Οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ στην ορθόδοξη εκκλησία ♀

Parintele Rafail Noica
Parintele Rafail Noica

 8 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας ή 
Διεθνής ημέρα των δικαιωμάτων των γυναικών

Οι αγώνες των Γυναικών στις άνισες κοινωνίες διότι
οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· στην ορθόδοξη εκκλησία

Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Με αφορμή την ημέρα που είναι αφιερωμένη στη γυναίκα και τα δικαιώματά της, ευχόμαστε σε όλες τις γυναίκες του κόσμου Καλούς αγώνες με την ευχή και την ελπίδα πως, δεν θα πάψουν να μάχονται για τα όποια δικαιώματά τους 

Η μέρα της Γυναίκας δεν είναι μια απλή τιμής ένεκεν γιορτούλα ή κάποια παγκόσμια ημέρα από εκείνες που απορείς ποιοί και γιατί την καθιέρωσαν. 

Είναι μια ημέρα με πολιτικές και ταξικές αναφορές: Είναι η ημέρα των γυναικών εργατριών και διανοουμένων που αγωνίστηκαν για να σταματήσουν οι συνθήκες κόλασης γι' αυτές στους εργασιακούς χώρους και αλλού.


Είναι μια πρόσκληση σε όλες τις Γυναίκες να αγωνιστούν για μια δίκαιη ανθρώπινη κοινωνία. 

Στην ορθόδοξη εκκλησία δεν υπάρχει 
η έννοια της Ισότητας αλλά της Ισοτιμίας

«Ὅσοι γὰρ εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε.
οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος,
οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ»

(Γαλ. 3, 27-28). “Κι αυτό, γιατί όσοι βαφτιστήκατε στο όνομα
του Χριστού, έχετε ντυθεί το Χριστό. Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος
και ειδωλολάτρης, δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, δεν υπάρχει
άντρας και γυναίκα· όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό.


Γι' αυτό και στην Ορθόδοξη Εκκλησία η Γυναίκα πρέπον είναι,
να έχει την Θέση που της αρμόζει με τον Ευαγγελικό Λόγο.

Στην ορθόδοξη εκκλησία δεν υπάρχει η έννοια της Ισότητας. Μπορεί να εξασφαλίζεται η ισοτιμία των δύο φύλων, των λαών, των πολιτισμών και των φυλών μέσα στο μυστήριο της Εκκλησίας και την δυνατότητα της σωτηρίας, αλλά θέμα ισότητα δεν θίγεται.

Η ισότητα είναι πολιτικό και κοινωνικό αίτημα και μας προέκυψε στην ιστορία επειδή ακριβώς υπήρχε και υπάρχει ταξική και φυλετική ανισότητα. Στην Εκκλησία λοιπόν ο καθένας έχει αυτό πού λέμε μοναδικότητα και παίζει τον δικό του ρόλο. Αλλά κύρια ισότητα δεν νοείται ως αίτημα στην Εκκλησία, γιατί ο Χριστιανός έχει μια ας πούμε πυθαγόρεια αντίληψη του κόσμου. Θεωρεί τον εαυτό του ανάξιο να είναι ίσος με τον καθένα και απατηλό και αναξιοπρεπές να διεκδικεί τέτοια πράγματα.

Στην Εκκλησία βιώνουμε ένα από τους τελευταίους και θεμελιακούς για την πίστη λόγους του Χριστού: Ο θέλων πρώτος είναι, έστω πάντων έσχατος, ο δε δεσπότης ως ο διάκονος. Ας μην ανακατεύουμε λοιπόν θεωρίες με την πραγματικότητα της Εκκλησίας, γιατί έτσι προκύπτουν και θέματα και αμφισβητήσεις και ένας ψυχολογημένος κίβδηλος χριστιανισμός, πολύ προβληματικός και νόθος.

Στην Εκκλησία δεν υπάρχουν τέτοια αιτήματα. Είναι εξασφαλισμένη η ισοτιμία. Και η έννοια της ισότητας είναι κοσμικό αίτημα για κοσμικές άνισες κοινωνίες.

Στην Ορθόδοξη θεολογία δεν έχουμε τον όρο ισότητα μεταξύ άνδρα και γυναίκας, παρά μόνο στο κοσμικό, κοινωνικό φρόνημα, τουτέστιν στο αστικό(συνταγματικό) δίκαιο και αλλού.
  • Στην Εκκλησία, απέναντι Στον Χριστό ΟΛΟΙ είναι ΙΣΟΙ.
Η ισότητα στον Χριστιανισμό διακηρύσσεται με τρόπο σαφή και στο δόγμα της ενανθρώπησης του Χριστού. Από την ώρα του Ευαγγελισμού άρχισε να προσλαμβάνεται από το Λόγο του Θεού, η ανθρώπινη φύση που είναι κοινή σε λευκούς και μαύρους, κίτρινους και ερυθρόδερμους, άντρες και γυναίκες. Έτσι οι άνθρωποι δεν έχουν μόνο κοινή καταγωγή από τον Αδάμ. Έχουν κοινή και τη σωτηρία από τον Χριστό.
  • Με βάση τη θέση αυτή ο Απόστολος Παύλος διακήρυξε: «Ουκ ένι άρσεν και θήλυ, δούλος ή ελεύθερος, Έλλην, βάρβαρος, Σκύθης… αλλά πάντες εις εστέ εν Χριστώ Ιησού». Δεν υπάρχει δηλ. καμιά διαφορά μεταξύ ανδρός και γυναικός, δούλου ή ελεύθερου, Έλληνα, Σκύθη ή άλλης καταγωγής ανθρώπου. Όλοι είστε ίσοι απέναντι στον Χριστό.
Ο εκ των κορυφαίων θεολόγων Παύλος Ευδοκίμωφ, αναφερόμενος στον άνδρα και τη γυναίκα, διατυπώνει την άποψη ότι «το θηλυκό και το ανδρικό στοιχείο είναι συμπληρωματικά στον άνθρωπο. Η Εύα είναι η σάρκα της σάρκας του Αδάμ. Μαζί συγκροτούν μία σάρκα διαμέσου της διαφοράς των προσώπων». [Δείτε το άρθρο «Ο Απόστολος Παύλος και οι γυναίκες»].

Ο Άγιος Γρηγόριος ο θεολόγος τονίζει ό,τι: Ένας είναι ο Δημιουργός του ανδρός και της γυναικός και από μια σάρκα είναι και οι δύο. Προέρχονται από μία εικόνα, και υπάρχει δι’ αυτούς ένας νόμος, ένας θάνατος και μία ανάστασις. Διαβάστε: Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος για την Ισότητα των δύο φύλων και την συνταγματική κατοχύρωση ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Χάρη στην Παναγία Μητέρα μας, έγινε εφικτό το σχέδιο της σωτηρίας του ανθρώπου και εξ' Αυτής πήγασαν τα κρείττονα. Προκαλεί όμως θλίψη το γεγονός ότι ακόμη και σήμερα παρά την συνεισφορά του γυναικείου φύλλου στην Εκκλησία, η γυναίκα αντιμετωπίζεται από ορισμένους ως άνθρωπος β' κατηγορίας

Εκκλησιάστηκα πριν λίγο καιρό στην κώμη της Σκύδρας (κωμόπολη του νομού Πέλλας) και είδα με κατάπληξη ότι ενώ το ποίμνιο αποτελούταν κατά 3/4 από γυναίκες, κατόπιν αυστηρής εντολής του προϊστάμενου ιερέα, ήταν όλες στριμωγμένες στην βόρεια πλευρά ενώ στην πλευρά των ανδρών μετά βίας γέμισαν τα καθίσματα. Και το πιο εκπληκτικό ήταν ο ζήλος με τον οποίο εφάρμοζαν την εντολή -σχεδόν εξευτελίζοντάς τες- οι νεωκόροι και οι επίτροποι. Και νομίζω ότι αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Σκύδρα. Βέβαια όταν οι ναοί χρειαστούν το παραμικρό «γυναίκες τρέξτε». Ακόμη μία θλιβερή κληρονομιά της Τουρκοκρατίας που μας μεταφέρει σε προ Χριστού εποχές.

Οι αγώνες όμως των γυναικών στις άνισες κοινωνίες, έθνη και λαούς είναι τουλάχιστον πρέπον, να τιμώνται και να συνεχίζονται από τις επόμενες γενιές για καλύτερες, ανθρώπινες συνθήκες. Δηλαδή για τα ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ». 

Γι' αυτό ΚΑΙ στην Ορθόδοξη Εκκλησία πρέπον είναι, να έχει την Θέση που της αρμόζει με τον Ευαγγελικό Λόγο.

«οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς
ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ». (προς Γαλάτας 3, 28).

• Η Μέρα της Γυναίκας: Δεν είναι γιορτή, είναι υπενθύμιση

• 11 Φεβρουαρίου 1934 πρώτη φορά ψήφισαν οι Ελληνίδες:
Χρειάστηκαν δεκαετίες έντονων γυναικείων αγώνων για να
μπορέσουν οι Ελληνίδες να αποκτήσουν δικαίωμα ψήφου.
Διαβάστε περισσότερα »


Περισσότερα Θέματα: Γυναίκα, Κοινωνία





FaceBook σχολιασμοί Sophia Drekou 8 Μαρτίου 2025 

Αγγελική Σκάρα: να πω τι με ενοχλεί στον γυναικείο μοναχισμό; το μπουμπούλωμα με τις μπούργκες. ενώ οι μοναχοί έχουν τα ''μαλάκια τους ανακτώμενα να ανεμίζουνε στην τρελή νοτιά '' οι μοναχές ειναι σφιχτοδεμένες παντού.

Sophia Drekou: κ. Αγγελική Σκάρα, μα πόσο πολύ μέσα στο μυαλό μου είστε να ξέρατε !!! ΣΥΜΦΩΝΩ κι επαυξάνω... το έχω στεφθεί και το σκέπτομαι σε κάθε ευκαιρία που βλέπω τις αγαπημένες μοναχές μας.

Sophia Drekou: Καταλαβαίνετε βέβαια ότι τις ενδυμασίες των μοναζουσών μας, τις έφτιαξαν άνδρες... και αυτό λέει πολλά....

Αγγελική Σκάρα: Sophia Drekou, αυτός είναι ο στόχος. Προς το παρόν υπάρχουν αρκετά άβατα για το θήλυ. Άβατο στο ιερό του ναού. Άβατο στο ψαλτήρι. Άβατο στο να είναι παππαδάκια τα κοριτσάκια. .ας μην αναφέρω το Άγιο όρος και τη μόνη του Αγίου Σάββα στους Αγίους τόπους... χρειάζεται πολύς δρόμος ακόμα να γίνει πράξη η θεϊκή εντολή.

Sophia Drekou: Αγγελική Σκάρα, έτσι είναι... πολύ μα πάρα πολύ δρόμο...

Fotios Athanassopoulos: αντίθετα θα έλεγα πως ομορφαίνει τις μοναχές πολύ, σεμνύνοντας τες και απαλλάσσοντας από την έγνοια να τα περιποιούνται .. αφήστε που τους κόβει χρόνια.

Fotios Athanassopoulos: τα ξέπλεκα δε μαλλιά στους μοναχούς ειναι ίδιον των ρώσων, οι ημέτεροι τα πιάνουν.

Sophia Drekou: κ. Fotios Athanassopoulos, δεν αφορά την χριστιανική φιλοσοφία η αισθητική αλλά η ισοτιμία της μοναχικής ύπαρξης. Ενδυματολογικά να ισχύουν τα όμοια επί της κεφαλής κ. λ.π.


Δεν υπάρχουν σχόλια: