Ο τορπιλισμός του καταδρομικού «Έλλη» 15 Αυγούστου 1940 - Ιστορικό (αφιέρωμα και video)

Ο τορπιλισμός της Έλλης το 1940 σε λιθογραφία της εποχής
Ο τορπιλισμός της Έλλης το 1940 σε λιθογραφία της εποχής

Ο ΤΟΡΠΙΛΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΣ
15 Αυγούστου 1940 μ.Χ., Τήνος!

15 Αυγούστου 1940 - Ιταλικό υποβρύχιο τορπιλίζει και βυθίζει το ελληνικό ελαφρύ καταδρομικό «Έλλη» έξω από το λιμάνι της Τήνου επιφέροντας τον θάνατο εννέα Ελλήνων ναυτικών. Την επομένη επιβεβαιώνονται οι αρχικές υποψίες περί ιταλικής ευθύνης αλλά η Κυβέρνηση των Αθηνών δεν ανακοινώνει τίποτα.

Έρευνα, επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Σημαιοστολισμένη καμάρωνε η ΕΛΛΗ εκείνο το πρωινό, αγκυροβολημένη περί τα 800 μέτρα έξω από το λιμάνι της Τήνου, ακούγοντας τις καμπάνες της Μεγαλόχαρης και ενώ ετοιμαζόταν να κατεβάσει το Τιμητικό Άγημα που θα συνόδευε τη θαυματουργή Εικόνα της Θεοτόκου!

Ξαφνικά και καθώς η Θεία Λειτουργία συνεχιζόταν, ένας φοβερός κρότος συντάραξε το πλοίο! Μια τορπίλη είχε εξαπολυθεί ύπουλα στο αγκυροβολημένο σκάφος μας και είχε χτυπήσει στο σημείο που ήταν ο λέβητας, ο οποίος με τη σειρά του εξερράγη, προκαλώντας μεγάλη καταστροφή!

Η στιγμή της έκρηξης μιας εκ των τορπιλών στην προβλήτα
του λιμανιού της Τήνου, στις 15 Αυγούστου 1940. wikimedia
Η Έλλη διακρίνεται στην δεξιά πλευρά του στύλου.

Φωτιές, καπνοί, κραυγές τύλιξαν το ελληνικό εύδρομο!

Ήταν 8,30 το πρωί! Στις 9.45, παρά τις ηρωικές προσπάθειες του πληρώματος η ΕΛΛΗ είχε βυθιστεί! Οι δειλοί "γνωστοί-άγνωστοι" δολοφόνοι, με το Ιταλικό Υποβρύχιο Delfino, με Κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Αϊκάρντι και διαταγή του Διοικητή των υπό Ιταλική τότε Κατοχή Δωδεκανήσων Ντε Βέκκι, κατόπιν εντολής του ίδιου του Μουσολίνι, έριξε τρεις συνολικά τορπίλες, με στόχο όχι μόνο την «ΕΛΛΗ» αλλά και τους ίδιους τους αμάχους και αμέριμνους προσκυνητές της Μεγαλόχαρης, που κατέκλυζαν τον τόπο όλο ως την προκυμαία, αλλά και πολλοί βρισκόταν ακόμη επάνω στα Ατμόπλοια «ΕΣΠΕΡΟΣ» και «ΕΛΣΗ», περιμένοντας βάρκες για να αποβιβαστούν στην Τήνο.

το ιταλικό Υ--Β DΕLFΙΝΟ - Κυβερνήτης G.Aicardi
το ιταλικό Υ--Β DΕLFΙΝΟ - Κυβερνήτης G.Aicardi

Όμως η Παναγιά δεν άφησε! Και από θαύμα πραγματικό η δεύτερη τορπίλη έπεσε στον προστατευτικό λιμενοβραχίονα, ενώ η Τρίτη και φαρμακερή, βρήκε σε ύφαλο και εξερράγη σηκώνοντας γιγάντια στήλη νερού, πάνω από 30-35 μέτρα ύψος! Έτσι στην στεριά μόνο μια Αρμένισσα γυναίκα πέθανε, όχι από θραύσμα, αλλά από ανακοπή.

Χαίρε Κυρία της Ελλάδος Ανίκητε!

Η ελληνική ηγεσία δεν έχει καμιά αμφιβολία για την εθνικότητα του υποβρυχίου που έπληξε την «Έλλη». Στις 27 Αυγούστου ερασιτέχνης ψαράς, στην Τήνο, ανασύρει τυχαίως ένα κομμάτι της τορπίλης που εξερράγη στον δυτικό λιμενοβραχίονα. Οι υπόνοιες μετατρέπονται σε βεβαιότητα. Η Ιταλία είχε εξαπολύσει την τορπίλη. Όμως, η ελληνική κυβέρνηση δεν θα προβεί σε αποκαλύψεις. Συνεχίζει «την πολιτικήν αυστηράς ουδετερότητος». Αυτό επιβάλλουν οι περιστάσεις. Ως τόσο ας δούμε το σχετικό με τον τορπιλισμό της «ΕΛΛΗΣ», ανακοινωθέν του υπουργείου Ναυτικών:

«...Με βαθείαν λύπην αγγέλλομεν την απώλεια του ευδρόμου ΕΛΛΗ, ηγκυροβολημένου εις όρμον Τήνου, όπου είχε καταπλεύσει προς απόδοσιν τιμών εις την θαυματουργόν εικόνα της Θεομήτορος. Σημαιοστόλιστον εβλήθη δια τορπιλλών αγνώστου εθνικότητος υποβρυχίου...».

Και πάνω στην «ΕΛΛΗ», που παρά το θανάσιμο χτύπημα και την έκρηξη των καζανιών του πλοίου, υπήρξαν μόνο 9 νεκροί και 24 τραυματίες σε σύνολο πληρώματος 238 ατόμων! 


Τα Θύματα της ιταλικής επίθεσης του πληρώματος υπό τον Κυβερνήτη Πλοίαρχο Χατζόπουλο και στις δύο άλλες επιζώντες τραυματίες του «ΕΛΛΗ», ήταν:

Π. ΚΑΤΣΑΪΤΗΣ Αρχικελευστής Πυροβ.
Ν. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ Κελευστής Μηχ.
Ι. ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ Υποκελ. Β' Μηχ.
Ι. ΑΝΕΣΤΟΠΟΥΛΟΣ Ναύτης Θερμ..
Μ. ΠΕΤΑΣ Ναύτης Εθελ. Αρμ.
Δ. ΤΟΜΑΡΑΣ Ναύτης Εθελ. Προτ..
Γ. ΓΡΙΒΑΣ Ναύτης Θερμ.
Ι. ΜΠΟΝΟΣ Ναύτης Θερμ.
Α. ΚΑΛΙΑΣ Ναύτης Θερμ.

Ο τορπιλισμός της «Έλλης» στην Τήνο


Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος η Μεγαλόχαρη της Τήνου θα συγκεντρώσει γύρω της χιλιάδες πιστούς, που ξεκινούν απ’ όλες τις γωνιές της Ελλάδας και όχι μόνο, για να παραβρεθούν στη Γιορτή της σαν ευλαβικοί προσκυνητές. Και στο προαύλιο της μεγαλόπρεπης εκκλησίας της θα συγκεντρωθεί πλήθος ταλαιπωρημένων πιστών, που θα προσεύχονται με ολονύχτιες προσευχές ζητώντας τη χάρη της.

Η ελπίδα από τον άρρωστο δεν σβήνει ποτέ, φίλε αναγνώστη, γι’ αυτό την ημέρα αυτή άρρωστοι κάθε λογής που συρρέουν κατά χιλιάδες προσμένουν τη βοήθεια της Παναγίας, που θα τους γιατρέψει από το μαρτύριο της αρρώστιας, και μέσα στη νύχτα με την κατανυκτική ψαλμωδία θα περιμένουν την αθέατη θεϊκή παρουσία της ψιθυρίζοντας «Παναγιά μου μη με λησμονείς… Παναγιά μου… Το φως μου, τα μάτια μου, δεν βλέπω…» και παρά πέρα ένας γέρος ναυτικός, γονατιστός με τον εγγονό του, να την ευχαριστεί που τον γλίτωσε από έναν άγριο Μαΐστρο.

Αυτή τη μέρα της χριστιανοσύνης, διάλεξε η Ιταλική φασιστική κυβέρνηση Μουσολίνι, χωρίς καν προειδοποίηση, να ταράξει την γιορτή της Μεγαλόχαρης, παρουσία χιλιάδων πιστών της, με τον άνανδρο τορπιλισμό του πολεμικού πλοίου ΕΛΛΗ, που είχε καταπλεύσει από τις 6 το πρωί σημαιοστολισμένο για να συμμετάσχει στη Γιορτή της.

Η Μεγαλόχαρη όμως τέτοιες προσβολές στο πρόσωπό της και στους πιστούς της δεν δέχεται, γι’ αυτό όρθωσε το ανάστημά της και οδήγησε το λαό μας στη δόξα των Αλβανικών βουνών και την εποποιία των θαλασσών.

Ο τορπιλισμός αυτός υπήρξε μία πράξη που άξιζε ιδιαίτερης μελέτης από τους αρμόδιους για πολλούς λόγους.

Πρώτα διότι ήταν μια καθαρά πολεμική ενέργεια που έγινε σε περίοδο ειρήνης. Έγινε χωρίς συγκεκριμένη αιτιολογία και δυστυχώς ποτέ δεν κατεβλήθη προσπάθεια να δικαιολογηθεί.
Κρατήθηκε μυστική από τους δράστες, όχι μόνο μετά την έναρξη των εχθροπραξιών, αλλά και μετά την λήξη του πολέμου.

Τα ονόματα του Υποπλοίαρχου G. Aicardi, κυβερνήτη του Ιταλικού υποβρυχίου Delfino και του De Vecchi, ήρθαν στο φως της δημοσιότητας μετά από δημοσιογραφική έρευνα και από δημοσίευση των απομνημονευμάτων του DE Vicchi, στα οποία ο Aicardi υποχρεώθηκε να απαντήσει.

Εκτεταμένα αποσπάσματα από τα δημοσιεύματα αυτά, έχουν μεταφραστεί από τον έγκριτο δικηγόρο και ερευνητή Μανόλη Παπαϊωάννου στη Ροδιακή εφημερίδα «Πρόοδος», όπου εκτός των άλλων αναφέρει ότι η εντολή της βύθισης του ΕΛΛΗ στον υποπλοίαρχο Aicardi, κυβερνήτη του Ιταλικού υποβρυχίου, δόθηκε προφορικά και χωρίς γραπτή διαταγή από τον Ιταλό Ναύαρχο του Επιτελείου μέσω του De Vicchi.

15 Αυγούστου 1940 στις 8.25 το πρωί

Με ανακοινωθέν το υπουργείο Ναυτικών ανήγγειλε «την απώλειαν του ευδρόμου ΈΛΛΗ, ηγκυροβολημένου εις όρμον Τήνου, όπου είχε καταπλεύσει προς απόδοσιν τιμών εις την θαυματουργόν εικόνα της Θεομήτορος. Σημαιοστόλιστον εβλήθη δια τορπιλλών αγνώστου εθνικότητος υποβρυχίου...»

Ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού Ι.Μεταξά προς του ιδιοκτήτας και αρχισυντάκτας του αθηναϊκού τύπου κατά την 30-10-1940.

«Μη νομίσετε ότι η απόφαση του «Όχι» πάρθηκε έτσι, σε μια στιγμή. Μη φαντασθήτε ότι εμπήκαμε στον πόλεμο αιφνιδιαστικά. Ή ότι δεν έγινε πάν ό,τι επετρέπετο και μπορούσε να γίνη διά να τον αποφύγωμεν. Από την εποχή της καταλήψεως της Αλβανίας ,το Πάσχα πέρυσι, το πράγμα άρχισε να φαίνεται. Από τον περασμένο Μάϊο είπα καθαρά στον κ. Γκράτσι ότι αν προσεβαλλόμεθα εις τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα, θα ανθιστάμεθα αντί πάσης θυσίας και δι’ όλων των μέσων. Συγχρόνως όμως μου ήρχοντο από τη Ρώμη, από τη Βουδαπέστη, από τα Τίρανα, από παντού πληροφορίαι αντίθετοι.

Εις τας 15 Αυγούστου έγινεν ο τορπιλλισμός της «Έλλης». Γνωρίζετε ότι από την πρώτην στιγμήν διεπιστώθη ότι το έγκλημα ήτο ιταλικόν. Εν τούτοις ,δεν επετρέψαμεν να γνωσθή ότι είχομεν και τας υλικάς πλέον αποδείξεις περί της εθνικότητος του εγκληματίου. Συγχρόνως όμως διέταξα τα αντιτορπιλλικά, τα οποία συνώδευον τα πλοία που μετέφερον τους προσκυνητάς από την Τήνον μετά το έγκλημα, αν προσβληθούν από αεροπλάνα ή οπωσδήποτε άλλως να κάμουν αμέσως χρήσιν των όπλων των.

Θα σας αποκαλύψω τώρα ότι τότε διέταξα να βολιδοσκοπηθή καταλλήλως το Βερολίνον. Μου διεμηνύθη εκ μέρους του Χίτλερ η σύστασις να αποφύγω οιονδήποτε μέτρον δυνάμενον να θεωρηθή από την Ιταλίαν πρόκλησις. Έκαμα το παν δια να μη μπορούν οι ιταλοί να εμφανισθούν ως δυνάμενοι να έχουν όχι αφορμάς ευλόγους, αλλ’ ούτε ευλογοφανές παράπονον εκ μέρους μας, αν και από την πρώτην στιγμήν αντελήφθην τι πράγματι εσήμαινεν η όλως αόριστος σύστασις του Βερολίνου. Σείς καλύτερον παντός άλλου γνωρίζετε ότι έκαμα το πάν δια να μη δώσωμεν αφορμήν εμφανίσεως της Ιταλίας ως δυναμένης να έχη ευλογοφανείς κάν αφορμάς αιτιάσεων. Λόγω του επαγγέλματός σας έχετε παρακολουθήσει εις όλες τις λεπτομέρειες την ιστορίαν των ατελειώτων ιταλικών προκλήσεων, δημοσιογραφικών και άλλων, αλλά και την χριστιανικήν υπομονή, την οποίαν ετηρήσαμεν προσποιούμενοι ότι δεν τις καταλαβαίνουμε, περιοριζόμενοι μόνον σε δημοσιογραφικάς ανασκευάς των ιταλικών εναντίον μας κατηγοριών.»

Το καταδρομικό ΕΛΛΗ κατα τη διάρκεια ναυτικών γυμνασίων
Το εύδρομον ΒΠ Κ-Δ καταδρομικόν ΕΛΛΗ, κατά την διάρκεια
ναυτικών γυμνασίων στο μεσοπόλεμο, που βυθίστηκε
από επίθεση Ιταλικού υποβρυχίου στο λιμάνι της Τήνου, 
15 Αυγούστου 1940, κατά τον εορτασμό της Μεγαλόχαρης.

Διαστάσεις: 98 / 12 / 4,3 μέτρα
Εκτόπισμα: 2.115 τόν.
Ταχύτητα: 26 κόμβοι (το 1940, 18 κόμβοι). Τριπλέλικο.
Οπλισμός: 3 πυροβόλα 152 χιλ., 2 πυροβόλα 66 χιλ., 2 πυροβόλα 40 χιλ., 2 Τ/Σ 19 ιντσών. Είχε μεταφορική ικανότητα 100 ναρκών.

Ναυπηγήθηκε το 1912-13 στις ΗΠΑ για λογαριασμό της κινεζικής κυβερνήσεως.
Αγοράσθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση το 1914.
Μετασκευάστηκε ριζικά στη Γαλλία μεταξύ των ετών 1925-27. 
Έλαβε μέρος στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο και στη Μικρασιατική Εκστρατεία.

Βυθίστηκε στις 15 Αυγούστου 1940, σε ειρηνική περίοδο, από το ιταλικό Υ/Β DΕLFΙΝΟ (Κυβερνήτης G.Aicardi), ενώ ήταν αγκυροβολημένο έξω από το λιμάνι της Τήνου, όπου είχε σταλεί για συμμετοχή στον εορτασμό της Παναγίας.

• Με ανακοινωθέν το υπουργείο Ναυτικών ανήγγειλε «την απώλειαν του ευδρόμου ΈΛΛΗ, ηγκυροβολημένου εις όρμον Τήνου, όπου είχε καταπλεύσει προς απόδοσιν τιμών εις την θαυματουργόν εικόνα της Θεομήτορος. Σημαιοστόλιστον εβλήθη δια τορπιλλών αγνώστου εθνικότητος υποβρυχίου» © Κυβερνήτης Πλοίαρχος Β.Ν. Άγγελος Χατζόπουλος.

• Από τον τορπιλισμό σκοτώθηκαν 9 υπαξιωματικοί και ναύτες, ενώ τραυματίσθηκαν 24.

Στον Πειραιά οι διασωθέντες από το πλήρωμα του Έλλη ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ-ΚΑΙ-ΝΑΥΤΕΣ-ΕΛΛΗ-1940
Στον Πειραιά οι διασωθέντες από το πλήρωμα του
Έλλη ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΝΑΥΤΕΣ το 1940

• Το ίδιο Υ/Β αποπειράθηκε στη συνέχεια να τορπιλίσει τα επιβατηγά ΕΛΣΗ και ΕΣΠΕΡΟΣ που βρίσκονταν μέσα στο λιμάνι της Τήνου. Ευτυχώς η απόπειρα απέτυχε και οι τορπίλες κατέστρεψαν μόνο ένα τμήμα του κρηπιδώματος του λιμανιού.

• Από το 1945, ανήμερα της βύθισής του, τελείται σχετική δέηση μνήμης, με ρίψεις στεφάνων πάνω από τον υγρό τάφο του.

• Το 1950 στα πλαίσια των πολεμικών επανορθώσεων και σε αντικατάσταση αυτού η Ιταλία παραχώρησε στην Ελλάδα το Καταδρομικό «EUGENIO Di SAVOIA»το οποίο μετονομάστηκε "ΕΛΛΗ" τον Ιούνιο του 1951 όπου και ύψωσε την Ελληνική Σημαία.

Γιατί βρέθηκε εκεί; Την 15 Αυγούστου εορτάζεται στην Τήνο η Κοίμηση της Θεοτόκου. Η Πανήγυρις έχει καθιερωθεί με το από 1.12.1836 Β. Διάταγμα. Το στρατιωτικό μέρος των τελετών είναι υπό την αιγίδα του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού που αποστέλλει Πολεμικό Πλοίο, Άγημα, Μπάντα για απόδοση τιμών, Τελετάρχη και επιμελείται της εκδόσεως του προγράμματος της τελετής.

Εμφανίσεις και θαύματα της Παναγίας ανά τους αιώνες (Αφιέρωμα)

Η Ιταλική Τορπίλη που βύθισε την Έλλη (1940)
Η Ιταλική Τορπίλη που βύθισε την Έλλη (1940)

Ο τορπιλισμός της ΕΛΛΗΣ υπήρξε το αποκορύφωμα μιας σειράς προκλήσεων του φασιστικού καθεστώτος της Ιταλίας εναντίον της Ελλάδας.

Η εγκληματική αυτή ενέργεια προκάλεσε την αγανάκτηση του ελληνικού λαού, παράλληλα, όμως του εξύψωσε το ηθικό και τον προετοίμασε ψυχολογικά να αντιμετωπίσει την ιταλική πολεμική επίθεση που εκδηλώθηκε μετά από 73 μέρες.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το φασιστικό καθεστώς της 4ης Αυγούστου και ο ίδιος ο Μεταξάς γνώριζαν τους υπαίτιους εντούτοις έδωσαν αυστηρές οδηγίες στο Τύπο να μην κάνει την παραμικρή νύξη. Και παρά το γεγονός ότι ο τορπιλισμός της ΕΛΛΗΣ δεν άφηνε περιθώρια αμφιβολιών για τις προθέσεις και τα σχέδια της φασιστικής Ιταλίας, ο Μεταξάς επέμενε να επιδιώκει τη μεσολάβηση της ναζιστικής Γερμανίας, ώστε να αποτραπεί η ιταλική επίθεση κατά της Ελλάδας!



Το βίντεο από «History in Arms» είναι εκπαιδευτικό, ιστορικού 
χαρακτήρα. Περιέχει αναπαραστάσεις των πραγματικών γεγονότων.


Μηχανή του Χρόνου: Ο τορπιλισμός της «Έλλης»
ανήμερα της Παναγίας – Το άγνωστο παρασκήνιο

Η εκπομπή παρουσιάζει το πολιτικό και στρατιωτικό παρασκήνιο της βύθισης του καταδρομικού «Έλλη». Οι μαρτυρίες-ντοκουμέντα των επιζώντων του πολεμικού πλοίου, σε συνδυασμό με τις αφηγήσεις ιστορικών και ειδικών αναλυτών, αποκαλύπτουν στοιχεία για τον ιστορικό τορπιλισμό, που λίγοι γνώριζαν μέχρι σήμερα.

Στις 15 Αυγούστου του 1940, ανήμερα της Γιορτής της Παναγίας, το ιταλικό υποβρύχιο «Ντελφίνο» τορπίλισε το ελληνικό καταδρομικό «Έλλη», που είχε αγκυροβολήσει στο λιμάνι της Τήνου. Το πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού βρισκόταν εκεί για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις και το πλήρωμα δεν ήταν προετοιμασμένο για μια τέτοια επίθεση, καθώς η Ελλάδα βρισκόταν ακόμα σε ουδετερότητα.

Ο Χρίστος Βασιλόπουλος παρουσιάζει το στρατιωτικό παρασκήνιο του τορπιλισμού. Τα σχέδια των Ιταλών για επέκταση στην Ανατολική Μεσόγειο, τις αεροπορικές επιθέσεις που είχαν σκοπό να προκαλέσουν την Ελλάδα, καθώς και την πολιτική της κυβέρνησης Μεταξά, που απαγόρευε κάθε είδους αντίδραση. Η αποκορύφωση των επιθέσεων έφτασε στις 15 Αυγούστου 1940, με τον άνανδρο τορπιλισμό του καταδρομικού «Έλλη». Επιζώντες του πλοίου περιγράφουν τις εφιαλτικές στιγμές που έζησαν, ενώ προσπαθούσαν να σώσουν το πλοίο και τους συντρόφους τους.

Συγκλονιστική είναι η ιστορία του ηρωικού κυβερνήτη Άγγελου Χατζόπουλου, που ήθελε να βυθιστεί μαζί με το πλοίο, αλλά σώθηκε την τελευταία στιγμή από τους αξιωματικούς του. Παρουσιάζονται οι κινήσεις του επιτελείου του Μεταξά, που επέβαλε λογοκρισία στον Τύπο της εποχής. Η έρευνα καταλήγει στο τι απέγινε το υποβρύχιο που τορπίλισε το ελληνικό αντιτορπιλικό, ενώ ο δύτης Αλέξης Παπαδόπουλος περιγράφει τη συγκίνηση που βούτηξε στα νερά της Τήνου, για να βρει το ναυάγιο του καταδρομικού «Έλλη».

Στην εκπομπή μιλούν, ο ναύαρχος ε.α. Ιωάννης Παλούμπης, οι ιστορικοί Κώστας Δανούσης και Νίκος Γιαννόπουλος, οι δημοσιογράφοι Ιωάννης Θεοδωράτος και Κάρολος Μωραΐτης, ο λέκτορας Ναυτικής Ιστορίας, Ζήσης Φωτάκης, ο λαογράφος Αλέκος Φλωράκης, η ερευνήτρια Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου, καθώς και ο δύτης Αλέξης Παπαδόπουλος.

Επίσης, στην εκπομπή φιλοξενούνται μαρτυρίες-ντοκουμέντα του ναύαρχου ε.α. Γεώργιου Μόραλη και των επιζώντων του «Έλλη», του σημαιοφόρου Μάριου Χορς, του ανθυποπλοίαρχου Δημήτριου Τσαπακίδη, του σηματωρού Αλέξανδρου Σκληβανιώτη, καθώς και του αδερφού του, Ανάργυρου.













ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Βίντεο με κινηματογραφικό απόσπασμα με τον τορπιλισμό. Οι κινηματογραφικές σκηνές είναι από την ταινία «ΑΕΡΑ, ΑΕΡΑ, ΑΕΡΑ» της Καραγιάννης-Καρατζόπουλος, παραγωγής 1972, σε σκηνοθεσία Κώστα Ανδρίτσου Στις φωτογραφίες, φαίνονται επί του πλοίου τα μέλη του πληρώματος υπό τον Κυβερνήτη Πλοίαρχο Χατζόπουλο και στις δύο άλλες επιζώντες τραυματίες του «ΕΛΛΗ».


























Δεν υπάρχουν σχόλια: