Με το σύνθημα «Δυσλ3ξία - Θείο Δώρο» φωταγωγήθηκε
το Μέγαρο της Βουλής, τιμώντας την Ευρωπαϊκή Ημέρα
Ευαισθητοποίησης για τη Δυσλεξία 8 Οκτ 2020
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)
Ένα παιδί, μόλις δέκα ετών, έγραψε ένα ποίημα για την δυσλεξία. Η καθηγήτρια της μαθήτριας, Jane Broadis,το δημοσίευσε στο twitter και πολύ γρήγορα το ποίημα ταξίδεψε σε ολόκληρο τον κόσμο προκαλώντας θαυμασμό και συγκίνηση.
Today in Y6 we looked at poems that could be read forwards & backwards. I was stunned by this one written by one of my 10 year olds. Please share - I would love her work to be appreciated further afield. I wonder if it could even find a publisher? Jb5Jane 7:26 μ.μ. 27 Φεβ 2019·Twitter
Μετάφραση: «Σήμερα, μελετήσαμε τα ποιήματα που μπορούν να διαβαστούν όχι μόνο κανονικά αλλά και ανάποδα. Το συγκεκριμένο, γραμμένο από μία 10χρονη μαθήτρια μου, με εξέπληξε θετικά! Θα ήθελα η δουλειά της να διαβαστεί απ’ όλους και, γιατί όχι, να βρεθεί και κάποιος εκδότης που θα το συμπεριλάβει σε κάποια συλλογή».
Το ποίημα «Δυσλεξία»
«Είμαι ανόητη.
Ποτέ, κανείς δεν θα έλεγε πως
Έχω ταλέντο στις λέξεις.
Ήθελα να είμαι σπουδαία.
Αυτό είναι λάθος. Είμαι αποτυχημένη.
Κανείς δεν θα μπορούσε να με πείσει πως
Μπορώ να τα καταφέρω στη ζωή.»
Ετυμολογία: δυσλεξία < αρχαία ελληνική δυσ- + -λεξία (λέξις) προέρχεται από τις λέξεις δυς, που σημαίνει ανικανότητα ή δυσκολία, και –λεξία, που είναι η λέξη, (ιατρική, εκπαίδευση) δυσλειτουργικός μηχανισμός ανάγνωσης και γραφής που εμφανίζεται σε ορισμένα άτομα από τη μικρή τους ήδη ηλικία, γαλλική dyslexie.
Η δυσλεξία είναι ένας τύπος μαθησιακής δυσκολίας.
Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες έχει πρόβλημα στο να διαβάσει γράμματα ή αριθμούς. Υπάρχουν πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών. Η δυσλεξία είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στα παιδιά όταν υπάρχει δυσκολία στην ανάγνωση, ακόμα κι όταν είναι αρκετά έξυπνα και πρόθυμα να μάθουν.
Η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. Είναι μια κατάσταση εκ γενετής, και συνήθως κληρονομική. Οι άνθρωποι με δυσλεξία δεν είναι χαζοί ή τεμπέληδες. Οι περισσότεροι έχουν πάνω από το μέσο όρο ευφυΐας, και δουλεύουν πολύ σκληρά για να καταπολεμήσουν τα προβλήματα μάθησης.
Παρατηρείται σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν γραπτή γλώσσα και δεν έχει σχέση με τη νοητική καθυστέρηση, λόγω του ότι τα άτομα αυτά είναι πιο δημιουργικά με κυρίαρχη την δεξιά πλευρά του εγκεφάλου.
Τα παιδιά (αλλά και ενήλικες) και ιδιαιτέρως τα δυσλεξικά, είναι πολύ πιο ευαίσθητα στην απόρριψη και στην αρνητική – ταπεινωτική κριτική, διότι την υφίστανται διαρκώς.
Είναι αναγκαίο να γίνει συνειδητή προσπάθεια τόνωσης του ηθικού τους και να αποφεύγονται οι αρνητικές και οι υποτιμητικές παρατηρήσεις, γιατί μειώνουν την αυτοπεποίθηση, τα κίνητρα και συνεπώς, την σχολική επίδοση.
Η στοργική, ενθαρρυντική και η αξιοπρεπής αντιμετώπιση των δυσλεξικών, επιφέρει θετικά αποτελέσματα τόσο στον ψυχο-κοινωνικό όσο και στο μαθησιακό τομέα. Αλλάζει η ζωή τους προς το καλύτερο και οδηγούνται από την αποτυχία στην επιτυχία, από τη δυστυχία στην ευτυχία.
Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες έχει πρόβλημα στο να διαβάσει γράμματα ή αριθμούς. Υπάρχουν πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών. Η δυσλεξία είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στα παιδιά όταν υπάρχει δυσκολία στην ανάγνωση, ακόμα κι όταν είναι αρκετά έξυπνα και πρόθυμα να μάθουν.
Η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. Είναι μια κατάσταση εκ γενετής, και συνήθως κληρονομική. Οι άνθρωποι με δυσλεξία δεν είναι χαζοί ή τεμπέληδες. Οι περισσότεροι έχουν πάνω από το μέσο όρο ευφυΐας, και δουλεύουν πολύ σκληρά για να καταπολεμήσουν τα προβλήματα μάθησης.
Παρατηρείται σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν γραπτή γλώσσα και δεν έχει σχέση με τη νοητική καθυστέρηση, λόγω του ότι τα άτομα αυτά είναι πιο δημιουργικά με κυρίαρχη την δεξιά πλευρά του εγκεφάλου.
Τα παιδιά (αλλά και ενήλικες) και ιδιαιτέρως τα δυσλεξικά, είναι πολύ πιο ευαίσθητα στην απόρριψη και στην αρνητική – ταπεινωτική κριτική, διότι την υφίστανται διαρκώς.
Είναι αναγκαίο να γίνει συνειδητή προσπάθεια τόνωσης του ηθικού τους και να αποφεύγονται οι αρνητικές και οι υποτιμητικές παρατηρήσεις, γιατί μειώνουν την αυτοπεποίθηση, τα κίνητρα και συνεπώς, την σχολική επίδοση.
Η στοργική, ενθαρρυντική και η αξιοπρεπής αντιμετώπιση των δυσλεξικών, επιφέρει θετικά αποτελέσματα τόσο στον ψυχο-κοινωνικό όσο και στο μαθησιακό τομέα. Αλλάζει η ζωή τους προς το καλύτερο και οδηγούνται από την αποτυχία στην επιτυχία, από τη δυστυχία στην ευτυχία.
Ακόμη, η δυσλεξία εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια από ότι στα κορίτσια. Το σύνηθες ποσοστό που δίνεται είναι 3: 1 δηλαδή από τα 4 δυσλεξικά παιδιά τα 3 είναι αγόρια και το 1 κορίτσι.
Η διάγνωσή της δυσλεξίας βασίζεται στη σωστή εκτίμηση της νοητικής ικανότητας του ατόμου καθώς και στον αποκλεισμό άλλων διαταραχών. Επιπλέον, πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη εάν το περιβάλλον είναι φτωχό ή πλούσιο σε κοινωνικοπολιτισμικά ερεθίσματα.
Η αντιμετώπιση της δυσλεξίας βασίζεται στην σωστή διαγνωστική αξιολόγηση και στη διδασκαλία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος αποκατάστασης που θα καλλιεργεί την ευχέρεια στην ανάγνωση, την απομνημόνευση στην ορθογραφία και την βαθύτερη κατανόηση κειμένων και εννοιών.
Η δυσλεξία είναι διαφορετική για τον καθένα. Μερικοί άνθρωποι έχουν μια ήπια μορφή της που τελικά θα μάθουν πώς να διαχειρίζονται. Άλλοι χρειάζονται λίγο περισσότερο κόπο για την υπέρβαση αυτή. Ακόμα κι αν τα παιδιά δεν είναι σε θέση πλήρως να ξεπεράσουν τη δυσλεξία, μπορούν ακόμα με επιτυχία να πάνε στο πανεπιστήμιο και να πετύχουν στη ζωή.
Ενδεικτικό είναι ότι ο Πάμπλο Πικάσο, ο Αϊνστάιν, ο Τζόν Κένεντι, η Αγκάθα Κρίστι, ο Ουόλτ Ντίσνει, ο Τόμας Τζέφερσον, ο Τζόρτζ Ουάσινγκτον κ.α. ήταν άνθρωποι δυσλεκτικοί και ιδιαίτερα προικισμένοι καθώς διέπρεψαν ο καθένας στον τομέα του.
Διάγνωση της Δυσλεξίας
Η διαδικασία διάγνωσης της δυσλεξίας είναι περίπλοκη και αρκετά δύσκολη, καθώς απαιτεί τη συλλογή πολλών διαφορετικών πληροφοριών για το παιδί και τα μαθησιακά του αποτελέσματα.
Η διαγνωστική αξιολόγηση της δυσλεξίας βασίζεται στην εκτίμηση των συμπτωμάτων, της νοητικής εικόνας του παιδιού και στο αποκλεισμό άλλων διαταραχών.
Πιο συγκεκριμένα χρειάζεται: γενικό ιστορικό του παιδιού (προγεννητικό ιστορικό, τοκετός, οικογενειακό ιστορικό-κληρονομικότητα, σωματική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού κ.λπ.), εκτίμηση του παιδοψυχίατρου για την ύπαρξη άλλων διαταραχών ή συναισθηματικών προβλημάτων, παιδιατρική εκτίμηση της σωματικής υγείας του παιδιού, αξιολόγηση της ανάπτυξης του λόγου από λογοθεραπευτή, εκτίμηση της νοητικής ικανότητας με τεστ νοημοσύνης,
αξιολόγηση των γνωστικών δεξιοτήτων: μνήμη γλωσσικών πληροφοριών, φωνολογικής ενημερότητα, αντίληψη του χρόνου, προσανατολισμός στον χώρο, ανάπτυξη της ικανότητας διαδοχής και αλληλουχίας και αξιολόγηση της μαθησιακής επίδοσης του παιδιού (στην ανάγνωση, την ορθογραφία, την έκφραση, στα μαθηματικά).
Αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Αν και κατά καιρούς προτείνονται διάφορες προσεγγίσεις αντιμετώπισης της δυσλεξίας, η επιστημονική κοινότητα δεν δείχνει να έχει εγκυροποιήσει κάποια από αυτές. Σε αυτό το πλαίσιο διατυπώνεται η πεποίθηση ότι περισσότερο μαθαίνει να ζει κανείς με τη δυσλεξία (καλλιεργώντας π.χ. εναλλακτικούς τρόπους μάθησης), παρά την ξεπερνά.
Ερωτήματα σχετικά με την Δυσλεξία
Δυσλεξία και ανασφάλεια
«Λόγω της ανασφάλειας που διακρίνει τα δυσλεξικά παιδιά για το πώς γράφεται μια λέξη, παρατηρείται το φαινόμενο, όταν γράφουν, να θέλουν διαρκώς να διορθώνουν το γράμμα που έγραψαν, με αποτέλεσμα η γραφή τους να παρουσιάζει κακόγραφη και δυσανάγνωστη εικόνα. Αυτή τη γραφή δεν μπορούν εκ των υστέρων να τη διαβάσουν ούτε αυτά τα ίδια που την έγραψαν».
Μορφές Δυσλεξίας
«Η Δυσλεξία παρουσιάζεται με διαφορετική συμπτωματολογία σε κάθε παιδί. Δεν υπάρχει ενιαία μορφή δυσλεξίας».
Δυσλεξία και ανάγνωση
«Συμβαίνει τα πιο έξυπνα δυσλεξικά παιδιά να διαβάζουν σχεδόν σαν ''νερό'' ένα κείμενο. Όμως, εάν προσέξει κανείς καλύτερα, θα διαπιστώσει ότι διαβάζουν περίπου και κατά κάποιο τρόπο νοηματικά, δηλαδή βρίσκουν δικές τους λέξεις με περίπου ίδιο νόημα και απλά τις προφέρουν».
Αντιμετώπιση της Δυσλεξίας
Η Δυσλεξία και οι άλλες μορφές Μαθησιακών Δυσκολιών αντιμετωπίζονται σωστά, μόνο με την εφαρμογή εξατομικευμένης διδασκαλίας, η οποία πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού αλλά και ενήλικα.
Βίντεο: Διάσημοι Έλληνες με δυσλεξία 16/10/2020
Η δυσλεξία στους ενήλικες και τα πιο συνήθη συμπτώματα
Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία, η οποία μπορεί να προκαλέσει πολλά επί μέρους θέματα, συμπεριλαμβανομένων το διάβασμα και το γράψιμο. Οι άνθρωποι που έχουν δυσλεξία συνήθως έχουν πρόβλημα να αντιστοιχίσουν τα γράμματα με τους ήχους.
Η δυσλεξία τυπικά διαγιγνώσκεται από μικρή ηλικία και η έμφαση κυρίως δίνεται στην αντιμετώπιση των ενδείξεων στην παιδική ηλικία. Ωστόσο η δυσλεξία, εξαιτίας της φύσης της, συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή.
Κάποια παιδιά με δυσλεξία δεν λαμβάνουν μια διάγνωση πριν την ενηλικίωση τους και πολλοί ενήλικες με δυσλεξία, λένε ότι αλλάζουν πάρα πολύ τα συμπτώματα τους ανάλογα με την ηλικία.
Ας δούμε κάποια δεδομένα για τους ενήλικες με δυσλεξία
• Η δυσλεξία είναι μια δυσκολία των ευρύτερων δυσκολιών που λέγονται ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
• Η δυσλεξία είναι μια δυσκολία που διαφοροποιείται από άνθρωπο σε άνθρωπο.
• Η δυσλεξία είναι προτιμότερο να την προσεγγίζουμε όχι σαν μία μεμονωμένη οντότητα, αλλά σαν ένα σύνολο πραγμάτων.
• Η αντιμετώπιση της δυσλεξίας σε έναν ενήλικα, έγκειται στο να τον βοηθήσεις να ξεπεράσει τις συγκεκριμένες δυσκολίες που έχει στη ζωή του.
Πόσο διαφέρει η δυσλεξία στους ενήλικες απ' ότι στα παιδιά;
Όπως είναι γνωστό, οι δυσκολίες στην ανάγνωση αποτελούν ορόσημο της δυσλεξίας, ειδικά στα παιδιά. Ωστόσο οι περισσότεροι ενήλικες με δυσλεξία μπορούν να διαβάσουν και μάλιστα έχουν εφεύρει διάφορες στρατηγικές/τρόπους για να αντιμετωπίσουν τις αναγνωστικές τους δυσκολίες. Επίσης οι ενήλικες παρουσιάζουν μία σειρά άλλων χαρακτηριστικών, όπως για παράδειγμα τα θέματα μνήμης. Τέλος τα άτομα με δυσλεξία ΔΕΝ έχουν πρόβλημα στην ομιλία και στο λεξιλόγιο.
Τα πιο γνωστά συμπτώματα στους ενήλικες δυσλεξικούς
Ενήλικες με δυσλεξία συχνά έχουν μια ευρεία γκάμα θεμάτων ψυχικής υγείας (λόγω της δυσλεξίας τους), όπως για παράδειγμα συναισθηματικές δυσκολίες και εργασιακές. Πιο συγκεκριμένα, πολλοί έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, αισθήματα ντροπής και εξευτελισμού ή στερούνται αυτοπεποίθησης και πίστης στις ικανότητες τους, είτε πρόκειται στο σχολικό πλαίσιο, είτε στο εργασιακό. Παρότι έχουν μια τέτοια εικόνα, είναι ταυτοχρόνως πολύ έξυπνοι ή σκοράρουν υψηλά στα τεστ νοημοσύνης, ωστόσο έχουν χαμηλές επιδόσεις στη εργασία τους ή στο σχολείο.
Κατερίνα Μονογυιού: «Έφαγα» bullying για
τη δυσλεξία από το Δημοτικό μέχρι τη Βουλή
Η βουλευτής Κυκλάδων μιλάει για πρώτη φορά για τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετώπισε ως παιδί και το bullying που δέχτηκε στα social media μετά την ομιλία της στη Βουλή για τα υδατοδρόμια θεωρώντας πως στοχοποιήθηκε. Διαβάστε περισσότερα »
Εκλέχθηκε βουλευτής μόλις στα 36 της χρόνια. Αλλά η Κατερίνα Μονογυιού ανάμεσα στις πρώτες της εμπειρίες στη Βουλή των Ελλήνων, έμελλε να προσθέσει και μία σοκαριστική εμπειρία, όταν σχολιάστηκε εντόνως ο τρόπος που διάβασε συλλαβιστά μια ομιλία της. Η Κατερίνα Μονογυιού είναι δυσλεκτική αλλά κανείς δεν το ήξερε ως τότε.
Όπως συμβαίνει με τη δυσλεξία, που είναι το κοινό χαρακτηριστικό διάσημων εφευρετών, καλλιτεχνών, αθλητών και ηγετών. Μιλάω δημοσίως για τη δυσλεξία μου για να ευαισθητοποιηθούν και να ενημερωθούν οι συμπολίτες μας, ώστε να νιώθουν υπερήφανοι για τα δυσλεξικά παιδιά τους.
Θέλω με το παράδειγμά μου να παροτρύνω και άλλους να μιλήσουν δημοσίως για το πρόβλημά τους. Στόχος μου η αυτοαποδοχή και η ευτυχία των δυσλεξικών».
Άλλα συμπτώματα είναι τα εξής:
Θέματα οπτικής αντίληψης κατά την ανάγνωση: Οι ενήλικες με δυσλεξία μπορεί να έχουν ευαισθησία στην έντονη φωτεινότητα, ή στο χρώμα του χαρτιού ή των τυπωμένων λέξεων. Αλλαγές στη γραμματοσειρά, στο χρώμα ή σε άλλα χαρακτηριστικά των λέξεων, μπορεί να έχουν επιπτώσεις στους ενήλικες με δυσλεξία κατά την ανάγνωση.
Δυσκολία να συγκεντρώνονται όταν διαβάζουν: Ενήλικες με δυσλεξία ενώ διαβάζουν, πολύ συχνά χάνουν τη σειρά που βρίσκονται, αισθάνονται ότι οι λέξεις κουνιούνται (ή πηδάνε) και γενικά βρίσκουν το διάβασμα πολύ αγχωτικό.
Πολύ σπάνια ή ποτέ δεν διαβάζουν από ευχαρίστηση: Η δυσλεξία μπορεί να κάνει το διάβασμα μια σωστή πρόκληση και επομένως πολλά άτομα με δυσλεξία στους οποίους αρέσει να μαθαίνουν αλλά δεν μπορούν να διαβάσουν, προτιμούν άλλους τρόπους εκμάθησης, πλην του διαβάσματος.
Δυσκολίες με το γραπτό λόγο και με τα γραπτά τεστ: Ένας ενήλικας με δυσλεξία για παράδειγμα, μπορεί να είναι απολύτως ικανός στην εργασία του, αλλά είναι πολύ διστακτικός να δώσει ένα γραπτό τεστ για να αναβαθμίσει τη θέση του και να προχωρήσει. Επίσης μπορεί να γίνεται αποδέκτης αρνητικών σχολίων και παραπόνων από άλλους συναδέλφους, για την επίδοσή του στη γραπτή επικοινωνία του.
Μπερδεύουν λέξεις που έχουν ομοιότητες ηχητικές και οπτικές, κατά την ανάγνωση ή το γράψιμο.
Δυσκολία να γράψεις μηνύματα (ιδιοχείρως) ή εκθέσεις: Ενήλικες με δυσλεξία μπορεί να ξεχάσουν τι ήθελαν να γράψουν, αδυνατούν να παραμένουν στη σειρά των σκέψεων τους, ή κάνουν λάθη κατά την αντιγραφή ενός μηνύματος.
Μπερδεύουν το αριστερά με το δεξιά, ή με άλλα λόγια δυσκολεύονται με το χωρικό συλλογισμό, για παράδειγμα, το να διαβάζουν ένα χάρτη, ειδικά αν αυτός περιέχει και γραπτές οδηγίες.
Θέματα οπτικής αντίληψης κατά την ανάγνωση: Οι ενήλικες με δυσλεξία μπορεί να έχουν ευαισθησία στην έντονη φωτεινότητα, ή στο χρώμα του χαρτιού ή των τυπωμένων λέξεων. Αλλαγές στη γραμματοσειρά, στο χρώμα ή σε άλλα χαρακτηριστικά των λέξεων, μπορεί να έχουν επιπτώσεις στους ενήλικες με δυσλεξία κατά την ανάγνωση.
Δυσκολία να συγκεντρώνονται όταν διαβάζουν: Ενήλικες με δυσλεξία ενώ διαβάζουν, πολύ συχνά χάνουν τη σειρά που βρίσκονται, αισθάνονται ότι οι λέξεις κουνιούνται (ή πηδάνε) και γενικά βρίσκουν το διάβασμα πολύ αγχωτικό.
Πολύ σπάνια ή ποτέ δεν διαβάζουν από ευχαρίστηση: Η δυσλεξία μπορεί να κάνει το διάβασμα μια σωστή πρόκληση και επομένως πολλά άτομα με δυσλεξία στους οποίους αρέσει να μαθαίνουν αλλά δεν μπορούν να διαβάσουν, προτιμούν άλλους τρόπους εκμάθησης, πλην του διαβάσματος.
Δυσκολίες με το γραπτό λόγο και με τα γραπτά τεστ: Ένας ενήλικας με δυσλεξία για παράδειγμα, μπορεί να είναι απολύτως ικανός στην εργασία του, αλλά είναι πολύ διστακτικός να δώσει ένα γραπτό τεστ για να αναβαθμίσει τη θέση του και να προχωρήσει. Επίσης μπορεί να γίνεται αποδέκτης αρνητικών σχολίων και παραπόνων από άλλους συναδέλφους, για την επίδοσή του στη γραπτή επικοινωνία του.
Μπερδεύουν λέξεις που έχουν ομοιότητες ηχητικές και οπτικές, κατά την ανάγνωση ή το γράψιμο.
Δυσκολία να γράψεις μηνύματα (ιδιοχείρως) ή εκθέσεις: Ενήλικες με δυσλεξία μπορεί να ξεχάσουν τι ήθελαν να γράψουν, αδυνατούν να παραμένουν στη σειρά των σκέψεων τους, ή κάνουν λάθη κατά την αντιγραφή ενός μηνύματος.
Μπερδεύουν το αριστερά με το δεξιά, ή με άλλα λόγια δυσκολεύονται με το χωρικό συλλογισμό, για παράδειγμα, το να διαβάζουν ένα χάρτη, ειδικά αν αυτός περιέχει και γραπτές οδηγίες.
Αλέξης Γεωργούλης για την ομιλία του στην Ευρωβουλή:
Αυτοσχεδίαζα και κάποιοι το συνδύασαν με τη δυσλεξία που έχω
«Πέρασα σχετικά δύσκολα με τη δυσλεξία. Έπρεπε να επινοήσω και να βρω τρόπους για να είμαι σε ένα επίπεδο που να μπορώ να ακολουθήσω τον ρυθμό που έχει το σχολείο», είπε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ σε συνέντευξη στο Open. «Ένιωσα ότι η δυσλεξία με έβαλε στο επίκεντρο του χλευασμού και του bullying».
Ο κ. Γεωργούλης αναφέρθηκε και στα σχόλια που έγιναν για συγκεκριμένη ομιλία του στο ευρωκοινοβούλιο. «Αυτό δεν σχετίζεται με τη δυσλεξία. Ήταν γύρω στις 30 σελίδες και δεν προλάβαινα να τις διαβάσω μέσα σε 10 λεπτά που θα έπρεπε να δώσω μια απάντηση», είπε ο ευρωβουλευτής. «Αν το συσχετίσεις (με τη δυσλεξία) είναι πάρα πολύ άσχημο, γιατί τρολάρεις μια ομάδα που δεν θα έπρεπε. Το θεωρώ ανήθικο».
Αν και παραδέχθηκε ότι αν πριν από 10 χρόνια του έλεγε κάποιος ότι θα γινόταν ευρωβουλευτής, θα το θεωρούσε αστείο, δήλωσε ότι δεν έχει μετανιώσει την απόφασή του να ασχοληθεί με την πολιτική. «Αν το μετάνιωνα, δεν θα είχα πρόβλημα να πω παραιτούμαι, δεν τα καταφέρνω, δεν μου αρέσει ή αυτό το πράγμα δεν κάνει για μένα.»
Σε συνέντευξή του ο Πάνος Μουζουράκης είχε αποκαλύψει ότι έχει δυσλεξία:
«Επειδή είμαι δυσλεκτικός δεν διαβάζω πολλά πράγματα, μόνο τους τίτλους. Στο σχολείο ήταν ένας συνδυασμός μυωπίας, δυσλεξίας, τελευταίου θρανίου και απόσπασης προσοχής, οπότε η δυσλεξία με δυσκόλευε πάρα πολύ στην ανάγνωση. Με το που έφτανα στην πρώτη σειρά και μια λέξη μου ξυπνούσε μια μνήμη, άρχιζε να ταξιδεύει το μυαλό μου, το μάτι συνέχιζε να διαβάζει και όταν έφτανα στο τέλος της σελίδας δεν θυμόμουν τι είχα διαβάσει».
Ο Πάνος Μουζουράκης μιλά στην εκπομπή «Με τα Μ και με τα Σ» της webtv του Grtimes, εξομολογείται τι ρόλο έπαιξε η δυσλεξία του στη ζωή του. Μιλάει για τα ιδιαίτερα χαρίσματα του ανθρώπου, κ.ά.
Ο Σάκης Ρουβάς σε συνέντευξη του μεταξύ άλλων, μοιράστηκε τις οδυνηρές του αναμνήσεις από την εποχή που βίωσε τον σχολικό εκφοβισμό. Ο Σάκης Ρουβάς είχε δυσλεξία και ως δυσλεκτικός ζούσε μία κόλαση στο σχολείο. «Μικρός ήθελα να γίνω αστροναύτης, αλήθεια σας λέω, αλλά αν δεν είσαι άριστος μαθητής, αστροναύτης δεν γίνεσαι. Εγώ ήμουν βαριά δυσλεκτικός. Τότε δεν μιλούσε κανείς για δυσλεξία και έπεφτε πολύ ξύλο. Ξύλο με χάρακα μέχρι τη ΣΤ' Δημοτικού. Πιο οδυνηρό ήταν το τράβηγμα του δασκάλου από τη φαβορίτα».
Βιβλιογραφία
• Αθανασιάδη Έφη, Η δυσλεξία και πώς αντιμετωπίζεται, διαφορετικός τρόπος μάθησης-διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας, Εκδόσεις: Καστανιώτης, Αθήνα 2001.
• Μάρκου, Σπύρος Ν., «Δυσλεξία: Αριστεροχειρία, Κινητική Αδεξιότητα, Υπερκινητικότητα - Θεωρία, Διάγνωση και Αντιμετώπιση με Ειδικές Ασκήσεις», Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», Στ' έκδοση, Αθήνα 1998.
• Κέντρο Δυσλεξίας Ειδικής Διαπαιδαγώγησης - Ευρυμάθεια evrymathia.com, - wikipedia.org - medicalnewstoday.com - Newsitamea.gr.
• Δημήτρης Νικολόπουλος Αναγνωστικές Δυσκολίες / Δυσλεξία: Βασικές Επισημάνσεις, Διλήμματα και Εκπαιδευτική Πρακτική, στο "Θέματα Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης", (Επιστημονική επιμέλεια: Ευανθία Μακρή‐Μπότσαρη) Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα, 2007
• Lawrence Denis, Κατανόηση της δυσλεξίας, οδηγός για εκπαιδευτικούς και γονείς, Εκδόσεις: Παρισιάνου ΑΕ, Αθήνα 2018.
• Τάνος Χρίστος, Η δυσλεξία και η αντιμετώπιση του δυσλεκτικού μαθητή, ένα συνοπτικό βοήθημα για τον εκπαιδευτικό, Εκδόσεις: Γρηγόρη, Αθήνα 2012.
Είμαι δυσλεκτικός, ένα πολυβραβευμένο
βίντεο για τις μαθησιακές δυσκολίες...
Μέθοδος Παυλίδη - Pavlidis Method: Ακριβής & Αναλυτική Πρόγνωση – Διάγνωσή μας, καθοδηγεί με ακρίβεια την εξατομικευμένη - αποτελεσματική Αντιμετώπιση σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του κάθε παιδιού. Η Μέθοδος Παυλίδη, αναπτύχθηκε σε πανεπιστημιακό περιβάλλον μετά από πολύχρονες έρευνες και διεθνή κλινική εμπειρία (από το 1978) στην Αγγλία, ΗΠΑ και Ελλάδα, σε συνεργασία με 6 Ευρωπαϊκές χώρες. Πραγματοποιείται μέσω Η/Υ και Πολυμέσων, βοηθώντας το παιδί να βελτιώσει τη χαμηλή σχολική του επίδοση και ως αποτέλεσμα την ψυχολογία και αυτοπεποίθησή του. dyslexiacenters.gr
Μέθοδος Παυλίδη: Τι είναι η δυσλεξία, οι μαθησιακές δυσκολίες, η διάσπαση προσοχής, ποιά είναι η μέθοδος Παυλίδη. Σε όλα αυτά θα απαντήσει ο ο ίδιος ο Καθηγητής Μαθησιακών δυσκολιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Γεώργιος Παυλίδης.
Μέθοδος Radar στις Αντιθέσεις: Δυσλεξία και η πρωτοποριακή επιστημονική μέθοδος εντοπισμού της, με την μέθοδο του ολοκληρωμένου συστήματος «Radar» από μια ομάδα ερευνητών και επιστημόνων του Ηρακλείου, που έχει τεθεί κάτω από το μικροσκόπιο ελέγχου από το κορυφαίο Πανεπιστήμιο των ΗΠΑ το Χάρβαρντ. Ο επικεφαλής της ομάδας «Radar», Γιάννης Ασλανίδης, Καθηγητής Παν/μίου Cornell Νέας Υόρκης- Πρόεδρος Ελληνικού Κολεγίου Οφθαλμολογίας - Επιστημονικός Δ/ντής Emmetropia και ένας από τους 4 κορυφαίους καθηγητές Νευρολογίας στο κόσμο, ο Στέλιος Σμυρνάκης, Associate Professor of Neurology-Brigham and Women's Hospital -Harvard Medical School, αναλύουν τα νέα δεδομένα.
Μια συζήτηση που ενδιαφέρει όλες τις οικογένειες με προεκτάσεις σε όλο το φάσμα του ανθρώπινου εγκεφάλου, από ένα απλό εγκεφαλικό, στην τεχνητή νοημοσύνη και από τα προβλήματα ανάγνωσης, μέχρι τις νευροεκφυλιστικές ασθένειες που τείνουν να γίνουν η μάστιγα του σύγχρονου τρόπου ζωής.
«Επειδή είμαι δυσλεκτικός δεν διαβάζω πολλά πράγματα, μόνο τους τίτλους. Στο σχολείο ήταν ένας συνδυασμός μυωπίας, δυσλεξίας, τελευταίου θρανίου και απόσπασης προσοχής, οπότε η δυσλεξία με δυσκόλευε πάρα πολύ στην ανάγνωση. Με το που έφτανα στην πρώτη σειρά και μια λέξη μου ξυπνούσε μια μνήμη, άρχιζε να ταξιδεύει το μυαλό μου, το μάτι συνέχιζε να διαβάζει και όταν έφτανα στο τέλος της σελίδας δεν θυμόμουν τι είχα διαβάσει».
Ο Πάνος Μουζουράκης μιλά στην εκπομπή «Με τα Μ και με τα Σ» της webtv του Grtimes, εξομολογείται τι ρόλο έπαιξε η δυσλεξία του στη ζωή του. Μιλάει για τα ιδιαίτερα χαρίσματα του ανθρώπου, κ.ά.
Αυτό που έχει σημασία, ακόμα με αυτά
τα μαθησιακά προβλήματα, είναι πως
όταν θέλεις να πετύχεις, το καταφέρνεις,
ξεπερνώντας ό,τι εμπόδιο σταθεί στο δρόμο σου.
Η δυσλεξία, δεν θα σε εμποδίσει να
κάνεις τα όνειρά σου πραγματικότητα.
Ο Σάκης Ρουβάς σε συνέντευξη του μεταξύ άλλων, μοιράστηκε τις οδυνηρές του αναμνήσεις από την εποχή που βίωσε τον σχολικό εκφοβισμό. Ο Σάκης Ρουβάς είχε δυσλεξία και ως δυσλεκτικός ζούσε μία κόλαση στο σχολείο. «Μικρός ήθελα να γίνω αστροναύτης, αλήθεια σας λέω, αλλά αν δεν είσαι άριστος μαθητής, αστροναύτης δεν γίνεσαι. Εγώ ήμουν βαριά δυσλεκτικός. Τότε δεν μιλούσε κανείς για δυσλεξία και έπεφτε πολύ ξύλο. Ξύλο με χάρακα μέχρι τη ΣΤ' Δημοτικού. Πιο οδυνηρό ήταν το τράβηγμα του δασκάλου από τη φαβορίτα».
Το συμπέρασμα από τις διάσημες εξομολογήσεις
για τη δυσλεξία, είναι ένα. Τα εμπόδια που καλείσαι
να ξεπεράσεις όσο κι αν σου φαίνονται αξεπέραστα
δεν θα σε κρατήσουν μακριά από τον τελικό σου
προορισμό. Κι αυτός είναι ό,τι ονειρεύεσαι εσύ να είναι.
Βιβλιογραφία
• Αθανασιάδη Έφη, Η δυσλεξία και πώς αντιμετωπίζεται, διαφορετικός τρόπος μάθησης-διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας, Εκδόσεις: Καστανιώτης, Αθήνα 2001.
• Μάρκου, Σπύρος Ν., «Δυσλεξία: Αριστεροχειρία, Κινητική Αδεξιότητα, Υπερκινητικότητα - Θεωρία, Διάγνωση και Αντιμετώπιση με Ειδικές Ασκήσεις», Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», Στ' έκδοση, Αθήνα 1998.
• Κέντρο Δυσλεξίας Ειδικής Διαπαιδαγώγησης - Ευρυμάθεια evrymathia.com, - wikipedia.org - medicalnewstoday.com - Newsitamea.gr.
• Δημήτρης Νικολόπουλος Αναγνωστικές Δυσκολίες / Δυσλεξία: Βασικές Επισημάνσεις, Διλήμματα και Εκπαιδευτική Πρακτική, στο "Θέματα Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης", (Επιστημονική επιμέλεια: Ευανθία Μακρή‐Μπότσαρη) Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα, 2007
• Lawrence Denis, Κατανόηση της δυσλεξίας, οδηγός για εκπαιδευτικούς και γονείς, Εκδόσεις: Παρισιάνου ΑΕ, Αθήνα 2018.
• Τάνος Χρίστος, Η δυσλεξία και η αντιμετώπιση του δυσλεκτικού μαθητή, ένα συνοπτικό βοήθημα για τον εκπαιδευτικό, Εκδόσεις: Γρηγόρη, Αθήνα 2012.
• Το οπτικοακουστικό υλικό (Βίντεο) από www.YouTube, εταιρεία της Google.
Περισσότερα Βίντεο για την Δυσλεξία:
Είμαι δυσλεκτικός, ένα πολυβραβευμένο
βίντεο για τις μαθησιακές δυσκολίες...
Μέθοδος Παυλίδη - Pavlidis Method: Ακριβής & Αναλυτική Πρόγνωση – Διάγνωσή μας, καθοδηγεί με ακρίβεια την εξατομικευμένη - αποτελεσματική Αντιμετώπιση σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του κάθε παιδιού. Η Μέθοδος Παυλίδη, αναπτύχθηκε σε πανεπιστημιακό περιβάλλον μετά από πολύχρονες έρευνες και διεθνή κλινική εμπειρία (από το 1978) στην Αγγλία, ΗΠΑ και Ελλάδα, σε συνεργασία με 6 Ευρωπαϊκές χώρες. Πραγματοποιείται μέσω Η/Υ και Πολυμέσων, βοηθώντας το παιδί να βελτιώσει τη χαμηλή σχολική του επίδοση και ως αποτέλεσμα την ψυχολογία και αυτοπεποίθησή του. dyslexiacenters.gr
Μέθοδος Παυλίδη: Τι είναι η δυσλεξία, οι μαθησιακές δυσκολίες, η διάσπαση προσοχής, ποιά είναι η μέθοδος Παυλίδη. Σε όλα αυτά θα απαντήσει ο ο ίδιος ο Καθηγητής Μαθησιακών δυσκολιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Γεώργιος Παυλίδης.
Μέθοδος Radar στις Αντιθέσεις: Δυσλεξία και η πρωτοποριακή επιστημονική μέθοδος εντοπισμού της, με την μέθοδο του ολοκληρωμένου συστήματος «Radar» από μια ομάδα ερευνητών και επιστημόνων του Ηρακλείου, που έχει τεθεί κάτω από το μικροσκόπιο ελέγχου από το κορυφαίο Πανεπιστήμιο των ΗΠΑ το Χάρβαρντ. Ο επικεφαλής της ομάδας «Radar», Γιάννης Ασλανίδης, Καθηγητής Παν/μίου Cornell Νέας Υόρκης- Πρόεδρος Ελληνικού Κολεγίου Οφθαλμολογίας - Επιστημονικός Δ/ντής Emmetropia και ένας από τους 4 κορυφαίους καθηγητές Νευρολογίας στο κόσμο, ο Στέλιος Σμυρνάκης, Associate Professor of Neurology-Brigham and Women's Hospital -Harvard Medical School, αναλύουν τα νέα δεδομένα.
Μια συζήτηση που ενδιαφέρει όλες τις οικογένειες με προεκτάσεις σε όλο το φάσμα του ανθρώπινου εγκεφάλου, από ένα απλό εγκεφαλικό, στην τεχνητή νοημοσύνη και από τα προβλήματα ανάγνωσης, μέχρι τις νευροεκφυλιστικές ασθένειες που τείνουν να γίνουν η μάστιγα του σύγχρονου τρόπου ζωής.
Βίντεο: Ο επιστήμονας του πιο διάσημου τεστ δυσλεξίας
μάς εξηγεί τα συμπτώματα και τρόπους αντιμετώπισης.
μάς εξηγεί τα συμπτώματα και τρόπους αντιμετώπισης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου