Η ανθρωπιά των ανθρώπων: Ανθρώπινες σχέσεις ν' αναζητάς - Ν. Λυγερός

Ανθρώπινες σχέσεις

Ανθρώπινες σχέσεις

Μετά τη συνειδητοποίηση της μοναξιάς
η ανθρωπιά αποφάσισε να τη μοιραστεί
γιατί ήταν το μόνο πράγμα που της είχε 
απομείνει μέσα στην κοινωνία.
Έτσι άρχισαν οι ανθρώπινες σχέσεις
οι άνθρωποι ήταν πια μαζί ακόμα και μόνοι.
Όμως το σύστημα το αντιλήφθηκε.

Ανθρώπινες σχέσεις ν' αναζητάς
κι όχι κοινωνικές αν θες πραγματικά
να ζήσεις ελεύθερος ως άνθρωπος
γιατί είναι μόνο μέσω των άλλων
που θα μεγαλώσεις
τον δείκτη ανθρωπιάς σου
γιατί μ' αυτούς θα αποκτήσεις
την απαραίτητη μνήμη
που θα σε κάνει
ακόμα πιο ανθρώπινο
για ν' ανήκεις επιτέλους
στην Ανθρωπότητα.

Μια ανθρώπινη σχέση
δεν είναι αυτή
που ζητά αποκλειστικότητα
αλλά αυτή που μοιράζεται
με την Ανθρωπότητα
γιατί ο καθένας πρέπει
να παίξει τον ρόλο του
και μάλιστα συντονισμένα
για να προχωρήσουμε
πάντα μαζί ακόμα κι όταν 
βρισκόμαστε πολύ μακριά
ο ένας από τον άλλον
έτσι και εσύ που αναζητάς
τον άλλο σου εαυτό
μην αργήσεις να τον ενσωματώσεις
στο πλαίσιο της ομάδας
γιατί αλλιώς θα υποστείς
κοινωνικές τριβές
που θα σε πληγώσουν
δίχως λόγο μόνο και μόνο
επειδή θα υπάρχουν.

Ν. Λυγερός: Ανθρώπινες σχέσεις ν' αναζητάς, γιατί εκεί, ο φόβος φθείρεται

Η ανθρωπιά των ανθρώπων

Πριν εξετάσουμε καν το αφαιρετικό σύστημα της ανθρωπότητας πρέπει να ερευνήσουμε την έννοια της ανθρωπιάς των ανθρώπων. Και πριν ακόμα, το υπόβαθρό της, τη μνήμη. Η μνήμη μπορεί, όπως το εξηγήσαμε σ’ ένα προηγούμενο άρθρο, να ερμηνευτεί ως ένα κομμάτι της ανθρωπότητας μέσα στη νοημοσύνη του ανθρώπου.

Δεν συνεπάγεται όμως άμεσα η ανθρωπιά. Στην πραγματικότητα ακόμα και αν η μνήμη και η νοημοσύνη έχουν ενεργοποιηθεί εκ γενετής, αυτό δεν σημαίνει ότι ο άνθρωπος είναι ήδη άνθρωπος με τη γενική έννοια. Ο άνθρωπος γίνεται άνθρωπος μέσω της σκέψης και της συνείδησης που αποκτά μέσω της. Ενώ η ανθρωπιά εμφανίζεται μετά από αυτήν την επεξεργασία αλλά και τη συνάντηση με άλλους ανθρώπους και όχι απλά άτομα.

Με άλλα λόγια δεν είναι η κοινωνικοποίηση που βοηθά αυτό το επίτευγμα μα το αφαιρετικό ζευγάρι δάσκαλος-μαθητής με τη γενικευμένη του έννοια. Η ανθρωπιά δεν είναι αυτονόητη διότι είναι πιο εξελιγμένη έννοια από τη συμπόνια και κάνει χρήση της ετυμολογικής έννοιας της εμπάθειας. Πιο συγκεκριμένα η ανθρωπιά είναι η ελάχιστη σχέση μεταξύ δύο ατόμων όπου η ανθρωπότητα δεν βρίσκεται σε εκφυλισμένη περίπτωση.

Εμπεριέχει διαχρονικά στοιχεία που λειτουργούν ως νοητικά σχήματα μιας ανοιχτής δομής που ενεργοποιείται με τη δικτύωση του δασκάλου, ο οποίος επιτρέπει την ύπαρξη της συνεκτικότητας του ανθρώπου με την ανθρωπότητα. Διότι όπως ειπώθηκε και προηγουμένως, ο άνθρωπος δεν ανήκει εκ φύσης σε αυτήν τη δομή. Και το άτομο μπορεί να παραμείνει άτομο αν δεν υπάρξει αυτή η πρόσβαση στην ανθρωπότητα.

Εξ αιτίας της κοινωνικοποίησης, το άτομο δεν αντιλαμβάνεται ούτε την ύπαρξη της ανθρωπότητας ούτε την ανάγκη της ανθρωπιάς. Όλα είναι εξασφαλισμένα από ένα σύστημα που μαζικοποιεί τα άτομα, συνεπώς δεν υπάρχει ούτε ουσιαστική αλληλεπίδραση ούτε συνανθρωπιά. Διότι ο καθένας νιώθει την εξάρτησή του από το σύστημα και δεν δημιουργεί ανθρώπινες σχέσεις. Δεν υπάρχει αξία, μόνο αρχές του συστήματος. Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο δεν μπορεί ν’ αναπτυχθεί η ανθρωπιά γιατί κανείς δεν θεωρεί ότι είναι χρήσιμη και όντως δεν είναι γι’ αυτόν τον ανταγωνισμό που δεν ασχολείται με ανθρώπους αλλά με ανώνυμα άτομα.

Η σπανιότητα της ανθρωπιάς ερμηνεύεται από την κοινωνική μάζα ως μια περιθωριακή οντότητα που μπορεί ο καθένας να παραμερίσει δίχως καμμιά επίπτωση. Η μόνη κοινωνική αξία είναι η αξιολόγηση και όχι η αξιολογία. Έτσι η ανθρωπιά παραμένει ένα δυσνόητο πράγμα που δεν ελκύει. Έχει αξία μόνο και μόνο για τους ανθρώπους που είναι και αυτοί σπάνιοι. Είναι η ατομική υλοποίηση της ενεργητικής έννοιας της ανθρωπότητας ενώ η μνήμη είναι η παθητική της έννοια.

Με αυτές τις δύο έννοιες η νοητική οντότητα γίνεται άνθρωπος. Και η ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας είναι η επινόηση του αλτρουϊσμού με όλη του τη σημασία. Έτσι κατανοούμε τώρα πόσο σπουδαίος είναι ο ρόλος του δασκάλου για τον μαθητή άνθρωπο. Μέσω της μάθησης και ειδικά της μάθησης της μάθησης που είναι πιο πολύπλοκη, ο μέντορας ενισχύει τη συνείδηση του Τηλέμαχου και του δίνει τη δυνατότητα όχι μόνο να εκφραστεί αλλά και να παράγει ένα έργο προς όφελος των άλλων. Υπάρχουμε ουσιαστικά μόνο μέσα από τους άλλους και αυτό εξηγεί και το βάθος της ανθρωπιάς αλλά και την εμβέλειά της. Γι’ αυτόν τον λόγο η ανθρωπιά είναι μια δια βίου μάθηση.

Στις ανθρώπινες σχέσεις 
ο φόβος φθείρεται
ενώ ο σεβασμός 
όλο και μεγαλώνει
όταν ο άλλος βλέπει 
διότι ο χρόνος
εργάζεται με το υλικό 
που δένει τους ανθρώπους
όλο και πιο στενά 
ακόμα κι αν είναι 
σε μεγάλη απόσταση
γιατί είναι μαζί 
γιατί όσο πιο κλειστός 
είναι ο χώρος
τόσο πιο έντονες 
είναι οι σχέσεις 
ακόμα κι οι ανθρώπινες
γι' αυτό σκέψου 
την ισορροπία του Nash 
όταν δεν υπάρχει
αυτή του Pareto 
για να προχωρήσεις 
όταν όλοι σταματούν.

Αποσπάσματα από Κείμενα: Opus of N. Lygeros - Νίκου Λυγερού
11683) Ανθρώπινες σχέσεις ν' αναζητάς. Perfection 14 3 3/2013.
24552) Μια ανθρώπινη σχέση. (ποίημα). Perfection 17 4 4/2016.

12792 - Στις ανθρώπινες σχέσεις, July 27, 2013 Articles / Poems
1378 - Η ανθρωπιά των ανθρώπων - April 14, 2012 / Articles
24552 - Μια ανθρώπινη σχέση, April 17, 2016 Articles / Poems
5666 - Ανθρώπινες σχέσεις, Ν. Λυγερός, June 5, 2012

• Έρευνα, Επιμέλεια, πηγή αφιερώματος 

Περισσότερα ΘέματαΝ. ΛυγερόςΚοινωνία

Ο Νίκος Λυγερός γεννήθηκε το 1968 στο Βόλο. Είναι 
μαθηματικός, συγγραφέας, ποιητής, σκηνοθέτης,

Βίντεο / Διαλέξεις του Νίκου Λυγερού με θέμα:


• Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Ανθρώπινες σχέσεις και θεωρία παιγνίων". Πνευματικό κέντρο του Δήμου Χαΐδαρίου, Κολοκοτρώνη 36. Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2015, ώρα: 20.30 - Αφίσα - Video.













Διάλεξη Ν. Λυγερού με θέμα: “Ανθρώπινες σχέσεις, 
Στρατηγική σκέψη και αντιμετώπιση προβλημάτων”. 
Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης “Έξυπνα Παιδιά” 
Λάρισας. Σάββατο 8 Ιουνίου 2019 Talks













• Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα:
"Θεωρία ανθρώπινων σχέσεων". Γυμνάσιο
Μακεδονίτισσας, Λευκωσία. Παρασκευή
16 Ιανουαρίου 2015, ώρα: 11.00 - Video













• Εισήγηση του Καθηγητή Νίκου Λυγερού με θέμα:
"Ανθρώπινες σχέσεις σε παγκόσμιο πλαίσιο".
Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, Αλεξανδρούπολη,
Παρασκευή 16/04/2010. - Audio. - Video.












Video: Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα:
"Οι ανθρώπινες σχέσεις μέσω θεάτρου".
Αίθουσα θεάτρου, Αμερικανική Ακαδημία
Λάρνακας. Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017
























Εισήγηση: Ανθρώπινες σχέσεις σε παγκόσμιο
πλαίσιο, Ν. Λυγερός April 16, 2010 / Videos
Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, Αλεξανδρούπολη


























• Έρευνα, Επιμέλεια, πηγή αφιερώματος 

Περισσότερα ΘέματαΝ. ΛυγερόςΚοινωνία

2 σχόλια:

Ιφιγένεια Γεωργιάδου είπε...

Σοφία εύχομαι αναζωογονητική να έχεις την σχέση σου με ότι νέο ότι ευεργετικό ότι δημιουργικό επιφέρει η αργόσυρτη επιφανειακή αυτή χωροθετική ανακατασκευή μνήμης σε χρονοερευνητικά πλαίσια αφημένη στην παιδική αφέλεια του αυθόρμητα ωραίου του ξεκαρδιστικά αστείου στην σοβαροφάνεια του σπουδαίου του μοναδικού και αεικίνητα υποστηρικτικού ουράνιου πεδίου...καλή χρονιά να είναι φίλη μου το 2024 σκίρτημα για την καρδιά υποδοχή του μεγαλείου!!!

Dimitra είπε...

Υπέροχο άρθρο, με συγκίνησαι αρκετά. Σπουδαίος ο κύριος Λυγερός με καλό βιογραφικό.