12/9/13

Μα, πόσο κοστίζει επιτέλους ο Παρθενώνας, η Ακρόπολη; (Βίντεο)

Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη 1903 Fred-Boissonnas
φώτο: Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903 (από εδώ
από τον φιλέλληνα φωτογράφο Φρεντ Μπουασονά (1903-1920)

Παρθενώνας - Σ. Ντρέκου

Κάποτε ένας ξένος περιηγητής στις αρχές του 19ου αιώνα περίπου, ρώτησε έναν αυτόχθονα Αθηναίο βοσκό πόσο κοστίζει ο Παρθενώνας, θέλοντας να δείξει ότι για την Αμερική δεν κοστίζει τίποτα να χτίσει έναν Παρθενώνα, ρωτούσε και ξαναρωτούσε επίμονα τον Αθηναίο:- Μα, πόσο κοστίζει επιτέλους ο Παρθενώνας σε δολάρια;
και η απάντησή του γηγενή Αθηναίου βοσκού ήταν:
  • «Δυόμισι χιλιάδες χρόνια»!.

«Super Moon»: Η μεγαλύτερη Πανσέληνος των τελευταίων 70 ετών φωτίζει την Ακρόπολη 2016

Κι ο φωτισμένος Παρθενώνας μοναχικός, μετέωρος, άσπρος,
σαν τ' αθλητικό φανελάκι του εκτελεσμένου, που κρέμεται ακόμα
στο καρφί της πόρτας. Ρίτσος, Γιάννης Ανυπόταχτη Πολιτεία, ΙΙΙ

Ο Παρθενώνας είναι ναός, χτισμένος προς τιμήν της θεάς Αθηνάς, προστάτιδας της πόλης της Αθήνας. Υπήρξε το αποτέλεσμα της συνεργασίας σημαντικών αρχιτεκτόνων και γλυπτών στα μέσα του 5ου π.Χ. αιώνα. Η εποχή της κατασκευής του συνταυτίζεται με τα φιλόδοξα επεκτατικά σχέδια της Αθήνας και της πολιτικής κύρους που ακολούθησε έναντι των συμμάχων της κατά την περίοδο της αθηναϊκής ηγεμονίας στην Αρχαία Ελλάδα.

Ο Παρθενώνας αποτελεί το λαμπρότερο μνημείο της Αθηναϊκής πολιτείας και τον κολοφώνα του δωρικού ρυθμού. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 448/7 π.Χ. και τα εγκαίνια έγιναν το 438 π.Χ. στα Μεγάλα Παναθήναια, ενώ ο γλυπτός διάκοσμος περατώθηκε το 433/2 π.Χ. Σύμφωνα με τις πηγές, οι αρχιτέκτονες που εργάστηκαν ήταν ο Ικτίνος, ο Καλλικράτης και πιθανόν ο Φειδίας, που είχε και την ευθύνη του γλυπτού διάκοσμου. 

Είναι ένας από τους λίγους ολομάρμαρους ελληνικούς ναούς και ο μόνος δωρικός με ανάγλυφες όλες του τις μετόπες. Πολλά τμήματα του γλυπτού διακόσμου, του επιστυλίου και των φατνωμάτων της οροφής έφεραν γραπτό διάκοσμο με κόκκινο, μπλε και χρυσό χρώμα. Χρησιμοποιήθηκε πεντελικό μάρμαρο, εκτός από το στυλοβάτη, ο οποίος κατασκευάστηκε από ασβεστόλιθο. 

Πόσο κοστίζει ο Παρθενώνας;
Ν. Λυγερός

Είναι η ερώτηση, 
η άσεμνη, 

που δεν πρέπει 
να έχεις στο νου
γιατί δεν έχει νόημα 
για τον Ελληνισμό 
και πρέπει κι εσύ 
να μάθεις επιτέλους 
ότι δεν είναι όλα 
μόνο και μόνο οικονομία
αλλιώς όλα εκφυλίζονται 
και κανείς πια 
δεν δίνει καμία αξία 
στην αξία
γιατί δεν έχει τιμή 
ενώ για μας 
μόνο ό,τι προσφέρει 
στην ιστορία
γιατί αφήνει έργο 
και μπορούν μ' αυτό 
οι επόμενοι να συνεχίσουν
την ιστορία του μέλλοντος 
δίχως να σταματήσουν 
στο πρώτο εμπόδιο
που θα έρθει από την κοινωνία 
της λήθης και της αδιαφορίας
αφού θα έχουν τα θεμέλια. (εδώ)

Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης, ο αγωνιστής του 1821 και συγγραφέας των απαράμιλλων -για το ύφος τους- Απομνημονευμάτων, σε μια χαρακτηριστική παράγραφο εμπεριέχει ένα από τα πιο ιστορικά και πλέον διαχρονικά αποφθέγματα του.  Ένα απόφθεγμα, που τις δύσκολες μέρες που περνάει η πατρίδα, είναι τόσο επίκαιρο, όσο ποτέ:

«Είχα δυο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι ένα βασιλόπουλο, ατόφια- φαίνονταν οι φλέβες, τόσην εντέλειαν είχαν. Όταν χάλασαν τον Πόρον, τα ‘χαν πάρει κάτι στρατιώτες, και εις τ’ Άργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων χίλια τάλαρα γύρευαν. Άντεσα κι εγώ εκεί, πέρναγα πήρα τους στρατιώτες,  τους μίλησα: «Αυτά, και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μη το καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Δι’ αυτά πολεμήσαμεν». (Απομνημονεύματα Μακρυγιάννη, 1829 – 1850)

Ν. Λυγερός: Το ελληνικό πνεύμα δεν δανείζεται, προσφέρεται

Όταν θέλεις να κάνεις μια έκθεση που αναδεικνύει το ανθρώπινο σώμα μέσω της ελληνικής τέχνης, το πρώτο πράγμα που πρέπει να σκεφτείς δεν είναι να δανειστείς άλλα γλυπτά από την πατρίδα στην οποία δεν αποδέχεσαι να επιστρέψεις αυτά που έχεις αρπάξει μ’ ένα βάρβαρο τρόπο, αλλά αν με αυτόν τον τρόπο ακολουθείς το πρέπον και το ελληνικό φως.

Διότι τα γλυπτά, και όχι τα μάρμαρα, δεν είναι μόνο εκθέματα, είναι κομμάτια του Ελληνισμού που ανήκουν στην Ανθρωπότητα και γι’ αυτό το λόγο μάλιστα ο Αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης εντάχθηκε το 1987 στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας. 

Μόνο και μόνο η ιδέα ενός δανεισμού άλλων γλυπτών της Ακρόπολης για να οργανωθεί μια έκθεση στο British Museum είναι απαράδεκτη όσο επικρατεί η επίσημη στάση της Αγγλίας περί επιστροφής. 

Αν βέβαια θεωρείς ότι έχουμε ξεχάσει το θέμα και δεν διεκδικούμε πια την επιστροφή στην πατρίδα μας, δικαιολογείται αυτή η πρόταση. Μόνο που ο ελληνικός λαός δεν έχει ξεχάσει απολύτως τίποτα. Συνεχίζουμε τον αγώνα της επιστροφής, όχι για κάποιο λόγο εκδικητικό ή εθνικιστικό, αλλά γιατί είναι απλώς το πρέπον για τον Ελληνισμό και την Ανθρωπότητα. 

Το ελληνικό πνεύμα δεν δανείζεται, γιατί είναι προσφορά του Χρόνου στην Ανθρωπότητα. Έτσι δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι ξεχάσαμε ή ότι δεν πρόκειται ν’ αλλάξει τίποτα σε αυτή την υπόθεση. Ο Ελληνισμός είναι μαχητικός, γιατί είναι της Δικαιοσύνης και δεν γονατίζει με τις δυσκολίες. Συνεχίζουμε, λοιπόν, πάντα ακάθεκτοι. (Απόσπασμα από εδώ)




Όταν οι Έλληνες έστειλαν βόλια στους Τούρκους


Οι Τούρκοι, πολιορκημένοι μέσα στην Ακρόπολη, μη έχοντας άλλο μολύβι για βόλια, χαλούσαν τις κολόνες(!!!) που ‘χαν μέσα τους, για στερεότητα, αυτό το μέταλλο. Οι Έλληνες, μόλις πήραν είδηση την καταστροφή, τους έστειλαν μήνυμα να σταματήσουν αυτό το χαλασμό και θα τους στείλουν οι ίδιοι βόλια! Έτσι κι έγινε. Οι Έλληνες ραγιάδες έστειλαν βόλια στους Τούρκους για να τους σκοτώσουν, παρά να βλέπουν να καταστρέφουν ό,τι σεβάστηκαν οι αιώνες. (Απόσπασμα από εδώ)

Σχετικά θέματα:

Βίντεο: Clip from the IMAX documentary "Greece: Secrets of the past" (from MacGillivray Freeman).








Τα μυστικά του Παρθενώνα: Το εκπληκτικό αυτό ντοκιμαντέρ του PBS με τίτλο: "Secrets of the Parthenon" (τα μυστικά του Παρθενώνα) αναλύει τον τρόπο που χτίστηκε ο περίφημος Παρθενώνας και καταγράφει λεπτό προς λεπτό τις προσπάθειες των τελευταίων δεκαετιών για την αναστήλωση του, απο τους καλύτερους επιστήμονες του κόσμου, διεισδύοντας στα βάθη του ιερού αυτού βράχου της Ακροπόλεως. 









Ο Λιαντίνης στην Ακρόπολη: Ένα ταξίδι στην ιστορία του τόπου μας με φόντο μια εμπεριστατωμένη παρουσίαση της Ακρόπολης των Αθηνών. Ο Δημήτρης Λιαντίνης (23 Ιουλίου 1942-1998 γεννημένος ως Δημήτρης Νικολακάκος. Εξαφανίστηκε την 1η Ιουνίου 1998) ήταν Έλληνας πανεπιστημιακός, φιλόσοφος, ποιητής, συγγραφέας και μεταφραστής. Υπήρξε αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και συγγραφέας εννέα βιβλίων με φιλοσοφικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο. Ήταν λάτρης της Αρχαίας Ελλάδας και της πνευματικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της, για τη μελέτη της οποίας αφιέρωσε όλη του την ζωή.



Ο καθ. Δημ. Λιαντίνης με τους φοιτητές του, μπροστά από τη μετόπη που εικονίζει Κένταυρο να αρπάζει από τη μέση Λαπιθίδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: