Όσιος Πέτρος ο Αθωνίτης: Ο βίος και τ' όνειρο για την Παναγία και το Άγιον Όρος γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς

Τοιχογραφία: Πέτρος ο Αθωνίτης του 1300 από τον ζωγράφο του Πρωτάτου κυρ-Μανουήλ Πανσέληνο (1290-1320) στο Πρωτάτο του Αγίου Όρους, Καρυές.
Τοιχογραφία: Πέτρος ο Αθωνίτης του 1300 από τον
ζωγράφο του Πρωτάτου κυρ-Μανουήλ Πανσέληνο
(1290-1320) στο Πρωτάτο του Αγίου Όρους, Καρυές.

Το όνειρο του οσίου Πέτρου του Αθωνίτη για την
Παναγία και το Άγιον Όρος (Αγίου Γρηγορίου Παλαμά)

της Σοφίας Ντρέκου (Sophia Drekou)
Αρθρογράφος (BSc in Psychology)


Τα παρακάτω, τα γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, αναφερόμενος στον βίο του οσίου Πέτρου (12 Ιουνίου), ο οποίος κλήθηκε θαυματουργικά στην μοναχική ζωή, και τελικά μετά από πολλούς αγώνες, κόπους, και παγίδες του εχθρού της ψυχής, κατόρθωσε να βγει νικητής, με την χάρη του Θεού, στον πνευματικό στίβο. 

Το είναι και το έχειν στην αληθινή ύπαρξη - Ιωάννης Καραβιδόπουλος


Το είναι και το έχειν

Ιωάννη Καραβιδόπουλου, καθηγητή Θεολογίας
του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.


Εκείνο που κυριολεκτικά μαστίζει τον άνθρωπο, ιδιαίτερα της εποχής μας, είναι το αίσθημα της ανασφάλειας και αβεβαιότητας, το οποίο αποτελεί συνέπεια της αμαρτίας, της επαναστατικής προσπάθειας δηλ. του ανθρώπου να γίνει αυτός ο ίδιος κυρίαρχος του εαυτού του ξεθρονιάζοντας το Θεό από τη θέση του δημιουργού και κυρίου του.

Μέγας Βασίλειος Κατά οργιζομένων: Ο θυμός, η οργή και θεραπεία τους σε πρωτότυπο, απόδοση, ερμηνεία

Ομιλία Μ. Βασιλείου: Ο Θυμός η Οργή και η Θεραπεία τους «Κατά οργιζομένων»

Ο θυμός διαφέρει από την οργή.
Θυμός μεν είναι η οργή σε κατάσταση εκρηκτική,
ενώ η οργή είναι η διάθεση να προκαλέσεις λύπη

Το Άγιο Όρος και τα Μετέωρα ανήκουν στη μυθική άγονη γραμμή των Θερμοπυλών


Εργασία της Σοφίας Ντρέκου, Αρθρογράφος

Στα Μετέωρα το άβατον των γυναικών έληξε το 1948

Τι είναι αθεϊσμός: συζητήσεις μεταξύ ορθόδοξου ιερέα, άθεων και πιστών


Συζητήσεις που έγιναν στην Μόσχα μεταξύ του συγγραφέα 
Ρώσου ορθόδοξου Ιερέα Dimitri Doudko και άθεων ή πιστών. 

Συγκλονιστικός διάλογος άθεου επιστήμονα με ιερέα

Συγκλονιστικός διάλογος άθεου επιστήμονα με ιερέα (A surprising dialogue between an atheist scientist and a priest)

A surprising dialogue between 
an atheist scientist and a priest

(Fr. Raphael Karelin) π. Ραφαήλ Καρέλιν, 
κληρικού της ρωσικής Εκκλησίας

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Εις Άδου Κάθοδος ερμηνεία εικόνας της Ανάστασης, στην ανατολική και δυτική αγιογραφία

Hosios Loukas (narthex) - East wall, right (Harrowing of Hell)
Εις Άδου Κάθοδος - Ανάστασις (Μωσαϊκό 11ου αιώνα) From Wikimedia
Μονή Οσίου Λουκά, η Αγιά-Σοφιά της Ρούμελης Βοιωτίας (νάρθηκας)
Harrowing of Hell (East wall, right) Mosaics in Hosios Loukas (narthex)

Αναμφίβολα
η Ανάσταση του Κυρίου είναι το πλέον σημαντικό γεγονός της ανθρώπινης ιστορίας. Αλλάζει τη σχέση του ανθρώπου με το θάνατο και τον απελευθερώνει από τη δυναστευτική εξουσία του. Πρόκειται για αλλαγή, ανακαίνιση καλύτερα, της σχέσεως του με το Θεό, τον περιβάλλοντα κόσμο, το συνάνθρωπο, αλλά και τον εαυτό του. 

Η ορθόδοξη Εκκλησία είχε και έχει την υποχρέωση να μεταφέρει το μήνυμα της Αναστάσεως στον κόσμο μας, ώστε να γίνει κτήμα μας. Οι τρόποι που χρησιμοποίησε και χρησιμοποιεί ήταν και είναι πολλοί: το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, η υμνογραφική παραγωγή, οι διδακτικότατοι βίοι των αγίων, η εικονογράφηση των ναών. 

Αν θέλαμε να συνοψίσουμε τους εικονογραφικούς τύπους που συναντούμε σε φορητές εικόνες και τοιχογραφίες θα καταλήγαμε σε τρεις ομάδες με επιμέρους παραλλαγές: 


Η Αποκάλυψη του Ιωάννη, στη ζωγραφική του Αγίου Όρους. Αθωνικές παραστάσεις με εικόνες και ολόκληρο το Βιβλίο

Xeropotamou Monastery (1783).  The imprisonment of Satan for a thousand years
Μονή Ξηροποτάμου (1783). Η φυλάκιση του Σατανά για χίλια 
έτη (Αποκ. κ', 1-3). Xeropotamou Monastery (1783). 
The imprisonment of Satan for a thousand years

Η Αποκάλυψη του Ιωάννη 
στη ζωγραφική του Αγίου Όρους 

Αθωνικές παραστάσεις της Αποκάλυψης

Με αφορμή την έκδοση της διδακτορικής διατριβής του Αρχαιολόγου Γεωργίου Τσιμπούκη με θέμα: «Η Αποκάλυψη του Ιωάννη στη μνημειακή ζωγραφική του Αγίου Όρους» θελήσαμε να μάθουμε περισσότερα για τη θέση της Αποκάλυψης στους Αθωνικούς κύκλους εικονογράφησης. 

Περί πολυλογίας και σιωπής ★ Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης της Κλίμακος


Ο Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης (περ. 525-605) ή αλλιώς γνωστός και ως Ιωάννης της Κλίμακος, Είναι γνωστός για το έργο του Κλίμακα η κοινώς γνωστή και ως "Κλίμακα του Ιωάννου". Υπήρξε Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Όρους Σινά. Θεωρείται πως ο Άγιος Ιωάννης έφθασε σε υψηλά μέτρα αγιότητας με την άσκησή του, την υπακοή και τη βαθιά μελέτη των Πατερικών κειμένων. 

ΛΟΓΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟΣ - Βαθμίς ενδεκάτη
Περί πολυλογίας και σιωπής

Γιατί το γεγονός της Αναστάσεως ούτε περιγράφεται ούτε απεικονίζεται;


Η Ανάσταση του Χριστού δεν υπάγεται στη νομοτέλεια αυτού του κόσμου και συνεπώς δεν είναι απλώς ένα γεγονός τεράστιας ιστορικής σημασίας, αλλά βρίσκεται πάνω από την ιστορία· την νοηματοδοτεί και την προσανατολίζει προς νέους ορίζοντες, προς ένα καινούργιο κόσμο που είναι τελείως διαφορετικός από το γνωστό μας κόσμο της φθοράς, του πόνου, και του θανάτου.

Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας ♱ Λόγος περί Ενανθρωπήσεως ♱ Γιατί ο Χριστός Ενανθρώπησε, Έπαθε και Ανέστη; ♱ κείμενο, μετάφραση, σχολιασμός

Saint Athanasios artwork by Erimitic
Saint Athanasios artwork by Erimitic

Επιμέλεια άρθρου της Σοφίας Ντρέκου

Από την Γέννηση, στη Σταύρωση και την Aνάσταση
Γιατί ὁ Χριστός Ἐνηνθρώπησε, Ἔπαθε καί Ἀνέστη;
Σχολιασμός στον λόγο Περί Ἐνανθρωπήσεως
 Αγίου Αθανασίου Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας.

Εις Άδου Κάθοδος: αναλυτική περιγραφή και ερμηνεία της εικόνας της Ανάστασης

Η εις Άδου κάθοδος – Ανάσταση, ναός Καπνικαρέας
Καπνικαρέα: τοιχογραφία δια χειρός Φώτη Κόντογλου και των μαθητών του
https://kapnikarea.wordpress.com/η-ανάσταση-ή-εις-άδου-κάθοδος

Η Ανάσταση ή Εις Άδου Κάθοδος εικόνα 
σε αναλυτική ερμηνεία, η τοιχογραφία 
στην Εκκλησία της Παναγίας Καπνικαρέας 
από τον Φώτη Κόντογλου και τους μαθητές του.

Κατηχητικός Λόγος Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου για την Ανάσταση ˗ˏˋ🕯ˎˊ˗ πρωτότυπο, απόδοση, ερμηνεία

Η Ανάσταση κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο και ο Κατηχητικός Λόγος του, σε πρωτότυπο, απόδοση, ερμηνεία και Βίντεο

Η Ανάσταση κατά τον Άγιο Ιωάννη 
τον Χρυσόστομο (Θεολογικό σχόλιο) 

Ο Κατηχητικός Λόγος του σε 
ερμηνεία, απόδοση, μετάφραση

Ανέστη Χριστός ˗ˏˋ🕯ˎˊ˗ Αληθώς Ανέστη οὐκ ἔστιν ὧδε, ἀλλʼ ἠγέρθη

The Empty Tomb, 2012 painting by Frank Ordaz, oil on canvas
The Empty Tomb, 2012 painting by Frank Ordaz, oil on canvas

Καὶ διαγενομένου τοῦ σαββάτου Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ
καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη (Μαρκ. 16,1)

᾿Ιησοῦν ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν τὸν ἐσταυρωμένον·

Τί ζητεῖτε τὸν ζῶντα μετὰ τῶν νεκρῶν;
οὐκ ἔστιν ὧδε, ἀλλʼ ἠγέρθη (Λουκ. κδ΄ 5-6).

Ανέστη Χριστός ˗ˏˋ🕯ˎˊ˗ Αληθώς ο Κύριος 

Αγαπητοί αναγνώστες της «Αέναης επΑνάστασης», 
Αληθώς Ανέστη ο Κύριος εκ νεκρών 🕯 ☠

Η Κάθοδος του Χριστού στον Άδη ~ Άγιος Επιφάνιος Κύπρου (πρωτότυπο, μετάφραση, ερμηνεία)

Η Κάθοδος του Κυρίου στον Άδη (Αγίου Επιφανείου Κύπρου σε Μετάφραση και ερμηνεία)

Η Κάθοδος του Κυρίου στον Άδη (Αφιέρωμα)
Αγίου Επιφανείου Κύπρου σε Μετάφραση

Εργασία της Σοφίας Ντρέκου

Ο όρος Κάθοδος του Χριστού στον Άδη ορίζει τη μετάβαση της ψυχής του Ιησού Χριστού, στον τόπο των νεκρών (στα ελληνικά «Άδης»), όπου μίλησε στους νεκρούς κατά το διάστημα του τριήμερου θανάτου του, όπως είχε κάνει και στους ζωντανούς, (βλ. γι’ αυτό την ορθόδοξη εικόνα «Εις Άδου κάθοδος» (εδώ και εδώ), αλλά και τη μαρτυρία του αποστόλου Πέτρου, μαθητή του Χριστού, στην πρώτη επιστολή του, Επιστολή Πέτρου Α' - Κεφάλαιο 3, στίχοι 19-20).

Ιεροσόλυμα 1928 η αυθεντικότητα του Γολγοθά και του Παναγίου Τάφου

ο Φρικτός Γολγοθάς

Μελέτη του Αγίου Γολγοθά και του Παναγίου Τάφου
Αγία Σιών Ιεροσόλυμα 1928 [1]

Η αυθεντικότητα του Γολγοθά
και του Παναγίου Τάφου


Τα δημόσια Οικοδομήματα του Πασχαλίου Χρονικού εξηγήθηκαν εικαστικά (καλλιτεχνικά) από τον πατέρα Germer Durand.[1] Αυτός έκανε την υπόθεση ότι το τετράνυμφο θα είναι η πηγή του Σιλωάμ, η οποία έχει μνημονευθεί από τον προσκυνητή των Βορδιγάλλων ως «quadriporticus», δηλαδή ως τέσσερις περίστυλοι. Ασφαλώς, υπάρχει η βεβαίωση ότι ο Αυτοκράτορας στην περιοχή του Ιουδαϊκού ναού ανήγειρε ναό του Καπιτωλίου Διός και έστησε μέσα σε αυτόν ένα άγαλμά του.[2]

ΤΟ ΘΕΙΟ ΠΑΘΟΣ: Οι Επτά Φράσεις Του Χριστού στον Σταυρό - ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών (βιβλίο)

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών & πάσης Ελλάδος  Το Θείο Πάθος

της Σοφίας Ντρέκου

Τα Πάθη του Χριστού στη λαϊκή ποίηση με το Μοιρολόϊ ή Θρήνος της Παναγιάς και τα Κάλαντα της Μεγάλης Παρασκευής (video αφιέρωμα)

Φώτο από το φίλμ «Jesus of Nazareth» του Franco Zeffirelli με τον Robert Powell (Jesus) και την Olivia Hussey (Παναγία)
Φώτο από το φίλμ «Jesus of Nazareth» του Franco Zeffirelli
με τον Robert Powell (Jesus) και την Olivia Hussey (Παναγία)

Τα Πάθη του Χριστού στη λαϊκή ποίηση,
Λαϊκός Θρήνος Μεγάλης Παρασκευής

«Άδεται εν Μιχαλητσίω και Καράτεπε εν ταις εκκλησίαις
υπό των γυναικών, την εσπέραν της Μεγάλης Παρασκευής»

της Σοφίας Ντρέκου

Η λαϊκή ποίηση, καθώς ξέρουμε συμπεριέλαβε στο μεγάλο κύκλο της καθετί, που της κινούσε άμεσα ή έμμεσα την προσοχή και το ενδιαφέρον, δηλαδή τη χαρά, τη λύπη, τον ξενητεμό, την πατρίδα, τη Μάνα κ.λπ. Μ' ένα λόγο, αυτή, απασχολήθηκε ανοιχτά με κάθε αξιοπρόσεχτη εκδήλωση της ζωής. Γι' αυτό θά 'ταν όχι μόνο άδικο κι' ανίερο, αλλά και σοβαρό μειονέκτημά της, αν δεν πρόσεχε και δεν τραγούδαγε τόσο λυπητερά τα πάθη του Χριστού μας.

Η Σημασία της Θυσίας του Χριστού - Όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος - Κατηχητικός Λόγος ΚΖ'


Κατηχητικός λόγος ΚΖ' Αγίου
Συμεών του Νέου Θεολόγου

Η σημασία της θυσίας Του Ιησού
Χριστού για την ζωή του ανθρώπου.

Πέθανε ο Χριστός επάνω στο σταυρό; Η μαρτυρία των ευαγγελίων

Christ and the Good Thief (1566) (Titian) Tiziano Vecellio
Christ and the Good Thief (1566) (Titian) Tiziano Vecellio

Ευχαριστούμε τον αδελφό και φίλο κ. Αθανάσιο Μουστάκη
για την εμπεριστατωμένη εργασία του στην Ιστοσελίδα μας
του ευχόμεθα κι εμείς αγαπητοί αναγνώστες, Καλή Ανάσταση!

Πέθανε ο Χριστός επάνω στο Σταυρό;
Η μαρτυρία των Ευαγγελίων.