της Σοφίας Ντρέκου
Όταν το 1911 ο Αμερικανός εκδότης Άρθουρ Μπρίσμπεϊν είπε τη γνωστή φράση «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις» κατάφερε να σφραγίσει το μέλλον της φωτογραφίας. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για εξιστόρηση αγιογραφίας. Δεν είναι υπερβολή ότι μια εικόνα μπορεί με μεγαλύτερη λεπτομέρεια και γλαφυρότητα να διηγηθεί ένα μεγάλο ιστορικό γεγονός από οποιοδήποτε έγγραφο, όποιος και αν είναι ο συγγραφέας.
«Εγώ και την κηρόχυτη ζωγραφική την αγάπησα, γιατί είναι γεμάτη ευσέβεια». Και ο άγιος Βασίλειος, ο μεγάλος πατέρας μας, εγκωμιάζοντας τους αγίους Τεσσαράκοντα λέγει· «Επειδή και οι λογογράφοι πολλές φορές και οι ζωγράφοι τα περιγράφουν, οι πρώτοι στολίζοντάς τα με το λόγο και οι άλλοι χαράσσοντάς τα σε πίνακες».
Και βέβαια ο λογογράφος έγραψε το Ευαγγέλιο. Και τι έγραψε στο Ευαγγέλιο; Όλη την ένσαρκη οικονομία του Χριστού και την παρέδωσε στην Εκκλησία. Το ίδιο κάνει και ο ζωγράφος.Ζωγραφίζει στον πίνακα της Εκκλησίας την ευπρέπεια, από τον πρώτο Αδάμ μέχρι τη γέννηση του Χριστού, και τις μαρτυρίες των αγίων και τις παρέδωσε και αυτός στην Εκκλησία. Έτσι μάλλον και οι δύο την ίδια ιστορία περιέγραψαν και μας τη διδάσκουν».
Απόσπασμα από το 3ο κεφάλαιο, Αμφιβαλλόμενο αγ. Ιωάννη Δαμασκηνού,
ΕΠΕ 3, Λόγος αποδεικτικός περί των αγίων και σεπτών εικόνων.
Δείτε σχετικά:
Όταν το 1911 ο Αμερικανός εκδότης Άρθουρ Μπρίσμπεϊν είπε τη γνωστή φράση «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις» κατάφερε να σφραγίσει το μέλλον της φωτογραφίας. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για εξιστόρηση αγιογραφίας. Δεν είναι υπερβολή ότι μια εικόνα μπορεί με μεγαλύτερη λεπτομέρεια και γλαφυρότητα να διηγηθεί ένα μεγάλο ιστορικό γεγονός από οποιοδήποτε έγγραφο, όποιος και αν είναι ο συγγραφέας.
Αυτήν την ωραία εξιστόρηση και την ωφέλιμη ζωγραφιά
πως μπορείτε να την πείτε ειδωλολατρία;
Γιατί η ζωγραφική είναι σύντομη και ωραία,
όπως είπε ο πατέρας μας Χρυσόστομος·
«Εγώ και την κηρόχυτη ζωγραφική την αγάπησα, γιατί είναι γεμάτη ευσέβεια». Και ο άγιος Βασίλειος, ο μεγάλος πατέρας μας, εγκωμιάζοντας τους αγίους Τεσσαράκοντα λέγει· «Επειδή και οι λογογράφοι πολλές φορές και οι ζωγράφοι τα περιγράφουν, οι πρώτοι στολίζοντάς τα με το λόγο και οι άλλοι χαράσσοντάς τα σε πίνακες».
Και βέβαια ο λογογράφος έγραψε το Ευαγγέλιο. Και τι έγραψε στο Ευαγγέλιο; Όλη την ένσαρκη οικονομία του Χριστού και την παρέδωσε στην Εκκλησία. Το ίδιο κάνει και ο ζωγράφος.Ζωγραφίζει στον πίνακα της Εκκλησίας την ευπρέπεια, από τον πρώτο Αδάμ μέχρι τη γέννηση του Χριστού, και τις μαρτυρίες των αγίων και τις παρέδωσε και αυτός στην Εκκλησία. Έτσι μάλλον και οι δύο την ίδια ιστορία περιέγραψαν και μας τη διδάσκουν».
Απόσπασμα από το 3ο κεφάλαιο, Αμφιβαλλόμενο αγ. Ιωάννη Δαμασκηνού,
ΕΠΕ 3, Λόγος αποδεικτικός περί των αγίων και σεπτών εικόνων.
Πηγή: Αέναη επΑνάσταση | Sophia Ntrekou.gr
Δείτε σχετικά:
- Ποιες είναι οι αισθήσεις της ψυχής και του σώματος; (Αγίου Ιωάννη Δαμασκηνού)
- Η Θεοτόκος αρχή και τέλος της σωτηρίας των ανθρώπων - Αποσπάσματα από το βιβλίο «Ο θησαυρός του Δαμασκηνού»
- Περί της Αγίας Τριάδος του Αγίου Ιωάννου Δαμασκηνού
- Ο Αναστάσιμος Κανόνας του Πάσχα του Άγιου Ιωάννη Δαμασκηνού
- Αγία Βαρβάρα και ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός (4 Δεκ.) Δύο εντελώς διαφορετικοί άγιοι
- Η προβληματική εικόνα της «αγίας οικογένειας» (The Heretical Icon of the «Holy Family») με Σχόλια, Διαλόγους και Βίντεο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου