Η Κυριακή της Ορθοδοξίας κατά της εικονομαχίας που κράτησε πάνω από διακόσια χρόνια ♱


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Α΄ Κυριακή των Νηστειών - της Ορθοδοξίας

Αύτη η πίστις των Αποστόλων,
Αύτη η πίστις των Πατέρων,
Αύτη η πίστις των Ορθοδόξων,
Αύτη η πίστις την Οικουμένην εστήριξε.

Η αγία αυτή ημέρα είναι ξεχωριστή, διότι παρά το κατανυκτικό κλίμα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, εορτάζει λαμπρά η Ορθοδοξία μας, η αληθινή Εκκλησία του Χριστού.

Ο «πολιτισμός» της νεκροκεφαλής


Ο «πολιτισμός» της νεκροκεφαλής


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Εμείς οι μεγάλοι νομίζω πως δε φανταζόμαστε καν πώς ζουν οι έφηβοι και οι φοιτητές (η φοιτητική περίοδος είναι μια παράταση της εφηβείας), τι σκέφτονται και πώς νιώθουν.

Η Θεία Λειτουργία Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων ⛪ ανάλυση


Μια φωνή από τα βάθη των αιώνων, από την
αρχαία ζωντανή παράδοση της Εκκλησίας


Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Η Προηγιασμένη, στην αληθινή εσπερινή τέλεσή της, όχι μόνο εντάσσεται στο σύστημα των ακολουθιών της Τεσσαρακοστής, αλλά αποτελεί τον καρπό και τον στέφανο και τον άξονα γύρω από τον οποίο αυτή στρέφεται και το στόχο στον οποίο μας κατευθύνει.

Μεγάλη Σαρακοστή να μην ξεχάσω


Ένας πνευματικός θησαυρός για την προετοιμασία 
που πρέπει να γνωρίζουμε όλοι σχετικά με 
ολόκληρη την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής.

Μεγάλη Σαρακοστή: να μην ξεχάσω…

Το μυστικό νόημα της νηστείας στα λόγια του Χριστού


Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Λέγει ο Κύριος: «Όταν δέ νηστεύητε, μη γίνεσθε ώσπερ οι ύποκριταί σκυθρωποί- άφανίζουσι γάρ τα πρόσωπα αυτών όπως φανώσι τοις άνθρώποις νηστεύοντες' αμήν λέγω υμίν ότι άπέχουσι τον μισθόν αυτών» (Ματθ. στ' 16).

Όταν νηστεύετε δεν πρέπει να φαίνεστε σκυθρωποί και κατηφείς, όπως οι υποκριτές. Αυτοί αλλοιώνουν το πρόσωπο τους για να φαίνεται μαραμένο, ώστε να δείξουν στους ανθρώπους πώς νηστεύουν. Αυτοί ότι μισθό είχαν να πάρουν, τον πήραν ήδη.

Η Ρωμηοσύνη διαφέρει των άλλων πολιτισμών - π. Ιωάννου Ρωμανίδη και το όνομα Ρωμηός


Η Ρωμηοσύνη δεν αποδεικνύεται. Περιγράφεται.
Ο ρωμιός έχει φιλότιμο, αμύνεται δεν επιτίθεται
αλλά αμύνεται, έχει ενστικτώδη συλλογική μνήμη.
Δεν ζητά εκδίκηση αλλά δικαίωση...

Φωτογραφίες και βίντεο αφιέρωμα από την Ελλάδα του 1900 έως το 1930 από τον φιλέλληνα Φρεντερίκ Μπουασονά (Fred Boissonnas)

Ο Φρεντ Μπουασονά
Ανάβαση στα Μετέωρα με το τσιγκέλι που τραβάνε 4 μοναχοί! Ο Ελβετός φωτογράφος Φρεντερίκ Μπουασονά (Fred Boissonnas) που άφησε μοναδικά καρέ από την Ελλάδα του παρελθόντος... Στην Φώτο ο ίδιος ο Φρεντ Μπουασονά σε ανάβαση με το καλάθι στα Μετέωρα το 1908.

Φωτογραφίες από την Ελλάδα του 1903-1920 
και Βίντεο από τον φιλέλληνα φωτογράφο 
Φρεντ Μπουασονά 1858-1946 τον Ελβετό 
Φιλέλληνα που λάτρεψε την απλότητα 
ενός ταλαιπωρημένου λαού.

Τι είναι και τι σημαίνει ότι άνοιξε το τριώδιο; Τα Συναξάρια του Τριωδίου και οι Κυριακές των Απόκρεω ★ Αφιέρωμα


Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Columnist Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Όταν κάποιος ξεκινάει ένα ταξείδι θα πρέπει να ξέρει που πηγαίνει. Το «Ταξείδι» του Τριωδίου, αρχίζει την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Είναι η πιο σημαντική εορτολογική περίοδος της Εκκλησίας μας, διότι μας δίνει την ευκαιρία να συναισθανθούμε τη λαθεμένη πορεία της ζωής μας, να την διορθώσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε την στάση μας απέναντι στο Θεό και τους συνανθρώπους μας.

Τα κοιμητήρια και η Παναγιά των κοιμητηρίων


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Η Παναγιά των κοιμητηρίων - Οδυσσέας Ελύτης

Πέτρες επήρα και κλαδιά τα φύτεψα στην αμμουδιά
Και μια ψυχή μελέτησα το λόγο δεν αθέτησα.

Άγνοια και Πλάνη: Αίτια, Συνέπειες, Θεραπεία. Διδασκαλία από την Φιλοκαλία - Άγιος Μάρκος ο Ασκητής ο Αθηναίος


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Η άγνοια είναι η αρχηγικοτάτη των παθών. Στην πνευματική ζωή η άγνοια είναι μία γενικότερη πνευματική κατάσταση και αποτελεί έκφραση του χοϊκού φρονήματος του ανθρώπου, των γήινων σκέψεων, των γήινων επιθυμιών του και επιδιώξεων του. Επομένως η άγνοια είναι μία βαρεία ασθένεια της ανθρώπινης ψυχής και ειδικά του νου. Ακαθαρσία νοός χαρακτηρίζεται από τους Πατέρες.

Η οντολογική χαρισματική υιοθεσία ως πραγματική γέννηση

χαρισματική.Υιοθεσία«S.Drekou»Aenai-EpAnastasi

Η χαρισματική Υιοθεσία

Δημητρίου Ι. Τσελεγγίδη
Καθηγητή Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.

Ακολουθεί απόσπασμα: «Η χαρισματική υιοθεσία έχει οντολογικό περιεχόμενο και γι'αυτό διαφέρει ουσιωδώς από την υιοθεσία που γίνεται μεταξύ των ανθρώπων. Οι υιοθετούμενοι από τους ανθρώπους κοινωνούν μόνο στο όνομα αυτών που τους υιοθετούν. Δεν συνδέονται μ'αυτούς με καμιά πραγματική γέννηση.

Ο Άγιος Βαλεντίνος: ο βίος και το μαρτύριο του αγίου Βαλεντίνου στις 14 Φεβρουαρίου 268 μ.Χ. (αφιέρωμα)

Orthodox-Saint Valentine agios-Valentinos

Του αγίου Βαλεντίνου...
Πρόταση Αγιοκατάταξης

Εργασία, Έρευνα Σοφία Ντρέκου
Αρθρογράφος (BSc in Psychology)


Εισαγωγή

Μια μελέτη αγαπητοί αναγνώστες με ορθόδοξη θεολογική αναφορά και γνώση, ώστε να γνωρίζουμε τους Αγίους μας ως μίμηση της καθημερινής επΑναστατικής μας προτροπής. Η εορτή τού Αγίου Βαλεντίνου φανερώνει την βαθύτερη ανάγκη, του ανθρώπου, για μεταφυσική νοηματοδότηση των σοβαρών υπαρξιακών του σχέσεων. Όσον αφορά την εμπορευματοποίηση της εορτής, δεν είναι το μόνο περιστατικό εμπορευματοποίησης σοβαρών καταστάσεων. (Βλ. ΕΔΩ)

Ερώτηση στον Αββά Ισαάκ τον Σύρο: Τι είναι η ανθρωπινή απάθεια;


Ερώτηση στον Αββά Ισαάκ τον Σύρο: Τι είναι η ανθρωπινή απάθεια;

Ο Κόντογλου και η Ευρώπη με Ξενομανίας το ανάγνωσμα και πολυμέριμνη ζωή, χωρίς καμμία εσωτερική ευτυχία

εικόνα από την ταινία Πέρα Από τη Λίμνη (2006) σε Σκηνοθεσία Στράτος Στασινός
εικόνα από την ταινία Πέρα Από τη Λίμνη
(2006) σε Σκηνοθεσία Στράτος Στασινός

Επιμέλεια της Σοφίας Ντρέκου

Αυτές τις εικόνες που εμείς δεν είδαμε ή δεν προλάβαμε εικόνες που χάθηκαν στης δύσης το βασίλεμα του ήλιου, που εμείς οι Έλληνες, το κάναμε ανατολή. Ο εθνικός μας δυισμός που ξεκινά από τους Ιερούς Ησυχαστές και τον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά το 14ο αι. και φτάνει στο δόγμα «ανήκομεν εις την Δύσιν...» και τη σημερινή Δυτική σκλαβιά της χώρας!

Η πορεία και ιστορία του μοναχισμού κατά τον Μέγα Βασίλειο


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Ο Άγιος Βασίλειος πήρε το μοναχισμό που υπήρχε στα χρόνια του, τον αναχωρητικό μοναχισμό και τον αυστηρό κοινοβιακό μοναχισμό του Παχωμίου, και άλλαξε τη δομή του. Αντί μιας «δοκιμασίας» που ήταν κατ’ ουσίαν μοναχική, αυτός έφερε τη «δοκιμασία» κάτω από την άμεση εξάρτηση των κοινωνικών υποχρεώσεων της Εκκλησίας.

Απροϋπόθετον ή εμπροϋπόθετον της Σαρκώσεως; (Ο Λόγος του Θεού θα εσαρκούτο, αν δεν αμάρτανε ο Αδάμ;)

Απροϋπόθετον ή εμπροϋπόθετον της Σαρκώσεως; (Ο Λόγος του Θεού θα εσαρκούτο, αν δεν αμάρτανε ο Αδάμ;)

Ψαλμός 50 Ελέησόν με ο Θεός κατά το μέγα έλεός σου με Θεολογική ανάλυση και απόδοση στον πεντηκοστό (ν') ψαλμό του Δαυίδ (Αφιέρωμα)


50ος Ψαλμός: Ελέησόν με ο Θεός κατά το μέγα Έλεός σου

Χρόνης Αηδονίδης: Η παραδοσιακή μουσική είχε στόχο να μην ξεχνάμε τα σημαντικά


της Σοφίας Ντρέκου

Η ευθύτητα, η αξιοπρέπεια, η δωρικότητα, η πλήρης έλλειψη επιτηδευμένης έκφρασης, η αφοσίωση, η αντικατάσταση του περίπλοκου κατώτερου συναισθηματισμού με την απλή και απέριττη χάρη συνθέτουν την προσωπικότητα του Χρόνη Αηδονίδη. 

Οι Τρεις Ιεράρχες και πως καθιερώθηκε η εορτή τους (αφιέρωμα)

Οι τρεις Ιεράρχες ως μοναχοί. Εικονογράφηση Γεώργιος Κόρδης
Γεώργιος Κόρδης Οι Τρεις Ιεράρχες ως μοναχοί θεολόγοι.
Οι Τρεις Ιεράρχες

Αληθινή επανάσταση είναι...
σε μέρες και καιρούς σκοτεινούς και ταραγμένους 
να προβάλεις τέτοια πρότυπα ήθους και ζωής.

Με τον Σταυρό ✞ στο χέρι, Ουκρανοί ορθόδοξοι Ιερείς διαμαρτύρονται σε διαδηλώσεις με φωτο και βίντεο


της Σοφίας Ντρέκου

Η φωτογραφία αποθανατίστηκε στις 22 Ιανουαρίου 2014 στο Κίεβο (Ουκρανία), κατά την διάρκεια βίαιων διαδηλώσεων. Ένα ορθόδοξος ιερέας με τον σταυρό στο χέρι στέκεται μεταξύ διαδηλωτών και των δυνάμεων καταστολής σε μια προσπάθεια να θυμίσει σε όλους ότι είναι αδέλφια.

Η ευχαριστιακή ενότητα της Εκκλησίας κατά τον Ιγνάτιο τον θεοφόρο Αντιοχείας

St Ignatius Of Antioch by hand of Julia Bridget Hayes in 2018
St Ignatius Of Antioch by hand of 
Julia Bridget Hayes in 2018 (εδώ)

Ο Ιγνάτιος Αντιοχείας, γνωστός και ως Ιγνάτιος ο Θεοφόρος,
(περ. 50 - μεταξύ 98-117) είναι ο δεύτερος επίσκοπος 
Αντιοχείας, διάδοχος του Ευοδίου εορτάζει στις 20 Δεκεμβρίου 
και η ανακομιδή των λειψάνων στις 29 Ιανουαρίου.

Ο Rory Gallagher στην Αθήνα το 1981 - video και φωτογραφίες με τον Ρόρυ Γκάλαχερ στη Νέα Φιλαδέλφεια (αφιέρωμα)

Rory Gallagher on stage at the NEA Philadelpia Stadium, Athens, Greece on this day in 1981.
Rory Gallagher on stage at the NEA Philadelpia
Stadium, Athens, Greece on this day in 1981.

o Άρχοντας του Μπλουζ-Ροκ Rory Gallagher

Αφιέρωμα, έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Columnist Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Ο Ρόρυ Γκάλαχερ (Rory Gallagher, 2 Μαρτίου 1948 Μπάλισανον, Ιρλανδία - 14 Ιουνίου 1995 Λονδίνο) ήταν Ιρλανδός συνθέτης, κιθαρίστας και τραγουδιστής της μπλουζ και ροκ μουσικής. Θεωρείται ένας απ' τους σπουδαιότερους κιθαρίστες του ηλεκτρικού μπλουζ. Ο τρόπος με τον οποίο έπαιζε την κιθάρα του, ήταν σαν να δίνει ένα κομμάτι από την ψυχή του!

Ο Άγιος Κυπριανός Καρθαγένης και το ζήτημα των Πεπτωκότων (Lapsi)

Thascius Caecilius Cyprianus, Καρθαγένη 200/210-258

Thascius Caecilius Cyprianus, 
Καρθαγένη 200 / 210-258

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Η μνήμη του Αγίου Κυπριανού τιμάται
από την Ορθόδοξη Εκκλησία 2 Οκτωβρίου
και από την Ρωμαιοκαθολική 16 Σεπτεμβρίου.

Ευχαριστούμε τον θεολόγο κ. Νίκο Ζαΐμη για την πρώτη
παρουσίαση στις 24/1/2014 στην Αέναη επΑνάσταση

Ο Άγιος Κυπριανός Καρθαγένης και 
το ζήτημα των Πεπτωκότων (Lapsi)*

Η θεωρία του σπερματικού λόγου στη θεολογία του Ιουστίνου

St. Justin the Philosopher Martyr Ιουστίνος
Τοιχογραφία από Ιερά Μονή Μεγάλου Μετεώρου, (από εδώ)

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Ένα δυνατό κείμενο αγαπητοί μου αναγνώστες, με ξεκάθαρη και ορθόδοξη δέουσα γλώσσα και γραφή. Ευχαριστούμε πολύ τον θεολόγο κ. Αντώνη Νάσιο, (ΜΑ. Θεολογίας), για την πρώτη δημοσίευση του κειμένου -Σοφία Ντρέκου 21 Ιανουαρίου 2014 στις 9:34 μ.μ.- «Η θεωρία του σπερματικού λόγου στη θεολογία του Ιουστίνου», στην Αέναη επΑνάσταση.

Ταύτην [δλδ. Χριστιανική πίστη] μόνην εὕρισκον 
φιλοσοφίαν ἀσφαλῆ τε καὶ σύμφορον.

Ο χριστιανισμός είναι η μόνη αληθινή 
και συμφέρουσα φιλοσοφία. 
[Διάλογος προς Τρύφωνα, VIII:1]

Η θεωρία του σπερματικού λόγου στη θεολογία του Ιουστίνου

Ο Διάβολος στο μυαλό και η πάλη με τους λογισμούς - Γέρων Νίκων (video)

Ο Διάβολος στο μυαλό - π. Νίκων Νεοσκητιώτης

Ο γέρων Νίκων μιλάει για το μυαλό, τις σκέψεις,
τους λογισμούς, τις επιθέσεις που δέχεται ο νους
από τον διάβολο και τους τρόπους αντιμετώπισής του.

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Πριν διαβάσουμε και ακούσουμε το βίντεο αγαπητοί αναγνώστες ας δούμε ένα σύντομο βιογραφικό του Γέροντος Νίκωνα από το Άγιον Όρος.

ΜΑΡΤΥΡΙΑ: Το Μανιφέστο του Αταίριαστου


Το ιδιαιτέρως εκλεκτό θέμα αγαπητοί αναγνώστες, μάς φέρνει αντιμέτωπους με την ανατρεπτική φυσική μας πραγματικότητα, στο οποίο φαίνεται κατά πόσο αληθινά θέλουμε να βρούμε την διαφορετικότητά μας στην σημερινή εποχή και την αυτογνωσία μας. Το κείμενο είναι συγκλονιστικά ανθρώπινο και επαναστατικό.

Τα 100 καλύτερα βιβλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας


Τα 100 καλύτερα βιβλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων επιλέγουν 120 σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς

Επιμέλεια, Σύνδεσμοι και διαδικτυακή
έρευνα των βιβλίων Σοφία Ντρέκου

Με τη συμμετοχή 120 λογοτεχνών ολοκληρώθηκε η μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησαν το bookpress.gr και το Βιβλιοπωλείο Πολιτεία, για την ανάδειξη των 100 βιβλίων που αξιολογούνται από τους συγγραφείς ως τα καλύτερα της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων (1813-2013).

Πώς ήταν η διαδικασία;

Υπενθυμίζουμε ότι από τους συγγραφείς ζητήθηκε να δηλώσουν τα 20 βιβλία που αξιολογεί ο καθένας ως τα καλύτερα, σύμφωνα πάντα με τις αναγνωστικές προτιμήσεις τους, την κρίση τους για την επιρροή που άσκησαν ή άλλα κριτήρια που καθορίζουν τις επιλογές τους. Στα βιβλία αυτά μπορούσαν να περιλαμβάνονται τίτλοι πεζογραφίας, μυθιστορήματα ή διηγήματα, ποιητικές συλλογές (μεμονωμένες, συγκεντρωτικές ή άπαντα) και θεατρικά έργα. Οι συγγραφείς που συμμετείχαν ήταν καταξιωμένοι τόσο από την κριτική όσο και από τους αναγνώστες, αλλά δώσαμε φωνή και σε αρκετούς νεότερους με αξιόλογο συγγραφικό έργο.

Τα συμπεράσματα από την έρευνα 

Τα 100 βιβλία που συγκέντρωσαν τις περισσότερες προτιμήσεις δημοσιεύονται κατά αλφαβητική σειρά, σύμφωνα με το επώνυμο των συγγραφέων, και όχι με βάση τις προτιμήσεις που συγκέντρωσαν, αφού στις προθέσεις της έρευνάς μας δεν είναι να θέσουμε συγγραφείς και βιβλία σε «ανταγωνισμό», αλλά «να καταδειχτούν προτιμήσεις, επιρροές, τάσεις, τροφοδοτώντας τη συζήτηση που αφορά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ελληνικής λογοτεχνίας.»

Από τους εκατόν είκοσι (120) συγγραφείς που συμμετείχαν στην έρευνα καταθέτοντας τις επιλογές τους οι εβδομήντα τέσσερις (74) είναι άντρες και οι σαράντα έξι (46) γυναίκες. Η σχετικά αυξημένη παρουσία των αντρών στο «δείγμα» μας δεν αρκεί βέβαια για να εξηγήσει την ισχνή παρουσία γυναικών συγγραφέων (μόλις 7 στους 66) στον κατάλογο με τα 100 βιβλία», γράφει το Βιβλιοπωλείο Πολιτεία.

🟤 Ο κατάλογος με τα 100 καλύτερα βιβλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας είναι ο εξής:

Σελίδα 1 και 2 στο Βιβλιοπωλείο Πολιτεία


Ορισμένα συμπεράσματα 

H έρευνα αυτή ελπίζουμε ότι θα αποτελέσει το έναυσμα για γόνιμες συζητήσεις. Είναι πάντως η πρώτη φορά, εξ όσων γνωρίζουμε, που καταγράφονται σε τέτοιο εύρος οι επιλογές εν ζωή Ελλήνων συγγραφέων σε σχέση με την ίδια τους την παράδοση, τις επιρροές τους, τις αναγνωστικές προτιμήσεις τους.

Στο σύνολο των βιβλίων

Από μια πρώτη επεξεργασία των στοιχείων προκύπτουν ορισμένα απλά δεδομένα. Καταρχάς, ο συνολικός αριθμός των συγγραφέων που έχουν βιβλία τους στα πρώτα 100 είναι μόλις εξήντα έξι (66), κάτι που προφανώς οφείλεται στο γεγονός ότι αρκετοί έχουν περισσότερα του ενός βιβλία (έως τέσσερα, το πιο πολύ). Από αυτούς, οι σαράντα τρεις (43) είναι κατά μείζονα λόγο πεζογράφοι, οι εικοσιένα (21) κατά μείζονα λόγο ποιητές, ενώ μόνο δύο (2) εξ αυτών (Ιάκωβος Καμπανέλλης, Δημήτρης Δημητριάδης) είναι κατά μείζονα λόγο θεατρικοί συγγραφείς. Από το σύνολο των εξήντα έξι (66) λογοτεχνών, μόνον επτά (7) είναι γυναίκες, με τις τέσσερις (4) εξ αυτών (Γαλανάκη, Δημουλά, Δούκα, Ζατέλη) να βρίσκονται εν ζωή – κάτι που καταδεικνύει βεβαίως τη σημαντική συμβολή των γυναικών συγγραφέων στην ελληνική λογοτεχνία από τη Μεταπολίτευση και στη συνέχεια.

Οι εν ζωή συγγραφείς

Ο αριθμός των εν ζωή συγγραφέων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 100 βιβλίων παρέμεινε μεν χαμηλός (είναι δώδεκα (12) συγγραφείς), αλλά όχι ασήμαντος. Ο αριθμός των βιβλίων τους ανέρχεται στα δεκαπέντε (15), με τον Θανάση Βαλτινό να είναι ο μοναδικός που έχει περισσότερα του ενός (συνολικά τέσσερα βιβλία). Από το σύνολο των δώδεκα (12) εν ζωή συγγραφέων, οι οκτώ (8) είναι άντρες και οι τέσσερις (4) γυναίκες, ενώ αντίστοιχα οι οκτώ (8) από τους δώδεκα είναι κατά μείζονα λόγο πεζογράφοι (Βαλτινός, Βασιλικός, Γαλανάκη, Δημητρίου, Δούκα, Ζατέλη, Κουμανταρέας, Χουλιαράς), οι τρεις (3) είναι κατά μείζονα λόγο ποιητές (Γκανάς, Δημουλά, Χριστιανόπουλος), κι ένας (1) είναι κατά μείζονα λόγο θεατρικός συγγραφέας (Δημητριάδης) αλλά το βιβλίο στο οποίο οφείλει τη θέση του στους εξήντα έξι (66) είναι πεζογράφημα (Πεθαίνω σαν χώρα). Αν βέβαια στον κατάλογο των εν ζωή συγγραφέων προστεθούν κι εκείνοι που πέθαναν πολύ πρόσφατα (Μάτεσις, Καμπανέλλης) ή σχετικά πρόσφατα (Διδώ Σωτηρίου, Σαμαράκης, Χειμωνάς,), καθώς κι ο πρόωρα χαμένος Γιάννης Πάνου (55 χρόνων το 1998) τότε η σχετική εντύπωση ενισχύεται σημαντικά.

Οι «διακριτές περιπτώσεις»
Από τους εξήντα έξι (66) λογοτέχνες, τέσσερις (4) εξ αυτών (Βαλτινός, Ελύτης, Καζαντζάκης, Σεφέρης) εκπροσωπούνται με τέσσερα (4) διαφορετικά έργα τους, ενώ έξι (6) εξ αυτών (Βιζυηνός, Εμπειρίκος, Καραγάτσης, Καρυωτάκης, Πολίτης, Σολωμός) εκπροσωπούνται με τρία (3) διαφορετικά έργα τους (στα «έργα» συμπεριλαμβάνεται και η επιλογή των Απάντων, όπου υπάρχει). Συνεπώς, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι δέκα (10) αυτοί συγγραφείς αναδεικνύονται ως «διακριτές περιπτώσεις» σε αυτή τη μεγάλη έρευνα. Εξ αυτών, μόνον ο Θανάσης Βαλτινός βρίσκεται στη ζωή.


Βέβαια, ο αριθμός των βιβλίων που έχει ένας συγγραφέας στα 100 καλύτερα είναι ένας μόνο από τους παράγοντες που φανερώνει τον βαθμό εκτίμησης που απολαμβάνει μεταξύ των 120 σύγχρονων συγγραφέων που κατέθεσαν τις προτιμήσεις τους. Ένας άλλος είναι, όπως είναι ευνόητο, το πλήθος των επιλογών που συγκέντρωσε, για ένα ή περισσότερα έργα του.

Από αυτή την άποψη, μεγάλος «νικητής» αναδεικνύεται αναμφίβολα ο Κ. Π. Καβάφης, ο οποίος, κυρίως με τα Ποιήματα (το «σώμα» ποιημάτων που προέκρινε ο ίδιος, δηλαδή) και κατά πολύ λιγότερο με τα Άπαντα συγκέντρωσε με σημαντική διαφορά από τους υπόλοιπους τις περισσότερες προτιμήσεις. Ο μόνος που τον πλησιάζει -ο κατεξοχήν συγγραφέας του ενός βιβλίου της γραμματείας μας- είναι ο Άρης Αλεξάνδρου με το Κιβώτιο. Την τριάδα συμπληρώνει ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης με τη Φόνισσα (ο οποίος βέβαια κατέχει συνολικά σημαντική θέση στον κατάλογο με τα 100, και μάλιστα με τα Άπαντά του) (βλ. εδώ άπαντα)

Εκπλήξεις;

Ούτε η πρωτιά των Καβάφη, Αλεξάνδρου και Παπαδιαμάντη (βλ. άπαντα τα έργα του) αποτέλεσε έκπληξη, ούτε η ισχυρή παρουσία του Θανάση Βαλτινού στα 100 καλύτερα βιβλία ήταν μη αναμενόμενη. Παρομοίως, έκπληξη δεν αποτέλεσε η ισχυρή παρουσία των δύο νομπελιστών, ούτε το ηχηρό παρών μεγεθών όπως οι Βιζυηνός, Σολωμός, Εμπειρίκος, Καρυωτάκης, Καζαντζάκης, Καραγάτσης κ.ά.

Από την άλλη, είδαμε στις επιλογές πολλών συγγραφέων να εγγράφονται βιβλία τα οποία έχουν μεν αναγνωριστεί από την Κριτική, στην εποχή τους διαβάστηκαν και συζητήθηκαν, δεν διαθέτουν όμως στις μέρες μας ισχυρό αποτύπωμα στη συνείδηση σημαντικής μερίδας του αναγνωστικού κοινού. Τέτοια βιβλία υπάρχουν αρκετά στα 100, όπως για παράδειγμα Το φύλλο – Το πηγάδι – Το αγγέλιασμα του Βασίλη Βασιλικού (για να ξεκινήσουμε από τους εν ζωή συγγραφείς), η Κρύπτη του Ε.Χ. Γονατά, ο Εξώστης του Νίκου Καχτίτση, το Πλατύ Ποτάμι του Γιάννη Μπεράτη, το «Από το στόμα της παλιάς Remington» του Γιάννη Πάνου, ο Πεθαμένος και η Ανάσταση του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, ο Νεκρόδειπνος του Τάκη Σινόπουλου, ο Μπιντές του Μάριου Χάκκα, οι Χτίστες του Γιώργου Χειμωνά, η Κερένια Κούκλα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου κ.ά.
Δείτε: Κατεβάστε Δωρεάν χιλιάδες βιβλία και δείτε Βιβλιοθήκες

🟤 Οι συγγραφείς που συμμετείχαν με τις επιλογές τους στην έρευνά μας είναι οι κάτωθι (με αλφαβητική σειρά):

Τατιάνα Αβέρωφ, Χρήστος Αγγελάκος, Δημήτρης Αθηνάκης, Κώστας Ακρίβος, Μαριγώ Αλεξοπούλου, Βασίλης Αμανατίδης, Κώστας Αρκουδέας, Χρήστος Αστερίου, Νάνος Βαλαωρίτης, Θανάσης Βαλτινός, Βασίλης Βασιλικός, Γιώργος Βέης, Νίκος Αδάμ Βουδούρης, Σπύρος Γιανναράς, Ηλίας Γκρης, Παναγιώτης Γούτας, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Νίκος Δαββέτας, Λουκία Δέρβη, Άντζελα Δημητρακάκη, Αρχοντούλα Διαβάτη, Λένα Διβάνη, Φίλιππος Δρακονταειδής, Λίλυ Εξαρχοπούλου, Μαρία Ευσταθιάδη, Σταύρος Ζαφειρίου, Βασίλης Ζηλάκος, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Αλέξανδρος Ίσαρης, Κώστας Καβανόζης, Αθηνά Κακούρη, Δημήτρης Καλοκύρης, Τασούλα Καραγεωργίου, Βασίλης Καραγιάννης, Αγγέλα Καστρινάκη, Κώστας Κατσουλάρης, Ηλίας Κεφαλάς, Γιάννης Κιουρτσάκης, Νένα Κοκκινάκη, Ζέφη Κόλια, Δήμητρα Κολλιάκου, Λίλα Κονομάρα, Μάνος Κοντολέων, Θωμάς Κοροβίνης, Αύγουστος Κορτώ, Θεώνη Κοτίνη, Μαρία Κουγιουμτζή, Ζέτα Κουντούρη, Μαρία Κούρση, Πέτρος Κουτσιαμπασάκος, Στάθης Κουτσούνης, Κώστας Κουτσουρέλης, Αχιλλέας Κυριακίδης, Γιώργος Λαμπράκος, Κώστας Λογαράς, Ηλίας Μαγκλίνης, Αργυρώ Μαντόγλου, Άρης Μαραγκόπουλος, Ελένη Μαρινάκη, Έλενα Μαρούτσου, Γιώργος Μητάς, Μάριος Μιχαηλίδης, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Μιχάλης Μοδινός, Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, Γλυκερία Μπασδέκη, Βαγγέλης Μπέκας, Γιώργος Μπλάνας, Γιώργος Μπράμος, Σοφία Νικολαΐδου, Ηρώ Νικοπούλου, Δημήτρης Νόλλας, Γιώργος Ξενάριος, Νίκος Ξένιος, Γιάννης Παλαβός, Παυλίνα Παμπούδη, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Ευτυχία Παναγιώτου, Μάκης Πανώριος, Κάλλια Παπαδάκη, Χίλντα Παπαδημητρίου, Αριστέα Παπαλεξάνδρου, Ηλίας Παπαμόσχος, Νικήτας Παρίσης, Δημήτρης Πετσετίδης, Θοδωρής Ρακόπουλος, Ειρήνη Ρηνιώτη, Βασίλης Ρούβαλης, Αγγελική Σιδηρά, Ντίνος Σιώτης, Θωμάς Σκάσσης, Μαρία Σκιαδαρέση, Εύα Στάμου, Σταύρος Σταυρόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Αγγελική Στρατηγοπούλου, Άρης Σφακιανάκης, Δημήτρης Σωτάκης, Κλαίτη Σωτηριάδου, Βάσια Τζανακάρη, Σώτη Τριανταφύλλου, Νίκη Τρουλλινού, Θωμάς Τσαλαπάτης, Φωτεινή Τσαλίκογλου, Βασίλης Τσιαμπούσης, Μιχάλης Φακίνος, Ευγενία Φακίνου, Μαρία Φακίνου, Δημήτρης Φύσσας, Κυριάκος Χαραλαμπίδης, Κοσμάς Χαρπαντίδης, Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Θανάσης Χατζόπουλος, Έλενα Χουζούρη, Γιώργος Χουλιάρας, Ελιάνα Χουρμουζιάδου, Γιώργος Χρονάς, Χρήστος Χωμενίδης, Γιώργος Ψάλτης.

Επιμέλεια, Σύνδεσμοι και διαδικτυακή
έρευνα των βιβλίων για κατέβασμα:
Αέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr

Δείτε επίσης:


Ανδρέας Εμπειρίκος, Ο Δρόμος θαμπός την αυγή, χωρίς σκιές (ανάλυση)

Ανδρέα Εμπειρίκου

της Σοφίας Ντρέκου

«Ο Δρόμος» του Ανδρέα Εμπειρίκου
«Θαμπός ο δρόμος την αυγή, χωρίς σκιές· λαμπρός σαν ήχος κίτρινος πνευστών το μεσημέρι με τον ήλιο. Tα αντικείμενα, τα κτίσματα στιλπνά και η πλάσις όλη με πανηγύρι μοιάζει, χαρούμενη μέσα στο φως, σαν πετεινός που σ' έναν φράχτη αλαλάζει. 

Ο π. Νικόλαος Χατζηνικολάου για τα Θεοφάνεια και την προσέγγιση στο πνεύμα των εορτών (Videos)


Θα διαβάσουμε αποσπάσματα από την συνέντευξη του π. Νικολάου και θα δούμε ολόκληρη την συνέντευξή του σε βίντεο, να μάς μιλά για την διαφορετική προσέγγιση στο πνεύμα των εορτών, το νόημα των Θεοφανίων, την προσφορά της εκκλησίας, την πίστη και την ελευθερία, μέσα από τις σκέψεις και τον λόγο του Μητροπολίτη Μεσογαίας.

Θεολογική ερμηνεία της εικόνας της Βαπτίσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού (Τα Θεοφάνεια)


Μάθημα 5ο: Απομαγνητοφωνημένη ομιλία του πρωτοπρεσβύτερου Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου, Δρ. Θεολογίας και Οικονομικών, στα πλαίσια των μαθημάτων Αγιογραφίας των Αγίων Εικόνων της Ορθοδοξίας μας, που έγινε την Παρασκευή, 02-12-2005. (floga.gr)

Ανάλυση της θεολογίας της εικόνας της Βαπτίσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

Ένας Μποέμ Κοσμοκαλόγερος ο Παπαδιαμάντης - Εγώ ασχολούμαι με το Ωραίον


Ένας μποέμ κοσμοκαλόγερος.

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Στην εποχή του, όταν ρωτήθηκε για τη σύγκρουση στο γλωσσικό ανάμεσα στους δημοτικιστές και καθαρευουσιάνους, ο Παπαδιαμάντης απάντησε: «Εγώ ασχολούμαι με το Ωραίον!». Δηλαδή, με το Κάλλος, την Ομορφιά, την ομορφιά της Φύσης, την ομορφιά της Γλώσσας, την ομορφιά των Ανθρώπων, την ομορφιά του Θεού.

Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης γράφει για το Νέο Έτος 1896 στο κείμενο Οιωνός

Κείμενο του 1896 για το Νέο Έτος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Οιωνός»

της Σοφίας Ντρέκου

Ένα κείμενο του 1896 του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη για το Νέο Έτος, χαρακτηριστικό δείγμα αστείρευτου εκπαιδευτικού χιούμορ του Παπαδιαμάντη! Όταν γράφηκε το άρθρο αυτό, η πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας ήταν πολύ κακή. Είχε προηγηθεί το 1893, όταν ο Χαρίλαος Τρικούπης ομολόγησε δημοσίως: «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν».

Αναχωρησάντων των Μάγων την Κυριακή Μετά την Του Χριστού Γέννηση ~ πολιτικοθεολογική ανάλυση π. Κων. Στρατηγόπουλος


Να δούμε σε κείμενο και βίντεο και την πολιτικοθρησκευτική διάσταση της αποχώρησης των Μάγων από την Βηθλεέμ μέσα από την ομιλία του π. Κων. Στρατηγόπουλου; Γιατί η τόλμη είναι διαχρονική. Τι κάνουν οι μάγοι; Οι μάγοι πρώτα - πρώτα κάνουν μια απογύμνωση του συστήματος· τι σημαίνει αυτό; πώς το απογυμνώνουν; Συνεχίζουμε με την Ευαγγελική περικοπή Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον Κεφ. Β. 13-23 και τα υμνολογικά του όρθρου σε Απόδοση Μοναχής Θεοδοσίας.

Τα Χριστούγεννα του κυρ Μανώλη στην Πόλη - Διήγημα του π. Κων. Στρατηγόπουλου

ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΟΥ ΚΥΡ ΜΑΝΩΛΗ

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Τόσο βαθιά ανθρώπινη ο θεολογία του διηγήματος, που τρομάζεις...! Και αναρωτιέσαι: πώς μου ξέφυγαν όλ' αυτά, γιατί δεν τα βλέπω ενώ είναι μπροστά μου; Γιατί έχω συνηθίσει τόσα χρόνια στη γκρίνια και τη μιζέρια; Ενώ το «φως» είναι μέσα μου, αρκεί να κοιτάξω κατάματα το αληθινό Φως, και να κάνω μια μικρή θυσία όπου μπορώ. Τρομάζει αυτή η θεολογία της αγάπης γιατί δεν μένει στην επιφάνεια της λάμψης, αλλά στο βάθος της εσωτερικής λάμψης που δημιουργεί το φως μέσα μας, αφού βέβαια καταλάβουμε τι σημαίνει να γεννηθεί η αγάπη δηλαδή Ο Χριστός!

ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΟΥ ΚΥΡ ΜΑΝΩΛΗ 

Διήγημα του π. Κων. Στρατηγόπουλου

Άγιος Στέφανος ο Πρωτομάρτυρας και το μαρτύριο του

Sfantul Mucenic Stefan, ICONOGRAFIE Cristina Raileanu, 2016
Sfantul Mucenic Stefan, ICONOGRAFIE Cristina Raileanu, 2016

Η μνήμη του εορτάζεται στις 27 Δεκεμβρίου
η εύρεσις των λειψάνων του στις 15 Σεπτεμβρίου,
ενώ η ανακομιδή των λειψάνων του στις 2 Αυγούστου.

Απόκρυφα Ευαγγέλια: η Γέννηση του Χριστού, η Πορεία στη Βηθλεέμ και η Φυγή στην Αίγυπτο

Cretan_School_-_The_Flight_into_Egypt_(egg_tempera_on_panel)
Η Φυγή στην Αίγυπτο. Εικόνα κρητικής τέχνης, 15ος αι.,
Μουσείο Μπενάκη (Δωρεά Ελένης Σταθάτου, λεπτομέρεια)

Η Γέννηση του Χριστού, η Πορεία στη Βηθλεέμ και 
η Φυγή στην Αίγυπτο στα Απόκρυφα Ευαγγέλια

Εργασία της Σοφίας Ντρέκου

Κατανυκτικά, μοναχικά Χριστούγεννα στο Άγιον Όρος ★ Μεσογαίας Νικόλαος (video)

ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Νικόλαος Χατζηνικολάου

Πάμε ν' ακούσουμε μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία που μας την διηγείται ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Νικόλαος Χατζηνικολάου, ο οποίος μας περιγράφει τα κατανυκτικά, μοναχικά Χριστούγεννα, που πέρασε στο Άγιο Όρος;