Ο Σερ Σον Κόνερι (1930 – 2020), που ενσάρκωσε τον Τζέιμς Μποντ και
άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στην ιστορία του κινηματογράφου.
Αφιέρωμα στον Σερ Σον Κόνερι: η ζωή, η τέχνη, ο Τζέιμς Μποντ, η αγάπη του για την Ελλάδα, το Πόρτο Χέλι και η συγκλονιστική απαγγελία της «Ιθάκης» του Καβάφη με μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου.
Το video - αφιέρωμα λειτουργεί ως επιμύθιο του συνολικού άρθρου: ο Sean Connery συνεχίζει να «μιλά» μέσα από τις εικόνες, τις ερμηνείες και τη φωνή του.
Η Ελλάδα υπήρξε ένα από τα τελευταία του λιμάνια· η «Ιθάκη» του βρήκε τελικά μορφή όχι μόνο στο ποίημα του Καβάφη, αλλά και στην ίδια τη ζωή του.
Σον Κόνερι - Ο θρύλος του κινηματογράφου,η Ελλάδα
και η «Ιθάκη» του Καβάφη | Sean Connery Tribute
✍️ Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
🟦 ΕΙΣΑΓΩΓΗΟ Σερ Σον Κόνερι, ο εμβληματικός ηθοποιός που ενσάρκωσε τον Τζέιμς Μποντ και χάρισε στο παγκόσμιο σινεμά στιγμές αξεπέραστης γοητείας, υπήρξε κάτι περισσότερο από κινηματογραφικός μύθος. Από τη Σκωτία ως τον Παρθενώνα και το Πόρτο Χέλι, από την αυστηρότητα του πράκτορα 007 έως την απαγγελία της «Ιθάκης» του Καβάφη με τη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου, ο Sean Connery συνέδεσε τη ζωή του με την Ελλάδα, την τέχνη και τη φιλοσοφία του ταξιδιού. Το αφιέρωμα παρουσιάζει τη διαδρομή του, τη σοφία και τη σεμνότητά του, τις κορυφαίες ερμηνείες, τις διακρίσεις, την τελευταία του κατοικία στο Πόρτο Χέλι, αλλά και το φιλανθρωπικό του έργο. Μια «Ιθάκη» ψυχής, όπου το φως της Ελλάδας έγινε η τελευταία του σκηνή.
🟣 Πρώτο Μέρος του άρθρου
🕯️Ο βίος και η υστεροφημία του Sean Conner.
1️⃣ Ο αποχαιρετισμός ενός θρύλου – Ο θάνατος του Σον Κόνερι
(Η εισαγωγική παράγραφος του άρθρου, με ειδησεογραφικό ύφος, παρουσιάζει τα βασικά γεγονότα του θανάτου του Κόνερι: ημερομηνία, ηλικία, τόπος, συνθήκες και αντιδράσεις. Δημιουργεί συγκίνηση και σεβασμό, προετοιμάζοντας τον αναγνώστη για ένα αφιέρωμα ζωής.)
Σάββατο, 31 Οκτωβρίου 2020 έφυγε σε ηλικία 90 ετών ο εμβληματικός ηθοποιός Σον Κόνερι (Sean Connery) ήσυχα στον ύπνο του, ενώ βρισκόταν στο σπίτι του στις Μπαχάμες ύστερα από «αδιαθεσία μερικών ημερών», όπως γνωστοποίησε ο γιος του ηθοποιού, ενώ ρεπορτάζ του BBC αναφέρει ότι αντιμετώπιζε θέματα με την υγεία του, εδώ και κάποιο καιρό.
Ο Sir Sean Connery, ο Σκοτσέζος ηθοποιός συνώνυμος του στιλ και της ευγένειας έφυγε από τη ζωή το ίδιο διακριτικά όπως είχε ζήσει και ο θάνατός του ξάφνιασε τους θαυμαστές του σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με το πιστοποιητικό θανάτου του ηθοποιού που έχει στην κατοχή του το TMZ, υπήρχαν τρεις παράγοντες που συνέβαλαν στο θάνατο του Σον Κόνερι: η πνευμονία, που οδήγησε σε αναπνευστική ανεπάρκεια, το γήρας και η κολπική μαρμαρυγή. Το πιστοποιητικό ορίζει την ώρα του θανάτου του ως 1:30 π.μ. στις 31 Οκτωβρίου 2020, στο σπίτι του στις Μπαχάμες. Η σύζυγος του Μισέλ, και οι δύο γιοι του, ο Τζέισον και Στέφαν δήλωσαν στο ET ότι πέθανε ήσυχα στον ύπνο του, δίπλα στην οικογένειά του.
🟣 Ο Σερ Τόμας Σον Κόνερι – Η πορεία και οι διακρίσεις
(Η ενότητα αυτή είναι συνοπτική βιογραφική αναφορά: ταυτοποιεί τον ηθοποιό με το πλήρες όνομά του, παρουσιάζει την επαγγελματική του διαδρομή, τα βραβεία και τις τιμητικές του διακρίσεις. Λειτουργεί ως κορμός του αφιερώματος.)
Ο Σον Κόνερι, ο εμβληματικός Σκοτσέζος ηθοποιός και ιππότης του κινηματογράφου.
Ο Σερ Τόμας Σον Κόνερι (Thomas Sean Connery) ήταν πολυβραβευμένος ηθοποιός και παραγωγός ταινιών κινηματογράφου. Ήταν ευρύτερα γνωστός ως ο πρώτος επίσημος ηθοποιός που υποδύθηκε τον Τζέιμς Μποντ, ενώ πρωταγωνίστησε σε επτά συνολικά ταινίες με πρωταγωνιστή τον διάσημο πράκτορα.
Kατήχε πληθώρα βραβείων και διακρίσεων, ανάμεσά τους Όσκαρ από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, Χρυσή Σφαίρα και BAFTA.
3️⃣ Η διεθνής αναγνώριση – Από τους «Αδιάφθορους» μέχρι το ιπποτικό αξίωμα»
(Αναδεικνύεται η παγκόσμια απήχηση του έργου του και η κοινωνική του εικόνα ως σύμβολο ανδρικής γοητείας, κύρους και αυθεντικότητας. Εδώ διαμορφώνεται ο μύθος του Connery πέρα από τον κινηματογράφο.)
Το 1987 κέρδισε το Όσκαρ Β' Ανδρικού ρόλου στην ταινία Οι Αδιάφθοροι (The Untouchables).
Πρόσφατα ο 90χρονος Σον Κόνερι αναδείχθηκε ο καλύτερος Τζέιμς Μποντ όλων των εποχών, σε μία νέα δημοσκόπηση που διενεργήθηκε για λογαριασμό του περιοδικού Radio Times.
Τον Ιούλιο του 2000 χρίστηκε ιππότης από τη βασίλισσα Ελισάβετ Β'.
Είχε ψηφιστεί ως «Κορυφαίος εθνικός θησαυρός της Σκοτίας», ενώ από το People είχε ανακηρυχθεί ως «πιο σέξι άνδρας» του 1989 και «πιο σέξι άνδρας του αιώνα» το 1999.
Είχε ψηφιστεί ως «Κορυφαίος εθνικός θησαυρός της Σκοτίας», ενώ από το People είχε ανακηρυχθεί ως «πιο σέξι άνδρας» του 1989 και «πιο σέξι άνδρας του αιώνα» το 1999.
4️⃣ Η σκωτσέζικη υπερηφάνεια και ο Τζέιμς Μποντ
(Εστιάζουμε στην εμβληματική του σχέση με τον ρόλο του James Bond, στη λαϊκή απήχηση και στην αναγνώριση από κοινό και δημιουργό. Είναι το τμήμα που συνδέει τον ηθοποιό με την πολιτισμική μνήμη του 20ού αιώνα.)
Πρόσφατα ο 90χρονος Σον Κόνερι αναδείχθηκε ο καλύτερος Τζέιμς Μποντ όλων των εποχών, σε μία νέα δημοσκόπηση που διενεργήθηκε για λογαριασμό του περιοδικού Radio Times.
Σημειώνεται ότι ο δημιουργός του Τζέιμς Μποντ, Ίαν Φλέμινγκ, αρχικά δεν ήταν ευχαριστημένος με την επιλογή του ηθοποιού για την ενσάρκωση του ήρωά του, καθώς θεωρούσε ότι λόγω της φυσικής του διάπλασης και του παρουσιαστικού του δεν θα φαινόταν τόσο εκλεπτυσμένος.
Ωστόσο, άλλαξε γνώμη μετά την πρεμιέρα της πρώτης ταινίας, Τζέιμς Μποντ εναντίον Δρος Νο, και εντυπωσιάστηκε τόσο που εμπνεύστηκε μια σκωτο-ελβετική καταγωγή για τον Τζέιμς Μποντ που ξεπηδούσε από τις σελίδες των επόμενων μυθιστορημάτων του.
Ζωή σαν ταινία - Από γαλατάς έγινε Πράκτορας 007
Ο Τόμας Σον Κόνερι, όπως ήταν το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στο Φάουντεμπριτζ, μια φτωχογειτονιά του Εδιμβούργου, στις 25 Αυγούστου 1930.
Ήταν γιος ενός Καθολικού εργάτη και μιας Προτεστάντισσας καθαρίστριας. Η οικογένεια του πατέρα του είχε μεταναστεύσει στη Σκωτία από την Ιρλανδία κατά τον 19ο αιώνα.
Τον αποκαλούσαν Σον, το μεσαίο του όνομα, πολύ πριν γίνει ηθοποιός.
Το πρώτο του επάγγελμα ήταν γαλατάς στο Εδιμβούργο. Ακολούθως κατατάχθηκε στο Βασιλικό Ναυτικό, αλλά απολύθηκε λόγω προβλημάτων υγείας και επέστρεψε στην παλιά του δουλειά κάνοντας διάφορες εργασίες όπως οδηγός λεωφορείου, εργάτης, μοντέλο για το κολλέγιο Καλών Τεχνών του Εδιμβούργου, στιλβωτής φερέτρων και μπόντι μπίλντερ.
Ο νεαρός Τόμι μεγάλωσε σε ένα σπίτι με ένα μόνο δωμάτιο, κοινόχρηστη τουαλέτα, χωρίς ζεστό νερό. Εγκατέλειψε το σχολείο στα 13 του και έκανε διάφορες δουλειές του ποδαριού –μεταξύ άλλων μοίραζε γάλα και γυάλιζε φέρετρα– προτού να ενταχθεί, στα 16 του, στο Βασιλικό Ναυτικό, απ’ όπου όμως απολύθηκε τρία χρόνια αργότερα για ιατρικούς λόγους, καθώς είχε έλκος στο στομάχι. Από εκείνη την εποχή χρονολογούνταν τα δύο τατουάζ στο δεξί του μπράτσο: «Μαμά και μπαμπάς» και «Σκωτία για πάντα». Η οικογένεια και η Σκωτία ήταν οι προτεραιότητες της ζωής του.
Επιστρέφοντας στο Εδιμβούργο, κέρδισε τη φήμη του «σκληρού» όταν μια εξαμελής συμμορία προσπάθησε να τον κλέψει – κι εκείνος τους έβγαλε νοκ άουτ.
Την περίοδο εκείνη προσπαθούσε να επιβιώσει όπως μπορούσε: έγινε οδηγός φορτηγού, ναυαγοσώστης, μοντέλο στη Σχολή Τεχνών του Εδιμβούργου. Του άρεσε το μπόντι μπίλντινγκ και μάλιστα συμμετείχε και σε διαγωνισμό για τον «Μίστερ Υφήλιος», κατακτώντας την τρίτη θέση.
Επιστρέφοντας στο Εδιμβούργο, κέρδισε τη φήμη του «σκληρού» όταν μια εξαμελής συμμορία προσπάθησε να τον κλέψει – κι εκείνος τους έβγαλε νοκ άουτ.
Την περίοδο εκείνη προσπαθούσε να επιβιώσει όπως μπορούσε: έγινε οδηγός φορτηγού, ναυαγοσώστης, μοντέλο στη Σχολή Τεχνών του Εδιμβούργου. Του άρεσε το μπόντι μπίλντινγκ και μάλιστα συμμετείχε και σε διαγωνισμό για τον «Μίστερ Υφήλιος», κατακτώντας την τρίτη θέση.
Ασχολήθηκε επίσης με το ποδόσφαιρο αλλά όταν η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ του πρόσφερε ένα συμβόλαιο για να παίξει στην ομάδα έναντι 25 λιρών την εβδομάδα, εκείνος προτίμησε να δοκιμάσει την τύχη του στο σανίδι: είχε μολυνθεί από το μικρόβιο της σκηνής όταν έκανε διάφορες μικροδουλειές σε ένα τοπικό θέατρο. «Ήταν μια από τις εξυπνότερες επιλογές μου», θα έλεγε, χρόνια αργότερα.
Το 1954 κατάφερε να εξασφαλίσει έναν ρόλο σε ένα μιούζικαλ στο Λονδίνο και σε μια ταινία, το Lilacs in the Spring. Ακολούθησαν ρολάκια στην τηλεόραση – μεταξύ άλλων έπαιξε και έναν γκάνγκστερ σε ένα σίριαλ του BBC.
Το 1954 κατάφερε να εξασφαλίσει έναν ρόλο σε ένα μιούζικαλ στο Λονδίνο και σε μια ταινία, το Lilacs in the Spring. Ακολούθησαν ρολάκια στην τηλεόραση – μεταξύ άλλων έπαιξε και έναν γκάνγκστερ σε ένα σίριαλ του BBC.
Και μετά, ήρθε ο Μποντ.
Ο Σον Κόνερι ως ο αυθεντικός Τζέιμς Μποντ – το πρόσωπο του μύθου 007.
«Η σιλουέτα του 007 να κρατάει αυτό το όπλο αναδείχθηκε στην πιο εμβληματική εικόνα των ταινιών του Τζέιμς Μποντ και σε μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες αναφορές της ποπ κουλτούρας, όλων των εποχών»,
εξήγησε ο Μάρτιν Νόλαν, ο εκτελεστικός διευθυντής του οίκου Julien's Auctions.
Ο εντυπωσιακός αλλά και αεικίνητος, «αεράτος», ηθοποιός πρωτοανακαλύφθηκε από τους Χάρι Σάλτζμαν και Άλμπερτ Μπρόκολι, μετά την άρνηση άλλων υποψήφιων ηθοποιών για το ρόλο του Μποντ, μεταξύ των οποίων ο Ντέιβιντ Νίβεν (ο οποίος αργότερα έπαιξε τον Μποντ στην παρωδία του 1967 Casino Royale), ο Κάρι Γκραντ και ο Τζέιμς Μέισον. Ο χαμηλός προϋπολογισμός ανάγκασε τους παραγωγούς να προσλάβουν έναν άγνωστο ηθοποιό. Και έτσι ήρθε η τεράστια επιτυχία του Σον Κόνερι, που βρέθηκε στο κατάλληλο σημείο την κατάλληλη στιγμή.
Ο εντυπωσιακός αλλά και αεικίνητος, «αεράτος», ηθοποιός πρωτοανακαλύφθηκε από τους Χάρι Σάλτζμαν και Άλμπερτ Μπρόκολι, μετά την άρνηση άλλων υποψήφιων ηθοποιών για το ρόλο του Μποντ, μεταξύ των οποίων ο Ντέιβιντ Νίβεν (ο οποίος αργότερα έπαιξε τον Μποντ στην παρωδία του 1967 Casino Royale), ο Κάρι Γκραντ και ο Τζέιμς Μέισον. Ο χαμηλός προϋπολογισμός ανάγκασε τους παραγωγούς να προσλάβουν έναν άγνωστο ηθοποιό. Και έτσι ήρθε η τεράστια επιτυχία του Σον Κόνερι, που βρέθηκε στο κατάλληλο σημείο την κατάλληλη στιγμή.
Οι παραγωγοί Κάμπι Μπρόκολι και Χάρι Σάλτσμαν είχαν αποκτήσει τα δικαιώματα για να μεταφέρουν στη μεγάλη οθόνη τα μυθιστορήματα του Ίαν Φλέμινγκ και αναζητούσαν έναν ηθοποιό για να παίξει τον 007. Υποψήφιοι για τον ρόλο ήταν μεταξύ άλλων ο Ρίτσαρντ Μπάρτον, ο Κάρι Γκραντ και ο Ρεξ Χάρισον. Η σύζυγος του Μπρόκολι ήταν εκείνη που τον έπεισε ότι ο Σον Κόνερι είχε αυτό που χρειαζόταν για τον ρόλο: μαγνητισμό και σεξουαλική χημεία. Ο Φλέμινγκ, διαφωνούσε αρχικά με την επιλογή, όμως άλλαξε γνώμη όταν είδε τον Κόνερι στην οθόνη.
Ο Κόνερι έκανε «δικό του» τον χαρακτήρα, αναμιγνύοντας τη σκληρότητα με σαρδόνιο χιούμορ. Η πρώτη ταινία, ο «Δρ. Νο», σημείωσε τεράστια επιτυχία, στη Βρετανία και στο εξωτερικό.
Τζέιμς Μποντ (1962–1967, 1971, 1983)
Η εντυπωσιακή άνοδος του Κόνερι έγινε με τον ρόλο του μυστικού πράκτορα Τζέιμς Μποντ. Συνολικά πήρε μέρος σε επτά ταινίες Μποντ. Οι έξι ήταν παραγωγής της EON και μία ήταν ανεπίσημη αναπαραγωγή του Thunderball από την Warner Bros. Οι ταινίες αυτές είναι:
Τζέιμς Μποντ, πράκτωρ 007, εναντίον Δόκτορος Νο (Dr No., 1962)
Τζέιμς Μποντ, πράκτωρ 007: Από τη Ρωσία με αγάπη (From Russia with love, 1963)
Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 εναντίον Χρυσοδάκτυλου (Goldfinger, 1964)
Επιχείρηση Κεραυνός (Thunderball, 1965)
Ζεις μονάχα δυο φορές (You only live twice, 1967)
Τα Διαμάντια είναι παντοτινά (Diamonds are forever, 1971)
Ποτέ μην ξαναπείς ποτέ (Never say never again, 1983) (ανεπίσημη)
Πρωταγωνίστησε επίσης, μαζί με τον στενό φίλο του, τον Μάικλ Κέιν, στην ταινία «Ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς», όμως τη δεκαετία του 1970 του έδιναν δεύτερους ρόλους, όπως στην ταινία «Οι υπέροχοι ληστές και τα κουλουβάχατα της ιστορίας».
Το 1987 κέρδισε το βραβείο Bafta, ερμηνεύοντας τον Ούλιαμ της Μπάσκερβιλ στην ταινία «Το όνομα του Ρόδου», μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Ουμπέρτο Έκο.
Δείτε: Η βιβλιοθήκη με τα τριάντα χιλιάδες βιβλία του Ουμπέρτο Έκο (video) και η παρακαταθήκη μιας συγγραφικής ιδιοφυΐας
Και έναν χρόνο αργότερα, τιμήθηκε με το Όσκαρ καλύτερου δεύτερου ανδρικού ρόλου παίζοντας έναν Ιρλανδό αστυνομικό (αν και με σαφέστατη σκωτσέζικη προφορά) στους «Αδιάφθορους».
Στον «Ιντιάνα Τζόουνς» έπαιζε τον πατέρα του Χάρισον Φορντ, αν και ήταν μόνο 12 χρόνια μεγαλύτερός του, ενώ κατόπιν, στο πλάι του Νίκολας Κέιτζ στον «Βράχο», επέστρεψε στον ρόλο του «Βρετανού κατασκόπου».
Το 2006 του προτάθηκε ο ρόλος του Γκάνταλφ στον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», όμως εκείνος δήλωσε ότι κουράστηκε από την ηθοποιία μετά από 64 ταινίες και βαρέθηκε τους «ηλίθιους που γυρίζουν ταινίες στο Χόλυγουντ».
Η δημοτικότητά του δεν αμφισβητήθηκε ποτέ: στα 59 του το περιοδικό People τον ανακήρυξε «πιο σέξι» άνδρα του πλανήτη ενώ το 2013, σχεδόν δέκα χρόνια μετά τη «συνταξιοδότησή» του, ανακηρύχθηκε ο αγαπημένος ηθοποιός των Αμερικανών.
Ο Σον Κόνερι ήταν παντρεμένος από το 1975 με τη Γαλλίδα ζωγράφο Μισελίν Ροκμπρίν. Από τον πρώτο του γάμο, με την Νταϊάν Σιλέντο, απέκτησε έναν γιο, τον επίσης ηθοποιό Τζέισον Κόνερι
2001 Η πρώτη επίσκεψή του στην Ελλάδα, το δέος μπροστά στον Παρθενώνα
🟨 Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια του Sean Connery
1️⃣ Η πρώτη του συνάντηση με την Ελλάδα(Σύντομη εισαγωγή με φωτογραφικό και ιστορικό πλαίσιο: η πρώτη του επίσκεψη στην Αθήνα, το 2001, με συνοδεία του Βαγγέλη Παπαθανασίου και του Ζυλ Ντασσέν. Δημιουργεί κινηματογραφική εικόνα και συναισθηματική ατμόσφαιρα.)
Ο Σον Κόνερι ανάμεσα στον Βαγγέλη Παπαθανασίου και τον Ζυλ
Ντασέν στην πρώτη του επίσκεψη στην Ακρόπολη (2001).
When Sean Connery visited Greece “Oh God!
What a place. Why did I come so late?” he stated. Seen
at the Acropolis with the famous music composer Vangelis
and American film and theatre director Jules Dassin.
2️⃣ Το δέος μπροστά στον Παρθενώνα
(Η συγκλονιστική πρώτη του αντίδραση όταν αντίκρισε τον Ιερό Βράχο. Περιγράφεται με ιερότητα και θαυμασμό, σαν προσευχή του καλλιτέχνη προς το κάλλος.)
Άγνωστα περιστατικά και σπάνιες φωτογραφίες από τον χειμώνα του 2001 που ο κορυφαίος ηθοποιός ήρθε για πρώτη φορά στη χώρα μας.
«Ω Θεέ μου, τί απίθανος μέρος…! Γιατί άργησα τόσο να έρθω»:
Αυτά τα λόγια αναφώνησε ενθουσιασμένος και συγκινημένος συνάμα, έχοντας σηκώσει τα χέρια ψηλά και κοιτώντας προς τον ουρανό, ο Σον Κόνερι, όταν αντίκρυσε για πρώτη φορά στη ζωή του, από κοντά, τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης.
Ήταν Ιανουάριος του 2001 και ο σπουδαίος ηθοποιός, ο καλύτερος Τζέιμς Μποντ όλων των εποχών βρισκόταν ενώπιον του κορυφαίου μνημείου της αρχαίας ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και του παγκόσμιου πολιτισμού, έχοντας στο πλευρό του τον διεθνούς φήμης Έλληνα καλλιτέχνη και στενό του φίλο Βαγγέλη Παπαθανασίου αλλά και τον σκηνοθέτη και σύζυγο της Μελίνας Μερκούρη, Ζυλ Ντασσέν.
3️⃣ Έρωτας με την Ελλάδα με την πρώτη ματιά
(Αναπτύσσεται ο θαυμασμός του Connery για την ελληνική φύση, την ιστορία, τους αρχαιολογικούς χώρους και το Άγιον Όρος. Δείχνει τη μετάβασή του από τουρίστα σε μύστη του ελληνικού πνεύματος.)
Η πρώτη εκείνη επίσκεψή του στην Ελλάδα, η οποία έγινε με την αφορμή των εγκαινίων της έκθεσης της ζωγράφου συζύγου του Μισλίν Ροκμπρίν – Κόνερι, στον πολυχώρο «Αθηναϊς», στάθηκε αρκετή για να κάνει τον διάσημο και πολυταξιδεμένο ηθοποιό να ερωτευτεί ακαριαία την Ελλάδα, την ιστορίας της, τα μνημεία της, τις μοναδικές ομορφιές της.
Κατά την διάρκεια της διαμονής του στη χώρα μας, εξάλλου, είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί επίσης στους εντυπωσιακούς αρχαιολογικούς χώρους των Δελφών και της Αρχαίας Ολυμπίας αλλά και να μυηθεί στην κατανυκτική ατμόσφαιρα του Αγίου Όρους.
4️⃣ Η δήλωση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
(Πολιτιστική κορύφωση: ο Connery παίρνει δημόσια θέση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών. Μετατρέπεται σε πρεσβευτή της ελληνικής δικαιοσύνης, χρησιμοποιώντας το κύρος του για έναν ιερό σκοπό.)
Το σπινθηροβόλο εκείνο βλέμμα του, ωστόσο, που έλαμψε όταν πρωτοαντίκρισε, με κομμένη την ανάσα, τον Παρθενώνα ξεπερνούσε ακόμη και τις καλύτερες σκηνές του θρυλικού πράκτορα Τζέημς Μποντ που με τόση επιτυχία υποδύθηκε επί σειρά ετών.
Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και ο Σον Κόνερι στην Αθήνα
– δύο δημιουργοί ενωμένοι από τη μουσική και την ψυχή.
Vangelis Papathanassiou and Sean Connery in Athens
Και φυσικά δεν μπορούσε να μην ξαφνιαστεί δυσάρεστα από την απουσία των Γλυπτών αριστουργημάτων που έλειπαν από την θέση τους. Φρόντισε μάλιστα να περάσει, σε ολόκληρο τον κόσμο, ένα ηχηρό μήνυμα για την επιστροφή τους:
«Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα θα πρέπει να είναι ένας κοινός σκοπός όλων των χωρών που θα συμμετάσχουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004. Μέχρι να ξεκινήσουν οι Αγώνες πρέπει να βρίσκονται στη θέση τους, εκεί που ανήκουν» θα δηλώσει με έμφαση στους δημοσιογράφους συμπληρώνοντας: «Οι Βρετανοί είχαν τα Γλυπτά για δύο αιώνες. Τώρα πρέπει να τα επιστρέψουν».
Δείτε: Το Βρετανικό μουσείο της βαρβαρότητας και το ιστορικό με τα Οθωμανικά αρχεία των κλεμμένων Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Άγγλο Έλγιν (video)
Ο κορυφαίος ηθοποιός είχε συζητήσει διεξοδικά, λίγο νωρίτερα, το σημαντικό θέμα των Γλυπτών με τον τότε υπουργό Πολιτισμού κ. Ευάγγελο Βενιζέλο τον οποίο είχε διαβεβαιώσει πως θα στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις το δίκαιο αίτημα της Ελλάδας.
Ο Σον Κόνερι με τη σύζυγό του σε γνωστή ψαροταβέρνα της Γλυφάδας
5️⃣ Η αγάπη του για την Ελλάδα και οι Ολυμπιακοί Αγώνες
(Αναφορά στη δεύτερη του επίσκεψη, το 2004, και στη συνάντησή του με τη Γιάννα Αγγελοπούλου. Η ενότητα δείχνει πως η αγάπη του για την Ελλάδα δεν ήταν παροδική αλλά σταθερή και ενεργή.)
Τρία χρόνια αργότερα, λίγους μήνες πριν την επίσημη έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ο Σον Κόνερι θα βρεθεί και πάλι στην Αθήνα, θα επισκεφθεί τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις ενώ θα έχει, παράλληλα, μία θερμή συνάντηση με την επικεφαλής του Οργανισμού Αθήνα 2004 κ. Γιάννα Αγγελοπούλου Δασκαλάκη. «Είμαι σίγουρος ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας θα είναι μια τεράστια επιτυχία, θα είναι διαφορετικοί γιατί η Ελλάδα είναι διαφορετική» είχε προβλέψει ο ίδιος τότε.
6️⃣ Τα εγκαίνια της έκθεσης της Μισελέν Ροκμπρίν – Κόνερι
(Καταληκτική ενότητα του μέρους: μεταφέρει την κοσμική αλλά και ανθρώπινη διάσταση της παρουσίας του στην Αθήνα. Το πλήθος, τα φλας, η αίγλη, και μέσα σε όλα αυτά η διαχρονική του σεμνότητα. Ένα φινάλε γεμάτο λάμψη και ανθρωπιά.)
Εκείνο το χειμωνιάτικο βράδυ του Γενάρη του 2001 η περιοχή του Βοτανικού, η οποία είναι συνήθως ήσυχη τις νυχτερινές ώρες, έσφυζε από κίνηση, ζωή, φωνές και λαμπερές παρουσίες. Έξω από το εντυπωσιακό κτίριο του πολυχώρου «Αθηναϊς» γινόταν το αδιαχώρητο με περίπου 2000 κόσμου να περιμένει μέσα στο κρύο και τη βροχή.
Επισήμως, το τιμώμενο πρόσωπο της βραδιάς ήταν η Μισλίν Ροκμπρίν – Κόνερι, η οποία παρουσίαζε τα νέα ζωγραφικά της έργα στο πλαίσιο μιας νέας έκθεσης. Αναμφισβήτητος πρωταγωνιστής της βραδιάς, όμως, όσο άδικο κι αν ήταν αυτό για την ζωγράφο, ήταν ο πασίγνωστος σύζυγό της – ανάμεσα στα έργα της υπήρχαν και δύο πορτρέτα του - ο ένας και μοναδικός Σον Κόνερι που πατούσε για πρώτη φορά το πόδι του ελληνικό έδαφος.
Ο Σον Κόνερι και η σύζυγός του στο Μουσείο Κυκλαδικής
Τέχνης – ανάμεσα στην αρχαιότητα και τη σύγχρονη τέχνη.
Δείτε: Κυκλαδική Κοινωνία, 5000 Χρόνια Πριν: Cycladic Society, a Video Poem - Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Όσες προσπάθειες κι αν έκανε ο ίδιος εκείνο το βράδυ να «παίξει» δεύτερο ρόλο, αποδείχτηκαν άκαρπες. Όλα τα βλέμματα, όλες οι κάμερες, όλα τα φλας ήταν κολλημένα επάνω του καθ’ όλη την διάρκεια των εγκαινίων. Φορώντας ένα κομψό κοστούμι και παρά τα 71 του, τότε, χρόνια εντυπωσίασε τους πάντες με την απαράμιλλη, διαχρονική γοητεία του, το ευγενικό χαμόγελο του, εκείνο το αινιγματικό χαμόγελο που έχει ταυτιστεί με τον δαιμόνιο Πράκτορα 007. Η Αθήνα υποδέχτηκε τον καλύτερο Τζέιμς Μποντ όλων των εποχών με ενθουσιασμό, θαυμασμό και πολύ αγάπη.
Μια γέφυρα ανάμεσα στον άνθρωπο και τον καλλιτέχνη, κλείνοντας με την εικόνα του Connery να αγαπιέται από τους Έλληνες και να επιστρέφει αυτή την αγάπη με σεβασμό και θαυμασμό
🟣 Η ελληνική του Ιθάκη – Το σπίτι στο Πόρτο Χέλι
1️⃣ Από το φως της Ακρόπολης στο φως του Αργολικού
(Η γέφυρα από το δημόσιο στο ιδιωτικό: από τη λαμπρή επίσκεψη του Connery στην Αθήνα περνάμε στην ανάγκη του για γαλήνη και προσωπικό χώρο. Υπογραμμίζεται η έλξη που του άσκησαν η φύση και η ομορφιά της Ελλάδας.)
Η πανέμορφη εξοχική κατοικία του Σον Κόνερι
στο Πόρτο Χέλι – το ελληνικό του καταφύγιο.
Την ολόθερμη αυτή υποδοχή σε συνδυασμό με τα υπέροχα ελληνικά τοπία που τον μάγεψαν κατά την διάρκεια της επίσκεψής του στη χώρα μας ήταν, προφανέστατα, ο λόγος που του δημιούργησαν την επιθυμία να αποκτήσει το δικό του προσωπικό καταφύγιο στην χώρα μας, όπως εξάλλου έχουν κάνει και αρκετοί ακόμη σταρ του Χόλυγουντ.
2️⃣ Το όνειρο στο Πόρτο Χέλι
(Εδώ αναπτύσσεται η ιστορία της αγοράς της βίλας: η επιλογή του τόπου, ο σκοπός (απομόνωση και ηρεμία), και η συμβολική ολοκλήρωση ενός κύκλου - η Ελλάδα ως προσωπική «Ιθάκη». Η ενότητα κλείνει με ρομαντικό και συγκινητικό τόνο, εντάσσοντας την κατοικία όχι ως περιουσία, αλλά ως πνευματικό λιμάνι.)
Ανάθεσε λοιπόν στους συνεργάτες του να του βρουν μία βίλα στο Πόρτο Χέλι, μια περιοχή με πολλά πλεονεκτήματα, προκειμένου να απομονώνεται και να ξεκουράζεται όταν δεν βρίσκεται στο φως της δημοσιότητας. Το σπίτι βρέθηκε, ο Σον Κόνερι το αγόρασε και κάπως έτσι πραγματοποίησε ένα μεγάλο του όνειρο: να αποκτήσει ένα μικρό κομμάτι γης στην Ελλάδα, την χώρα που ερωτεύτηκε με την πρώτη ματιά!
🟣 2004 Η απαγγελία του Σον Κόνερι στην Ιθάκη του Καβάφη
Αυτό είναι το πιο ποιητικό και συμβολικό μέρος του αφιερώματος, γιατί συνδέει την πνευματική ουσία του Sean Connery με την Ελλάδα, μέσα από την «Ιθάκη» του Καβάφη και τη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου.
1️⃣ Η συγκλονιστική απαγγελία της Ιθάκης - Ο ποιητής, ο μουσικός και ο ταξιδευτής
(Η ιστορική συνεργασία του Connery με τον Παπαθανασίου το 2004. Η φωνή του Κόνερι γίνεται όργανο ποίησης και στοχασμού, γεφυρώνοντας δύο πολιτισμούς - τον ελληνικό και τον σκωτσέζικο - μέσα από το κοινό νήμα του ταξιδιού.)
Σε μια συγκλονιστική απαγγελία της «Ιθάκης» του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη με μουσική επένδυση του διεθνούς φήμης μουσικοσυνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου, είχε προχωρήσει το 2004 ο Σον Κόνερι.
2️⃣ Ο Καβάφης μέσα από τα μάτια του Connery
(Ο Σον Κόνερι εξομολογείται τη σχέση του με το ποίημα. Οι φράσεις του αναδεικνύουν μια βαθιά κατανόηση του Καβάφη: τη σοφία της απλότητας και το κάλεσμα προς την εσωτερική ωρίμανση. Αυτή η ενότητα φωτίζει το πνευματικό επίπεδο του καλλιτέχνη.)
«Είναι μια υπέροχη ιστορία, από τις ωραιότερες που έχω συναντήσει και κάτι πολύ διαφορετικό απ’ ό,τι έχω διαβάσει», είχε πει για την «Ιθάκη», ενώ για τον Καβάφη είχε τονίσει ότι «είναι σοφός, απλός, που είναι ο καλύτερος τρόπος να ακολουθεί κανείς και απευθύνεται πραγματικά στον κόσμο».
3️⃣ Το βιβλίο “A Journey in Colour”
(Παρουσιάζεται το εικαστικό έργο της συζύγου του, Μισελίν Ροκμπρίν – Κόνερι, και η σύζευξη λογοτεχνίας, μουσικής και ζωγραφικής. Η Ιθάκη αποκτά εδώ μορφή τέχνης, όχι μόνο ποίησης.)
Το cd με την ώριμη απαγγελία του Σον Κόνερι, συνόδευε το βιβλίο της συζύγου του Μισελίν Ροκμπρίν – Κόνερι «A journey icolour» (εκδόσεις Αθηναΐς), το οποίο περιλάμβανε ζωγραφικά της έργα, μια ματιά στις στιγμές της καθημερινότητας μέσα από τη ζωγραφική.
4️⃣ Η φιλανθρωπική διάσταση – Ο σκοπός της αγάπης
(Η τελευταία ενότητα κλείνει με πράξη ανθρωπιάς: όλα τα έσοδα δόθηκαν για παιδιά. Το ταξίδι στην Ιθάκη δεν είναι μόνο ποιητικό, αλλά και ηθικό — μια Ιθάκη της προσφοράς.)
Όλα τα έσοδα και τα δικαιώματα του Σον Κόνερι, της Μισελίν Κόνερι και του Βαγγέλη Παπαθανασίου από τις πωλήσεις του βιβλίου και του cd, είχαν διατεθεί στον φιλανθρωπικό σύλλογο «Οι φίλοι του παιδιού».
5️⃣ Η Ιθάκη ως συμβολική ολοκλήρωση
(Η οπτικοακουστική αναφορά λειτουργεί ως επίλογος του αφιερώματος. Ο Connery, μέσα από τη φωνή του, μοιάζει να βρίσκει τη δική του Ιθάκη - μια πνευματική επιστροφή μέσω της Ελλάδας, της τέχνης και της σοφίας.)
🟣 Ο άνθρωπος πίσω από τον θρύλο – Η τελευταία περίοδος της ζωής του
1️⃣ Η άνοια και το ήσυχο τέλος
(Εδώ η Μισελέν Ροκμπρίν, σύζυγός του, περιγράφει με ευγένεια και τρυφερότητα τα τελευταία του χρόνια και τη μάχη με την άνοια. Η μαρτυρία της δίνει μια ανθρώπινη, εσωτερική διάσταση στον αποχαιρετισμό.)
Ο Σον Κόνερι με τη σύζυγό του, τη Γαλλίδα ζωγράφο
Μισελέν Ροκμπρίν – δεσμός ζωής και δημιουργίας.
Ο Σον Κόνερι, έπασχε από άνοια - «Ήταν ένας άνδρας υπόδειγμα»
Ο Σον Κόνερι, έπασχε από άνοια και πέθανε «γαλήνια» στον ύπνο του, σύμφωνα με τη σύζυγό του, η οποία μίλησε στην ταμπλόιντ εφημερίδα «The Mail on Sunday.»
«Τουλάχιστον πέθανε στον ύπνο του και ήταν πολύ γαλήνιος. Ήμουν μαζί του διαρκώς και απλώς έσβησε. Αυτό ήθελε. Έπασχε από άνοια και αυτό είχε πραγματικά αρνητικές συνέπειες για τον ίδιο. Ήταν θαυμάσιος και ζήσαμε μαζί μια υπέροχη ζωή. Θα είναι πολύ δύσκολα χωρίς αυτόν, το ξέρω. Αλλά δεν μπορούσε να κρατήσει αιώνια και έφυγε γαλήνια», είπε η Γαλλίδα ζωγράφος Μισελέν Ροκμπρίν, η οποία ήταν ζευγάρι με τον σπουδαίο ηθοποιό από το 1975.
2️⃣ Ενότητα: «Ένας τζέντλεμαν μέχρι τέλους»
Η ενότητα τονίζει την ακεραιότητα και την ευγένεια του Κόνερι, μέσα από τα λόγια της Ροκμπρίν. Παρουσιάζεται η ιστορία της γνωριμίας τους, η αγάπη τους και η διάρκεια του δεσμού τους επί 45 χρόνια.
Πάντα διακριτικός και «τζέντλεμαν» ο ηθοποιός ζούσε εδώ και καιρό στο πλευρό της Γαλλο-μαροκινής συζύγου του, παλεύοντας με την άνοια.
Η 91χρονη γαλλομαροκινή ζωγράφος γνώρισε τον Σκοτσέζο ηθοποιό το 1970 σε ένα τουρνουά γκολφ και έγινε η δεύτερη σύζυγός του. Ήταν ο άνδρας της ζωής της και έζησαν μαζί αγαπημένοι για 45 χρόνια: «Ήταν εντυπωσιακός και είχαμε μια υπέροχη ζωή μαζί. Ήταν ένας άνδρας υπόδειγμα. Θα είναι πολύ δύσκολο χωρίς αυτόν, το ξέρω. Αλλά (η ιστορία της υγείας του) δεν μπορούσε να διαρκέσει για πάντα και έφυγε ήρεμα».
3️⃣ Η Μισελέν Ροκμπρίν αποχαιρετά τον άνδρα της ζωής της
(Περιγράφεται η συγκλονιστική της εξομολόγηση στη Daily Mail. Δίνει τη συναισθηματική κορύφωση του άρθρου, με το θέμα της αξιοπρέπειας στο τέλος της ζωής και την αγάπη που δεν σβήνει.)
Η σύζυγος του θρύλου της μεγάλης οθόνης, Σερ Σον Κόνερι, Μισελίν Ροκμπρίν αποχαιρέτησε τον ηθοποιό έντονα φορτισμένη αποκαλύπτοντας - όπως αναφέρει δημοσίευμα της Daily Mail - πώς οι τελευταίοι μήνες του ήταν δύσκολοι λόγω της άνοιας. Η Ροκμπρίν ήταν παντρεμένη με τον σταρ του Χόλιγουντ επί 45 χρόνια και ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Δεν ήταν ζωή γι’ αυτόν. Δεν ήταν σε θέση να εκφραστεί τελευταία. Τουλάχιστον πέθανε στον ύπνο του, ''γλίστρησε'' και έφυγε τόσο γαλήνια. Ήμουν μαζί του όλη την ώρα και απλά έφυγε. Ήταν αυτό που ήθελε. Είχε άνοια και αυτό είχε επιπτώσεις πάνω του. Ικανοποιήθηκε η τελευταία του επιθυμία να φύγει ήσυχα».
4️⃣ Ο αποχαιρετισμός των συναδέλφων
(Συγκεντρώνονται οι δημόσιες δηλώσεις ηθοποιών και σκηνοθετών που συνεργάστηκαν μαζί του. Από τον Daniel Craig έως τον Kevin Costner, όλοι μιλούν για τη μεγαλοπρέπεια και το ήθος του.)
Ο Κόνερι πέθανε περιστοιχισμένος από την οικογένειά του στο Νασάου, στις Μπαχάμες, όπου ζούσε το τελευταίο διάστημα. «Δεν ήταν καλά εδώ και κάποιο καιρό», είπε ο γιος του, ο Τζέισον Κόνερι, στο BBC.
Πολλοί κινηματογραφικοί αστέρες, όπως ο Πιρς Μπρόσναν και ο Τίμοθι Ντάλτον, που και οι δύο τους υποδύθηκαν τον Τζέιμς Μποντ στη μεγάλη οθόνη, αποχαιρέτισαν τον Σκωτσέζο ηθοποιό. Ο Σον Κόνερι «ήταν ένας από τους πραγματικά μεγάλους του κινηματογράφου, ο τελευταίος «007». Καθόρισε μια εποχή και ένα στιλ», τόνισε ο Ντάνιελ Κρεγκ.
Ο Αμερικανός ηθοποιός Κέβιν Κόστνερ, στο πλευρό του οποίου ο Κόνερι κέρδισε το Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου, στην ταινία «Οι αδιάφθοροι», υπογράμμισε την «απίστευτη καριέρα του». «Ήταν ο μεγαλύτερος σταρ με τον οποίο έχω συνεργαστεί», έγραψε στο Twitter.
5️⃣ Η παρακαταθήκη και το ύστατο αντίο
Κλείσιμο με ήρεμη συγκίνηση. Αναφορά στα βραβεία του, την τελετή που θα γίνει μετά την πανδημία, και τη σιωπηλή υπόσχεση ότι η μνήμη του θα τιμηθεί ξανά.
Στις πέντε δεκαετίες της καριέρας του ο Σον Κόνερι κέρδισε ένα Όσκαρ, δύο Μπάφτα και τρεις Χρυσές Σφαίρες.
🌿✟ Αιωνία του η μνήμη
🟥 Ο μύθος και η σκιά του εαυτού
Ο Σον Κόνερι δεν υπήρξε απλώς ο καλλιτέχνης που ενσάρκωσε την επιθυμία της Δύσης για ήρωες με κομψότητα· υπήρξε το σύμβολο του ανθρώπου που πάλεψε να συμφιλιώσει το φως με τη σκιά του εαυτού του. Στο πρόσωπό του, ο κινηματογράφος είδε τη γοητεία της αυτοκυριαρχίας, μα και τη νοσταλγία ενός κόσμου που χάνει το μέτρο. Η Ιθάκη του Καβάφη, που απήγγειλε με τη φωνή του βυθισμένη σε ωριμότητα, δεν ήταν ένα ποίημα – ήταν μια αναλυτική διαδρομή ψυχής, όπου ο ήρωας επιστρέφει στο κέντρο του εαυτού, όχι για να θριαμβεύσει, αλλά για να κατανοήσει.
Η Ελλάδα στάθηκε γι’ αυτόν ένας καθρέφτης μνήμης: εκεί όπου το κάλλος συναντά τη φθορά, και η ιστορία γίνεται δεύτερη φύση. Στην Ακρόπολη, μπροστά στον Παρθενώνα, δεν στάθηκε ως σταρ, αλλά ως μαθητής του χρόνου. Κι ίσως αυτή να είναι η βαθύτερη ψυχαναλυτική του νίκη: ότι αποδέχθηκε τον μύθο του χωρίς να τον καταναλώσει.
Έτσι, ο Connery πέρασε από την εικόνα του πανίσχυρου Μποντ στη σιωπή του ανθρώπου που γνώρισε τα όριά του. Έφυγε όπως έζησε — με αξιοπρέπεια, διακριτικότητα και εκείνο το βλέμμα που υπονοεί πως το ταξίδι δεν τελειώνει ποτέ. Γιατί κάθε αληθινός ήρωας, στο τέλος, ανακαλύπτει ότι η μεγαλύτερη νίκη είναι η επανασύνδεση με το ανθρώπινο.
🟥 Επίμετρο - Η σιωπή της Ιθάκης
Ο Σον Κόνερι ταξίδεψε πολύ πιο μακριά απ’ όσο επιτρέπει ο κινηματογράφος· έφτασε εκεί όπου η εικόνα συναντά τη σιωπή. Η ζωή του υπήρξε ένας διάλογος ανάμεσα στο είδωλο και στο είναι - ανάμεσα στον ήρωα που οι άλλοι είδαν και στον άνθρωπο που ήθελε να παραμείνει. Όπως ο Οδυσσέας του Καβάφη, δεν γύρευε πια τα κατορθώματα, αλλά την ησυχία του νοήματος.
Η φωνή του, όταν διάβαζε την Ιθάκη, έμοιαζε να απευθύνεται στον εαυτό του: «μην βιάζεσαι το ταξίδι». Γιατί ήξερε πως κάθε Ιθάκη είναι μια εσωτερική ακτή, εκεί όπου η ψυχή μαθαίνει να γερνά με σοφία. Η Ελλάδα τού πρόσφερε εκείνο το φως που δεν τυφλώνει, αλλά αποκαλύπτει - το φως της αποδοχής.
Και τώρα, μέσα στην αιωνιότητα του κινηματογράφου, ο Connery δεν είναι πια μόνο πρόσωπο· είναι αρχέτυπο της αξιοπρέπειας, το αποτύπωμα μιας γενιάς που πίστεψε στην κομψότητα του πνεύματος.
Στην τελευταία του σκηνή δεν αποχαιρετά - απλώς χαμογελά, όπως κάποιος που γνωρίζει πως η Ιθάκη ήταν πάντα μέσα του.
🟥 ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ο Sean Connery δεν υπήρξε μόνο ένας θρύλος της μεγάλης οθόνης, αλλά ένας ταξιδευτής του φωτός· από τη Σκωτία ως τον Παρθενώνα, από το χαμόγελο του Μποντ ως την απαγγελία του Καβάφη.
Η Ελλάδα υπήρξε η τελευταία του «Ιθάκη», τόπος ηρεμίας, έμπνευσης και επιστροφής.
✒️ Σχολιασμοί: Σοφία Ντρέκου
Περισσότερα: Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
Πληροφορίες βιογραφικού και ανακοίνωση θανάτου:
ΑΠΕ-ΜΠΕ, Wikipedia, protothema.gr Google/photos
Πηγή: Αέναη επΑνάσταση
🎞️ Video Αφιέρωμα στον Σον Κόνερι – Ο άνθρωπος, ο ρόλος, ο μύθος
Το τελικό Μέρος του αφιερώματος λειτουργεί ως πολυμεσικό επίλογος, όπου ο κινηματογραφικός Σον Κόνερι «ξαναζεί» μέσα από τα έργα του, τις ερμηνείες του και τις ταινίες που σφράγισαν τον 20ό αιώνα.)
1️⃣ Top 10 Sean Connery Performances
Ξεκίνημα με συνοπτική αναδρομή στις δέκα κορυφαίες ερμηνείες του Κόνερι, όπου αναδεικνύεται η ευρεία γκάμα του – από τον Τζέιμς Μποντ ως τον σοφό μέντορα του «Ιντιάνα Τζόουνς». Μια συμπυκνωμένη ιστορία κινηματογραφικής εξέλιξης.
2️⃣ Η είδηση του θανάτου του – Τα τηλεοπτικά αφιερώματα
Τα δελτία ειδήσεων και τα αφιερώματα της ημέρας του θανάτου του αποτυπώνουν το σοκ και τη συγκίνηση που προκάλεσε παγκοσμίως. Ο τόνος είναι σεβαστικός, με αναφορά στη μακρόχρονη πορεία του από απλό εργάτη σε θρύλο του κινηματογράφου.
OPEN TV Έφυγε από τη ζωή ο Σον Κόνερι
Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων 31/10/2020
παγκόσμιος σταρ του κινηματογράφου
3️⃣ Η βράβευση στα Όσκαρ – Η στιγμή της κορύφωσης
Η νικητήρια στιγμή του Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για τους Αδιάφθορους (1987). Η ενότητα υπενθυμίζει ότι ο Connery υπήρξε ένας ηθοποιός που κατέκτησε την κορυφή χωρίς ποτέ να χάσει τη σεμνότητά του.
▶️ Wins Supporting Actor 1988 Oscar
4️⃣ Η κινηματογραφική κληρονομιά – Αναλύοντας τον Τζέιμς Μποντ
Αναφορά στο σύγχρονο αφιέρωμα του Διονύση Ατζαράκη και της εκπομπής Cinéλθετε, που προσεγγίζει τον Connery με χιούμορ και γνώση. Εδώ φωτίζεται ο τρόπος που ο χαρακτήρας του Μποντ έγινε διαχρονικό πολιτισμικό αρχέτυπο.
▶️Cinéλθετε 14 - James Bond by Dionysis Atzarakis
5️⃣ Η ταινία “Γυναίκα από Άχυρο” (Woman of Straw, 1964)
Αναλυτική παρουσίαση μιας λιγότερο γνωστής ταινίας του Connery, που αποκαλύπτει τις δραματικές του δυνατότητες πέρα από τον Μποντ. Περιγράφεται η υπόθεση, το καστ και η καλλιτεχνική αξία του έργου. Η ενότητα κλείνει με κινηματογραφική νοσταλγία, ως φόρος τιμής σε μια εποχή που ο Σον Κόνερι ήταν συνώνυμος της ποιότητας.
▶️ Ταινία: «Γυναίκα από άχυρο» (Woman of Straw) 1964 ‧ Θρίλερ/Έγκλημα ‧ 2 ώ. 2 λ. Σκηνοθεσία του Basil Dearden Σύνθεση μουσικής: Νόρμαν Πέρσιβαλ, Muir Mathieson
Ο κινηματογράφος συνεχίζει να εκπλήσσει με ταινίες περασμένων δεκαετιών. Πάντα υπάρχει κάτι που είχε διαφύγει και το οποίο έρχεται να προσθέσει πρωτότυπες σεναριακές πτυχές και εξαιρετικές ερμηνείες. Αυτό συνέβη πρόσφατα με την «Γυναίκα από άχυρο» του Μπέιζιλ Ντήρντεν. Μια Βρετανική παραγωγή όχι ιδιαίτερα γνωστή στη χώρα μας, με πολύ καλό καστ και ερμηνείες.
Ο Σον Κόνερι υποδύεται τον εποφθαλμιούντα την τεράστια περιουσία του θείου του. Με ίντριγκες και ένα σατανικό σχέδιο, επιχειρεί να τον παντρέψει με μια νοσοκόμα, για να καταχραστεί μέρος των καταθέσεων του. Το πλάνο έχει σαν πρωταγωνίστρια την Τζίνα Λολομπριτζίτα, σε ρόλο μοιραίας υποψήφιας συζύγου του δύστροπου εκατομμυριούχου Ραλφ Ρίτσαρτσον, ο οποίος είναι καταπληκτικός. Υπέροχη ερμηνεία. Πολύ καλό φιλμ μυστηρίου, με πλοκή και συναίσθημα.
Υπόθεση: Όταν ο φιλόδοξος και γοητευτικός Τόνι Ρίτσμοντ (Sean Connery) μαθαίνει πως ο θείος του, ο αδίστακτος και εκκεντρικός εκατομμυριούχος, Τσαρλς Ρίτσμοντ (Ralph Richardson) σκοπεύει να κληροδοτήσει τη περιουσία του σε ιδρύματα, αποφασίζει να αναλάβει δράση. Ωθούμενος από μια βαθιά απέχθεια για τον θείο του που πηγάζει από τη παιδική του ηλικία, ο Τόνι δεν διστάζει να καταστρώσει ένα περίπλοκο σχέδιο, και να εμπλέξει σ' αυτό τη Μαρία Μαρτσέλο (Gina Lollobrigida), τη νεαρή Νοσοκόμα του θείου του, που προσλήφθηκε πρόσφατα. Αυτή διστακτικά συμφωνεί να επιδιώξει μια προσωπική σχέση με τον εργοδότη της και να τον πείσει να αλλάξει τη Διαθήκη. Όμως, ο απρόσμενος θάνατος του μεγιστάνα γίνεται εμπόδιο τόσο στην απόκτηση της κληρονομιάς όσο και στη διαφυγή τους, αφού τώρα η Μαρία είναι ο κεντρικός ύποπτος για το φόνο.
Βασισμένο στο αστυνομικό μυθιστόρημα της Κάθριν Άλεϋ, το "Woman of Straw" αποτελεί ένα υποδειγματικό βρετανικό θρίλερ, που δίνει έμφαση στους χαρακτήρες, στην αγωνία και στα προσωπικά τους διλήμματα. Όταν αυτοί οι χαρακτήρες ερμηνεύονται από ηθοποιούς με το ταλέντο και τη γοητεία των Sean Connery (στο απόγειο της καριέρας του ως Τζέιμς Μποντ) και Gina Lollobrigida (σ' έναν από τους καλύτερους ρόλους της έξω από την Ιταλία), και έχουν ως "θέατρο" το πανέμορφο μεσογειακό τοπίο, τόσο το καλύτερο.
▶️ Γυναίκα από άχυρο (1964) [HD 720p] ελληνικοί υπότιτλοι
🕯️ Καταληκτική Σημείωση – Τελευταίο Κάδρο:
Το video-αφιέρωμα λειτουργεί ως επιμύθιο του συνολικού κειμένου: ο Sean Connery συνεχίζει να «μιλά» μέσα από τις εικόνες, τις ερμηνείες και τη φωνή του.
Η Ελλάδα υπήρξε ένα από τα τελευταία του λιμάνια· η «Ιθάκη» του βρήκε τελικά μορφή όχι μόνο στο ποίημα του Καβάφη, αλλά και στην ίδια τη ζωή του.
keywords: Σον Κόνερι, Sean Connery, Ελλάδα, Ιθάκη, Καβάφης, Παπαθανασίου, Τζέιμς Μποντ, Πόρτο Χέλι, βραβεία, φιλανθρωπία), Sean Connery, Καβάφη, Βαγγέλης Παπαθανασίου, Ελλάδα, Βραβεία Όσκαρ, Σκοτσέζος ηθοποιός, αφιέρωμα, κινηματογραφική ιστορία, Ιθάκη απαγγελία

















Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου