Στη Ραψάνη, χωριό της Θεσσαλίας, Λάρισας. Το σημείο που δίδαξε
ο Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Πατροκοσμάς της πίστης και της ελευθερίας.
Η ακοίμητη αγάπη του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού για τα παιδιά,
οι Διδαχές και οι Προφητείες του, και η ιστορική συμβολή του
στην παιδεία, στην Εκκλησία και στην Ελευθερία του Γένους.
Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και η κληρονομιά του
Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός (1714 – 1779), γνωστός ως Πατροκοσμάς, υπήρξε μία από τις πιο φωτεινές μορφές του Ελληνισμού. Με τις Διδαχές, τις Προφητείες και τις επιστολές του, αφύπνισε συνειδήσεις σε χρόνια σκληρής Τουρκοκρατίας. Η πίστη στον Χριστό, η αγάπη για την παιδεία και η ελευθερία του Έθνους αποτέλεσαν τον άξονα του έργου του. Ο Νίκος Λυγερός φωτίζει τον ρόλο του Αγίου Κοσμά ως πνευματικού δασκάλου, που έθεσε θεμέλια για την Επανάσταση και την εθνική αναγέννηση, ιδρύοντας εκατοντάδες σχολεία και ενσταλάζοντας την ελληνική γλώσσα ως γλώσσα ελευθερίας. Το παρόν άρθρο παρουσιάζει τον Άγιο Κοσμά με βάση ιστορικά κείμενα και στοχασμούς, αναδεικνύοντας γιατί παραμένει μέχρι σήμερα εθνομάρτυρας, άγιος και σύμβολο ελευθερίας.
Η ακοίμητη αγάπη του Αγίου Κοσμά
του Αιτωλού για τα παιδιά
είναι αυτή που τα οδήγησε
στην πίστη και την ελευθερία
για την απελευθέρωση του Έθνους
από τον ζυγό της Τουρκοκρατίας
που καταπατούσε κάθε μορφή
αγάπης προς τον άνθρωπο.
Στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό πέρα από τις επιστολές, τις
Διδαχές και τις Προφητείες του το έτος 1765 - Νίκος Λυγερός
Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός – Βίος και ιστορικό πλαίσιο
Σύντομη αναφορά στη ζωή του, την καταγωγή, την
εκπαίδευση και την πορεία του μέχρι το μαρτύριό του.
Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός (1714 - 24 Αυγούστου 1779), γνωστός και ως Πατροκοσμάς, ήταν Ελληνορθόδοξος μοναχός. Το κατά κόσμον όνομά του ήταν Κώνστας, ενώ το επώνυμό του χάρις στις αναφορές των Βενετών προβλεπτών, που έχουν διασωθεί στα κρατικά αρχεία της Βενετίας, γνωρίζουμε πως ήταν Εσωχωρίτης.
Το 1961 ανακηρύχθηκε άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας και εορτάζεται στις 24 Αυγούστου. Η δράση του συνδέεται με τον παλιότερο θρησκευτικό ουμανισμό. Γεννήθηκε στην Αιτωλία και όπως αναφέρει ο ίδιος αόριστα «Η πατρίδα μου είναι Ελλάδα από το Απόκουρον».Κατά τον βιογράφο και σύγχρονό τoυ Νικόδημο Αγιορείτη γεννήθηκε στο χωριό Μέγα Δένδρο Απόκουρου κοντά στο Θέρμο, ενώ κάποιοι μελετητές θεωρούν πιθανή γενέτειρα το γειτονικό Ταξιάρχη. Ως έτος γέννησής φέρεται το 1714, διότι ο Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει πως πέθανε σε ηλικία 65 ετών.
Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός είχε μάθει στους Έλληνες τη δύναμη της πίστης όταν σε καταπατά η βαρβαρότητα μιας κατοχής που δεν υπολογίζει κανέναν αθώο. Ο Ρήγας Φεραίος τους αποκάλυψε την εμβέλεια του Ελληνισμού πέρα από τα όρια της πληγωμένης ιστορίας.
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης την αξία της στρατηγικής όταν θέλεις να απελευθερωθείς αποτελεσματικά και μη αναστρέψιμα από τον ζυγό της τυραννίας.
Η Φιλική Εταιρεία είχε προετοιμάσει το νοητικό υπόβαθρο για να γίνει η Επανάσταση μια πραγματικότητα που συνέχισε με όλες τις δυνάμεις του ο Καραϊσκάκης. Χρειαζόταν όμως μια πολιτική δράση πέρα από τις πυρπολήσεις γιατί το μπουρλότο μπορούσε να νικήσει μόνο μια ναυαρχίδα όχι να αφοπλίσει μια ολόκληρη Αυτοκρατορία της Βαρβαρότητας.
Ο Κωνσταντίνος Κανάρης κατάλαβε ότι έπρεπε να υπάρχει το Έθνος ακόμα κι αν δεν υπήρχε πριν, έτσι μετά τις τακτικές κινήσεις πέρασε στις στρατηγικές πράξεις για να ενεργοποιηθούν οι Μεγάλες Δυνάμεις μετά τον θάνατο του Ιωάννη Καποδίστρια που του έδειξε την έλλειψη σταθερότητας μιας πορείας χωρίς ενισχύσεις.
Ήξερε επίσης μετά την αποτυχία του πρώτου βασιλιά ότι ο επόμενος έπρεπε να ήταν φιλέλληνας για να μπορέσει να γίνει Έλληνας με τις πράξεις του. Η Συνθήκη του Λονδίνου ως ισορροπία δυνάμεων για τη συνέχεια του Ελληνισμού, αξιοποιήθηκε μέσω της αποστολής στη Δανία στην οποία ήταν ο επικεφαλής.
► Το φαινόμενο και η νοημοσύνη του Καποδίστρια - Ν. Λυγερός
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης την αξία της στρατηγικής όταν θέλεις να απελευθερωθείς αποτελεσματικά και μη αναστρέψιμα από τον ζυγό της τυραννίας.
Η Φιλική Εταιρεία είχε προετοιμάσει το νοητικό υπόβαθρο για να γίνει η Επανάσταση μια πραγματικότητα που συνέχισε με όλες τις δυνάμεις του ο Καραϊσκάκης. Χρειαζόταν όμως μια πολιτική δράση πέρα από τις πυρπολήσεις γιατί το μπουρλότο μπορούσε να νικήσει μόνο μια ναυαρχίδα όχι να αφοπλίσει μια ολόκληρη Αυτοκρατορία της Βαρβαρότητας.
Ο Κωνσταντίνος Κανάρης κατάλαβε ότι έπρεπε να υπάρχει το Έθνος ακόμα κι αν δεν υπήρχε πριν, έτσι μετά τις τακτικές κινήσεις πέρασε στις στρατηγικές πράξεις για να ενεργοποιηθούν οι Μεγάλες Δυνάμεις μετά τον θάνατο του Ιωάννη Καποδίστρια που του έδειξε την έλλειψη σταθερότητας μιας πορείας χωρίς ενισχύσεις.
Ήξερε επίσης μετά την αποτυχία του πρώτου βασιλιά ότι ο επόμενος έπρεπε να ήταν φιλέλληνας για να μπορέσει να γίνει Έλληνας με τις πράξεις του. Η Συνθήκη του Λονδίνου ως ισορροπία δυνάμεων για τη συνέχεια του Ελληνισμού, αξιοποιήθηκε μέσω της αποστολής στη Δανία στην οποία ήταν ο επικεφαλής.
► Το φαινόμενο και η νοημοσύνη του Καποδίστρια - Ν. Λυγερός
Ο Νίκος Λυγερός για τον Άγιο Κοσμά
Το έτος 1765 - Ν. Λυγερός
Στον Άγιο Κοσμά
Το έτος 1765 θέλουν δεν θέλουν
ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός εκήρυξε
στον πλάτανο κι ο Απόστολος του γένους
μας έδωσε κουράγιο σ' ένα λαό ολόκληρο
γιατί πίστευε ότι η κατοχή έπρεπε να λήξει
κι η επανάσταση χρειαζόταν
το μάθημα της ελευθερίας
για ν'αντέξει τις θυσίες που έπρεπε
να γίνουν για να ζήσει η πατρίδα μας.
Πέρα από τις επιστολές σου
Στον Άγιο Κοσμά
Πέρα από τις επιστολές σου
τα κείμενα των κηρυγμάτων
τα κείμενα των κηρυγμάτων
είναι υπαγορευμένες
ανοιχτές ομιλίες
στους μαθητές σου
ανοιχτές ομιλίες
στους μαθητές σου
για να διαβάσουν σε όλο το έθνος
που άγγιζαν το έργο σου
που άγγιζαν το έργο σου
για να ξυπνήσουν οι δικοί μας
και να μη φοβούνται
και να μη φοβούνται
τους ραγιάδες
και τους δήμιους
ως σκλάβοι.
και τους δήμιους
ως σκλάβοι.
Διδαχές και Προφητείες
Στον Άγιο Κοσμά
Διδαχές και Προφητείες
έκανες στο λαό μας
έκανες στο λαό μας
κι άλλοι σε κατηγόρησαν
για κατασκοπία
για κατασκοπία
ως πράκτορας των Ρώσων
κι όμως συνέχισες
κι όμως συνέχισες
ως το τέλος με τους μαθητές σου
να διδάσκεις
να διδάσκεις
σε όλους τους δικούς μας
όλα όσα ήξερες
όλα όσα ήξερες
δίχως να μείνεις στο μοναστήρι
γιατί υπήρχε ανάγκη για το έθνος.
Πέρα από την αξία
Στον Άγιο Κοσμά
Πέρα από την αξία
της Ελληνικής Γλώσσας
ήξερες ήδη για το ποθούμενο
της απελευθέρωσης
του γένους κι εσύ
που δεν είχες άλλο ράσο
από αυτό που φορούσες
δημιούργησες διακόσια σχολεία
και η γλώσσα της Εκκλησίας
έγινε η γλώσσα της ελευθερίας.
Ο Άγιος Κοσμάς διδάσκει τα παιδιά του σκλαβωμένου Γένους
Πατροκοσμάς διδάσκει μαθητές στην Τουρκοκρατία.
Η συμβολή του Αγίου Κοσμά στην Παιδεία και την Ελευθερία
Με τους ιεροδιδάσκαλους
Στον Άγιο Κοσμά
Με τους ιεροδιδάσκαλους
έμαθες τα πρώτα βήματα
για το μονοπάτι της αγιοσύνης
και συνέχισες να εξηγείς
στο λαό μας ότι το σχολείο
είναι απαραίτητο
για την προώθηση της πίστης
με την κατήχησή της
για την αντιμετώπιση
του εξισλαμισμού
της βαρβαρότητας.
► Διαβάστε τον Βίο του Αγίου: 24 Αυγούστου: Στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό τον φωτιστή των σκλαβωμένων Ελλήνων, Πατροκοσμά (1714 - 1779)
Εδώ και χρόνια είμαστε Έλληνες
και παραμείναμε Έλληνες
χάρη στη βοήθεια της Εκκλησίας
και δεν έχουμε ανάγκη να αναφερθούμε
στον Αθανάσιο Διάκο
στον Παλαιών Πατρών Γερμανό
στον Παπαφλέσσα
για να αποδείξουμε το
αναμφισβήτητο έργο της
για τον Ελληνισμό.
Έτσι όταν ακούμε
άσχετους πολιτικούς
να προσπαθούν να μας πείσουν
ότι πρόκειται να αρπάξουν
τα εκκλησιαστικά αγαθά
σκεφτόμαστε τη λαϊκή ρήση:
《που πας ρε Καραμήτρο;》.
Γιατί αν πραγματικά το πιστεύει,
που αυτό είναι ήδη ένα θέμα,
πως ξέρει ότι είναι σύμφωνος
μαζί του ο Ελληνικός Λαός;
Στην πατρίδα μας η Εκκλησία δεν είναι ένας εξωτερικός παράγοντας που μπορούμε να πετάξουμε με το έτσι θέλω. Εδώ και αιώνες είμαστε Έλληνες και παραμείναμε Έλληνες χάρη στη βοήθεια της Εκκλησίας και δεν έχουμε ανάγκη να αναφερθούμε στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, στον Αθανάσιο Διάκο, στον Παλαιών Πατρών Γερμανό, στον Παπαφλέσσα, για να αποδείξουμε το αναμφισβήτητο έργο της για τον Ελληνισμό.
Έτσι όταν ακούμε άσχετους πολιτικούς να προσπαθούν να μας πείσουν ότι πρόκειται να αρπάξουν τα εκκλησιαστικά αγαθά, σκεφτόμαστε τη λαϊκή ρήση: «πού πας ρε Καραμήτρο;». Γιατί αν πραγματικά το πιστεύει, που αυτό είναι ήδη ένα θέμα, πώς ξέρει ότι είναι σύμφωνος μαζί του... Διαβάστε περισσότερα »
Οι Βορειοηπειρώτες - Ν. Λυγερός
και οι Αιτωλοακαρνάνες
της Νέας Υόρκης
τίμησαν φανερά τη μνημοσύνη
του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού
που παραμένει παράδειγμα
ως εθνομάρτυρας
για την απελευθέρωση του Γένους.
Έτσι οι δικοί μας και στην Αμερική
δεν ξεχνούν τις θυσίες του Αγίου
ακόμα και σε φάση πανδημίας.
Αυτό είναι ακόμα μία απόδειξη
για τη δύναμη του Ελληνισμού
όπου κι αν βρίσκεται στον πλανήτη.
Τι μπορούμε να περιμένουμε;
Τα πάντα.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Τίποτα !
Ενώ όταν
δεν περιμένουμε τίποτα
μπορούμε να κάνουμε
τα πάντα
έτσι η Εκκλησία
διέσχισε τους αιώνες
γιατί έβλεπε
ότι δίχως το έργο
το απαραίτητο
δεν θα μπορέσει
να συνεχίσει
να ζει ως οντότητα
αφού δεν θα έχει
καμιά δικαιολογία.
Κι όταν ακούς
για τον Διόνυσο το Φιλόσοφο,
τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό,
τον Αθανάσιο Διάκο,
τον Παπαφλέσσα
να μιλούν για Έθνος
μιλούν για Ελευθερία.
Οι Προδρομικοί μας στην Επανάσταση είναι ο Ρήγας Φεραίος κι ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός που κατάφεραν να μετατρέψουν την ουτοπία του Διονυσίου του Φιλοσόφου σε όραμα που ήταν έτοιμο για την Επανάσταση έτσι ώστε η υλοποίηση να μην είναι μαρτύριο αλλά ηρωισμός που επέλεξε το αδιανόητο
γιατί πίστεψε ότι είχαν δίκιο και τους δικαίωσε με την πράξη. [Ν. Λυγερός]
► Νίκος Λυγερός: Διονύσιος ο φιλόσοφος, ο φλογερός Δεσπότης
Ο Νίκος Λυγερός είναι μαθηματικός,
στρατηγικός αναλυτής και γεννήθηκε...
Για τον Άγιο Κοσμά ✍️ Σοφία Ντρέκου
Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός υπήρξε σύμβολο πίστης, παιδείας και ελευθερίας. Με το έργο του κράτησε ζωντανό το φρόνημα των σκλαβωμένων Ελλήνων, διατήρησε την ελληνική γλώσσα και δίδαξε τη δύναμη της ενότητας και της θυσίας. Το μήνυμά του παραμένει επίκαιρο, υπενθυμίζοντας ότι χωρίς παιδεία και πίστη, καμία ελευθερία δεν μπορεί να σταθεί.
Ο Πατροκοσμάς ως φωνή Ελευθερίας
Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός δεν υπήρξε μόνο ιστορική μορφή αλλά και κοσμολογική φωνή Ελευθερίας. Η διδασκαλία του συνδέει το παρελθόν με το μέλλον, το ανθρώπινο με το θείο. Η πίστη του ότι η γλώσσα και η παιδεία είναι δρόμοι προς τη σωτηρία, αποτελεί θεολογική και φιλοσοφική παρακαταθήκη. Όπως το φως του Ευαγγελίου φωτίζει τον κόσμο, έτσι και ο λόγος του Πατροκοσμά γίνεται αρμονία ανάμεσα στη γη και στον ουρανό, υπενθυμίζοντας πως η Ελευθερία είναι οντολογικό δώρο, θεμελιωμένο στη θυσία και στην αγάπη.
by Sophia-Ntrekou.gr | Αέναη επΑνάσταση
Περισσότερα για τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, Ν. Λυγερός
Δείτε ακόμη:
Κείμενα: Opus of N. Lygeros / Ν. Λυγερός λόγοι σοφίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.