Ασφαλής σεξουαλική ζωή σημαίνει ενημέρωση, υπευθυνότητα, σεβασμός.
Ανάλυση της αντισύλληψης ως μέσου πρόληψης της εγκυμοσύνης, οι ηθικές και θρησκευτικές προσεγγίσεις και η Παγκόσμια Ημέρα Αντισύλληψης (26 Σεπτεμβρίου).
Τι είναι η αντισύλληψη; Ποιοι την υποστηρίζουν και ποιοι την απορρίπτουν;
Στο παρόν άρθρο εξετάζονται οι μέθοδοι αντισύλληψης από ιατρική, κοινωνική και θρησκευτική σκοπιά, ενώ παρουσιάζονται και οι γεωπολιτικές διαστάσεις της πληροφόρησης γύρω από τη σεξουαλική υγεία. Με βάση την Παγκόσμια Ημέρα Αντισύλληψης (26 Σεπτεμβρίου), αναδεικνύεται η ανάγκη ενημέρωσης και σεβασμού των επιλογών των ατόμων, με γνώμονα την υπευθυνότητα, τη σωματική ακεραιότητα και την προστασία της υγείας.
Η αντισύλληψη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του οικογενειακού προγραμματισμού και της σεξουαλικής αγωγής, ενώ η στάση των θρησκειών απέναντί της κυμαίνεται από πλήρη αποδοχή έως αυστηρούς περιορισμούς. Εξετάζονται, επίσης, στατιστικά δεδομένα, μέθοδοι πρόληψης και οι επιπτώσεις των ανεπιθύμητων κυήσεων, ιδίως στους εφήβους.
➤ 1. Ορισμός και σκοπός της αντισύλληψης
(Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της αντισύλληψης, στον σκοπό και στις βασικές κατηγορίες μεθόδων. Περιλαμβάνει και την αναφορά στον οικογενειακό προγραμματισμό.)
Αντισύλληψη είναι η χρήση μίας η περισσοτέρων πρακτικών, συσκευών ή φαρμάκων με σκοπό την πρόληψη ή τη μείωση της πιθανότητας εγκυμοσύνης. Ο όρος αντισύλληψη μπορεί να αναφέρεται ειδικά στους μηχανισμούς που στοχεύουν στην μείωση της πιθανότητας γονιμοποίησης ωαρίου από ένα σπερματοζωάριο. Οι μέθοδοι αντισύλληψης χρησιμοποιούνται συχνά ως μέρος του οικογενειακού προγραμματισμού.
➤ 2. Ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο
(Ιστορική αναδρομή και πολιτισμικά εμπόδια στην αποδοχή της αντισύλληψης ανά εποχές και γεωγραφικές περιοχές)
Η αντισύλληψη, γνωστός επίσης και ως έλεγχος των γεννήσεων, αναφέρεται σε μεθόδους ή συσκευές που χρησιμοποιούνται για την πρόληψη της εγκυμοσύνης. Ο προγραμματισμός, η χορήγηση και η χρήση αντισύλληψης ονομάζονται οικογενειακός προγραμματισμός του σεξ. Το ασφαλές σεξ, όπως η χρήση του προφυλακτικού για άντρες και του γυναικείου προφυλακτικού, μπορεί επίσης να αποτρέψει τη διάδοση των σεξουαλικά μεταδιδόμενων νοσημάτων.
Mέθοδοι αντισύλληψης χρησιμοποιούνται από την αρχαιότητα, όμως, αποτελεσματικές και ασφαλείς μέθοδοι έγιναν διαθέσιμες μόνο κατά τον 20ο αιώνα. Κάποιοι πολιτισμοί περιορίζουν σκόπιμα την πρόσβαση στην αντισύλληψη, καθώς τη θεωρούν ηθικά και πολιτικά ανεπιθύμητη.
Οι διάφορες μέθοδοι αντισύλληψης έχουν ποικίλα χαρακτηριστικά. Τα προφυλακτικά, για παράδειγμα, είναι η μόνη μέθοδος που προσφέρει σημαντική προστασία από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα. Η στάση των κοινωνιών και των θρησκειών απέναντι στις μεθόδους αντισύλληψης ποικίλουν σημαντικά.
