Ορθόδοξη εικόνα της Αγίας Ιφιγένειας του Πόντου
Η Αγία Ιφιγένεια, η δεκαπεντάχρονη Παρθενομάρτυρας από την Τοκάτη του Πόντου, που μαρτύρησε για την Πίστη στον Χριστό επί Νέρωνα, εμπνέοντας αιώνες μετά με το φως της αγνότητας και της θυσίας.
🟢 Εισαγωγή
Η Αγία Ιφιγένεια του Πόντου, η δεκαπεντάχρονη Παρθενομάρτυρας που γεννήθηκε στην Τοκάτη της Μικράς Ασίας το 53 μ.Χ., αποτελεί σύμβολο καθαρότητας, πίστης και πνευματικής ανδρείας. Μαθήτρια του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Ματθαίου, βαπτίστηκε μαζί με τους γονείς της, αλλά συνελήφθη και βασανίστηκε σκληρά επί Νέρωνα, αρνούμενη να απαρνηθεί τον Νυμφίο Χριστό. Παρέμεινε αταλάντευτη στην ομολογία της, υπομένοντας φρικτά βασανιστήρια με το βλέμμα στραμμένο στην Ανάσταση.
Πριν παραδώσει την ψυχή της, συγχώρεσε τον δήμιό της και ψιθύρισε: «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον τον δούλον Σου». Ο διοικητής, συγκλονισμένος, ασπάστηκε την πίστη της και έγινε ο ίδιος χριστιανός. Η μνήμη της Αγίας Ιφιγένειας του Πόντου τιμάται στις 16 Νοεμβρίου, μαζί με τον διδάσκαλό της Άγιο Ματθαίο, ενώ ο βίος της παραμένει φάρος φωτός για κάθε ψυχή που αναζητά τον παράδεισο μέσα από τη δοκιμασία και την αγάπη του Θεού.
🟢 Η Αγία Παρθενομάρτυς Ιφιγένεια του Πόντου
Στις 16 Νοεμβρίου η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά την Αγία Παρθενομάρτυρα Ιφιγένεια του Πόντου. Γεννήθηκε το 53 μ.Χ. στην Τοκάτη* και θανατώθηκε σε ηλικία 15 ετών.
Tην ίδια μέρα τιμάται και ο διδάσκαλό της Απόστολος και Ευαγγελιστής Ματθαίος
Η ένδοξος και καλλίνικος μάρτυς του Χριστού Ιφιγένεια, κατήγετο εκ Τοκάτη Πόντου Μικράς Ασίας, εγεννήθη τω σωτήριον έτος 53 μ.Χ. εκ γονέων ειδωλολατρών οίτινες εκ μέσω του Αποστόλου Πρωτοκλήτου Ανδρέα εγνώρισαν την εις Χριστόν τον Ναζωραίον αληθινή πίστην βαπτισθέντες υπ’ αυτού οικογενειακώς.
Επί του σκληρού διώκτου των Χριστιανών και ειδωλολάτρου βασιλέως Νέρωνος συλλαμβάνονται οι γονείς της Ιφιγένειας και κλείονται εις την φυλακήν.
Μετ’ ου πολύ, ο Διοικητής της περιοχής Τοκάτη Πόντου, αποστέλλει στρατιώτας οίτινες συλλαμβάνουν την νεαρά και πανέμορφον κόρην και εράστριαν του Ναζωραίου Χριστού Ιφιγένεια και την οδηγούν ενώπιόν του δια να την ανακρίνει.
Η Ιφιγένεια παρ’ όλο το νεαρόν της ηλικίας της, μόλις 15 ετών, σθεναρώς ομολογεί ενώπιον του σκληρού ειδωλολάτρου και Διοικητού Μάρκου, την εις Χριστόν πίστη της και με μεγίστη δύναμην βροντοφωνεί ότι τυγχάνει φλογερή εράστρια του Νυμφίου Χριστού και ότι για το Άγιον όνομά Του είναι έτοιμη να δώσει ακόμη και αυτή την ζωήν της.
Οσάκις την προσεπάθησεν με λόγους κολακευτικούς και υποσχέσεις να μεταπείσει την Ιφιγένεια να αρνηθεί τον Χριστόν· ιδών δε το σθεναρόν του χαρακτήρος της, δίδει σκληράς εντολάς εις τους στρατιώτας του να βασανίσουν την πάγκαλον ταύτην κόρη.
Οι στρατιώται λαμβάνουν λεπτά σίδερα αιχμηρά και τα τοποθετούν εις τους όνυχας της μάρτυρος εκ των οποίων το αίμα έρρεεν ποταμηδόν· εν συνεχεία αφού την γύμνωσαν κατέκοψαν τους μαστούς και το σώμα της δια μαχαιρών και κατόπιν τέσσερις στρατιώτες την κρατούν από τους πόδας και τας χείρας και της εξαρθρώνουν τα μέλη της. Η αγία από τους φρικτούς πόνους χάνει τας αισθήσεις της και λιποθυμά.
Ο Διοικητής λυπάται δι’ αυτό που έπραξε αλλά είναι υποχρεωμένος να την θανατώσει, εκτελώντας το βασιλικό διάταγμα.
Μετανοεί δι’ όσα έπραξε εις το μαρτυρικό σώμα της και το πλησιάζει με σεβασμό· ζητά να τον συγχωρήσει· η αγία ακούσασα τους λόγους του ανοίγει δι’ ολίγον τους οφθαλμούς της και μηδιά ψιθυρίζοντας: «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον τον δούλον Σου» και πάλιν μειδιάσασα προσθέτει: «Πιστεύω εις την εκ νεκρών ανάστασιν» και παραδίδει με τους λόγους αυτούς την αγίαν και πάγκαλον ψυχήν της εις χείρας του Νυμφίου Χριστού την 16η Νοεμβρίου του σωτηρίου έτους 68 μ.Χ. εις ηλικίαν 15 ετών.
Ο Διοικητής φέρνει εκ της εξορίας τους γονείς της εις τους οποίους ανακοινώνει τα όσα έλαβαν χώραν· και οι γονείς της με υπερηφάνεια και ενθουσιασμόν μανθάνουν τα της θυγατρός των και ευλογούν τον Θεόν.
Εν συνεχεία μεταβαίνουν εις τον τόπον όπου έκειτο η λάρνακα με το μυρωμένο και μαρτυρικό σώμα της και ησπάζοντο τούτο χαίροντες, αινούντες και ευλογούντες τον Σωτήρα Χριστόν.
Ο Διοικητής ζων τας αγίας και συγκινητικάς ταύτας στιγμάς με μία ισχυράν κραυγή ομολογεί την εις Χριστόν πίστην του και ομού μετά των γονέων της αγίας εργάζονται διά την εξάπλωσιν του χριστιανισμού εις τα μέρη του Πόντου.
Ούτος υπήρξε ο βίος της μάρτυρος Ιφιγένειας της Ποντίας, ης ταις πρεσβείες Χριστέ ο Θεός ελέησον και σώσον ημάς. Αμήν.
Έγραφον εν τω κελλίω μου την 31ην Αυγούστου του σωτηρίου
έτους 1995, εορτήν της Τιμίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Αρχιμανδρίτης Δωρόθεος
Περιοδικό Μοναχική Έκφραση, τεύχος 29, Νοέ.-Δεκ. 2008.
Στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία την μνήμη της Αγίας Ιφιγένειας εορτάζουμε 16 Νοεμβρίου και αναφέρεται επιγραμματικά στο «Μικρόν Ευχολόγιον ή Αγιασματάριον» (εκδ. Αποστολικής Διακονίας), έτους 1956, χωρίς λοιπές πληροφορίες του βίου της.
Αναλυτικότερα για τον βίο της έχει συγγράψει το 1995 ο αρχιμανδρίτης Δωρόθεος Θεμελής, Ηγούμενος της εν Άνδρω Ι. Μονής Αγίου Νικολάου εις τας Ώρας, απ’ όπου και η εδώ κυρίως αναφορά μας στην μάρτυρα.
• Η Ακολουθία της αγίας Ιφιγένειας (Psaltologion) 16 Νοεμβρίου - Όρθρος και Θεία Λειτουργία Ευαγγελιστού Ματθαίου και Αγίας Ιφιγένειας. Ἀκολουθία Ἁγίας Παρθενομάρτυρος Ἰφιγενείας - Scribd
*Η Τοκάτη ή Τοκάτ ή Ευδοκιάδα (τουρκικά: Tokat), πλησίον της Αμασείας, είναι η πρωτεύουσα της επαρχίας Τοκάτης, επαρχίας της Περιοχής της Μαύρης Θάλασσας, στην Τουρκία.
🟢 Η Αγία Ιφιγένεια - Αγιογραφικές πηγές και εορτασμός
Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία
Είναι αξιοσημείωτο ότι, η Ζωή του Αγίου Ματθαίου του Αποστόλου στο παραδοσιακό Ορθόδοξο Συναξάριο δεν αναφέρει άμεσα το όνομα της Αγίας Ιφιγένειας, αν και το Συναξάριο καταγράφει τα ταξίδια του Αγίου Ματθαίου στην «Αιθιοπία», το ότι διαφώτισε την περιοχή και μαρτύρησε εκεί.
Το Ορθόδοξο Συναξάριον σύμφωνα με την παράδοση του Νικηφόρου Καλλιστού Ξανθόπουλου (γ. 1320), δηλώνει ότι μετά από την σκληρή μεταχείριση των Παρθίων και των Μήδων, ο Άγιος Ματθαίος πήγε στη συνέχεια να διαδώσει το Ευαγγέλιο σε μία συγκεκριμένη πόλη που ονομάζεται «Μέρμενα / Μύρμενα» υποθετικά στην Αιθιοπία, που περιγράφεται ως γη που κατοικείται από φυλές ανθρωποφάγων:
«Μετά την αναχώρηση από την Ιερουσαλήμ, ο ιερός απόστολος Ματθαίος κήρυξε τα χαρμόσυνα νέα του Ευαγγελίου σε πολλές χώρες. Διακηρύσσοντας τα καλά νέα του Χριστού, πέρασε από τη Μακεδονία, τη Συρία, την Περσία, την Παρθία και τη Μηδία, ιδρύοντας Εκκλησίες εκεί και σε άλλα μέρη... Ταξίδεψε σε όλη την Αιθιοπία, η οποία του είχε πέσει μετά από κλήρωση και τη φώτισε με το φως της γνώσης του Ευαγγελίου. Τελικά, καθοδηγούμενος από το Άγιο Πνεύμα, έφτασε στη γη των κανιβάλων, οι οποίοι είχαν σκούρο δέρμα και ήταν άγριοι άνθρωποι. Εκεί μπήκε σε μία πόλη γνωστή ως Μύρμενα και αφού προσηλύτισε πολλές ψυχές στο Χριστό, διόρισε τον Πλάτωνα, τον συνταξιδιώτη του, να γίνει επίσκοπό τους και έχτισε μία μικρή εκκλησία... Η σύζυγος και ο γιος του Φούλβιου, το τίμημα αυτής της πόλης, καταλήφθηκαν από δαίμονες... Ο απόστολος επέπληξε τα ακάθαρτα πνεύματα και τα έδιωξε και εκείνοι που γιατρεύτηκαν έπεσαν μπροστά στον απόστολο και με ευγένεια τον ακολουθούσαν...»
Ωστόσο, μία συγκεκριμένη «Αγία Ιφιγένεια η Παρθενομάρτυρας» αναφέρεται στο ελληνικό Ορθόδοξο ημερολόγιο για τις 16 Νοεμβρίου (είναι η ίδια ημέρα γιορτής με τον Άγιο Ματθαίο τον Απόστολο στην Ορθόδοξη Εκκλησία). Είναι εγγεγραμμένη σε μία μοναδική σύγχρονη αγιογραφική πηγή, συγκεκριμένα στο «Μικρό Ευχαριστήριο ή Αγιασμάριον» που δημοσιεύτηκε από την Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδας το 1956, χωρίς να παρέχονται άλλες πληροφορίες. Πουθενά αλλού δεν αναφέρεται η μνήμη της.
Τη δεκαετία του 1980 η Πόντια παλαιοημερολογίτισσα μοναχή Μαγδαληνή - αφορισμένη από την Ορθόδοξη Εκκλησία καθώς καθύβριζε τον Άγιο Νεκτάριο - κατέγραφε σε βιβλία της χωρίς πηγές πως διάφοροι άγιοι όπως οι Νικόλαος, Γεράσιμος και Ιφιγένεια ήταν Πόντιοι, χωρίς κάποια επιστημονική βάση.
Ο Πρόλογος από την Οχρίδα που συντάχθηκε από τον Άγιο Νικολάι Βελιμίροβιτς (1928) δεν περιλαμβάνει την Αγία Ιφιγένεια, ούτε μόνη της, ούτε στη ζωή του Αγίου Ματθαίου.
Η Αντιοχείας, Ορθόδοξη Χριστιανική Αρχιεπισκοπή της Βόρειας Αμερικής περιλαμβάνει την Αγία Ιφιγένεια της Αιθιοπίας στο ημερολόγιο των Αγίων, μαζί με την παραδοσιακή λατινική βιογραφία της, «που εορτάζεται στις 16 Νοεμβρίου (επίσης στις 21 Σεπτεμβρίου)».
Ομοίως, η Μονή Αγίων Μαρίας και Μάρθας στο Γουάτζενερ της Νότιας Καρολίνας (ΟCA), απαριθμεί την Αγία Ιφιγένεια, πριγκίπισσα της Αιθιοπίας στη δυτική ημερομηνία στις 21 Σεπτεμβρίου, αν και το διαδικτυακό Συναξάριον της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αμερική (OCA) δεν αναφέρει την Αγία Ιφιγένεια στην ανάμνηση της ζωής του Αγίου Ματθαίου του Ευαγγελιστή, συμπεριλαμβανομένης της περιόδου του στην Αιθιοπία.
Από την Ορθόδοξη Εκκλησία τιμάται, την ίδια μέρα με τον διδάσκαλό της Απόστολο Ματθαίο, στις 16 Νοεμβρίου
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία
🎨 Το μαρτύριο του Αγίου Ματθαίου, με την Αγία Ιφιγένεια στα δεξιά. Λεπτομέρεια από το μεγάλο Altarpiece των Orcagna και Jacopo di Cione (1367–1370), Galleria degli Uffizi, Φλωρεντία. Ο Αντρέα ντι Τσιόνε ντι Αρκάντζελο (Andrea di Cione di Arcangelo, 1308 - 25 Αυγούστου 1368), γνωστός ως Ορκάνια (Orcagna)), ήταν Ιταλός ζωγράφος, γλύπτης και αρχιτέκτονας.
Η Αγία Ιφιγένεια (ισπανικά: Efigenia; πορτογαλικά: Ifigênia; γαλλικά: Iphigénie), που ονομάζεται επίσης Ιφιγένεια της Αβησσυνίας ή Ιφιγένεια της Αιθιοπίας (1ος αιώνας), είναι μία Χριστιανή αγία. Ήταν παρθένος και ασπάστηκε τον Χριστιανισμό. Στη συνέχεια αφιερώθηκε στον Θεό από τον Απόστολο Ματθαίο, ο οποίος διέδωσε το Ευαγγέλιο στην περιοχή της «Αιθιοπίας», η οποία εν προκειμένω θεωρείται ότι βρίσκεται στις περιοχές νότια της Κασπίας Θάλασσας, όπως η Μηδία, η Περσία και η Παρθία, είτε σε μία από τις επαρχίες της Μεσοποταμίας (Ασσυρία και Βαβυλώνα), ή στην Αρχαία Αρμενία.
Η Αγία Ιφιγένεια (ισπανικά: Efigenia; πορτογαλικά: Ifigênia; γαλλικά: Iphigénie), που ονομάζεται επίσης Ιφιγένεια της Αβησσυνίας ή Ιφιγένεια της Αιθιοπίας (1ος αιώνας), είναι μία Χριστιανή αγία. Ήταν παρθένος και ασπάστηκε τον Χριστιανισμό. Στη συνέχεια αφιερώθηκε στον Θεό από τον Απόστολο Ματθαίο, ο οποίος διέδωσε το Ευαγγέλιο στην περιοχή της «Αιθιοπίας», η οποία εν προκειμένω θεωρείται ότι βρίσκεται στις περιοχές νότια της Κασπίας Θάλασσας, όπως η Μηδία, η Περσία και η Παρθία, είτε σε μία από τις επαρχίες της Μεσοποταμίας (Ασσυρία και Βαβυλώνα), ή στην Αρχαία Αρμενία.
Η ημέρα της γιορτής της Αγίας Ιφιγένειας στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία είναι, μαζί με του Αγίου Ματθαίου, στις 21 Σεπτεμβρίου.
Η παλαιότερη πηγή κειμένου της ζωής της φαίνεται να είναι ο Χρυσός Θρύλος (Golden Legend, επίσης γνωστό ως Historia Longobardica ή Flos Sanctorum) του Ιταλού χρονογράφου Ιάκωβου του Βαραγινού, που καταρτίστηκε γύρω στο 1275 μ.Χ. Αυτό ήταν ένα βιβλίο με επιρροή για την πνευματικότητα της Αναγέννησης και την κατανόηση της ιερότητας, το οποίο διαβάστηκε όχι μόνο ως αγιογραφία - μια συλλογή ζωών των αγίων - αλλά ως vade mecum, ένα εγχειρίδιο ασκητισμού. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Ιγνάτιος της Λογιόλα το χρησιμοποίησε και πώς η Τερέζα της Αβίλα συμβούλεψε τις πνευματικές αδελφές της ότι πρέπει να χρησιμοποιηθεί.
Η Αγία Ιφιγένεια αναφέρεται επίσης στην αγιογραφία του Ενετού Επισκόπου Πέτρου Νάταλιμπους (περίπου το 1400) και εμφανίζεται στην έκδοση της Ρωμαϊκής Μαρτυρολογίας του Καρδινάλιου Καίσαρα Βαρόνου του 1586, η οποία είναι η πρώτη αξιόπιστη έκδοση της Ρωμαϊκής Μαρτυρολογίας. (περισσότερες λεπτομέρειες)
🟢 Η μαρτυρία ως φως μέσα στις εποχές
Η ιστορία της Αγίας Ιφιγένειας δεν είναι μόνο μια σελίδα αγιολογίας· είναι ένας καθρέφτης όπου η ψυχή βλέπει τον βαθύτερο εαυτό της. Η δεκαπεντάχρονη μάρτυρας στέκει μέσα στους αιώνες σαν υπενθύμιση ότι η αλήθεια, όταν αγαπηθεί μέχρι θανάτου, γίνεται δύναμη που υπερβαίνει αυτοκρατορίες, ιδεολογίες και εξουσίες.
Σε πολιτικό επίπεδο, η μαρτυρία της αποκαλύπτει πως κάθε εξουσία που δεν υπακούει στη φωνή της συνείδησης καταλήγει να συγκρούεται με εκείνο το άτρωτο σημείο του ανθρώπου: την ελευθερία του πνεύματος.
Σε υπαρξιακό επίπεδο, η Ιφιγένεια γίνεται μάρτυρας της εσωτερικής επανάστασης· του σημείου όπου το «είμαι» συναντά το «ανήκω».
Και σε θεολογικό βάθος, το μαρτύριό της φωτίζει το μυστήριο της θυσίας: ότι ο άνθρωπος βρίσκει το νόημα όχι όταν διασώζει τη ζωή του, αλλά όταν τη χαρίζει στην Αγάπη.
Έτσι η νεανική καρδιά της Αγίας Ιφιγένειας γίνεται ένας παράδεισος που δεν χωρά ιστορική αμφιβολία: ο τόπος όπου η πίστη μεταμορφώνει τον πόνο σε φως και την ιστορία σε αιωνιότητα.
Οι Ιφιγένειες των αιώνων
Θυσιαστική η πορεία
σταυροαναστάσιμη για την πατρίδα
σταυροαναστάσιμη για την πατρίδα
μέσα από την δεσμευτική ξένη κυριαρχία
την επονοίδιστα προσβλητική
και αδιαπέραστα αυταρχική
μια Αθήνα αποκλεισμένη ...έρημη
ανέκφραστα νεκρωμένη
ζητείται να εισηγηθεί το ένδοξο
παρελθόν της το πνευματικό...
να στηριχθεί στης δόξας
την λαμπρότητα ...την θεωμένη.
Η Ιφιγένεια στην Αυλίδα θύμα στον βωμό της Άρτεμις.
Η Ιφιγένεια στην Ταυρίδα ιέρεια στον Ναό της Άρτεμις.
Η Ιφιγένεια στον Παράδεισο χαίρεται την ομορφιά του Χριστού.
Στο κόσμο τον αιμάτινο τον θυσιαστικό,
τον ανεξάντλητα σκληρό, υπάρχει η ύψιστη
μαρτυρική ευλογημένη αγάπη της μοναδικής
της άρρηκτης της φωτεινής σύνδεσης του σώματος
της Εκκλησίας, της αγιαστικής με τον Ουράνιο Νυμφίο
τον Λυτρωτή τον ζωογόνο τον ελευθερωτή τον Σωτήρα
Ιησού Χριστό από τον τόσο άκριτα άδικο πόνο
που περιζώνει ολόκληρη την γη αιώνες τώρα. Ι.Γ
την επονοίδιστα προσβλητική
και αδιαπέραστα αυταρχική
μια Αθήνα αποκλεισμένη ...έρημη
ανέκφραστα νεκρωμένη
ζητείται να εισηγηθεί το ένδοξο
παρελθόν της το πνευματικό...
να στηριχθεί στης δόξας
την λαμπρότητα ...την θεωμένη.
Η Ιφιγένεια στην Αυλίδα θύμα στον βωμό της Άρτεμις.
Η Ιφιγένεια στην Ταυρίδα ιέρεια στον Ναό της Άρτεμις.
Η Ιφιγένεια στον Παράδεισο χαίρεται την ομορφιά του Χριστού.
Στο κόσμο τον αιμάτινο τον θυσιαστικό,
τον ανεξάντλητα σκληρό, υπάρχει η ύψιστη
μαρτυρική ευλογημένη αγάπη της μοναδικής
της άρρηκτης της φωτεινής σύνδεσης του σώματος
της Εκκλησίας, της αγιαστικής με τον Ουράνιο Νυμφίο
τον Λυτρωτή τον ζωογόνο τον ελευθερωτή τον Σωτήρα
Ιησού Χριστό από τον τόσο άκριτα άδικο πόνο
που περιζώνει ολόκληρη την γη αιώνες τώρα. Ι.Γ
🔗 Ιφιγένεια Γεωργιάδου
Βιβλιογραφία:
• Η Αγία Παρθενομάρτυς Ιφιγένεια του Πόντου - Αρχιμανδρίτης Δωρόθεος, Ηγούμενος της εν Άνδρω Ι. Μονής του Αγίου Νικολάου εις τας Ώρας. - Το άρθρο βρισκόταν στο περιοδικό Μοναχική έκφραση του π. Νεκταρίου Μουλατσιώτη τεύχος Νοε - Δεκ 2008 (βίος αγίας σελ 16-17) Ο π. Δωρόθεος είπε ότι βρήκε το βίο της σε παλαιά ποντιακά συναξάρια. pontosnews.gr
• Ψαλτολόγιον (Psaltologion) Ακολουθία αγίας Ιφιγένειας.
• Ἀκολουθία Ἁγίας Παρθενομάρτυρος Ἰφιγενείας - Scribd
• Η μνήμη της Αγίας Ιφιγένειας αναφέρεται επιγραμματικά στο «Μικρόν Ευχολόγιον ή Αγιασματάριον» έκδοση Αποστολικής Διακονίας 1956 μ.Χ.
• Οι Ιφιγένειες των αιώνων - Ιφιγένεια Γεωργιάδου, πτυχιούχος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της Μαθηματικής Εταιρείας Αθηνών. ifigeneia-georgiadou-math.blogspot.com
Πηγή: Αέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr
Πηγή: Αέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr
Οι Αναγνώστες και Αναγνώστριες σχολιάζουν στο Facebook
Αγαπημένη και εκλεκτή της καρδιάς μου Ιφιγένεια, Χρόνια Πολλά!
Πολυαγαπημένη μου Ιφιγένεια Χρόνια Πολλά και Φωτεινά.
Η Αγία Ιφιγένεια που Χαίρεται στον Παράδεισο Την Ομορφιά
Του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, να Πρεσβεύει για το Όλον της
Παραδεισένια σου Διαδρομής. Μεταξύ Γης, Ουρανού και
Απείρου, να Φέγγεις σαν τ' άστρα των Χριστουγέννων ✬🎄✭
Η Αγία Ιφιγένεια που Χαίρεται στον Παράδεισο Την Ομορφιά
Του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, να Πρεσβεύει για το Όλον της
Παραδεισένια σου Διαδρομής. Μεταξύ Γης, Ουρανού και
Απείρου, να Φέγγεις σαν τ' άστρα των Χριστουγέννων ✬🎄✭
Keywords: Αγία Ιφιγένεια, Πόντος, Παρθενομάρτυρας, Νεομάρτυρας, Τοκάτη, Απόστολος Ματθαίος, Νέρων, Χριστιανισμός, Μικρά Ασία, μαρτύριο, πίστη, Ορθοδοξία, 16 Νοεμβρίου




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου