφορίες: Αέναη επΑνάσταση | Sophia Ntrekou.gr,
ΑΠΕ - ΜΠΕ, «Εφημερίδα Των Συντακτών», wikipedia.org,
lifo.gr, Τα Βίντεο από www.YouTube, εταιρεία της Google
Βιντεο/αφιέρωμα στον Περικλή Κοροβέση
Βίντεο: Στην επέτειο των 50 ετών, από την επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα, ο Περικλής Κοροβέσης επέστρεφε στο κελί όπου κρατήθηκε στο ΕΑΤ – ΕΣΑ, υποβαλλόμενος σε ηλεκτροσόκ και απομόνωση.
Επέστρεφε νικητής και μιλώντας στην κάμερα του NEWS 24/7, είχε περιγράψει τα όσα βίωσε, αλλά και εξηγήσει το πώς ο φασισμός τρυπώνει στην καθημερινότητά μας.
«Το σημαντικό είναι ότι στη Χούντα εγώ ήμουν ελεύθερος» είχε πει. «Αυτοί που λένε ότι μας χρειάζεται μια Χούντα είναι τα πρόβατα της κοινωνίας που θέλουνε ένα μαντρί για να τα σφάξουνε. Γιατί αυτό κάνει η Χούντα, σφάζει».
Δείτε στο βίντεο ολόκληρη τη μαρτυρία του Περικλή Κοροβέση, μια
αφήγηση στον ίδιο τόπο, σε άλλο χρόνο. Ένα ιστορικό ντοκουμέντο.
ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΖΗΣΑΝΤΟΣ ΜΑΡΤΥΡΑ
Βίντεο: Ντοκιμαντέρ - 12'.55'' Η Μέθοδος -
The Method: Captured, 2017 (short) 2017.
Ένα βράδυ του Οκτώβρη του 1967, στις 3 το ξημέρωμα, το κουδούνι στο σπίτι του Περικλή Κοροβέση χτύπησε. Ακολούθησε μια πολύμηνη σειρά φυλακίσεων και βασανιστηρίων. "Η Μέθοδος" είναι η προσπάθεια του συγγραφέα να καταγράψει την εμπειρία του. Συμμετοχές: - 40ο Φεστιβάλ Δράμας (Βραβείο Ντοκιμαντέρ) - 23ο Φεστιβάλ "Νύχτες Πρεμιέρας" - 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Σκηνοθεσία, Έρευνα: Χάρης Γιουλάτος - Μουσική: Βασίλης Ποδάρας. H «μέθοδος» του Περικλή Κοροβέση
«Η ζωή είναι αλλού» 2008 με τον Περικλή Κοροβέση
O συγγραφέας, ακτιβιστής και στοχαστής της Αριστεράς, Περικλής Κοροβέσης αγωνίστηκε κατά της δικτατορίας των συνταγματαρχών, κρατήθηκε στις φυλακές Αβέρωφ και Αίγινας και βασανίστηκε από το καθεστώς της 21ης Απριλίου.
Στο βιβλίο του «Ανθρωποφύλακες», το οποίο μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες, περιγράφει τα βασανιστήρια που υπέστη στο ΕΑΤ-ΕΣΑ κατά τη διάρκεια της χούντας, αποκαλύπτοντας έτσι ήδη από το 1969 όταν δημοσιεύθηκε το βιβλίο, το αληθινό πρόσωπο του καθεστώτος. Μαζί με άλλα θύματα και βασανισθέντες της χούντας κατέθεσε στο Συμβούλιο της Ευρώπης υποχρεώνοντας τους συνταγματάρχες να αποχωρήσουν από το Συμβούλιο φοβούμενοι την καταδίκη τους εκεί.
Ο Κοροβέσης έγραψε πολλά ακόμα βιβλία, αρθρογραφούσε στις εφημερίδες «Ελευθεροτυπία», «Η εποχή», «Εφημερίδα των συντακτών», ενώ συνεργάστηκε και πολιτικά και λογοτεχνικά περιοδικά όπως η Γαλέρα. Είχε έντονη ακτιβιστική δράση θέματα που αφορούσαν τα δικαιώματα των φυλακισμένων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Άλλα βιβλία του Κοροβέση είναι τα: «Αριστερή Ανακύκλωση», «Παράπλευρες καθημερινές απώλειες», «Γυναίκες ευσεβείς του πάθους», «Η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική», «Στο κέντρο του περιθωρίου», «Tango ba»”, «Γύρω από το νησί η θάλασσα», «Η συνέλευση των ζώων», «Τρομοκρατία και άλλα δαιμόνια», «Νοσταλγία μνήμης», «Εμπορία ειδήσεων», «Κοινός τόπος», «Μ’ εξακόσιες λέξεις», «Επιχείρηση Ιουδίθ».
Σπούδασε θέατρο δίπλα στον Δημήτρη Ροντήρη και σημειολογία με τον Ρολαν Μπαρτ. Εκλέχθηκε βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ το 2007 στην Α’ Αθηνών και το 2009 αποχώρησε από το κόμμα.
Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει τη συνέντευξη που έδωσε στην Εύη Κυριακοπούλου για την εκπομπή «Η ζωή είναι αλλού» το 2008. Ο Περικλής Κοροβέσης μιλάει για τα βασανιστήρια και την εκλογή του ως βουλευτής, τα δύο ακραία φαινόμενα της ζωής του, όπως τα χαρακτηρίζει ο ίδιος.
Σε αυτό το επεισόδιο της εκπομπής «Η ζωή είναι αλλού», παραγωγής 2008, ο Περικλής Κοροβέσης συζητάει με τη δημοσιογράφο Εύη Κυριακοπούλου και μιλάει για τη ζωή και το συγγραφικό έργο του, την ένταξή του στην Αριστερά, την αντιδικτατορική δράση και την πρόσφατη εκλογή του ως βουλευτής. Εξηγεί ότι ένιωθε από μικρό παιδί την ανάγκη να διατηρήσει τη διαφορετικότητά του, τις ιδεολογικές καταβολές του σε σχέση με την συντηρητική οικογένειά του, τα παιδικά και νεανικά του χρόνια.
Σχολιάζει την απρόσμενη για τον ίδιο εκλογή του μετά την κάθοδο στις εκλογές ως υποψήφιος του Συνασπισμού και εξηγεί ότι δεν ήθελε να εκλεγεί βουλευτής αλλά να ενισχύσει το Συνασπισμό. Εκφράζει το φόβο ότι μετά την εκλογή του έχει χάσει αρκετό από τον ελεύθερο χρόνο του, όμως η ιδιότητα του βουλευτή μπορεί να θεωρηθεί ότι εντάσσεται στο πλαίσιο των ασχολιών του εφόσον αυτοπροσδιορίζεται ως πολιτικό ον.
Μιλάει για τα νεανικά του χρόνια και εξηγεί ότι ήταν έτοιμος να μπαρκάρει, να γίνει ναυτικός και ότι πάντα τον προσέλκυαν περίεργα επαγγέλματα, μέχρι που είδε το «Καλοκαίρι και καταχνιά» του Τενεσί Γουίλιαμς στο Θέατρο Τέχνης και κατάλαβε ότι ο ηθοποιός μπορεί είναι όλα τα επαγγέλματα του κόσμου. Μαθήτευσε στον Ροντήρη και το θέατρο του έδινε την ελευθερία να ζει όλα όσα επιθυμεί, τον απελευθέρωσε από την αντιδραστική νοοτροπία της Ελλάδας. αλλά η χούντα σταμάτησε αυτή την πορεία.
Ο Κοροβέσης περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε να πολιτικοποιείται όταν συμμετέχοντας σε διαδηλώσεις για το Κυπριακό, έζησε το κυνηγητό και την αστυνομική βία. Έτσι ξεκίνησε να διαβάζει κείμενα, άρθρα και βιβλία και σταδιακά ήρθε σε επαφή με Αριστερούς και οργανώθηκε στη νεολαία της ΕΔΑ.
Χαρακτηρίζει ως τα δύο ακραία φαινόμενα της ζωής του τα βασανιστήρια που υπέστη κατά τη διάρκεια της δικτατορίας των συνταγματαρχών και την πρόσφατη εκλογή του στη Βουλή. Μιλάει για το βιβλίο του «Ανθρωποφύλακες» και τα βασανιστήρια, τα οποία δεν ξεχνάει ποτέ. Θεωρεί ότι τα βασανιστήρια είναι η ύψιστη ταπείνωση ενός ανθρώπου και ότι συνθλίβεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Αν και υπήρχε ως σκέψη η εκδίκηση για όσα υπέφερε, αποφάσισε ότι η αντίδρασή του θα έπρεπε να είναι πολιτική και για αυτό έγραψε το βιβλίο προκειμένου να σταματήσουν τα βασανιστήρια, μιας και οι άνθρωποι-αναγνώστες έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τα πράγματα. Για τους βασανιστές θεωρεί ότι πρόκειται κάθε φορά για φουκαράδες, οι οποίοι όμως γίνονται επικίνδυνοι όταν αποκτούν εξουσία.
Ο Κοροβέσης μιλάει επίσης για το βιβλίο του «Ανεπίδοτοι έρωτες», εξηγεί ότι δεν ταυτίζεται με τον ήρωα, αλλά έχει στοιχεία του. Μιλάει επίσης για τον έρωτα, τους κανόνες που σκοτώνουν τον έρωτα, για το πολιτικό στοιχείο στην εποχή του και στη σημερινή νεολαία. Μέσα από το βιβλίο του «Ανεπίδοτοι έρωτες» ήθελε να δείξει ότι υπονομεύονται οι ερωτικές σχέσεις από τα ίδια τα ζευγάρια, σαν να φοβούνται να αναλάβουν την ευθύνη τους και πιστεύει ότι ως ενήλικες δεν έχουμε διδαχθεί τίποτα για τις σχέσεις, μιας και πολλά από αυτά που μας μαθαίνουν δεν ισχύουν καθόλου στη ζωή.
Για το ρόλο του στη βουλή θα ήθελε να μην έχει νεκρό πολιτικό λόγο, να φέρει εκεί τη φωνή των κινημάτων, τα ζητήματα για την προστασία του περιβάλλοντος τα οποία τον απασχολούν ιδιαιτέρως. Παραδέχεται ότι δεν του αρέσει η αισθητική της βουλής αλλά την αποδέχεται. Ατενίζοντας το μέλλον ο Περικλής Κοροβέσης θα ήθελε να ζήσει το τέλος της φτώχιας σε όλο τον κόσμο, μιας και πιστεύει ακράδαντα ότι υπάρχουν τα μέσα για να καταπολεμηθεί αυτό το πρόβλημα. Κλείνοντας τη συνέντευξη ο Κοροβέσης υποστηρίζει ότι η ζωή είναι πιο σημαντική από τις ιδεολογίες και ότι η πραγματική ιδεολογία βγαίνει από τη ζωή και προσφέρει στον άνθρωπο τις βάσεις για μια υπεύθυνη συμπεριφορά.
Σκηνοθεσία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ. Πρώτη τηλεοπτική προβολή: 12 Ιανουαρίου 2008. Δείτε ολόκληρη την εκπομπή εδώ:
401 (1970) Ταινία μικρού μήκους με θέμα τα
βασανιστήρια του Περικλή Κοροβέση από τη χούντα
Ταινία μικρού μήκους του Μαθιού Γιαμαλάκη, βραβευμένη από το Σουηδικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, που είχε ως θέμα της τα βασανιστήρια του Περικλή Κοροβέση στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο.
Matheo Yamalakis, Director - YouTube: Το φιλμ 401, ειναι μερικές στιγμές από την Μαρτυρία του Περικλή Κοροβέση, 23 λεπτά μικρού μήκους ταινια και το τελευταίο από τα 5 μαθητικά μου φιλμ, κατά την διάρκεια της φοίτησης μου στη Σχολή Παραγωγών - Σκηνοθετών στη Σουηδική Τηλεόραση. 1970, εποχή δικτατορίας, σ' ένα βοηθητικό Στούντιο, τέσσερις ηθοποιοί, πέντε Ελληνόπουλα της αριστεράς, τέσσερις Τεχνικοί, ενας κάμεραμαν, κι σκηνοθέτης!
Γυρίσαμε σε 2 και μόνο μέρες το 401 ένα 23ωρο φιλμ. Το φιλμ, παρά την θέση της Τηλεόρασης να μην προβάλλει μαθητικά φιλμ, προβλήθηκε 17η Αυγ. 1970 πήρε πολύ καλές κριτικές και Βραβείο από το Σουηδικό φιλμ ινστιτούτο. Μετά την προβολή τηλεφώνημα από την ελληνική πρεσβεία με πληροφορούσε ότι μου αφαιρείται το διαβατήριο και να γυρίσω μέσα σε 2 εβδομάδες πίσω στην Ελλάδα. Κι υπήρξαν Έλληνες(?) που τηλεφωνούσαν μετά την προβολή στην Τηλεόραση να με διώξει σαν κομμουνιστή!
Ταινία μικρού μήκους βασισμένη στο βιβλίο του
Περικλή Κοροβέση με τίτλο ΑΝΘΡΩΠΟΦΥΛΑΚΕΣ.
Η ταινία προβλήθηκε στην Σουηδική Τηλεόραση σε σκηνοθεσία του Ματθαίου Γιαμαλάκη. Τους ρόλους έπαιξαν οι Φώτης Χιονάς, Ulf Håkan Jansson, Henry Meyer, Bo Montelius και Έλληνες μετανάστες μέλη της Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη Σουηδίας (Λάκης Πίκουλας, Αρετή Στάμου, Γιώργος Λογοθέτης, Δημήτρης Κηπουρός, και Βασίλης Κούβελας).
Ο Περικλής Κοροβέσης με την κατάθεσή του στο Συμβούλιο της Ευρώπης για τα βασανιστήρια που υπέστη από την Χούντα, συνέβαλε ώστε το Συμβούλιο της Ευρώπης να καταδικάσει την χούντα.
Με το βιβλίο του που μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες, ο Περικλής Κοροβέσης συνέβαλε σημαντικά στην ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τα εγκλήματα της στρατιωτικής δικτατορίας στην Ελλάδα. Στην συνέχεια διάλεξε να μείνει στην Σουηδία όπου και του χορηγήθηκε πολιτικό άσυλο.
Η ταινία προβλήθηκε στην Σουηδική Τηλεόραση σε σκηνοθεσία του Ματθαίου Γιαμαλάκη. Τους ρόλους έπαιξαν οι Φώτης Χιονάς, Ulf Håkan Jansson, Henry Meyer, Bo Montelius και Έλληνες μετανάστες μέλη της Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη Σουηδίας (Λάκης Πίκουλας, Αρετή Στάμου, Γιώργος Λογοθέτης, Δημήτρης Κηπουρός, και Βασίλης Κούβελας).
Ο Περικλής Κοροβέσης με την κατάθεσή του στο Συμβούλιο της Ευρώπης για τα βασανιστήρια που υπέστη από την Χούντα, συνέβαλε ώστε το Συμβούλιο της Ευρώπης να καταδικάσει την χούντα.
Με το βιβλίο του που μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες, ο Περικλής Κοροβέσης συνέβαλε σημαντικά στην ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τα εγκλήματα της στρατιωτικής δικτατορίας στην Ελλάδα. Στην συνέχεια διάλεξε να μείνει στην Σουηδία όπου και του χορηγήθηκε πολιτικό άσυλο.
Βίντεο «Ανθρωποφύλακες» (Μονόλογος): Μία από τις τελευταίες παραστάσεις των Ανθρωποφυλάκων, του Περικλή Κοροβέση, σε ερμηνεία Πάνου Τζίνου και Σκηνοθεσία Χάρη Γιουλάτου. Το σκηνικό είναι φτωχότερο καθώς η παράσταση που βλέπετε στο βίντεο, είναι στο θέατρο του Βύρωνα. Εκεί πραγματοποιήθηκε μία από τις τελευταίες παραστάσεις των Ανθρωποφυλάκων, με αυτούς τους συντελεστές. Το κανονικό σκηνικό και οι φωτισμοί έλαβαν χώρα στα Θέατρα ''Βαφείο'' και ''White Rabbit'' στα Εξάρχεια την περίοδο 2015 - 2016. Συντελεστές: Συγγραφέας: Περικλής Κοροβέσης, Ερμηνεία: Πάνος Τζίνος, Σκηνοθεσία: Χάρης Γιουλάτος, Μουσική: Νίκος Βογιατζάκης.
Ο Περικλής Κοροβέσης χορεύει την Γκιουλμπαχάρ στο video
Gioulbahar - «Γκιουλ Μπαχάρ» (1950) του Βασίλη Τσιτσάνη.
Η Γκιουλμπαχάρ Αϊσέ Χατούν Β΄ (καταγόταν από το χωριό Λιβερά του Πόντου κι έζησε περί το δεύτερο ήμισυ του 15ου αιώνα. Το όνομα "Γκιουλμπαχάρ" έγινε περισσότερο όμως γνωστό στους νεοέλληνες από το ομώνυμο ρεμπέτικο τραγούδι που έγραψε ο Βασίλης Τσιτσάνης το 1950 και που το ερμήνευσε η μεγάλη ρεμπέτισσα της εποχής Ρένα Ντάλια σε αργό ανατολίτικο ρυθμό και που υπήρξε μεγάλη επιτυχία, που επανέλαβε και συμπεριέλαβε τελευταία (1985) η Αθηναϊκή κομπανία στο ρεπερτόριό της.
O Περικλής Κοροβέσης, απάντησε για
το αν υπήρχαν νεκροί στο Πολυτεχνείο.
Ο Περικλής Κοροβέσης μιλάει για τα βασανιστήρια που υπέστη στη διαβόητη ταράτσα της Μπουμπουλίνας: Λίγους μήνες μετά από το πραξικόπημα των συνταγματαρχών ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Περικλής Κοροβέσης, έπεσε στα χέρια της Ασφάλειας.
Ο Περικλής Κοροβέσης μιλάει για τα βασανιστήρια που υπέστη στη διαβόητη ταράτσα της Μπουμπουλίνας: Λίγους μήνες μετά από το πραξικόπημα των συνταγματαρχών ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Περικλής Κοροβέσης, έπεσε στα χέρια της Ασφάλειας.
Αμέσως τον οδήγησαν στην διαβόητη οδό Μπουμπουλίνας, όπου σε πρώτη φάση ξυλοκοπήθηκε άγρια για να ομολογήσει. Όταν οι βασανιστές είδαν ότι δεν «έδινε» ονόματα αντιστασιακών με τους οποίους συνεργαζόταν, τον ανέβασαν στο πλυσταριό που βρισκόταν στην ταράτσα του κτηρίου. Το πρώτο μαρτύριο που του έκαναν ήταν αυτό της φάλαγγας. Ο Κοροβέσης δεν λύγισε και σύντομα οδηγήθηκε από την οδό Μπουμπουλίνας στο 401, όπου οι βασανιστές του έκαναν ηλεκτροσόκ.
Δείτε τη συγκλονιστική μαρτυρία του στη Μηχανή του Χρόνου και τις καταγγελίες που έκανε μαζί με άλλους βασανισθέντες, ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι αποκαλύψεις του για τα βασανιστήρια είχαν ως αποτέλεσμα να υποστεί καίριο πλήγμα το καθεστώς της χούντας καθώς αποπέμφθηκε ταπεινωτικά από το Συμβούλιο της Ευρώπης.
Ο Περικλής Κοροβέσης στο 24grammata.com WebTV: Ο Γιώργος Δαμιανός συνομιλεί με το συγγραφέα Περικλή Κοροβέση για την εκπομπή ΣΥΝομιλίες του 24grammata culture WebTV. Συζητητές: Περικλής Κοροβέσης, Γιώργος Δαμιανός, σκηνοθέτης: Μανώλης Δημελλάς. Διάρκεια: 54:08. Η συνομιλία διεξήχθη στην οικία του Π. Κοροβέση (κέντρο Αθήνα), 1612/2012
Όταν ακούς το ονοματεπώνυμο "Περικλής Κοροβέσης" σου έρχονται στο μυαλό λέξεις όπως: "Χούντα, βασανιστήρια, ανένταχτος, αριστερός, περιθώριο, ανθρώπινα δικαιώματα, αντιεξουσιαστής, διαδηλώσεις, λαϊκές οργανώσεις, πάλη ενάντια στο κατεστημένο".
Με αυτές τις σκέψεις στο μυαλό οι συνεργάτες του 24grammata.com (M.Δημελλάς, Κ. Μαλλόφτη, Γ. Δαμιανός) επισκέφτηκαν το Περικλή Κοροβέση στην οικία του (στο κέντρο της Αθήνας) στις 16/12/ 2012, αλλά προς έκπληξη τους, εκτός από τα παραπάνω συνάντησαν έναν Κοροβέση να μιλά για "εσωτερικό αγώνα" . Ο ίδιος λέει κάπου προς το τέλος της συνέντευξης: "...ο κοινωνικός αγώνας δεν είναι για κοινωνική δικαίωση. Είναι για δικαίωση του εαυτού σου. Αν περιμένεις κοινωνική δικαίωση χάθηκες..."
Δείτε τον Περικλή Κοροβέση, όπως δεν τον έχετε δει και ακούσει ποτέ. Ο άνθρωπος Κοροβέσης, ο ερωτικός συγγραφέας, ο στοχαστής, ο ιδεολόγος, ο διανοούμενος δημοσιογράφος.
Το μεγαλείο, όμως, του ανθρώπου Κοροβέση φάνηκε, όταν έσβησε η κάμερα και το μικρόφωνο. Αν και τον συναντούσαμε πρώτη φορά, δεν είχαμε καμία προηγούμενη επαφή ή σύσταση μας κράτησε δυο ώρες όχι για να μιλήσει αλλά για να ακούσει. Σερβίριζε ο ίδιος, σαν καλός οικοδεσπότης, το κρασί και ρώταγε για τα πάντα. Ρώταγε επίμονα για το διαδίκτυο, για την επαγγελματική μας κατάσταση, αν τα βγάζουμε πέρα, αν μας προβληματίζει κάτι και με απόλυτη ηρεμία άκουγε και μίλαγε ελάχιστα.
Άσχετα με το αν κάποιος διαφωνεί ή συμφωνεί με τις ιδέες του δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει ότι είναι ο ίδιος μπροστά και πίσω από την κάμερα. "Άνθρωπος που αγαπά τον Άνθρωπο", αυτό, άλλωστε, δε σημαίνει να είσαι Αριστερός;
Μια Συζήτηση Με Τον Περικλή Κοροβέση: (Ελευθερία ή Τίποτα) Η παραπάνω συνέντευξη έγινε στο σπίτι του κ. Κοροβέση στις 17 και 18 Δεκεμβρίου 2011. Οι τρεις τελευταίες ερωτήσεις είχαν κινηματογραφηθεί στις 17/12/11, αλλά λόγω ανυπέρβλητου τεχνικού προβλήματος δεν μπόρεσαν να εισαχθούν στις 17/12/11. Έτσι πολύ ευγενικά ο κ. Κοροβέσης με ξαναδέχτηκε σπίτι του για να ξανακινηματογραφήσουμε τις τελευταίες ερωτήσεις το βράδυ της 18/12/11. Για αυτόν τον λόγο υπάρχει διαφορά στον φωτισμό του σκηνικού στα τελευταία λεπτά της συνέντευξης.
Θεματολογία: - Εκτελεστής Της "17 Νοέμβρη" (0:28) - Κοινοβουλευτική Θητεία (1:53) - Κ.Κ.Ε και ΣΥ.ΡΙΖ.Α. (3:50) - "Δημοκρατική" Αριστερά (7:08) - Κυβέρνηση Παπαδήμου & Ακροδεξιά (8:30) - Κι Αν Σκοτώσουμε Τον Μπάτσο; (12:24) - Αριστερή Ηθική (13:53) - Αναρχικό Κίνημα/Βία (18:26) - Για Τον Αλαβάνο (22:23) - Περί Απολυτότητας (26:30) - "Επιχείρηση Ιουδίθ" (38:40) - Αστυνομία & Αστυνομικοί (31:10) - Τί Σημαίνει Αποτυχία; (33:13) - Οι "Ανθρωποφύλακες" (36:03) - Διαφορές Ανθρωποφυλάκων (37:25) - Λογοτεχνία: Ταλέντο ή Σκληρή Δουλειά (39:40) - Ρολάν Μπαρτ & Εξουσία (44:18) - Πλάτωνας & Αριστερά (48:23) - Μπακούνιν, Προυντόν, Μαρξ, Γκεβάρα (50:12) - Μ.Α.Τ.- Στρατιωτικοί-Παπάδες (51:21) - Χριστιανισμός-Αναρχισμός (56:31) - Περί Ερωτικής Απάτης (59:31) - Τωρινές Ασχολίες (1:00:35) - Το Μήνυμα Της Πλατείας (1:02:55) - Τέχνη & Πολιτική (1:07:20) - Ο Κλώνος (1:08:23)
Συζήτηση με τον Περικλή
Κοροβέση (blackuroi.gr)
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Είπαν το τελευταίο αντίο στον Περικλή Κοροβέση
Τελέστηκε το μεσημέρι, Μεγάλη Τρίτη, η πολιτική κηδεία του συγγραφέα, διανοούμενου και αγωνιστή της αριστεράς, Περικλή Κοροβέση, στο δημοτικό κοιμητήριο του Βύρωνα. Λόγω των έκτακτων συνθηκών του κορωνοϊού, το παρών στην εξόδιο ακολουθία έδωσαν στενοί συγγενείς και λίγοι φίλοι. Ως εκ τούτου, η σύζυγός του Μαρία, έκανε γνωστό ότι μόλις τελειώσει η περιπέτεια της πανδημίας θα γίνει στην μνήμη του μία συγκέντρωση φίλων του στην περιοχή των Εξαρχείων, την οποία αγαπούσε. Αύριο το πρωί στη Ριτσώνα, που βρίσκεται στα ανατολικά της επαρχίας Θηβών του νομού Βοιωτίας, θα πραγματοποιηθεί η καύση του Περικλή Κοροβέση, κατά την επιθυμία του.
Ριτσώνας, το πρώτο αποτεφρωτήριο στην Ελλάδα: Στις 30 Σεπτεμβρίου 2019, οπότε και ξεκίνησε η επίσημη λειτουργία του αποτεφρωτηρίου, η Ελλάδα έκλεισε τον κύκλο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στερούσαν σε πολίτες τους τη δυνατότητα της καύσης. Παρά τις αντιδράσεις που από την αρχή εξέφρασαν εκκλησιαστικοί κύκλοι, στα δύο κρεματόριά του έχουν ήδη αποτεφρωθεί περισσότεροι από 100 Έλληνες και αλλοδαποί διαμένοντες στη χώρα. Τον Οκτώβριο πραγματοποιήθηκαν 76 καύσεις νεκρών.
► Δείτε: ΚΑΥΣΗ ΝΕΚΡΩΝ: ο νόμος, το ιστορικό, η Ιερά Σύνοδος από άποψη χριστιανικής ανθρωπολογίας και ηθικής για την Καύση Νεκρών
Εξωτερικοί σύνδεσμοι:
Το ιστολόγιο του Περικλή Κοροβέση
Το "επίσημο" βιογραφικό του Περικλή Κοροβέση
Το συγγραφικό έργο του
«Περικλής Κοροβέσης: Ελεύθερος είναι όποιος προσφέρει στον άλλο τον οργασμό του | LiFO». web.archive.org. 28 Απριλίου 2018.
Το ιστολόγιο του Περικλή Κοροβέση
Το "επίσημο" βιογραφικό του Περικλή Κοροβέση
Το συγγραφικό έργο του
«Περικλής Κοροβέσης: Ελεύθερος είναι όποιος προσφέρει στον άλλο τον οργασμό του | LiFO». web.archive.org. 28 Απριλίου 2018.
Περιοδικό Υποβρύχιο, Τεύχος 18 (5 Μαρτίου 2016). «Περικλής Κοροβέσης - (Μάλλον μια συζήτηση παρά μια) συνέντευξη στο Βαγγέλη Δαβιτίδη». web.archive.org.
«Οι άλλοι πρωταγωνιστές «Λένε ότι είμαι ο πρώτος αναρχικός βουλευτής»». ΤΑ ΝΕΑ. 22 Σεπτεμβρίου 2007.
Θεοδωράκης, Σταύρος (2010). Οι άνθρωποί μου. Αθήνα: εκδόσεις Ποταμός. σελ. 282-285. ISBN 978-960-6691-59-1. ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ «η βλακεία ξέρει. η ευφυΐα διερωτάται»
«Διακινητές συκοφαντιών». Η Εφημερίδα των Συντακτών. Ανακτήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2019.
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ. «ΕΛΛΗΝΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ & ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΕΣ - ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΗΣ 16ης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2007 ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ ΤΗΣ 7ης ΙΟΥΝΙΟΥ 2009» (PDF). σελ. 72.
«Ποιοι εξελέγησαν (και επισήμως) δημοτικοί σύμβουλοι στην Αθήνα». Τα Νέα. 21 Νοεμβρίου 1998. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 12 Δεκεμβρίου 2019.
«rizospastis.gr - Με την ορμή διαδήλωσης». ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ. 25 Σεπτεμβρίου 1998.
«ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ - Περικλής Κοροβέσης». LiFO. Ανακτήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2019.
«Βιογραφικό Περικλή Κοροβέση». Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 23 Αυγούστου 2009. Ανακτήθηκε στις 20 Οκτωβρίου 2008.
«50 χρόνια απ' το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου | Spiegel: «Όταν η Δημοκρατία πέθανε στην κοιτίδα της»». iPop. 21 Απριλίου 2017.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.