15 Αυγ 2019

Ένας σπουδαίος σινεφίλ, συγγραφέας, δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου, ο Γιώργος Μπράμος


Στην μνήμη του Γείτονα Γιώργου 
Μπράμου που έφυγε έτσι ξαφνικά...

Καλό Ταξίδι Γιώργο... 
† Καλό Παράδεισο †


Βράδυ Τετάρτης του Δεκαπενταύγουστου 2019, έφυγε από την ζωή ο δημοσιογράφος, συγγραφέας και σπουδαίος κριτικός κινηματογράφου Γιώργος Μπράμος, σε ηλικία 67 ετών. Ο θάνατος του επήλθε καθ' οδόν προς το νοσοκομείο, μετά από δυσφορία που αισθάνθηκε το βράδυ της Τετάρτης 14 Αυγούστου.

Μεταξύ των σημαντικών θέσεων που υπηρέτησε ήταν και αυτή του ειδικού συμβούλου για θέματα πολιτιστικού και ψυχαγωγικού περιεχομένου στην ΕΡΤ από το 2002 μέχρι το 2008.

Ο Γιώργος Μπράμος γεννήθηκε το 1952 στην Τρίπολη και σπούδασε Νομικά και Κινηματογράφο στην Αθήνα και την Ιταλία. Εργάστηκε στις εφημερίδες «Αυγή», στην «Καθημερινή», «Ελευθεροτυπία» και στην ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος». Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί μεταξύ άλλων στα περιοδικά «Σύγχρονος Κινηματογράφος», «Τέταρτο», «Αντί» κ.α. Έχει εκδώσει μυθιστορήματα και μονογραφίες.

Διετέλεσε αρχισυντάκτης και μέλος της Συντακτικής Επιτροπής της «Αυγής» (1980-1988), Διευθυντής Ενημέρωσης στην ΕΤ-2 (1989-1990), Διευθυντής Ελληνικού Προγράμματος στο MEGA (1994-2001), Συντονιστής Προγράμματος στην ΕΡΤ (2002-2008).

Συνεργάστηκε στα σενάρια των ταινιών «Καλή πατρίδα σύντροφε» του Λευτέρη Ξανθόπουλου (Ειδικό βραβείο στο Φεστιβάλ Λοκάρνο), «Ήταν ένας ήσυχος θάνατος» της Φρίντας Λιάππα (Α' βραβείο Φεστιβάλ Σαν Σεμπαστιάν), «Ο κλοιός» του Κώστα Κουτσομύτη (Βραβείο σεναρίου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), «Ξένια» του Πατρίς Βιβάνκο, «Terra incognita» του Γιάννη Τυπάλδου (Βραβείο σεναρίου του Υπουργείου Πολιτισμού), «Οι τρεις εποχές» της Μαρίας Ηλιού.

Έγραψε δοκίμια για τον κινηματογράφο, μονογραφίες σκηνοθετών και συμμετείχε σε πολλές συλλογές διηγημάτων. Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα «Μαύρα μάτια» (1999) και «Το ψέμα του λύκου» (2013) όπως και τις συλλογές διηγημάτων «Βρεγμένο ρούχο» (1993) και «Άσπρα γένια» (2006), όλα στον Καστανιώτη. Τα «Μαύρα μάτια» έχουν μεταφραστεί στα Ιταλικά από την Λουκία Μαρκεζέλι και κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Crocetti.

Στην διάρκεια της Δικτατορίας ήταν μέλος του Πατριωτικού Αντιδικτατορικού Μετώπου (ΠΑΜ) και της Αντιδικτατορικής Οργάνωσης «Ρήγας Φεραίος» και στην μεταπολίτευση της ΕΚΟΝ «Ρήγας Φεραίος» και του ΚΚΕ εσ.



Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ και ΕΡΤ

Ο Τέλλος Φίλης έγραψε: Ένας σπουδαίος σινεφίλ, ο άνθρωπος για χρόνια πίσω από τις εξαιρετικές κινηματογραφικές επιλογές της Δημόσιας Τηλεόρασης που εκπαίδευσε μια ολόκληρη γενιά κινηματογραφόφιλων κι ένας σεμνός δημοκρατικός άνθρωπος. Ένας Ρήγας παλαιάς κοπής. Ένας ευπατρίδης.

Γιώργος Μπράμος

Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ (biblionet.gr/author)
(2017) Ανάμεσα στους τοίχους, Εκδόσεις Καστανιώτη
(2013) Το ψέμα του λύκου, Εκδόσεις Καστανιώτη
(2006) Άσπρα γένια, Εκδόσεις Καστανιώτη
(1999) Ότσι τσιόρνιγια (Μαύρα μάτια), Εκδόσεις Καστανιώτη
(1993) Βρεγμένο ρούχο, Εκδόσεις Καστανιώτη

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
(2007) Ελληνικά εγκλήματα, Εκδόσεις Καστανιώτη
(2005) Vivere pericolosamente, Αντίκτυπος
(2005) Αντουανέττα Αγγελίδη, Αιγόκερως
(2004) Η μετανάστευση στον κινηματογράφο, Εκδόσεις Παπαζήση [εισήγηση]
(2004) Μάνος Ζαχαρίας: Ένας σκηνοθέτης παθιασμένος με την Ελλάδα, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης [κείμενα, επιμέλεια]
(2002) Commedia all' Italiana, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
(2002) Οπτικοακουστική κουλτούρα: Όψεις του νέου ελληνικού κινηματογράφου, Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών
(2001) Luchino Visconti, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
(2000) Jules Dassin, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
(1997) Claude Chabrol, Εκδόσεις Καστανιώτη
(1997) Pier Paolo Pasolini, Αιγόκερως
(1995) Nanni Moretti, Εκδόσεις Καστανιώτη
(1995) Κινηματογράφος '94, Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ)
(1995) Φρίντα Λιάππα, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
(1994) Ναγκίσα Όσιμα, Εκδόσεις Καστανιώτη
(1993) Παύλος Ζάννας, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 

Λοιποί τίτλοι (2008) Συλλογικό έργο, Μάνος Ζαχαρίας: Ο ταξιδιώτης της μνήμης, Αιγόκερως [επιμέλεια]

ΚριτικογραφίαΤο «Κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου, η ήττα και τα αίτια της κακοδαιμονίας, "Η Καθημερινή", 17.1.2009

Έπαιξε ως ηθοποιός:
Τα Οπωροφόρα της Αθήνας του Νίκου Παναγιωτόπουλου
Λούφα και παραλλαγή: Σειρήνες στη στεριά του Νίκου Περάκη
H κόρη του Ρέμπραντ του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Συνεργάστηκε με κείμενά του στις μονογραφίες 
του Thessaloniki International Film Festival: 
1993 Παύλος Ζάννας
1994 Ναγκίσα Όσιμα
1995 Φρίντα Λιάππα
1995 Nanni Moretti
1997 Claude Chabrol
1997 Pier Paolo Pasolini
2000 Jules Dassin
2001 Luchino Visconti
2002 Commedia all’ Italiana
2004 Η μετανάστευση στον κινηματογράφο
2004 Μάνος Ζαχαρίας 2005 Αντουανέτα Αγγελίδη.

Γιώργος Μπράμος: Συνέντευξη
13 Σεπτεμβρίου 2017 diastixo.gr


Ο Γιώργος Μπράμος γεννήθηκε το 1952 στην Τρίπολη. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου σε εφημερίδες και περιοδικά. Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα Ότσι τσιόρνιγια [Μαύρα μάτια] (1999) και Το ψέμα του λύκου (2013) και τις συλλογές διηγημάτων Βρεγμένο ρούχο (1993), Άσπρα γένια (2006) και την πιο πρόσφατη Ανάμεσα στους τοίχους, όλα από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Ο Εμφύλιος πρωταγωνιστεί στα περισσότερα από τα δεκατρία διηγήματά σας. Κυριαρχεί, θα έλεγε κανείς, αλλά αναρωτιέμαι, καλά εμείς που γαλουχηθήκαμε με αυτή την κατάρα – τα νεότερα παιδιά, όμως; «Οι γιοι που δεν έζησαν την αγριότητα αυτή», που σας διαβάζουν, τι πιστεύετε ότι εισπράττουν από όλη αυτή τη δυστυχία;

Πολλοί αποφαίνονται πως το θέμα του Εμφυλίου είναι «βαρετό και παρωχημένο». Θεωρούν ότι αυτό, το καθοριστικό για την πορεία της μεταπολεμικής Ελλάδας τραύμα ανήκει σε ένα Αριστερό «μελόδραμα». Προσπάθησα να δω, μες στην μικροϊστορία, πτυχές του δράματος, που αφορούν τον ανθρώπινο χώρο στο σύνολό του. Για παράδειγμα στην «Αφωνία» κυριαρχεί ο εσωτερικός σπαραγμός της Αριστεράς και στις «Στάχτες της μάνας» η ανατροπή των βεβαιοτήτων περί καλού και κακού. Ο άνθρωπος είναι ταυτόχρονα τέρας και άγγελος.
  • Θεωρώ ότι η εκδικητικότητα της μετεμφυλιακής Δεξιάς ήταν εξίσου τυφλή και αδιέξοδη με τον δογματισμό και την επιθετικότητα της Αριστεράς του Εμφυλίου. Κανείς δεν μπορεί να διεκδικήσει την αθωότητα.
Θεωρώ ότι η εκδικητικότητα της μετεμφυλιακής Δεξιάς ήταν εξίσου τυφλή και αδιέξοδη με τον δογματισμό και την επιθετικότητα της Αριστεράς του Εμφυλίου. Κανείς δεν μπορεί να διεκδικήσει την αθωότητα. Πολιτικά κρατάω την πραγματικά γενναία και βαθιά σοφή στάση του Ηλία Ηλιού και της προδικτατορικής ΕΔΑ που προσανατόλισε την Αριστερά στη δημοκρατική διεκδίκηση και την απάλλαξε από τον τυχοδιωκτισμό της σταλινικής αντίληψης.

Οι ήρωες σας όλοι, στην ουσία αντιήρωες, κινούνται εν πολλοίς στη σκληρή ελληνική επαρχία, «μεροδούλι, μεροφάι, ίδια και απαράλλακτη η πικρή ζωή τους». Είναι όλοι τους, σχεδόν, απελπισμένοι. Προς τι αυτή η τόσο απαισιόδοξη ματιά στη ζωή; Δεν υπάρχουν και ρωγμές –έστω– χαράς;

Θα αναφερθώ, για πολλοστή φορά, στη ρήση του Ερνέστο Σάμπατο: «Οι απαισιόδοξοι είναι οι πρώην αισιόδοξοι που εύχονται να διαψευστούν». Δεν πιστεύω στους ακίνητους ανθρώπους, στους τρυφηλούς και τους ουδέτερους. Είναι βυθισμένοι στην πλήξη και την αδιαφορία. Με ενδιαφέρουν οι χαμένοι, οι απελπισμένοι, που παρ΄ όλα αυτά διεκδικούν με λύσσα ένα κομματάκι ζωής. Η απαισιοδοξία που, όπως διαπιστώνετε, διατρέχει το βιβλίο προσπαθώ να είναι λυτρωτική, να φαίνεται λίγο φως στο σκοτάδι.

«Υπάρχει μεγάλος έρωτας; Διαρκεί; Πότε πεθαίνει; Τι αφήνει πίσω του;» αναρωτιέται ό ήρωάς σας σε μία από τις λιγότερο λυπημένες ιστορίες σας, στο «Βήμα της χορεύτριας». Σήμερα, στα εξήντα πέντε σας χρόνια, τι πιστεύετε; Υπάρχει τελικά αυτός ο ένας και μοναδικός μεγάλος έρωτας;

Ο μεγάλος έρωτας είναι σαν τα μεγάλα οράματα. Αυτοκαταστροφικός από τη γέννησή του. Δεν θέλω να κάνω απολογισμούς και να ολοφύρομαι μπροστά σε χαμένους έρωτες και προδομένες αγάπες. Η ζωή είναι για να την πιάνεις από τα κέρατα. Αν τα καταφέρεις, τα κατάφερες. Αγαπήθηκα, αγάπησα, πρόδωσα, νικήθηκα, νίκησα κάποιες σπάνιες φορές. Τι να την κάνω τη σούμα; Την αφήνω για τους λογιστές.
  • Τόσα χρόνια μες στη λάντζα της επιβίωσης είχα αφήσει πίσω μου πολλά. Τώρα ξαναβρίσκω τη λογοτεχνία, το διάβασμα, προσπαθώ να αναπληρώσω τα κενά μου. Διαβάζω, διαβάζω, διαβάζω. Ακόμα περπατάω, χαζεύω, ανακαλύπτω. Δεν νοσταλγώ. Χωρίς να παλιμπαιδίζω διεκδικώ μια καινούρια νεότητα.
Όμως και ο ξενιτεμός σάς απασχολεί πολύ στα διηγήματα σας. Τελικά, παρά το ότι η προσφυγιά είναι στο πετσί μας, είμαστε στην ουσία αλληλέγγυοι με τους ξένους που πήραν σήμερα τον παλιό δικό μας ρόλο;

Οι πρόσφυγες της Μικρασιατικής τραγωδίας δεν αντιμετώπισαν στην Ελλάδα δυσφορία και απομόνωση; O Σπάικ Λι έχει δώσει στις ταινίες του φοβερές τοιχογραφίες για τον εσωτερικό ρατσισμό των έγχρωμων Αμερικανών, η αποστροφή των μικροαστών και μεσοαστών, που ενσωματώθηκαν, απέναντι στους απόκληρους και φτωχούς που ζουν στις παρυφές της αμερικανικής κοινωνίας. Στα δικά μας ας θυμηθούμε την υποδοχή της σημερινής Ελλάδας στα «αδέλφια» μας από την Αλβανία και τον σοβιετικό Πόντο. Οι άνθρωποι δεν ξεχνούν και απωθούν τις προηγούμενες συμφορές τους.

Αφιερώνετε το «Ανάμεσα στους τοίχους» στον εξαιρετικό Ανταίο Χρυσοστομίδη, που έχει περάσει εδώ και καιρό στην αντίπερα όχθη. Τι σας συνέδεε μαζί του; Συναδελφικότητα, φιλία καρδιάς;

Με τον Ανταίο είχα σχέση ζωής. Είχαμε συναντηθεί στην Ιταλία, την περίοδο της χούντας, είμαστε μαζί στην αντιδικτατορική αντίσταση. Αλλά συνδεθήκαμε στενά σε πνευματικές αναζητήσεις, στην ανήσυχη προσέγγιση του κινηματογράφου και της λογοτεχνίας. Κάναμε μεγάλα ταξίδια, είδαμε άλλους τόπους, σχεδιάσαμε τις «Κεραίες της εποχής μας», της πιο ουσιαστικής εκπομπής τής κατά τα άλλα ράθυμης δημόσιας τηλεόρασης. Δεν φαντάστηκα πως, τόσο απρόσμενα και τόσο σκληρά, όλα αυτά θα κόβονταν πάνω στην ακμή της δημιουργικής πορείας του φίλου μου.

Σήμερα, εκτός από τα γραπτά σας, πώς διαχειρίζεστε τον χρόνο σας, την καθημερινότητά σας;

Τόσα χρόνια μες στη λάντζα της επιβίωσης είχα αφήσει πίσω μου πολλά. Τώρα ξαναβρίσκω τη λογοτεχνία, το διάβασμα, προσπαθώ να αναπληρώσω τα κενά μου. Διαβάζω, διαβάζω, διαβάζω. Ακόμα περπατάω, χαζεύω, ανακαλύπτω. Δεν νοσταλγώ. Χωρίς να παλιμπαιδίζω διεκδικώ μια καινούρια νεότητα. Θα την έλεγα νεότητα της εμπειρίας, της ενοχής, του πλούτου της ζωής που, όπως συμβαίνει σε όλους, ξέφυγε και μένα μέσα από τα χέρια. Σκεφτείτε πως ακόμα εξοργίζομαι με την πολιτική κατάσταση, μου τη δίνει ο Καμμένος, δεν μπορώ να κατανοήσω τη συμμαχία του ΣΥΡΙΖΑ, που ομνύει στο όνομα της Αριστεράς, με τον πιο καθυστερημένο και αστείο Έλληνα πολιτικό (ελπίζω να μη δούμε και τον Λεβέντη συγκυβερνήτη).

Τις ιστορίες σας πώς τις ξεκινάτε; Βλέπετε π.χ. κάτι στον δρόμο ξαφνικά, ακούτε τυχαία μια κουβέντα και την προχωράτε όπως θέλετε εσείς;

Τις περισσότερες ιστορίες τις δουλεύω μέσα μου για καιρό. Έχω ορισμένες συγκεκριμένες περιοχές που με απασχολούν. Εμφύλιος, αντιδικτατορική αντίσταση, προδοσία του έρωτα και της αγάπης, γεράματα και ανημποριά. Βέβαια κανένα θέμα και καμιά προσέγγιση δεν είναι πρωτότυπα. Όλα έχουν ειπωθεί. Οι ελάσσονες, όπως εγώ, το μόνο που κάνουν είναι η συντήρηση των κατακτημένων μορφών και σκέψεων από τους άλλους, τους σημαντικούς και τους μεγάλους.

Κλείνοντας, σας λείπουν καθόλου εκείνα τα πρωινά στις κινηματογραφικές προβολές; Το σινεμά συνεχίζει να «γεμίζει» τη ζωή σας;

Στον κινηματογράφο ήμουνα λαθρεπιβάτης. Επειδή δεν είχα δημιουργική σχέση, αλλά έκρινα τις δουλειές των άλλων, ένιωθα ένα κενό, ήξερα πως πρόδιδα την πραγματική μου περιπέτεια που ήταν η λογοτεχνία. Τώρα πια δεν είμαι συστηματικός θεατής του σινεμά. Βαριέμαι λίγο αυτή την «επιγονική» υφή του, την επαναληπτικότητά του. Όταν συναντώ όμως τον Κιαροστάμι, τον Λόουτς, κάποιους Ασιάτες και Ρώσους κινηματογραφιστές και σχεδόν όλους τους Ιρανούς, έχω πάλι το ρίγος της ανακάλυψης, ίδιο, όταν άγουροι, μαζί με τον Ανταίο, συναντούσαμε τους μεγάλους Ιταλούς, τον Φελλίνι, τον Βισκόντι, τον Αντονιόνι, τον Ντε Σίκα, τον Μονιτσέλι – πώς να τους αναφέρω όλους;

Και έχοντας γράψει στο παρελθόν σενάρια για τον κινηματογράφο, ποια η γνώμη σας για κάποια «ιδιαίτερα» σημερινά ελληνικά έργα που διχάζουν το κοινό στις αίθουσες αλλά αποθεώνονται στα φεστιβάλ;


Η ενασχόλησή μου με σενάρια ήταν περισσότερο τεχνική. Ήμουν, για να χρησιμοποιήσω μια έκφραση του μεγάλου Ζαβατίνι, ένας «καφετζής», υποτακτικός στη σκηνοθετική αντίληψη. Όσο για τον σημερινό ελληνικό κινηματογράφο, δεν έχω ακόμα διαμορφώσει μια σταθερή και απόλυτα τεκμηριωμένη άποψη.

Γιώργος Μπράμος: Ανάμεσα στους τοίχους, εκδ. Καστανιώτης 208 σελ. ISBN 978-960-03-6150-6 Τιμή: €10,60.


Μέλος της Συντακτικής Επιτροπής της "Αυγής" τη 
δεκαετία του '80 / Στα 67 "έφυγε" ο Γιώργος Μπράμος

18.08.19 20:00 Εφημερίδα «Η ΑΥΓΗ Α.Ε.» ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ


Μέλος της Συντακτικής Επιτροπής της "Αυγής" τη δεκαετία του '80. Αγωνιστής του αντιδικτατορικού αγώνα και της Ανανεωτικής Αριστεράς, δημοσιογράφος, κριτικός κινηματογράφου, συγγραφέας, σεναριογράφος

Ένας δικός μας άνθρωπος, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής της "Αυγής" τη δεκαετία του '80, ο Γιώργος Μπράμος έφυγε τον Δεκαπενταύγουστο σε ηλικία μόλις 67 ετών. Ο θάνατός του επήλθε καθ' οδόν προς το νοσοκομείο, μετά από δυσφορία που αισθάνθηκε το βράδυ της Τετάρτης 14 Αυγούστου. Γεννημένος το 1952 στην Τρίπολη, σπούδασε νομικά και κινηματογράφο στην Αθήνα και την Ιταλία. Στη διάρκεια της δικτατορίας ήταν μέλος του Πατριωτικού Αντιδικτατορικού Μετώπου (ΠΑΜ) και της Αντιδικτατορικής Οργάνωσης "Ρήγας Φεραίος", ενώ κατά τη Μεταπολίτευση ήταν μέλος της ΕΚΟΝ "Ρήγας Φεραίος" και του ΚΚΕ Εσωτερικού.

Δημοσιογράφος, συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου, εκτός από την "Αυγή" -όπου διετέλεσε αρχισυντάκτης και μέλος της Συντακτικής Επιτροπής από το 1980 έως το 1988-, ο Γιώργος Μπράμος εργάστηκε στην "Καθημερινή", την "Ελευθεροτυπία" και την ηλεκτρονική έκδοση του "Βήματος". Εργάστηκε επίσης ως διευθυντής ενημέρωσης στην ΕΤ2 (1989-1990), διευθυντής ελληνικού προγράμματος στο Mega (1994-2001) και συντονιστής προγράμματος στην ΕΡΤ (2002-2008). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί μεταξύ άλλων εμβληματικά περιοδικά "Σύγχρονος Κινηματογράφος", "Τέταρτο", "Αντί" κ.ά.

Ως άνθρωπος του πολιτισμού, ο Γιώργος Μπράμος συνεργάστηκε στα σενάρια των ταινιών "Καλή πατρίδα σύντροφε" του Λευτέρη Ξανθόπουλου (τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο), "Ήταν ένας ήσυχος θάνατος" της Φρίντας Λιάππα (Α’ βραβείο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν), "Ο κλοιός" του Κώστα Κουτσομύτη (Βραβείο Σεναρίου του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), "Ξένια" του Πατρίς Βιβάνκο, "Terra incognita" του Γιάννη Τυπάλδου (Βραβείο Σεναρίου του υπουργείου Πολιτισμού), "Οι τρεις εποχές" της Μαρίας Ηλιού.

Παράλληλα, εξέδωσε τα μυθιστορήματα "Μαύρα μάτια" (1999) και "Το ψέμα του λύκου" (2013) όπως και τις συλλογές διηγημάτων "Βρεγμένο ρούχο" (1993) και "Άσπρα γένια" (2006), όλα στις εκδόσεις Καστανιώτη. Τα "Μαύρα μάτια" έχουν μεταφραστεί στα ιταλικά από την Λουκία Μαρκεζέλι και κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Crocetti. Έγραψε επίσης δοκίμια για τον κινηματογράφο και μονογραφίες σκηνοθετών.

Θλίψη από τον ΣΥΡΙΖΑ

Μνημονεύοντας τη σημαντική αντιδικτατορική δράση του, την πορεία του στην Αριστερά και το σημαντικό έργο που προσέφερε στον χώρο του πολιτισμού, ο ΣΥΡΙΖΑ αποχαιρέτησε "με θλίψη τον δημοσιογράφο, συγγραφέα και κριτικό κινηματογράφου Γιώργο Μπράμο", εκφράζοντας τα θερμά συλλυπητήρια του κόμματος στους οικείους του.

Αντίο, Γιώργο, και καλό σου ταξίδι...


Γενέθλια της «Αυγής», Αύγουστος του 1985. Από αριστερά: Βουλέλης, Παπαδόπουλος. Μπανιάς, Χρυσοστομίδης, Βερυκάκη, Καρράς, Νιάκας, Μαργαρίτης, Ματζουράνης, Μπράμος, Δημόπουλος, Μέρμυγκας, Βουτσάς, Βενέτης, Σταύρακας, Μαυροειδής, Τσουπαρόπουλος, Βουρνάς, Καζάντζα

Αποχαιρετάμε τον Γιώργο Μπράμο. Τον χάσαμε ξαφνικά και νωρίς. Ο Γιώργος Μπράμος διέσχισε όλη τη σύγχρονη Ιστορία της Ελλάδας. Έκανε πολλά στο αντιδικτατορικό κίνημα και μετά στη Μεταπολίτευση πρόσφερε πολλά μέσα από την "Αυγή" και την ενεργό συμμετοχή του στην ανανεωτική Αριστερά.