➤ 3. Θρησκευτικές θέσεις για την αντισύλληψη
(Παρουσιάζονται οι βασικές θέσεις του Χριστιανισμού, Ιουδαϊσμού, Ισλάμ, Ινδουισμού και Βουδισμού για την ηθική της αντισύλληψης.)
Οι απόψεις των θρησκειών σχετικά με τη δεοντολογία του ελέγχου γεννήσεων ποικίλλουν ευρέως. Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία επισήμως δέχεται μόνο τον φυσικό οικογενειακό προγραμματισμό σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, αν και ένας μεγάλος αριθμός Καθολικών στις ανεπτυγμένες χώρες αποδέχεται και χρησιμοποιεί τις μοντέρνες μεθόδους ελέγχου γεννήσεων. (βλ. ΒΙΟΗΘΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (δ))
Μεταξύ των Προτεσταντών υπάρχει μεγάλη ποικιλία απόψεων, από εκείνους που δεν υποστηρίζουν καμία μέχρι εκείνους που επιτρέπουν όλες τις μεθόδους ελέγχου γεννήσεων.
Οι απόψεις στον Ιουδαϊσμό κυμαίνονται από εκείνες της αυστηρότερης Ορθόδοξης σέκτας μέχρι εκείνες της πιο χαλαρής Μεταρρυθμιστικής σέκτας. Οι Ινδουιστές μπορούν να χρησιμοποιούν φυσικά και τεχνητά αντισυλληπτικά. Μία συνήθης Βουδιστική άποψη είναι ότι η πρόληψη της σύλληψης είναι αποδεκτή, ενώ η παρέμβαση μετά τη σύλληψη δεν είναι.
Στο Ισλάμ επιτρέπονται τα αντισυλληπτικά εάν δεν απειλούν την υγεία, αν και από μερικούς αποθαρρύνεται η χρήση τους. Το Κοράνι δεν κάνει σαφείς δηλώσεις για την ηθική της αντισύλληψης, αλλά περιλαμβάνει δηλώσεις που ενθαρρύνουν την τεκνοποίηση. Ο Προφήτης Μωάμεθ αναφέρεται να έχει πει επίσης «παντρευτείτε και τεκνοποιήστε».
Στο Ισλάμ επιτρέπονται τα αντισυλληπτικά εάν δεν απειλούν την υγεία, αν και από μερικούς αποθαρρύνεται η χρήση τους. Το Κοράνι δεν κάνει σαφείς δηλώσεις για την ηθική της αντισύλληψης, αλλά περιλαμβάνει δηλώσεις που ενθαρρύνουν την τεκνοποίηση. Ο Προφήτης Μωάμεθ αναφέρεται να έχει πει επίσης «παντρευτείτε και τεκνοποιήστε».
➤ 4. Παγκόσμια Ημέρα Αντισύλληψης
(Παρουσίαση της 26ης Σεπτεμβρίου, ως διεθνής ημέρα ευαισθητοποίησης, με στατιστικά στοιχεία, ανάγκη ενημέρωσης, δικαιώματα γυναικών και έμφαση στην πρόληψη.)
Διοργανώνεται από τον ΟΗΕ από τον Σεπτέμβριο του 2007
Η Παγκόσμια Ημέρα Αντισύλληψης εορτάζεται 26η Σεπτεμβρίου κάθε έτους. Είναι μία διεθνής καμπάνια με όραμα έναν κόσμο όπου κάθε εγκυμοσύνη είναι επιθυμητή και η αποστολή της είναι, να βελτιώσει την ενημέρωση σχετικά με την αντισύλληψη, για να βοηθήσει τους νέους να παίρνουν υπεύθυνες αποφάσεις για τη σεξουαλική και αναπαραγωγική τους υγεία.
• Ο προγραμματισμός, η χορήγηση και η χρήση αντισύλληψης ονομάζονται οικογενειακός προγραμματισμός.
• Το προφυλακτικό σώζει ζωές. Είναι η πιο κοινή μέθοδος αντισύλληψης
Η Παγκόσμια Ημέρα Αντισύλληψης είναι επίσης αφιερωμένη στο δικαίωμα της γυναίκας (βλ. Αμβλώσεις: Περί δικαιωμάτων ο λόγος) να αποφασίζει η ίδια για τη στιγμή που θα αποκτήσει παιδί, αποφεύγοντας πιθανή ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη με όλες τις δυσάρεστες συνέπειες, με κυριότερη την έκτρωση.
Σήμερα, σε όλη την Ευρώπη, εκτός της Ελλάδας, η πλέον δημοφιλής και ασφαλής μέθοδος είναι το αντισυλληπτικό δισκίο, το οποίο προσφέρει σχεδόν πλήρη αντισυλληπτική προστασία και θεωρείται ένα από τα πλέον αυστηρώς επιστημονικά ελεγμένα φάρμακα στον κόσμο.
Στη χώρα μας, παρά το γεγονός της νομιμοποίησης των εκτρώσεων και της συχνότερης χρησιμοποίησης προφυλακτικού από το φόβο του AIDS, ο αριθμός των εκτρώσεων παραμένει υψηλός (150.000 εκτιμάται ότι είναι οι αμβλώσεις που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο) και αυτό είναι συνέπεια της έλλειψης συστηματικής διαπαιδαγώγησης για την αναπαραγωγική υγεία. Ταυτόχρονα, ο δείκτης γεννητικότητας παραμένει χαμηλός.
➤ 5. Κίνδυνοι και επιπλοκές από την άμβλωση
(Αναφέρονται οι σωματικές και ψυχολογικές επιπτώσεις μιας άμβλωσης, και οι μακροχρόνιοι κίνδυνοι για την υγεία της γυναίκας.)
Η τεχνητή έκτρωση για κοινωνικούς λόγους είναι δικαίωμα της γυναίκας που πρέπει να γίνεται μόνο σε περιπτώσεις αποτυχίας της αντισύλληψης και μετά από λεπτομερή ενημέρωση της, ώστε αν τελικά πραγματοποιηθεί να αποτελεί την τελευταία λύση, επειδή η έκτρωση δεν είναι υποκατάστατο της αντισύλληψης, ούτε μορφή αντισύλληψης.
➤ 6. Η σεξουαλική αγωγή και οι έφηβοι
(Ανάλυση της σημασίας της ολοκληρωμένης σεξουαλικής εκπαίδευσης στους νέους, με έμφαση στη μείωση των ποσοστών ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης και των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων.)
Κάποιοι θεωρούν τη σεξουαλική αποχή αντισύλληψη, όμως η σεξουαλική αγωγή με βάση την αποχή μπορεί να αυξήσει τις εγκυμοσύνες στους εφήβους, αν δεν συνδυαστεί με αντισυλληπτική σεξουαλική αγωγή.
Βασικά μηνύματα από πρόσφατες έρευνες καταδεικνύουν ότι η σεξουαλική επαφή χωρίς προφύλαξη παρουσιάζει αύξηση μεταξύ των νέων σε όλη την υδρόγειο. Παρά το γεγονός ότι το 80% των νέων αναγνωρίζουν την προσωπική τους ευθύνη για μέτρα αντισύλληψης πριν την σεξουαλική επαφή με έναν νέο σύντροφο, το 44% θέτει ως μεγαλύτερη προτεραιότητα την προσωπική υγιεινή και την εφαρμογή αρώματος σε σχέση με την πρόσληψη αντισυλληπτικών μέτρων κατά την προετοιμασία για μια συνάντηση που μπορεί να οδηγήσει σε σεξουαλική πράξη.
Η αντισυλληπτική χρήση στις αναπτυσσόμενες χώρες υπολογίζεται ότι έχει μειώσει τον αριθμό των μαιευτικών θανάτων κατά 40% (το 2008 προλήφθηκαν περίπου 270.000 θάνατοι) και θα μπορούσε να αποτραπεί το 70% των θανάτων εάν είχαν ικανοποιηθεί όλες οι απαιτήσεις. Αυτά τα οφέλη προκύπτουν μειώνοντας τον αριθμό περιπτώσεων μη προγραμματισμένης εγκυμοσύνης, που έχουν ως αποτέλεσμα μη ασφαλείς εκτρώσεις, και αποτρέποντας εγκυμοσύνες σε γυναίκες υψηλού κινδύνου.
Ο έλεγχος των γεννήσεων βελτιώνει επίσης και την επιβίωση των παιδιών στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Σ' αυτούς τους πληθυσμούς τα αποτελέσματα είναι χειρότερα όταν η μητέρα μένει έγκυος μέσα σε δεκαοχτώ μήνες από τον προηγούμενο τοκετό. Ωστόσο, η καθυστέρηση μιας άλλης εγκυμοσύνης μετά από μία αποβολή δεν φαίνεται να μεταβάλλει τον κίνδυνο και οι γυναίκες καλό είναι να επιδιώξουν εγκυμοσύνη σ' αυτή την περίπτωση όποτε είναι έτοιμες.
Η εφηβική εγκυμοσύνη, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων εφήβων, κινδυνεύουν περισσότερο από αρνητικά αποτελέσματα συμπεριλαμβανομένης της πρόωρης γέννας, του χαμηλού βάρους γέννησης, και της βρεφικής θνησιμότητας.[10] Στις Ηνωμένες Πολιτείες το 82% των περιπτώσεων εγκυμοσύνης σε γυναίκες μεταξύ 15 και 19 είναι μη προγραμματισμένες. Η εκτενής σεξουαλική εκπαίδευση και πρόσβαση στην αντισύλληψη είναι αποτελεσματικές στη μείωση των ποσοστών εγκυμοσύνης σ' αυτή την ηλικιακή ομάδα.
➤ 7. Δημογραφικά στοιχεία και μέθοδοι αντισύλληψης στην Ελλάδα
(Παρουσιάζονται τα δημογραφικά δεδομένα, η στάση της ελληνικής κοινωνίας και του κράτους, καθώς και οι μέθοδοι αντισύλληψης που χρησιμοποιούνται στη χώρα μας.)
Η απελευθέρωση της γυναίκας, η φιλελευθεροποίηση των σεξουαλικών σχέσεων, η μάστιγα του Aids και τα δημογραφικά στοιχεία, είναι μερικές από τις παραμέτρους που δημιουργούν νέα δεδομένα και απαιτήσεις για την ανάγκη λήψης αντισυλληπτικών μέτρων.
Οι μέθοδοι αντισύλληψης στην Ελλάδα από το Υπουργείο Υγείας
Οι συνηθέστερες μέθοδοι αντισύλληψης στη
χώρα μας διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:
ΦΥΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
2. Γυναικείος σπόγγος
➤ 8. Η αντισύλληψη ως καθρέφτης του πολιτισμού και της συνείδησης
Η αντισύλληψη δεν είναι απλώς ένα ιατρικό ή βιολογικό ζήτημα. Είναι ένας καθρέφτης του πολιτισμού μας, των επιλογών μας και της αντίληψής μας για την ανθρώπινη ζωή, τη σεξουαλικότητα, τη γονιμότητα και την ευθύνη. Σε έναν κόσμο όπου τα σώματα γίνονται συχνά αντικείμενα διαχείρισης ή καταναλωτικής χρήσης, η συζήτηση για την αντισύλληψη οφείλει να ξεφύγει από τα όρια της τεχνικής και να αγγίξει τις βαθύτερες υπαρξιακές διαστάσεις της ανθρώπινης σχέσης: την ελευθερία, την αγάπη, την επιθυμία, το νόημα της δημιουργίας.
Η επιλογή ή η άρνηση της αντισύλληψης φέρει εντός της μια ολόκληρη θεώρηση για τον άνθρωπο: Είναι το σώμα απλώς βιολογική μηχανή ή ιερός τόπος ελευθερίας; Είναι η τεκνογονία κοινωνική υποχρέωση ή προσωπική ευθύνη; Η Εκκλησία καλείται όχι να επιβάλει, αλλά να συνομιλήσει με τις ανησυχίες και τους φόβους της εποχής, να προσφέρει λόγο αγάπης και διάκρισης.
Γιατί εν τέλει, το ερώτημα της αντισύλληψης δεν αφορά μόνο στο πότε και πώς γεννιέται ένα παιδί. Αφορά στο πώς και αν γεννιέται ο Άνθρωπος μέσα μας.
Όραμά μας για έναν κόσμο όπου
κάθε εγκυμοσύνη να είναι επιθυμητή
✍️ Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
– Columnist (Sophia Drekou)
Η Παγκόσμια Ημέρα Αντισύλληψης εορτάζεται 26η Σεπτεμβρίου κάθε έτους. Είναι μία διεθνής καμπάνια με όραμα έναν κόσμο όπου κάθε εγκυμοσύνη είναι επιθυμητή και η αποστολή της είναι, να βελτιώσει την ενημέρωση σχετικά με την αντισύλληψη, για να βοηθήσει τους νέους να παίρνουν υπεύθυνες αποφάσεις για τη σεξουαλική και αναπαραγωγική τους υγεία.
• Ο προγραμματισμός, η χορήγηση και η χρήση αντισύλληψης ονομάζονται οικογενειακός προγραμματισμός.
• Το προφυλακτικό σώζει ζωές. Είναι η πιο κοινή μέθοδος αντισύλληψης
Οι κυριότεροι λόγοι που κατέστησαν αναγκαία μια τέτοια ημέρα είναι η ανησυχία των ειδικών ότι το 85% των εφηβικών κυήσεων είναι απρογραμμάτιστες και ότι κάθε χρόνο εκατομμύρια άνθρωποι μολύνονται από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα επειδή δεν ξέρουν πώς να προστατεύουν τον εαυτό τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, 75.000.000 κυήσεις παγκοσμίως είναι ανεπιθύμητες κάθε χρόνο και από αυτές, οι 45.000.000 καταλήγουν σε άμβλωση και περίπου 20.000.000 από αυτές γίνονται κάτω από μη ασφαλείς συνθήκες. Τουλάχιστον 585 χιλιάδες γυναίκες πεθαίνουν κάθε χρόνο από επιπλοκές στην εγκυμοσύνη, ενώ οι μισοί από αυτούς τους θανάτους θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν υπήρχαν διαθέσιμες και επαρκείς υπηρεσίες με μέσα αντισύλληψης.
Στη χώρα μας, παρά το γεγονός της νομιμοποίησης των εκτρώσεων και της συχνότερης χρησιμοποίησης προφυλακτικού από το φόβο του AIDS, ο αριθμός των εκτρώσεων παραμένει υψηλός (150.000 εκτιμάται ότι είναι οι αμβλώσεις που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο) και αυτό είναι συνέπεια της έλλειψης συστηματικής διαπαιδαγώγησης για την αναπαραγωγική υγεία. Ταυτόχρονα, ο δείκτης γεννητικότητας παραμένει χαμηλός.
Δείτε επίσης για τις Αμβλώσεις: Περί δικαιωμάτων ο λόγος
➤ 5. Κίνδυνοι και επιπλοκές από την άμβλωση
(Αναφέρονται οι σωματικές και ψυχολογικές επιπτώσεις μιας άμβλωσης, και οι μακροχρόνιοι κίνδυνοι για την υγεία της γυναίκας.)
Η τεχνητή έκτρωση για κοινωνικούς λόγους είναι δικαίωμα της γυναίκας που πρέπει να γίνεται μόνο σε περιπτώσεις αποτυχίας της αντισύλληψης και μετά από λεπτομερή ενημέρωση της, ώστε αν τελικά πραγματοποιηθεί να αποτελεί την τελευταία λύση, επειδή η έκτρωση δεν είναι υποκατάστατο της αντισύλληψης, ούτε μορφή αντισύλληψης.
Η τεχνητή έκτρωση εκτός από τη μεγάλη οικονομική επιβάρυνση συνδέεται με πολύ σοβαρές ψυχολογικές και σωματικές επιπλοκές, οι οποίες έχουν σαν αποτέλεσμα την επιβάρυνση της περιγεννητικής νοσηρότητας και θνησιμότητας.
Οι επιπλοκές αυτές περιλαμβάνουν:
· Άμεσους και σοβαρούς κινδύνους από τη νάρκωση
· Άμεσους και σοβαρούς κινδύνους που υπάρχουν κατά την επέμβαση όπως είναι: η διάτρηση της μήτρας, η κάκωση του εντέρου, της ουροδόχου κύστης κλπ.
· Στείρωση: η επιπλοκή αυτή οφείλεται συνήθως σε φλεγμονή που αποφράσσει τις σάλπιγγες ή καταστρέφει το ενδομήτριο. Η θεραπεία της επιπλοκής αυτής είναι πολύ δύσκολη και πολλές φορές μη εφικτή.
· Χρόνια φλεγμονή στις σάλπιγγες, η οποία εκτός της στειρότητας, προκαλεί χρόνια ενοχλήματα που ενίοτε αναζωπυρώνονται.
· Επανειλημμένες αυτόματες εκτρώσεις (αποβολές), πρόωρους τοκετούς και αιμορραγίες σε επόμενες επιθυμητές κυήσεις.
➤ 6. Η σεξουαλική αγωγή και οι έφηβοι
(Ανάλυση της σημασίας της ολοκληρωμένης σεξουαλικής εκπαίδευσης στους νέους, με έμφαση στη μείωση των ποσοστών ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης και των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων.)
Κάποιοι θεωρούν τη σεξουαλική αποχή αντισύλληψη, όμως η σεξουαλική αγωγή με βάση την αποχή μπορεί να αυξήσει τις εγκυμοσύνες στους εφήβους, αν δεν συνδυαστεί με αντισυλληπτική σεξουαλική αγωγή.
Στους εφήβους, υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος για την έκβαση μιας εγκυμοσύνης. Η ολοκληρωμένη σεξουαλική αγωγή και η δυνατότητα πρόσβασης στην αντισύλληψη μειώνουν τα ποσοστά ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης σε αυτή την ομάδα.
Δείτε επίσης: Αν είσαι έγκυος ανήλικη... Ζήτα βοήθεια!
Η χρήση αντισύλληψης στις αναπτυσσόμενες χώρες έχει μειώσει τον αριθμό των μητρικών θανάτων κατά 40% (περίπου 270.000 θάνατοι αποτράπηκαν μέσα στο 2008) και θα μπορούσε να αποτραπεί ένα 70%, αν ήταν εφικτό να ικανοποιηθεί πλήρως η ζήτηση για αντισύλληψη.
Βασικά μηνύματα από πρόσφατες έρευνες καταδεικνύουν ότι η σεξουαλική επαφή χωρίς προφύλαξη παρουσιάζει αύξηση μεταξύ των νέων σε όλη την υδρόγειο. Παρά το γεγονός ότι το 80% των νέων αναγνωρίζουν την προσωπική τους ευθύνη για μέτρα αντισύλληψης πριν την σεξουαλική επαφή με έναν νέο σύντροφο, το 44% θέτει ως μεγαλύτερη προτεραιότητα την προσωπική υγιεινή και την εφαρμογή αρώματος σε σχέση με την πρόσληψη αντισυλληπτικών μέτρων κατά την προετοιμασία για μια συνάντηση που μπορεί να οδηγήσει σε σεξουαλική πράξη.
Η αντισυλληπτική χρήση στις αναπτυσσόμενες χώρες υπολογίζεται ότι έχει μειώσει τον αριθμό των μαιευτικών θανάτων κατά 40% (το 2008 προλήφθηκαν περίπου 270.000 θάνατοι) και θα μπορούσε να αποτραπεί το 70% των θανάτων εάν είχαν ικανοποιηθεί όλες οι απαιτήσεις. Αυτά τα οφέλη προκύπτουν μειώνοντας τον αριθμό περιπτώσεων μη προγραμματισμένης εγκυμοσύνης, που έχουν ως αποτέλεσμα μη ασφαλείς εκτρώσεις, και αποτρέποντας εγκυμοσύνες σε γυναίκες υψηλού κινδύνου.
Ο έλεγχος των γεννήσεων βελτιώνει επίσης και την επιβίωση των παιδιών στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Σ' αυτούς τους πληθυσμούς τα αποτελέσματα είναι χειρότερα όταν η μητέρα μένει έγκυος μέσα σε δεκαοχτώ μήνες από τον προηγούμενο τοκετό. Ωστόσο, η καθυστέρηση μιας άλλης εγκυμοσύνης μετά από μία αποβολή δεν φαίνεται να μεταβάλλει τον κίνδυνο και οι γυναίκες καλό είναι να επιδιώξουν εγκυμοσύνη σ' αυτή την περίπτωση όποτε είναι έτοιμες.
Δείτε επίσης: Ο θεσμός της παρένθετης μητέρας τραυματίζει τα παιδιά (Surrogacy harms children)
Η εφηβική εγκυμοσύνη, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων εφήβων, κινδυνεύουν περισσότερο από αρνητικά αποτελέσματα συμπεριλαμβανομένης της πρόωρης γέννας, του χαμηλού βάρους γέννησης, και της βρεφικής θνησιμότητας.[10] Στις Ηνωμένες Πολιτείες το 82% των περιπτώσεων εγκυμοσύνης σε γυναίκες μεταξύ 15 και 19 είναι μη προγραμματισμένες. Η εκτενής σεξουαλική εκπαίδευση και πρόσβαση στην αντισύλληψη είναι αποτελεσματικές στη μείωση των ποσοστών εγκυμοσύνης σ' αυτή την ηλικιακή ομάδα.
Δείτε επίσης: Σεξ στην εφηβεία (viral)
➤ 7. Δημογραφικά στοιχεία και μέθοδοι αντισύλληψης στην Ελλάδα
(Παρουσιάζονται τα δημογραφικά δεδομένα, η στάση της ελληνικής κοινωνίας και του κράτους, καθώς και οι μέθοδοι αντισύλληψης που χρησιμοποιούνται στη χώρα μας.)
Η απελευθέρωση της γυναίκας, η φιλελευθεροποίηση των σεξουαλικών σχέσεων, η μάστιγα του Aids και τα δημογραφικά στοιχεία, είναι μερικές από τις παραμέτρους που δημιουργούν νέα δεδομένα και απαιτήσεις για την ανάγκη λήψης αντισυλληπτικών μέτρων.
Δείτε επίσης: Αν δεν θες να γεννηθώ, φρόντισε να μην συλληφθώ
Οι συνηθέστερες μέθοδοι αντισύλληψης στη
χώρα μας διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:
ΦΥΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
1. Διακεκομμένη συνουσία
2. Περιοδική αποχή
ΟΡΜΟΝΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
1. Αντισυλληπτικά χάπια (το χάπι)
2. Επείγουσα Αντισύλληψη ή αντισύλληψη ανάγκης
3. Κολπικός δακτύλιος
4. Ενδομήτριο σύστημα απελευθέρωσης προγεστερόνης
ΕΝΔΟΜΗΤΡΙΚΑ ΣΠΕΙΡΑΜΑΤΑ
1. Σπιράλ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΦΡΑΓΜΟΥ
1. Ανδρικά προφυλακτικά (η αποτελεσματικότητα κυμαίνεται από 64-97%)
2. Γυναικείος σπόγγος
➤ 8. Η αντισύλληψη ως καθρέφτης του πολιτισμού και της συνείδησης
Η αντισύλληψη ως πράξη συνειδητής επιλογής και προστασίας του σώματος
Η αντισύλληψη δεν είναι απλώς ένα ιατρικό ή βιολογικό ζήτημα. Είναι ένας καθρέφτης του πολιτισμού μας, των επιλογών μας και της αντίληψής μας για την ανθρώπινη ζωή, τη σεξουαλικότητα, τη γονιμότητα και την ευθύνη. Σε έναν κόσμο όπου τα σώματα γίνονται συχνά αντικείμενα διαχείρισης ή καταναλωτικής χρήσης, η συζήτηση για την αντισύλληψη οφείλει να ξεφύγει από τα όρια της τεχνικής και να αγγίξει τις βαθύτερες υπαρξιακές διαστάσεις της ανθρώπινης σχέσης: την ελευθερία, την αγάπη, την επιθυμία, το νόημα της δημιουργίας.
Η επιλογή ή η άρνηση της αντισύλληψης φέρει εντός της μια ολόκληρη θεώρηση για τον άνθρωπο: Είναι το σώμα απλώς βιολογική μηχανή ή ιερός τόπος ελευθερίας; Είναι η τεκνογονία κοινωνική υποχρέωση ή προσωπική ευθύνη; Η Εκκλησία καλείται όχι να επιβάλει, αλλά να συνομιλήσει με τις ανησυχίες και τους φόβους της εποχής, να προσφέρει λόγο αγάπης και διάκρισης.
Γιατί εν τέλει, το ερώτημα της αντισύλληψης δεν αφορά μόνο στο πότε και πώς γεννιέται ένα παιδί. Αφορά στο πώς και αν γεννιέται ο Άνθρωπος μέσα μας.
Όραμά μας για έναν κόσμο όπου
κάθε εγκυμοσύνη να είναι επιθυμητή
✍️ Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
– Columnist (Sophia Drekou)
• το Υπουργείο Υγείας / moh.gov.gr
• την Birth control/wikipedia.org
• Oxford English Dictionary. Oxford University Press. Ιούνιος 2012.
• «Costs and Benefits of Contraceptive Services: Estimates for 2012» (pdf). United Nations Population Fund. Ιούνιος 2012. σελ. 1.
• Carr, B.; Gates, M. F.; Mitchell, A.; Shah, R. (2012). «Giving women the power to plan their families». The Lancet 380 (9837): 80–82.
• J. Cleland; A. Conde-Agudelo; H. Peterson; J. Ross; A. Tsui (2012-07-14).
• Nelson, Anita L.· Cwiak, Carrie (2011). «Combined oral contraceptives (COCs)». Στο: Hatcher, Robert A.· Trussell, James· Nelson, Anita L.· Cates, Willard Jr.· Kowal, Deborah· Policar, Michael S. (eds.). Contraceptive technology (Αναθεωρημένη 20η έκδοση). New York: Ardent Media. σελίδες 249–341.
• Ammer, Christine (2009). «oral contraceptive». The encyclopedia of women's health (6η έκδοση). New York: Facts On File. σελίδες 312–315.
• C. Lavin; J.E. Cox (Αύγουστος 2012). «Teen pregnancy prevention: current perspectives.». Current opinion in pediatrics 24 (4): 462-469.
• την Birth control/wikipedia.org
• Oxford English Dictionary. Oxford University Press. Ιούνιος 2012.
• «Costs and Benefits of Contraceptive Services: Estimates for 2012» (pdf). United Nations Population Fund. Ιούνιος 2012. σελ. 1.
• Carr, B.; Gates, M. F.; Mitchell, A.; Shah, R. (2012). «Giving women the power to plan their families». The Lancet 380 (9837): 80–82.
• J. Cleland; A. Conde-Agudelo; H. Peterson; J. Ross; A. Tsui (2012-07-14).
• Nelson, Anita L.· Cwiak, Carrie (2011). «Combined oral contraceptives (COCs)». Στο: Hatcher, Robert A.· Trussell, James· Nelson, Anita L.· Cates, Willard Jr.· Kowal, Deborah· Policar, Michael S. (eds.). Contraceptive technology (Αναθεωρημένη 20η έκδοση). New York: Ardent Media. σελίδες 249–341.
• Ammer, Christine (2009). «oral contraceptive». The encyclopedia of women's health (6η έκδοση). New York: Facts On File. σελίδες 312–315.
• C. Lavin; J.E. Cox (Αύγουστος 2012). «Teen pregnancy prevention: current perspectives.». Current opinion in pediatrics 24 (4): 462-469.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου