29/6/15

Πέτρος και Παύλος οι Πρωτοκορυφαίοι Απόστολοι

πίνακας του ζωγράφου κ. Γεωργίου Κόρδη

Οι Πρωτοκορυφαίοι Απόστολοι 
Πέτρος και Παύλος 

εορτάζουν 29 Ιουνίου 

Σοφία Ντρέκου

Ο ένας πρώην διώκτης, φανατισμένος, δολοφόνος. Ο άλλος τέως δειλός, αρνητής, ανεμοδούρα. Και οι δύο όμως έφτασαν στην κορυφή. Πώς; Με την μετάνοια! Αυτό εορτάζουμε σήμερα:την δύναμη της μετάνοιας. Ο Παράδεισος γέμισε με μετανοημένους αμαρτωλούς. Και μάλιστα ΑΓΙΟΥΣ.

Η προσφορά των Αγίων Αποστολών στην ιστορία του πολιτισμού είναι θεμελιώδης. Έθεσαν τα ισχυρά και αδιάσειστα θεμέλια, για να μπορεί να ζει ο κόσμος µας. Και αν σήμερα παραπαίει ο κόσμος, είναι γιατί δεν θέλει να στηρίζεται στα ακλόνητα εκείνα θεμέλια, τα οποία έθεσαν βαθιά στη γη μας οι Αγιοπνευματοκίνητοι εκείνοι άνθρωποι, οι οποίοι κήρυξαν στην τότε γνωστή οικουμένη το Ευαγγέλιο. Υπέγραψαν δε το κήρυγμά τους με το αίμα τους, με την ζωή τους.

Οι πρωτοκορυφαίοι Πέτρος και Παύλος μαρτύρησαν στη Ρώμη, ο πρώτος με σταυρικό θάνατο, με την κεφαλή του προς τη γη, και ο δεύτερος με αποκεφαλισμό.[1]

Οι δύο Άγιοι
Ν. Λυγερός

Οι δύο Άγιοι
ήταν πάντα μαζί
δίπλα στο Χριστό
πριν και μετά
ακόμα κι αν
μαρτύρησαν
και οι δύο
γιατί ποτέ
δεν έπαψαν
να πιστεύουν
και να αγαπούν
την αγάπη
της Ανθρωπότητας
που έδειξε
από νωρίς
ότι θα άλλαζε
και την έννοια
της αυτοθυσίας
για τους ανθρώπους.[2]

Βιογραφία


Ο Πέτρος καταγόταν από τη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας και ήταν γιος του Ιωνά, αδελφός του Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτόκλητου. Ο Πέτρος και ο Ανδρέας ήταν ψαράδες στη λίμνη Γεννησαρέτ. Είχε νυμφευθεί στην Καπερναούμ, όπου έμενε οικογενειακά μαζί με την πεθερά του. Όπως μας πληροφορεί το Ευαγγέλιο, όταν ο Ιησούς έφθασε στη λίμνη της Γεννησαρέτ συνάντησε τους δυο αδελφούς Πέτρο και Ανδρέα οι οποίοι έριχναν τα δίχτυα τους. Αμέσως μετά την κλήση τους, άφησαν τα δίχτυα και τις οικογένειές τους και τον ακολούθησαν. Ψαράς στο επάγγελμα, ήταν τύπος αυθόρμητος, ορμητικός, και τη ζωή του κοντά στο Χριστό τη μαθαίνουμε από τα τέσσερα Ευαγγέλια, ενώ την αποστολική του δράση, από τις πράξεις των Αποστόλων.

Έγραψε και δύο Καθολικές Επιστολές, μέσα στις οποίες να τι προτρέπει τους χριστιανούς: «Νήψατε, γρηγορήσατε, ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπίη» (Α' Πέτρου, ε' 8). Δηλαδή εγκρατευθείτε, γίνετε άγρυπνοι και προσεκτικοί. Διότι ο αντίπαλος και κατήγορός σας ο διάβολος, σαν λιοντάρι που βρυχάται, περιπατεί με μανία και ζητάει ποιον να τραβήξει μακριά από την πίστη και να τον καταπιεί. 

Μετά την Ανάληψη του Κυρίου, ο Πέτρος, δίδαξε το Ευαγγέλιο στην Ιουδαία, στην Αντιόχεια, στον Πόντο, στην Γαλατία, στην Καππαδοκία, στην Ασία και τη Βιθυνία. Κατά την παράδοση (που σημαίνει ότι δεν είναι απόλυτα ιστορικά διασταυρωμένο) έφτασε μέχρι την Ρώμη, όπου επί Νέρωνος (54-68 μ.Χ.) υπέστη μαρτυρικό θάνατο, αφού τον σταύρωσαν χιαστί, με το κεφάλι προς τα κάτω περί το έτος 64 μ.Χ.

Ο δε Παύλος γεννήθηκε στην Ταρσό της Κιλικίας σε ένα χωρίο που ονομάζεται Γίσχαλα και στην αρχή ήταν σκληρός διώκτης του Χριστιανισμού. Το 36 μ.Χ. περίπου, όταν κάποτε μετέβαινε στη Δαμασκό για να διώξει και εκεί χριστιανούς, έγινε θαύμα στο οποίο φανερώθηκε ο Χριστός, ο οποίος τον πρόσταξε να πάει στον Ανανία ο οποίος τον κατήχησε και τον βάπτισε. Έτσι, έγινε ο μεγαλύτερος κήρυκας του Ευαγγελίου, θυσιάζοντας μάλιστα και την ζωή του γι’ αυτό. Ονομάστηκε ο πρώτος μετά τον Ένα και Απόστολος των Εθνών, λόγω των τεσσάρων μεγάλων αποστολικών περιοδειών του. Είναι ο ιδρυτής της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Συνέγραψε 14 επιστολές προς τις Εκκλησίες τις οποίες εκείνος ίδρυσε. Τη ζωή του με τις περιπέτειές του θα τα δει κανείς, αν μελετήσει τις Πράξεις των Αποστόλων, αλλά και τις 14 Επιστολές του στην Καινή Διαθήκη. Ο Απόστολος Παύλος θέλει κάθε χριστιανός, όπως και ο ίδιος, να αισθάνεται και να λέει: «ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί Χριστός» (Προς Γαλάτας β' 20). Δηλαδή, δε ζω πλέον εγώ, ο παλαιός άνθρωπος, αλλά ζει μέσα μου ο Χριστός. Και ακόμα, «τα πάντα και εν πάσι Χριστός» (Προς Κολασσαείς γ' 11). Να διευθύνει, δηλαδή, όλες τις εκδηλώσεις τις ανθρώπινης ζωής μας ο Χριστός. Ο Απόστολος Παύλος υπέστη μαρτυρικό θάνατο (χωρίς να είναι απόλυτα ιστορικά διασταυρωμένο) δι’ αποκεφαλισμού στη Ρώμη μεταξύ των ετών 64 - 67 μ.Χ.

Ἀπολυτίκιον

Ἦχος δ’.
Οἱ τῶν Ἀποστόλων πρωτόθρονοι, καὶ τῆς Οἰκουμένης διδάσκαλοι, τῷ Δεσπότῃ τῶν ὅλων πρεσβεύσατε, εἰρήνην τῆ οἰκουμένῃ δωρήσασθαι, καὶ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν τὸ μέγα ἔλεος.

Κοντάκιον
Ἦχος β’. Τοὺς ἀσφαλεῖς.
Τοὺς ἀσφαλεῖς καὶ θεοφθόγγους κήρυκας, τὴν κορυφὴν τῶν Μαθητῶν σου Κύριε, προσελάβου εἰς ἀπόλαυσιν, τῶν ἀγαθῶν σου καὶ ἀνάπαυσιν, τοὺς πόνους γὰρ ἐκείνων καὶ τὸν θάνατον, ἐδέξω ὑπὲρ πᾶσαν ὁλοκάρπωσιν, ὁ μόνος γινώσκων τὰ ἐγκάρδια.[3]

Τοιχογραφία στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος της Κάτω Δίβρης

Τοιχογραφία: Η χαρακτηριστική απεικόνιση των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων της Εκκλησίας μας, όπως την ιστόρησε ο ανώνυμος μεταβυζαντινός αγιογράφος στο ναό της Αγίας Τριάδος της Κάτω Δίβρης, ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της χριστιανικής Ηλείας.

Ο χαρακτήρας της απεικονίσεως των δύο στυλοβατών της Εκκλησίας, του Αγαπημένου μαθητή του Χριστού Πέτρου και του μετανοήσαντα και ένθερμου μετέπειτα αποστόλου του χριστιανισμού Παύλου, είναι βαθύτατα συμβολικός, καθώς υπήρχαν διαφωνίες μεταξύ των κατά τη διάρκεια της αποστολικής τους πορείας, ωστόσο και οι δύο σφράγισαν την αγάπη τους προς τον Χριστό με το αίμα τους. Είναι εκπληκτική η διατήρηση των χρωμάτων και η απόδοση των συναισθημάτων στα πρόσωπα, παρά την καταστροφή των ματιών των Αγίων σε μεταγενέστερους χρόνους.[4] 


Σταύρωσις εἷλε κήρυκα Χριστοῦ Πέτρον,

Τομὴ δὲ Παῦλον, τὸν τεμόντα τὴν πλάνην. 
Τλῆ ἐνάτῃ Σταυρὸν Πέτρος εἰκάδ' ἄορ δέ γε Παῦλος.

Ἐπιστολὲς Παύλου

ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α'
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Β'
ΠΡΟΣ ΓΑΛΑΤΑΣ
ΠΡΟΣ ΕΦΕΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ
ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Α'
ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Β'
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α'
ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Β'
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ
ΠΡΟΣ ΦΙΛΗΜΟΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ

Ἐπιστολές Πέτρου

ΠΕΤΡΟΥ Α'
ΠΕΤΡΟΥ Β'[5]


Ταξίδι δίχως επιστροφή
Ν. Λυγερός

Ταξίδι δίχως επιστροφή
είναι η πορεία
του Απόστολου Παύλου
γι’ αυτό δεν διηγείται
αλλά καταγράφει
την ιστορία του μέλλοντος
της Χριστιανοσύνης
γιατί θέλει το ιστορικό
κι όχι εξιστόρηση
γιατί χρειάζεται
να υπάρξει συνέχεια
κι όχι αυτοαναφορά
αφού είναι επέκταση
του ακίνητου ταξιδιού
του Ιησού Χριστού
που γνωρίζει
ότι μόνο μπροστά
μπορεί να πάει
δίχως να κάνει
κανένα βήμα πίσω
αφού λειτουργεί
ακάθεκτα
για τη διάδοση
του Έργου Του.[2]
Πηγές
1. Σοφία Ντρέκου, www.sophia-ntrekou.gr | αέναη επΑνάσταση
2. Νίκος Λυγερός Λόγοι / Σοφία Ντρέκου - nikos-lygeros-poihsh.blogspot.gr
3. Βιογραφία - Ορθόδοξος Συναξαριστής
4. Τοιχογραφία - Προσκυνητής
5. Ἐπιστολὲς - MYRIOBIBLOS - The Etext Library of the Church of Greece
6. Το Επιλεκτικό οπτικό υλικό (Βίντεο) από το www.youtube.com, την εταιρεία της Google.

Διαβάστε και...

Οπτικό υλικό (βίντεο επιλεκτικό)




29 06 2001. ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΕΤΡΟΥ & ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟ ΝΑΟ ΑΘΗΝΩΝ ΠΡΟΕΣΤΩΤΟΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ & ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΥΡΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ. ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΠΕΝΕΙΜΕ ΕΠΑΙΝΟΥΣ ΣΕ ΙΕΡΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.






FaceBook 
Ιωάννης Ράπος: Προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι μερίδα των σημερινών Χριστιανών (πολλοί ή λίγοι είναι αδιάφορο και δύο να είναι, είναι πολλοί) δεν εμπνέονται από το παράδειγμα ενότητας των δύο κορυφαίων αποστόλων, αλλά περιχαρακώνονται στις απόψεις τους πάνω σε κάποιο θέμα και βρίσκονται σε διαρκή αντιπαράθεση, χωρίς να κάνουν την παραμικρή προσπάθεια να κατανοήσει ο ένας τον άλλον. Ακούει ο ένας τα επιχειρήματα του άλλου μόνο για να βρει αντεπιχειρήματα εναντίων του. Επικαλούνται Ιερούς Κανόνες και κείμενα των Πατέρων, φέρνουν παραδείγματα Αγίων, όλα κατάλληλα προσαρμοσμένα στις απόψεις τους. Η αδελφική αγάπη και η ενότητα γύρω από το Κοινό Ποτήριο παραθεωρούνται, το παράδειγμα των δύο πρωτοκορυφαίων αγνοείται. Αυτές τις ημέρες τιμήσαμε την μνήμη τους, λειτουργηθήκαμε, κοινωνήσαμε, αλλά δεν κάναμε πράξη και στάση ζωής τον τρόπο του βίου τους, όπου χάρη σε αυτόν τον τρόπο η Εκκλησία μας είναι αυτή που ξέρουμε σήμερα. Είθε ο Πανάγαθος Τριαδικός Θεός να φωτίσει τον νου και να μαλακώσει τις καρδιές όλων μας. 30 Ιουνίου 2016 στις 1:48 μ.μ. Ορθοδοξία, Θρησκεία και πολιτική

Δεν υπάρχουν σχόλια: