1/6/13

Πώς δικαιολογούνται οι πέντε άνδρες της Σαμαρείτιδας και ο έκτος που δεν ήταν άνδρας της;


Πώς δικαιολογούνται οι πέντε άνδρες
της Σαμαρείτιδας και ο έκτος 
που δεν ήταν άνδρας της;

Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Πώς δικαιολογούνται οι πέντες άνδρες της Σαμαρείτιδας και ο έκτος που δεν ήταν άνδρας της; (Ιω. δ’, 16-18) 16 λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Ὕπαγε φώνησον τὸν ἄνδρα σου καὶ ἐλθὲ ἐνθάδε. 17 ἀπεκρίθη ἡ γυνὴ καὶ εἶπεν· Οὐκ ἔχω ἄνδρα. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Καλῶς εἶπας ὅτι ἄνδρα οὐκ ἔχω· 18 πέντε γὰρ ἄνδρας ἔσχες, καὶ νῦν ὃν ἔχεις οὐκ ἔστι σου ἀνήρ· τοῦτο ἀληθὲς εἴρηκας.

«Και η γυναίκα η Σαμαρείτιδα και εκείνη που πήρε τους εφτά αδελφούς ως άνδρες της, σύμφωνα με τους Σαδδουκαίους, και η αιμορροούσα, και εκείνη που έσκυβε στη γη, και η κόρη του Ιαείρου, και η Συροφοινίκισσα δηλώνουν και την ανθρώπινη φύση στο σύνολο της, και την ψυχή του κάθε επί μέρους ανθρώπου και κάθε μια σημαίνει, σύμφωνα με τη διάθεση που υπόκειται στο πάθος, τόσο τη φύση όσο και την ψυχή. 

Για παράδειγμα·

η γυναίκα των Σαδδουκαίων είναι η φύση ή η ψυχή, που συνοίκησε βέβαια άγονα με όλους τους Θείους νόμους που δόθηκαν από τους αιώνες, δεν αποδέχεται όμως την προσδοκία των μελλοντικών. 

Η αιμορρούσα επίσης είναι η φύση και η ψυχή, που με τα πάθη αφήνει να της γλιστρήσει προς την ύλη η δύναμη που της δόθηκε για τη δημιουργία έργων και λόγων δικαιοσύνης. 


Η Συροφοινίκισσα είναι η ίδια φύση και ψυχή του κάθε ανθρώπου, που έχει κόρη της τη διάνοια αιμοραγεί ασταμάτητα εξαιτίας της αγάπης πρός την ύλη. 


Η κόρη του Ιαείρου είναι επίσης η σύμφωνα με το νόμο φύση και ψυχή, που έχει τέλεια νενεκρωθεί από το να μην πράττει τις νομικές εντολές και να μην εκτελεί τα Θεία προστάγματα. 


Η συγκύπτουσα γυναίκα είναι η φύση και η ψυχή που με την απάτη του διαβόλου έστρεψε πρός την ύλη όλη τη σχετική με την πράξη νοερή δύναμη. 


Η Σαμαρείτιδα, όμοια με τις προηγούμενες γυναίκες, σημαίνει τη φύση ή την ψυχή του καθενός, που χωρίς το προφητικό χάρισμα συμβίωσε, σαν με άνδρες, με όλους τους νόμους που δόθηκαν στη φύση μας, από τους οποίους οι πέντε είχαν προηγηθεί, ενώ ο έκτος, αν και ήταν παρών, αλλά όμως αυτός δεν ήταν άνδρας της φύσης ή της ψυχής, με το το να μή γεννά από αυτήν τη δικαιοσύνη που σώζει στον αιώνα.

Έλαβε λοιπόν η φύση ως άνδρα·  
τον πρώτο νόμο, το νόμο στον παράδεισο· 
δεύτερο νόμο τον νόμο μετά τον παράδεισο· 
τρίτο το νόμο κατά τον κατακλυσμό του Νώε· 
τέταρτο το νόμο της περιτομής επί του Αβραάμ· 
πέμπτο το νόμο της προσφοράς του Ισαάκ. 

Αυτούς όλους τους έλαβε η φύση και τους απέρριψε εξαιτίας της ακαρπίας της στα έργα της αρετής. 


Έκτο είχε το νόμο μέσω του Μωϋσή που ήταν σαν να μην τον είχε ή επειδή δεν εκτελούσε τις πράξεις δικαιοσύνης που εκείνος όριζε ή επειδή επρόκειτο αυτή να μεταβεί σε άλλο νόμο ως άνδρα, δηλαδή το ευαγγέλιο, γιατί ο νόμος δεν είχε δοθεί στους ανθρώπους αιώνια, αλλά κατά οικονομία που παιδαγωγούσε προς το μεγαλύτερο και μυστικότερο. 

Μ'αυτή την έννοια νομίζω είπε ο Κύριος στη Σαμαρείτιδα «και νυν ον έχεις ουκ έστι σός». Γιατί γνώριζε ότι ο άνθρωπος θα μεταφερόταν στο Ευαγγέλιο. Γι'αυτό και γύρω στην έκτη ώρα, όταν κατ' έξοχή περιλάμπεται η ψυχή από παντού από τις ακτίνες της γνώσης εξαιτίας της παρουσίας σ'αυτήν του Λόγου, κι ενώ είχε φύγει η σκιά του νόμου, συνομιλούσε την ώρα αυτή μαζί της, και κοντά στο πηγάδι του Ιακώβ, στέκοντας δηλαδή κοντά στην πηγή μαζί με το Λόγο των θεωρημάτων της Γραφής. Αυτά ας λεχθούν προς το παρόν και για το θέμα αυτό».[1]


Αγία Φωτεινή η Μεγαλομάρτυς η Σαμαρείτιδα
Εορτάζει στις 26 Φεβρουαρίου.

Η Αγία Μεγαλομάρτυς Φωτεινή καταγόταν από την Σαμαρειτική πόλη Σιχάρ. Τις πρώτες πληροφορίες για την Αγία τις βρίσκουμε στο Δ' κεφάλαιο του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου (Δ' 1-38).

Η Αγία Φωτεινή έζησε στα χρόνια του Χριστού. Ήταν Σαμαρίτισσα στην καταγωγή και διέμενε στην πόλη Συχάρ όπου ζούσε ένα έκλυτο βίο. Ο τρόπος ζωής της ήταν γνωστός στους συμπολίτες της και για αυτόν την είχαν στιγματίσει.

Εκείνο τον καιρό, ο Ιησούς περνούσε από την Συχάρ και στάθηκε στο πηγάδι του Ιακώβ για να πιει νερό. Εκεί συναντήθηκε με την Αγία Φωτεινή από την οποία ζήτησε να του δώσει νερό. Τότε οι Ιουδαίοι και οι Σαμαρείτες δεν είχαν επαφές και γι’ αυτό παραξενεύτηκε η Αγία που ένας Ιουδαίος της απηύθυνε τον λόγο. Το είπε αυτό στον Ιησού και Εκείνος της αποκρίθηκε ότι αν ήξερε ποιος είναι θα του ζητούσε αυτή νερό που δεν τελειώνει ποτέ και όταν το πιει κάποιος δεν ξαναδιψά, εννοώντας φυσικά τον λόγο του Κυρίου και την Χριστιανική πίστη.

Μετά από την συνομιλία με τον Χριστό, η Αγία Φωτεινή πίστεψε σε Αυτόν και κάλεσε τους συμπολίτες της να τρέξουν να Τον συναντήσουν. Ο Χριστός έμεινε δύο ημέρες στη Συχάρ και τους μετέδωσε τον Λόγο και την ευλογία Του.

Η Αγία Φωτεινή βαπτίστηκε από τους Αποστόλους την ημέρα της Πεντηκοστής μετά την Ανάσταση του Κυρίου. Μαζί της βαπτίστηκαν και οι δύο γιοι της καθώς και οι πέντε αδερφές της. Με την συνοδεία των γιων της και των αδερφών της κήρυξε τον λόγο του Χριστού στην Συρία, στην Φοινίκη, στην Παλαιστίνη, στην Αίγυπτο, στην Καρχηδόνα και τελικά στη Ρώμη. Η μεγάλη της αυτή αποστολική δράση είναι ο λόγος για τον οποίο η εκκλησία μας την ονομάζει Ισαπόστολο.

Τα χρόνια περνούσαν και η Αγία κήρυττε τον λόγο του Χριστού με θέρμη σε όσα μέρη την αξίωσε η χάρη Του να ταξιδέψει. Κάποια στιγμή έφτασε και στην Καρθαγένη στην Βόρεια Αφρική. Μαζί της ήταν πάντα οι πέντε αδερφές της (Ανατολή, Φωτώ, Φωτίς, Παρασκευή και Κυριακή) και ο μικρός γιος της ο Ιωσής.

Ο μεγάλος της γιος Βίκτωρ ήταν στρατιώτης στον Ρωμαϊκό στρατό και έφερε το βαθμό του στρατηλάτη. Ρωμαίος αυτοκράτορας τότε ήταν ο Νέρων, ο οποίος μη γνωρίζοντας ότι ο Βίκτωρ ήταν χριστιανός, του ανέθεσε να διώξει τους Χριστιανούς στην Ιταλία. Ο Βίκτωρ πήγε στην Ιταλία αλλά φυσικά αρνήθηκε να φέρει σε πέρας τις εντολές που είχε λάβει. Ο δούκας Σεβαστιανός, φίλος του Βίκτωρα προσπάθησε να τον μεταπείσει αλλά αντί αυτού και με την χάρη του Ιησού Χριστού, μεταπείστηκε ο ίδιος και βαπτίστηκε χριστιανός ["Ν": δεν είναι ο ίδιος με τον άγ. Σεβαστιανό που τοξεύθηκε και γιορτάζει 18 Δεκ.].

Ο Νέρων πληροφορήθηκε τα γεγονότα αυτά και κάλεσε στην Ρώμη τόσο τον Βίκτωρα, που είχε εν τω μεταξύ λάβει το χριστιανικό όνομα Φωτεινός, και τον Σεβαστιανό, όσο και την Αγία Φωτεινή με τις αδερφές της και τον μικρό της γιο.

Στην προσπάθειά του να τους κάνει να αλλάξουν πίστη, ο Νέρων χρησιμοποίησε όσα δόλια μέσα και όσα βασανιστήρια του ήταν γνωστά. Η Αγία Φωτεινή και οι υπόλοιποι μάρτυρες δεν λύγισαν ούτε στιγμή και συνεχώς δοξολογούσαν τον Ιησού Χριστό.

Κατά τη διάρκεια των φρικτών μαρτυρίων που υπέστησαν, πολλά θαύματα έλαβαν χώρα. Μετά από κάθε μαρτύριο, τόσο η Αγία όσο και οι υπόλοιποι μάρτυρες ήταν ανέπαφοι ["Ν": εννοεί ότι οι πληγές τους αποκαθίσταντο]. Αυτό ήταν κάτι που πείσμωνε τον Νέρωνα αλλά ταυτόχρονα έκανε πολλούς από αυτούς που έβλεπαν τα θαύματα αυτά να πιστέψουν στον Χριστό και να βαπτιστούν χριστιανοί.

Μετά από ατελείωτα μαρτύρια που υπέστει η Αγία Φωτεινή φυλακίστηκε και μέσα στην φυλακή παρέδωσε την ψυχή της στον Κύριο. [Η αγία Φωτίς τεντώθηκε σε δύο δέντρα, τα οποία αφέθηκαν και την έσχισαν στα δύο. Οι άλλοι μάρτυρες θανατώθηκαν με ξίφος.]

Την μνήμη της Αγίας Φωτεινής της Σαμαρείτιδος την γιορτάζουμε στις 26 Φεβρουαρίου και την Κυριακή της Σαμαρείτιδος (την πρώτη Κυριακή μετά την Μεσοπεντηκοστή).[2]

Το αγίασμα της αγίας Φωτίδας και η πίστη του Αγά
(Από το αφιέρωμα Χριστιανικά θαύματα σε μουσουλμάνους)

Αναφορές:
1. Μάξιμος ο Ομολογητής, ΕΠΕ Φ 14Β, 263-267, monopatia-pou-diastavronontai.blogspot.gr
2. ΜΕΓΑΣ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ - www.synaxarion.gr
3. Αγίες Φωτεινή, Ανατολή, Φωτώ, Φωτίς, Παρασκευή και Κυριακή, άγιοι Βίκτωρ, Ιωσής και Σεβαστιανός ο Δούκας o-nekros.blogspot.gr
4. Πίνακας ζωγραφικής «Ο Χριστός συνομιλεί με την Σαμαρείτιδα» δια χειρός Γεωργίου Κόρδη
5. Βίντεο από το YouTube, εταιρεία της Google
6. www.sophia-ntrekou.gr | αέναη επΑνάσταση

Δείτε ακόμη...

Βίντεο: ΛΥΧΝΟΣ ΤΟΙΣ ΠΟΣΙ ΜΟΥ 13/05/04 Κυριακή της Σαμαρείτιδος (Αγία Φωτεινή η Ισαπόστολος η Σαμαρείτιδα). Ομιλία του Πανοσιολογιοτάτου Αρχιμανδρίτη π. Ανανία Κουστένη. Εκπομπή του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ο Αρχιμανδρίτης Ανανίας Κουστένης είναι μια πνευματική μορφή του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας. 





FaceBook / Διάλογοι
ιφιγένεια γεωργιάδου: Έλαβε λοιπόν η φύση ως άνδρα·
τον πρώτο νόμο, το νόμο στον παράδεισο·
δεύτερο νόμο τον νόμο μετά τον παράδεισο·
τρίτο το νόμο κατά τον κατακλυσμό του Νώε·
τέταρτο το νόμο της περιτομής επί του Αβραάμ·
πέμπτο το νόμο της προσφοράς του Ισαάκ.
9 Μαΐου 2015 στις 10:12 μ.μ.

Σοφία: ερμηνεία μεταφορικής υπέρβασης του επιστητού!!! 9 Μαΐου 2015 στις 10:12 μ.μ.

Σοφία Ντρέκου: Εν πνεύματι και αληθεία και ποτισμένη εκείνη η γυναίκα με το «ύδωρ το ζων», από τας Πηγάς των Υδάτινων Αναζητήσεων, μεταμορφώθηκε με το θαύμα ακούγοντας την Εκκλησία να εκφράζεται με τα λόγια Του. ιφιγένεια, ας αφήσουμε το Χριστό να μας «πάρει από το χέρι» και να μας οδηγήσει στην υπέρβαση της πρακτικότητας, που διακρίνει το σύγχρονο άνθρωπο. Αν Τον εμπιστευθούμε, όπως η αγία Φωτεινή, τότε θα ξεδιψάσουμε μια και καλή! Χριστός ανέστη! 9 Μαΐου 2015 στις 10:24 μ.μ.

Valeria Raikou: Ως διψασμένη Σαμαρείτισσα η ύπαρξή μας, με το άντλημα των παθών της αδειανό, ας ζητάμε από τόν Χριστό: Δος μου, Κύριε, τη χάρη Σου, δός μου τον αιώνιο λόγο Σου, δός μου τον ίδιο τον Εαυτό Σου, Αμήν ! 10 Μαΐου 2015 στις 5:22 π.μ.

Σοφία Ντρέκου: Αμήν Βαλέρια... Καλημέρα και καλό εκκλησιασμό! 10 Μαΐου 2015 στις 5:23 π.μ.

Valeria Raikou: Καλημέρα γλυκύτατη μου Σοφία...βάλσαμο στην ψυχή μου οι αναρτήσεις σου, καθώς και των υπολοίπων μελών της ομάδας ...επίσης καλό εκκλησιασμό... 10 Μαΐου 2015 στις 5:26 π.μ.

Στυλιανος Ματθαιου: Οι άνδρες, μαζί με την οργανική ανάγκη γιά σεξ, έχουν και έμφυτο ηθικό νόμο και συνείδηση, τάση και ροπή, γιά το ''καθ' ομοίωσιν'', ώστε να τιμονιάρουν, κάθε τι, που είναι αντίθετο, προς ότι έδωσε ο Θεός....Πώς δικαιολογούνται τα πορνεία; Θα υπήρχαν, αν δεν υπήρχαν πόρνοι άντρες; Γιατί Θεός ήλεγξε πρώτα τον Αδάμ, ενώ το κακό, ξεκίνησε πρώτα από την Εύα; Γιατί κεφαλή της γυναικός, είναι ο άνδρας, και του άνδρα ο Χριστός; 26 Φεβρουαρίου 2016 στις 7:08 π.μ.

Σοφία Ντρέκου: Δεν θα συμφωνήσει μαζί σας κατά το κείμενο και την απάντησή του στο ερώτημα ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής κ.Στυλιανέ μας! Καλημέρα 26 Φεβρουαρίου 2016 στις 9:58 π.μ.

Panayota Karastergiou: Δλδ για να καταλάβω η Σαμαρείτιδα είχε ή δεν είχε διαδοχικά 5 άντρες; Σύζυγοι ή εραστές; Και σύμφωνα με τη μεταφορική ερμηνεία του Αγίου Μαξίμου, υπήρξε ή δεν υπήρξε με σάρκα και οστά; Κι ένα λογισμό εξομολογούμαι: μου φάνηκαν φιλοσοφικά τα γραφόμενα του Αγίου και κάπως αυθαίρετα. 26 Φεβρουαρίου 2016 στις 11:25 π.μ.

Στυλιανος Ματθαιου: Σοφία μας, δεν γράφω του κεφαλιού μου....Όλα είναι από μελέτες πατέρων, ερευνητών και φιλοσόφων, ''Ων ουκ έστιν αριθμός''....Γνώριζε ακόμη, ότι το αλάθητο έχουν μόνο οι Προφητείες και η Ιερά παράδοσης, όπου αυτή είναι καταγεγραμμένη.....Άρα και οι Άγιοί μας, δεν έχουν το αλάθητο, ούτε επιβάλλεται να καταργήσουμε το μυαλό μας μπροστά τους.....! 26 Φεβρουαρίου 2016 στις 1:27 μ.μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: