"copyrightHolder": { "@type": "Person", "name": "Sophia Drekou" }, "potentialAction": { "@type": "ReadAction", "target": "https://www.sophia-ntrekou.gr/2023/04/Gospel-and-Revolution.html" } }

Ευαγγέλιο και Επανάσταση - Θεολογία, πλούτος, πολιτική και τα όρια της βίας - Βίντεο | Αέναη επΑνάσταση

Ζωγραφική σκηνή επανάστασης με κληρικό και αγωνιστές, 3 σταυροί στο βάθος – Ευαγγέλιο και Επανάσταση.

Αν δεν αγωνιζόμαστε, ας έχουμε τουλάχιστον την
ευπρέπεια να σεβαστούμε αυτούς που το κάνουν

(Χοσέ Μαρτί, Κουβανός ποιητής, 1853 - 1895).

Ευαγγέλιο και Επανάσταση: Μια θεολογική
ανάγνωση της βίας και της κοινωνικής αλλαγής


Συζήτηση με τον Γιώργο Κρανιδιώτη και τον Δημήτρη Αρκάδα στον Άγιο Νικόλαο Ραγκαβά, θεολογία, πολιτική, φετιχισμός εμπορεύματος και κοινό καλό.

Εισαγωγή

Τι σημαίνει Ευαγγέλιο και Επανάσταση σήμερα; Η συζήτηση του Γιώργου Κρανιδιώτη και του Δημήτρη Αρκάδα (Άγιος Νικόλαος Ραγκαβά, 29 Μαρτίου 2023) ανοίγει τους άξονες μιας ριζοσπαστικής χριστιανικής οπτικής: Μαμωνάς και φετιχισμός του εμπορεύματος, πραγμοποίηση, «δομική αμαρτία», βία, καθώς και τα θεμελιώδη ερωτήματα αν μια επανάσταση, ακόμη και η Ελληνική, μπορεί να εκφράζει το Θέλημα του Θεού, αν η Εκκλησία δύναται να «προσλάβει» στοιχεία του μαρξιστικού αθεϊσμού, και πώς ο χριστιανός τοποθετείται απέναντι στη χρήση βίας μέσα σε συγκεκριμένους κοινωνικούς σχηματισμούς.

Βίντεο & σχετικές ομιλίες

- Ενότητα με τα embedded: «Ευαγγέλιο και Επανάσταση», «Υπάρχει “ευθάνατος” θάνατος;» (TEDx), «Θεατροκρατία και επαναστατική μάζα…», «Κώστας Παπαϊωάννου…», «Αφιέρωμα: Σπ. Κυριαζόπουλος».

Μαμωνάς, πραγμοποίηση, φετιχισμός – ανάλυση.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση: Η κοινωνική επανάσταση, η ειδωλολατρία του Μαμωνά, η πραγμοποίηση και ο φετιχισμός του εμπορεύματος, η «δομική αμαρτία», η βία κ.α. 

πλούτος & ειδωλολατρία, κοινωνικές δομές & ευθύνη,
ιστορικές επαναστάσεις, διάλογος με αθεϊσμό, Μαμωνάς,
πραγμοποίηση και φετιχισμός εμπορεύματος. Ανάλυση του
άξονα πλούτου/ειδωλολατρίας και της εμπορευματοποίησης,
Δομική αμαρτία και πολιτικοί όροι πράξης.

Ο Γιώργος Κρανιδιώτης και ο Δημήτρης Αρκάδας συζητούν για τους άξονες μιας ριζοσπαστικής χριστιανικής οπτικής και τους πολιτικούς όρους πραγμάτωσής της, επιχειρώντας να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως:

Κεντρικά ερωτήματα

«Δομική αμαρτία» & πολιτική ευθύνη – κοινό καλό.

• Τι σημαίνει «δομική» στο κοινωνικό επίπεδο, πώς μεταφράζεται σε πολιτική ευθύνη και κοινό καλό. Μπορεί να συνδυαστεί η θεολογία ως ο λόγος του Θεού με την προοπτική μιας βίαιης ανατροπής των δομών ενός κοινωνικού σχηματισμού;

Ευαγγέλιο, Επανάσταση και ιστορία – θεολογικά κριτήρια.

• Ευαγγέλιο, Επανάσταση και ιστορία – Θεολογικά κριτήρια διάκρισης: δυνατότητα/όρια «επανάστασης» υπό το φως του Ευαγγελίου (αναφορά στην Ελληνική). Είναι δυνατόν μια επανάσταση (ανάμεσά της και η Ελληνική) να εκφράζει δυναμικά το θέλημα του Θεού;

Η Εκκλησία και ο μαρξιστικός αθεϊσμός – όρια/πρόσληψη.

• Η Εκκλησία και ο μαρξιστικός αθεϊσμός – Η ιδέα της «πρόσληψης:
τι μπορεί να διαλεχθεί, τι όχι, χωρίς αλλοίωση πίστεως.
Η Εκκλησία δύναται να προσλάβει ακόμα και τον μαρξιστικό αθεϊσμό;

Ο χριστιανός μέσα στην ιστορία - Θεολογία,
πράξη και κρίση απέναντι στον πλούτο και τη βία.


• Ο χριστιανός οφείλει να παραιτηθεί αξιωματικά από τη χρήση της βίας;

Πλαίσιο εκδήλωσης

Η συζήτηση έγινε στις 29 Μαρτίου του 2023 στον Ναό του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά που είναι ναός της υστεροβυζαντινής περιόδου και βρίσκεται βορειοανατολικά της Ακρόπολης, λίγο πιο κάτω από τα Αναφιώτικα.


Το Ευαγγέλιο ως κριτήριο ελευθερίας

Το δίπολο Ευαγγέλιο και Επανάσταση δεν λύνεται με συνθήματα αλλά με κριτήριο την πίστη, την πολιτική πράξη και τα όρια της βίας. Η συζήτηση φωτίζει τη σύγκρουση με τον Μαμωνά, τον φετιχισμό του εμπορεύματος και τη «δομική αμαρτία», ενώ θέτει το όριο και την ευθύνη απέναντι στη βία και στον κοινωνικό μετασχηματισμό. Το ζητούμενο δεν είναι ένας «ιεροποιημένος» ακτιβισμός ούτε μια απραξία που βαφτίζεται ειρήνη, αλλά η διάκριση: να διαβάζουμε πραγματικότητες, να εργαζόμαστε για κοινό καλό και να μένουμε πιστοί στο Ευαγγέλιο μέσα στην ιστορία.

Η ελευθερία δεν μετριέται από την ένταση της σύγκρουσης, αλλά από το πόσο προσωπική μένει η αλήθεια μέσα στην ιστορία. Η ελευθερία δεν είναι βούληση χωρίς όρια ούτε επανάσταση χωρίς πρόσωπο∙ είναι σχέση και αλήθεια που μετριούνται στον Άλλον. 

Αν ο κόσμος «κρατιέται» από τον Λόγο, κάθε «επανάσταση» ή κάθε επαναστατική πράξη που αξίζει το όνομά της δοκιμάζεται στη θεανθρώπινη κλίμακα: σέβεται το πρόσωπο, αντιστέκεται στην πραγμοποίηση, κρίνεται από το αν επιστρέφει το νόημα από τα πράγματα στους ανθρώπους: αντι-πραγμοποίηση, νίκη επί του Μαμωνά, μεταμόρφωση του θυμού σε αγάπη με διάκριση.

Ψυχολογικά, αυτό σημαίνει έξοδο από τον ναρκισσισμό της ισχύος· θεολογικά, σημαίνει να μεταμορφώνεται ο θυμός σε αγάπη με διάκριση. Έτσι, το Ευαγγέλιο δεν ακυρώνει την αλλαγή· την κρίνει και την καθαρίζει, ώστε η πολιτική να γίνει πράξη ευθύνης και το πρόσωπο να παραμείνει ιερό. Το Ευαγγέλιο γίνεται κριτήριο της επανάστασης, και η επανάσταση, άσκηση να αγαπάς τον κόσμο.

✍️ Σοφία Ντρέκου

Περισσότερα: ΒίντεοΘεολογίαΚοινωνίαΠολιτική


Οι ομιλητές

Ο Γιώργος Κρανιδιώτης σπούδασε Ιατρική και Φιλοσοφία – Παιδαγωγική – Ψυχολογία (ειδίκευση: Φιλοσοφία) στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Είναι Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στην Ιστορία της Φιλοσοφίας. Εργάζεται ως Παθολόγος - Επιμελητής Α΄ στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιώς «Τζάνειο». Είναι έγγαμος και πατέρας δύο παιδιών.

Ο Δημήτρης Αρκάδας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (1998) στο γνωστικό πεδίο της Ερμηνευτικής και Θεολογίας της καινής Διαθήκης. Επιστημονικός σύμβουλος στην εφημερίδα Ορθοδοξία.

Μπροστά στο τέλος. Υπάρχει «ευθάνατος» θάνατος;
Georgios Kranidiotis | TEDx University of the Aegean

Από την ομιλία δεν πετάς ούτε μία λέξη από τα λεγόμενα του εισηγητή. Είναι μια ελεύθερη και απροκατάληπτη ομιλία, οφειλόμενη στην ευρύτατη παιδεία του κ. Κρανιδιώτη.












Ο κ. Γιώργος Κρανιδιώτης, «Θεατροκρατία και
επαναστατική μάζα κατά τον Κώστα Παπαϊωάννου»


Κώστας Παπαϊωάννου, ο φιλόσοφος της συμφιλίωσης: 40 χρόνια από τον θάνατό του (1925- 1981). Εισήγηση του Δρ. Γιώργου Κρανιδιώτη στην διαδικτυακή διημερίδα "Κώστας Παπαϊωάννου, ο φιλόσοφος της συμφιλίωσης. 40 χρόνια από τον θάνατό του (1925-1981)" που διοργανώθηκε από το PPE Lab στις 15 και 16 Ιουνίου 2021.

Ο Κώστας Παπαϊωάννου (16 Ιανουαρίου 1925, Βόλος – 17 Νοεμβρίου 1981, Μπομπινί) ήταν Έλληνας φιλόσοφος, ιστορικός της τέχνης, ακαδημαϊκός και συγγραφέας που έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο Παρίσι.












Αφιέρωμα: Σπυρίδων Κυριαζόπουλος. Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020, Iερός Ναός Αγίου Νικολάου Ραγκαβά, Φιλοσοφικός Κύκλος: Αφιέρωμα στον Νεοέλληνα φιλόσοφο Σπυρίδωνα Κυριαζόπουλο. 

Mίλησαν:

- Γιώργος Κρανιδιώτης, (ιατρός, πτυχιούχος Φιλοσοφίας): «Η φιλοσοφική θεολογία του Σπ. Κυριαζόπουλου».

- Γιάννης Ιωαννίδης (αρχιτέκτονας – μεταφραστής): «Ο Σπ. Κυριαζόπουλος και η κριτική του τεχνικού πνεύματος».

- Θεόδωρος Ζιάκας (μαθηματικός - ανεξάρτητος ερευνητής επί θεμάτων κοινωνικής οντολογίας): «Από την "πολιτική θρησκεία" στον χριστιανισμό».












Στοχαστικές αναφορές

Ευαγγέλιο και Επανάσταση – Χριστιανική διάκριση απέναντι στη βία και τον Μαμωνά
Συζήτηση, θεολογία και κοινό καλό στον Άγιο Νικόλαο Ραγκαβά.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση: Πλούτος, βία και κοινό καλό
Μαμωνάς, «δομική αμαρτία» και θεολογικά όρια της αλλαγής.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση – Θεολογία της κοινωνικής αλλαγής
Από τον φετιχισμό του εμπορεύματος στη διάκριση του προσώπου.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση: Πίστη, πολιτική και τα όρια της βίας
Μαμωνάς, «δομική αμαρτία» και ευθύνη για το κοινό καλό.

Μπορεί η Επανάσταση να είναι ευαγγελική;
Διάλογος για Μαμωνά, βία και «δομική αμαρτία» με θεολογική ματιά.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση – Ο χριστιανός μέσα στην ιστορία
Θεολογία, πράξη και κρίση απέναντι στον πλούτο και τη βία.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση: Από την πραγμοποίηση στο πρόσωπο
Μαμωνάς, φετιχισμός εμπορεύματος και ελευθερία του Λόγου.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση – Ελευθερία, πρόσωπο, κοινό καλό
Θεολογικά κριτήρια απέναντι στη βία και τη «δομική αμαρτία».

Ευαγγέλιο και Επανάσταση: Κριτήριο Λόγου απέναντι στον Μαμωνά
Θεολογία, κοινωνία και πολιτική ευθύνη χωρίς ειδωλολατρία του πλούτου.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση – Μια θεολογική ανάγνωση της βίας
«Δομική αμαρτία», οικονομία και πράξη του χριστιανού σήμερα.

Μαμωνάς, «δομική αμαρτία», βία, φετιχισμός εμπορεύματος, κοινό καλό.
Θεολογία της αλλαγής: Ευαγγέλιο, Μαμωνάς, «δομική αμαρτία», βία.

Ευαγγέλιο και Επανάσταση – Ελευθερία, πρόσωπο, κοινό καλό
Από την πραγμοποίηση στον Λόγο: πλούτος, βία και ευθύνη του χριστιανού.
Ελευθερία, πρόσωπο: Ευαγγέλιο και Επανάσταση με θεολογική ματιά.

Μπορεί η Επανάσταση να είναι ευαγγελική;
Μαμωνάς, βία, «δομική αμαρτία» και τα όρια της χριστιανικής πράξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: