11 Απρ 2020

Περικλής Κοροβέσης. ο ποιητής, αντιστασιακός και πολιτικός

ΑΦΙΕΡΩΜΑ της Σοφίας Ντρέκου

ΗΤΑΝ Η ΔΥΝΑΤΗ ΦΩΝΗ 
ΤΩΝ ΑΔΥΝΑΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΦΩΝΗ.

Ο.τι ήταν ο Μανώλης Γλέζος
μεταπολεμικά, υπήρξε ο Περικλής
Κοροβέσης μεταπολιτευτικά.

Αέναη να' ναι η μνήμη
του παραδείγματος του †

Απεβίωσε σε ηλικία 79 ετών, ο συγγραφέας, ποιητής, αντιστασιακός και 
πολιτικός Περικλής Κοροβέσης, μετά από σύντομη νοσηλεία σε νοσοκομείο.

«Γι' αυτό σου λέω, ξέρω πως θα είναι ο θάνατος.
Μια απλή βραδιά, όπως οι άλλες», ποίημά του.

Το ποίημα του Περικλή Κοροβέση για τον θάνατο


Μέσα από το βιβλίο του, «Ανθρωποφύλακες», έκανε γνωστό σε όλο τον κόσμο ότι η χούντα κάνει βασανιστήρια κατά των αντιπάλων της.
Πολυγραφότατος και πολιτικά δραστήριος μέχρι την τελευταία στιγμή, πέθανε σε νοσοκομείο της Αθήνας, όχι όμως από κορωνοϊό, όπως διευκρινίζεται και από την «Εφημερίδα των Συντακτών», συνεργάτης της οποίας υπήρξε από την πρώτη στιγμή έκδοσης της εφημερίδας. Ξένες γλώσσες: Γαλλικά, Αγγλικά, Σουηδικά.

Ο Περικλής Κοροβέσης ξεκίνησε με εξαιρετικές σπουδές στο Παρίσι, πλάι σε προσωπικότητες, όπως ο Δημήτρης Ροντήρης, ο Ρολάν Μπαρτ και ο Κορνήλιος Καστοριάδης.
Η φυλακή και τα βασανιστήρια που υπέστη από την 7χρονη δικτατορία τον σημάδεψαν, και εκείνος έδωσε την προσωπική του απάντηση γράφοντας το βιβλίο «Ανθρωποφύλακες», ένα βιβλίο που, με όλους τους αναγκαίους, συνωμοτικούς κανόνες της εποχής, πέρασε τα κλειστά σύνορα της χώρας και εκδόθηκε στο εξωτερικό. Είκοσι πέντε πολυγραφημένα αντίτυπα στη Γενεύη ήταν αρκετά να αφυπνίσουν ολόκληρη την Ευρώπη για το τι πραγματικά συμβαίνει στη χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία.
Το ταπεινό φυλλαδιάκι επρόκειτο να γίνει γνωστό μέσα σε λίγες εβδομάδες, σε όλο τον κόσμο. Οι «Ανθρωποφύλακες» (βλ. βίντεο στο τέλος) άρχισαν να μεταφράζονται από τη μια γλώσσα στην άλλη και να κυκλοφορούν σε πολλές χώρες, προκαλώντας το ενδιαφέρον και τον θαυμασμό σημαντικών διανοουμένων και υπερασπιστών των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Έφτασαν και στην Ελλάδα μαζί με τον παράνομο αντιστασιακό Τύπο.

Ακολούθησε η κατάθεση του Περ. Κοροβέση στο Συμβούλιο της Ευρώπης, το οποίο ήταν ο πρώτος διεθνής θεσμός στον οποίο αποκαλύφθηκε το απάνθρωπο πρόσωπο της δικτατορίας της 21ης Απριλίου. Η χούντα, βέβαιη για την καταδίκη της, έσπευσε να αποχωρήσει από το Συμβούλιο, παραδεχόμενη εμμέσως τις καταθέσεις του Κοροβέση και των άλλων θυμάτων της που κατόρθωσαν να φτάσουν στο βήμα του Στρασβούργου.
Όπως έλεγε από την πτώση της χούντας μέχρι και σήμερα, «εγώ έτυχε να το καταγράψω. Το μεγαλύτερο κομπλιμέντο που μου έχει γίνει είναι ότι πολλοί που έπαθαν τα ίδια, μου είπαν ότι θα μπορούσαν να το έχουν γράψει κι εκείνοι».
«Δεν είμαι ήρωας», έλεγε ο Περικλής Κοροβέσης, στις αρχές του τρέχοντος έτους, στην εκδήλωση για την ένατη επετειακή έκδοση με αφορμή τα 50 χρόνια από την κυκλοφορία των «Ανθρωποφυλάκων». (Για το συγκλονιστικό βιβλίο είχαν μιλήσει επίσης οι ιστορικοί Γ. Γιανουλόπουλος και Δ. Κουσουρής, ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» Δ. Ψαρράς -από άρθρο του οποίου αντλήσαμε κάποια από τα ιστορικά στοιχεία- και ο Κ. Μανταίος από το Σύνδεσμο Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών).
Άλλωστε, ο Περικλής Κοροβέσης μέχρι και την τελευταία στιγμή ήταν «παρών» στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα, «παρών» με την πένα του -το τελευταίο κείμενό του στην «Εφημερίδα Των Συντακτών» δημοσιεύθηκε στις 7 Μαρτίου, υπό τον τίτλο, «Άνθρωποι χωρίς υπόσταση».


Περικλής Κοροβέσης: Άνθρωποι χωρίς υπόσταση 
τελευταίο κείμενό του στην «Εφημερίδα Των Συντακτών» 
δημοσιεύθηκε στις 7 Μαρτίου 2020
Περικλής Κοροβέσης 
«Όταν τα πογκρόμ έγιναν επίσημη πολιτική του Γ’ Ράιχ -μέχρι τότε ήταν πρακτική παρακρατικών οργανώσεων και με τη Νύχτα των Κρυστάλλων ο διωγμός και ο αφανισμός των Εβραίων έγινε η καθημερινότητά τους, αφού προηγουμένως λεηλατήθηκαν οι περιουσίες τους- αυτό δημιούργησε ένα τεράστιο κύμα φυγής.
(Πριν βρεθεί η Τελική Λύση με το Ολοκαύτωμα, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ‘40, οι ναζί «ευνοούσαν», αν δεν εξανάγκαζαν, τους Εβραίους να εγκαταλείψουν τη χώρα, καθώς νομικά, Γερμανός πολίτης -όπως ήταν οι Εβραίοι- δεν μπορεί να απελαθεί από τη χώρα του.) Αλλά πού να πάνε;
 
Το κλίμα στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ δεν ήταν ευνοϊκό. Ο αντισημιτισμός ήταν κοινή ιδεολογία τόσο των ναζί όσο και των αντιπάλων τους. Αναγκαστικά κατετάγησαν στην κατηγορία του «λαθρομετανάστη» (πλεονασμός, βέβαια, γιατί ο όρος «Εβραίος» εμπεριείχε όλα τα δυνατά κακά). Όπως και σήμερα με το προσφυγικό που ο καθένας τρέχει για να σώσει τη ζωή του, έτσι και τότε δεν μπορούσε να υπάρχει κάποιο οργανωμένο σχέδιο φυγής. Και αν υπάρχει κάτι τέτοιο, είναι σε μικροκλίμακα. Το βασικό ρεύμα ήταν αυθόρμητο, είχε λάθος πληροφορίες, χωρίς δυνατότητα να επιλέξει προορισμό. Αρκούσε ο Εβραίος να γίνει δεκτός μακριά από τη χώρα θανάτου. 
Την εποχή της Νύχτας των Κρυστάλλων, που σόκαρε την ανθρωπότητα, φτάνουν στις ΗΠΑ με το πλοίο «Σεντ Λούις» περισσότεροι από χίλιοι Εβραίοι, δηλαδή φορτίο μεγαλύτερο από τη χωρητικότητά του, από τη ναζιστική Γερμανία, για να αποφύγουν τον σίγουρο θάνατο στα στρατόπεδα εξόντωσης. Για τις ΗΠΑ, οι Εβραίοι ήταν «λαθρομετανάστες» και τους επέστρεψαν στους ναζί.
Είναι η ίδια πατέντα που ισχύει και σήμερα με την επαναπροώθηση των «λαθρομεταναστών», άσχετα αν αυτό σημαίνει βασανιστήρια, φυλακή ή θάνατο. Ο κυνηγημένος άνθρωπος, για οποιονδήποτε λόγο, πολιτικό, θρησκευτικό, οικονομικό και τελευταία περιβαλλοντικό (λογικά αναμένεται να είναι το μεγαλύτερο προσφυγικό ρεύμα του αιώνα και υπολογίζεται σε εκατομμύρια), αν δεν δεχτεί τη δική μας τη συμπαράσταση, αν δεν ανακουφίσουμε έστω και με μια αχτίδα φωτός τον πόνο του και την απομόνωσή του, τότε του αφαιρούμε την ανθρώπινη υπόστασή του και χάνουμε εμείς τη δική μας.
 
Γινόμαστε συνένοχοι στα πιο ειδεχθή εγκλήματα με την αδιαφορία μας. Και δυστυχώς η κυρίαρχη πολιτική, στην εποχή του ακραίου νεοφιλελευθερισμού, ενέχει δομικά τον φασισμό, όπως βέβαια και ο κλασικός καπιταλισμός. Ο άνθρωπος στερείται της ανθρώπινης υπόστασής του, χάνει τα δικαιώματά του και χωρίς να έχει διαπράξει κανένα αδίκημα, υπόκειται σε διώξεις. Το βλέπουμε τώρα με τους μετανάστες που έχουν συγκεντρωθεί στα σύνορά μας, σε μια προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη, όχι να εγκατασταθούν στην Ελλάδα, που την βλέπουν σαν πέρασμα. 
Αντί να δούμε μια σκηνή από το μέλλον με τα μείζονα προβλήματα (το μεταναστευτικό, την καταστροφή του περιβάλλοντος, τον πόλεμο και τις ανισότητες), να ψάξουμε τις σωστές του διαστάσεις και να χαραχθεί η σωστή πολιτική, το είδαμε από τη φασιστική οπτική γωνία. Κύριος υπόλογος η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που το θεωρεί εισβολή από «εμπροσθοφυλακή ανθρώπων άγνωστης προέλευσης αλλά και αγνώστων σκοπών». Και ο πρωθυπουργός από το σόου του στον Έβρο διακήρυξε ότι θα υπερασπιστεί την περιουσία, την ασφάλεια και την κοινωνική γαλήνη των πολιτών. Διερωτάται κανείς για τη σοβαρότητά του. Αφού οι σκοποί των εισβολέων είναι άγνωστοι, πώς συμπεραίνει ότι απειλούν τη χώρα; 
Εδώ δεν χρειάζεται λογική γιατί δεν είναι πολιτική, αλλά αναβίωση και προσαρμογή του αντισημιτισμού, που μπορεί να υποχώρησε σε σχέση με την κλασική του μορφή αλλά δίνει τη θέση του στην ισλαμοφοβία, την ξενοφοβία κ.λπ. Και τα επιχειρήματα σε αυτήν την περίπτωση περιττεύουν. 
Έτσι και ενταχθείς στη σφαίρα του απόλυτου κακού, είναι επαρκής λόγος για να έχεις όλες τις δυνατές συνέπειες. Και αυτά στο πλαίσιο κάποιου ρεαλισμού της πολιτικής που διαμορφώνει τον λόγο της σύμφωνα με τα συμφέροντά της. Τα ψέματα, οι αποσιωπήσεις, οι αποκρύψεις, οι παραποιήσεις κ.λπ., όλα είναι θεμιτά, φτάνει να υπηρετούν τον σκοπό. Οι σύμμαχοι στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήξεραν για την ύπαρξη των στρατοπέδων εξόντωσης. 
Το Πεντάγωνο, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και ο ίδιος ο πρόεδρος είχαν ντοκουμέντα. Και δεν έκαναν τίποτα. Ο,τι μάθαμε το μάθαμε μετά τη λήξη του πολέμου. Πλήρης αδιαφορία. Ούτε καν μια ενημέρωση της κοινής γνώμης. Ούτε μια συμβολική πράξη. Π.χ. βομβαρδισμός των σιδηροδρομικών γραμμών που οδηγούσαν στα στρατόπεδα. 
Φαίνεται οι κρατούμενοι, Εβραίοι, Σλάβοι, ομοφυλόφιλοι, ανάπηροι, δεν μέτραγαν όπως οι άλλοι. Είναι το μόνο που μπορώ να υποθέσω μια που αυτή η αντίληψη είναι κυρίαρχη ακόμα και διαδίδεται ταχύτατα με την εξάπλωση της Άκρας Δεξιάς. Και που σημαίνει: Έξω οι μετανάστες. Αλλά πού; Στα στρατόπεδα. Και για τα επόμενα βήματα βλέπουμε. Οι ναζί για κάποιους είναι ακόμα αναφορά.»

Περικλής Κοροβέσης

Στην πολιτική

Το 1998 εκλέχθηκε δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Αθηναίων, με το συνδυασμό του Λέοντα Αυδή (ΚΚΕ) και, εν συνεχεία, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. το 2007, στην Α' Περιφέρεια Αθηνών.

Ο Περικλής Κοροβέσης υπήρξε βουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στο ξεκίνημα του. Συγκεκριμένα το 2007 εκλέχθηκε στην Α' περιφέρεια Αθηνών. Μετείχε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και ήταν μέλος της Διπλωματικής Αντιπροσωπείας για τη φιλία και συνεργασία με τα κοινοβούλια της Γεωργίας, Νότιας Αφρικής και Σουηδίας. Το 2009 αποχώρησε από το κόμμα.

Έχει εργαστεί ως αρθρογράφος στις εφημερίδες «Ελευθεροτυπία», «Η Εποχή», «Εφημερίδα των Συντακτών», και περιοδικών, όπως «Δίφωνο», «Γαλέρα» κ.ά.

Γεννήθηκε στις 20 Ιουλίου 1941 στο Αργοστόλι Κεφαλληνίας. Σπούδασε Θέατρο με τον Δημήτρη Ροντήρη, σημειολογία με τον Ρολάν Μπαρτ και παρακολούθησε μαθήματα των Πιερ Βιντάλ-Νακέ, Μαρσέλ Ντετιέν, Κορνήλιου Καστοριάδη και άλλων στο Παρίσι. Από μικρή ηλικία μετείχε στο μαχητικό δημοκρατικό κίνημα της αριστεράς. Φυλακίστηκε και εξορίστηκε επί Χούντας.

Το πρώτο και πιο γνωστό του βιβλίο είναι οι «Ανθρωποφύλακες» (1969), όπου περιγράφονται τα βασανιστήρια στα οποία προέβαινε η Χούντα των Συνταγματαρχών και η προσωπική του εμπειρία. Αρχικά κυκλοφόρησε κρυφά, αλλά αργότερα μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες.

Έκτοτε έχει δημοσιεύσει και άλλα βιβλία, όπως «Αριστερή Ανακύκλωση», «Παράπλευρες καθημερινές απώλειες», «Γυναίκες ευσεβείς του πάθους», «Η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική», «Στο κέντρο του περιθωρίου», κ.ά. Εκτός από πεζά, έχει συγγράψει και θεατρικά (πχ. Tango Bar), αλλά και παιδικά έργα.
Δείτε: Απεβίωσε ο εμβληματικός αγωνιστής Μανώλης Γλέζος

Είχε πει σε συνεντεύξεις του:

«Η βλακεία ξέρει. Η ευφυΐα διερωτάται»

«Δεν είμαι πολιτικός. Είμαι καταρχάς κοινωνικός ακτιβιστής. Στην πολιτική αρένα είχα βγει για το «μπούγιο», για να ενισχύσω την Αριστερά. Εκλέχτηκα βουλευτής το 2009 (με τον ΣΥΡΙΖΑ), ξοδεύοντας μόλις 150 ευρώ. Είχαν πάθει πλάκα οι συνάδελφοι! Δεν είναι, ξέρεις, τόσο η ιδεολογική αναφορά όσο το ενδιαφέρον για το κοινό καλό που είναι, ταυτόχρονα, ατομικό. Δίνω προτεραιότητα στη δράση «από τα κάτω», με όλη την υπομονή και την επιμονή που απαιτεί. Όταν δεν γράφω ή μελετώ, πηγαίνω σε συζητήσεις, ομιλίες, καλέσματα... Ευαισθητοποιούμαι, βέβαια, ιδιαίτερα σε θέματα φυλακών, κρατουμένων και αστυνομικής βίας», έλεγε τον Απρίλιο του 2014 στη LiFO.

«Είμαι φτωχός σε υλικά αγαθά, πλούσιος όμως πολύ σε εμπειρίες. Έζησα ανοιχτά, ελεύθερα, σύμφωνα με τις επιθυμίες μου, δίχως εξαναγκασμούς και συμβιβασμούς. Ήμουν πάντα με την Εύα, που δεν δέχτηκε τον μισό Παράδεισο που της δόθηκε αλλά τον διεκδίκησε ολόκληρο, γι' αυτό και δάγκωσε το Απαγορευμένο Μήλο – το θέμα του επόμενου βιβλίου μου. Χάρηκα το διάβασμα, τη γραφή, τον έρωτα, τη δράση, τη δημιουργία. Ταξίδεψα, ξενιτεύτηκα, έκανα δύο γάμους κι έναν γιο, ζω είκοσι χρόνια τώρα αγαπημένα με την τελευταία σύντροφό μου, τη Μαρία, με την οποία δεν παντρευτήκαμε για να μη χρειαστεί να χωρίσουμε! Τελώ σε έναν διαρκή ενθουσιασμό. Μπορώ να πω, λοιπόν, ότι ναι, την ευχαριστήθηκα τη ζωή μου. Και ότι, τουλάχιστον, δεν θα πεθάνω ηλίθιος».

«Χρειαζόμαστε, καταρχάς, πιστεύω, έναν νέο Διαφωτισμό. Γιατί με τον σκοταδισμό δεν τελειώσαμε ακόμα, παραμονεύει πάντα στους διαδρόμους της εξουσίας, στον λαϊκισμό και στα τηλεοπτικά παράθυρα», έλεγε σε παλιότερη συνέντευξή του.
by Αέναη επΑνάσταση | Sophia Ntrekou.gr

Έγραψαν για τον Περικλή Κοροβέση:

υιος ασωτος υιος ασσωτος (Sotirios Laliotis): Για σου Περικλή, με τούτη την καταραμένη πανδημία, συχώρα με που δεν θάρθω να σου ευχηθώ το καλό κατευόδιο στους άγνωστους ατραπούς που θα διαβείς να σε ασπαστώ, βλέπεις νόμοι και αστυνόμοι μπροστά και πίσω σαν το παλιό καλό καιρό...Και να σκεφτείς ακόμη οι κερασιές δεν άνθισαν, Περικλή έχουμε δρόμο πολύ και μαύρο το σκοτάδι μπροστά, πολλοί οι καναπεδάκηδες, αυτοί που τώρα ποιος τους πιάνει, τώρα που βρήκαν ευκαιρία να μας ζητάνε και τα ρέστα να ρίχνουν και κανά τηλέφωνο ως νόμιμοι, ευυπόληπτοι "πολίτες" τότε που μας βλέπανε να αψηφάμε νόμους και αστυνόμους..... Θυμάσαι το τραγούδι του νεκρού αδερφού, πάρε μαζί σου μερικούς από τους στίχους που τόσο αγαπήσαμε, που τραγουδήσαμε. μπας και ξανά φέρεις βόλτα εκεί στην Αχερουσία τον ακατονόμαστο.--------- --------------------------------Στα περβόλια, μες στους ανθισμένους κήπους
σαν άλλοτε θα στήσουμε χορό
και τον Χάρο θα καλέσουμε
να πιούμε αντάμα και να τραγουδήσουμε μαζί

Κράτα το κλαρίνο και το ζουρνά
κι εγώ θα `ρθω με τον μικρό μου τον μπαγλαμά
Αχ, κι εγώ θα `ρθω...
μες στης μάχης τη φωτιά με πήρες, Χάρε
πάμε στα περβόλια για χορό

Στα περβόλια, μες στους ανθισμένους κήπους
αν σε πάρω, Χάρε, στο κρασί
αν σε πάρω στον χορό και στο τραγούδι
τότες χάρισέ μου μιας νυχτιάς ζωή

Κράτα την καρδιά σου, μάνα γλυκιά
κι εγώ είμ’ ο γιος που γύρισε για μια σου ματιά
Αχ, για μια ματιά..

Στο καλό στο καλό όπως πάντα για το καλό.


Βιντεο/αφιέρωμα τον αγωνιστή Περικλή Κοροβέση

Βίντεο: Στην επέτειο των 50 ετών, από την επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα, ο Περικλής Κοροβέσης επέστρεφε στο κελί όπου κρατήθηκε στο ΕΑΤ – ΕΣΑ, υποβαλλόμενος σε ηλεκτροσόκ και απομόνωση.

Επέστρεφε νικητής και μιλώντας στην κάμερα του NEWS 24/7, είχε περιγράψει τα όσα βίωσε, αλλά και εξηγήσει το πώς ο φασισμός τρυπώνει στην καθημερινότητά μας.

«Το σημαντικό είναι ότι στη Χούντα εγώ ήμουν ελεύθερος» είχε πει. «Αυτοί που λένε ότι μας χρειάζεται μια Χούντα είναι τα πρόβατα της κοινωνίας που θέλουνε ένα μαντρί για να τα σφάξουνε. Γιατί αυτό κάνει η Χούντα, σφάζει».

Δείτε στο βίντεο ολόκληρη τη μαρτυρία του Περικλή Κοροβέση, μια 
αφήγηση στον ίδιο τόπο, σε άλλο χρόνο. Ένα ιστορικό ντοκουμέντο.

ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΖΗΣΑΝΤΟΣ ΜΑΡΤΥΡΑ



Βίντεο: Ντοκιμαντέρ - 12'.55'' Η Μέθοδος - The Method: Captured, 2017 (short) 2017.

Ένα βράδυ του Οκτώβρη του 1967, στις 3 το ξημέρωμα, το κουδούνι στο σπίτι του Περικλή Κοροβέση χτύπησε. Ακολούθησε μια πολύμηνη σειρά φυλακίσεων και βασανιστηρίων. "Η Μέθοδος" είναι η προσπάθεια του συγγραφέα να καταγράψει την εμπειρία του. Συμμετοχές: - 40ο Φεστιβάλ Δράμας (Βραβείο Ντοκιμαντέρ) - 23ο Φεστιβάλ "Νύχτες Πρεμιέρας" - 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Σκηνοθεσία, Έρευνα: Χάρης Γιουλάτος - Μουσική: Βασίλης Ποδάρας. H «μέθοδος» του Περικλή Κοροβέση



Βίντεο «Ανθρωποφύλακες» (Μονόλογος): Μία από τις τελευταίες παραστάσεις των Ανθρωποφυλάκων, του Περικλή Κοροβέση, σε ερμηνεία Πάνου Τζίνου και Σκηνοθεσία Χάρη Γιουλάτου. Το σκηνικό είναι φτωχότερο καθώς η παράσταση που βλέπετε στο βίντεο, είναι στο θέατρο του Βύρωνα. Εκεί πραγματοποιήθκε μία από τις τελευταίες παραστάσεις των Ανθρωποφυλάκων, με αυτούς τους συντελεστές. Το κανονικό σκηνικό και οι φωτισμοί έλαβαν χώρα στα Θέατρα ''Βαφείο'' και ''White Rabbit'' στα εξάρχεια την περίοδο 2015 - 2016. Συντελεστές: Συγγραφέας: Περικλής Κοροβέσης, Ερμηνεία: Πάνος Τζίνος, Σκηνοθεσία: Χάρης Γιουλάτος, Μουσική: Νίκος Βογιατζάκης. Περικλής Κοροβέσης - Ανθρωποφύλακες



O Περικλής Κοροβέσης, απάντησε για το
αν υπήρχαν νεκροί στο Πολυτεχνείο.






Ο Περικλής Κοροβέσης μιλάει για τα βασανιστήρια που υπέστη στη διαβόητη ταράτσα της Μπουμπουλίνας: Λίγους μήνες μετά από το πραξικόπημα των συνταγματαρχών ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Περικλής Κοροβέσης, έπεσε στα χέρια της Ασφάλειας.

Αμέσως τον οδήγησαν στην διαβόητη οδό Μπουμπουλίνας, όπου σε πρώτη φάση ξυλοκοπήθηκε άγρια για να ομολογήσει. Όταν οι βασανιστές είδαν ότι δεν «έδινε» ονόματα αντιστασιακών με τους οποίους συνεργαζόταν, τον ανέβασαν στο πλυσταριό που βρισκόταν στην ταράτσα του κτηρίου. Το πρώτο μαρτύριο που του έκαναν ήταν αυτό της φάλαγγας. Ο Κοροβέσης δεν λύγισε και σύντομα οδηγήθηκε από την οδό Μπουμπουλίνας στο 401, όπου οι βασανιστές του έκαναν ηλεκτροσόκ. Δείτε τη συγκλονιστική μαρτυρία του στη Μηχανή του Χρόνου και τις καταγγελίες που έκανε μαζί με άλλους βασανισθέντες, ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι αποκαλύψεις του για τα βασανιστήρια είχαν ως αποτέλεσμα να υποστεί καίριο πλήγμα το καθεστώς της χούντας καθώς αποπέμφθηκε ταπεινωτικά από το Συμβούλιο της Ευρώπης.







Ο Περικλής Κοροβέσης στο 24grammata.com WebTV: Ο Γιώργος Δαμιανός συνομιλεί με το συγγραφέα Περικλή Κοροβέση για την εκπομπή ΣΥΝομιλίες του 24grammata culture WebTV. Συζητητές: Περικλής Κοροβέσης, Γιώργος Δαμιανός, σκηνοθέτης: Μανώλης Δημελλάς. Διάρκεια: 54:08. Η συνομιλία διεξήχθη στην οικία του Π. Κοροβέση (κέντρο Αθήνα), 1612/2012

Όταν ακούς το ονοματεπώνυμο "Περικλής Κοροβέσης" σου έρχονται στο μυαλό λέξεις όπως: "Χούντα, βασανιστήρια, ανένταχτος, αριστερός, περιθώριο, ανθρώπινα δικαιώματα, αντιεξουσιαστής, διαδηλώσεις, λαϊκές οργανώσεις, πάλη ενάντια στο κατεστημένο".

Με αυτές τις σκέψεις στο μυαλό οι συνεργάτες του 24grammata.com (M.Δημελλάς, Κ. Μαλλόφτη, Γ. Δαμιανός) επισκέφτηκαν το Περικλή Κοροβέση στην οικία του (στο κέντρο της Αθήνας) στις 16/12/ 2012, αλλά προς έκπληξη τους, εκτός από τα παραπάνω συνάντησαν έναν Κοροβέση να μιλά για "εσωτερικό αγώνα" . Ο ίδιος λέει κάπου προς το τέλος της συνέντευξης: "...ο κοινωνικός αγώνας δεν είναι για κοινωνική δικαίωση. Είναι για δικαίωση του εαυτού σου. Αν περιμένεις κοινωνική δικαίωση χάθηκες..."

Δείτε τον Περικλή Κοροβέση, όπως δεν τον έχετε δει και ακούσει ποτέ. Ο άνθρωπος Κοροβέσης, ο ερωτικός συγγραφέας, ο στοχαστής, ο ιδεολόγος, ο διανοούμενος δημοσιογράφος.

Το μεγαλείο, όμως, του ανθρώπου Κοροβέση φάνηκε, όταν έσβησε η κάμερα και το μικρόφωνο. Αν και τον συναντούσαμε πρώτη φορά, δεν είχαμε καμία προηγούμενη επαφή ή σύσταση μας κράτησε δυο ώρες όχι για να μιλήσει αλλά για να ακούσει. Σερβίριζε ο ίδιος, σαν καλός οικοδεσπότης, το κρασί και ρώταγε για τα πάντα. Ρώταγε επίμονα για το διαδίκτυο, για την επαγγελματική μας κατάσταση, αν τα βγάζουμε πέρα, αν μας προβληματίζει κάτι και με απόλυτη ηρεμία άκουγε και μίλαγε ελάχιστα.

Άσχετα με το αν κάποιος διαφωνεί ή συμφωνεί με τις ιδέες του δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει ότι είναι ο ίδιος μπροστά και πίσω από την κάμερα. "Άνθρωπος που αγαπά τον Άνθρωπο", αυτό, άλλωστε, δε σημαίνει να είσαι Αριστερός;



Μια Συζήτηση Με Τον Περικλή Κοροβέση(Ελευθερία ή Τίποτα) Η παραπάνω συνέντευξη έγινε στο σπίτι του κ. Κοροβέση στις 17 και 18 Δεκεμβρίου 2011. Οι τρεις τελευταίες ερωτήσεις είχαν κινηματογραφηθεί στις 17/12/11, αλλά λόγω ανυπέρβλητου τεχνικού προβλήματος δεν μπόρεσαν να εισαχθούν στις 17/12/11. Έτσι πολύ ευγενικά ο κ. Κοροβέσης με ξαναδέχτηκε σπίτι του για να ξανακινηματογραφήσουμε τις τελευταίες ερωτήσεις το βράδυ της 18/12/11. Για αυτόν τον λόγο υπάρχει διαφορά στον φωτισμό του σκηνικού στα τελευταία λεπτά της συνέντευξης. Θεματολογία: - Εκτελεστής Της "17 Νοέμβρη" (0:28) - Κοινοβουλευτική Θητεία (1:53) - Κ.Κ.Ε και ΣΥ.ΡΙΖ.Α. (3:50) - "Δημοκρατική" Αριστερά (7:08) - Κυβέρνηση Παπαδήμου & Ακροδεξιά (8:30) - Κι Αν Σκοτώσουμε Τον Μπάτσο; (12:24) - Αριστερή Ηθική (13:53) - Αναρχικό Κίνημα/Βία (18:26) - Για Τον Αλαβάνο (22:23) - Περί Απολυτότητας (26:30) - "Επιχείρηση Ιουδίθ" (38:40) - Αστυνομία & Αστυνομικοί (31:10) - Τί Σημαίνει Αποτυχία; (33:13) - Οι "Ανθρωποφύλακες" (36:03) - Διαφορές Ανθρωποφυλάκων (37:25) - Λογοτεχνία: Ταλέντο ή Σκληρή Δουλειά (39:40) - Ρολάν Μπαρτ & Εξουσία (44:18) - Πλάτωνας & Αριστερά (48:23) - Μπακούνιν, Προυντόν, Μαρξ, Γκεβάρα (50:12) - Μ.Α.Τ.- Στρατιωτικοί-Παπάδες (51:21) - Χριστιανισμός-Αναρχισμός (56:31) - Περί Ερωτικής Απάτης (59:31) - Τωρινές Ασχολίες (1:00:35) - Το Μήνυμα Της Πλατείας (1:02:55) - Τέχνη & Πολιτική (1:07:20) - Ο Κλώνος (1:08:23)





Συζήτηση με τον Περικλή Κοροβέση




ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ





Τελέστηκε το μεσημέρι, Μεγάλη Τρίτη, η πολιτική κηδεία του συγγραφέα, διανοούμενου και αγωνιστή της αριστεράς, Περικλή Κοροβέση, στο δημοτικό κοιμητήριο του Βύρωνα. Λόγω των έκτακτων συνθηκών του κορωνοϊού, το παρών στην εξόδιο ακολουθία έδωσαν στενοί συγγενείς και λίγοι φίλοι. Ως εκ τούτου, η σύζυγός του Μαρία, έκανε γνωστό ότι μόλις τελειώσει η περιπέτεια της πανδημίας θα γίνει στην μνήμη του μία συγκέντρωση φίλων του στην περιοχή των Εξαρχείων, την οποία αγαπούσε. Αύριο το πρωί στη Ριτσώνα, που βρίσκεται στα ανατολικά της επαρχίας Θηβών του νομού Βοιωτίας, θα πραγματοποιηθεί η καύση του Περικλή Κοροβέση, κατά την επιθυμία του.

Ριτσώνας, το πρώτο αποτεφρωτήριο στην Ελλάδα: Στις 30 Σεπτεμβρίου 2019, οπότε και ξεκίνησε η επίσημη λειτουργία του αποτεφρωτηρίου, η Ελλάδα έκλεισε τον κύκλο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης που στερούσαν σε πολίτες τους τη δυνατότητα της καύσης. Παρά τις αντιδράσεις που από την αρχή εξέφρασαν εκκλησιαστικοί κύκλοι, στα δύο κρεματόριά του έχουν ήδη αποτεφρωθεί περισσότεροι από 100 Έλληνες και αλλοδαποί διαμένοντες στη χώρα. Τον Οκτώβριο πραγματοποιήθηκαν 76 καύσεις νεκρών.

Πηγές: Αέναη επΑνάσταση | Sophia Ntrekou.gr, ΑΠΕ - ΜΠΕ, «Εφημερίδα Των Συντακτών», wikipedia.org, lifo.gr, Τα Βίντεο από www.YouTube, εταιρεία της Google,


Εξωτερικοί σύνδεσμοι:

Θεοδωράκης, Σταύρος (2010). Οι άνθρωποί μου. Αθήνα: εκδόσεις Ποταμός. σελ. 282-285. ISBN 978-960-6691-59-1. ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ «η βλακεία ξέρει. η ευφυΐα διερωτάται»
«Διακινητές συκοφαντιών». Η Εφημερίδα των Συντακτών. Ανακτήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2019.

«Ποιοι εξελέγησαν (και επισήμως) δημοτικοί σύμβουλοι στην Αθήνα». Τα Νέα. 21 Νοεμβρίου 1998. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 12 Δεκεμβρίου 2019.

«rizospastis.gr - Με την ορμή διαδήλωσης». ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ. 25 Σεπτεμβρίου 1998.

«ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ - Περικλής Κοροβέσης». LiFO. Ανακτήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2019.

«Βιογραφικό Περικλή Κοροβέση». Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 23 Αυγούστου 2009. Ανακτήθηκε στις 20 Οκτωβρίου 2008.


Δεν υπάρχουν σχόλια: