Η αξία του ζεόψωμου με το ψωμί της Χριστιανοσύνης από αλεύρι Ζέας με Ιστορία και Συνταγή


16 Οκτωβρίου Παγκόσμια Ημέρα Άρτου

Η Παγκόσμια Ημέρα Άρτου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 16 Οκτωβρίου με πρωτοβουλία της Διεθνούς Ένωσης Αρτοποιών και Ζαχαροπλαστών (UIB), με κεντρικό σύνθημα «Φτιάξτε ψωμί μόνοι σας ή αγοράστε το από τον φούρνο της γειτονιάς σας».

Το ψωμί είναι το κατ' εξοχήν παγκόσμιο προϊόν διατροφής. Διαχρονικό, διατοπικό και γεμάτο θρεπτικά συστατικά, το συναντάμε σε κάθε γωνιά της Γης, σε κάθε πολιτισμό, σε όλες τις περιόδους της ανθρώπινης διαδρομής.

Στη χώρα μας η κατανάλωση ψωμιού (όλων των ειδών και τύπων) ήταν 6,7 κιλά το μήνα το 1974 και μειώθηκε στα 4,2 κιλά το 2004-5 (μείωση 59,3%), παρότι το ψωμί αποτελεί βασικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής.

Ν. Λυγερός: Η αξία του ζεόψωμου
δεν οφείλεται μόνο στην ουσία
του ζεόλιθου που προστατεύει
τον άνθρωπο από κακουχίες
λόγω βαρέων μετάλλων,
ελεύθερων ριζών και τοξινών
αλλά στο νοητικό σχήμα
ότι οι πρόγονοί μας
έφαγαν ακόμα και πέτρες
για να παραμείνουν Έλληνες
ενάντια στους βαρβάρους
και τώρα προς τιμή του
όπως κάνουμε
με το ψωμί της Χριστιανοσύνης
τρώμε κι εμείς το ίδιο μας
το ζεόψωμο για να δείξουμε
πώς το μέλλον συνεχίζει το έργο
του παρελθόντος με το σώμα μας.

Η πατρίδα μας θέλει ζεόλιθο και δεν θα περιμένει άλλο
Ο Ελληνικός Ζεόλιθος και η καινοτομία του Ζεόλιθου
[Nikos Lygeros Zéolithe] Διαβάστε περισσότερα »


Φωτογραφίες από το 3ο Masterclass Τοποστρατηγικής
ΑΟΖ και Ζεόλιθου. Κέρκυρα 30 / 08 / 2013. Πηγή ΕΔΩ

Nikos-Lygeros-poihsh-Kai-Logoi-i-axia-tou-zeopswmou

Nikos-Lygeros-poihsh-Kai-Logoi-i-axia-tou-zeopswmou

Nikos-Lygeros-poihsh-Kai-Logoi-i-axia-tou-zeopswmou

Ψωμί από αλεύρι ζέας

Γράφει ο πρώην πρόεδρος ΕΦΕΤ
(Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων)
Dr. Νίκος Κατσαρός και Επιστημονικός
Συνεργάτης ΣΑΑΠΠ [Συντεχνία Αρτοποιών
Αθηνών, Προαστίων & Περιχώρων]
→ Bakers Association of Greater Athens

Τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότεροι φούρνοι παράγουν ψωμί από αλεύρι ζέας σε σχέση με το παρελθόν. Ας πούμε λοιπόν ορισμένες πραγματικότητες για το αλεύρι ζέας. που παράγεται οχι μόνο ψωμί αλλά και παξιμάδια, κουλούρια, ζυμαρικά κλπ.

Η Ζειά ή Ζέα προέρχεται από τη λέξη «Ζείδωρος» (αυτός που δωρίζει ζωή) και προέρχεται από το δημητριακό ζέα.

Η πόλη της Αθήνας ονομαζόταν Ζείδωρος γιατί τα εδάφη της χάριζαν στους κατοίκους το ντόπιο δημητριακό. Ακόμα, η μαρίνα της Ζέας στον Πειραιά ονομάστηκε έτσι επειδή από εκεί γινόταν η διακίνηση της ζέας προς τα άλλα λιμάνια.

Η Ζέα (Triticum dicoccum) είναι ένα από τα αρχαιότερα δημητριακά γνωστά στον άνθρωπο. Αναφέρεται και ως Ζειά και ορισμένες φορές μπλέκεται με το γερμανικό Dinkel ή την σίκαλη, ακόμα και με το καλαμπόκι, αφού ή λέξη ζέα (Zea mais) είναι η επιστημονική ονομασία του αραβοσίτου. Το δίκοκκο σιτάρι (Triticum dicoccum) ή ζέα δηλαδή παρέμενε για χιλιάδες χρόνια και το κυριότερο δημητριακό για τις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής όπου ονομαζόταν aja ή Emmer και χρησιμοποιούνταν και ως ζωοτροφή.

Αναφορά στην καλλιέργεια αυτού του δημητριακού στην Λακωνία κάνει ο Όμηρος «…ζειαί τ’ ηδ’ ευρυφανές κρι λευκόν» αλλά και στην Παλαιά Διαθήκη γίνεται αναφορά 32 «ο σίτος όμως και η ζέα δεν εκτυπήθησαν διότι ήταν όψιμα» [έξοδος 9: 32,32]. Ο Ηρόδοτος (5ος αιώνας π.χ.) ο γιατρός Γαληνός (2ος αιώνας π.χ.), ο Θεόφραστος (4ος αιώνας π.χ.) αλλά και ο Διοσκουρίδης (1ος αιώνας μ.χ.) αναφέρονταν στην κατανάλωση της ζέας από Έλληνες, Αιγύπτιους, Ρωμαίους και την χρήση της ως ζωοτροφή. Ακόμη αναφέρεται και ότι ο Μ. Αλέξανδρος έδινε στους στρατιώτες του ψωμί από αλεύρι ζέας.

Παρά την εκτεταμένη καλλιέργεια του στο παρελθόν η συστηματική του καλλιέργειά άρχισε να περιορίζεται σταδιακά από τις αρχές του 1900 και μετά διότι άρχισαν να καλλιεργούνται ποικιλίες σταριού με μεγαλύτερη στρεμματική απόδοση, λιγότερο πότισμα, ευκολότερη συγκομιδή και άλεσή του για την παραγωγή αλεύρου. Παρά τις ιστορικές αναφορές ότι το 1928 απαγορεύθηκε με Νόμο επί πρωθυπουργίας Ε. Βενιζέλου η καλλιέργεια ζέας, πουθενά δεν τεκμηριώνεται κάτι τέτοιο. Όσο και αν αναζήτησα πουθενά δεν βρήκα ΦΕΚ που να αναφέρεται σε αυτό. Το βέβαιο είναι ότι σταδιακά εγκαταλείφτηκε έναντι άλλων συμφεροτέρων ποικιλιών σταριού. Το ότι απαγορεύτηκε να αναφέρεται ακόμη και στα λεξικά της εποχής επίσης δεν ισχύει.

Τα θρεπτικά συστατικά του αλευριού ζέας δεν διαφέρουν από τα άλλα είδη αλεύρων σίτου εκτός του ότι περιέχουν μικρότερες ποσότητες γλουτένης, μεγαλύτερες ποσότητες λυσίνης (βασικού αμινοξέος, συστατικού πρωτεϊνών) και μεγαλύτερες ποσότητες του ιχνοστοιχείου μαγνήσιο. Τόσο το μαγνήσιο όσο και το αμινοξύ λυσίνη μπορεί να ληφθούν άνετα από το νερό, το κρέας και τα γαλακτοκομικά. Όσον αφορά την γλουτένη ναι μεν η ζέα περιέχει μικρότερες ποσότητες γλουτένης αλλά πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι με αλλεργία στην γλουτένη επηρεάζονται ακόμα και με πολύ μικρές ποσότητες γλουτένης. 

Η κοιλιοκάκη είναι αυτοάνοσο κληρονομικό νόσημα που προέρχεται από την έλλειψη ενός ενζύμου σε ορισμένα άτομα και προκαλεί πόνους στην κοιλιά, δυσπεψία, πονοκεφάλους, ζαλάδες, εμετούς, πεπτικές διαταραχές, κλπ. Αλλά ούτε και η μειωμένη παρουσία γλουτένης δίνει κάποια ιδιαίτερα θρεπτικά χαρακτηριστικά στο ψωμί. Γλουτένη περιέχουν το σιτάρι, το κριθάρι, η σίκαλη και η βρόμη. Δεν υπάρχει φάρμακο, εμβόλιο κλπ. για την κοιλιοκάκη παρά μόνον η συστηματική αποφυγή προϊόντων που περιέχουν γλουτένη έστω και σε ελάχιστες ποσότητες.

Pinax of Persephone and Hades from Locri. Reggio Calabria, National Museum of Magna Graecia
Photo: Pinax of Persephone and Hades from Locri. Reggio
Calabria, National Museum of della Magna Graecia. Wikimedia
Ο Πίνακας της Περσεφόνης και ο Άδης από την Αρχαία Λοκρίδα 
(Στερεάς Ελλάδας). Βρίσκεται στο Ρέτζιο Καλαβρίας 
στη νότια Ιταλία, στο Εθνικό Μουσείο Μεγάλης Ελλάδας

Επίσης η ζέα περιέχει φυτικές ίνες όπως και άλλα είδη αλεύρων που οπωσδήποτε διευκολύνουν την λειτουργία του παχέως εντέρου γενικά αλλά επίσης φυτικές ίνες συνιστώνται και στους διαβητικούς.

Το αλεύρι ζέας περιέχει βιταμίνη Α, θειαμίνη και βιταμίνες της ομάδας Β, [ριμποφλαβίνη, (Β2), νιασίνη(Β3), παντοθενικό οξύ(Β5), βιταμίνη (Β6)], φολικό οξύ, βιταμίνη Ε, και βιταμίνης Κ. Αυτές τις βιταμίνες μπορούμε επίσης να τις πάρουμε από το κρέας, τα γαλακτοκομικά, αυγά, κλπ.

Τα ιχνοστοιχεία που υπάρχουν στην ζέα εκτός του μαγνησίου είναι ο σίδηρος, ο φώσφορος, το κάλιο, το νάτριο, ο ψευδάργυρος και το μαγγάνιο που επίσης παίρνουμε από μια απλή υγιεινή διατροφή, νερό, γαλακτοκομικά, κρέας, αυγά, κλπ. 

Κάποιες θαυματουργές ιδιότητες που αναφέρονται όπως: μείωση της χοληστερίνης, πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων, πρόληψη καρκίνου, διαβήτη, απώλεια βάρους, ομαλή εμμηνόπαυση, καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος κλπ. δεν έχουν καμία επιστημονική τεκμηρίωση. 

Επίσης αναφέρεται ότι η ζέα συμβάλλει στην καταπολέμηση χρόνιων φλεγμονών καθώς και ότι συμβάλλει στην προστασία από μετάσταση διαφόρων μορφών καρκίνου, χωρίς να υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση.

Αναφέρεται επίσης ότι είναι ιδιαίτερα ευεργετικό για την λειτουργία του εγκεφάλου, εντελώς αυθαίρετα και χωρίς έστω επιστημονικές ενδείξεις. 

Τέλος αναφέρεται ότι δύο Γερμανοί γιατροί ήλθαν στην Ελλάδα το 1926 και κατόπιν μελετών στην Βόρεια Ελλάδα διαπίστωσαν ότι οι ιδιαίτερες πνευματικές ικανότητες των Βόρειο Ελλαδιτών οφείλονταν στην κατανάλωση αλεύρου ζέας και κατόπιν αυτού εισηγήθηκαν στην Γερμανική Κυβέρνηση να απαγορεύσει την κατανάλωση ψωμιού από ζέα που επεβλήθη δια νόμου από τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Τίποτα από αυτά δεν είναι αλήθεια.

Το δημητριακό ζέα έχει τις ίδιες θερμίδες με τις υπόλοιπες ποικιλίες σιταριού, παρά τις όποιες διαφορές σε θρεπτικά συστατικά. Από το αλεύρι ζέας βέβαια δεν παρασκευάζεται μόνο ψωμί, αλλά και κουλούρια, παξιμάδια, μακαρόνια και όπου αλλού χρησιμοποιείται αλεύρι .

Το σιτάρι ζέας που εγκαταλείφθηκε από εμάς σταδιακά από την δεκαετία του ’20 επανέρχεται σήμερα ως εισαγόμενο στάρι ζέας κυρίως από την Γερμανία. Τα πέντε τελευταία χρόνια άρχισε ν’ ανθίζει η καλλιέργεια σπόρων ζέας στην Πελοπόννησο, την Θεσσαλία, την Β. Ελλάδα και αλλού. Χρειάζεται βέβαια πολύ νερό και προσοχή στο άλεσμα αλλά οι καλλιεργητές είναι μέχρι σήμερα ικανοποιημένοι.

Το στάρι ζέας πέρα από όσα αναφέρθηκαν έχει πολύ καλή γεύση και είναι εύπεπτο. Ο καταναλωτής αναζητά ποιοτικά προϊόντα και το αλεύρι ζέας παράγει ένα εξαιρετικά εύγευστο και εύπεπτο προϊόν, γι’ αυτό και κερδίζει συνεχώς στην ελληνική αγορά. Με την αύξηση της κατανάλωσης του αλεύρου ζέας και της καλλιέργειας της ζέας μειώνονται ήδη και οι τιμές του.

Ζυμώστε Ψωμί με αλεύρι ζέας


Συνταγή Άκης Πετρετζίκης 30'

• Ρίχνουμε στον κάδο του μίξερ 100 γρ. νερό, τη μαγιά, το μέλι και 50 γρ. από το αλεύρι.
• Ανακατεύουμε με ένα σύρμα χειρός και αφήνουμε τoν κάδο στην άκρη, σε θερμοκρασία δωματίου, για 5 λεπτά να ενεργοποιηθεί η μαγιά.
•Χτυπάμε το μείγμα με τον γάντζο στη μεσαία ταχύτητα και προσθέτουμε σε δόσεις το υπόλοιπο αλεύρι και νερό, το ελαιόλαδο, το θυμάρι και το αλάτι.
•Χτυπάμε για 3-4 λεπτά μέχρι να έχουμε ένα ομοιόμορφο ζυμάρι.
• Αποσύρουμε τον κάδο από το μίξερ και μεταφέρουμε το ζυμάρι σε ένα ελαφρώς λαδωμένο μπολ.
• Σκεπάζουμε το μπολ με διαφανή μεμβράνη και αφήνουμε σε θερμοκρασία δωματίου για 1 ώρα και 30 λεπτά μέχρι να διπλασιαστεί σε όγκο το ζυμάρι.
• Μεταφέρουμε το ζυμάρι στον πάγκο εργασίας και το πλάθουμε σε καρβελάκι. Αν χρειαστεί, πασπαλίζουμε με λίγο αλεύρι τον πάγκο εργασίας για να πλάσουμε πιο εύκολα το καρβέλι.
• Μεταφέρουμε το καρβέλι σε ένα ταψί στρωμένο με λαδόκολλα, σκεπάζουμε με μια πετσέτα, και αφήνουμε για 40 λεπτά να φουσκώσει και πάλι το ζυμάρι.
• Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 200οC στον αέρα.
Βάζουμε το ταψί στον φούρνο και ψήνουμε για 35-40 λεπτά.
• Αφαιρούμε το ταψί από τον φούρνο και μεταφέρουμε το ψωμί πάνω σε μια σχάρα για 20 λεπτά να κρυώσει.
• Κόβουμε σε φέτες και σερβίρουμε, προαιρετικά, με λίγες ελιές, λίγο ελαιόλαδο ανακατεμένο με μερικές σταγόνες ξίδι βαλσάμικο, και πασπαλίζουμε με φρέσκο θυμάρι.

το στάρι Ζέα
το στάρι Ζέα

Ο ελληνικός ζεόλιθος δεν είναι μια νομικίστικη υπόθεση

Γράφει ο Νίκος Λυγερός

Ο ελληνικός ζεόλιθος δεν είναι μια νομικίστικη υπόθεση, όπως θεωρούν μερικοί που θέλουν να παραμείνουν ουδέτεροι για ένα θέμα που δεν γνωρίζουν. Ξεχνούν βέβαια ότι όταν παραμένεις ουδέτερος μεταξύ του θύτη και του θύματος, είσαι πάντα με το μέρος του θύτη, γιατί τον αφήνεις να καταπατά τα δικαιώματα του θύματος.

Ο ελληνικός ζεόλιθος μπορεί να ήταν θύμα μιας γραφειοκρατίας που προστάτευε συμφέροντα, αλλά το θέμα αυτό έχει λήξει δικαστικά και δεν μας αφορά πια για το μέλλον. Οι δικαστικές αποφάσεις είναι φτιαγμένες για να ξεκαθαρίζουν το πλαίσιο, αλλά μετά πρέπει να έρθει και το πεδίο δράσης, για να υπάρξει μια εποικοδομητική επίλυση του προβλήματος που είχε δημιουργηθεί.

Η πατρίδα μας χρειάζεται λύσεις στρατηγικές και πρακτικές για να βοηθηθεί και ο ελληνικός ζεόλιθος ανήκει σε αυτές. Είναι ένας στρατηγικός ορυκτός πλούτος για την Ελλάδα και πρέπει να προωθηθεί με προτεραιότητα. Δεν είναι ανάγκη να κάνουμε δήθεν ότι προσπαθούμε να βρούμε λύσεις για την οικονομία μας, την ώρα που καθυστερούμε για την έναρξη της εξόρυξης του ζεόλιθου στη Θράκη μας, γιατί δεν έχουμε τα κότσια να ξεπεράσουμε τα εμπόδια.

Ο ελληνικός ζεόλιθος δεν είναι μόνο απαραίτητος για οικονομικούς λόγους.

Ο ελληνικός ζεόλιθος είναι αναγκαίος για τη γεωργία μας, την κτηνοτροφία μας, τους δικούς μας, όπου και να βρίσκονται στην πατρίδα μας. Και αυτό το ξέρει ο λαός μας. Έχουν μαζευτεί ήδη έξι χιλιάδες υπογραφές για την ανάδειξη της αναγκαιότητας του ελληνικού ζεόλιθου. Δεν είναι πια ένα θέμα που είναι γνωστό μόνο από μερικούς ειδικούς κι άλλους που έχουν αναμειχθεί στην υπόθεση αυτή.

Στην Ελλάδα φέρνουμε ήδη ζεόλιθο από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία, τη Σερβία και την Τουρκία. Γιατί να ξοδεύουμε τις δυνάμεις μας και να σκορπάμε τα χρήματα του ελληνικού λαού, ενώ θα μπορούσαμε άνετα να βοηθάμε ο ένας τον άλλο και συνολικά να βοηθάμε όλοι μαζί την πατρίδα μας.

Ο ελληνικός ζεόλιθος είναι γνωστός από τους επιστήμονες, τους τεχνικούς, τους γεωπόνους, τους αγρότες και αυτοί γίνονται όλο και περισσότεροι. Κατά συνέπεια είναι πλέον θέμα πολιτικής απόφασης να αρχίσει η αξιοποίηση του ελληνικού ζεόλιθου.

Ας μην κρυβόμαστε λοιπόν πίσω από τεχνάσματα και δικαιολογίες και ας πάρουμε μια στρατηγική απόφαση για να ξεκινήσουν όλες οι διαδικασίες σε πρακτικό επίπεδο. Μόνο έτσι θα αλλάξουμε τα δεδομένα της οικονομικής κατάστασης κι όχι περιμένοντας από άλλους και άλλους να κάνουν κινήσεις για μας.

Το πλαίσιο είναι πλέον ξεκάθαρο και κάθε πολιτικός που παραμένει ουδέτερος δεν εξασφαλίζει τίποτα εκτός από το πολιτικό κόστος του, διότι δεν μπορούμε να κρυφτούμε πίσω από την πραγματικότητα.

Υπάρχει ανάγκη να βοηθήσουμε την πατρίδα μας, για να αντέξει τις πιέσεις και για να πάει μπροστά. Η Ελλάδα έχει μέλλον, απλώς τώρα πρέπει να αναδείξουμε και να αποδείξουμε ποια είναι η Ελλάδα του μέλλοντος.

Ο Νίκος Λυγερός είναι μαθηματικός,
στρατηγικός αναλυτής και γεννήθηκε...


Περισσότερα: Ν. ΛυγερόςZεόλιθος

Πηγές: Απόσπασμα από το 3ο Masterclass Τοποστρατηγικής ΑΟΖ και Ζεόλιθου. Κέρκυρα 30/08/2013 ♦️ 13330 - Η αξία του ζεόψωμου - Ν. Λυγερός, September 2, 2013 ♦️ Λυγερισμοί - Lygerismes: Ζεόψωμο 2013 ♦️ 12565 - Ο ελληνικός ζεόλιθος δεν είναι μια νομικίστικη υπόθεση
Ν. Λυγερός - Post published: July 5, 2013. ♦️ Ψωμί με αλεύρι ζέας - Άκης Πετρετζίκης, akispetretzikis.com


facebook / Van Gel Span: Το σιτάρι είναι από τα πρώτα εξημερωθέντα είδη, από τροφοσυλλέκτες homo ακόμη στην Ευρασία. Με την τεχνητή επιλογή των παραγωγικότερη στάχυων αναπτύχθηκε η καλλιέργεια του σε μεγάλες εκτάσεις εκτοπίζοντας την άγρια χλωρίδα. Το ψωμί σαν προϊόν ενζυμικής δράσης των άλευρων του σίτου είναι η πλεονεκτικότερη βασική διατροφή, πάντα ως χρήση κι όχι κατάχρηση. Σημαντικά εδώ το ζεόψωμο και το από άλευρο του αρχαίου μονόκοκκου σίτου. 

Στην θρησκεία μας είναι ένα εκ των 2 ενζυμικών (με ανθρώπινη επέμβαση δηλ.) συστατικών της Θείας Ευχαριστίας που κατ' ουσίαν μετατρέπονται σε σώμα και αίμα του Κυρίου (βλ. θαύμα στο Lonzano Ιταλίας από 8ο μ.Χ. αιώνα, όπως το πιστοποίησε ο Π.Ο.Υ. στην δεκαετία 70, και είναι αναρτημένο και στην ιστοσελίδα του Ο.Ο.Δ.Ε.).

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Θεάνθρωπος γεννήθηκε στον "Οίκο του Άρτου" = Bethlehem και επικαιροποιείται σήμερα με την παραβολή του καλού σπορέως, συσχετιζόμενο, με τον Λόγο του Κυρίου. Δεν θα επεκταθώ στην κβαντική φύση της δράσης των ενζύμων, στις ενζυμικές τροφές : άρτο και οίνο, που ξεφεύγει από την κοινή γνώση και λογική (βλ. «Η ζωή στην κόψη» Jim Al Khalili εκδ. Τροχαλία). Τα προϊόντα ενζυμικής δράσης άρτος και οίνος, που εμπεριέχουν ανθρώπινη δράση είναι τα «σα εκ των σων», δηλ. των σίτου και αμπέλου του Θεού και είναι τροφές ζωντανές, όπως Ζων είναι ο Χριστός, ως σώμα και αίμα, κατόπιν της ευχής του ιερέα. 16 Οκτ 2021


• Η Ρωμιοσύνη στη Νότια Ιταλία - Ελληνο-ορθόδοξη - βυζαντινή παράδοση της Κ. Ιταλίας (Καλαβρίας - Σικελίας) του Παναγιώτη Σ. Μαρτίνη, Δρ. θ., τ. Σχολ. Συμβούλου ► oode/ierapostoli

• Σάρκα και Αίμα στη Θεία Ευχαριστία πριν το Σχίσμα, του Patricio Caini. Το θαύμα της Θείας Ευχαριστίας του Lanciano. Μια σπαζοκεφαλιά ανάμεσα σε πίστη, λογική και επιστήμη. Πηγή: Περιοδικό Archeomisteri, τεύχος 15, έτος 3, διμηνιαίο, Μάιος –Ιούνιος 2004, σελίδα 44 ► https://www.oodegr.com/oode/asynithista/sarka1.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια: