της Σοφίας Ντρέκου
Το βράδυ της 9ης Νοεμβρίου του 2019, έφυγε από τη ζωή η ιδιαίτερη και πολύπλευρη καλλιτέχνης, μια γυναίκα δυναμίτης στα θεμέλια του συστήματος, Σωτηρία Λεονάρδου.
Τα τελευταία χρόνια η Σωτηρία Λεονάρδου είχε προσβληθεί από μία σπάνια νευροεκφυλιστική ασθένεια, που της είχε προκαλέσει κινητικά προβλήματα και είχε επηρεάσει τις φωνητικές χορδές της. Λόγω της ασθένειας της αυτής, το τελευταίο χρονικό διάστημα είχε καθηλωθεί στο κρεβάτι.
Η σημαντικότερη στιγμή στην καριέρα της υπήρξε η συμμετοχή της στην εμβληματική ταινία του Κώστα Φέρρη «Ρεμπέτικο» στην οποία και ερμήνευσε συγκλονιστικά το τραγούδι σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και στίχους Νίκου Γκάτσου «Καίγομαι - Καίγομαι». Σαν ένα είδος παιδικού παιχνιδιού προς εκείνη, σε μια επίσκεψη του στο σπίτι τους στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ως φαίνεται, έτσι γεννιούνται τα μεγάλα τραγούδια, από τη διάθεση για παιχνίδι και όχι βάσει συνταγών και λοιπών στερεοτύπων.
Ας την απολαύσουμε, κάνοντας ΜΙΑΝ ΕΥΧΗ για
το Αιώνιο Ταξίδι της, στην Πύλη του Παραδείσου †
Ιδιαίτερη και πολύπλευρη καλλιτέχνης η Σωτηρία Λεονάρδου, αποτελεί μια αρκετά αξιόλογη περίπτωση στα καλλιτεχνικά πράγματα της χώρας, είτε οι δραστηριότητές της έχουν να κάνουν με το τραγούδι, είτε με το θέατρο και τον κινηματογράφο. Με αξιόλογες συνήθως επιλογές κι έχοντας μείνει μακριά από λογικές καριέρας, κάθε της καινούργια δουλειά έκρυβε ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Ας διαβάσουμε μια παλιότερη συνέντευξή της όπου φαίνεται η επιλεκτική και δυναμική προσωπικότητά της.
Τραγουδίστρια, ηθοποιός, συγγραφέας, σεναριογράφος, πάνω απ' όλα όμως μια Μεγάλη Ψυχή η Σωτηρία Λεονάρδου. Ανατρεπτική, με δυναμισμό που δεν βλέπεις πια στις μέρες μας, δούλευε όπως και όποτε αυτή θέλει, αλλά δεν ξεχνά ότι πάνω απ' όλα είναι άνθρωπος που βλέπει τριγύρω της, προβληματίζεται και πράττει! Μία φωνή Μεγαλείο, οι ερμηνείες της γεμάτες ηλεκτρισμό και πάθος, που μαζί με το αναμφισβήτητο ταλέντο της, σε συνταράσσουν. Μια γυναίκα-δυναμίτης στα θεμέλια του συστήματος, δεν συμβιβάζεται αλλά και δεν το βάζει κάτω!
Ξημερώματα στις 6 το πρωί της 15ης Φεβρουαρίου ήρθε στον κόσμο η Σωτηρία Λεονάρδου στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική, θέατρο, χορό και πολεμικές τέχνες. Υπήρξε μαθήτρια του Γιέρζυ Γκροτόφσκι (Πολωνός θεατρικός σκηνοθέτης. Θεωρείται καινοτόμος και «πατέρας» του σύγχρονου θεάτρου) στη Νότιο Ιταλία, παρακολούθησε σεμινάριο ινδικού θεάτρου Κατάκαλι στην Ινδία και «αφρικάνικη τελετουργική μαγεία στο θέατρο» στη Νότιο Αφρική όπου έζησε 4 χρόνια. Έχει συμμετάσχει σε πολλές συναυλίες με την ορχήστρα του Μίκη Θεοδωράκη. Επίσης συμμετείχε στις κασέτες του Νικόλα Άσιμου (Παράνομη κασέτα Νο.000008 και Το φανάρι του Διογένη).
Έγινε γνωστή αρχικά από τη συμμετοχή της στην ταινία Ρεμπέτικο του Κώστα Φέρρη, στην οποία πρωταγωνίστησε αλλά και συμμετείχε στη συγγραφή του σεναρίου. Έπαιξε επίσης στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Ακροπόλ» ενώ είναι σεναριογράφος του «An African Tale» και ιδρύτρια της θεατρικής σκηνής Cyber Scene.
Έφυγε από τη ζωή στις 9 Νοεμβρίου 2019.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε συλλυπητήρια ανακοίνωσή της για τον θάνατο της Σωτηρίας Λεονάρδου, αναφέρει τα εξής: «Η δυναμική παρουσία και ένα έντονο, μαγνητικό βλέμμα χαρακτήριζε τις ερμηνείες της Σωτηρίας Λεονάρδου στο τραγούδι, στον κινηματογράφο, στο θέατρο. Η παιδεία της ήταν ευρύτατη. Είχε επηρεαστεί από πολλές διαφορετικές κουλτούρες, είχε απορροφήσει στοιχεία από αυτές και τα είχε επεξεργαστεί στην εκφραστικότητά της. Η ερμηνεία της στο «Ρεμπέτικο» παραμένει εμβληματική για τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, από εκείνες που έχουν στοιχειώσει τη μεγάλη οθόνη. Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και στους φίλους της».
Το βράδυ της 9ης Νοεμβρίου του 2019, έφυγε από τη ζωή η ιδιαίτερη και πολύπλευρη καλλιτέχνης, μια γυναίκα δυναμίτης στα θεμέλια του συστήματος, Σωτηρία Λεονάρδου.
Τα τελευταία χρόνια η Σωτηρία Λεονάρδου είχε προσβληθεί από μία σπάνια νευροεκφυλιστική ασθένεια, που της είχε προκαλέσει κινητικά προβλήματα και είχε επηρεάσει τις φωνητικές χορδές της. Λόγω της ασθένειας της αυτής, το τελευταίο χρονικό διάστημα είχε καθηλωθεί στο κρεβάτι.
Η σημαντικότερη στιγμή στην καριέρα της υπήρξε η συμμετοχή της στην εμβληματική ταινία του Κώστα Φέρρη «Ρεμπέτικο» στην οποία και ερμήνευσε συγκλονιστικά το τραγούδι σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και στίχους Νίκου Γκάτσου «Καίγομαι - Καίγομαι». Σαν ένα είδος παιδικού παιχνιδιού προς εκείνη, σε μια επίσκεψη του στο σπίτι τους στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ως φαίνεται, έτσι γεννιούνται τα μεγάλα τραγούδια, από τη διάθεση για παιχνίδι και όχι βάσει συνταγών και λοιπών στερεοτύπων.
Ας την απολαύσουμε, κάνοντας ΜΙΑΝ ΕΥΧΗ για
το Αιώνιο Ταξίδι της, στην Πύλη του Παραδείσου †
Μια γυναίκα δυναμίτης στα θεμέλια του συστήματος
Ιδιαίτερη και πολύπλευρη καλλιτέχνης η Σωτηρία Λεονάρδου, αποτελεί μια αρκετά αξιόλογη περίπτωση στα καλλιτεχνικά πράγματα της χώρας, είτε οι δραστηριότητές της έχουν να κάνουν με το τραγούδι, είτε με το θέατρο και τον κινηματογράφο. Με αξιόλογες συνήθως επιλογές κι έχοντας μείνει μακριά από λογικές καριέρας, κάθε της καινούργια δουλειά έκρυβε ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Ας διαβάσουμε μια παλιότερη συνέντευξή της όπου φαίνεται η επιλεκτική και δυναμική προσωπικότητά της.
Τραγουδίστρια, ηθοποιός, συγγραφέας, σεναριογράφος, πάνω απ' όλα όμως μια Μεγάλη Ψυχή η Σωτηρία Λεονάρδου. Ανατρεπτική, με δυναμισμό που δεν βλέπεις πια στις μέρες μας, δούλευε όπως και όποτε αυτή θέλει, αλλά δεν ξεχνά ότι πάνω απ' όλα είναι άνθρωπος που βλέπει τριγύρω της, προβληματίζεται και πράττει! Μία φωνή Μεγαλείο, οι ερμηνείες της γεμάτες ηλεκτρισμό και πάθος, που μαζί με το αναμφισβήτητο ταλέντο της, σε συνταράσσουν. Μια γυναίκα-δυναμίτης στα θεμέλια του συστήματος, δεν συμβιβάζεται αλλά και δεν το βάζει κάτω!
Ξημερώματα στις 6 το πρωί της 15ης Φεβρουαρίου ήρθε στον κόσμο η Σωτηρία Λεονάρδου στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική, θέατρο, χορό και πολεμικές τέχνες. Υπήρξε μαθήτρια του Γιέρζυ Γκροτόφσκι (Πολωνός θεατρικός σκηνοθέτης. Θεωρείται καινοτόμος και «πατέρας» του σύγχρονου θεάτρου) στη Νότιο Ιταλία, παρακολούθησε σεμινάριο ινδικού θεάτρου Κατάκαλι στην Ινδία και «αφρικάνικη τελετουργική μαγεία στο θέατρο» στη Νότιο Αφρική όπου έζησε 4 χρόνια. Έχει συμμετάσχει σε πολλές συναυλίες με την ορχήστρα του Μίκη Θεοδωράκη. Επίσης συμμετείχε στις κασέτες του Νικόλα Άσιμου (Παράνομη κασέτα Νο.000008 και Το φανάρι του Διογένη).
Έγινε γνωστή αρχικά από τη συμμετοχή της στην ταινία Ρεμπέτικο του Κώστα Φέρρη, στην οποία πρωταγωνίστησε αλλά και συμμετείχε στη συγγραφή του σεναρίου. Έπαιξε επίσης στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Ακροπόλ» ενώ είναι σεναριογράφος του «An African Tale» και ιδρύτρια της θεατρικής σκηνής Cyber Scene.
Έφυγε από τη ζωή στις 9 Νοεμβρίου 2019.
«Δεν αισθάνομαι τραγουδίστρια. Καθόλου. Εγώ ερμηνεύω τον λόγο. Είτε αυτός είναι θεατρικός είτε κινηματογραφικός είτε μέσα από το τραγούδι», είχε δηλώσει σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Τα Νέα» το 2008. Για την Σωτηρία Λεονάρδου η ηθοποιία και το τραγούδι ήταν ένα πράγμα. «Ένα. Πάντα οι ηθοποιοί δεν τραγουδούσαν; Γιατί το τραγούδι δεν είναι "ωραία φωνή" μόνο. Είναι να μπορείς να εκφράσεις κάτι συναισθηματικά. Και για να το κάνεις αυτό, πρέπει να μάθεις να δημιουργείς χαρακτήρες».
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε συλλυπητήρια ανακοίνωσή της για τον θάνατο της Σωτηρίας Λεονάρδου, αναφέρει τα εξής: «Η δυναμική παρουσία και ένα έντονο, μαγνητικό βλέμμα χαρακτήριζε τις ερμηνείες της Σωτηρίας Λεονάρδου στο τραγούδι, στον κινηματογράφο, στο θέατρο. Η παιδεία της ήταν ευρύτατη. Είχε επηρεαστεί από πολλές διαφορετικές κουλτούρες, είχε απορροφήσει στοιχεία από αυτές και τα είχε επεξεργαστεί στην εκφραστικότητά της. Η ερμηνεία της στο «Ρεμπέτικο» παραμένει εμβληματική για τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, από εκείνες που έχουν στοιχειώσει τη μεγάλη οθόνη. Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και στους φίλους της».
Συνέντευξη εφʼ όλης της ύλης της Σωτηρίας Λεονάρδου
Μια συνέντευξη εφʼ όλης της ύλης της αγαπημένης Σωτηρίας Λεονάρδου στον Αντώνη Μποσκοϊτη, που υπάρχει δημοσιευμένη στο δίφωνο. Και επειδή συνηθίζεται να τσεκουρώνονται οι συνεντεύξεις στα έντυπα, λόγω έλλειψης χώρου, ευκαιρία να τη διαβάσετε ολόκληρη από δω και να μάθετε όλα όσα θα θέλατε να ρωτήσετε μια από τις πιο rock ερμηνεύτριες και κυρίως προσωπικότητες που διαθέτει το ελληνικό τραγούδι! Δική σας!
Την ήξερα σαν την ερμηνεύτρια του Ρεμπέτικου, όχι σαν μια οποιαδήποτε καλή λαϊκή φωνή, αλλά σαν ένα αερικό που τραγούδησε δύο μόλις θρυλικά τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου σε στίχους του Νίκου Γκάτσου. Τη γνώρισα προσωπικά πέρσι στο Βελούδινο Υπόγειο της Γιώτας Γιάννα του Γιώργου Χρονά, να ενσαρκώνει μία συνάδελφο της με τη δική της ιστορία στο τραγούδι – μικρή, μεγάλη, δεν έχει σημασία! Τιμή μου που τη σκηνοθέτησα για τέσσερις Δευτέρες και που δούλεψα μαζί της για δύο μήνες στις πρόβες! Την είχα δει παλιότερα επίσης να ερμηνεύει την Αρκούδα από τον Διόνυσο του Μίκη Θεοδωράκη και το πάτωμα της μουσικής σκηνής να τρίζει συθέμελα! Και μετά, μαγεύτηκα από την απόδοση της στο Feeling good της Nina Simone! Του Ανέμου οι λέξεις τούτη τη φορά, η καινούργια δισκογραφική εργασία της σε μουσική Βαγγέλη Φάμπα, γέννησαν την ακόλουθη συνέντευξη εφʼ όλης της ύλης! Ή, σωστότερα, έγιναν αφορμή να πιούμε ξανά ένα καφέ μετά από αρκετό καιρό με ένα κασετοφωνάκι on μπροστά μας.
- Γιατί είχατε τόσον καιρό να κάνετε προσωπικό δίσκο, παρʼ όλο που συμμετείχατε σε αρκετές άλλες δουλειές;
- Πως λέει μια καλλιτέχνιδα ότι δε γράφει στίχους, τη στιγμή που έχει ήδη εκδώσει ένα μυθιστόρημα και έχει γράψει το σενάριο μιας κλασικής ελληνικής ταινίας;
- Και πάλι ο κινηματογράφος δεν ήταν η αφορμή γιʼ αυτό το σμίξιμο με τον Φάμπα και τον Ελευθερίου;
- Γιατί όμως τα τραγούδια περίμεναν μιαν ολόκληρη εφταετία τη δισκογράφηση τους;
- Τι σχέση έχει ο Ξαρχάκος με τον Φάμπα;
- Ο Μίκης Θεοδωράκης σας ήθελε για το remake του κύκλου Ραντάρ, που είχε πρωτοτραγουδήσει ο Νταλάρας κι εσείς αρνηθήκατε. Στο πλαίσιο στήριξης νέων συνθετών, σαν τον Πάνο Φορτούνα και τον Βαγγέλη Φάμπα, να υποθέσω;
- Σας είδαμε πρόσφατα σε ένα τηλεοπτικό αφιέρωμα στην τριάδα των Εξαρχείων, Άσιμο – Γώγου – Σιδηρόπουλο. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε επίσης σε ένα καφέ των Εξαρχείων. Πως ήταν τότε και πως είναι σήμερα;
- Παρʼ όλα αυτά ηχογραφήσατε τραγούδια του Νικόλα Άσιμου στην περίφημη κασέτα με το ωριμότερο υλικό του. Όπως τον Μπαγάσα με τη φωνή σας.
- Μα, ναι, σας λέω, πρώτη εκτέλεση του Μπαγάσα είναι με τη φωνή σας ντουέτο με του Άσιμου. Δεν την έχετε, αλήθεια, την κασέτα αυτή;
- Ούτε καν ένα DVD του Ρεμπέτικου δεν έχετε σπίτι σας;
- Είχατε και διαμάχη με τον Άσιμο;
- Υπήρξατε πρωταγωνίστρια στο Ρεμπέτικο, αλλά πολλοί παραβλέπουν ότι εσείς γράψατε το σενάριο κιόλας! Σας ενοχλεί όταν ακούγεται από παντού «Το Ρεμπέτικο του Φέρρη»;
- Πρόσφατα σας συνάντησα σʼ ένα ραδιοφωνικό θάλαμο και όταν συστηθήκατε με κάποιον, σας είπε Α, η Λεονάρδου που τραγουδάει λαϊκά και ρεμπέτικα! Ένιωσα ότι σας πείραξε εκείνη η στιγμή.
- Ρεμπέτικο δράμα μπορεί να μην ήταν, αλλά rock σίγουρα! Δεν έχω γνωρίσει πολλούς καλλιτέχνες που πάνω στο πικ τους, με ένα βραβείο στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Βερολίνου, να τα παρατάνε όλα και να την κάνουν κατά Ζιμπάμπουε μεριά!
- Εσείς παίρνετε τα δικά σας ρίσκα;
- Το ρίσκο προϋποθέτει έναν κίνδυνο. Σε τι θα φοβόσασταν εμένα;
- Τελικά, θα μου πείτε τι ήταν αυτό που σας έστειλε στην Αφρική για μεγάλο χρονικό διάστημα;
- Πήγατε να αποφύγετε μία κατάσταση, την οποία λέτε ότι περνάτε και τώρα. Το ταξίδι αυτό αισθάνεστε ότι σας έκανε πλέον λίγο άτρωτη;
- Πόσο μείνατε και γιατί επιστρέψατε;
- Όσο ήσαστε εκεί, είχατε επαφές με τον καλλιτεχνικό κόσμο της Ελλάδας;
- Σας ρωτάω τόση ώρα για την Αφρική, μια και στο τελευταίο cd, ακούει κανείς τη φωνή σας και θα έκοβε το κεφάλι του ότι έχετε περπατήσει όλους αυτούς τους τόπους, για τους οποίους μιλάτε.
- Τι βρίσκετε στον Φάμπα ως συνθέτη;
- Του Ανέμου οι λέξεις θα χαρακτηρίζονταν ethnic. Σας εκφράζει ο όρος;
- Ποια η διαφορά του ethnic με τη world music;
- Εξ ου και στο δίσκο υπάρχουν και ζεϊμπέκικα, λοιπόν.
- Τι μου λέτε, έχει γράψει ζεϊμπέκικο ο Tom Waits;
- Εσείς τον είχατε γνωρίσει τον Τσιτσάνη;
- Μιλήσαμε στην αρχή για τις συμμετοχές σας. Θα έλεγε κανείς πως νιώθατε καλυμμένη απʼ αυτές και γιʼ αυτό δεν προχωρούσατε σε μια νέα ολοκληρωμένη δουλειά. Συμφωνείτε;
- Πιστεύετε ότι σας πολεμούν;
- Η δική σας αντίδραση ποια είναι σε όλα αυτά που περιγράφετε;
- Φαίνεστε πράγματι δυνατή! Μήπως οφείλεται και στο ότι κοιμάστε καθημερινά στις εννιά το βράδυ και ξυπνάτε τα χαράματα;
- Τι σημαίνει για σας η λέξη καλλιτέχνης;
- Σʼ αυτό συνέβαλε τα μάλα η τηλεόραση.
- Το λέτε εσείς για το μέσο που έχει προβάλει το Ρεμπέτικο δεκάδες φορές;
- Θα ξεχωρίζατε κάποιο τραγούδι μέσα από Του Ανέμου τις λέξεις;
- Είστε κι η ίδια γονιός, μητέρα μιας κόρης.
- Έχετε νιώσει απογοήτευση για ανθρώπους που τους είχατε ινδάλματα και τους είδατε να μεταλλάσσονται μέσα στα χρόνια;
- Ο Jim Morrison, ας πούμε; Ο Bob Marley; Αυτούς όλους δηλαδή που θα ερμηνεύσετε και στο Κύτταρο τον ερχόμενο Φεβρουάριο δίπλα σε δυο νεότερα παιδιά, τον τραγουδιστή Βασίλη Γισδάκη και τον τραγουδοποιό Στέλιο Μποτωνάκη;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου