Σελίδες

Ο Νίκος Λυγερός για τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή από τον Χριστό του Verrocchio στον άγγελο του Leonardo da Vinci

Andrea del Verrocchio, Leonardo da Vinci - Baptism of Christ 1475 Πίνακας των Αντρέα ντελ Βερρόκκιο και Λεονάρντο ντα Βίντσι
Andrea del Verrocchio, Leonardo da Vinci - Baptism of Christ 1475
Πίνακας των Αντρέα ντελ Βερρόκκιο και Λεονάρντο ντα Βίντσι

Ποτέ μην ξεχνάς τον Ιωάννη τον
Βαπτιστή και τον Θάνατό του

Έρευνα, επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Ο θάνατος του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή
προκάλεσε την αρχή του Έργου
και ο θάνατος του Χριστού
έγινε το κλειδί του Μεσσία είναι η αρχή 
έτσι βλέπουμε την έναρξη  της αλλαγής κύκλου
που οδήγησε στην απελευθέρωση 
των Αθώων από τον Δίκαιο

Αναγνώρισε τη διαφορά χωρίς να έχει ανάγκη
από διευκρινίσεις διότι πίστευε στον ερχομό Του
και περίμενε, η αλλαγή όμως δεν έγινε αμέσως
γιατί το α έπρεπε να γίνει ω για να ξεκινήσει το έργο.

Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής έχει ήδη μεγάλο κύρος
στα συνοπτικά αλλά με το τέταρτο Ευαγγέλιο
γίνεται και Πρόδρομος που ξέρει από πριν
για τον ερχομό του Χριστού.

Ο άνθρωπος της Ναζαρέτ
εμφανίζεται για πρώτη φορά
στον κύκλο του Ιωάννη του Βαπτιστή
εκεί γίνεται η πρώτη αναγνώριση
κι εκεί τον βλέπει για πρώτη φορά
αυτός που θα γίνει ο Απόστολος Ανδρέας.

Αν πίστευαν από την αρχή γιατί οι πιστοί
του Ιωάννη Βαπτιστή ρωτούν τον Χριστό
αν είναι αυτός που περιμένουν;
Αυτό λέει το Ευαγγέλιο.

Ο Πρωτόκλητος ήταν ήδη στον κύκλο
του Ιωάννη του Βαπτιστή
και ήταν παρών την ώρα της αναγνώρισης
έτσι έγινε η αλλαγή κι όχι τυχαία.
Είναι μάλιστα αυτός που έφερε
τον αδελφό του τον Πέτρο στον Χριστό.

Η βάπτιση του βαπτιστή δεν ήταν μια παρανόηση
αφού ο μαθητής αναγνώρισε το Δάσκαλο
δίχως καν να μιλήσει λόγω της χάρης
και της ανθρώπινης σιωπής όταν δάκρυσε για μας
αφού δεν ξέρουμε τι ακριβώς κάνουμε
την ώρα που πιστεύουμε σε όλες τις κινήσεις μας
ενώ δεν είναι πράξεις γι’ αυτό και με τη βάπτιση
συνειδητοποιούμε την υπέρβαση που έγινε
από τον Ιωάννη και την απελευθέρωση
του λόγου του Χριστού όταν αποκεφαλίστηκε.

Η Σχολή του Ιωάννη αποφεύγει
την αντιπαράθεση με τους συνεχιστές
του Βαπτιστή και τον χρησιμοποιεί
για να σβήσει κάθε αμφιβολία
για την ιδιότητα του Χριστού ως Μεσσία.

Μερικοί Μαθητές του Ιωάννη Βαπτιστή
δεν ακολούθησαν τον Χριστό και αυτοί
δεν έβλεπαν τον Ιωάννη ως Πρόδρομο.
Αυτό βλέπεις με το τέταρτο Ευαγγέλιο.


Από τον Χριστό του Verrocchio 
στον άγγελο του Leonardo da Vinci

Ο Andrea del Verrocchio (1435-1488) υπήρξε ο δάσκαλος του Leonardo da Vinci κατά τη διάρκεια έξι ετών. Ο Verrocchio ήταν χρυσοχόος από καταγωγής και μπορούμε, ακόμη και σήμερα, να θαυμάσουμε το ανάγλυφο της αποκεφάλισης του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστή, που αποτελεί μέρος της περίφημης αργυρής κολυμβήθρας San Giovanni. Ήταν, επίσης, δάσκαλος γλυπτικής, κυρίως με μπρούντζο. Και κρατούμε στη μνήμη μας εκείνο το άγαλμα του έφιππου στρατιωτικού Colleoni, που του είχε παραγγείλει ο συγκλητικός από τη Βενετία. 

Στο εργαστήριο ζωγραφικής του ο Leonardo da Vinci έμαθε πολλές μεθόδους τεχνικής, ως μαθητευόμενος. Έμαθε την προετοιμασία των υλικών από ξύλο, το χτύπημα των χρωμάτων με το χέρι, τη σύνθεση του βερνικιού για την προστασία των πινάκων, μα και τη χρήση των εργαλείων του γλύπτη, την επεξεργασία των καλουπιών με παστέλ, την τεχνική του sanguine κι εκείνη του ασημιού. Ωστόσο, με αυτή την εκπαίδευση, ο Leonardo da Vinci μπόρεσε να εκφράσει τη δική του καλλιτεχνική προσωπικότητα. Το καλύτερο παράδειγμα είναι η συμβολή του στον πίνακα του δασκάλου, δηλαδή στη Βάπτιση του Χριστού.

Το μέρος στο οποίο ήταν υπεύθυνος ο νεαρός μαθητής, αναπαριστά τον γονατιστό άγγελο που βρίσκεται στην αριστερή άκρη του πίνακα. Η επιλογή αυτού του αγγέλου είναι απόλυτα σαφής και ξεκάθαρη, καθώς δεν είναι σημαντικός για το θέμα τού πίνακα και επιτρέπει στον μαθητή να φτιάξει το χέρι του. Παρατηρούμε αμέσως την πάρα πολύ όμορφη επεξεργασία της πτύχωσης που αξιοποιείται από το γεγονός ότι ο άγγελος στρέφει λίγο την πλάτη στον θεατή. Η θέση αυτή επιτρέπει να θαυμάσουμε επίσης την ποιότητα εργασίας στην κόμη που είναι, ήδη, απόλυτα χαρακτηριστική της τέχνης του Leonardo da Vinci. Σε γενικές γραμμές, ο άγγελος του Verrocchio μοιάζει απλά σ’ ένα μικρό παιδί.

Έχει τα χαρακτηριστικά ενός μικρού αγοριού που ποζάρει δίχως πίστη μπροστά στον καλλιτέχνη. Και η στάση του μας φαίνεται τώρα κάπως τεχνητή. Αντιθέτως, ο άγγελος του Leonardo da Vinci δεν έχει καμία σχέση. Αναπαριστά μια εξιδανικευμένη ομορφιά, χωρίς φύλλο και θα μπορούσαμε να πούμε θεϊκή. Η συνολική του στάση τον διαφοροποιεί από τους κοινούς θνητούς, αλλά και από τους ανθρώπους, με την αυστηρή έννοια του όρου. Δεν είναι μια αναπαράσταση μα μια θεϊκή παράσταση. Δεν είναι ούτε κι ο άγγελος του ευαγγελισμού, αλλά διαφέρει ριζικά. Ωστόσο, ο πίνακας αυτός μας προβάλλει στοιχεία που δεν θα ξανασυναντήσουμε στα έργα του Leonardo da Vinci.

Έτσι, έχουμε την απουσία ρεαλισμού στο δεύτερο σχέδιο από την πλευρά του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή. Και μια διακύμανση στο τρίτο σχέδιο, που δεν μας πείθει για την σύνδεση του τοπίου με τα κύρια πρόσωπα. Μα το σημείο της πιο ενδιαφέρουσας απόκλισης εδράζει στα πόδια του Χριστού και του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή.

Πραγματικά, τα πόδια τους βρίσκονται μέσα στο νερό, μα ο Verrocchio δεν επισημαίνει τη συνακόλουθη παραμόρφωση της διασύνδεσης του νερού και του αέρα. Όμως, αυτό το σημείο αποτελεί μια άρνηση της πραγματικότητας της φύσης.

Ο Leonardo da Vinci προσπάθησε σ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, του έργου του και των σπουδών του να κατανοήσει τα χαρακτηριστικά της φύσης. Θεωρεί πως πρέπει ν’ ακολουθεί το παράδειγμα της φύσης, που αντιπροσωπεύει τον μόνο δάσκαλο για ν’ ακολουθεί ο αληθινός καλλιτέχνης. Αυτός ο πίνακας, επίσης, δείχνει τη συνεισφορά και τα όρια της μάθησης του δασκάλου Verrocchio.

Εντός του κύκλου του Ιωάννη του Βαπτιστή
έγινε η αλλαγή φάσης αλλά είναι μόνο εκτός
λόγω σεβασμού που γίνεται η αλλαγή κύκλου
άρα μην αναζητάς για τα ενδιάμεσα που λείπουν
αφού έπρεπε να υπάρξει το καταλυτικό στοιχείο.

Επιλέξαμε την ιστορική διαδρομή που αρχίζει
από την Πλατεία Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή
εκεί όπου υπάρχει το άγαλμα του Χριστού
για να ζήσει το σημείο αναφοράς
της εισόδου στο Χρόνο της Αναγέννησης.

IC XP NIKA

Από την αρχή το βλέπεις με την μάχη που δίνει
με τον διάβολο τον οποίο νικά τρεις φορές
για να περάσει στο επόμενο στάδιο μετά τη σύλληψη
του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή από τον Ηρώδη
έτσι ξεκινά η αποστολή στη Γαλιλαία.

Το σπάνιο με τις επιπτώσεις του είναι μεταδοτικό
και αυτό δεν το θέλει η κοινωνία ενώ η
Ανθρωπότητα το βλέπει ως διάδοση του φωτός.
Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ήταν το κερί.
Αλλά ο Χριστός ήταν το πρώτο που άναψε για όλους.

Πώς σώθηκε ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος από την Σφαγή των Νηπίων;


Ποτέ μην ξεχνάς ότι
ήταν ο ξάδελφος
του Χριστού
αν θέλεις να καταλάβεις
ακόμα πιο βαθιά
τη σχέση της αναγνώρισης
που εξελίχθηκε
σε αποδοχή
και στη συνέχεια
μετά τον θάνατο
του πρώτου
στην αρχή της δράσης
του δεύτερου.

Είμαι Χριστιανός - Ν. Λυγερός

Ιωάννης ο Βαπτιστής του El Greco (Dessin sur cahier) Ν. Λυγερός
(Dessin sur cahier) Ν. Λυγερός Post published: 
July 1, 2013 Category: DrawingsΝ. Λυγερός

Ο Χριστός είναι ο Χρόνος
κι ο Παύλος είναι ο χώρος
ο πρώτος είναι ακίνητος
κι ο δεύτερος ταξιδεύει
γιατί γνωρίζει ότι 
αν δεν το κάνει
δεν θα μπορέσει η πίστη
ν' αγγίξει τους ανθρώπους
γι' αυτό ενεργοποιήθηκε
μετά Χριστού ακολουθώντας
το νοητικό σχήμα του ίδιου 
του Χριστού που ακολούθησε
μετά το έργο του και τη θυσία του
και μετέτρεψε το περιπατητικό
σε ταξίδι, την αποστολή
σε πορεία της πίστης.

Ο Πρόδρομος κι ο Ευαγγελισμός περίμεναν
το ίδιο γεγονός και γι’ αυτό ήρθε στη ζωή τους
το φως της ανάγκης, για να ζήσουν την ελευθερία
και την απελευθέρωση, δίχως φόβο και φοβίες,
διότι ένιωσαν τη δύναμή του για το μέλλον
και η πίστη τους δυνάμωσε για να χαρούν
και οι μικροί άνθρωποι την αγάπη της μοιρασιάς.

Ο ίδιος ο Χριστός όταν άρχισε το Έργο του πάντα
μάθαινε πώς το έβλεπε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής
και μόνο μετά τον θάνατό του άρχισε το Μεγάλο Έργο.

Η ενεργοποίηση του Χριστού άρχισε μετά τον θάνατο
του Ιωάννη του Βαπτιστή και εκείνη
των Αποστόλων μετά τη Σταύρωση και τη Φώτιση.

ΠερισσότεραΙωάννης ΒαπτιστήςΝ. Λυγερός

Ο Νίκος Λυγερός είναι μαθηματικός,
στρατηγικός αναλυτής και γεννήθηκε...
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »


ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΣΤΟ ΦΩΣ - Ιφιγένεια Γεωργιάδου
Ο Ιωάννης Βαπτιστής του Leonardo Da Vinci.

εικ.John the Baptist. Salai is thought to
have been the model. (c. 1514) - Louvre

Ο Ιωάννης Βαπτιστής του Leonardo Da Vinci.
Έχει επηρεάσει με την κρυφή του γοητεία
την αντίληψή μου για το πέρασμα
από το σκοτάδι στο φώς
που ανελέητα επανέρχεται
να ακυρώσει την αίσθηση
που σχηματίζεται στην σκέψη μου
με απορία για όλα όσα εννοούνται
όταν δεν βλέπονται !!!


Αποσπάσματα από Opus: N. LYGEROS PhD - Νίκος Λυγερός
50430 Ο θάνατος του Αγίου Ιωάννη - April 26, 2020
27641 - Ποτέ - Ν. Λυγερός Post: September 17, 2016
12843 - Ιωάννης ο Βαπτιστής του El Greco. (Dessin sur cahier) July 1, 2013
15799 - Ο Χριστός είναι ο Χρόνος - Ν. Λυγερός Post published: July 5, 2014.
64066 - Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής - August 22, 2021
50576 - Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. May 1, 2020
14912 - Η βάπτιση του βαπτιστή. April 16, 2014
2416 - Από τον Χριστό του Verrocchio στον άγγελο του
Leonardo da Vinci - Ν. Λυγερός. May 13, 2012 Articles
50575 - Ο άνθρωπος της Ναζαρέτ May 1, 2020
50577 - Εντός του κύκλου. May 1, 2020
50579 - Ο Πρωτόκλητος. May 1, 2020 
52427 - Επιλέξαμε - June 23, 2020
53057 - IC XP NIKA - July 15, 2020
56306 - Ο ίδιος ο Χριστός - November 11, 2020
64081 - Η Σχολή - August 22, 2021
64233 - Μερικοί Μαθητές - August 28, 2021
64235 - Αν πίστευαν - August 28, 2021 
70517 - Ο θάνατος - February 15, 2022
70731 - Το σπάνιο - February 21, 2022
71151 - Η ενεργοποίηση - March 3, 2022 
28986) Ο Πρόδρομος. (ποίημα). Perfection 17 10 11/2016.
November 17, 2016 Category: Articles / Poems / Talks


Φωτογραφίες - Ν. Λυγερός: Περιήγηση στον Ιερό
Ν. Αγ. Ιωάννη, Λιμποβίσι Αρκαδίας. 01/06/2014












Ν. Λυγερός - Το έργο των μαθητών












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου