Γιατί οι άθεοι θέλουν ένα τζαμί; Άνοιξε τζαμί στην Αθήνα - η πιστοποιημένη ανικανότητα

Το τζαμί του Βοτανικού είναι το πρώτο επίσημα αναγνωρισμένο τζαμί 
στην Ελλάδα. Κατασκευάστηκε από την ελληνική κυβέρνηση της Ν.Δ.

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Το τζαμί του Βοτανικού, γνωστό και ως Ισλαμικό Τέμενος του Βοτανικού, είναι μουσουλμανικό τέμενος το οποίο βρίσκεται στην Αθήνα και η επίσημη έναρξη λειτουργίας του πραγματοποιήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 2020.

Γιατί οι άθεοι θέλουν ένα τζαμί;

Επειδή έχουμε ακούσει από όλα όσον αφορά στο θέμα του τζαμιού στην Αθήνα, θα θέλαμε να το εξετάσουμε πιο σφαιρικά και να θέσουμε μερικά ερωτήματα που απασχολούν τους πάντες δίχως όμως να τα εκθέσουν ανοιχτά διότι φοβούνται να μην εκτεθούν.

Έτσι το πρώτο σημείο είναι το εξής. Γιατί δίνεται η εντύπωση ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τζαμιά; Ενώ ξέρουμε ότι υπάρχουν περιοχές που κυριαρχούν λόγω γεωπολιτικής κι όχι θρησκείας.

Γιατί δεν λέμε ότι έχουν καταστραφεί εκκλησίες για να γίνουν τζαμιά;

Γιατί δεν εξηγούμε στους δικούς μας ότι αν υπάρχουν τόσες εκκλησίες αφιερωμένες στον Άγιο Γεώργιο δεν οφείλεται στην τεράστια σημασία του Αγίου για την Ελλάδα αλλά στο γεγονός ότι οι δικοί μας λόγω τουρκοκρατίας άλλαζαν τα ονόματα των εκκλησιών για να μην τις πειράζουν οι κατακτητές επειδή σεβόντουσαν και φοβόντουσαν ειδικά αυτόν τον Άγιο; Διότι το θέμα της τουρκοκρατίας δεν φαίνεται να ενσωματώνεται στις συζητήσεις, λες και δεν υπήρξαν τα χρόνια κατοχής, λες και δεν υπάρχουν στη Θράκη και ειδικά στην Κωνσταντινούπολη.

Επίσης γιατί να παρθεί μια απόφαση που αφορά καθαρά θρησκευτικά θέματα από αρμόδιους που δηλώνουν ανοιχτά ότι δεν τους ενδιαφέρει η θρησκεία αφού είναι το όπιο του λαού;

Δηλαδή η φρασεολογία του Μαρξ δεν αφορούσε τα τζαμιά; Ήταν μόνο και μόνο μια κριτική για τις εκκλησίες; Μήπως οι αρμόδιοι δεν θεωρούν θρησκεία το Ισλάμ και έτσι το τζαμί είναι απλώς ένα πολιτιστικό κτήριο; Εκτός αν η ιδέα είναι να φανούν φιλελεύθερα άτομα το οποία πιστεύουν σε μια ιδεολογία που διέπραξε μια γενοκτονία κατά της Ανθρωπότητας και απαγόρευσε για δεκαετίες οποιαδήποτε μορφή θρησκείας, θεωρώντας ότι απελευθερώνει τον λαό από ένα ζυγό;

ΔΕΙΤΕ: Eνα συναρπαστικό ταξίδι στην Αγία Σοφία που συνδέθηκε με τις χαρές και τις λύπες του ελληνισμού (βίντεο)

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει πρόβλημα συνοχής της σκέψης, αλλά αυτό δεν είναι καινοτομία, αφού προωθείς ένα θρησκευτικό θέμα ενώ θεωρείς ότι είναι απαράδεκτο.

Κι επίσης λες ότι το κάνεις για να σεβαστείς τον λαό ενώ ξεχνάς όλους τους αγώνες του για να μπορέσει να ζήσει ελεύθερος.

Έτσι το κυριότερο ερώτημα παραμένει ανοιχτό και αυτό είναι η ουσία: γιατί οι άθεοι θέλουν ένα τζαμί; Απλώς λόγω ραγιαδισμού. Αλλιώς ο Θεός να μας φυλάει.

Διακριτική αντανάκλαση

Ποιος πρόσεχε τη διακριτική αντανάκλαση
πάνω στο τζάμι που δεν ήταν καθρέφτης;

Όλοι κοίταζαν μαζί τον εαυτό τους
περιμένοντας κάτι.

Κι όμως ο Βλαντιμίρ κι ο Εστραγκόν
τους είχαν πει την αλήθεια κανείς δεν θα ερχόταν.

Δεν τους πίστεψαν γιατί ήταν ζητιάνοι
δίχως να καταλάβουν ότι αναζητούσαν
μόνο ανθρωπιά.

Η οπισθοδρομική Τουρκία

The Tzisdaraki mosque in Monastiraki
The Tzisdaraki mosque in Monastiraki

Όσοι προσπαθούν να μας πείσουν, με τον ραγιαδισμό που τους χαρακτηρίζει, ότι η Τουρκία, με το καθεστώς που έχει, προοδεύει, και πάλι θα αμφισβητηθούν από την ίδια.
Με το πρόσχημα της αντεπίθεσης για την αναγνώριση της γενοκτονίας, από το γερμανικό κοινοβούλιο, αποφάσισε ως εκδίκηση να διαβάσει το Κοράνι στην Αγία Σοφιά στην Κωνσταντινούπολη, ενώ πρόκειται για ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς που δεν λειτουργεί ως τζαμί.

ΔΕΙΤΕ: Ισλάμ: Ιστορία, πηγές, λάθη και μεταναστευτική θεολογική βοήθεια

Ο καθένας μπορεί να δει την εξέλιξη αυτού του κράτους με τέτοιες αποφάσεις όταν επίσημα επιδιώκει να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βέβαια αν την εξετάζουν άτομα σαν αυτά που δεν ξέρουν τι τους γίνεται κι εργάζονται στο Υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο πήρε μια ξεκάθαρη θέση, τότε είναι λογικό το παράλογο.

Ταυτόχρονα όμως η αξιοπιστία αυτού του κράτους που συνεχίζει να μην αποδέχεται την ύπαρξη της γενοκτονίας, όλο και περισσότερο γελοιοποιείται.

Έτσι ενώ θα έπρεπε ν’ αντιστέκεται σοβαρά στις διεκδικήσεις του Κουρδιστάν και της Δυτικής Αρμενίας, διότι σιγά σιγά υλοποιείται το όραμα της Συνθήκης Σεβρών, προσπαθεί να κερδίσει τις εντυπώσεις του μουσουλμανικού λαού με το ραμαζάνι, δίχως να αντιλαμβάνεται ότι ούτε αυτός δεν εκτιμά τις παράλογες προσπάθειές του.

Σε κάθε περίπτωση, λόγω αντίδρασης και βέβαια άγνοιας, δείχνει το αληθινό της πρόσωπο, αφού παραμένει ένα απόλυτο καθεστώς που καταπατεί τα θρησκευτικά και πολιτισμικά δικαιώματα των πιστών.


Πιστοποιημένη ανικανότητα

Στην πλατεία δεσπόζει το επιβλητικό μουσουλμανικό τζαμί που χτίσθηκε το 1759. Σήμερα λειτουργεί σαν Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης

Όσοι πίστευαν ότι ο Πρόεδρος της Τουρκίας είχε κάποια αξία είναι υποχρεωμένοι τώρα να αποδεχθούν ότι η ανικανότητά του είναι πιστοποιημένη.

Τα λεγόμενά του περί Συνθήκης Λωζάνης* δείχνουν ότι δεν έχει ούτε ιστορικές γνώσεις ούτε στρατηγικές.

Άβυσσος το βάθος των στρατηγικών λαθών του. Δεν ξέρει ότι η Συνθήκη Λωζάνης δεν εμπεριέχει καν την έννοια των συνόρων για το Αιγαίο, ούτε βέβαια ότι τα νησιά παραχωρήθηκαν στην Ιταλία κι όχι στην Ελλάδα αφού έπρεπε να περιμένουμε την Συνθήκη Παρισίων του 1947 για την απελευθέρωσή τους. 

Ξεχνά επίσης ότι η Τουρκία βρίσκεται τόσο κοντά στα νησιά μας, είναι αποκλειστικά λόγω γενοκτονίας και εγκλημάτων κατά της Ανθρωπότητας.

Κι όσο αφορά στα τζαμιά δεν είναι ενδείξεις πολιτισμού αλλά γεωπολιτικής καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των αυτόχθονων λαών που δεν είχαν αυτή τη θρησκεία που τους επιβλήθηκε για να χαθούν τεχνητά οι ρίζες τους.

Επίσης ξεχνά όλους τους ναούς και τις εκκλησίες που βρίσκονται στο έδαφος που θεωρεί ότι είναι δικό του, ενώ είναι απλώς κατεχόμενα.

Η ανικανότητά του τον αναγκάζει να θέλει να έχει ένα μεγάλο κράτος, όπως άλλοι χρειάζονται ένα μεγάλο αυτοκίνητο.

Όμως το χοντρό καραβόσκοινο που του λείπει στον τομέα της στρατηγικής είναι ακριβώς αυτό που θα πάρει για να φύγει οριστικά από την εξουσία της βαρβαρότητας που προσποιείται ότι πρόκειται για μια δημοκρατία, ενώ είναι ένα εκφυλισμένο χαλιφάτο.

Περισσότερα ΘέματαΝ. Λυγερός

*Η Συνθήκη της Λωζάνης ήταν συνθήκη ειρήνης που έθεσε τα όρια της σύγχρονης Τουρκίας. Υπογράφηκε στη Λωζάνη της Ελβετίας στις 24 Ιουλίου 1923 από την Ελλάδα, την Τουρκία και τις άλλες χώρες που πολέμησαν στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και την Μικρασιατική εκστρατεία (1919-1922) και συμμετείχαν στην Συνθήκη των Σεβρών συμπεριλαμβανομένης και της ΕΣΣΔ (που δεν συμμετείχε στην προηγούμενη συνθήκη). Όλη η Συνθήκη ΕΔΩ

Άνοιξε το τζαμί στην Αθήνα


Το πρώτο μουσουλμανικό τέμενος που άνοιξε στην Αθήνα από την ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους στην περιοχή του Βοτανικού.

Μετά από πολυάριθμες καθυστερήσεις, για διάφορους λόγους, το τζαμί της γειτονιάς του Βοτανικού ;aνοίξε επίσημα σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας.

Η Αθήνα είναι μια από τις λίγες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που σήμερα δεν έχουν τζαμί.

Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, το τέμενος λειτουργεί στις 2 Νοεμβρίου 2020, σύμφωνα με τα ισχύοντα, για όλους τους χώρους λατρείας, μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού και στο πλαίσιο αυτό, μόνο 9 άτομα ανά προσευχή θα μπορούν να εισέρχονται στο εσωτερικό του.

Η πόλη έχει περίπου 250.000 μουσουλμάνους, οι οποίοι πρέπει να τηρούν τη θρησκεία τους σε εβδομήντα ανεπίσημα, μη εξουσιοδοτημένα ιερά σε όλη την πόλη.

Το εσωτερικό του τζαμιού

Το νέο αθηναϊκό τζαμί είναι σχετικά μικρό, δεν έχει μιναρέ, και τα μεγάφωνα, τα οποία συνήθως εκδίδουν την κλήση προς προσευχές, δεν θα επιτρέπονται.

Το κτίριο μπορεί να φιλοξενήσει μόνο 300 άνδρες και 50 γυναίκες τη φορά, έναν αριθμό που σαφώς δεν καλύπτει τον μουσουλμανικό πληθυσμό της πόλης, ο οποίος αποτελείται κυρίως από μετανάστες από την Ασία και την Αφρική.

Η κατασκευή ενός τζαμιού στην Αθήνα είχε ανακοινωθεί πριν από αρκετές δεκαετίες.

Ωστόσο, η ισχυρή αντιπολίτευση των ακροδεξιών και των θρησκευτικών ομάδων σταμάτησε την κατασκευή της για χρόνια.

Οι Έλληνες νομοθέτες ψήφισαν το 2016 για την επιτάχυνση της κατασκευής του, αλλά το τζαμί υπέστη πολλές βανδαλιστικές επιθέσεις, με αντι-μουσουλμανικά συνθήματα και αφίσες που δημιούργησαν τη δημιουργία ενός μουσουλμανικού ναού στην ελληνική πρωτεύουσα.

Το τζαμί, θα έχει μόνιμο προσωπικό έναν δημόσιο υπάλληλο, ενώ έχουν διατεθεί από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων άλλοι δύο υπάλληλοι. Αναμένονται δε να γίνουν ακόμα τέσσερις προσλήψεις με σύμβαση οκτάμηνης διάρκειας, με επιλογή των προσώπων μέσω συνέντευξης.

Το εσωτερικό του τζαμιού

Για τη θέση του πρώτου ιμάμη προσελήφθη ο 49χρονος Μαροκινός Σίντι Μοχάμεντ Ζάκι. Πρόκειται για Έλληνα πολίτη με καταγωγή από το Μαρόκο, ο οποίος ζει στη χώρα μας εδώ και 20 χρόνια, μιλάει άπταιστα ελληνικά, αραβικά και γαλλικά, και είναι κάτοχος πτυχίου Φυσικομαθηματικών και Μουσουλμανικών Σπουδών.

Σε ό,τι αφορά στον εσωτερικό του χώρο, «μιχράμπ» (σ.σ.: ιερή κόγχη προς τη Μέκκα) κατασκευάστηκε από Αιγύπτιο μουσουλμάνο τεχνίτη, που έχει ειδικές γνώσεις και κατοικεί μόνιμα στην Ελλάδα, ενώ το χαλί προσευχής, λόγω των ειδικών προδιαγραφών που πρέπει να έχει, κατασκευάστηκε στο Ιράν.

Η κατασκευή του τζαμιού κοστίζει περίπου 16 εκατομμύρια ευρώ.


Το Τζαμί Τζισταράκη (ή Τζισδαράκη) είναι οθωμανικό τζαμί το
οποίο κατασκευάστηκε το 1759 στην πλατεία Μοναστηρακίου,
στο κέντρο της Αθήνας. Σήμερα λειτουργεί ως παράρτημα του
Μουσείου Ελλ. Λαϊκής Τέχνης και στεγάζει τη Συλλογή Κεραμικής

Ιστορικό

Κατά την Οθωμανική εποχή υπήρχαν τζαμιά στην Αθήνα, όπως τα τζαμιά Τζισταράκη και Φετιχιέ. Τα συγκεκριμένα σήμερα είναι αρχαιολογικά μνημεία. Η αποπεράτωση του έργου έχει αναβληθεί επανειλημμένως λόγω της αντίθεσης της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και πιο πρόσφατα από τοπικές διαμαρτυρίες. Αρχικά προβλεπόταν να εγκαινιασθεί στα τέλη του Απριλίου 2017.

Ο πρώτος νόμος που ενέκρινε το Ελληνικό Κοινοβούλιο σχετικά με την κατασκευή τουρκικού τζαμιού στην Αττική χρονολογείται από το 1890

Το 1970, συντηρητικές αραβικές χώρες προσφέρθηκαν να χρηματοδοτήσουν την κατασκευή τζαμιού στην Αθήνα αλλά δεν ψηφίστηκε κάποιος νόμος και ούτε η πρόταση υλοποιήθηκε.

Η αυξανόμενη μετανάστευση από μουσουλμανικές χώρες τα τελευταία 40 χρόνια αύξησε την αναγκαιότητα κατασκευής ενός τζαμιού στην Αθήνα, καθώς περίπου 200.000 Μουσουλμάνοι ζουν στην Αθήνα, με κάποιες εκτιμήσεις να ανεβάζουν τον αριθμό των Μουσουλμάνων στην Αττική σε περίπου 500.000 άτομα. Πολλοί από αυτούς είναι Πακιστανοί και Αλβανοί, αλλά μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχε επίσημο τζαμί.

Η πρώτη προσπάθεια ίδρυσης τζαμιού στην Αθήνα χρονολογείται το 2000 με τον νόμο 2833, ο οποίος όριζε τη θέση του τζαμιού στον Χουρμουζά της Παιανίας, ενώ η χρηματοδότηση θα προερχόταν από τη Σαουδική Αραβία. Λόγω της αντίδρασης της εκκλησίας και των ντόπιων το εγχείρημα δεν προχώρησε. 

Το 2006 η προσπάθεια συνεχίστηκε με τον νόμο 3512, ο οποίος περιείχε σημαντικές τροποποιήσεις: πλέον, η κατασκευή του τζαμιού θα χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από το ελληνικό δημόσιο, ενώ το τζαμί θα είναι κρατικό και ο ιμάμης θα διορίζεται από το ελληνικό δημόσιο. Το εγχείρημα καθυστέρησε επανειλημμένα λόγω δικαστικών πράξεων από διάφορες ομάδες, οι οποίες προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Το 2010, ο Άδωνις Γεωργιάδης ως υποψήφιος περιφερειάρχης Αττικής (στις περιφερειακές εκλογές τις 7ης Νοεμβρίου 2010) είχε θέσει προεκλογικά ως στόχο την παύση κατασκευής του τεμένους.

Φετιχέ τζαμί και ο τάφος του Αλή Πασά στην ακρόπολη του Ιτς Καλέ
Φετιχέ τζαμί και ο τάφος του Αλή Πασά στην ακρόπολη του Ιτς Καλέ
Το Φετιχιέ Τζαμί (=τζαμί της κατάκτησης) είναι οθωμανικό
τζαμί που είναι κτισμένο στα Ιωάννινα. Χτίστηκε στη θέση της
βυζαντινής Μητρόπολης της πόλης, του ναού του Ταξιάρχη Μιχαήλ.

Μετά από τέσσερις ανεπιτυχείς διαγωνισμούς για τον ορισμό των εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του τζαμιού, ο πέμπτος διαγωνισμός ήταν επιτυχημένος. Την κατασκευή του τζαμιού ανέλαβε μια κοινοπραξία μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών, των J&P ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ και Ιντρακάτ.

Η σύμβαση για την κατασκευή του τζαμιού υπεγράφη στις 10 Οκτωβρίου 2016. Πριν ξεκινήσει η κατασκευή του τζαμιού, η αστυνομία καθάρισε το χώρο που θα κατασκευαστεί το τζαμί, καθώς ήταν υπό κατάληψη από ακροδεξιούς διαδηλωτές. Η κατασκευή του ξεκίνησε στις 4 Νοεμβρίου.

Ο χώρος, με συνολική έκταση 17 στρεμμάτων, παραδόθηκε από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Οι υπάρχουσες υποδομές κατεδαφίστηκαν και στη θέση τους κατασκευάστηκε ένα νέο συγκρότημα, το οποίο περιέχει χώρο στάθμευσης και παιδική χαρά.

Το τζαμί έχει έκταση 1.000 τετραγωνικών μέτρων και αποτελείται από δύο αίθουσες λατρείας, έχοντας μια ανδρική αίθουσα με χωρητικότητα 500 ατόμων και μια γυναικεία αίθουσα χωρητικότητας 50 ατόμων. Το τζαμί δεν έχει μιναρέ. Αρχικά προβλεπόταν η ολοκλήρωση του τζαμιού τον Απρίλιο του 2017, όμως τελικά η ολοκλήρωση και η επίσημη έναρξη λειτουργίας του πραγματοποιήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 2020.

Εκτός από το νέο τζαμί, η ελληνική κυβέρνηση αδειοδότησε τη λειτουργία τριών τζαμιών που λειτουργούν από τις τοπικές κοινότητες Μουσουλμάνων στην Αττική. Επίσης, λειτουργεί νόμιμα και ένα τζαμί που έχτισε η μουσουλμανική κοινότητα στη Θήβα

Βιβλιογραφία
8193 - Διακριτική αντανάκλαση - Ν. Λυγερός, May 8, 2012
27244 - Γιατί οι άθεοι θέλουν ένα τζαμί; - Ν. Λυγερός, August 26, 2016
25505 - Η οπισθοδρομική Τουρκία - Ν. Λυγερός, June 6, 2016
28041 - Πιστοποιημένη ανικανότητα - Ν. Λυγερός, September 30, 2016 
• Άνοιξε το τζαμί στην Αθήνα: amna.gr, PortalNews, skai.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ
• «Τζαμί Τζισταράκη». Αρχαιολογία της Πόλης των Αθηνών. Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.
• «Τζαμί: Γενικά / ιστορικά στοιχεία κτιρίου». Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης.
• Α. Καραμπερίδου & Α. Τσιάρα (2008), Το Φετιχιέ Τζαμί στο Κάστρο των Ιωαννίνων, Ιωάννινα: Υπουργείο Πολιτισμού- 8η Ε.Β.Α. From Wikipedia, the free encyclopedia

Περισσότερα Θέματα: ΤζαμίΑΘΗΝΑΝ. Λυγερός, Πολιτική


Σχετικά Θέματα:
• ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΑ που διάλεξαν να γίνει τζαμί στις 24 Ιουλίου η Αγία Σοφία
• Τα καρφιά της γης: Αν ενοχλεί κάποιους να βλέπουν την Αγιά Σοφιά χωρίς μιναρέδες...
• Η θεμελίωση και τα θυρανοίξια της Αγιά Σοφιάς ή της Ύπατης Σοφίας του Ένσαρκου Λόγου του Θεού
• Είμαστε όλοι Κωνσταντινουπολίτες - Ν. Λυγερός
• Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος για την ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ: Πολιτιστική τζιχάντ η απόφαση Ερντογάν
• Ισλάμ: Ιστορία, πηγές, λάθη και μεταναστευτική θεολογική βοήθεια










Σχόλια στο FacebookSophia Drekou 28 Νοεμβρίου 2016

Ομάδα: Θεολογία, Επιστήμη, Λογοτεχνία, Πολιτισμός

Ελένη Χατζή: Για όποιο λόγο θέλουμε και εμείς μια εκκλησιά στην χώρα που μεταναστεύουμε.

Sophia Drekou: Ελένη μου σχολιάζεις χωρίς να διαβάσεις την δημοσίευσή μου. Διάβασέ το με προσοχή πρώτα και μετά σχολίασε. Καλό βράδυ και καλή εβδομάδα!

Νικόλαος Γκούνας: α) Όλα ξεκινούν από τον Διαφωτισμό ο οποίος μεταξύ άλλων υπερασπίζεται το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας. Προσωπικά θεωρώ πως υπάρχουν δυο κατηγορίες άθεων: οι άθεοι που ανήκουν στην πρώτη κατηγορία πολεμούν την θρησκεία και ζητούν την εξαφάνιση όλων των θρησκειών. Εκείνοι που ανήκουν στην δεύτερη κατηγορία υπερασπίζονται το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας, άσχετα με το ότι οι ίδιοι δεν πιστεύουν. β) Είναι λάθος να ταυτίζουμε το Ισλάμ με την Τουρκία. Ναι μεν έχουν δίκαιο όσοι υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει μετριοπαθές Ισλάμ, υπάρχουν όμως μετριοπαθείς μουσουλμάνοι.

Ελένη Χατζή: Σοφια μου, από που βγήκε το συμπέρασμα ότι, σχολίασα χωρίς να έχω διαβάσει ? Δεν ειναι σημαντικό όμως αυτό. Κατ' αρχάς γιατί τους λέμε άθεους, αυτοί πιστεύουν στον δικό τους Θεό, άσχετα εάν εμείς λέμε πως Ένας ειναι ο αληθινός Θεός. Επίσης αν οι πολίτικοι έχουν τις δικιές τους σκοπιμότητες ( που τις έχουν, όλοι το γνωρίζουμε), οι λαοί, δεν νομίζω πως έχουν κάτι στο πίσω μέρος του μυαλού τους όταν ζητάνε τζαμί.. Για εμένα δεν ειναι ό,τι καλλίτερο, αλλά με το αίσθημα δικαίου, λέω πως έχουν δικαίωμα, να έχουν έναν δικό τους ναό.. Όσο γι' αυτά που κάνανε οι Τούρκοι στις ορθόδοξες εκκλησίες στην Πόλη, ειναι παράδειγμα προς αποφυγή, αλλά και παλι τι σχέση με το θεμα ΄ρχει ;;;;;;;; Πάντα με μεγάλη εκτίμηση.. !!!!

George-Nektarios Panayotidis: Διαβάζοντας το κείμενο, θα συμφωνήσω με το σχόλιο του Νίκου.

Η θρησκευτική ελευθερία αυτού του τύπου κατάγεται από τον Βολταίρο και τη Γαλλική Επανάσταση, ο οποίος (με όλα τα προβλήματά του) δεν ήταν άθεος, αλλά μάλλον ενάντιος στον καθολικισμό του 18ου αιώνα. Από αυτόν κατάγεται η σύγχρονη αυτή τάση, είτε δεξιόστροφη(Μάνος, Ανδριανόπουλος, Μητσοτάκης, Μπακογιάννη, Φιλελεύθερη Συμμαχία) είτε αριστερόστροφη(ΔημΑρ, παλαιός ΣΥΝ κ.λπ.).

Πάντως το "περί ανεξιθρησκείας" του Βολταίρου ο Ευγένιος Βούλγαρις το πρωτομετέφρασε και εξέδωσε(με κριτικά σχόλια φυσικά) και μετά από αυτόν επανεξέδωσε ο άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως.