Η μοναξιά της Καρυάτιδας: Είμαι Ελληνίδα και θέλω να πάω στην πατρίδα μου ...γιατί το Ελληνικό Πνεύμα δεν δανείζεται

Η φωτογραφία με την κλεμμένη Καρυάτιδα που
βρίσκεται στο βάρβαρο Βρετανικό Μουσείο και ζητά
να επιστρέψει στην πατρίδα της και απεικονίζεται να λέει:
«Γεννήθηκα στην Ελλάδα. Οι αδερφές μου είναι εκεί.
Είμαι Ελληνίδα και θέλω να πάω στην πατρίδα μου».

Έρευνα, εργασία Σοφία Ντρέκου Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Στη μάχη δεν φοβόμαστε τη φωτιά
γιατί είμαστε του φωτός
και τα μάρμαρα που σηκώνουμε
είναι τα γλυπτά μας
γιατί λαξεύσαμε τον Χρόνο
για να φανεί η μνημοσύνη
σ’ όλες τις εποχές που ήρθαν
μεταγενέστερα
και δεν καθόμαστε σε θρόνους
αλλά συνεχίζουμε πάντα όρθιοι
με το κεφάλι στον ουρανό.


Μη το καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας

Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης († Αθήνα, 27 Απριλίου 1864), ο οπλαρχηγός της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και συγγραφέας των απαράμιλλων -για το ύφος τους- Απομνημονευμάτων (1829-1850), σε μια χαρακτηριστική παράγραφο εμπεριέχει ένα από τα πιο ιστορικά και πλέον διαχρονικά αποφθέγματα του. Ένα απόφθεγμα, που τις δύσκολες μέρες που περνάει η πατρίδα, είναι τόσο επίκαιρο, όσο ποτέ:

«Είχα δυο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι ένα βασιλόπουλο, ατόφια- φαίνονταν οι φλέβες, τόσην εντέλειαν είχαν. Όταν χάλασαν τον Πόρον, τα ‘χαν πάρει κάτι στρατιώτες, και εις τ’ Άργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων χίλια τάλαρα γύρευαν. Άντεσα κι εγώ εκεί, πέρναγα πήρα τους στρατιώτες, τους μίλησα: «Αυτά, και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μη το καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Δι’ αυτά πολεμήσαμεν».

Δείτε: Η εικονογράφηση της Επανάστασης
του 1821 από τον Στρατηγό Μακρυγιάννη ΕΔΩ:


«Όχι» από την Βρετανία για την
επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

Κατά του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα τάσσεται ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον. Σε συνέντευξη, που παραχωρεί στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» (12.03.2021), ο νυν πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου είναι αρνητικός στην επιστροφή των Γλυπτών, παρόλο που του έχει ζητηθεί από τον Έλληνα πρωθυπουργό.

Ο ίδιος είναι φιλέλληνας, λατρεύει την αρχαία ελληνική γραμματεία, θεωρεί τον Όμηρο «μεγαλύτερο συγγραφέα όλων των εποχών» και έχει για ήρωα τον Περικλή (μια προτομή του οποίου κοσμεί το γραφείο του από την πρώτη κιόλας ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του), επισκέπτεται την Ελλάδα σχεδόν κάθε χρόνο και παραθερίζει στην εξοχική κατοικία του πατέρα του στο Πήλιο, δηλώνει πως το φιλελληνικό αίσθημα που τον διακατέχει δεν αρκεί για ικανοποιήσει το επιτακτικό και διαρκές διμερές αίτημα της Ελλάδας.

Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα εκλάπησαν από τον Τόμας Μπρους, έβδομο κόμη του Έλγιν, πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, στο χρονικό διάστημα μεταξύ 1799-1803 και μεταφέρθηκαν στην Βρετανία το 1806, όπου παραμένουν μέχρι σήμερα.

Εκμεταλλευόμενος την Οθωμανική ηγεμονία στην Ελληνική επικράτεια, ο Έλγιν απέκτησε φιρμάνι από τον Οθωμανό Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους από τον Παρθενώνα, με σκοπό τη μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε σχέδια. Στη συνέχεια προχώρησε στην αφαίρεση και φυγάδευσή τους. Όμως, το 2019 Τούρκοι ερευνητές υποστήριξαν ότι δεν υπήρξε τέτοιο φιρμάνι. (όλο το ιστορικό εδώ)

Το 1983, με πρωτοβουλία της τότε υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα ξεκινά προσπάθειες επιστροφής των Μαρμάρων στην Αθήνα. Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της Unesco, με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας. Mάλιστα, το 2014, η Unesco πρότεινε διαμεσολαβήσει για την επίλυση του θέματος, αλλά η Βρετανία απέρριψε την πρότασή της.

Ο Βρετανός πρωθυπουργός δηλώνει πως το φιλελληνικό αίσθημα που τον διακατέχει δεν αρκεί για ικανοποιήσει το επιτακτικό και διαρκές διμερές αίτημα της Ελλάδας.

Από την πλευρά του το Βρετανικό Μουσείο, το 2007, έκανε γνωστό ότι δεν προτίθεται να παραχωρήσει την κυριότητα των Γλυπτών του Παρθενώνα σε ελληνικό μουσείο, ενώ δύο χρόνια μετά – με αφορμή τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, δήλωσε διατεθειμένο να τα δανείσει, υπό την προϋπόθεση να του αναγνωριστεί το δικαίωμα ιδιοκτησίας τους. Η ελληνική κυβέρνηση, όπως ήταν αναμενόμενο, απέρριψε την πρόταση.

Ξεχώρισε από παλιά το ελληνικό έθνος από τους βαρβάρους
όντας πιο ικανό και περισσότερο απαλλαγμένο από την ηλιθιότητα
~ Αριστοτέλης, 384-322 π.Χ., Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος ~

«Γεννήθηκα στην Ελλάδα. Οι αδερφές μου είναι εκεί. 
Είμαι Ελληνίδα και θέλω... να πάω στην πατρίδα μου

A caryatid looking out at the Parthenon from the Erechtheion of the Acropolis

Η αρπαγή των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Ελγιν επανήλθε στην επικαιρότητα με αφορμή το αίτημα που διατύπωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ώστε τα Μνημεία να επιστραφούν στην Ελλάδα ως δανεικά, με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, αίτημα που προκάλεσε την δίκαιη αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ).

Το ελληνικό πνεύμα δεν δανείζεται, προσφέρεται

Όταν θέλεις να κάνεις μια έκθεση που αναδεικνύει το ανθρώπινο σώμα μέσω της ελληνικής τέχνης, το πρώτο πράγμα που πρέπει να σκεφτείς δεν είναι να δανειστείς άλλα γλυπτά από την πατρίδα στην οποία δεν αποδέχεσαι να επιστρέψεις αυτά που έχεις αρπάξει μ’ ένα βάρβαρο τρόπο, αλλά αν με αυτόν τον τρόπο ακολουθείς το πρέπον και το ελληνικό φως.

Διότι τα γλυπτά, και όχι τα μάρμαρα, δεν είναι μόνο εκθέματα, είναι κομμάτια του Ελληνισμού που ανήκουν στην Ανθρωπότητα και γι’ αυτό το λόγο μάλιστα ο Αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης εντάχθηκε το 1987 στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας.

Μόνο και μόνο η ιδέα ενός δανεισμού άλλων γλυπτών της Ακρόπολης για να οργανωθεί μια έκθεση στο British Museum είναι απαράδεκτη όσο επικρατεί η επίσημη στάση της Αγγλίας περί επιστροφής.

Αν βέβαια θεωρείς ότι έχουμε ξεχάσει το θέμα και δεν διεκδικούμε πια την επιστροφή στην πατρίδα μας, δικαιολογείται αυτή η πρόταση. Μόνο που ο ελληνικός λαός δεν έχει ξεχάσει απολύτως τίποτα. Συνεχίζουμε τον αγώνα της επιστροφής, όχι για κάποιο λόγο εκδικητικό ή εθνικιστικό, αλλά γιατί είναι απλώς το πρέπον για τον Ελληνισμό και την Ανθρωπότητα.

Το ελληνικό πνεύμα δεν δανείζεται, γιατί είναι προσφορά του Χρόνου στην Ανθρωπότητα. Έτσι δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι ξεχάσαμε ή ότι δεν πρόκειται ν’ αλλάξει τίποτα σε αυτή την υπόθεση. Ο Ελληνισμός είναι μαχητικός, γιατί είναι της Δικαιοσύνης και δεν γονατίζει με τις δυσκολίες. Συνεχίζουμε, λοιπόν, πάντα ακάθεκτοι.

Η μοναξιά της Καρυάτιδας

Δεν έκλαιγε.
Δεν μιλούσε.
Δεν ξεχνούσε.

Φυλακισμένη σ' ένα μουσείο
νοσταλγούσε την πατρίδα
του ήλιου και της θάλασσας.

Είχε αιώνες να τους δει.

Μες στο σκοτάδι συλλογιζόταν
την Αντιγόνη και την Ηλέκτρα
το θάνατο και την εκδίκηση
των ονείρων δίχως ελπίδα.

Ήξερε για το φως.
Ήξερε για τον τόπο.
Ήξερε για τη ζωή.

Η στρατηγική της Καρυάτιδας


Η στρατηγική της Καρυάτιδας δεν είναι απλώς μια νομικίστικη προσέγγιση, όπως θα ήθελαν μερικοί κύκλοι. Δεν μπορείς να εξετάσεις μόνο τα νομικά, όταν ξέρεις ότι ο αντίπαλός σου είναι ένα κράτος που δεν παραδέχεται τίποτα. Και δεν επαρκούν τα αρχαιολογικά επιχειρήματα, διότι κάθε φορά θα βρίσκουν καινούρια. Στην αρχή μας έλεγαν ότι το Μουσείο μας δεν ήταν αρμόδιο και τώρα κατασκευάσαμε το Νέο.

Ύστερα μίλησαν για ενότητα των αρχαιολογικών συμπλεγμάτων, για να αποφύγουν την έννοια της κληρονομικότητας, αλλά και πάλι δεν ισχύει, διότι ο Παρθενώνας βρίσκεται στην Ακρόπολη και δεν είναι ένα μετέωρο άγαλμα που δεν ανήκει πουθενά.

Τώρα προσπαθούν να προωθήσουν την έννοια της εγκυκλοπαίδειας παραλείποντας βέβαια να μιλήσουν για κλοπή. Επιπλέον όλη η Ελλάδα είναι μια εγκυκλοπαίδεια από μόνη της και μάλιστα εδώ και αιώνες. Στην πραγματικότητα η νομικίστικη οδός δεν έχει κανένα αποτέλεσμα εκτός από το να καθυστερεί την όλη διαδικασία.

Γι’ αυτό το λόγο η έννοια της στρατηγικής της Καρυάτιδας είναι ριζικά διαφορετική. Η Καρυάτιδα δείχνει από μόνη της ότι ο εγκλωβισμός της στο εξωτερικό αποτελεί μια πράξη βαρβαρότητας και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται. Ο Ελληνισμός πάντα προστατεύει την Ευρώπη και αυτό από την Αρχαιότητα. Όταν ένας διαχρονικός πολιτισμός είναι ικανός να αποτελεί ένα δώρο για την Ανθρωπότητα.

Η αρπαγή των αγαλμάτων του που συμβολίζουν για όλους την έννοια της ομορφιάς του πολιτισμού, η κλοπή του δεν είναι απλώς ένα ανώδυνο έγκλημα. Είναι απαράδεκτο έγκλημα ειρήνης, διότι είναι μια προσπάθεια παραμόρφωσης της ιστορίας.

Αν κάθε επισκέπτης του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης συνειδητοποιήσει ότι η απουσία της Καρυάτιδας αποδεικνύει το έγκλημα ειρήνης που έχουν διαπράξει, θα επινοήσουν και την αντίσταση του Ελληνισμού που δεν πρόκειται να εγκαταλείψει την Καρυάτιδα, διότι δίνει αξία και σημασία σε κάθε δικό του άνθρωπο.

Η Καρυάτιδα είναι δικός μας άνθρωπος και πρέπει να ξαναβρεί τους δικούς της για να αποδειχτεί ότι απαγορεύεται η βαρβαρότητα.

Τα γλυπτά μας
δεν είναι μόνο
το ωραίο ντεκόρ
ενός ξένου μουσείου
αλλά η ουσία
του Νέου Μουσείου
γιατί δημιουργήθηκε
για να τα στεγάσει
στην πατρίδα τους
μετά από αιώνες
σκλαβοσύνης στα ξένα
μετά την απελευθέρωση
από το ζυγό
που συνέχισε
την καταπάτηση
της βαρβαροκρατίας 
μέσω του ακρωτηριασμού
και της αρπαγής
γι’ αυτό ετοιμάσου
γιατί το μέλλον
έρχεται γρήγορα
και πρέπει να παίξεις
το ρόλο σου
στον θίασο μας. 

Το Βρετανικό μουσείο της βαρβαρότητας και το
ιστορικό των κλεμμένων γλυπτών από τον Άγγλο Έλγιν

Όσοι φοβούνται ότι η επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα θα αποτελέσει ένα δεδικασμένο για όλα τα Μουσεία του κόσμου, έχουν δίκιο και καλά κάνουν που φοβούνται γιατί δεν πρόκειται ο πολιτισμός μας ν' αφήσει τη βαρβαρότητα να συνεχίζει τις απαράδεκτες πράξεις της. Τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν προσφέρθηκαν, ούτε πουλήθηκαν, αλλά... ► Διαβάστε περισσότερα »

Parthenon Marbles in the British Museum
Parthenon Marbles in the British Museum

Η Βρετανία αρνήθηκε να δεχτεί τη διαμεσολάβηση της 
UNESCΟ ως προς το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Όπως έγινε γνωστό από τις επιστολές του Βρετανικού Μουσείου αλλά και της κυβέρνησης της Βρετανίας προς τον διεθνή οργανισμό, οι οποίες δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του Βρετανικού Μουσείου, η εμπλοκή της UNESCO δεν θεωρείται ως η πλέον ενδεδειγμένη.


Τονίζοντας τον «ειλικρινή σεβασμό για τον οργανισμό», αλλά και «τις ήδη καλές σχέσεις με τους συναδέλφους και τους φορείς στην Ελλάδα», το Βρετανικό Μουσείο αναφέρει, μεταξύ άλλων, στην επιστολή του, η οποία έχει αναρτηθεί και στα ελληνικά, ότι το ίδιο «δεν είναι κρατικός φορέας και οι συλλογές του δεν ανήκουν στη βρετανική κυβέρνηση. Οι έφοροι του Βρετανικού Μουσείου φυλάσσουν τα Γλυπτά όχι μόνο για τον βρετανικό λαό αλλά και προς όφελος του κοινού παγκοσμίως, στο παρόν και το μέλλον».

Επίσης, κάνοντας λόγο για την τρέχουσα περιοδική έκθεση «Ορίζοντας το Κάλλος: το σώμα στην αρχαία ελληνική τέχνη», η οποία άνοιξε στις 26/3 τις πύλες του για το κοινό, σημειώνει: «Στην έκθεση αυτή ορισμένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα παρουσιάζονται μαζί με άλλα κορυφαία έργα τέχνης, τα οποία επίσης αναδεικνύουν τον έντονο ανθρωπισμό του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και τα οποία παραχωρήθηκαν γενναιόδωρα από μουσεία από ολόκληρο τον κόσμο. Είναι η πρώτη φορά μέχρι τώρα που δίνεται η δυνατότητα στο κοινό να δει τα έργα αυτά συγκεντρωμένα κάτω από την ίδια στέγη».

Επίσης, αναφέρθηκε και στην πρόσφατη παραχώρηση από πλευράς των εφόρων του Μουσείου ενός από τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, τονίζοντας ότι «με χαρά ενημερωθήκαμε ότι σε έξι μόλις εβδομάδες, είχαν την ευκαιρία να το θαυμάσουν περί τις 140.000 Ρώσοι επισκέπτες».

Επίσης, ως προς τις «απόψεις για την ιστορία του διαμοιρασμού των Γλυπτών του Παρθενώνα που έχουν διασωθεί ως τις μέρες μας» το Μουσείο τονίζει ότι «φυσικά και διαφέρουν, παρά ταύτα οι ειδικοί ομόφωνα αναγνωρίζουν ότι ο αρχικός γλυπτικός διάκοσμος δεν μπορεί να αποκατασταθεί στο σύνολό του, καθώς πολλά στοιχεία του έχουν χαθεί ενώ τα μέρη που έχουν διασωθεί δεν μπορούν ποτέ να επανατοποθετηθούν στο κτίριο».

Η επιστολή της βρετανικής κυβέρνησης, όπως αναρτάται στην ιστοσελίδα του Μουσείου, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα είχαν αποκτηθεί νομίμως από τον Λόρδο Έλγιν, σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την περίοδο και ότι οι έφοροι του Βρετανικού Μουσείου έχουν σαφείς και νόμιμους τίτλους από το 1816. Επίσης, σημειώνεται ότι ούτε η βρετανική κυβέρνηση ούτε το Βρετανικό Μουσείο είναι ενήμεροι για τυχόν νέα επιχειρήματα ως προς το αντίθετο από το 1985, οπότε το επίσημο ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών απορρίφθηκε από τη βρετανική κυβέρνηση.

Στο βίντεο η συγκλονιστική ομιλία του Βρετανού ηθοποιού
Stephen Fry για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα



Υπογράψτε... (το έκανα ήδη) 

Ποιος ήταν ο Τόμας Μπρους 
(Λόρδος Έλγιν) 1766-14 Νοε 1841

Ο Τόμας Μπρους, 7ος κόμης του Έλγκιν και 11ος κόμης του Κινκάρντιν (Thomas Bruce, 7th Earl of Elgin and 11th of Kincardine

Ποιος ήταν ο Τόμας Μπρους (Λόρδος Έλγιν)
Σκωτσέζος στρατιωτικός, διπλωμάτης και συλλέκτης
έργων τέχνης, περιώνυμος για τη συλλογή του με τα
γλυπτά του Παρθενώνα, γνωστά και ως «Ελγίνεια Μάρμαρα».

 Οθωμανικά αρχεία. «Δεν υπάρχει επίσημο φιρμάνι που 
επέτρεπε στον Έλγιν να αρπάξει τα μάρμαρα του Παρθενώνα».
Η έρευνα Τούρκων ιστορικών και το ιταλικό έγγραφο.
Διαβάστε περισσότερα »


Όταν μίλησαν τα ανθρώπινα γλυπτά

Καρυάτιδα: Αγγίξαμε την πατρίδα του ήλιου...
Πολεμιστής: Της Δικαιοσύνης.
Καρυάτιδα: Μετά από αιώνες.
Πολεμιστής: Μετά από χειμώνες.
Καρυάτιδα: Ο εφιάλτης σταμάτησε.
Πολεμιστής: Και τελείωσε το όνειρο της αιχμαλωσίας.
Καρυάτιδα: Το σπίτι μου είναι το σπίτι σου.
Πολεμιστής: Το ίδιο ισχύει και για σένα.
Καρυάτιδα: Δίπλα στην Ακρόπολη.
Πολεμιστής: Απέναντι στον Παρθενώνα.
Καρυάτιδα: Μαζί με τις αδελφές μου.
Πολεμιστής: Μαζί με τους συμπολεμιστές μου.
Καρυάτιδα: Για τη συνέχεια.
Πολεμιστής: Για το πρέπον.
Καρυάτιδα: Είστε ωραίοι.
Πολεμιστής: Είμαστε στην ώρα μας.
Καρυάτιδα: Είμαστε όμορφα εδώ.
Πολεμιστής: Εδώ ζει η ομορφιά.
Καρυάτιδα: Από την Αρχαιότητα.
Πολεμιστής: Για την αιωνιότητα.
Καρυάτιδα: Επιστρέψαμε λοιπόν.
Πολεμιστής: Εδώ που η πέτρα έγινε μάρμαρο.
Καρυάτιδα: Και το μάρμαρο φως.

Την Ακρόπολη αν μπορούσες
να τη φανταστείς όπως ήταν
στην Αρχαιότητα
δεν θα άφηνες τους βάρβαρους
να δεσμεύουν την Καρυάτιδα
και τα γλυπτά του πολιτισμού μας
και θα πάλευες με τους δικούς σου
για να επιστραφούν και να ζήσουν
ελεύθερα στην πατρίδα
του Χρόνου. [Ν. Λυγερός]





Η διεκδίκηση της Καρυάτιδας δεν πρέπει να είναι μόνο παθητική. Η αναμονή σε τέτοια θέματα είναι επικίνδυνη. Όπως το προτείναμε και σε προηγούμενα άρθρα, πρέπει να αναδείξουμε την ελληνική τεχνογνωσία στον αρχαιολογικό αλλά και στον τεχνικό τομέα.

Επιπλέον με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να προτείνουμε την αντικατάσταση του γνήσιου με ένα αντίγραφο ελληνικής παραγωγής, για να μην υπάρξει έλλειψη στο British Museum.

Όμως από την πλευρά του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, αυτή η πρόταση δεν αλλάζει τίποτα. Γι’ αυτόν τον λόγο σκεφτήκαμε ότι θα πρέπει να το ενισχύσουμε με μια καινοτόμα προσπάθεια.

Η ιδέα έχει ως εξής. Η μουσειολογία προβλέπει τώρα ένα κενό στη θέση της Καρυάτιδας που βρίσκεται στην Αγγλία.

Αυτό το νοητικό σχήμα είναι δυνατό, αλλά δεν επαρκεί για να προκαλέσει μια αλλαγή φάσης, ώστε να δημιουργήσει φαινόμενο έλξης. Στην κβαντική φυσική το απόλυτο κενό δεν έχει νόημα λόγω της ανισότητας του Heisenberg (1901-1976).

Η ιδέα είναι λοιπόν να μετατρέψουμε το κλασικό κενό σε κβαντικό κενό, για να δημιουργήσουμε στη συνέχεια το είδωλο της Καρυάτιδας μέσω της τεχνικής του ολογράμματος. Τα lasers επιτρέπουν μια θεαματική απόδοση και μάλιστα μπορούν ακόμη και να δημιουργήσουν την αίσθηση της υφής.