Είχε πάει στο Γύθειο, στον καλό του φίλο Δ. Κούνη, για τριήμερο. Αισθάνθηκε δυσφορία. Δεν πρόλαβε να φτάσει στο νοσοκομείο στη Σπάρτη. «Έφυγε» στα χέρια του φίλου του...

Ο Γιώργος Μπράμος διέσχισε όλη τη σύγχρονη Ιστορία της Ελλάδας. Στον αντιδικτατορικό αγώνα με το ΠΑΜ και τον "Ρήγα Φεραίο" στην Ιταλία. Συνεργάστηκε με την οργάνωση του PCI. Εκτέλεσε δύσκολες και μυστικές αποστολές πηγαινοερχόμενος στην Ελλάδα στα χρόνια της χούντας. Στενός συνεργάτης του Θ. Τσούκα, του έμπιστου του Μ. Θεοδωράκη στην Ιταλία. Μέλος του "Ρήγα" και του ΚΚΕ Εσωτ. στη Μεταπολίτευση. Στον Συνασπισμό και στη ΔΗΜ.ΑΡ. στη συνέχεια.

Στην "Αυγή", μέλος της Συντακτικής Επιτροπής και αρχισυντάκτης από το 1980 έως το 1988. Ήταν υπεύθυνος της πρώτης σελίδας. Ιστορικές σελίδες για την πορεία της χώρας και τα γεγονότα αυτής της περιόδου. Είχε μεγάλη γενναιοδωρία προς τους φίλους και τους νέους δημοσιογράφους. Ήταν δάσκαλος χωρίς να το δείχνει. Φίλος και συνεργάτης με τους νέους. Πάντα κοντά τους. Έπαιρνε το βάρος και την ευθύνη πάνω του, δεν τα μετέθετε, ούτε μετέδιδε "άγχος".

Στην ΕΡΤ, όπου εργάστηκε από το 2002 μέχρι το 2008, το Γραφείο Συντονισμού Προγράμματος, του οποίου είχε την ευθύνη, ήταν φυτώριο. Και εδώ πάνω απ' όλα γενναιόδωρος. Το γραφείο ήταν και σχολείο για τους νέους. Για το διάβασμα, για τον κινηματογράφο, για τον προγραμματισμό της τηλεόρασης. Πίσω από την πόρτα του γραφείου υπήρχε μια επιγραφή με κεφαλαία. Σ.Α.Σ.Π., δηλαδή Σύντομος, Ακριβής, Σαφής και Πλήρης, για τα κείμενα που έπρεπε να γίνουν και να φύγουν.

Αξίζει να αναφερθούμε σε μια όχι και τόσο γνωστή δουλειά του. Κατέγραψε με τον Λ. Ξανθόπουλο την ιστορία για το κινηματογραφικό συνεργείο του Δημοκρατικού Στρατού. Είχαν πάρει μεγάλη συνέντευξη από τον Μάνο Ζαχαριά. Εκδόθηκε από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ένα μικρό βιβλιαράκι.

Ο Γιώργος Μπράμος πρόσφερε στον αγώνα για τη δημοκρατία. Έκανε πολλά στο αντιδικτατορικό κίνημα και μετά στη Μεταπολίτευση πρόσφερε πολλά μέσα από την "Αυγή" και την ενεργό συμμετοχή του στην ανανεωτική Αριστερά. Συνεισφορά πλούσια με την εργασία, το παράδειγμά του, τις ιδέες, τις απόψεις, τη συμμετοχή του στα σενάρια ταινιών, τα γραπτά του και τα βιβλία του.

Έφυγε απρόσμενα και νωρίς. Μας άφησε μια σπουδαία παρακαταθήκη με τον αγώνα του για τη Δημοκρατία και την Αριστερά, με τη δουλειά του στη μαχόμενη δημοσιογραφία και την προσφορά του στον πολιτισμό.

Εμείς στην "Αυγή", παλιοί και νεότεροι, δεν θα τον ξεχάσουμε.

Αντίο, Γιώργο, και καλό σου ταξίδι...

"H ΑΥΓΗ"
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ ανακοίνωσε ότι η πολιτική κηδεία του Γιώργου Μπράμου θα γίνει την Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2019, στις 16:00, στο Α' Κοιμητήριο Αθηνών. Παράκληση της οικογένειας, αντί στεφάνων, τα χρήματα να δοθούν στο «Χαμόγελο του Παιδιού».

Νίκος Τσαγκρής 21 Αυγούστου 2019: Τέσσερις ακριβώς είμαστε (παρέα με τη Βίκυ) στην είσοδο του Α' νεκροταφείου, για την κηδεία του φίλου μας του Μπράμου.

Μετά βίας περάσαμε ανάμεσα στον συνωστισμένο - στη στενωπό που αφήνουν τα υφασμάτινα σκέπαστρα των έργων του περιστυλίου - κόσμο. Σπρώχνοντας και ζητώντας αμήχανες συγνώμες δεξιά - αριστερά, καταφέραμε να μπούμε στη μικρή αίθουσα που ήταν εκτεθειμένο το φέρετρο.

Γύρω του στέκονταν όρθιοι, αμίλητοι, σκυθρωποί, συγγενείς, γνωστοί και φίλοι, περιμένοντας να αρχίσει η τελετή, προφανώς. Αμέσως με κατέλαβε η ιδέα ότι ο Γιώργος δεν ήταν εκεί!.

- Έλα, φεύγουμε, πάμε σπίτι, είπα στη Βίκυ. Εκείνη συμφώνησε: έτσι κι αλλιώς οι κηδείες δεν ταιριάζουν στους φίλους μας. Πόσο μάλλον στον Γιώργο...


facebook/KemesCinema 15 Αυγούστου 2019Στην μνήμη του συναδέλφου Γιώργου Μπράμου που ήταν εξειδικευμένος στο ιταλικό πολιτικό σινεμά. 20 ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΙΤΑΛΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ’70 

1. Υπεράνω πάσης υποψίας (Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto, 1970) Σκηνοθεσία: Έλιο Πέτρι. Ένα υψηλόβαθμο στέλεχος του πολιτικού τμήματος της ασφάλειας δολοφονεί την ερωμένη του απολαμβάνοντας την κάλυψη της υπηρεσίας του.
2. Η εξομολόγηση ενός αστυνομικού (Confessione di un commissario, 1971) Σκηνοθεσία: Νταμιάνο Νταμιάνι. Ένας αστυνομικός προσπαθεί να παγιδεύσει έναν αδίστακτο εργολάβο οικοδομών και έρχεται σε σύγκρουση με το δικαστικό σύστημα.
3. Σάκο και Βαντσέτι (Sacco e Vanzetti, 1971) Σκηνοθεσία: Τζουλιάνο Μοντάλντο. Η πολύκροτη δίκη δύο Ιταλών αναρχικών στις ΗΠΑ του Μεσοπολέμου.
4. Κλειστή υπόθεση (L’istruttoria e chiusa: dimentichi, 1971) Σκηνοθεσία: Νταμιάνο Νταμιάνι. Ένας μεγαλοαρχιτέκτονας φυλακίζεται για πλημέλλημα και βιώνει την πραγματικότητα του σωφρονιστικού συστήματος.
5. Κάτω τα κεφάλια (Giu la testa, 1971) Σκηνοθεσία: Σέρτζιο Λεόνε. Ένας δυναμιτιστής του ΙΡΑ καταφεύγει στο Μεξικό κατά τη διάρκεια της μεξικάνικης επανάστασης.
6. Η εργατική τάξη πάει στον παράδεισο (La classe operaia va in paradiso, 1971) Σκηνοθεσία: Έλιο Πέτρι. Ένας εργασιομανής εργάτης εργοστασίου οδηγείται σταδιακά στην παράνοια.
7. Υπόθεση Ματέι (Il caso Mattei, 1972) Σκηνοθεσία: Φραντσέσκο Ρόζι. Το παρασκήνιο του θανάτου ενός διακεκριμένου εκπροσώπου της ιταλικής βιομηχανίας καυσίμων.
8. Βιασμός στην πρώτη σελίδα (Sbatti il mostro in prima pagina, 1972) Σκηνοθεσία: Μάρκο Μπελόκιο. Ένας εκδότης εφημερίδας προσπαθεί να καλύψει το έγκλημα μιας φασιστικής οργάνωσης.
9. Θέλουμε τους κολονέλλους (Vogliamo I Colonnelli, 1973) Σκηνοθεσία: Μάριο Μονιτσέλι. Το χιουμοριστικό χρονικό ένος υποθετικού φασιστικού πραξικοπήματος.
10. Η ιδιοκτησία δεν είναι πια κλοπή (La proprieta non e piu un furto, 1973) Σκηνοθεσία: Έλιο Πέτρι. Ανατομία του τραπεζικού συστήματος μέσα από την καθημερινότητα ενός τραπεζοϋπαλλήλου.
11. Ρεβόλβερ (Revolver, 1973) Σκηνοθεσία: Σέρτζιο Σολίμα. Ένας δραπέτης και ο αστυνομικός που τον καταδιώκει μπλέκουν σε υπόθεση δολοφονίας προς συμφέρον πολυεθνικών εταιρειών.
12. Η τιμωρία και το τέλος ενός δικτάτορα (Mussolini ultimo atto, 1974) Σκηνοθεσία: Κάρλο Λιτσάνι. Οι τελευταίες μέρες του Μπενίτο Μουσολίνι λίγο πριν την εκτέλεσή του από τους παρτιζάνους.
13. Ο θάνατος ενός επιθεωρητή (Perche si uccide un magistrato, 1975) Σκηνοθεσία: Νταμιάνο Νταμιάνι. Ένας εισαγγελέας αμφιβόλου ηθικής δολοφονείται ύστερα από τη στοχοποίησή του μέσα από μια ταινία.
14. Ο ύποπτος (Il sospetto, 1975) Σκηνοθεσία: Φραντσέσκο Μασέλι. Η σύλληψη ενός παράνομου κομμουνιστή στην Ιταλία του Μουσολίνι.
15. Δολοφονίες διακεκριμένων (Cadaveri Eccellenti, 1976) Σκηνοθεσία: Φραντσέσκο Ρόζι. Ένας αστυνομικός ανακαλύπτει συνομωσία με στόχο την επιβολή φασιστικής δικτατορίας.
16. Μια σειρά δολοφονίες (Todo modo, 1976) Σκηνοθεσία: Έλιο Πέτρι. Τα μέλη της χριστιανοδημοκρατικής κυβέρνησης αποσύρονται σε ένα μοναστήρι όπου καταστρώνουν τα μελλοντικά τους σχέδια.
17. Ένα άχρηστο έγκλημα (Un delitto inutile, 1976) Σκηνοθεσία: Κάρλο Λιτσάνι. Η πορεία προς το έγκλημα μιας ομάδας νεαρών ακροδεξιών.
18. Φοβάμαι (Io ho paura, 1977) Σκηνοθεσία: Νταμιάνο Νταμιάνι. Ένας δικαστής ανακαλύπτει σύνδεση μεταξύ της μυστικής υπηρεσίας και των Ερυθρών Ταξιαρχιών.
19. Επιχείρηση Όγκρο (Ogro, 1979) Σκηνοθεσία: Τζίλο Ποντεκόρβο. Η βασκική τρομοκρατική οργάνωση ΕΤΑ αποφασίζει τη δολοφονία ενός πιθανού διαδόχου του δικτάτορα Φράνκο.
20. Ο Χριστός σταμάτησε στο Έμπολι (Cristo si e fermato a Eboli, 1979) Σκηνοθεσία: Φραντσέσκο Ρόζι. Ένας εξόριστος συγγραφέας της εποχής του Μουσολίνι ανακαλύπτει την ομορφιά της καθημερινής ζωής των απλών χωρικών. Kemes 15 Αυγούστου 2019 στις 9:43 μ.μ. 

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ για τον θάνατο του Γιώργου Μπράμου: Όπως τονίζεται στην συλλυπητήρια ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ για τον αιφνίδιο θάνατο του Γιώργου Μπράμου: Ο ΣΥΡΙΖΑ αποχαιρετά με θλίψη τον δημοσιογράφο, συγγραφέα και κριτικό κινηματογράφου Γιώργο Μπράμο. Ο Γ. Μπράμος ανέπτυξε σημαντική αντιδικτατορική δράση, ενώ στη μεταπολίτευση εντάχθηκε στις οργανώσεις της Αριστεράς, ΕΚΟΝ «Ρήγας Φεραίος» και ΚΚΕ Εσωτερικού. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, ενώ είχε προσφέρει σημαντικό έργο στο χώρο του πολιτισμού. 16/08/2019

Τα θερμά μας συλλυπητήρια στους οικείους του.
ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς

Αέναη επΑνάσταση | www.Sophia-Ntrekou.gr

Γιώργος Μπράμος (25.5.1952 – 15.8.2019) "ο λόγος τής γραφής ΙΙ"
σενάριο – σκηνοθεσία – φωτογραφία: Μιχάλης Αναστασίου
www.michalisanastasiou.com μουσική: Δημήτρης Φωτόπουλος
μοντάζ: Κωστής Νικολόπουλος
― το γύρισμα έγινε στις 3.2.2018 και η πρώτη προβολή
στις 14.4.2018, στο Κανάλι τής Βουλής












Γιώργος Μπράμος - Ανάμεσα στους τοίχους | IANOS 2017












Πέθανε ο δημοσιογράφος, συγγραφέας και κριτικός 
κινηματογράφου Γιώργος Μπράμος, σε ηλικία 67 ετών.













Ο Γιώργος Μπράμος στη ΝΕΤ (03/05/2012) 4 Μαΐ 2012 giorgosbramos Απόσπασμα της εκπομπής «Συμβαίνει Τώρα» την Τετάρτη, 2 Μαΐου 2012. Καλεσμένος και ο Γιώργος Μπράμος, υποψήφιος βουλευτής Α' Αθήνας με την ΔΗΜ.ΑΡ.


























ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΜΟΣ - ΑΣΠΡΑ ΓΕΝΙΑ
ΤΟΥ ΛΕΥΤΕΡΗ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ
GIORGOS MPRAMOS - ASPRA GENIA
LEFTERIS XANTHOPOULOS

Ο Γιώργος Μπράμος μιλάει στην Έλενα Χουζούρη
για την καθημερινή ζωή του μέσου ανθρώπου,
με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του "Άσπρα γένια"
από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Σκηνοθεσία:
Λευτέρης Ξανθόπουλος [Lefteris Xanthopoulos]













ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ 26/05/1995 Με την Λιάνα Κανέλλη
Καλεσμένοι Λάμπης Ταγματάρχης, Μάρθα Καραγιάννη,
Σταύρος Παράβας, Γιώργος Μπράμος, Θεόδωρος
Αδαμόπουλος, Παναγιώτης Γλυκοφρύδης