Θεσσαλονίκης, ο Θαυματουργός εορτάζει
14 Νοεμβρίου και Β' Κυριακή των Νηστειών.
Φωτός λαμπρόν κήρυκα νυν όντως μέγαν,
Πηγή φάους άδυτον άγει προς φέγγος.
Με Τις Πρεσβείες του Αγίου Γρηγορίου
Ο Γρηγόριος ο Παλαμάς (1296 - 14 Νοεμβρίου 1359) ήταν δεινός θεολόγος, διαπρεπέστατος ρήτορας και φιλόσοφος. Τιμάται ως ένας από τους σημαντικότερους Αγίους της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Το δε θεολογικό του έργο, θεωρείται ως η βάση για την ελληνική θεολογική παραγωγή των τελευταίων 7 αιώνων. Ήταν μοναχός του Αγίου Όρους, κατόπιν Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης και διαπρεπής θεολόγος του Ησυχασμού. Οι διδασκαλίες του προς υπεράσπιση του Ησυχασμού ενάντια στην επίθεση του επισκόπου Βαρλαάμ αναφέρονται ευρύτερα υπό τον γενικό τίτλο Παλαμισμός, ενώ οι οπαδοί του Παλαμίτες.
Ὀρθοδοξίας ὁ φωστήρ, Ἐκκλησίας
τὸ στήριγμα καὶ διδάσκαλε,
τῶν Μοναστῶν ἡ καλλονή,
τῶν θεολόγων ὑπέρμαχος ἀπροσμάχητος,
Γρηγόριε θαυματουργέ, Θεσσαλονίκης τὸ καύχημα,
κῆρυξ τῆς χάριτος, ἱκέτευε διὰ παντός,
σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν. Απολυτίκιο (Ἦχος πλ. δ’.)
Αέναος κήρυκας της χάρης και του ακτίστου φωτός του Θεού. Η προσευχή του «φώτισόν μου, το σκότος» επιβεβαιώνει την αλήθεια αυτή και λειτουργεί παραδειγματικά και σε εμάς.
«Προσεύχου, ὡς ὁ Ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς, ὅστις
ἐπὶ ἔτη ἐβόα, «Κύριε, φώτισόν μου τὸ σκότος» Σωφρόνιος
Άγιος του 14ου αιώνα, που έφερε την ειρήνη στη Θεσσαλονίκη, όταν έγινε επίσκοπος της πόλης, μέσα στον εμφύλιο πόλεμο με το κίνημα των Ζηλωτών (βλ. αναλυτικά) και υπερασπίστηκε την πεποίθηση των χριστιανών ότι:
α) για να γίνει κάποιος άγιος δε χρειάζεται να είναι μορφωμένος φιλοσοφικά, αρκεί με την καρδιά του να πλησιάσει το Θεό και τον πλησίον, ακόμη κι αν είναι αγράμματος˙
α) για να γίνει κάποιος άγιος δε χρειάζεται να είναι μορφωμένος φιλοσοφικά, αρκεί με την καρδιά του να πλησιάσει το Θεό και τον πλησίον, ακόμη κι αν είναι αγράμματος˙
β) ο Θεός αγιάζει και το σώμα του ανθρώπου, όχι μόνο την ψυχή του, γι’ αυτό ο άγιος μπορεί να δει το Φως του Θεού και με τα σωματικά του μάτια κι όχι μόνο με «τα μάτια του νου του» – άρα το ανθρώπινο σώμα, καθώς ενώνεται με τη θεία χάρη (την αγαθή ενέργεια του Θεού), είναι ιερό και άγιο κι όχι ένα σκουπίδι προορισμένο να εξαφανιστεί (αυτός είναι κι ένας βασικός λόγος που δεν καίμε τους νεκρούς μας, όπως κάνουν πολιτισμοί που πιστεύουν πως το ανθρώπινο σώμα δεν έχει καμιά αξία, π.χ. οι Ινδοί ή οι αρχαίοι Έλληνες).
Ο Γρηγόριος Παλαμάς υπήρξε εξέχουσα μοναστική μορφή κατά τον 14ο αιώνα. Η Πανευρωπαϊκή φήμη του είναι σπουδαία εξ αιτίας της διαμάχης με τον ουμανιστή μοναχό Βαρλαάμ.
- Μόνο ένας ταπεινός ασχολείται με τον εαυτό του. Ο υπερήφανος με τους άλλους.
- Τα δάκρυα καθαρίζουν το ειδεχθές της ψυχής. (Γρηγόριος Παλαμάς)
Αναστάσιμες εκλάμψεις φωτός,
να διαλύουν τα μέσα μας σκότη!
Αέναη επΑνάσταση by Sophia Ntrekou.gr
ΑΠΑΝΤΑ τα Έργα του Αγίου Γρηγορίου
ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ του Ο Άγιου Γρηγόριου του Παλαμά
Δείτε και τα θέματα για τον Άγιο Γρηγόριο στην Αέναη ΕπΑνάσταση:
- Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς (1296-14.11.1356): Βίος και Θεολογική, Φιλοσοφική σημασία του έργου του Εκτενές Αφιέρωμα στον Βίο του Άγιου Γρηγορίου Παλαμά με Βίντεο και κείμενα (όπως τα Βίντεο: Διεθνές Συνέδριο για τον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά: Θεολογική και Φιλοσοφική σημασία του έργου του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά... κ.ά) Βιντεο/αφιέρωμα στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά
- Η έκσταση ως κάθοδος: Το Παλαμικό υπόβαθρο της θεολογίας του π. Σωφρονίου Σαχάρωφ † 1993 (Κείμενο & Βίντεο) - Πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Λουδοβίκος Καθηγητής Ανώτατης Θεολογικής σχολής Θεσσαλονίκης»
- Άγιος Αυγουστίνος Επίσκοπος Ιππώνος: Παράλληλα χωρία-φράσεις Αγίου Αυγουστίνου και Αγίου Γρηγορίου Παλαμά «Ορθόδοξοι Θεολόγοι έναντι Αυγουστίνου (παραθέτουμε παράλληλα χωρία-φράσεις Αυγουστίνου (σε μετάφραση Πλανούδη) και Γρηγορίου Παλαμά) - του Πατρολόγου Στυλιανού Γ.Παπαδόπουλου ✞ Ομότιμου Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών»
«Φώτισόν μου, το σκότος, φώτισόν μου το σκότος, Κύριε!»
Ο Μέγας και άγιος των Ησυχαστών
Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς
να πρεσβεύει για το Φως μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου