Εικαστική σύνθεση: Ο Άρης, ο Τσε και ο Λυγερός.... τρεις εκδοχές της
ίδιας ανυπακοής. Η φλόγα του πούρου, το βλέμμα της αντίστασης
και η φωνή της συνείδησης ενώνονται σε μία εικόνα που μιλά
για την αλήθεια της επανάστασης χωρίς προσωπείο.
Στοχασμός του Νίκου Λυγερού πάνω στη μορφή του Τσε Γκεβάρα και του Άρη Βελουχιώτη. Ένα ποιητικό και φιλοσοφικό σχόλιο για την αυθεντικότητα της επανάστασης και τη διαφορά ανάμεσα στη στάση ζωής και στη ρητορική του «ριζοσπαστισμού».
✒️ Ανάλυση - σχολιασμοί: Σοφία Ντρέκου
🪐 Η αλήθεια της επανάστασης χωρίς προσωπείο
Ο Νίκος Λυγερός γράφει για την ουσία της επανάστασης και την αλήθεια της συνείδησης μέσα από τον Τσε Γκεβάρα και τον Άρη Βελουχιώτη. Με αιχμηρή γλώσσα και ποιητικό τόνο, ο στοχαστής αντιπαραθέτει το βίωμα της πράξης απέναντι στην ρητορική του ριζοσπαστισμού, καταγγέλλοντας την ιδεολογία του κενού που ντύνεται με σύμβολα χωρίς να κατανοεί το αίμα τους. Το κείμενο λειτουργεί ως υπαρξιακή προειδοποίηση: η επανάσταση δεν είναι πόζα, αλλά ευθύνη· δεν είναι σχήμα λόγου, αλλά στάση ζωής.
🟣 1. Ο Ν. Λυγερός γράφει για τον Τσε Γκεβάρα και τον Άρη Βελουχιώτη – η επανάσταση της συνείδησης. - σχόλιο προβληματισμού
(Το πρώτο ποίημα του Νίκου Λυγερού, αιχμηρό, ρεαλιστικό και αποκαλυπτικό. Καυτηριάζει τη ρηχότητα της επίφασης, τη ρητορική χωρίς πράξη και την ιδεολογική προσποίηση που εμπορεύεται το σύμβολο του Τσε. - Θέτει από την αρχή τον άξονα του κειμένου: πράξη αντί για λόγια, επανάσταση αντί για εικόνα. Η ειρωνεία του ποιητή λειτουργεί ως κάθαρση απέναντι στη ρητορική του «επαναστατισμού»)
Μην λες ότι είσαι του Τσέ
επειδή καπνίζεις πούρο
γιατί θα σε σβήσουμε μόλις ανάψεις
δεν έχουμε ανάγκη από τα λόγια σου
γιατί είμαστε της πράξης
κι αν δεν μπορείς να σταθείς όρθιος
μπροστά στον Άρη τον Βελουχιώτη
επειδή γεννήθηκες γονατισμένος
μην μας πρήζεις γιατί ξέρουμε
τι είναι έγκλημα κατά της ελευθερίας
όπου κι αν γίνεται όταν λοιπόν
παριστάνεις τον ριζοσπαστικό
μην το κάνεις
μπροστά σε επαναστάτες
γιατί το γελοίο
μπορεί να μην σκοτώνει
αλλά εμείς δεν το σηκώνουμε.
🟣 2. Η στοχαστική ανάλυση – Η ειρωνεία του «παιδικού ριζοσπαστισμού»
(Εδώ ο Λυγερός γράφει σε πεζό στοχαστικό ύφος. Αποδομεί τη ρηχή επαναστατική φαντασίωση, συγκρίνοντάς την με τη θεατρικότητα της εποχής. Οι αναφορές σε Μπέκετ, «Βλαντιμίρ και Εστραγκόν» και το «αγόρι με το ποδήλατο» λειτουργούν συμβολικά, σαρκάζοντας τη διανοητική απάθεια του καιρού. Φιλοσοφική σάτιρα για την παραμόρφωση της επανάστασης σε lifestyle. Η ειρωνεία λειτουργεί ως καθρέφτης αυτογνωσίας για τον αναγνώστη.)
Δύο βλέμματα φωτιάς, μία φωνή που δεν σωπαίνει.
Ο Άρης κι ο Τσε μιλούν μέσα από το χέρι του Λυγερού.
Όταν δεν είσαι ούτε ο Άρης ούτε ο Τσε, η ιδεολογία σου καίγεται σαν πούρο που αγόρασες και δεν έφτιαξες. Κι αν έχει το πρότυπο του ατσαλένιου ή του κάστρου, μην πας στα βαθιά, γιατί έχει άμμο στην ακτή για τα σκληρά καρύδια.
Όσον αφορά στο κόκκινο, να ξέρεις ότι δεν είναι ροζ. Και μην ξεχνάς για την φλόγα, αν είναι πορτοκαλοκίτρινη είναι μόνο από πλατφόρμα γεώτρησης ή εξόρυξης, καμία άλλη. Γιατί φαντάσου να σε έβλεπαν τα τσακάλια ή οι μαυροσκούφηδες, τι θα έλεγαν…
Συνειδητοποίησε όλα αυτά, γιατί είπαμε το γελοίο δεν σκοτώνει, αλλά μην το παρακάνεις, γιατί θα το αντιληφθούν ακόμα και τα σκυλιά του κόμματος. Και καλύτερα να μην σκεφτείς τις ταξιαρχίες, γιατί μπορεί να βρεθεί καμιά που να μην έχει τόσο χιούμορ, εκτός αν έχουν σχέση με το σπαθί.
Γιατί όλα αυτά είναι ωραία, όσο είσαι σε μια παιδική χαρά, όπου κανένας δεν καταλαβαίνει τίποτα από όλα όσα λες. Μόνο που τώρα υπάρχουν άνθρωποι που κατάλαβαν ότι πρόκειται για ιδεολογία του κενού, η οποία είναι κενή εξ αρχής, όπως το μηδέν που δεν είναι ούτε ένα.
Διότι όσο παίζεις στο θέατρο του παραλόγου, η φαλακρή μπορεί να βάλει μούσια, αλλά δεν πρόκειται να έρθει ο άλλος, ξέρεις αυτόν που περιμένουν ο Βλαντιμίρ κι ο Εστραγκόν. Τουλάχιστον αυτό είπε το αγόρι με το ποδήλατο… Αλλά εσύ προτιμάς το πατίνι.
🟣 3. Το ποίημα του νεκρού Τσε – Μνήμη και τελειότητα
(Ένα ποίημα-ύμνος στη δημιουργική υπέρβαση και τη μορφή του Τσε. Ο Λυγερός αντλεί από τον Einstein το μοτίβο της τελειότητας μέσα από την προσφορά. Ο Τσε παρουσιάζεται ως έργο ολοκληρωμένο, σαν πίνακας που τελείωσε όχι επειδή έληξε, αλλά επειδή δικαιώθηκε. Συμβολική αναγωγή του Τσε σε πρότυπο τελειότητας και υπέρβασης. Η ποίηση εδώ μετατρέπεται σε φιλοσοφική μαρτυρία για το τι σημαίνει να ζεις πέρα από το χρόνο.)
Όταν πεθαίνει κάποιος
έλεγε ο Albert Einstein
που άφησε σπουδαίο έργο
είναι σαν να τελειώνει
ένας πίνακας ζωγράφου
διότι δείχνει έτσι
μια μορφή όχι πληρότητας
αλλά τελειότητας
που χαρακτηρίζεται
από την αξία του
και τις υπερβάσεις
που έκανε στη ζωή
για να παράγει
ακόμα και μόνος
το απαραίτητο
για να έλθει
η πραγματικότητα
του μέλλοντος
δίχως να περιμένει
το παρόν που καθυστερεί
με την καθημερινότητα.
🟣 4. El Che – Ο παγκόσμιος άνθρωπος
(Ο Τσε μέσα από τους τόπους της ζωής του: Αργεντινή, Κούβα, Βολιβία. Η ποίηση συνοψίζει το πέρασμα από τον άνθρωπο στον μύθο, από το προσωπικό στο οικουμενικό. Η τελική φράση είναι ύμνος στη δικαιοσύνη και τη διαχρονική ανθρώπινη αξία.
Κλείσιμο σε υψηλό λυρικό τόνο· ο Τσε αναγνωρίζεται ως δικαιωμένος άνθρωπος της Ιστορίας.Το ποίημα αφήνει τον αναγνώστη με μια αίσθηση καθαρότητας και θαυμασμού)
El Che
Ποιος ήξερε για την Αργεντινή σου;
Ποιος ξέρει για την Κούβα;
Μόνο η επανάσταση.
Ποιος ξέρει για τον Μπολιβία;
Μόνο οι εχθροί.
Μα τώρα ακόμα κι οι λαοί
ξέρουν ότι ήσουν δίκαιος.
Δεν έχει ανάγκη
από τίποτα άλλο
η ανθρωπότητά μας.
🟣 5. Φωτογραφικό επίμετρο: Ο Τσε νεκρός σαν τον Χριστό: Εικαστικό και θεολογικό σχόλιο για τον παραλληλισμό θυσίας... λύτρωσης.(Η φωτογραφία του νεκρού Τσε (σαν τον Χριστό) αποτυπώνει οπτικά τον συμβολισμό της θυσίας και της μεταφυσικής διάστασης του μαρτυρίου του. Το βλέμμα του Τσε μένει ανοιχτό... όπως και το βλέμμα της συνείδησης.)
Το σκίτσο του Τσε από τον Νίκο Λυγερό... το βλέμμα
της επανάστασης μέσα από το χέρι ενός στοχαστή.
Μια απλή γραμμή που γίνεται φλόγα συνείδησης.
🟣 6. Όταν η επανάσταση γίνεται συνείδηση ✍️ Σοφία Ντρέκου
(...στοχασμός για τη δική μας εποχή... αυτή της «σιωπηλής επανάστασης»)
Ο Τσε κι ο Άρης δεν είναι πια μόνο μορφές της Ιστορίας· είναι δύο καθρέφτες που δείχνουν το ίδιο πρόσωπο — το δικό μας, όταν θυμόμαστε τι σημαίνει να στέκεσαι όρθιος.
Ο Νίκος Λυγερός δεν γράφει εδώ για να τους δοξάσει, αλλά για να μας ξυπνήσει από τον λήθαργο των συμβόλων. Μας θυμίζει ότι η επανάσταση δεν είναι ρομαντισμός, είναι καθημερινή πράξη ευθύνης, και πως το πιο σπάνιο είδος θάρρους είναι η αντοχή απέναντι στη γελοιότητα.
Στην εποχή όπου όλα μετατρέπονται σε εικόνα, η επανάσταση κινδυνεύει να γίνει εμπορικό λογότυπο.
Ο Τσε όμως δεν ήταν ποτέ διαφημιστικό πρόσωπο· ήταν άνθρωπος που έζησε όπως πίστεψε, χωρίς να υπολογίσει την τιμή.
Και ο Άρης, με την ίδια φωτιά, υπενθύμισε πως η αξιοπρέπεια προηγείται της νίκης.
Αυτούς τους δύο επικαλείται ο Λυγερός όχι ως ήρωες, αλλά ως δασκάλους συνείδησης... εκεί όπου η ελευθερία δεν είναι σύνθημα, αλλά τρόπος ύπαρξης.
Κι αν κάτι μένει από το κείμενο αυτό, είναι η προτροπή να πάψουμε να παριστάνουμε.
Να μη μιλάμε για τον Τσε αν δεν έχουμε νιώσει έστω για μια στιγμή τη φωτιά που κουβαλούσε.
Να μη μιλάμε για τον Άρη αν δεν έχουμε περπατήσει σε σκοτάδι χωρίς να προδώσουμε.
Γιατί η επανάσταση του Λυγερού δεν είναι πολιτική... είναι πνευματική.
Είναι η εσωτερική ανυπακοή απέναντι στο βόλεμα, το ψέμα και τον φόβο.
Κι ίσως τελικά αυτό να σημαίνει «ζωντανός Τσε»·
να έχεις το βλέμμα του ανοικτό μέσα σου,
όταν όλοι γύρω έχουν κλείσει τα μάτια.
στρατηγικός αναλυτής και γεννήθηκε...
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »
• 14530 - Όταν πεθαίνει κάποιος - Ν. Λυγερός. March 6, 2014
• 18298 - Μην λες ότι είσαι του Τσέ - Ν. Λυγερός January 2, 2015
• 5988 - El Che - Ν. Λυγερός June 7, 2012
• 20860 - Όταν δεν είσαι ούτε ο Άρης ούτε ο Τσε - Ν. Λυγερός August 6, 2015• 18298 - Μην λες ότι είσαι του Τσέ - Ν. Λυγερός January 2, 2015
• 5988 - El Che - Ν. Λυγερός June 7, 2012
*Φωτογραφίες:
• 1, και 2 Oι πράκτορες της CIA Felix Rodriguez (αριστερά) και Gustavo Villoldo δίπλα στον δολοφονημένο Τσε. Από τα ΑΡΧΕΙΑ C.I.A. – CIA Declassified: ΕΔΩ Ο φάκελος των Αμερικανών για τον Τσε Γκεβάρα.
• Φωτογραφία 3 PORTRAIT • 9494 Portrait El Che - Un moment de joie pour toujours (Feutre sur cahier) N. Lygeros, June 1, 2012. Το σκίτσο του Τσε από τον Νίκο Λυγερό... το βλέμμα της επανάστασης μέσα από το χέρι ενός στοχαστή. Μια απλή γραμμή που γίνεται φλόγα συνείδησης. Σκίτσο του Τσε Γκεβάρα από τον Νίκο Λυγερό – αφιέρωμα στη φλόγα της ελευθερίας. Sketch of Ernesto Che Guevara by Greek thinker Nikos Lygeros – minimalist portrait symbolizing revolutionary spirit and human consciousness.
• 9494 - Un moment de joie pour toujours. (Feutre sur cahier) N. Lygeros, June 1, 2012
Δείτε Σχετικά:
Πηγές
Οι Αναγνώστες σχολιάζουν στο Facebook
Dimitris Marinakos 16 Μαρτίου 2016 στις 6:40 μ.μ.: Θα το πώ. Επειδή γκομένισαν πολλοί μ' αυτή τη μαγκιά. «Οι λαοί έχουν το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζονται». Πόσο κόπανος πρέπει να είσαι να μην μπορείς να καταλάβεις ότι για έναν λαό είναι απείρως πολύ πιο εύκολο να εξαπατηθεί παρά να αυτοπροσδιοριστεί. «Αρία φυλή» βρε κουτά ! μην πάει το μυαλό σας σε τίποτα πιο σύνθετο και πιο πονηρό! Ε βέβαια τώρα... μιλάμε για ανθρώπους που ξέρουν να ψηφίζουν κομματόσκυλα για «γνήσιους επαναστάτες»... οχι αστεία...
Dimitris Marinakos: Αυτοί νομίζουν ότι αν εφαρμόσουν σαν κακιασμένες πεθερές 70 χρόνια μετά το σχέδιο των Σοβιετικών που δεν υπάρχουν θα εκδικηθούν τους «Αστούς»... αν και εφαρμόζουν το σχέδιο κάποιων Αμερικανικών κύκλων που ΥΠΑΡΧΟΥΝ. Μιλάμε για «επαναστάτες»... με θερμοπυρηνικές αγύριστες αυτοκαταστροφικές κεφαλές ! Με κασέτα ! από τη δεκαετία του 30 ! Χαμπάρια !! Ρε είσαι εδώ ? σ' αυτόν τον κόσμο ? μίλα μου ! πες τι βλέπεις γύρω σου ! Τον Στάλιν ? Τον Μαλενκόβ ? ή έστω τον Μπρέζνιεφ ! ανησυχώ ! Είσαι καλά ? Όλα καλά ? 16 Μαρτίου 2016 στις 6:49 μ.μ.
δημοσιεύσεις Δημήτρη. 16 Μαρτίου 2016 στις 6:49 μ.μ.
Dimitris Marinakos: Θα σου στείλω ένα μικρό δώρο.
Dimitris Marinakos: Θα σου στείλω ένα μικρό δώρο.
Εσύ θα καταλάβεις :) 16 Μαρτίου 2016 στις 7:02 μ.μ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.