Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου 2014

Η Τιμή προς την Νηστεία - Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου



Η Τιμή προς την Νηστεία 
Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Η νηστεία είναι και θέμα προσωπικό, πέρα από την συνεννόηση με τον εξομολόγο/πνευματικό. Έχει να κάνει με το φαγητό που εμείς ξέρουμε ο καθένας μας χωριστά, ποιο μας αγριεύει και υπάρχουν τέτοια φαγητά που μας διεγείρουν. Ο Άγιος Χρυσόστομος μας καταγγέλλει και την υποκρισία. Θα έλεγα ακόμη να κρατάμε τη νηστεία της παρασκευής, διότι είναι ημέρα προσφοράς Στον Άγιο Θεό για το πάθος Του, που καταδέχτηκε να θυσιαστεί προς σωτηρία μας. Να την νηστεύω με, ακόμη λίγη αφιέρωση στην μελέτη του Θείου Δράματος. Αυτή θα μας φέρει και προ των ευθυνών, αλλά και της προσφοράς της δεύτερης ευκαιρίας.

Η Τιμή προς την Νηστεία

Η τιμή προς την νηστεία, δεν είναι η αποχή από τη βρώση,
αλλά η αναχώρηση από τα αμαρτήματα.

Αυτός δε, που ορίζει την νηστεία μόνον ως αποχή από την βρώση,
είναι ο κατ' εξοχήν ατιμάζων αυτήν.

Νηστεύεις; Ας μου το δείξουν τα έργα τους. Είπες με ποιά έργα;

Εάν δεις φτωχόν, ελέησέ τον.

Εάν δεις εχθρόν, πρόσφερε.

Εάν δεις φίλο που ευδοκιμεί, μην τον ζηλέψεις.

Εάν δεις όμορφη γυναίκα, να την υπερβείς.

Να μην νηστεύει έτσι μόνο το στόμα
αλλά και οι οφθαλμοί, και η ακοή, και τα πόδια, και τα χέρια,
και όλα όσα μέλη ανήκουν στο σώμα.

Ιωάννου Χρυσοστόμου PG 49, 53
Πηγή www.sophia-ntrekou.gr/αέναη επΑνάσταση

Σκοπός της νηστείας

Η νηστεία ταπεινώνει το σώμα και χαλιναγωγεί τις ορμές και τα σκιρτήματα της σάρκας, κάνει τη ψυχή πιο καθαρή, της δίνει φτερά, την ανεβάζει ψηλά και την κάνει ανάλαφρη.

Σκοπός της νηστείας είναι η συμμετοχή στη Θεία Κοινωνία με καθαρή ψυχή… Γι’ αυτό και οι Πατέρες παρέτειναν το στάδιο της νηστείας, δίνοντας σε εμάς προθεσμία για μετάνοια, ώστε να προσέλθουμε στη Θεία Κοινωνία καθαρμένοι και τακτοποιημένοι ψυχικά.

Δεν νηστεύουμε για το Πάσχα, ούτε για τη θυσία του Σταυρού, αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα, επειδή πρόκειται να προσέλθουμε στα μυστήρια. Γιατί το Πάσχα δεν είναι βεβαίως υπόθεση νηστείας, ούτε πένθους, αλλά ευφροσύνης και χαράς.

Παλαιά πολλοί Χριστιανοί προσέρχονταν στα μυστήρια χωρίς καμιά προετοιμασία, και μάλιστα την εποχή που ο Χριστός τα συνέστησε. Αντιλαμβανόμενοι λοιπόν οι πατέρες τη βλάβη που προκαλούσε η έλλειψη προπαρασκευής, αφού συγκεντρώθηκαν, καθιέρωσαν σαράντα ημέρες νηστείας, προσευχών, ακροάσεων του θείου λόγου, συνάξεων, ώστε, αφού καθαρθούμε όλοι από τα πάθη μας με κάθε προσοχή και επιμέλεια και με προσευχές και ελεημοσύνες και νηστεία και αγρυπνίες και δάκρυα και εξομολόγηση και με όλα τα άλλα, να προσέλθουμε έτσι με καθαρή κατά το δυνατόν συνείδηση.

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος

Δεν υπάρχουν σχόλια: