Τετάρτη, 8 Ιουλίου 2015

Ο Μανώλης Γλέζος στο Ευρωκοινοβούλιο με Ευριπίδη


Ο Μανώλης Γλέζος στο Ευρωκοινοβούλιο 
με Ευριπίδη τον Ιούλιο του 2015
Σοφία Ντρέκου

Περιεχόμενα
1. Με το απόσπασμα του Θησέα στα Αρχαία, η τοποθέτηση του κ.Μανώλη Γλέζου στο ευρωκοινοβούλιο (κείμενο+βίντεο)
2. Το μήνυμα του Μανώλη Γλέζου στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου: «Όσοι εύχονται να διώξουν την Ελλάδα από την Ευρώπη ματαιοπονούν» (κείμενο+βίντεο)
3. Σύντομο βιογραφικό του Μανώλη Γλέζου
4. Ο Αρχαίος Ευριπίδης και ολόκληρη η τραγωδία «Ἱκέτιδες».

1. Με απόσπασμα του Θησέα στα Αρχαία, 
η τοποθέτηση Γλέζου στο ευρωκοινοβούλιο

Με τα λόγια του Θησέα από το έργο του Ευριπίδη «Ικέτιδες»* στα αρχαία ελληνικά, αλλά και με μία ρήση του Θωμά του Ακινάτη στα λατινικά, απευθύνθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο ευρωβουλευτής, Μανώλης Γλέζος.

«Τα δύο αυτά κείμενα είναι η απάντησή μου και για την λετονική θητεία, για όλο το Κοινοβούλιο και για εσάς προσωπικά, κύριε Πρόεδρε», κατέληξε ο Μανώλης Γλέζος, δίνοντας πληρωμένη απάντηση στον κ. Σουλτς για τις προκλητικές δηλώσεις που έχει κάνει κατά της ελληνικής κυβέρνησης και της χώρας μας τις τελευταίες ημέρες. Όπως ανέφερε το ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς, «επέλεξα αυτό το σημείο από τα Αρχαία Ελληνικά και θα επιλέξω ένα άλλο σημείο από τα Λατινικά, που πιστεύω ότι γνωρίζει πολύ καλά ο πρόεδρος μας, Μάρτιν Σουλτς. «Είναι», είπε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Ευρωβουλή, «λόγια του Θησέα, όταν ο Θηβαίος ζήτησε να του πει ποιος είναι τύραννος στην Αθήνα».

Αρχαίο κείμενο: «Πρῶτον μὲν ἤρξω τοῦ λόγου ψευδῶς, ξένε, ζητῶν τύραννον ἐνθάδ᾽· οὐ γὰρ ἄρχεται ἑνὸς πρὸς ἀνδρὸς ἀλλ᾽ ἐλευθέρα πόλις. δῆμος δ᾽ ἀνάσσει διαδοχαῖσιν ἐν μέρει ἐνιαυσίαισιν, οὐχὶ τῷ πλούτῳ διδοὺς τὸ πλεῖστον ἀλλὰ χὠ πένης ἔχων ἴσον».

Απόδοση: «Πρώτα-πρώτα, ξένε, άρχισες το λόγο σου μ' ένα λάθος, όταν ζητάς δυνάστη εδώ· η πόλη αυτή δεν εξουσιάζεται από έναν άνδρα, είναι ελεύθερη. Εδώ κυβερνούν οι πολλοί που εναλλάσσονται στα αξιώματα χρόνο το χρόνο· δεν δίνουν πιο πολλά στον πλούτο, και ο φτωχός έχει τα ίδια».

Επίσης, χρησιμοποίησε τη ρήση του Θωμά του Ακινάτη «Timeo hominem unius libri», που σημαίνει «να φοβάσαι τον άνθρωπο του ενός βιβλίου». Η φράση αυτή αφορά την απόλυτη προσήλωση του ατόμου στην μονομέρεια, που έχει ως συνέπεια τη μονοφροσύνη, που κάτω από κατάλληλες συνθήκες, οδηγεί στο φανατισμό και στη σύγκρουση.

Βίντεο: Δηλώσεις Γλέζου στα Αρχαία Ελληνικά 
και στα Λατινικά στο Ευρωκοινοβούλιο


2. Το μήνυμα του Μανώλη Γλέζου στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου: 
«Όσοι εύχονται να διώξουν την Ελλάδα από την Ευρώπη ματαιοπονούν»

Συγκλονιστική ήταν η ομιλία του Μανώλη Γλέζου στο Ευρωκοινοβούλιο. Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε ότι «η Ευρώπη είναι γέννημα της Ελλάδας. Δεν σας τη χαρίζουμε την Ευρώπη» και πρόσθεσε πως «ζητάμε να θριαμβεύσει το δίκιο». Και συνέχισε αναφέροντας ότι υπάρχει διαφωνία απόψεων, αλλά εν θερμώ δεν θα υπάρξει λύση. Παράλληλα παρέπεμψε στις προτάσεις του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ για την επίλυση της κρίσης ενώ κατέληξε ότι «ματαιοπονούν όσοι θέλουν να διώξουν την Ελλάδα από την Ευρώπη». Οι ευρωβουλευτές καταχειροκρότησαν τον κ. Γλέζο μετά την ομιλία του.

Το μήνυμα του Μανώλη Γλέζου στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, 
παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.

«Η ελληνική κρίση δεν μπορεί να επιλυθεί εν θερμώ. Η λύση χρειάζεται χρόνο. Ζητάμε ένα χρονικό περιθώριο όπου δεν θα δεχόμαστε και δεν θα εξοφλούμε δάνεια. Ζητάμε το Δίκαιο». Όσοι εύχονται να διώξουν την Ελλάδα από την Ευρώπη ματαιοπονούν. Η Ευρώπη είναι γέννημα της Ελλάδας. Δεν σας τη χαρίζουμε την Ευρώπη».

3. Σύντομο βιογραφικό του Μανώλη Γλέζου

*Ο Μανώλης Γλέζος (ή και Μανόλης Γλέζος, γεννημένος στην Απείρανθο Νάξου, στις 9 Σεπτεμβρίου 1922) είναι Έλληνας ήρωας της Εθνικής Αντίστασης, δημοσιογράφος, συγγραφέας και πολιτικός της Αριστεράς. Μαζί με τον Απόστολο (Λάκη) Σάντα υπήρξαν οι πρωταγωνιστές μιας από τις πρώτες αντιστασιακες πράξεις στην κατεχόμενη Ελλάδα την περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, κατεβάζοντας τη νύχτα της 30ής προς 31ης Μαΐου 1941 τη σημαία της Ναζιστικής Γερμανίας από τον ιστό του βράχου της Ακρόπολης, στην Αθήνα.

Μετά τον πόλεμο εργάστηκε ως δημοσιογράφος, αναλαμβάνοντας αρχισυντάκτης της εφημερίδας Ριζοσπάστης, ενώ αργότερα υπήρξε διευθυντής και της εφημερίδας Αυγής. Ωστόσο, γρήγορα συνελήφθη για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις, φτάνοντας μάλιστα να καταδικαστεί σε θάνατο τρεις φορές. Οι συνεχείς δικαστικές του περιπέτειες μέχρι την οριστική του απαλλαγή με τη γενική αμνηστία του 1971 προκάλεσαν συχνά την αντίδραση της Ελληνικής και της διεθνούς κοινής γνώμης.

Ο Γλέζος ασχολήθηκε ενεργά με την πολιτική, υπηρετώντας πάντα τις θέσεις της Αριστεράς. Υπήρξε βουλευτής και πρόεδρος της Ενιαίας Δημοκρατικής Αριστεράς (ΕΔΑ) και αργότερα Bουλευτής και ευρωβουλευτής του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος (ΠΑΣΟΚ), Bουλευτής του Συνασπισμού της Αριστεράς, των Κινημάτων και της Οικολογίας (ΣΥΝ) και του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΣΥΡΙΖΑ). Από το 2014 είναι Eυρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ερχόμενος πρώτος σε ψήφους στη χώρα στις Ευρωεκλογές του Μαΐου.

Ο Μανώλης Γλέζος βραβεύτηκε το 1962 από την ΕΣΣΔ με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης Λένιν. Ο Σαρλ ντε Γκωλ, την περίοδο των πρώτων δικαστικών του περιπετειών, τον χαρακτήρισε ως τον «πρώτο παρτιζάνο της Ευρώπης».

4. Ο Αρχαίος Ευριπίδης και ολόκληρη η τραγωδία «Ἱκέτιδες».

Σαλαμίνα περ. 480 - 406 π.Χ.

*Οι «Ἱκέτιδες» (Οικέτιδες εκ του οίκου υπηρέτριες) είναι τραγωδία που έγραψε ο Ευριπίδης και διδάχτηκε (παίχτηκε) το 422 π.Χ. με διαφορετική υπόθεση από την ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου που γράφτηκε προγενέστερα το 461 π.Χ.

Ολόκληρη η τραγωδία εδώ: Ανθολογία Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας των Θ.Κ. Στεφανόπουλου, Στ. Τσιτσιρίδη, Λ. Αντζουλή, Γ. Κριτσέλη.

Ένας από τους μεγάλους τραγικούς ποιητές της αρχαίας Ελλάδος. Σύμφωνα με πληροφορία που επικράτησε, γεννήθηκε στο 480 π.Χ. στη Σαλαμίνα και, μάλιστα, την ίδια μέρα που κατατροπώθηκε ο στόλος του Ξέρξη. Το πιθανότερο όμως είναι ότι γεννήθηκε στα 485 π.χ., όπως μαρτυρεί, το λεγόμενο Πάριο μάρμαρο. Σύμφωνα με αυτό, ήταν υιός του Μνησάρχου, από τον αττικό δήμο Φλύας (σημερινό Χαλάνδρι).

Πολλοί από τους αρχαίους υποστήριζαν ότι ο Ευριπίδης δεν καταγόταν από αριστοκρατικό γένος, η δε μητέρα του Κλειτώ συχνά γινόταν στόχος σκωμμάτων από τους κωμικούς ποιητές, επειδή ασκούσε το ταπεινό επάγγελμα της λαχανοπώλιδος. Ωστόσο άλλες πηγές αποδεικνύουν πως η γενιά του Ευριπίδη, όπως και των δύο παλαιότερων συναδέλφων του, Αισχύλου και Σοφοκλή, ήταν επίσης ευγενής. Ο πατέρας του είχε σημαντική κτηματική περιουσία στη Σαλαμίνα, την οποία μάλιστα ο υιός εξυμνεί σε κάποιο από τα έργα του.

Ο Ευριπίδης αποδοκίμαζε την οχλοκρατία, καταφερόταν όμως και κατά της ολιγαρχίας και των εκπροσώπων την, των πλουσίων και, γενικά, των αλαζόνων και των σκληρών, και προτιμούσε να επικρατήσει η μέση τάξη των πολιτών, τους οποίους θεωρεί σωτήρες της πόλεως και σταθερούς φύλακες της τάξεως.

Η φιλοπατρία του είναι φλογερή και ενθουσιαστική, γι’ αυτήν τον εγκωμιάζει ο ρήτων Λυκούργος, ο οποίος και διέσωσε μερικούς στίχους του ποιητή, που μαρτυρούν την πίστη του και την αγάπη του προς τη πατρίδα:

Ώ πατρίς είθε πάντες, οι ναίουσί σε,
ούτω φιλοΐεν ως εγώ και ‘ραδίως
οικοΐμεν αν σε κ’ ουδέν αν πάρχοις κακόν.


Δείτε και...

Δεν υπάρχουν σχόλια: