Η αναμόχλευση του παρελθόντος προσδίδει ακόμη και στις πιο απλές καθημερινές στιγμές της συνύπαρξης του παιδιού με τη μάνα του μια μοναδικότητα. Με τρυφερότητα και νοσταλγία ανακαλεί στη μνήμη του ο Γιάννης Ρίτσος στο ποίημά του [Η μητέρα μου] (απόσπασμα από το «Ορέστης, Τέταρτη διάσταση») την εικόνα της μάνας του σε συγκεκριμένες τέτοιες στιγμές, όπως:
Νικηφόρος Βρεττάκος: «Κάθε Μεγάλη Παρασκευή συμμετέχω στο θείο δράμα, που το βλέπω σαν το καθολικό δράμα της ίδιας της ανθρωπότητας. Ο Ιησούς αντιπροσωπεύει όλους όσοι πόνεσαν: τους μάρτυρες, τους αδικημένους, τους πεφορτισμένους.
Σπύρος Μουστακλής: ένας σύγχρονος άγνωστος ήρωας (ίσως, γιατί δεν ήταν κομματικός). Ένας ΗΡΩΑΣ που αγωνίσθηκε για τη δημοκρατία με πράξεις. Σύμβολο του αγώνα κατά της χούντας αλλά δυστυχώς ξεχασμένος.
του ζωγράφου Σεργκέι Μιλοράντοβιτς (Sergey Miloradovich)
Τόπος: Κρατικό Μουσείο της Ιστορίας της Θρησκείας, Μόσχα.
The Burning of Protopope Avvakum (1897) by Pyotr Myasoedov:
The State Museum of the History of Religion, Moscow, Russia
Ο Αββακούμ Πέτροβιτς (Avvakum 1620 ή 1621 – 14 Απριλίου 1682) ήταν Ρώσος πρωθιερέας, συγγραφέας και αρχηγός των Παλαιορθοδόξων, οι οποίοι προκάλεσαν μια από τις σοβαρότερες κρίσεις της Ρωσικής Εκκλησίας. Το 1663 ανεκλήθη, μετά την εκθρόνιση του Νίκωνα. Κατόπιν, το έτος 1666 η Σύνοδος της Μόσχας τον αναθεμάτισε, και μετά από ένα χρόνο τον φυλακίσανε στις φυλακές του Πονστοζόρση. Ακολούθως, το 1682, μαζί με άλλους οπαδούς του, κάηκε ζωντανός, κατόπιν τσαρικής εντολής.
Η Κυριακή των Βαΐων ασκεί κριτική όχι μόνο στους εθνικιστικούς πόθους όλων των λαών, αλλά ακόμη και στην επιθυμία μιας πολιτικής ελευθερίας ή μιας κοινωνικής δικαιοσύνης που κερδίζεται με τα όπλα.