"copyrightHolder": { "@type": "Person", "name": "Sophia Drekou" }, "potentialAction": { "@type": "ReadAction", "target": "https://www.sophia-ntrekou.gr/2020/12/Dekemvriana-Menelaos-Lountemis.html" } }

Ο Μεγάλος Δεκέμβρης και η Ματωμένη Κυριακή - Μενέλαος Λουντέμης σε Ιστορική και Λογοτεχνική Ανάλυση (Αέναη επΑνάσταση)

Ο Μενέλαος Λουντέμης αναφέρεται στη «Ματωμένη Κυριακή» της 3ης Δεκεμβρίου 1944 (τα Δεκεμβριανά)

Πώς ο Μενέλαος Λουντέμης αποτύπωσε τη Ματωμένη Κυριακή των Δεκεμβριανών και τη συλλογική ψυχολογία μιας πόλης που έζησε την ιστορία από μέσα

Ο Μεγάλος Δεκέμβρης είναι ένα βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη, που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1945, και αναφέρεται στα Δεκεμβριανά του 1944 στην Αθήνα. Πρόκειται για μια συλλογή διηγημάτων πολιτικού και ιστορικού χαρακτήρα, η οποία περιγράφει την τραγική κατάληξη της ένοπλης σύγκρουσης μεταξύ των δυνάμεων του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ και των βρετανικών δυνάμεων, καθώς και της κυβέρνησης εθνικής ενότητας.

Ο Μενέλαος Λουντέμης αναφέρεται στη «Ματωμένη Κυριακή» της 3ης Δεκεμβρίου 1944 (τα Δεκεμβριανά), περιγράφοντας τα γεγονότα στο πλαίσιο της Αθηναϊκής σύγκρουσης, όπου το συλλαλητήριο του ΕΑΜ πνίγηκε στο αίμα.

🔴 Εισαγωγή
Η «Ματωμένη Κυριακή» των Δεκεμβριανών
μέσα από τη φωνή του Μενέλαου Λουντέμη

Ο Μενέλαος Λουντέμης αποτυπώνει στη Ματωμένη Κυριακή της 3ης Δεκεμβρίου 1944 όχι απλώς ένα ιστορικό επεισόδιο, αλλά την ψυχολογία ενός λαού που πέρασε από τη σιωπή στην έκρηξη, από την προδοσία στη φωνή. Με λόγο ποιητικό και ταυτόχρονα αιχμηρό, περιγράφει τη στιγμή όπου ο «προδομένος άνθρωπος» γίνεται συλλογικό σώμα αντίστασης και αξιοπρέπειας. Το κείμενό του λειτουργεί ως ζωντανό τεκμήριο μνήμης των Δεκεμβριανών, φωτίζοντας τον υπόγειο παλμό ενός λαού που διεκδίκησε δικαιοσύνη μέσα σε μια πόλη που έβραζε από Ιστορία.

Η προσέγγιση του Λουντέμη χαρακτηρίζεται από τη θέση του ως αυτόπτη μάρτυρα και υποστηρικτή του λαϊκού κινήματος:

Αυθεντική εμπειρία: Ο ίδιος είδε από κοντά τα τραγικά γεγονότα. Σε ένα κείμενό του, αναφέρει πως εκείνη τη νύχτα είδε τον θάνατο ενός παλικαριού και ένιωσε την καρδιά του να ματώνει, κάτι που τον οδήγησε να «ματώσει» και το δικό του τραγούδι (λογοτεχνικό έργο).

Λαϊκό μεγαλείο: Τόνισε το μεγαλείο του αθηναϊκού λαού που συμμετείχε στο συλλαλητήριο, παρά τον κίνδυνο και την ωμότητα της καταστολής.

Κοινωνική στράτευση: Η γραφή του Λουντέμη, συνεπής με τον κοινωνικό του ρεαλισμό και την αριστερή του ιδεολογία, αποτυπώνει τον πόλεμο και την ταξική σύγκρουση, καταγγέλλοντας την απόφαση για αφοπλισμό του ΕΛΑΣ και τα επακόλουθα βίαια γεγονότα.

Ο μεγάλος Δεκέμβρης

3 Δεκέμβρη 1944: Η ματωμένη Κυριακή

Όποιος έζησε στις 3 του Δεκέμβρη, στις 4 μπορούσε να πεθάνει.
Ο προορισμός του ανθρώπου, που είναι: να κάνει κάτι μεγάλο
ή να ζήσει κάτι μεγάλο, εκπληρώνεται.

Γιατί ο λαός, ο Αθηναϊκός λαός, κείνη τη μεγάλη μέρα 
αποκαλύφθηκε μπροστά στο ίδιο του το μεγαλείο.

Η μέρα αποβραδίς ήτανε βροχερή.
Ήτανε μια νύχτα βαριά από γεγονότα.

Ο λαός είχε οχτώ χρόνια να πει: «Θα γίνει το δικό μου!»
Οι δολοφόνοι τροχίζανε τα σπαθιά τους, ο λαός ετοίμαζε τη φωνή του.

Αύριο θα μιλήσουμε κι οι δυο.

Είναι χιλιάδες χρόνια τώρα που η φωνή του λαού ακούεται,
φτάνει να μην είναι παράφωνη.

Όλοι κοιμηθήκαμε σίγουροι και αποφασισμένοι.
Ούτε στιγμή από κανενός το μυαλό δεν πέρασε ο δισταγμός.
Ούτε στιγμή δεν ταλαντεύτηκε η ψυχή.

- Αύριο λοιπόν.

Ήτανε μια νύχτα που στα σπλάχνα της επώαζε τη θύελλα.

Μέσα στους δρόμους της ψυχής άρχιζαν υπόκωφοι 
οι βρυχηθμοί του ανήμερου εκείνου θηρίου, 
που λέγεται «προδομένος άνθρωπος».

Ο Λαός είναι λίμνη, δεν είναι ωκεανός, 
όμως -αλί στον που θα την ταράξει. 
Πρέπει νάναι ή τρελός ή κακούργος.

Κι αλλοίμονο! ο δικός μας ήταν κι απ’ τα δυο.

Όμως ας ξαναγυρίσουμε στη νύχτα, 
σ’ αυτή τη νύχτα του μεγάλου διλήμματος.

Στους κρύους δρόμους κυλούσαν 
ύπουλες οι σκιές του κακού.

Ένας ψηλός ολέθριος άνθρωπος σηκώθηκε 
να πάει στο κρεβάτι του γράφοντας πάνω 
στο φάκελο της συνείδησής του τη λέξη Σφαγή.

Όλη τη νύχτα έβρεχε. Η ψυχή ήταν μουσκεμένη από ιδρώτα και δάκρυα.

Ολονυχτίς οι καμπάνες χτυπούσαν το σηκωμό του γένους. «Η πατρίδα σε κίνδυνο». Ολονυχτίς. Αύριο θα κατεβαίναμε όλοι, γιατί όλοι είμασταν σύμφωνοι κι’ όλοι αδικημένοι. Την άλλη μέρα κλείσανε όλες οι πόρτες, τα παράθυρα, οι φάμπρικες κι’ ένας άνθρωπος κατέβηκε μέσα στην Αθήνα και τη γιόμισε. Ήταν 3 χιλιάδων χρόνων (όσο ήταν και η αδικία).

Ήταν ήρεμος, αποφασιστικός. Είχε μια ολύμπια αταραξία και σιγουριά.

Πέρασε. Και στους δρόμους έμειναν τ’ αχνάρια του σαν αντίλαλοι απ’ την παντοδύναμη σιωπή. Περπάτησε με τα βήματα των προγονικών του θεών και ηρώων.

Μέσα στη φάτνη της ψυχής έσπαζαν μια-μια οι πόρτες της μνήμης. Όσο όξος τον πότισαν οι προαιώνιοι δυνάστες, όσα λογχίσματα του δώσανε οι μισθοφόροι δούλοι. Ο άνθρωπος μ’ όσες φορεσιές και μ’ όσα χρώματα φόρεσε πάνω στη γη ο προλύτης, ο κάφρος, ο πληβείος, ο δουλοπάροικος με το χιτώνα, με τη μπλούζα, με την κελεμπία, με τη φέρμελη. Όλος ο άνθρωπος που έπασχε ς’ όλα τα κλίματα και τους καιρούς βρήκε τη φωνή του στις τρεις ακριβώς του Δεκέμβρη του 1944 μέσα στους δρόμους της Αθήνας.

Λευτεριά ή θάνατος!

Οι φονιάδες είχαν αποφασίσει απoβραδίς: «Θάνατος!».

Είκοσι μερόνυχτα οι Εγγλέζοι και οι δούλοι τους κόλλησαν απάνω σε μια ημερομηνία: «10 του Δεκέμβρη». Και σε μια λέξη: «αφοπλισμός». Ο προτέκτορας πήγαινε με τα νερά του Λαού. Τον αποκοίμιζε με την ισοπολιτεία και τη «Λαοκρατία» του.

Την 1η του Δεκέμβρη αδιάντροπα, απροειδοποίητα, δίνοντας μια κλωτσιά στα προσχήματα, φανερώνει ολόκληρο τον αποτρόπαιο σκοπό του. Ν’ αφοπλίσει, χωρίς όρους, τον Ελληνικό Στρατό για χάρη και προς όφελος των Εγγλέζων.

Αυτή ήταν η απότομη στροφή των 360 μοιρών που είχε υποσχεθεί.

Η υπαναχώρηση έγινε την 1η του Δεκέμβρη. Οι αντιπρόσωποι του Λαού στην Κυβέρνηση αποχώρησαν και το ανακοίνωσαν στο Λαό. Ο Λαός εγκαταλείπει τα έργα του και κατεβαίνει στο δρόμο να ζητήσει το λόγο. Ο υψηλός βλάκας απαντάει με φωτιά. Δεν τον συγκινούσε η φωνή του Λαού. Κείνος άκουε μόνο τη «φωνή του Κυρίου του».

4 Δεκεμβρίου 1944: Ο Λαός κατεβαίνει να θάψει τα θύματά του.

Ήταν μια κηδεία που οι ζωντανοί δε θα ξαναδούν άλλη.
Οι μεγάλες αρτηρίες της πρωτεύουσας πλημμύρισαν
από τον οργισμένο λαοχείμαρρο.

Με βήματα βουβά και ψυχή γιομάτη κοχλασμό
ο λαός σταμάτησε πάνω απ’ τα 28 φέρετρα.
ήταν 28 κορμιά που έφυγαν απ’ ανάμεσά μας
με έκπληκτα μάτια.

Τα φέρετρα έκλειναν 28 στόματα που φώναξαν
ως το θάνατο «Δικαιοσύνη!».


Και τώρα ξαπλωμένα  διαμαρτύρονται δυνατότερα.
Το πλήθος πήγαινε με ασάλευτα, σκληρά μάτια
προς το κοιμητήρι.

Πάνω απ’ το κεφάλι του σάλευαν σαν καπνοί
τα μαύρα πανιά και ματωμένες παντιέρες.

Τα πόδια αυτά, αυτά τα μυριάδες πόδια,
ήταν αποφασισμένα όλα
να μην τον ξανακάνουν αυτό το δρόμο!

Στις τρεις η ώρα ολόκληρη η Αθήνα γονάτισε.

Ένα φαρδύ ματωμένο πανί συγκέντρωνε σε δυο
γραμμές όλο το νόημα του όρκου και της απόφασης:
Όταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στο κίνδυνο
της τυραννίας, διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα.

Ήταν σαν μια φωνή καφτερή και αμετάκλητη.

Ύστερα η πομπή τράβηξε για το κοιμητήρι.
Η Αθήνα λυσίκομη ακολούθησε.

Κι εκεί, πάνω απ’ το νωπό αίμα,
πάνω απ’ το νωπό χώμα
ο Λαός ορκίστηκε όρκο φοβερό
«Θάβω τους τελευταίους 28 μου νεκρούς.

Ο 29ος 'θάναι ο φονιάς. Ή εγώ!»

Στο γυρισμό απ’ το κοιμητήρι οι ζεστές ακόμα κάννες
των φονιάδων ξανάδιασαν και ξαναξάπλωσαν νέα κορμιά.

Τα γερμανικά βόλια, από Ελληνικό χέρι,
ρίχτηκαν καφτερά πάνω στο λαό.

Τότε το είδαμε ολοφάνερα: Πίσω απ’ τις πλάτες των
φονιάδων μας σημάδευε τα κορμιά μας η ίδια η Αγγλία!

🔴 Μερικά ακόμη αποσπάσματα

Ο Δεκέμβρης άνοιξε πληγές πάνω στα σπίτια μας, μα άνοιξε και τα μάτια μας. Τώρα αρχίσαμε να εξηγήσουμε μερικά πράγματα που συνέβαιναν στην Κατοχή εδώ κι’ έξω. Κι’ ας αρχίσουμε απ’ έξω. 

Στο κατεχόμενο από τους Ναζιφασίστες Μιλάνο μια μέρα ο λαός ξεσηκώθηκε και ξεχύθηκε στις πλατείες και τους δρόμους να διαμαρτυρηθεί για την αιματοχυσία., να ζητήσει ειρήνη, να χαιρετήσει τη R.A.F. και να φωνάξει ότι υπάκουσε τις εντολές της. Κι’ η R.A.F. τους έστειλε τις ευχαριστίες της μ’ έναν από τους βαρβαρότερους βομβαρδισμούς του πολέμου.

Τώρα επίσης αρχίσαμε να εξηγούμε γιατί τα «Λυμπερέϊτορς» αντιπαρήρχοντο τα κατάφορτα οπλιταγωγά του Πειραιά, τα εργοστάσια και τις πολεμικές βάσεις του εχθρού και πήγαιναν και έριχναν τις μπόμπες τους στις φτωχογειτονιές μας. Και τώρα εξηγεί κανείς γιατί μετά την κατάρρευση τα πολεμικά εργοστάσια της Γερμανίας βρέθηκαν άθικτα και γιατί βρέθηκαν ερείπια τα σπίτια.

Η ξεσπιτωμένη γρηούλα του Πειραιά που ανέβηκε ένα βράδυ αλαλιασμένη μετά απ’ τον απάνθρωπο βομβαρδισμό του στην Αθήνα δεν ήξερε διόλου από την πολεμική ταχτική των Συμμάχων. Ήξερε όμως καλά τούτο: Πως ούτε τα στούκας των Γερμανών, ούτε τα Καπρόνι των Ιταλιάνων ρίξανε το σπίτι της και σκοτώσανε τα παιδιά της. Και στάθηκε αδύνατο, μ’ όλη μας η ρητορική, να την πείσουμε ότι αυτοί που σκότωναν τον πειραιώτικο λαό τον σκότωναν για να τον απελευθερώσουν. Όσο πίστεψε αυτό άλλο τόσο πίστεψε και το ότι ο Ράλλης τους έστελνε στον Πειραιά για… καλό δικό τους.

Αποσπάσματα από το κλασικό βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη «Ο Μεγάλος Δεκέμβρης», που εκδόθηκε στην Αθήνα το 1945)

🔴 Ανάλυση: Η «ματωμένη ψυχή» των Δεκεμβριανών μέσα από τον Λουντέμη

Τα μαυροφορεμένα κορίτσια  στο Σύνταγμα  κρατούν αιματοβαμμένο πανό με το σύνθημα: «Όταν ο λαός βρίσκεται  μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας, διαλέγει ή αλυσίδες ή όπλα
Dmitri Kessel, 4 Δεκεμβρίου 1944, Αθήνα. Από την κηδεία  των  23 διαδηλωτών 
του ΕΑΜΠάνω απ’ το κεφάλι του σάλευαν σαν καπνοί τα μαύρα πανιά και 
ματωμένες παντιέρες. Τα μαυροφορεμένα κορίτσια  στο Σύνταγμα 
κρατούν αιματοβαμμένο πανό με το σύνθημα: «Όταν ο λαός βρίσκεται
 μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας, διαλέγει ή αλυσίδες ή όπλα» - ΕΑΜ.
Η αστυνομία σκότωσε 23 και τραυμάτισε 140. Ανάμεσα τους και πολλές γυναίκες,

Το κείμενο του Μενέλαου Λουντέμη δεν είναι απλώς χρονικό των Δεκεμβριανών· είναι μια άσκηση ιστορικής μνήμης γραμμένη με το σφυγμό του ανθρώπου που βίωσε τα γεγονότα από μέσα. Ο λόγος του είναι πυρακτωμένος, φορτισμένος, συχνά απροκάλυπτος· κινείται περισσότερο στο πεδίο της τραγωδίας παρά της ψύχραιμης ιστοριογραφίας.

Ο Λουντέμης συλλαμβάνει την ψυχολογία του προδομένου λαού: τον λαό ως «λίμνη» που μοιάζει ήρεμη, αλλά όταν ταράζεται γίνεται κατακλυσμός. Αυτό το σχήμα -η μετάβαση από τη σιωπηλή συσσώρευση στην εκρηκτική υπερχείλιση- αποτελεί κεντρικό μοτίβο στην κοινωνιολογία των εξεγέρσεων.

Στο απόσπασμά του, ο λαός δεν είναι απλώς μάζα· είναι υποκείμενο που ανακαλύπτει το ίδιο του το μέγεθος. Η 3η Δεκεμβρίου είναι για τον Λουντέμη μια υπαρξιακή δοκιμασία: η μέρα που ο άνθρωπος «εκπληρώνεται», επειδή συμμετέχει σε κάτι μεγαλύτερο από την ατομική του ζωή.

Η αφήγηση κινείται με ρυθμό σχεδόν λειτουργικό:
η νύχτα που επωάζει τη θύελλα,
οι «βρυχηθμοί του ανήμερου θηρίου»,
η πόλη που ξημερώνει με μια κραυγή
που δεν μπορεί να ανακληθεί.

Η γλώσσα του Λουντέμη μετατρέπει τον λαό σε τραγικό ήρωα, σε έναν Οιδίποδα της Ιστορίας που βλέπει την αλήθεια μόνο αφού πληγωθεί. Το «προδομένος άνθρωπος» γίνεται σχεδόν σύμβολο μιας συλλογικής ταυτότητας των δεκαετιών που θα ακολουθήσουν.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η στιχοποιημένη διατύπωση του όρκου:
«Όταν ένας λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας, διαλέγει: τις αλυσίδες ή τα όπλα.»
Δεν είναι πολιτική προτροπή· είναι αρχετυπική διατύπωση της ιστορικής στιγμής όπου η απώλεια και η αξιοπρέπεια γίνονται αχώριστες.

Ο Λουντέμης υπερβαίνει την περιγραφή των γεγονότων και φτάνει σε μια ψυχολογική ανατομία της εξέγερσης: η πόλη γονατίζει όχι μόνο για να κηδέψει, αλλά και για να ορκιστεί· η μάχη δεν είναι μόνο στους δρόμους, αλλά και μέσα στα υπόγεια της συλλογικής ψυχής.

Εκείνος που διαβάζει σήμερα το κείμενο, νιώθει ότι τα Δεκεμβριανά δεν είναι ένα μακρινό επεισόδιο· είναι το τραύμα μιας κοινωνίας που έμαθε με τον πιο σκληρό τρόπο ότι η Ιστορία γράφεται πάντα πάνω σε νεκρούς... και ότι οι λαοί πληρώνουν πρώτοι το κόστος των γεωπολιτικών ισορροπιών.

Στο τέλος, το μεγάλο μήνυμα του Λουντέμη δεν είναι ο διχασμός· είναι η υπενθύμιση ότι όταν η αξιοπρέπεια τραυματίζεται, η Ιστορία γεννάει φωνές που δεν σιωπούν εύκολα. Το κείμενο λειτουργεί σαν κάλεσμα μνήμης, όχι μνησικακίας· σαν υπενθύμιση ότι η δημοκρατία και η ειρήνη χτίζονται πάνω στην επίγνωση των λαθών και όχι στη λήθη τους.


Στον πρόλογο του βιβλίου ο συγγραφέας αναφέρει:

[...]«Γράφτηκε μέσα σε συνθήκες αχαλίνωτου βρασμού κι έτσι μπορεί να ξεστράτισε λίγο απ’ τα όρια της πολιτικής ευπρέπειας, μα θά ’πρεπε να το ξέρουμε: Η φωνή του ανθρώπου που τον πατάνε στο στήθος ποτέ δεν είναι μελωδική. Το δράμα που έγινε βιβλίο -όχι ένα βιβλίο θέσης αλλά ένα βιβλίο κραυγής- τό ’ζησα, όχι σαν μονωμένος άνθρωπος, μα σαν λαός. Έπιασα την πέννα με την ίδια αυθορμησιά που έπιασε στις 4 του Δεκέμβρη ΕΚΕΙΝΟΣ το όπλο.»

Ο Μεγάλος Δεκέμβρης είναι ένα βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη, που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1945, και αναφέρεται στα Δεκεμβριανά του 1944 στην Αθήνα. Πρόκειται για μια συλλογή διηγημάτων πολιτικού και ιστορικού χαρακτήρα, η οποία περιγράφει την τραγική κατάληξη της ένοπλης σύγκρουσης μεταξύ των δυνάμεων του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ και των βρετανικών δυνάμεων, καθώς και της κυβέρνησης εθνικής ενότητας.

✍🏻 Δείτε επίσης - Δεκεμβριανά: Η Πόλη που Ράγισε σε Πέντε Καθρέφτες - Ιστορία, Πολιτική Ρήξη, Γεωπολιτική Σκακιέρα, Ταξικές Συγκρούσεις και Ψυχαναλυτικές Τομές

Βασικά σημεία:

Θέμα: Το έργο εστιάζει στα αιματηρά γεγονότα του Δεκεμβρίου του 1944, κατά τη διάρκεια της Αγγλικής κατοχής, και την εμφύλια σύρραξη που ξέσπασε αμέσως μετά την απελευθέρωση από τους Γερμανούς.

Προοπτική: Ο Λουντέμης, υποστηρικτής της Αριστεράς και αυτόπτης μάρτυρας των γεγονότων, καταγράφει με έντονο, βιωματικό και συναισθηματικό τρόπο τις εμπειρίες του, παίρνοντας σαφή θέση υπέρ του αγώνα του λαού για ελευθερία και καταδικάζοντας τη βρετανική επέμβαση.

Ύφος: Το βιβλίο γράφτηκε «μέσα σε συνθήκες αχαλίνωτου βρασμού», όπως αναφέρει ο ίδιος στον πρόλογό του, κάτι που αντικατοπτρίζει τον παλμό και την οργή της εποχής. Εκδόθηκε αρχικά το 1945.

Ιστορική σημασία: Αποτελεί ένα από τα πρώτα λογοτεχνικά κείμενα που ασχολήθηκαν με τα Δεκεμβριανά και θεωρείται σημαντική πηγή για την κατανόηση της αριστερής οπτικής για τα γεγονότα αυτά.

🔴 Ερμηνευτικός Επίλογος - Η Φωνή που Δεν Σιγάζει

Η «Ματωμένη Κυριακή» του Λουντέμη δεν είναι ένα απλό κείμενο για το 1944· είναι μια ανατομία της στιγμής όπου η σιωπή σπάει και η Ιστορία αποκτά φωνή. Μέσα από τη δική του ποιητική οργή, βλέπουμε όχι μόνο τη σύγκρουση στους δρόμους της Αθήνας, αλλά και τη σύγκρουση στο εσωτερικό του ανθρώπου που αισθάνεται προδομένος. Εκεί ακριβώς γεννιέται η πολιτική συνείδηση.

Και ίσως αυτό να είναι το πραγματικό μήνυμα του Λουντέμη: ότι οι λαοί δεν εξεγείρονται επειδή το θέλουν, αλλά επειδή δεν μπορούν πια να μη μιλήσουν. Η Ιστορία τούς ωθεί στα άκρα όταν η αξιοπρέπεια απειλείται.

Όσο υπάρχουν φωνές που γράφουν -και λαοί που θυμούνται- η «ματωμένη Κυριακή» δεν παραμένει τραύμα, αλλά γίνεται μάθημα. Και κάθε τέτοιο μάθημα είναι μια υπενθύμιση ότι η ελευθερία δεν είναι ποτέ δεδομένη· είναι πάντα υπόλογη στη μνήμη.

🟥 Πολιτική και Ιστορική Ευθύνη

Ο λόγος του Λουντέμη μάς υπενθυμίζει πως η Ιστορία δεν είναι παρελθόν αλλά μια ανοιχτή πληγή που ζητά δικαιοσύνη, επίγνωση και καθαρή μνήμη. Η «Ματωμένη Κυριακή» δεν λειτουργεί μόνο ως χρονικό μιας εποχής, αλλά ως προειδοποίηση:
κάθε φορά που η φωνή του λαού αγνοείται, η Ιστορία αποκτά ξανά το σκοτεινό της πρόσωπο. Και όσο οι κοινωνίες δεν διεκδικούν την αλήθεια τους, άλλοι θα γράφουν το μέλλον τους. Ο Λουντέμης δεν μας καλεί να αναζωπυρώσουμε τον διχασμό· μας καλεί να αναγνωρίσουμε τις ρίζες του, ώστε να μην επιστρέψει ποτέ.

Λογοτεχνική και Μνημονική Ανάγνωση

Ο Λουντέμης δεν αφηγείται· μεταμορφώνει. Παίρνει τα γεγονότα και τα ανάβει σαν πυρσούς, ώστε να φωτίζεται όχι μόνο η Ιστορία αλλά και ο άνθρωπος μέσα της. Η «Ματωμένη Κυριακή» γίνεται λοιπόν ένας καθρέφτης: η στιγμή που ο άνθρωπος βλέπει το βάθος της αξιοπρέπειάς του και το τίμημα της ελευθερίας. Και ίσως αυτό να είναι το μεγαλύτερο δώρο της λογοτεχνίας: να μας επιτρέψει να αγγίξουμε ξανά τον παλμό γεγονότων που σημάδεψαν γενιές, όχι για να τα επαναλάβουμε, αλλά για να τα νοηματοδοτήσουμε βαθύτερα. Η μνήμη, όταν συνοδεύεται από συνείδηση, γίνεται δημιουργική δύναμη.

Υπαρξιακή και Ψυχολογική Ανάγνωση

Πίσω από τις λέξεις του Λουντέμη κρύβεται μια υπαρξιακή κραυγή: ο άνθρωπος δεν εξεγείρεται γιατί θέλει, αλλά γιατί δεν αντέχει άλλο να σιωπά. Η «Ματωμένη Κυριακή» γίνεται έτσι το πορτρέτο μιας πόλης που έπαψε να φοβάται και ενός λαού που συνειδητοποίησε τη δύναμή του μέσα από το τραύμα. Και εδώ βρίσκεται η διαχρονική μας πρόκληση: να αναγνωρίζουμε εγκαίρως τα σημεία όπου η κοινωνική ψυχή γεμίζει ρωγμές, πριν οι ρωγμές γίνουν άβυσσος. Ο Λουντέμης μάς αφήνει έναν υπόγειο ψίθυρο: η ελευθερία δεν είναι πράξη· είναι κατάσταση ψυχής... και κερδίζεται διαρκώς.

✍🏻 Σοφία Ντρέκου - Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, Columnist in Psychology)


🔴 Ιστορικό: 4 Δεκεμβρίου 1944: μεγάλη διαδήλωση διαμαρτυρίας πραγματοποιείται στην Αθήνα για τα θύματα της 3/12/1944.

3 Δεκεμβρίου 1944 - ΑθήναΔεκεμβριανά. Η Αστυνομία Πόλεων, κατόπιν εντολής του Άγγελου Έβερτ χτυπά το ειρηνικό συλλαλητήριο του ΕΑΜ στην Πλατεία Συντάγματος, με αποτέλεσμα περισσότερους από 30 νεκρούς και εκατοντάδες τραυματίες διαδηλωτές. Το γεγονός σηματοδοτεί την έναρξη του ένοπλου κινήματος του ΚΚΕ στην πρωτεύουσα, που θα διαρκέσει επί 33 ημέρες. (βλ. ΕΔΩ)

Η μεγάλη διαδήλωση διαμαρτυρίας πραγματοποιείται στην Αθήνα για τα θύματα της 3/12/1944. Η επιτυχία της απεργίας που είχε κηρύξει η ΚΕ του ΕΑΜ για τις 4 Δεκεμβρίου άγγιξε το 100%. Κανένα εργοστάσιο δεν κινήθηκε, κανένα μαγαζί δεν άνοιξε. Ο λαός της Αθήνας και του Πειραιά, σε μια συγκλονιστική ατμόσφαιρα πένθους και μαχητικότητας, συνόδευσε τους ηρωικούς νεκρούς του της προηγούμενης μέρας στο Α' νεκροταφείο όπου έγινε η κηδεία τους. 

Όταν ο όγκος της πένθιμης πομπής έφτασε στο Σύνταγμα, οι διαδηλωτές γονάτισαν, ορκίστηκαν στη μνήμη των νεκρών και έψαλλαν το «Πένθιμο Εμβατήριο». Το πανό που κρατούσαν μαυροφορεμένες κοπέλες στην κεφαλή της πορείας έγραφε: «Όταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα. ΕΑΜ.»


Εισαγωγή ερωτήσεων

Ο Μενέλαος Λουντέμης δεν περιγράφει· αποκαλύπτει. Η «Ματωμένη Κυριακή» των Δεκεμβριανών γίνεται υπό τον λόγο του μια στιγμή που ο άνθρωπος συναντά την Ιστορία και η αξιοπρέπεια συναντά την οργή. Καταγράφει τη 3η και 4η Δεκεμβρίου 1944 όπως τις έζησε: με τον παλμό της πόλης, τη φωνή του λαού, την οργή και την οδύνη των Δεκεμβριανών.

«Ο λαός είναι λίμνη… αλί στον που θα την ταράξει». Ο Λουντέμης μάς θυμίζει ότι η Ιστορία δεν γράφεται από τα γεγονότα, αλλά από τον άνθρωπο όταν φτάνει στα όριά του.

Κάθε φορά που επιστρέφουμε στον Λουντέμη, ανοίγουμε έναν φάκελο μνήμης που δεν έπαψε ποτέ να καίει. Η Ματωμένη Κυριακή των Δεκεμβριανών δεν είναι μόνο ιστορία· είναι η πληγή μιας πόλης που έμαθε να στέκεται όρθια.

Διαβάζουμε ξανά τη Ματωμένη Κυριακή, για να αναμετρηθούμε με τη μνήμη. Μια λογοτεχνική μαρτυρία που φωτίζει το τραύμα της εποχής. Ένα απόσπασμα που ακόμη καίει.

Ερωτήσεις ΔΙΑΛΟΓΟΥ Αναγνωστών και Αναγνωστριών (λογοτεχνικές - ιστορικές - πολιτικές)

1. Λογοτεχνία & Ιστορία
Πώς καταφέρνει ο Λουντέμης να μετατρέψει ένα ιστορικό γεγονός σε λογοτεχνική τραγωδία; Ποια στοιχεία του ύφους του δίνουν «παλμό» στα γεγονότα;

2. Συλλογική ψυχολογία
Τι σημαίνει για τον Λουντέμη ο «προδομένος άνθρωπος»; Πώς συνδέεται αυτή η έννοια με τα κοινωνικά τραύματα της εποχής;

3. Πολιτική ερμηνεία
Πόσο αποκαλυπτικό είναι το σχόλιο του Λουντέμη για τον ρόλο της Αγγλίας;
Πώς διαβάζεται σήμερα η έννοια της «ξένης επέμβασης» στα ελληνικά πράγματα;

4. Ιστορική μνήμη
Γιατί τα Δεκεμβριανά παραμένουν ένα από τα πιο βαθιά διχαστικά γεγονότα της νεότερης Ελλάδας; Η λογοτεχνία μπορεί να γεφυρώσει ή να οξύνει μια συλλογική μνήμη;

5. Ηθική διάσταση
Πώς νοηματοδοτεί ο Λουντέμης την αξιοπρέπεια και τον όρκο του λαού; Είναι μια μορφή αντίστασης, ή μια μορφή αυτοπροστασίας της ψυχής;

6. Λογοτεχνική γλώσσα
Ποια φράση του αποσπάσματος θεωρείτε πιο δυνατή και γιατί; Πώς λειτουργεί ο ποιητικός λόγος στη διαμόρφωση της ιστορικής μνήμης;

7. Πολιτική φιλοσοφία
Μπορεί ο λαός να γίνει πολιτικό υποκείμενο μόνο μέσα από ακραίες κρίσεις; Ή μήπως η καθημερινότητα είναι το πραγματικό πεδίο της πολιτικής ωρίμανσης;

8. Ιστορικός ρεαλισμός
Σε ποιο βαθμό ο Λουντέμης περιγράφει γεγονότα και σε ποιο βαθμό τα ερμηνεύει μέσα από τη δική του πολιτική στάση;

9. Η θέση του καλλιτέχνη
Ο συγγραφέας οφείλει να είναι μάρτυρας ή κριτής της εποχής του;
Ο Λουντέμης σε ποια θέση στέκεται;

10. Σημερινή Ελλάδα
Ποιες αναλογίες βλέπετε ανάμεσα στο κλίμα του 1944 και στη σημερινή κοινωνική-πολιτική πραγματικότητα; Υπάρχουν ακόμα «βαθιές σιωπές» που θυμίζουν τις τότε;
























Keywords
Μενέλαος Λουντέμης, Ματωμένη Κυριακή, Δεκεμβριανά 1944, Μάχη της Αθήνας, Ο Μεγάλος Δεκέμβρης, λαϊκή εξέγερση, συλλογική μνήμη, πολιτική ιστορία Ελλάδας, κατοχική περίοδος, εμφύλια σύγκρουση, λογοτεχνία αντίστασης, ψυχολογία λαού, ιστορική αφήγηση, Αθήνα 1944, πολιτική οργή, κοινωνικά κινήματα, λογοτεχνική μαρτυρία.


Δεν υπάρχουν σχόλια: