Ο παπάς του Λαού και του Θεού, ο π. Γεώργιος Πυρουνάκης (video)

ο αγωνιστής παπα-Γιώργης Πυρουνάκης

«Είμαστε με τον Επαναστάτη Ιησού Χριστό.
Ξύπνα παπά, ξύπνα Λαέ» π. Γεώργιος Πυρουνάκης

Είστε’ ένας φάρος φωτεινός, μέσα στην τρικυμία·
να βρίσκει’ ο κάθε ταπεινός, πλεύση για νηνεμία…

Των Μυροφόρων και η οικουμενική γιορτή της Γυναίκας

Μιχαήλ Νεστέροφ The Myrrh-bearers 1901
Οι Μυροφόρες του Μιχαήλ Νεστέροφ (The Myrrh bearers 1901)

Πάνε πολλές δεκάδες αιώνων όταν στην ανθρώπινη ιστορία κυριάρχησε το πατριαρχικό ανθρωπολογικό πρότυπο. Πριν απ’ αυτό, εξ όσων αποδεικνύουν οι ανθρωπολόγοι, κυριάρχησε η γυναίκα. Το σύστημα ήταν μητριαρχικό αφού στα τότε πρωτόλεια κοινόβια σ’ αυτήν σε πρώτο επίπεδο και στο κοινόβιο σε δεύτερο αναγνωρίζονταν τα παιδιά.

Οι Μαθήτριες του Χριστού και η νοημοσύνη στην δυναμική των γυναικών ~ Νίκος Λυγερός

Christ and the female students
Christ and the female students

Επιμέλεια κειμένων της Σοφίας Ντρέκου

Χωρίς Μαθητές με Μαθήτριες έφτασε στη Σταύρωση
επειδή δεν ήταν έτοιμοι και δεν είχε γίνει ακόμα
η παρέμβαση του Αγίου Πνεύματος.

Οι άντρες της εποχής δεν άντεχαν
να υπάρχουν επίσημα μαθήτριες
γιατί θα ήταν μια μορφή ισότητας
που συμβάδιζε με τη δημιουργία
της Εκκλησίας.

Ο Γιώργος Σεφέρης και ο Ελληνισμός στην ποίηση του


Ο Ελληνισμός στην ποίηση του Γιώργου Σεφέρη
και ο «Διάλογος πάνω στην ποίηση» (απόσπασμα)

Επιμέλεια, Προσαρμογή της Σοφίας Ντρέκου

Ο Γιώργος Σεφέρης και ο Ελληνισμός
Δοκίμιο - Οκτάβιος Μερλιέ

H Δύναμη για την ώρα της Σιωπής

Блонская Серафима Иасоновна (1870-1947) «Девочки. Вербное воскресенье», 1900 г.
Seraphima Blonskaya, 'Girls. Palm Sunday', 1900

Ποια είν’ εμένα η συχνότητά μου στο απόλυτο;
Σιγή όπου λευκάζει από φεγγαρίσιο γιασεμί.

Σοφία Ντρέκου

Πάντα πίστευα και πιστεύω ότι στην ζωή μας, λειτουργούν οι πνευματικοί νόμοι σε οιαδήποτε αδικία, συκοφαντία, ελέγχους των άλλων, αλλά όμως, χρειάζεται πίστη και πολύ υπομονή που φέρνει και την προσωπική μας ταπείνωση.

Αρχαίοι διωγμοί και Μάρτυρες: Ιστορικά στοιχεία για τους αρχαίους διωγμούς κατά των χριστιανών και τους μάρτυρες της Εκκλησίας

The Retreating Lions (1902) by Jean Leon Gerome
Υποχώρηση των Λιονταριών (1902). Ζαν-Λεόν Ζερόμ, Γάλλος
ζωγράφος και ακαδημαϊκός 1824 - 10 Ιαν 1904, Παρίσι)
The Retreating Lions (1902) by Jean Leon Gerome. wikimedia.

30 Απριλίου 311 μ. Χ. Τερματίζονται οι διώξεις
των χριστιανών στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

Τα λιοντάρια στην αρένα

Μία από τις μεθόδους εκτέλεσης η οποία εφαρμόστηκε στην αρχαία Ρώμη. Οι φυλακισμένοι τοποθετούνταν άοπλοι μέσα στην αρένα όπου αφήνονταν ελεύθερα, άγρια ζώα όπως λιοντάρια και τίγρεις. Όπως ήταν αναμενόμενο δεν έμενε κανένας ζωντανός από τα πεινασμένα θηρία.

Η απιστία ως αίτημα πίστεως γιατί ο Θεός αγαπάει κι εμάς και τις αμφιβολίες μας

Put Your Finger Here - Hands of Proof - Resurrection 
Painting by Hyatt Moore (Χάιατ Μουρ)
Βάλε το δάχτυλό σου εδώ - Χέρια απόδειξης - Ανάσταση

Ευλογημένη ας είναι η αμφιβολία! 
Σας συμβουλεύω να χαιρετάτε με χαρά 

Η μητέρα μου ~ Γιάννης Ρίτσος

Πέτρα ζωγραφισμένη από τον ποιητή. Γιάννης Ρίτσος
Πέτρα ζωγραφισμένη από τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο

Η αναμόχλευση του παρελθόντος προσδίδει ακόμη και στις πιο απλές καθημερινές στιγμές της συνύπαρξης του παιδιού με τη μάνα του μια μοναδικότητα. Με τρυφερότητα και νοσταλγία ανακαλεί στη μνήμη του ο Γιάννης Ρίτσος στο ποίημά του [Η μητέρα μου] (απόσπασμα από το «Ορέστης, Τέταρτη διάσταση») την εικόνα της μάνας του σε συγκεκριμένες τέτοιες στιγμές, όπως:

Χριστός Ανέστη στο Mall της Βηρυτού στο Λίβανο και στα Ελληνικά (βίντεο)

Beirut-City-Centre-Mall
Beirut-City-Centre-Mall

Αξιοθαύμαστη πρωτοβουλία ορθοδόξων στο
εμπορικό κέντρο Mall στο Λίβανο (Βηρυτός), οι οποίοι
ανήμερα το Πάσχα, σηκώνονταν ένας-ένας όρθιοι κι 
έψαλλαν το «Χριστός Ανέστη» και στα Ελληνικά!

Η ιστορία της εργασίας και η καθιέρωση του οχτάωρου στην Ελλάδα, με τις ματωμένες απεργίες των Ελλήνων εργαζομένων (video)


H ιστορία του οχτάωρου
Όταν οι εργοστασιάρχες γύριζαν τα ρολόγια πίσω για να δουλεύουν οι εργάτες περισσότερο. Ο δρόμος από τις συνθήκες δουλείας, στο οκτάωρο

Στα τέλη του 19ου αιώνα, η εργασία στην Ελλάδα θύμιζε αποικίες σκλάβων στον αμερικανικό νότο.

Πρωτομαγιά με Καρφιά ή λουλούδια;


Φέτος ο εορτασμός της Ανάστασης του Χριστού 
συνέπεσε να γιορτάζεται μαζί με την
Πρωτομαγιά, την ανάσταση της εργατιάς.

Μεγάλη Παρασκευή: ένας Διάλογος με την ποίηση του Νικηφόρου Βρεττάκου

Holy Friday, Greece  (1893) by Theodore Jacques Ralli.
Holy Friday, (1893) by Theodore Jacques Ralli.
Μεγάλη Παρασκευή από τον Θεόδωρο Ράλλη

ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: ΕΝΑΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ 
ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΒΡΕΤΤΑΚΟΥ

Νικηφόρος Βρεττάκος: «Κάθε Μεγάλη Παρασκευή συμμετέχω στο θείο δράμα, που το βλέπω σαν το καθολικό δράμα της ίδιας της ανθρωπότητας. Ο Ιησούς αντιπροσωπεύει όλους όσοι πόνεσαν: τους μάρτυρες, τους αδικημένους, τους πεφορτισμένους. 

Ο συμβολισμός της αφήγησης για την προετοιμασία τού Πάσχα από Τον Χριστό στο Μυστικό Δείπνο - Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής

The Last Supper, ca. 1678, oil on canvas,  Detroit Institute of Arts Museum by Jean-Baptiste de Champaigne
Painting: The Last Supper, ca. 1678, oil on canvas, 
Detroit Institute of Arts Museum by 
Jean-Baptiste de Champaigne (Ζαν Μπαπτίστ ντι Σχαμπέιν)
(10 December 1631, in Brussels – 27 October 1681, in Paris)
Φλαμανδός μπαρόκ ζωγράφος και δάσκαλος.

Εἰς τὸν Μυστικον Δεῖπνον, Διπλοῦς 
ὁ Δεῖπνος· Πάσχα γὰρ νόμου φέρει,
Καὶ Πάσχα καινόν, Αἷμα. Σῶμα Δεσπότου.

Το μοναχικό τέλος, ο θάνατος και τις τελευταίες ώρες του Καβάφη περιγράφει ο φίλος του ανήμερα των γενεθλίων του 🎂


Το μοναχικό τέλος του Κ.Π. Καβάφη
ανήμερα των γενεθλίων του

29 Απριλίου του 1863 γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια
17 Απριλίου 1863 (με το π. ημ.)
και στις 29 Απριλίου του 1933 «έφυγε»
ο οικουμενικός μέγας Ποιητής της ελληνικής

Ο Σπύρος Μουστακλής σιωπούσε... κοίταζε μόνο αιώνες μακριά, με τα μάτια του Ιησού (αφιέρωμα)

Μουσείο Αντιδικτατορικής και Δημοκρατικής
Αντίστασης, χώρος του πρώην ΕΑΤ ΕΣΑ

Σπύρος Μουστακλής: ένας σύγχρονος άγνωστος ήρωας (ίσως, γιατί δεν ήταν κομματικός). Ένας ΗΡΩΑΣ που αγωνίσθηκε για τη δημοκρατία με πράξεις. Σύμβολο του αγώνα κατά της χούντας αλλά δυστυχώς ξεχασμένος.

Το σύνδρομο και ο βίος του πρωτόπαπα Αββακούμ

Το κάψιμο στην πυρά του Πρωτόπαπα Αββακούμ (1897)
του ζωγράφου Σεργκέι Μιλοράντοβιτς (Sergey Miloradovich)
Τόπος: Κρατικό Μουσείο της Ιστορίας της Θρησκείας, Μόσχα.
The Burning of Protopope Avvakum (1897) by Pyotr Myasoedov: 
The State Museum of the History of Religion, Moscow, Russia

Ο Αββακούμ Πέτροβιτς (Avvakum 1620 ή 1621 – 14 Απριλίου 1682) ήταν Ρώσος πρωθιερέας, συγγραφέας και αρχηγός των Παλαιορθοδόξων, οι οποίοι προκάλεσαν μια από τις σοβαρότερες κρίσεις της Ρωσικής Εκκλησίας. Το 1663 ανεκλήθη, μετά την εκθρόνιση του Νίκωνα. Κατόπιν, το έτος 1666 η Σύνοδος της Μόσχας τον αναθεμάτισε, και μετά από ένα χρόνο τον φυλακίσανε στις φυλακές του Πονστοζόρση. Ακολούθως, το 1682, μαζί με άλλους οπαδούς του, κάηκε ζωντανός, κατόπιν τσαρικής εντολής.