Ας φανταστούμε λοιπόν αυτό το κενό που υπάρχει, να τοποθετήσουμε στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης το ολόγραμμα της Καρυάτιδας. Μπορεί εύκολα να φανταστεί κανείς το φαινόμενο που μπορεί να προκαλέσει στον επισκέπτη, στον θεατή και βέβαια στον φορέα.

Είναι ένας ιδιόμορφος τρόπος για να αποδείξουμε τις ικανότητές μας σ’ ένα τομέα, κοινή τομή της επιστήμης και του πολιτισμού. Η ολιστική προσέγγιση της ιδέας έχει όμως και ένα στρατηγικό υπόβαθρο. Η διεκδίκηση δεν προέρχεται όμως μόνο από τους υπεύθυνους του Νέου Μουσείου και τους Έλληνες επιστήμονες, αλλά από το λαό μας.

Κι αυτός μπορεί να συμμετάσχει οικονομικά και συμβολικά σε όλη αυτήν την προσπάθεια που θα δείξει τι μπορούμε να δημιουργήσουμε γύρω από αυτό το μοναδικό θέμα που αποτελεί την αιχμή του δόρατος.

Η όλη ιδέα είναι υλοποιήσιμη και υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να προσφέρουν στην πατρίδα τους.

Σε αυτήν την προσπάθεια υπάρχει χώρος για τον καθένα, ακόμα κι ως θεατής. Ένα μοναδικό γεγονός που θα τραβήξει την προσοχή όλου του κόσμου πάνω στο θέμα της Καρυάτιδας και της δικαίωσης του πνεύματος της Μελίνας Μερκούρη (1920-1994)


Hologram Roman Statue 
Goddess Aphrodite (Εδώ)












Το μουσείο και τα μάρμαρα

Η δημιουργία του νέου Μουσείου της Ακρόπολης προκαλεί πολλές αντιδράσεις στους συμπολίτες μας και ο καθένας θεωρεί ότι ισχύει η άποψή του, δίχως να εξετάζει το στρατηγικό σκέλος της όλης υπόθεσης. Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης δεν είναι απλώς ένα μουσείο της Ελλάδας. Ο στόχος δεν είναι μόνο αυτός.

Πρέπει να αντιληφθούμε ότι αυτό το Μουσείο αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο και επιχείρημα στην υπόθεση της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Ένα από τα κυριότερα τεχνάσματα του British Museum της Αγγλίας ήταν ότι η Ελλάδα δεν διέθετε τις απαραίτητες υποδομές, για να εξασφαλίσει την ανάδειξη των μαρμάρων. 

Το παλιό Μουσείο της Ακρόπολης, όντως, δεν είχε αυτές τις δυνατότητες. Κατά συνέπεια, ο αγγλικός τύπος δεν είχε κανένα πρόβλημα, για ν’ ασκεί κριτική εναντίον της Ελλάδας πάνω σε αυτό το θέμα. Και με αυτόν τον τρόπο, στην ουσία, συνέχιζε τη θεωρία του επίσημου αρχαιοκάπηλου, ο οποίος, κατά την εκτίμησή του, έσωσε τα μάρμαρα του Παρθενώνα από τους βάρβαρους Έλληνες, ακόμα και αν αναγκάστηκε να πριονίσει τα μάρμαρά μας! 

Η διαχρονική αντίληψη της αγγλικής πλευράς ήταν ότι η Ελλάδα των νεότερων χρόνων δεν διέθετε, όχι μόνο τις αρμόζουσες τεχνολογίες και τεχνογνωσίες αλλά και το πρέπον πολιτιστικό επίπεδο. Βέβαια, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η εικόνα της Ελλάδας άλλαξε ριζικά στο εξωτερικό και άρχισε να γίνεται ενοχλητική για την απλοϊκή προσέγγιση του British Museum. Έτσι, το όραμα της Μελίνας Μερκούρη άρχισε να αποκτά ένα υπόβαθρο που δεν ήταν πια θεωρητικό.

Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης έρχεται τώρα να ολοκληρώσει και αρχιτεκτονικά αυτό το όραμα. Διότι ο Παρθενώνας αποτελεί τον πυρήνα του σχεδιασμού του. Δεν είναι μια προσθήκη της τελευταίας στιγμής. Αντιθέτως, ως ραχοκοκαλιά του Μουσείου δημιούργησε προοπτικές αληθινές και τεχνητές για να προκαλεί την αίσθηση στον επισκέπτη του μέλλοντος ότι βρίσκεται στην πηγή του παρελθόντος. 

Με αυτόν τον τρόπο, είναι το ίδιο το British Museum που δέχεται ένα μάθημα μουσειολογίας. Διότι πώς μπορεί να αντέξει τη σύγκριση με το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, όταν η ίδια του η δομή, όσον αφορά στην αρχιτεκτονική, παρουσιάζει ανάποδα τα μάρμαρα του Παρθενώνα; 

Οι υπολογισμοί των Αρχαίων Ελλήνων είναι πλέον γνωστοί και μάλιστα και με τη συμβολή του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή με μεγάλη ακρίβεια. Είναι δυνατόν στον XXI αιώνα να παρουσιάζουμε εκθέματα με έναν τρόπο που βασίζεται ουσιαστικά στη νοοτροπία του αποικισμού; Το ελεύθερο πνεύμα της αρχαίας ελληνικής σκέψης πρέπει να ξαναβρεί το φυσιολογικό του υπόβαθρο και να φανεί επιτέλους η διαχρονική τεχνογνωσία της Ελλάδας στον τομέα της αρχιτεκτονικής και όχι μόνο. 

Συνεπώς, αντί να εκφραζόμαστε όπως θέλουμε για οποιοδήποτε θέμα, θα ήταν καλό να επικεντρωθούμε στο στρατηγικό σκέλος της υπόθεσης και να αναδείξουμε με τον πρέποντα τρόπο, όχι μόνο τι επιδιώκουμε αλλά και τι διεκδικούμε με το νέο Μουσείο της Ακρόπολης για την Ελλάδα. Μόνο έτσι η δημιουργία της ανθρωπότητας δεν θα πέσει στα χέρια της κοινωνίας της αδιαφορίας.

Διαβάστε: Το Βρετανικό μουσείο της βαρβαρότητας και το 
ιστορικό των κλεμμένων γλυπτών από τον Έλγιν ► περισσότερα

Tο νοητικό σχήμα της επαναφοράς

Το νοητικό σχήμα της επαναφοράς δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό, όπως το προωθούν μερικοί αντίπαλοι της πατρίδας μας. Τα γλυπτά του Παρθενώνα κι η Καρυάτιδα του Ερεχθείου είναι μοναδικά κομμάτια του πολιτισμού, αλλά όχι τα μόνα θύματα της βαρβαρότητας.

Η πρόσφατη ανακοίνωση της Αιγύπτου το αποδεικνύει ipso facto. Δέκα - εννέα κομμάτια του τάφου του Toutânkhamon θα επιστραφούν από το Metropolitan Museum of Art της New York.

Τα περισσότερα είναι θραύσματα, αλλά τέσσερα από αυτά παρουσιάζουν ένα ιστορικό ενδιαφέρον. Ανάμεσά τους υπάρχει ένα μπρούτζινο σκυλάκι, αλλά κι ένα στοιχείο από ένα μικρό βραχιόλι, το οποίο απεικονίζει μία σφίγγα. Αυτό το παράδειγμα επαναφοράς αρχαίου δεν είναι μοναδικό και βέβαια αυτό το νοητικό σχήμα δεν αφορά αποκλειστικά αυτήν την περίοδο.

Στα πλαίσια της συνάντηση κορυφής του G20, η Γαλλία αποφάσισε να επιστρέψει στην Κορέα, τα 297 χειρόγραφα βιβλία που βρίσκονται στην Bibliothèque nationale de France, τα οποία είχε αρπάξει το γαλλικό ναυτικό το 1866. Το συγκεκριμένο παράδειγμα αποτελεί και παραλλαγή της μεθόδου επαναφοράς, αφού η επιστροφή γίνεται με ανανεώσιμο δάνειο πενταετούς διάρκειας, δίχως ημερομηνία λήξης.

Αυτή η μεθοδολογία επέτρεψε στη γαλλική κυβέρνηση να αποφύγει να παραβιάσει το νόμο περί εκφυλισμού των έργων, που ισχύει στη Γαλλία. Έτσι οι δύο λαοί βρήκαν μία έξυπνη λύση στο πρόβλημα που δυσκόλευε τις διπλωματικές τους σχέσεις. Η επίλυση έγινε και λόγω των πιέσεων που ασκήθηκαν στο πολιτικό πλαίσιο.

Το νοητικό σχήμα της επαναφοράς λειτουργεί και ενισχύεται με κάθε ανάλογη περίπτωση. Η μάχη του πολιτισμού βοηθάει και την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Κάθε πολιτισμός που ξεπέρασε τα στενά όρια των κοινωνιών του, για να προσφέρει το έργο στη συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας, πρέπει να γίνει σεβαστός από όλους μας.

Κι ο μοναδικός τρόπος για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, είναι κάθε λαός της ανθρωπότητας να είναι υπεύθυνος για τη φύλαξη αυτού του θησαυρού.

Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να κινηθούμε και στις διεκδικήσεις μας όσον αφορά στα γλυπτά του Παρθενώνα και την Καρυάτιδα του Ερεχθείου. Το θέμα δεν είναι ούτε προσωπικό, ούτε εθνικό, αλλά ανθρώπινο και γι' αυτό το λόγο αφορά τόσο λίγο την κοινωνία και την καθημερινότητα.

Όμως όσο το πρόβλημα της επαναφοράς δεν λύνεται με την μέθοδο της ενοποίησης, έχουμε το χρέος να παλεύουμε για να υλοποιηθούν τα πρώτα βήματα της δικαιοσύνης των πολιτισμών και της ανθρωπότητας, αλλιώς δεν έχει νόημα να μιλάμε για μέλλον, αφού του έκλεψαν το παρελθόν του.

Ο Νίκος Λυγερός γεννήθηκε το 1968 στο Βόλο.
Είναι Έλληνας μαθηματικός, συγγραφέας, ποιητής,
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »

by Αέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr


Βιβλιογραφία / Πηγές
★ Κείμενα, Φώτος: Opus of N. Lygeros / 6746)
• Κβαντική Καρυάτιδα. Perfection 12 1 1/2011.
• Caryatide quantique 6746 Quantum Caryatid (En.
• Το ελληνικό πνεύμα δεν δανείζεται, προσφέρεται
Ν. Λυγερός - 15773 July 3, 2014 Category: Articles
• 12082 - Η στρατηγική της Καρυάτιδας 
Ν. Λυγερός May 6, 2013 Post: Articles 
• Η Βρετανία αρνήθηκε να δεχτεί τη διαμεσολάβηση της
UNESCΟ για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. kathimerini.gr
• Όταν μίλησαν τα ανθρώπινα γλυπτά
Ν. Λυγερός 17360 October 16, 2014 Dialogs
• Κβαντική Καρυάτιδα - Ν. Λυγερός
6746 - June 10, 2012 (in English)
• 6464 - Tο νοητικό σχήμα της επαναφοράς
N. Lygeros: June 9, 2012 Category: Articles 
• Το οπτικοακουστικό υλικό (Βίντεο) από 
www.YouTube, εταιρεία της Google.

Πηγήsophia-ntrekou.gr

Περισσότερα Θέματα: Μουσεία, Ακρόπολη, ΑΘΗΝΑ




Βιντεο / αφιέρωμα

Τα γλυπτά του Παρθενώνα στο βρετανικό μουσείο» Το μεγαλείο του Παρθενώνα κατακρεουργημένο από το πέρασμα των βαρβάρων κατακτητών με αποκορύφωμα την έκρηξη του Μοροζίνι που έκανε κυριολεκτικά τον ναό χίλια κομμάτια. Ο «λόρδος» Έλγιν κατάφερε να αρπάξει 56 πλάκες της ζωφόρου και μέρη από τα αετώματα. Διαβάστε περισσότερα »



Η ταινία "Πρόμαχος", με θέμα την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα, θα αρχίσει να προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες.


Reunite Them! “BRING THEM BACK!” Στο Βρετανικό Μουσείο φιλοξενούνται χιλιάδες κομμάτια ελληνικών αρχαιοτήτων. Η καμπάνια μας δε ζητάει την επιστροφή όλων αυτών. Ζητάμε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα για να επανενωθεί το Μνημείο. Eμείς οι χρήστες του διαδικτύου έχουμε τη δύναμη και μπορούμε να κινητοποιήσουμε την παγκόσμια κοινή γνώμη. Ο σκοπός μας μπορεί να επιτευχθεί με αυτό τον τρόπο. Πιστεύεις ότι είναι δίκαιο; Αν ναι, βοήθησε να γίνει πραγματικότητα. Πες το δικό σου “BRING THEM BACK!”





«I am Greek and I wanna go home» Original Music (Composed & Produced) by Ares Kalogeropoulos - "Rise", Vocals, Photography, Concept and Artwork by Ares Kalogeropoulos. Independent Movement for the repatriation of looted Greek antiquities. «Γεννήθηκα στην Ελλάδα. Οι αδερφές μου είναι εκεί. Είμαι Ελληνίδα και θέλω... να πάω στην πατρίδα μου.»


Δεν υπάρχουν σχόλια: