25/7/13

Στον κάθε πλησίον υπάρχει ο Χριστός - Όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος


Επιμέλεια: Σοφία Ντρέκου

Ὅλοι οἱ πιστοί χριστιανοί ὀφείλουμε να σκεπτόμαστε ὅτι
στον κάθε ἄλλο πιστό ὑπάρχει ὁ Χριστός
και πρέπει να ἔχουμε τόσην ἀγάπη προς αὐτόν,
ὥστε νὰ εἴμαστε ἕτοιμοι νὰ θυσιάσουμε
προς χάρη του την ψυχή μας.

Δεν ἔχουμε δὲ δικαίωμα να ὀνομάζουμε
ἢ νὰ θεωροῦμε κάποιον κακό,
ἀλλὰ πρέπει να τούς βλέπουμε ὅλους σὰν καλούς.

Ἂν δεῖς κάποιον νὰ ἐνοχλεῖται ἀπὸ τὰ πάθη,
μὴ μισήσεις τὸν ἀδελφό, μὰ τὰ πάθη ποὺ τὸν πολεμοῦν,
κι ἂν τὸν δεῖς νὰ τυραννιέται ἀπό κακές ἐπιθυμίες,
πιο πολὺ να τον σπαχνισθεῖς, μὴ τυχόν καὶ σὺ πειρασθεῖς,
ἀφοῦ εἶσαι τρεπτὸς και εὐάλωτος στην εὐπερίστατη ἁμαρτία.

Ὅσιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος·

Στον κάθε πλησίον υπάρχει ο Χριστός

Όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος

Ένας από τους τρεις μόνο αγίους, που η Εκκλησία ονόμασε: «Θεολόγο», λόγω της εμπειρίας Θεού με την οποία τον στόλισε ο Θεός. Η μνήμη του εορτάζεται στις 12 Μαρτίου, ημέρα της κοιμήσεώς του, επειδή όμως συμπίπτει με τη νηστεία τη Μεγάλης Τεσσαρακοστής, μετατίθεται στις 12 Οκτωβρίου.

Πρώην μὲν εἶχες γλώτταν ἀντὶ τῆς βίβλου, 
Γλώττης δὲ ἀντί, σὴν ἔχεις ἤδη βίβλον.

Ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος, γεννήθηκε το έτος 949 μ.Χ. στη Γαλάτη της Παφλαγονίας. Η ημέρα του θανάτου του δεν του ήταν άγνωστη. Την προέβλεψε. Γι’ αυτό και ετοιμάστηκε κατάλληλα. Έβαλε τους μαθητές του, αφού κοινώνησε των αχράντων Μυστηρίων – όπως έκανε κάθε μέρα – να ψάλλουν τη νεκρώσιμη ακολουθία, και εκείνος, μόλις τελείωσε την προσευχή του, σταύρωσε τα χέρια, τακτοποίησε το σώμα του με ηρεμία και είπε: «Εις χείράς σου, Χριστέ Βασιλεύ, τό πνεύμά μου παρατίθημι».

Από τις συγγραφές του σώζονται 92 λόγοι, 282 πρακτικά και θεολογικά κεφάλαια, καθώς και θρησκευτικά ποιήματα. Για τη θεολογική του δεινότητα ονομάστηκε Νέος Θεολόγος.

Την προσωνυμία «Νέος Θεολόγος» την απέκτησε για την έμφαση που έδωσε με τη ζωή του πρωτίστως και με τα έργα του κατά δεύτερον στη μυστική αίσθηση της θείας αγάπης και του φωτός· έννοιες και καταστάσεις πνευματικές για τις οποίες κάνουν λόγο και οι άλλοι δύο Θεολόγοι, ο άγιος Ιωάννης ο ευαγγελιστής και ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος.

Από τους μαθητές του ο πιο διακεκριμένος, Νικήτας ο Στηθάτος, έκανε γνωστά τα έργα του, τα σημαντικότερα των οποίων είναι οι «Κατηχήσεις», οι «Ύμνοι Θείων Ερώτων» και τα «Πρακτικά και Θεολογικά Κεφάλαια».

Ο αγιότατος πατέρας μας Συμεών, ο οποίος για το θεόσδοτο χάρισμα της θεολογίας που έλαβε, επονομάστηκε Νέος Θεολόγος, έζησε στα χρόνια του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου, γύρω στο 1000 μ.Χ. Υπήρξε μαθητής του Συμεών που επονομαζόταν Ευλαβής, από τον οποίο γυμνάστηκε στους ασκητικούς αγώνες. Και έφτασε σε τόσο ύψος αρετής και απάθειας, και αξιώθηκε να λάβει τόσο πλούσια τη θεία χάρη, ώστε είναι σχεδόν αδύνατο να γράψει κανείς τα σχετικά με αυτόν, όπως εξιστορεί διεξοδικότατα η μακροσκελής βιογραφία του. Γιατί αφού δέχθηκε μέσα του όλη, μπορούμε να πούμε, τη δύναμη του Παρακλήτου και έγινε δοχείο των ελλάμψεών Του, αναδείχθηκε πηγή θεολογίας, κατάλυμα θείου φωτισμού, τερπνότατο κατοικητήριο ανέκφραστων μυστηρίων, και γενικά, οίκος πνευματικής σοφίας και θείας γνώσεως. Από αυτήν φωτιζόμενος, συνέθεσε κάθε λογής συγγράμματα, έμμετρα και πεζά, σε μεγάλο αριθμό και γεμάτα πάρα πολύ μεγάλη ωφέλεια.

Από τα έργα του διαλέξαμε και συμπεριλάβαμε μόνο αυτά που ακολουθούν, και αυτά που είναι στο τέλος της Φιλοκαλίας, μεταφρασμένα για την ωφέλεια των πολλών. Γιατί απ’ αυτά ξεχύνεται πολλή και άφθονη ωφέλεια στους αναγνώστες.

Πηγή: Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, μεταφρ. Αντώνιος Γαλίτης, εκδ. Το περιβόλι της Παναγίας, 1986, δ΄τόμος, σελ. 9-10. www.sophia-ntrekou.gr / Αέναη επΑνάσταση
Δείτε ακόμη...

FaceBook
Fedon-Panos Christodoulakis: 12 Οκτωβρίου 2015: Το Πνευματικό μέγεθος, η Πατερική διδαχή και η ποιμαντική του φροντίδα του χάρισαν προσωνύμιο «Θεολόγος» στον Άγιο Συμεών, έναν τίτλο που στην Ιστορία της Εκκλησίας κατέχουν ο αγ. Απόστολος κι Ευαγγελιστής Ιωάννης κι ο Άγιος Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός. Διαβάζοντας κανεις τα θεοφώτιστα έργα του Οσίου Συμεών βρίσκεται αυτομάτως στο χώρο της αληθινής ευαγγελικής ζωής και της Πατερικής Θεοπτίας. Με πιο απλά λόγια παίρνει γεύση της Όντως Ζωής απ' αυτή τη ζωή τη μάταιη. Συγκρινόμενα τα έργα του Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου με τις «μυστικές» ενατενίσεις του σύγχρονου νεοποχίτικου ειδώλου ανατολικής αλλά και δυτικής κοπής (αμερικανικής κυρίως..), καταλαβαίνει το πόσο διαφέρει το καθαρό και γάργαρο ύδωρ το ζων από τα λασπόνερα και της Νέας Εποχής.

Ιωάννα Ξέρα 21 Αυγούστου 2014: Έρχονται καραβιές για καλύτερη ζωή ...Θα ήθελα όλοι οι άνθρωποι στη γη να ζούνε στις πατρίδες τους, στις οικογένειές τους με αγάπη, εργασία και όνειρα, αλλά όλα αυτά που συμβαίνουν μας ''μιλάνε'' άραγε για κάποιον κίνδυνο εναντίων του χριστιανικού κόσμου και περισσότερο των ορθοδόξων; Αγαπάω και λυπάμαι τους ανθρώπους που ξεσπιτώνονται για μια καλύτερη ζωή, πονάω αυτούς τους χριστιανούς που σφάζονται και φτάνουν στο σημείο να παρατάνε γονιούς παιδιά από το φόβο στις ερημιές (θα έχετε δει εικόνες φρίκης των Γεζίντι*) με βιασμούς απαγωγές γυναικών και παιδιών κλπ, αλήθεια εδώ που είναι οι γυναικείες οργανώσεις; Η απορία μου είναι πως αγαπάμε και ποιους αλλήλους; Πως φωτίζεται το σκότος της ψυχής μας και της συμπεριφοράς μας απέναντι σε λαούς που δεν καταλαβαίνουμε πια και πιστεύουν σε δικούς τους θεούς και νόμους αντίθετα με τα δικά μας που είναι Αγάπη, δικαιοσύνη και αλληλεγγύη; Πόσο μας αγαπάνε αυτοί, και σέβονται την πίστη, την ιστορία και τις παραδόσεις μας; Κι αυτή τη στιγμή η πατρίδα μας, μας έχει ανάγκη εμάς τους Έλληνες αλλά και όσους φιλέλληνες την σέβονται και την αγαπούν.

Σημείωση Σ.Ν.:
*Οι Γιαζίντι, ή Γεζίντι (κουρδικά: Êzidî, ελληνοποιημένο: Γιαζιντίτες ή Γιεζιντίτες), είναι κουρδική εθνοθρησκευτική ομάδα με ινδοϊρανικές ρίζες. Οι Κούρδοι Γεζίντι διατηρούν στοιχεία του κουρδικού πολιτισμού. Ζουν στην επαρχία της Νινευή του βορείου Ιράκ. Στην Ασία υπάρχουν κι άλλες κοινότητες Γιαζιντιτών στην Υπερκαυκασία, την Αρμενία, την Τουρκία και τη Συρία, οι οποίες όμως βρίσκονται από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 σε παρακμή, με τα περισσότερα μέλη τους να έχουν μεταναστεύσει στην Ευρώπη, κυρίως στη Γερμανία.

Η θρησκεία τους, ο Γιαζιντισμός, αποτελεί κλάδο του Γιαζντανισμού και θεωρείται ως ένα εξαιρετικώς συγκριτικό θεολογικό σύμπλεγμα τοπικών κουρδικών πίστεων, που περιέχει επίσης ζωροαστρικά στοιχεία, ενώ προστέθηκαν και τμήματα του ισλαμικού σουφικού δόγματος, το οποίο εισήχθη στην περιοχή από τον σεΐχη Αντί ιμπν Μουσαφίρ το 12ο αιώνα μ.Χ.

Οι Γιαζίντι πιστεύουν στον Θεό ως δημιουργό του κόσμου, τον οποίο έθεσε υπό τη φροντίδα επτά θεϊκών υπάρξεων ή αγγέλων, ο αρχηγός των οποίων είναι ο Μελέκ Τάους, ο άγγελος Παγώνι όπως ονομάζεται.

1 σχόλιο:

Nikos Vythoulkas είπε...

Καί οὕτως οἱ τοιοῦτοι εἴποιεν ἄν τοῖς πᾶσιν ἐν παρρησίᾳ˙ «ὑπέρ Χριστοῦ πρεσβεύομεν ὡς τοῦ Θεοῦ παρακαλοῦντος δι᾿ ἡμῶν˙ καταλλάγητε τῷ Θεῷ».
Πάντες γάρ οἱ τοιοῦτοι τάς ἐντολάς τοῦ Θεοῦ ἐφύλαξαν μέχρι θανάτου, ἐπώλησαν τά ὑπάρχοντα αὐτῶν καί διένειμαν τοῖς πτωχοῖς, ἠκολούθησαν τῷ Χριστῷ διά τῆς τῶν πειρασμῶν ὑπομονῆς, ἀπώλεσαν τάς ἑαυτῶν ψυχάς ἕνεκεν τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ ἐν τῷ κόσμῳ καί εὗρον αὐτάς εἰς ζωήν αἰώνιον.
Εὑρόντες δέ τάς ἑαυτῶν ψυχάς, ἐν φωτί νοητῷ εὗρον αὐτάς καί οὕτως ἐν τῷ φωτί τούτῳ εἶδον τό ἀπρόσιτον φῶς, αὐτόν τόν Θεόν, κατά τό γεγραμμένον˙ «ἐν τῷ φωτί σου ὀψόμεθα φῶς».
Πῶς οὖν ἔστιν εὑρεῖν τινα ἥν ἔχει ψυχήν, πρόσεχε!
Ἡ ἑκάστου ψυχή ἐστίν ἡ δραχμή ἥν ἀπώλεσεν οὐχ ὁ Θεός ἀλλ᾿ ἡμῶν ἕκαστος ἐν τῷ σκόστει τῆς ἁμαρτίας βυθίσας ἑαυτόν.
Ὁ δέ Χριστός, τό ὄντως φῶς, ἐλθών καί τούς ζητοῦντας αὐτόν συναντῶν, ὡς οἶδε μόνος αὐτός, ἰδεῖν ἑαυτόν αὐτοῖς ἐχαρίσατο.

ΟΣΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ

Διαβάστε περισσότερα στόν σύνδεσμο link:
http://tinyurl.com/lrgmtaj