Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου ή Vangelis ο παγκόσμιος Έλληνας ταξιδεύει στο άπειρο του Σύμπαντος κόσμου (Video αφιέρωμα)


«Αν δεν υπήρχε η νύχτα, δεν θα μπορούσε να γεννηθεί το Φως»

Σε ηλικία τεσσάρων ετών έγραψε το πρώτο τραγούδι του και στα έξι έπαιξε ενώπιον 2.000 θεατών, στην πατρίδα του, τον Βόλο. Ο μικρός «Βάγγος» γρήγορα έγινε «Vangelis» και η μουσική του ταξίδεψε παντού. Ακόμη και στο Διάστημα.

«Η μουσική είναι η άυλος υλοποίηση του θείου.
Η μουσική δεν είναι η πιο ευγενής έκφραση του ήχου
του Σύμπαντος. Η μουσική είναι το ίδιο το Σύμπαν.»
Βαγγέλης Παπαθανασίου ή απλά Vangelis

Η φωτιά της μουσικής του φώτισε την Οικουμένη και η
ψυχή του τώρα ταξιδεύει στο άπειρο του Σύμπαντος κόσμου.
✰¸.✰*¨`*✰..¸✰.¸ ¸.★ ⋰⋱ ★ ⋰⋱ ✰¸.✰ ★ ⋰⋱ ★ ⋰⋱ ★ ✰¸.✰

.✟. Καλό Αέναο Ταξίδι Vangelis .✟. Σ' ευχαριστούμε .✟.

Vangelis-Papathanassíou

Ο συνθέτης Βαγγέλης Παπαθανασίου με σπουδαία διεθνή καριέρα, γνωστός στο εξωτερικό ως Vangelis, θεωρείται από τους πρωτοπόρους της ελαφράς ηλεκτρονικής μουσικής. 

Το 1982, τιμήθηκε με Όσκαρ για την μουσική επένδυση της ταινίας «Οι δρόμοι της φωτιάς».

Οι κατεξοχήν κινηματογραφικές και πολυδιάστατες συνθέσεις του, σε συνδυασμό με την ονειρική και ανεξάντλητη έμπνευσή του, έχουν αποφέρει μια σειρά σημαντικών δίσκων, που από τα πρώτα βήματα της καριέρας του σημείωσαν μεγάλη επιτυχία.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου γεννήθηκε στις 29 Μαρτίου 1943 στην Αγριά Μαγνησίας και μεγάλωσε στην Αθήνα. Από μικρός έδειξε το ταλέντο του στην μουσική, ξεκινώντας σπουδές πιάνου και σε ηλικία 6 ετών εμφανίστηκε για πρώτη φορά ενώπιον κοινού.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 άρχισε να ασχολείται με την ποπ μουσική. Συμμετείχε στο γνωστό συγκρότημα «Forminx» και παράλληλα έγραφε μουσική για κινηματογραφικές ταινίες.

Το 1968 μαζί με τον Λουκά Σιδερά και τον Ντέμη Ρούσσο σχημάτισε τους «Aphrodite's Child», που έμελλε να γίνει το πιο επιτυχημένο ελληνικό συγκρότημα στο εξωτερικό. 

Το 1968 γνώρισαν τεράστια επιτυχία με το σινγκλ «Rain And Tears» και το 1972, με το συγκλονιστικό διπλό άλμπουμ «666». που θεωρείται ένα από το διαμάντια της προοδευτικής -ψυχεδελικής μουσικής.

Το συγκρότημα, όμως, είχε διαλυθεί και έκτοτε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου ακολούθησε σόλο καριέρα. Θα στραφεί αποκλειστικά στο συνθεσάιζερ και το 1974 θα κυκλοφορήσει τον πρώτο προσωπικό του δίσκο με τίτλο «Earth», με εμφανείς τις επιρροές από την ελληνική μουσική. Την ίδια χρονιά, αφήνει το Παρίσι και εγκαθίσταται στο Λονδίνο.

Θα ακολουθήσουν οι δίσκοι «Heaven and Hell», Albedo 039» (1976) και «Spiral» (1977), που θα διαμορφώσουν το προσωπικό του ύφος και θα τον κάνουν ευρύτερα γνωστό.

Το 1979, θα γνωρίσει μεγάλη επιτυχία και στην χώρα μας με τις «Ωδές», μια σειρά ηλεκτρονικών διασκευών πάνω σε παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια που ερμηνεύει η Ειρήνη Παππά. Η σπουδαία Ελληνίδα ηθοποιός είναι η ερμηνεύτρια και στον δίσκο του «Ραψωδίες», με θέμα την βυζαντινή μουσική, που θα κυκλοφορήσει το 1986.

Η παραλίγο ένταξή του στο συγκρότημα «Yes» το 1974, είχε ως αποτέλεσμα την γνωριμία και την φιλία με Τζον Άντερσον , με τον οποίο συνεργάστηκε στα άλμπουμ «Short Stories» (1979) και «The Friends of Mr. Cairo» (1981), που γνώρισαν επιτυχία.

Η ενασχόλησή του με την κινηματογραφική μουσική συνεχίστηκε σε μεγάλες διεθνείς παραγωγές. Το ξεκίνημα έγινε το 1970 με την μουσική για το ντοκιμαντέρ του Φρεντερίκ Ροσίφ «Η Αποκάλυψη των Ζώων» (« L'Apocalypse des animaux»), που κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1973. Το 1982, ανήμερα των 39ων γενεθλίων του θα τιμηθεί με Όσκαρ για την μουσική της ταινίας του Χιού Χάντσον «Οι δρόμοι της Φωτιάς» («Chariots of Fire»).

Στην συνέχεια, υπέγραψε τα σάουντρακ των ταινιών του Ρίντλεϊ Σκοτ «Blade Runner»(1982) και «1492: Χριστόφορος Κολόμβος» («1492: The Conquest Of Paradise», 1992), «Αλέξανδρος» (2004) του Όλιβερ Στόουν και «Ελ Γκρέκο» (2007) του Γιάννη Σμαραγδή.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου συνεχίζει την μουσική του διαδρομή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, έχοντας ηχογραφήσει πάνω από 50 άλμπουμ. Πιο πρόσφατη δουλειά του ο δίσκος «Nocturne: The Piano Album»,που κυκλοφόρησε τις 25 Iανουαρίου 2019.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου πέθανε στις 17 Μαΐου 2022 σε νοσοκομείο της Γαλλίας, όπου νοσηλευόταν με κορωνοϊό.

Η συνάντηση του Στρατή Μυριβήλη
και του Βαγγέλη Παπαθανασίου

6-year Vangelis Papathanassiou
ο μικρός Βαγγέλης παίζει πιάνο σε ηλικία περίπου 6 ετών.

Ο συγγραφέας Στρατής Μυριβήλης είχε συναντήσει τον Βαγγέλη Παπαθανασίου στον Βόλο, όταν ο συνθέτης ήταν μικρό παιδί και με λόγια θαυμασμού είχε γράψει για εκείνον στο βιβλίο του «Απ' την Ελλάδα» Εκδόσεις Εστίας, 1982 -Σελίδες 227-233.

«Ανάμεσα στις ευχάριστες εκπλήξεις που με περίμεναν στον Βόλο, ήταν και ένα παιδάκι έξι ή εξήμισυ χρονών που ανακάλυψα προικισμένο με το θείο δώρο του ταλέντου. Ο μικρός αυτός με τις ποδίτσες της πρώτης δημοτικού και με τα γκρίζα γελαστά ματάκια του, είναι από τώρα ένας αυτοδίδακτος μικροσκοπικός συνθέτης. Μου έπαιξε στο πιάνο δύο συνθέσεις του που με κατέπληξαν. Τη μια την έλεγε «Οι καμπάνες» και την άλλη «Ο χορός». Πρέπει να δει κανείς τα μικροσκοπικά δαχτυλάκια του να αγωνίζονται να πιάσουν τις θαυμάσιες συγχορδίες που κανείς δεν του δίδαξε, πρέπει να ακούσει τους χρωματισμούς και τα χαριτωμένα ευρήματά του, για να καταλάβει το νόημα του Ευαγγελιστού που είπε: «Πνεύμα ο Θεός και όπου θέλει πνέει». Το πήρα στα γόνατα και το ρώτησα: «Γιατί το ονόμασες Οι καμπάνες, Βάγγο μου;» Kαι ο Βάγγος τύλιξε στο λαιμό μου τα χεράκια του, με κοίταξε με απορία και απάντησε χαμογελώντας: «Δεν ξέρω! Έτσι!» Για να δούμε τι επιφυλάσσει η μοίρα σε τούτο το Βολιωτάκι...»


Και έγινε οικείο όνομα στις τέσσερες γωνιές της γης και στο Διάστημα.

Μυθωδία (Mythodea) Movement

Η πιο επική μουσική που γράφτηκε ποτέ από Έλληνα. Τo 2001 δόθηκε στο χώρο των Στηλών του Ολυμπίου Διός μια συναυλία του Βαγγέλη Παπαθανασίου αφιερωμένη στο ταξίδι του διαστημοπλοίου Odysseus προς τον πλανήτη Άρη. Η συναυλία, η οποία κόστισε περίπου 3.000.000 Δολάρια, χρηματοδοτήθηκε από την NASA και μεταδόθηκε ζωντανά στον πλανήτη Άρη μέσω δορυφόρου...!

Κι, όμως, έχει αστεροειδή με το όνομά του! Το 1995, ως φόρο τιμής στη μουσική του προσφορά αλλά και στην αγάπη του για το διάστημα, το Minor Planet Center της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης έδωσε το όνομα του συνθέτη στον Αστεροειδή της Κύριας Ζώνης 6354, που πλέον ονομάζεται 6354 Vangelis.

by Αέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr


Μυθωδία - Μουσική για την αποστολή της NASA: 2001 Η Οδύσσεια του Άρη (αγγλικά: Mythodea — Music for the NASA Mission: 2001 Mars Odyssey) είναι χορωδιακή συμφωνία του 1993 από τον Έλληνα συνθέτη και καλλιτέχνη της ηλεκτρονικής μουσικής, Βαγγέλη Παπαθανασίου. Αρχικά ηχογράφησε το έργο το 1993 και κυκλοφόρησε το 2001 από τη δισκογραφική εταιρεία Sony Classical, η οποία μεσολάβησε επίσης για την σύνδεσή της με την NASA και προώθησε την συναυλία. Πωλήσεις και βραβεία - Παραπομπές

Το CD και DVD της Μυθωδίας του 2001 ηχογραφήθηκε/γυρίστηκε ζωντανά στην συναυλία στις Στήλες του Ολυμπίου Διός και στη σκηνή έπαιξαν: ο Βαγγέλης Παπαθανασίου - συνθεσάιζερ και πλήκτρα, η Μητροπολιτική Ορχήστρα του Λονδίνου, η οποία συμπληρώθηκε από δύο υψίφωνες, τη σοπράνο Καθλήν Μπάτλ και την Τζέσυ Νόρμαν, η χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τα σύνολα κρουστών Seistron και Timpana. Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 28 Ιουνίου 2001 και το CD κυκλοφόρησε επισήμως στις 23 Οκτωβρίου 2001 για να συμπέσει με την προσέγγιση του διαστημόπλοιου Mars Odyssey στην τροχιά του πλανήτη Άρη. Το βίντεο της συναυλίας κυκλοφόρησε στις αρχές του 2002.











Video: The Pray of the World - Vangelis with Montserrat & Marti Caballe (Live in Athens - Greece) - In the Panathenean Stadium, Athens 90,000 spectator, ancient all-marble stadium, Montserrat Caballe, the Spanish (Catalan) Soprano, sings Vangelis creation The Pray of the World. The performance was part of the Opening Ceremony of the 6th IAAF World Championships in Athletics in 1997 in Athens. The concept of the ceremony, the direction, the artistic and musical supervision was solely by Vangelis Papathanasiou.

Στο Παναθηναϊκό στάδιο, το αρχαίο καλλιμάρμαρο στάδιο της Αθήνας, η Montserrat Caballe, η διάσημη Σπανιόλα (Καταλανή) σοπράνο, ερμηνεύει τη δημιουργία του Βαγγέλη Παπαθανασίου The Pray of the World. Η ερμηνεία ήταν μέρος της τελετής έναρξης του 6ου Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ανοικτού Στίβου της IAAF, το 1997 στην Αθήνα. Η έμπνευση, σκηνοθεσία, καλλιτεχνική και μουσική επιμέλεια ήταν του Βαγγέλη Παπαθανασίου.

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ / Εθνική Πινακοθήκη

«Απέσβετο και λάλον ύδωρ». Βασίλεψαν τα ωραία γκρίζα, ωσάν οπάλια, μάτια του. Και το ολύμπιο πρόσωπό του, αυτάδελφο με τους αρχαίους θεούς που θαύμαζε, δεν θα το ξαναδούμε βυθισμένο στην έμπνευση, όταν οι υπερκόσμιοι ήχοι του πλημμύριζαν το στούντιό του. Ένας μεγάλος Έλληνας, ένα μεγάλος πατριώτης, ένας μεγάλος δημιουργός έφυγε από τη ζωή.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, παγκόσμιος, οικουμενικός, πολυβραβευμένος, με τους θεϊκούς ήχους του να ταξιδεύουν στο διάστημα με τα διαστημόπλοια της ΝΑΣΑ, Δίκαια, γιατί οι πυθαγόριοι ήχοι του είναι αστρικοί, αποκαλύπτουν την αρμονία του σύμπαντος. Η μουσική του μας έβαλε σε μια άλλη διάσταση υπερκόσμια, αλλά και εγκόσμια, αφού έντυσε σπουδαίες κινηματογραφικές παραγωγές, απέσπασε ΟSCAR για τους «Δρόμους της φωτιάς», την πιο δημοφιλή και πολυπαιγμένη σύγχρονη μουσική, σύμφωνα με γερμανική έρευνα. Η ίδια μουσική θα χαρίσει τον ρυθμό και την πνοή της στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου υπήρξε μέγας δωρητής της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου. Για να υποστηρίξει την καμπάνια μας για την αγορά του «Αγίου Πέτρου» του Θεοτοκόπουλου, έγραψε την υποβλητική μουσική σύνθεση για τον Ελ Γκρέκο. Και δεν αρκέστηκε σε αυτό: την αφιέρωσε στην ΕΠΜΑΣ, υπογράφοντας 3.000 αντίτυπα του cd, που τοποθετήθηκαν σε μια πολυτελή κασετίνα μαζί με ένα βιβλίο για τον μεγάλο Κρητικό ζωγράφο της Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα. Η πώληση της συλλεκτικής κασετίνας βοήθησε σημαντικά στη συγκέντρωση του ποσού για την αγορά του πίνακα. Η παρουσίαση της μουσικής σύνθεσης του Γκρέκο έγινε στο αίθριο του Ζαππείου σε μια αξιομνημόνευτη οπτικοακουστική παράσταση που σκηνοθέτησε ο ίδιος.

Ο Βαγγέλης έφυγε. Εγώ όμως δεν θα πάψω να θρηνώ τον υπέροχο, τον τρυφερό φίλο, που ταξιδεύει τώρα στο διάστημα με τα φτερά της υπερκόσμιας μουσικής του.

Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα / Εθνική Πινακοθήκη -
Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου / National Gallery


Η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα είναι ιστορικός τέχνης, αρχαιολόγος και Ομότιμη Καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών που από το 1992 υπηρετεί ως Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου.

Ο Ραδιοφωνικός παραγωγός Γιώργος Παπαστεφάνου
γράφει στις 24 Μαΐου 2022 στις 5:11 μ.μ. στο Facebook

Vangelis with Irene Papas
Vangelis with Irene Papas

Στην εντυπωσιακή διεθνή καριέρα του, το τραγούδι που γράψαμε μαζί, το «Summer dream», ήταν μόνο μια λεπτομέρεια. Για μένα ωστόσο ήταν η ευκαιρία να ζήσω τον Βαγγέλη Παπαθανασίου (1943-2022) έστω και για λίγο από κοντά. Όσο ήταν με τους Forminx δεν τον είχα πλησιάσει, τον είχα δει μόνο στη σκηνή τού θεάτρου «Ακροπόλ» σε ένα από τα σόου τού Νίκου Μαστοράκη. Εννοείται πως είχα χορέψει μετά μανίας γιάνκα που χάλαγε κόσμο τότε στα πάρτυ και τα κλαμπ, και πως είχα παίξει στις εκπομπές μου στο ραδιόφωνο και τα δισκάκια που είχε βγάλει το γκρουπ στην Music Box.

Η σύντομη συνεργασία μου μαζί του έγινε το 1967, όταν μού ζήτησαν να βάλω αγγλικούς στίχους στα τραγούδια τής ταινίας «Επιχείρηση Απόλλων». Αν και τη μουσική τού φιλμ είχε αναλάβει ο Γιάννης Μαρκόπουλος υπήρχε και ένα έξτρα τραγούδι γραμμένο απ’ τον Βαγγέλη που με δικούς μου στίχους, έλεγε στο πούλμαν η Έλενα Ναθαναήλ, ντουμπλαρισμένη από την Αλέκα Κανελλίδου.

Λίγο καιρό αργότερα, ο Βαγγέλης θα έφευγε για το Παρίσι, αφού όπως μού είχε εξομολογηθεί, η Ελλάδα τής εποχής ένιωθε να τον πνίγει. Αυτό ήταν! Πριν περάσουν λίγοι μήνες, η Ευρώπη θα τον αγκάλιαζε μαζί με την υπόλοιπη ελληνική παρέα του, τους Aphrodite’ s Child. Και όταν τα Παιδιά τής Αφροδίτης θα είχαν πια διαλυθεί, και καθένας θα έπαιρνε το δρόμο του με πρώτο τον Ντέμη Ρούσσο, εκείνος θα συνέχιζε με καινούριες αστραφτερές συνεργασίες και προχωρημένες μουσικές. Τζον Άντερσον των Yes και παράλληλα με τις συναυλίες και τους δίσκους πολύ σινεμά, και άλλες φιλόδοξες διεθνείς έως και διαπλανητικές παραγωγές.

Το βασικό μουσικό θέμα τής ταινίας «Chariots of fire» θα βραβευθεί το 1982 με ένα Όσκαρ και θα βρεθεί καμαρωτό στην δυσπρόσιτη κορυφή τού καταλόγου των επιτυχιών τού Βίllboard. O Vangelis είναι πια μια παγκόσμια μουσική προσωπικότητα. Δύο δουλειές του που εγώ προσωπικά είχα αγαπήσει, ήταν φυσικά οι «Ραψωδίες» και οι «Ωδές» με την Ειρήνη Παππά. Και ακόμα θυμάμαι την μέρα, που με την Ειρήνη μαζί μας στην πολυτελή Ρολς Ρόυς τού Βαγγέλη διασχίζαμε τους κεντρικούς αθηναϊκούς δρόμους, ενώ απ’ τα ηχεία και τα ανοιχτά παράθυρα ακουγόταν η φωνή τής Ειρήνης στην κατά Βαγγέλη «Νεραντζούλα».

Τώρα που τόσο απροσδόκητα, ο φίλος μου ο Vangelis έφυγε για το τελευταίο, το πιο μεγάλο απ’ τα ταξίδια του, τον αποχαιρετώ με κάτι άλλο δικό του, μαγνητοσκοπημένο στο Παναθηναϊκό Στάδιο τής Αθήνας το 1997, στην τελετή έναρξης τού έκτου, όπως διαβάζω, Παγκόσμιου πρωταθλήματος ανοιχτού στίβου. Και είναι ο Μανώλης Μαυρομάτης που παρουσιάζει τη διάσημη Καταλανή σοπράνο Μονσερά Καμπαγιέ μαζί με την υψίφωνο κόρη της Μονσερά Μαρτί, σε μια μελωδία με τη σφραγίδα τού Βαγγέλη. «The pray of the world». Η προσευχή τού κόσμου.

The Pray of the World - Vangelis with Montserrat
& Marti Caballe (Live in Athens - Greece) Videos












Τα πρώτα του βήματα στη μουσική τα έκανε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 με τη συμμετοχή του στο συγκρότημα Forminx. Το τραγούδι “Jeronimo Yanka” σημείωσε τεράστια επιτυχία ενώ το 45άρι άλμπουμ έγινε χρυσό την πρώτη κιόλας εβδομάδα κυκλοφορίας του.













Το 1968 μαζί με τους Λουκά Σιδερά και Ντέμη Ρούσο μετακόμισαν στο Παρίσι, όπου δημιούργησαν τους Aphrodite’s Child, το συγκρότημα που έμελλε να γίνει το πιο επιτυχημένο ελληνικό συγκρότημα στο εξωτερικό. Το πιο πετυχημένο άλμπουμ τους είναι χωρίς αμφιβολία το “666”, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως ένα από το διαμάντια της προοδευτικής -ψυχεδελικής μουσικής.












Ανήμερα των γενεθλίων του (29 Μαρτίου) το 1982, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου κατέκτησε το Όσκαρ Μουσικής που έγραψε για την ταινία του Χιου Χάτσον «Οι δρόμοι της Φωτιάς», η οποία μέχρι και σήμερα θεωρείται μια από τις κορυφαίες με αθλητικό περιεχόμενο.












Δεν υπάρχουν σχόλια: