Με την Κυριακή των Αγίων Πάντων σηματοδοτείται και το τέλος των κινητών γιορτών της Εκκλησίας


Η περίοδος του Πεντηκοσταρίου τελειώνει 
με την Κυριακή των Αγίων Πάντων. Μαζί της 
σηματοδοτείται και το τέλος των κινητών 
γιορτών της Εκκλησίας, που άρχισε 
με την Κυριακή Τελώνη και Φαρισαίου.

Η Κυριακή των Αγίων Πάντων είναι η αμέσως επόμενη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή. Γιατί όμως εορτάζονται μια σειρά από πολύ σημαντικούς Αγίους εκείνη την ημέρα;

Επειδή η ανάσταση του Χριστού, η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος και η ίδρυση της Εκκλησίας έφεραν στον κόσμο τη δυνατότητα ένωσης του ανθρώπου με το Θεό, η Εκκλησία καθιέρωσε να εορτάζονται σε μια κοινή εορτή όλοι οι Άγιοι, όλων των εποχών, την Κυριακή που ακολουθεί αμέσως μετά τις εορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος.

Πρόκειται για μια κινητή εορτή που «πέφτει» 56 ημέρες ακριβώς μετά το Πάσχα και ειδικά για φέτος στις 27 Ιουνίου. Εκείνη την ημέρα εορτάζουμε όσους αγίασε το Άγιο Πνεύμα, τους Προπάτορες και Πατριάρχες, τους Προφήτες και ιερούς Αποστόλους, τους Μάρτυρες και τους Ιεράρχες, τους Ιερομάρτυρες και Οσιομάρτυρες, τους Όσιους και Δίκαιους και όλες γενικά τις άγιες Γυναίκες και τους υπόλοιπους ανώνυμους Αγίους.

Άγιος: Είναι ο ξεχωριστός άνθρωπος, που έχει τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος και όλη του η ζωή χαρακτηρίζεται από την αγάπη του για τον Χριστό.

Μάρτυρας: Είναι ο Άγιος που έδωσε τη ζωή του για τον Χριστό, ομολογώντας την πίστη του σ' Αυτόν. Οι μάρτυρες που έδωσαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια των διωγμών των τριών πρώτων αιώνων, μετά από βασανιστήρια, υπολογίζονται σε 11 εκατομμύρια

Αυτοί που προέρχονται από τις τάξεις των ιερέων, χαρακτηρίζονται Ιερομάρτυρες, ενώ από την τάξη των μοναχών, Οσιομάρτυρες. 

Οι μάρτυρες που υπέφεραν πολλά και βαριά βασανιστήρια έχουν τον χαρακτηρισμό Μεγαλομάρτυρες, ενώ οι νεαρές κοπέλες που μαρτύρησαν για τον Χριστό, ονομάζονται Παρθενομάρτυρες. Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας (15ος-19ος αι.) φάνηκε και μια άλλη τάξη μαρτύρων, αυτοί που προτίμησαν να χάσουν τη ζωή τους από το να γίνουν Μουσουλμάνοι, οι Νεομάρτυρες.

Όσιος: Είναι ο Άγιος που προέρχεται από τις τάξεις των μοναχών της Εκκλησίας.

Ομολογητής: Έτσι χαρακτηρίζεται ο Άγιος που ομολογεί τον Θεό, υφίσταται διώξεις και βασανιστήρια, αλλά δεν θανατώνεται. Ομολογητές εμφανίστηκαν κατά την περίοδο της Εικονομαχίας στο Βυζάντιο.

Εκτός από τους παραπάνω χαρακτηρισμούς, οι Άγιοι έχουν και άλλους. Θα δούμε τους Προφήτες από την Παλαιά Διαθήκη, τους Προπάτορες, τους Πατέρες – όπως τους Τρεις Ιεράρχες – τους Βασιλείς, τους Πανσόφους, και άλλες ονομασίες που παραπέμπουν σε χαρακτηριστικά και ιδιότητες που είχε καθένας ή καθεμιά.

► Τι είναι οι Πατέρες, οι Μητέρες και οι Διδάσκαλοι της Εκκλησίας και σε ποιες κατηγορίες τους χωρίζουμε; (What do we mean by Fathers of the Church)

Η κοινότητα όλων των Αγίων

Η κοινή αυτή εορτή φανερώνει επίσης την κοινότητα και ενότητα όλων των ορθοδόξων Αγίων και κατ’ επέκταση όλων των Ορθοδόξων Χριστιανών, όλων των εποχών και όλων των λαών, από την εποχή των Αποστόλων μέχρι σήμερα. Έχει σκοπό επίσης να τιμηθούν από την Εκκλησία, δηλαδή από τον ορθόδοξο χριστιανικό λαό, και εκείνοι οι Άγιοι, που τα ονόματα και η ζωή τους δεν έγιναν γνωστά στους ανθρώπους και που χωρίς αμφιβολία είναι πάρα πολλοί.

Τη Δευτέρα, μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων, αρχίζει η νηστεία των Αγίων Αποστόλων η οποία λήγει στις 29 Ιουνίου, εορτή των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (ενώ στις 30 Ιουνίου εορτάζουν οι 12 Απόστολοι). Είναι μια ελαφριά σαρακοστή, στην οποία τρώγεται και το ψάρι, εκτός Τετάρτης και Παρασκευής.

Την Κυριακή των Αγίων Πάντων τιμάται και η μνήμη
των Μάρθας και Μαρίας, των αδελφών του Λαζάρου.

Περισσότερα: Άγιο ΠνεύμαΠεντηκοστήΑποστόλων


1 σχόλιο:

ΧΑΡΙΛΑΟΣ είπε...

Μόνο Σαββατοκύριακο γίνεται κατάλυση ιχθύος,όχι άλλες μέρες.