Αφιέρωμα στην Επαναστατική Σπουδή του Σοπέν έργο 10, αρ.12 Revolutionary Etude, Op. 10 No. 12 by Frédéric Chopin (Videos tribute)

Frédéric Chopin: Étude Op. 10, No. 12 in C minor, known as the "Revolutionary Étude" or the "Étude on the Bombardment of Warsaw
by Frédéric Chopin: Étude Op. 10, No. 12 in C minor, known as the
"Revolutionary Étude" or the "Étude on the Bombardment of Warsaw

Η «Επαναστατική» Σπουδή γράφτηκε αφού ο Σοπέν
πληροφορήθηκε ότι η εξέγερση των Πολωνών του
1830 είχε συντριβεί από τα ρωσικά στρατεύματα.

Σοπέν - Σπουδή σε Ντο ελάσσονα, έργο 10, αρ.12, «Επαναστατική»

O Πολωνός συνθέτης Φρεντερίκ Σοπέν (1810 - 17 Οκτωβρίου 1849) ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του ρομαντισμού στη μουσική και από τους μεγαλύτερους πιανίστες της εποχής του. Συνθέσεις του συγκαταλέγονται στα σημαντικότερα έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου. (Βιογραφία του εδώ)

Σπουδή Op. 10, No.12 (Σοπέν)

Η Σπουδή Op. 10, No. 12, σε Ντο ελάσσονα, είναι μία σπουδή του Φρεντερίκ Σοπέν, η οποία γράφτηκε το 1831. Πρώτη φορά δημοσιεύτηκε το 1833, μαζί με τις άλλες Opus 10, σε Γαλλία, Γερμανία και Αγγλία. Πρόκειται για την τελευταία από το πρώτο σετ των σπουδών του Σοπέν. Η συγκεκριμένη σπουδή είναι αφιερωμένη στον Φραντς Λιστ.

Η σπουδή γράφτηκε κατά τη διάρκεια του Πολωνικού-Ρωσικού Πολέμου του 1831, με τον Σοπέν να επηρεάζεται από τα γεγονότα. Η συγκεκριμένη σπουδή, σε αντίθεση με τις πρώτες του, διακατέχεται από εκφραστικότητα και ρομαντισμό. Μία μέση εκτέλεση της σπουδής διαρκεί λίγο λιγότερο από 3 λεπτά. Είναι επίσης γνωστή και ως Revolutionary ή ο Βομβαρδισμός της Βαρσοβίας.


Στις 2 Νοεμβρίου του 1830 ξεκίνησε από τη Βαρσοβία για το δεύτερο ταξίδι του στη Βιέννη. Έφτασε στην πρωτεύουσα των Αψβούργων στις 23 Νοεμβρίου και αναμένοντας να τον καλέσει κάποιος να παίξει πιάνο, πληροφορήθηκε για την εξέγερση των Πολωνών κατά των Ρώσων και θέλησε να επιστρέψει στη Βαρσοβία για να πολεμήσει. 

Οι γονείς του τον απέτρεψαν και τότε αποφάσισε να μεταβεί στο Παρίσι. Μέχρις ότου εκδοθεί το διαβατήριό του, μελοποιούσε πατριωτικά ποιήματα και συνέθετε θυελλώδη σόλο για πιάνο, όπως την «Πολωνέζα σε σολ ύφεση μείζονα», το «Σκέρτσο σε σι ελάσσονα, έργο 20» και τη «Σπουδή αρ. 12, έργο 10», γνωστή και ως «Επαναστατική».

Όταν τελικά κατάφερε να φθάσει στη Γερμανία και έμαθε ότι η Βαρσοβία είχε πέσει στα χέρια των Ρώσων, η απελπισία του τον έφερε στα πρόθυρα της κατάρρευσης.

Έχει ειπωθεί για τις Σπουδές του Σοπέν ότι «είναι τόσο απρόσιτες για το μουσικό χωρίς δεξιοτεχνία όσο είναι και για τον δεξιοτέχνη χωρίς μουσικότητα». Οπωσδήποτε η «Επαναστατική» Σπουδή ωθεί τον πιανίστα στα όριά του.


Αλλά η τεχνική πολυπλοκότητα δεν επισκιάζει ούτε για μια στιγμή τη μουσική πλημμυρίδα. Πάνω από το ταραγμένο μέρος του αριστερού χεριού, το συναίσθημα και η μελωδία διασχίζουν την καταιγίδα σαν το απείθαρχο σκαρί στην κορφή του κύματος.

Ο Σοπέν σχεδίασε το κομμάτι αυτό ως άσκηση για πιάνο ή σπουδή για το αριστερό χέρι. Και οι 12 σπουδές του Έργου 10 είναι επηρεασμένες από τον βιολονίστα Νικολό Παγκανίνι και τον πιανίστα Φραντς Λιστ και αφιερώνονται στον τελευταίο.

Godowsky - Etude op. 10, No. 12 played by Francesco Libetta
Festival International de Piano de la Roque d'Anthéron, 2002


Νοεμβριανή Εξέγερση του 1830

Σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συνεδρίου της Βιέννης, η Ρωσική Αυτοκρατορία προσάρτησε τη Βαρσοβία το 1815 και έγινε μέρος του ρωσικού Βασιλείου της Πολωνίας. Το 1830 ξεσπά εξέγερση στην Βαρσοβία που οι τσαρικές δυνάμεις την κατέπνιξαν ένα χρόνο αργότερα. Για να μην επαναληφθεί οι Ρώσοι ένα τεράστιο φρούριο στα βόρεια-δυτικά της πόλης.

Οι ολοένα και πιο κατασταλτικές πολιτικές των δυνάμεων διχοτόμησης οδήγησαν σε κινήματα αντίστασης στην διαμερισμένη Πολωνία και το 1830 οι Πολωνοί πατριώτες πραγματοποίησαν τη Νοεμβριανή Εξέγερση. Αυτή η εξέγερση εξελίχθηκε σε πόλεμο πλήρους κλίμακας με τη Ρωσία, αλλά η ηγεσία κατελήφθη από Πολωνούς συντηρητικούς που ήταν απρόθυμοι να αμφισβητήσουν την αυτοκρατορία και αντίθετοι με το να διευρύνουν την κοινωνική βάση του κινήματος της ανεξαρτησίας μέσω μέτρων όπως η μεταρρύθμιση της γης. 

Παρά τους κινητοποιημένους σημαντικούς πόρους, μια σειρά λαθών από αρκετούς διαδοχικούς αρχιδιοικητές που διορίστηκαν από την αντιστασιακή Πολωνική Εθνική Κυβέρνηση οδήγησε στην ήττα των δυνάμεών της από τον ρωσικό στρατό το 1831. Η Πολωνία του Συνεδρίου έχασε το σύνταγμά και το στρατό της, αλλά επίσημα παρέμεινε μια ξεχωριστή διοικητική μονάδα εντός της Ρωσικής Αυτοκρατορίας.

Μετά την ήττα της Νοεμβριανής Εξέγερσης, χιλιάδες Πολωνοί πρώην μαχητές και άλλοι ακτιβιστές μετανάστευσαν στη Δυτική Ευρώπη. Αυτό το φαινόμενο, γνωστό ως η Μεγάλη Μετανάστευση, κυριάρχησε σύντομα στην πολωνική πολιτική και πνευματική ζωή.

Μαζί με τους ηγέτες του κινήματος της ανεξαρτησίας, η πολωνική κοινότητα στο εξωτερικό περιελάμβανε τα μεγαλύτερα πολωνικά λογοτεχνικά και καλλιτεχνικά μυαλά, συμπεριλαμβανομένων των Ρομαντικών ποιητών Άνταμ Μιτσκιέβιτς, Γιούλιους Σλοβάτσκι και Τσίπριαν Νόρβιντ και του συνθέτη Φρεντερίκ Σοπέν

Στην κατεχόμενη και καταπιεσμένη Πολωνία, ορισμένοι αναζήτησαν πρόοδο μέσω μη βίαιου ακτιβισμού επικεντρωμένου στην εκπαίδευση και την οικονομία, γνωστή ως οργανική εργασία. Άλλοι, σε συνεργασία με τους μεταναστευτικούς κύκλους, οργάνωσαν συνωμοσίες και προετοιμάστηκαν για την επόμενη ένοπλη εξέγερση.

Ο Φρεντερίκ Σοπέν, ένας ρομαντικός συνθέτης έργων πιάνου, συμπεριλαμβανομένων πολλών εμπνευσμένων από την πολωνική παραδοσιακή μουσική χορού.

Polnischen Aufstand 1830
Polnischen Aufstand 1830: Πίνακας που απεικονίζει την
καταστολή της εξέγερσης των Πολωνών στη Βαρσοβία
το 1830, μια από τις πολλές προσπάθειες να
απελευθερωθεί η Πολωνία από τη ρωσική κυριαρχία.

Βιβλιογραφία
• Niecks, Frederick (1945), Frédéric Chopin as a Man and Musician, σελ. 98.
• musiLLection.GR: Συλλογή από βιογραφίες, έργα και εκπαιδευτικό υλικό, που έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς και αφορούν σε σημαντικά πρόσωπα της μουσικής τέχνης.
• de Korwin-Piotrowska, Sophie (1933). Baldensperger, Fernand· Hazard, Paul, επιμ. Balzac et le monde slave [Balzac and the Slavic World]. Bibliothèque de la Revue de littérature comparée (στα Γαλλικά). 93. Paris: University of Paris & H. Champion. σελ. 336. 
• Σπουδή Op. 10, No. 12 (Σοπέν) wikipedia.org
• Analysis of Chopin Etudes at ourchopin.com
• Ντέιβις, Νόρμαν (1996). Europe: A History. (2001) Heart of Europe: A Short History of Poland. Οξφόρδη. (2005) God's Playground: A History of Poland, Volume I (2η έκδοση). Εκδ. Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.
• Γκιερόφσκι, Γιούζεφ (1986). Historia Polski 1505–1764 [Ιστορία της Πολωνίας 1505–1764]. Βαρσοβία: Polish Scientific Publishers PWN.

Πηγή: Sophia-Ntrekou.gr | Αέναη επΑνάσταση


Βιντεοπαρουσίαση στην «Επαναστατική» Σπουδή




































Vladimir Horowitz plays Chopin
Revolutionary Etude Op.10 No.12 in C Minor

Δεν υπάρχουν σχόλια: