Ο τόπος του Λαζάρου και το ταφικό μνημείο από την ανάσταση του στην Βηθανία της Ιερουσαλήμ Ελ-Αζαρίγια

Judaica Palestine Tomb of Lazarus Bethania
Judaica Palestine Tomb of Lazarus Bethania

Η ανάσταση του Λαζάρου είναι το μεγαλύτερο θαύμα
πού έκανε ο Χριστός πριν από την Ανάσταση Του.

Γνωρίζοντας τις εξελίξεις ο Χριστός καθυστέρησε τη μετάβαση Του στη Βηθανία και όταν έφθασε, οι αδελφές του Λαζάρου Μάρθα και Μαρία, Τον οδήγησαν στον τάφο. Εκεί έδάκρυσε και «διέταξε» τους παριστάμενους να αφαιρέσουν το λίθο πού κάλυπτε τον τάφο. Μετά εκραύγασε με φωνή μεγάλη: «Λάζαρε, δεύρο έξω». Και ο νεκρός πού τέσσερις ημέρες ήταν στον τάφο και εμύριζε, άρχισε να περπατά! Το θαύμα έγινε, αφού προηγήθηκε ή ενέργεια του ανθρώπου (ή αφαίρεση του λίθου, ή οποία μπορούσε να γίνει άνετα από τον Χριστό, ενώ πλησίαζε τον τάφο).

Όμως, έτσι θέλησε και έτσι πάντοτε θέλει ο Θεός. Οι άνθρωποι να κάνουμε τα ανθρώπινα (ό,τι πρέπει και φυσικά, πάντοτε εντός των δυνατοτήτων μας) οπότε ο Θεός, κάνει τα θεϊκά. Ούτε εμείς μπορούμε να κάνουμε τα θεϊκά (τα υπεράνω των δυνάμεων μας) - ματαιοπονούμε, ούτε ο Θεός κάνει τα ανθρώπινα, αυτά πού εμείς πρέπει να κάνουμε φανερώνοντας την προαίρεση μας.

Ό Λάζαρος για το φθόνο των αρχόντων φυγαδεύτηκε στην Κύπρο όπου έζησε ως Επίσκοπος αλλά 30 χρόνια. Όταν το 63 μ.Χ. απέθανε για δεύτερη φορά, στον τάφο του πού βρίσκεται στον ομώνυμο Ναό της Λάρνακας ανέγραψαν: «Λάζαρος ο τετραήμερος καί φίλος του Χριστού».

Το Σάββατο αυτό είναι το μοναδικό αναστάσιμο! Ή ακολουθία περιλαμβάνει αναστάσιμα ευλογητάρια, το «Άνάστασιν Χριστού θεασάμενοι», πριν από τον Ν' Ψαλμό και στην απόλυση, το «Ό Άναστάς έκ νεκρών, Χριστός...». Επίσης δεν ψάλλονται ούτε Μαρτυρικά ούτε Θεοτόκια. Μνημόσυνα δεν τελούνται από σήμερα (Σάββατο του Λαζάρου) μέχρι Κυριακής του Θωμά.

Το ταφικό μνημείο στην ανάσταση 
του Λαζάρου από τη Βηθανία

Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα

«Ελ-Αζίρ στα αραβικά είναι ο Λάζαρος και ελ-Αζαρίγια είναι ο τόπος του Λαζάρου». Έτσι ονομάζεται το παλαιστινιακό χωριό όπου υπάρχει το ταφικό μνημείο του Λαζάρου. Την ονομασία Βηθανία δεν την έχουν ακουστά οι ντόπιοι» έγραψε ο Edward Robinson στο περισπούδαστο βιβλίο του «Βιβλικές αναζητήσεις και ανασκαφές στην Παλαιστίνη» που κυκλοφόρησε στα αγγλικά το 1840. Και πράγματι. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι σε τούτον τον οικισμό βρίσκεται αυτό το τόσο φορτισμένο μνημείο, που το αναφέρει πρώτη φορά η Εγερία, η τολμηρή προσκυνήτρια που κατέφθασε από την Ισπανία στους Άγιους Τόπους στα 390 (εποχή του Θεοδόσιου του Μέγα). 

Ο αναστημένος Λάζαρος είναι ο πολιούχος της Αζαρίγια. Τα πάντα εδώ κινούνται επί δύο χιλιάδες χρόνια γύρω από τη μορφή του και το θαύμα της Έγερσής του (δηλαδή της Ανάστασής του) τέσσερις ημέρες μετά τον θάνατό του. Οι πάντες σέβονται αυτούς τους δόμους που καλύπτουν την κρύπτη. Ακόμα και οι Μουσουλμάνοι έρχονται για να προσκυνήσουν – εξάλλου το ιερό προσκύνημα φυλάσσεται από Μουσουλμάνους, μολονότι ζουν και εδώ αρκετοί Χριστιανοί Παλαιστίνιοι.

Όμως το θαύμα της Έγερσης του Λαζάρου έδωσε την ευκαιρία στην αγιογραφική τέχνη να αναπτύξει το θέμα από τα πρώτα κιόλας χριστιανικά χρόνια, αποτυπώνοντάς το σε κατακόμβες του 4ου αιώνα στη Ρώμη και αλλού, σε μαρμάρινες στήλες, σε εικονογραφημένα χειρόγραφα (αυτό του 6ου αι. που βρέθηκε στο Ροσάνο της Καλαβρίας είναι θεσπέσιο), σε ψηφιδωτά, σε νωπογραφίες και σε φορητές εικόνες. 

Είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα θέματα που ανιστορούν τους τοίχους των ταφικών μνημείων και παρεκκλησίων. Και σχεδόν παντού, οι δυο γυναικείες φιγούρες, η Μάρθα και η Μαρία, γίνονται ένα κουβαράκι και, έκθαμβες, αποσβολωμένες, συντετριμμένες, πέφτουν στα πόδια του Χριστού. 

Πόσο παρηγορητικό είναι ιδίως αυτόν τον καιρό το μήνυμα που εκπέμπει ο Λάζαρος. Για ασθενείς και θεραπευμένους (που πέρασαν μέρες και εβδομάδες στα έγκατα). Για θεραπευτές και νοσηλευτικό προσωπικό, που ζούνε δεκατέσσερις μήνες τώρα το δράμα των ασθενούντων. Για όλους εμάς, που θυμηθήκαμε ότι τίποτα δεν είναι αυτονόητο.

Διαβάστε περισσότερα » Τάφοι στην Αγία Γη και ο τάφος του αγίου Λαζάρου

Η Βηθανία (αραμαϊκά: בית עניא, Μπεθ Ανία, κυριολεκτικά σπίτι της φτώχειας/ένδειας) ήταν, σύμφωνα με τη Βίβλο, χωριό κοντά στην Ιερουσαλήμ στο οποίο ζούσαν τα αδέλφια Μαρία, Μάρθα και Λάζαρος, καθώς και ο Σίμων ο λεπρός. Αποτελεί τον τόπο όπου έλαβε χώρα η ανάσταση του Λαζάρου. Το χωριό ταυτίζεται παραδοσιακά με τη σημερινή πόλη αλ-Εϊζαριγιά, η οποία βρίσκεται στη Δυτική Όχθη, στους ανατολικούς πρόποδες του όρους των Ελαιών, περίπου 2,5 χιλιόμετρα ανατολικά της Ιερουσαλήμ. Κατά τη διάρκεια των Σταυροφοριών το χωριό ήταν ακόμη γνωστό στους χριστιανούς ως Βηθανία.

Βιβλιογραφία:
• Moloney, Francis J., Daniel J. Harrington (1998). The Gospel of John. Liturgical Press. ISBN 0814658067. page 325.
• Location of Bethany., www.bible-history.com, wikipedia.org.

1 σχόλιο:

ΚΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΕΛΙΣΑΙΟΣ είπε...

( ΆΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ).
Ταπεινός είναι ο τόπος προς του Λαγκαδά τα μέρη. Δίχως δόξες, δίχως φήμες. Περισσός είναι ο κόπος στο εργατικό το χέρι, άκρη άκρη απ΄τις λίμνες. Δω στον ταπεινό τον τόπο όπου βλέμμα δεν τον κόβει, ήρθε ο άγιος μια μέρα. Ούτε ήτανε των φώτων ούτε και κανένα ξόδι. Μόνο φόρεσες τη βέρα. Των παιδιών τα μάτια σ' είδαν στο ιερό να μπαινοβγαίνεις. Φοβηθήκανε και φύγαν. Σ' άκουσαν να ανασαίνεις. Του ιερού σου η κουρτίνα όπου πάνω περπατούσες, είναι χρόνια πια βιτρίνα με παλάμες και πατούσες. Μέσα κει στο παρεκκλήσι του αγίου του Λαζάρου, μπήκε μία οπτασία. Άλλος κόσμος, άλλη φύση σαν τρεμόσβημα του φάρου στης ψυχής μας την ουσία. Ο άγιος θε να χαίρεται στον θρόνο του στημένος. Λιγάκι σαστισμένος. Μα πιο πολύ θα φαίνεται, σαν λίγο να 'ν' χαμένος, διπλοαναστημένος. Καπαδόπουλος Ελισαίος.