Ο Ιερός Ναός του Αγίου Υακίνθου στα Ανώγια της Κρήτης.
Ο Άγιος Υάκινθος εορτάζει 3 Ιουλίου
Όταν ένας νέος 20 χρονών, μπορεί να υπερασπίζεται μέχρι θανάτου την πίστη του, μπορεί ασφαλώς να κάνει το ίδιο και για την πίστη στη μάνα, στην πατρίδα, στο φίλο, στη φίλη, βάζοντας τα αισθήματα της βαθειάς καρδιάς του πάνω απ' όλα, ακόμα και πάνω από την εφήμερη ζωή του.
Γνωρίζουμε πως ο έρωτας για ότι αγαπούμε είναι θείος και πως ο ερωτευμένος έχει δεχτεί την αγάπη του Θεού, πως απολαμβάνει την εμπιστοσύνη του. Ο Άγιος Υάκινθος, μορφή σεμνή, δίχως τις γνώσεις μιας μακρόβιας εμπειρίας, αλλά φλεγόμενος από την φωτιά του ανίκητου, αποφάσισε να πεθάνει όρθιος, χωρίς δισταγμό. Γιατί στο δικό του Μαρτυρολόγιο είναι καταγεγραμμένο πως, όσο πιο δυνατή είναι η δίψα ζωής τόσο μικρότερος είναι ο φόβος του θανάτου. Μάρω Βαμβουνάκη (συγγραφέας)
Ο Άγιος Υάκινθος σαν ιδεολογία λέγεται με τρεις κουβέντες
Ο Άγιος των αισθημάτων, της ανάμνησης και της προσδοκίας τους. Γι' αυτό τους λέω, όταν θα πηγαίνετε στον Άγιο Υάκινθο θα ανάβετε δυο κεριά, ένα στην ανάμνηση κι ένα στην προσδοκία. Διότι σε ένα τέτοιο χώρο παράκλησης οφείλω, από τη μια, να θυμηθώ μιάν αγάπη μεγάλη που έχασα, αλλά μπορώ, από την άλλη, να παρακαλέσω να με επισκεφθεί πάλι το αίσθημα. Επομένως, δεν είναι ο Άγιος του Έρωτος ο Υάκινθος, αλλά, ο Άγιος της Ανάμνησης των Αισθημάτων και της Προσδοκίας τους. ΠΗΓΗ
διοργανωτής των Υακινθείων (βλ. εδώ) από το 1998.
Απόσπασμα από την απολογία του Αγίου
Υακίνθου στον αυτοκράτορα Τραϊανό.
Αν η ευγνωμοσύνη είναι αρετή, βασιλιά, ποια απολογία θα μπορέσω να δώσω αρνούμενος το Σωτήρα μου Χριστό, ο Οποίος έχυσε για μένα το αίμα του, ο οποίος μου χάρισε την πίστη, την ελπίδα, την αγάπη, ο όποιος μου δίνει λιμάνι στις τρικυμίες της ψυχής, παρηγοριά στη θλίψη, ασφάλεια στα κύματα, θώρακα στις δοκιμασίες; Και ο οποίος μου επιφυλάσσει συμμετοχή αιώνια στη βασιλεία Του και τη δόξα.
Ο Βίος του Αγίου
Ο Άγιος Υάκινθος καταγόταν από την Καισαρεία της Καππαδοκίας και έζησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Τραϊανού (98 – 117 μ.Χ.). Ήταν άνθρωπος με εξαιρετική συμπεριφορά και διετέλεσε κουβικουλάριος του αυτοκράτορα. Όταν ο Τραϊανός διέταξε διωγμό κατά των χριστιανών, ο Υάκινθος δε δίστασε να ομολογήσει μπροστά στον αυτοκράτορα ότι είναι χριστιανός. Ο Τραϊανός, στενοχωρημένος από τα λόγια του Υακίνθου, διέταξε να τον φυλακίσουν χωρίς να του δίνουν καθόλου φαγητό, εκτός και αν... Διαβάστε την συνέχεια »
Σχόλιο για τον Άγιο Υάκινθο και τη θέση
του έρωτα στην Ορθόδοξη Παράδοση
Στον δημόσιο διάλογο για το ποιος είναι ο «προστάτης των ερωτευμένων» ή αν υπάρχει τέτοια έννοια μέσα στην Ορθόδοξη παράδοση, εύλογα γεννιούνται ερωτήματα και ενστάσεις. Ένα εύστοχο και θεολογικά τεκμηριωμένο σχόλιο αναγνώστη μάς υπενθυμίζει πως:
«Η Δυτική Εκκλησία δεν έχει θεσμοθετήσει ποτέ επίσημα τον Άγιο Βαλεντίνο ως προστάτη των ερωτευμένων· η λαϊκή σύνδεση της μνήμης του με την αγάπη και τον έρωτα προέρχεται κυρίως από την πολιτισμική επιβίωση εθίμων όπως τα Λουπερκάλια, τα οποία αντικαταστάθηκαν τυπικά από τον Πάπα Γελάσιο Α΄ το έτος 496.»
Απόλυτα ακριβές. Γι’ αυτό και ο Άγιος Υάκινθος δεν παρουσιάζεται εδώ ως «ορθόδοξη αντιπρόταση» στη Δύση. Ούτε ως θεσμικός προστάτης του έρωτα.
Αλλά ως ποιητική μνήμη και τρυφερή μορφή — ενός νέου που αγάπησε ολοκληρωτικά τον Χριστό, με σώμα και καρδιά και νου, με ευαισθησία και παρρησία, με πίστη και εσωτερική ομορφιά.
Στην Ορθόδοξη Παράδοση, ο έρωτας δεν καταδικάζεται. Καθαίρεται. Δεν απορρίπτεται. Μεταμορφώνεται.
Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής γράφει:
«Ἔρως ὁρμᾶται ἐκ θελήσεως τοῦ καθ' ὁμοίωσιν γενέσθαι.»
Δηλαδή, ο έρωτας είναι κίνηση προς την ομοίωση με Εκείνον που μας έπλασε. Όταν φωτίζεται από τη Χάρη, παύει να είναι εγωιστική επιθυμία και γίνεται αγωνιστική επίγνωση αγάπης — όπως το έθεσε και ο ίδιος ο αναγνώστης:
«Ο μη αγαπών, ουκ έγνω τον Θεόν.»
Ο Άγιος Υάκινθος, λοιπόν, δεν στέκει απέναντι στον Άγιο Βαλεντίνο, αλλά δίπλα στους νέους που αγαπούν αληθινά, αγωνίζονται για καθαρότητα και φως, και δεν ντρέπονται για τα αισθήματά τους όταν αυτά γεννιούνται από εσωτερική ομορφιά.
Γιατί στην Ορθοδοξία, δεν φοβόμαστε το σώμα, ούτε το συναίσθημα — όταν αυτά τελούνται «εν αληθείᾳ καὶ ἀγάπῃ».
✍️ Σοφία Ντρέκου
O Άγιος Υάκινθος και το ΤΕDx Anogeia στο Μένουμε Ελλάδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου