Russian Painter Dionysius (c.1440-1502) (also
known as Dionisius the Wise, Dionisii or Dionisy)
Επιμέλεια, Συλλογή Σοφία Ντρέκου
Αν οι Αγιογράφοι νηστεύουν
πριν ζωγραφίσουν είναι
για να είναι το μυαλό τους
τις οδηγίες και τις συμβουλές
για ν’ ακολουθήσει το χέρι
τις κινήσεις του πνεύματος
και να γίνει η Εικόνα όμορφη
μέσω της αλήθειας.
Το μήνυμα των εικόνων
συνεχίζει την πορεία του
ανά τους αιώνες
για ν’ αγγίξει όλους τους ανθρώπους
που υποφέρουν όταν καταστρέφονται
από τη βαρβαρότητα κατά της Ανθρωπότητας
έτσι όταν γιορτάζουμε τις εικόνες μας
μάς δίνουν δύναμη για ν’ αντισταθούμε
στους βάρβαρους που πάντα πιστεύουν
ότι θα νικήσουν με τον τρόμο
που προκαλούν αλλά ξεχνούν
ότι δεν ξεχνάμε
και συνεχίζουμε τον Αγώνα.
Στην Εκκλησία μπορείς να δεις χώρο γραφής
όπου δεν υπάρχει αντιγραφή ενώ μιλούμε
για αγιογραφία και αυτό οφείλεται στο γεγονός
ότι όλες οι τοιχογραφίες αποτελούν μία και μόνο
σύνθεση έτσι δεν μπορεί να εμφανιστούν δύο φορές
οι Άγιοι δίχως πλαίσιο διότι με την ύπαρξή του
ακολουθούν τα νοητικά σχήματα της ιστορίας
που έγινε πίστη μετά από αιώνες. Ν. Λυγερός
Δεν ζωγραφίζουμε μια αγιογραφία, την γράφουμε
Τι πιο παραδοσιακό από μια εκκλησία; Sagrada Familia, Gaudi. Έχει ενδιαφέρον να σκεφτούμε αν η Sagrada Familia είναι παραδοσιακή καινοτομία ή καινοτόμα παράδοση.
Στον τομέα της αγιογραφίας πολύ συχνά αυτοί που δεν ζωγραφίζουν - γιατί βέβαια ξέρετε πολλοί ζωγραφίζουν, αλλά υπάρχουν μερικοί ζωγράφοι - αυτοί που δεν ζωγραφίζουν καθόλου, θεωρούν ότι οι αγιογραφίες είναι όλες ίδιες και μάλιστα δεν έχουν και μέλλον. Είναι απλώς αντιγραφές.
Έχει ενδιαφέρον γιατί το πιο σίγουρο μέλλον που έχουμε στον τομέα της ζωγραφικής είναι η αγιογραφία. Κοιτάξτε απλώς τις περιόδους σε φαινόμενα μόδας και κινήματος πόση διάρκεια έχουν και θα καταλάβετε ότι, όταν θα βρείτε δεύτερο κίνημα που να έχει μέγεθος βυζαντινό, δηλαδή αγιογραφίας, τότε να το πείτε γιατί θα πρέπει να περιμένουμε αρκετό καιρό.
Η αγιογραφία λοιπόν σε χαμηλό επίπεδο θεωρείται απλώς αντιγραφή, ενώ στις αγιογραφίες γράφουμε. Δεν ζωγραφίζουμε μια αγιογραφία, την γράφουμε. Έχει ενδιαφέρον ακόμα και η επιλογή.
Στην αγιογραφία όλοι οι μεγάλοι αγιογράφοι όταν ζωγραφίζουν που νομίζουμε εμείς, γράφουν, αφήνουν γραφή. Και μετά εσείς μπορείτε να δείτε ότι ακόμα και ο Άγιος που λέτε «εντάξει ο Άγιος τάδε θα είναι, ποιος να είναι»; ο Άγιος τάδε είναι του τάδε, όπως λέμε τάδε έφη.
Μόνο ένας έκανε αυτήν την αγιογραφία, όχι άλλος. Άμα κοιτάξετε αγιογραφίες π.χ. Αντρέι Ρουμπλιέφ, θα δείτε ότι κάτι διαφορετικό έχει από τις άλλες. Άρα η πρώτη καινοτομία είναι να είσαι διαφορετικός στην αντιγραφή.
Αυτό που είναι ωραίο στους φοιτητές είναι αυτός που αντιγράφει, είναι αυτός που αντιγράφει και έχει καλύτερο βαθμό από τον πρώτο. Έχετε κάποιον που αντικειμενικά δεν ξέρει καλά το μάθημα. Ενώ δεν ξέρει το μάθημα κοιτάζει τον άλλον, ο οποίος - αυτό είναι το πιο εντυπωσιακό φαινόμενο - δεν έχει γράψει μόνο σωστά πράγματα.
Άρα όταν αντιγράφεις και κάνεις κάτι που είναι καλύτερο από το πρώτο είναι πραγματικά αξιόλογο. Άμα το σκεφτείτε ορθολογικά τώρα ας πούμε ότι παίρνετε έναν αγιογράφο και του λέτε «αντίγραψέ το» και όταν το αντιγράφει, στο τέλος αυτό που ζωγράφισε είναι πιο ωραίο από το πρώτο. Στον ερευνητικό τομέα ψάχνουμε πολύ αυτούς τους φοιτητές.
Αυτοί που είναι ικανοί να αντιγράψουν και να δημιουργήσουν κάτι το καινούργιο. Γιατί ικανούς να μάθουν το μάθημα έχουμε πάρα πολλούς, να το μάθουν απ' έξω πάρα πολλούς, να το μάθουν, όταν αλλάζουμε λίγο το μάθημα και να το ξέρουν ακόμα, ελάχιστους. Άνθρωποι που δεν ξέρουν τίποτα και καταφέρνουν να το κάνουν, είναι σπάνιοι και είναι αυτοί που μαθαίνουν να μαθαίνουν. Δεν μαθαίνουν μόνο.
Η αγιογραφία της εκκλησίας
είναι όχι μόνο μια σειρά
αλλά ολόκληρη ακολουθία
όπου κάθε εικόνα
εντάσσεται σ’ ένα σύνολο
που έχει δομή
έτσι δεν είναι μόνο μια συλλογή
αλλά μια δομή που εξηγεί
το βάθος της ουσίας
κι όμως ποιος κάθεται να δει
την Αγία Γραφή
για να κατανοήσει την επινόηση
του δημιουργού της που ακολουθεί
τα βήματα του Χριστού.
Δυσκολευόμαστε με τις εικόνες
γιατί δεν καταλαβαίνουμε πάντα
τι δηλώνουν οι Αγιογράφοι
διότι ξεχνάμε ότι δεν είναι μόνο
της πίστης αλλά και της νοημοσύνης
διότι χρησιμοποιούν κώδικες
που έχουν τις ίδιες αξίες εδώ και αιώνες
έτσι όσοι πιστεύουν ότι είναι μόνο θέμα αρχών
κάνουν ένα τρομερό λάθος
αφού στην ουσία ακολουθούν οι αγιογράφοι
τους ανθρώπους που έδωσαν αγώνα
για να υπάρχουν οι εικόνες
μέσα στην εκκλησία μας
γιατί αλλιώς θα είχαν νικήσει
με τη βάρβαρη αντιμετώπιση
της θρησκείας ενάντια στην πίστη
του δογματισμού ενάντια στην ελευθερία
της έκφρασης της πιστής νοημοσύνης
και της νοητικής πίστης
που μας χαρακτηρίζουν
λόγω αγάπης Ανθρωπότητας.
Το Έργο ενάντια στους εικονοκλάστες και η γεωπολιτική διάσταση της Εικονομαχίας - Νίκος Λυγερός (Video)
Βίντεο: Δομικά στοιχεία αγιογραφίας. Dusseldorf, 16/05/2019
Ν. Λυγερός Post published: May 16, 2019 Post Category: Talks
Αν δεις αγιογραφία
κι όχι μόνο να την κοιτάξεις
σαν τους περισσότερους
τότε θα κατανοήσεις
ότι η ταυτόχρονη
παρουσία του Αγίου
και του μαρτυρίου του
προέρχεται
από την επινόηση
του ταυτόχωρου,
του παρελθόντος
και του μέλλοντος
πάνω στην ίδια
εικόνα για να δείξει
και το διαχρονικό
του εφήμερου
για να φανεί το έργο
και το ον ως κράμα.
Με την αγιογραφία
βλέπεις ταυτόχρονα
και την ευθύνη σου
για το μέλλον
της περιοχής
αφού μπορεί
να είσαι κι εσύ
μέλος της σχολής
που θα αντιπροσωπεύει
με την αξία της
όχι μόνο το λαό
αλλά και την ιστορία
που είναι πάντα
συνδεδεμένη
με την Κωνσταντινούπολη
διότι αποτελεί συνέχειά της
ως καστρική επέκταση
γι’ αυτόν το λόγο
εξέτασε προσεχτικά
τα υλικά της στρατηγικής
που θα χρησιμοποιήσεις.
Διάλεξη: Η αγιογραφία ως βυζαντινή υπογραφή
Ν. Λυγερός March 7, 2017 Post Category: Talks
Αν κατάφερνες να δεις το βάθος της βυζαντινής τέχνης
τότε θα ανακάλυπτες την κρυφή υπογραφή των Δασκάλων
της αγιογραφίας και θα ξεπερνούσες την αντιγραφή
του βλέμματος για ν’ ανακαλύψεις το πνεύμα της αντίστασης
που συνεχίζεται να διαδίδεται εδώ και αιώνες λόγω πίστης
ακόμα και στις εποχές τις πιο δύσκολες διότι ξέρει
πότε είναι η αποστολή του για την Ανθρωπότητα.
Βίντεο Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα:
«Η αγιογραφία ως βυζαντινή υπογραφή».
Σχολή Αγιογραφίας όπισθεν Ανθίμειου Κέντρου.
(Αμφιπόλεως με Ανδριανουπόλεως γωνία).
Αλεξανδρούπολη. 7/3/2017 Τρίτη 7 Μαρτίου 2017
Δεν είναι αγιογραφία
η ζωγραφική του Vincent
θέλησε να δει
πολύ πιο πέρα
από την παράδοση
για να συνεχίσει
το έργο του Rubens
αλλά και του Rembrandt
κι όχι απλώς να ερμηνέψει
και να εκτελέσει την ίδια ιδέα
με τον ίδιο τρόπο
γιατί έπρεπε
διότι έβλεπε
ήδη αυτό που ονομάζουμε
το πρέπον μας.
Μοιρασμένη Μοναξιά
Έβλεπε ότι οι άνθρωποι
ζούσαν και πέθαιναν μόνοι.
Τουλάχιστον αυτό πίστευαν.
Δεν ήταν ακριβώς η αλήθεια.
Διότι μπορούσαν να ζήσουν
και να πεθάνουν
ακόμα και μόνοι, μαζί.
Όχι κοντά αλλά μαζί.
Είχαν μέσα τους αυτή τη μοναξιά.
Και μιλούσαν για την αγάπη
σαν κάτι το ιδανικό
που κανείς δεν μπορούσε ν’ αγγίξει
ούτε στα όνειρά του
ενώ ξεχνούσαν ότι η αγάπη
δεν ήταν τίποτα άλλο
παρά μοιρασμένη μοναξιά.
Κι όταν η μοναξιά μπορούσε να μοιραστεί
ήταν μοναδική.
Τότε θυμήθηκε την αγιογραφία
με το διπλό πρόσωπο του Χριστού.
Είχε μοιραστεί με όλους τη μοναξιά του
και έτσι είχε αγαπήσει όλους τους ανθρώπους.
Η Ανθρωπότητα ήθελε κάτι παραπάνω.
Ήθελε τη θυσία αλλά και την επιστροφή.
Ήθελε και την πολυκυκλικότητα.
Επανεξέτασε την έννοια του αβατάρ.
Ήταν πιο πλούσια απ’ ό,τι πίστευαν
ακόμα και οι πιστοί
διότι έπρεπε να γίνουν μαχητές φωτός
μετά την αφύπνιση.
Δυσκολευόμαστε με τις εικόνες
γιατί δεν καταλαβαίνουμε πάντα
τι δηλώνουν οι Αγιογράφοι
διότι ξεχνάμε ότι δεν είναι μόνο
της πίστης αλλά και της νοημοσύνης
διότι χρησιμοποιούν κώδικες
που έχουν τις ίδιες αξίες
εδώ και αιώνες
έτσι όσοι πιστεύουν ότι είναι μόνο θέμα αρχών
κάνουν ένα τρομερό λάθος
αφού στην ουσία ακολουθούν οι αγιογράφοι
τους ανθρώπους που έδωσαν αγώνα
για να υπάρχουν οι εικόνες
μέσα στην εκκλησία μας
γιατί αλλιώς θα είχαν νικήσει
οι εικονοκλάστες
με τη βάρβαρη αντιμετώπιση
της θρησκείας ενάντια στην πίστη
του δογματισμού ενάντια στην ελευθερία
της έκφρασης
της πιστής νοημοσύνης
και της νοητικής πίστης
που μας χαρακτηρίζουν
λόγω αγάπης Ανθρωπότητας.
Είναι Έλληνας μαθηματικός, συγγραφέας, ποιητής,
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »
Πηγή: Αέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr
Έρευνα από ygeros.org - συλλογή by Sophia-Ntrekou.gr
• 54269 - Αν οι Αγιογράφοι, Ν. Λυγερός August 26, 2020
• 18892 - Το μήνυμα των εικόνων - Ν. Λυγερός - March 1, 2015
• 37824 - Στην Εκκλησία, Ν. Λυγερός March 29, 2018
• 18884 - Η αγιογραφία της εκκλησίας - Ν. Λυγερός February 28, 2015
• 42224 - Δυσκολευόμαστε με τις εικόνες Ν. Λυγερός February 17, 2019
• 17613 - Αν δεις αγιογραφία - Ν. Λυγερός November 14, 2014
• 24526 - Με την αγιογραφία Ν. Λυγερός April 11, 2016
• 31252 - Αν κατάφερνες Ν. Λυγερός March 9, 2017
• 15382 Δεν ζωγραφίζουμε μια αγιογραφία, την γράφουμε.
Perfection 15 5 5/2014. - Ν. Λυγερός May 24, 2014
• 18892 - Το μήνυμα των εικόνων. (ποίημα). Perfection 16 3 3/2015.
• 13105 - Δεν είναι αγιογραφία Ν. Λυγερός August 18, 2013
• 35886 - Μοιρασμένη Μοναξιά Ν. Λυγερός November 29, 2017
• 42224 - Δυσκολευόμαστε με τις εικόνες Ν. Λυγερός February 17, 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου