31 Αυγ 2020

Η ιστορία του Max Factor, πατέρα του σύγχρονου μακιγιάζ (Video Max Factor Studios Behind the Scenes 1935 Film)

της Σοφίας Ντρέκου

c. 1924 Factor applies lipstick to Hollywood star Louise Fazenda. IMAGE: HULTON 

Την εμορφιά έτσι πολύ ατένισα, που
πλήρης είναι αυτής η όρασίς μου.
Κ. Καβάφης «Έτσι πολύ ατένισα» (1917)

Η ομορφιά απασχολούσε το γυναικείο φύλο από την αρχαιότητα και η απαρχή αυτού του ενδιαφέροντος χάνεται στην προϊστορία. Η ομορφιά γενικά είναι το χαρακτηριστικό που προσφέρει μια αέναη εμπειρία απόλαυσης, ευχαρίστησης, και ικανοποίησης.

Η ομορφιά μελετάται ως κλάδος της αισθητικής, της κοινωνιολογίας, της κοινωνικής ψυχολογίας και του πολιτισμού. Ως δημιούργημα του πολιτισμού, έχει εμπορευματοποιηθεί εξαιρετικά με όχι πάντα θετικά αποτελέσματα. Μια «ιδανική ομορφιά» είναι η ύπαρξη η οποία θαυμάζεται, ή κατέχει χαρακτηριστικά τα οποία χαρακτηρίζονται ευρέως ως όμορφα σε έναν συγκεκριμένο πολιτισμό ή κοινωνία.

Η έννοια του «όμορφου» ως κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα έλξης και συναισθηματικής ευημερίας. Με αυτήν την προϋπόθεση η πατριαρχική κοινωνία καλλιέργησε πρότυπα στα οποία οι γυναίκες θα έπρεπε να προσαρμόζονται προκειμένου να ικανοποιούν τις αντρικές απαιτήσεις.

«Αφήστε τις όμορφες γυναίκες στους 
ανθρώπους χωρίς φαντασία». Μ. Προυστ

Οι γυναίκες προσπαθούσαν να τονίσουν τα προσόντα τους με διάφορους τρόπους ή να βελτιώσουν την εμφάνισή τους προσαρμόζοντάς την στα πρότυπα της εποχής και πολλά σχετικά ντοκουμέντα έχουν διασωθεί.
Ο Ηρόδοτος είναι αυτός που έχει καταγράψει την αρχαιότερη συνταγή ομορφιάς, περί το 3000 π.Χ. Eίναι η μάσκα βερίκοκου με την οποία κάλυπτε το πρόσωπό της η βασίλισσα Ατσοσίτο.

Στην Αίγυπτο έχουν καταγραφεί πλήθος αναφορών στην κοσμητική τέχνη. Μάλιστα, οι Αιγύπτιοι έκαναν και εξαγωγές καλλυντικών σκευασμάτων. Η Κλεοπάτρα φέρεται να έγραψε με τη βοήθεια του γιατρού της μια πραγματεία περί καλλυντικών, προσπαθώντας να καταγράψει τις συνταγές ομορφιάς που ακολουθούσε. Σύμφωνα με τα όσα μας μεταφέρει ο Πλούταρχος, ιδιαίτερα χαρακτηριστικός ήταν ο τρόπος που μακιγιαριζόταν. Πολλές είναι οι συνταγές ομορφιάς που έχουν καταγραφεί και φτάσει μέχρι και τις μέρες μας από τις χρονικές εκείνες περιόδους, με κάποιες να μας εκπλήσσουν με τα ευφάνταστα συστατικά τους.

O ρόλος των γυναικών στον αρχαίο κόσμο είχε αρχίσει να διαφοροποιείται από τα ελληνιστικά χρόνια. Εξακολουθούσαν να ασχολούνται κυρίως με την οικιακή ζωή, αλλά δεν περιορίζονταν μόνο εκεί. Είχαν μόρφωση και έπαιρναν μέρος σε κοινωνικές εκδηλώσεις.

Όσο ισχυροποιούταν ο ρόλος της γυναίκας, τόσο αναπτυσσόταν και η ανάγκη για καλλωπισμό και καλή εμφάνιση. Τα μύρα που χρησιμοποιούσαν ήταν σε μορφή ελαίου ή κρέμας. Τα καλλυντικά όπως το ψιμύθιο, που ήταν κρέμα για μακιγιάζ με βάση το λευκό του μολύβδου, φυλάσσονταν σε ειδικά δοχεία με πώμα, γνωστές ως πυξίδες.

Την περίοδο της εξάπλωσης του χριστιανισμού, η βιομηχανία των καλλυντικών δέχτηκε μεγάλο πλήγμα, μιας και η νέα θρησκεία δεν επικροτούσε τη φιλαρέσκεια, χαρακτηρίζοντας την αμαρτία.

Κατά τον 12ο αιώνα, εντοπίζουμε την επιστροφή στην καταγραφή συνταγών ομορφιάς, με τη συλλογή ενός δασκάλου της περίφημης σχολής του Σαλέρμου, η οποία αντιγράφτηκε από αναρίθμητους συγγραφείς μέχρι και επτά αιώνες αργότερα. Παράλληλα, πολλοί ήταν οι σοφοί και οι ερευνητές που ασχολήθηκαν με την ομορφιά με διάφορους τρόπους.

Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι αντιλήψεις της ομορφιάς καθορίζονται εξελικτικά, ότι τα πράγματα, οι όψεις των ανθρώπων και τα τοπία που θεωρούνται όμορφα βρίσκονται συνήθως σε καταστάσεις που πιθανόν να δώσουν αυξημένη επιβίωση των γονιδίων του ανθρώπου που αντιλαμβάνεται την ομορφιά.

Στους νεότερους χρόνους ένα όνομα έχει γίνει συνώνυμο με τη γυναικεία ομορφιά σ’ ολόκληρο τον κόσμο σήμερα. Με την ομώνυμη βιομηχανία ομορφιάς, που ίδρυσε ο νεαρός Μαξ Φάκτορ (Max Factor) το 1909, έφερε την επανάσταση στο χώρο των καλλυντικών.

польск. Maksymilian Faktorowicz

Μαξ Φάκτορ 1877 – 30 Αυγούστου 1938

Το όνομα Μαξ Φάκτορ (Max Factor) είναι συνώνυμο με τη γυναικεία ομορφιά σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Με την ομώνυμη βιομηχανία ομορφιάς, που ίδρυσε ο νεαρός ρωσοεβραίος το 1909, έφερε την επανάσταση στο χώρο των καλλυντικών με τις καινοτομίες που εισήγαγε, όπως τα λιπ-γκλος, στικ, σκιές, ψεύτικες βλεφαρίδες και το αδιάβροχο μέικ-απ.

O Μαξ Φάκτορ ή Maksymilian Faktorowicz (15 Σεπτεμβρίου 1872 – 30 Αυγούστου 1938) ήταν αυτός που εισήγαγε τη λέξη μέικ-απ στην κοσμητολογία. (σημ. ή κοσμετολογία, είναι η λεγόμενη «επιστήμη» της ομορφιάς, η οποία περιλαμβάνει τη μελέτη και την εφαρμογή θεραπειών στην αισθητική. Έχει επικρατήσει τα προϊόντα ομορφιάς να τα ονομάζουμε και κοσμητικά προϊόντα.)

Η ζωή του Μαξ Φάκτορ ή Μαξ Φάιρσταϊν, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, ήταν μια διαρκής περιπέτεια. Γεννήθηκε το 1877 στο Λοτζ της Ρωσίας, που σήμερα ανήκει στην Πολωνία.

Ξεκίνησε την καριέρα του στη Μόσχα, φτιασιδώνοντας τις μπαλαρίνες του τσαρικού μπαλέτου.

Το 1902 σε ηλικία 27 ετών κι έπειτα από πολλές περιπλανήσεις, ταξίδεψε μαζί με την οικογένεια του στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Έκθεση του Σαιντ Λούις καταλήγει στο Λος Άντζελες και δεν επέστρεψε ποτέ.

Ξεκίνησε να πουλά προϊόντα μαλλιών και εισαγόμενα καλλυντικά στην περιοχή του Σαιντ Λιούις, το πρώτο του κατάστημα στη θεατρική γειτονιά της πόλης.

Γρήγορα, το όνομά του γίνεται γνωστό, καθώς κερδίζει την εμπιστοσύνη ηθοποιών και της νεοσύστατης τότε κινηματογραφικής βιομηχανίας για τις λύσεις που προτείνει στο μακιγιάζ. Η Τζιν Χάρλοου, η Μπέτι Ντέιβις και όλες οι μεγάλες σταρ του Χόλιγουντ ήταν πελάτισσές του στο σαλόνι ομορφιάς που διατηρούσε κοντά στην περίφημη «Χόλιγουντ Μπούλεβαρντ».

Ο ίδιος εγκαταστάθηκε στο Λος Άντζελες με την οικογένειά του το 1909 και συνεργάστηκε με την Pantages Theatre.

Ο Max Factor ήταν ο δημιουργός του πρώτου make up, κάνοντας τις ηθοποιούς να φαίνονται πιο φυσικές από κοντά.

Το 1918, ανέπτυξε ένα είδος πούδρας, η οποία του επέτρεψε να δημιουργήσει μακιγιάζ για κάθε άτομο με βάση τους τόνους του δέρματος τους, έχοντας μεγάλη γκάμα αποχρώσεων.
Πολλές από τις «θεές» της μεγάλης οθόνης πόζαραν στις ολοσέλιδες διαφημίσεις του στα περιοδικά της εποχής. Οι καλύτερες πελάτισσες του ήταν η Μαίρη Πίκφορντ, Jean Harlow, Μπέτι Ντέιβις, η Τζόαν Κρόφορντ και η Τζούντι Γκάρλαντ.

Στην συνέχεια έφτιαξε ψεύτικες βλεφαρίδες, το μολύβι φρυδιών, lip gloss, και το pancake μέικ απ, δημιουργώντας μια ολόκληρη νέα «γλώσσα» στο μακιγιάζ του κινηματογράφου.

Αναπόφευκτα, από την στιγμή που οι ηθοποιοί παρουσιάζονταν τόσο κομψοί στην οθόνη, ήθελαν να διατηρήσουν την ίδια εικόνα φορώντας το μέικ απ του Max Factor και στην καθημερινή τους ζωή.

Σύντομα, οι γυναίκες που δεν σχετίζονται με το θέατρο ή την κινηματογραφική βιομηχανία ρωτούσαν για το περίφημο make up, που θεωρούσαν ότι θα τις έκανε σαν τις σταρ που θαύμαζαν.

Από το 1920, οι γιοι του Max σε μεγάλο βαθμό εμπλέκονται στην επιχείρηση με τον Ντέιβις να εργάζεται ως γενικός διευθυντής και τον Φρανκ ως βοηθός του πατέρα του για την ανάπτυξη νέων προϊόντων.

Το 1927 η Max Factor ξεκίνησε για πρώτη φορά την πώληση των καλλυντικών της στους καταναλωτές. Πριν τον Max Factor, λίγες ήταν οι γυναίκες που χρησιμοποιούσαν καλλυντικά. Η φίρμα Μάξ Φάκτορ γίνεται παγκόσμια γνωστή σε όλο τον κόσμο και καθορίζει την άποψη για την ομορφιά στον 20ο αιώνα.

Ο Μαξ Φάκτορ έφυγε από τη ζωή στις 30 Αυγούστου του 1938 στην ηλικία 59 ετών, αφού πρόλαβε με τις λύσεις ομορφιάς που πρότεινε να μεταμορφώσει την απλή γυναίκα σε εκθαμβωτική σταρ ή έστω να της δημιουργήσει την ψευδαίσθηση και αν αυτή δεν μπορούσε να ανταποκριθεί οικονομικά σε αυτή την μεταμόρφωση, να την φορτώνει με συμπλέγματα κατωτερότητας και απωθημένα!

Ο γιος του, Φρανκ πήρε το όνομα Max Factor JR και συνέχισε να ασχολείται με την εταιρεία, μέχρι τη δεκαετία του 1970, φτιάχνοντας σκιές για πεζοναύτες των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, προσφέροντας προϊόντα όπως σαμπουάν και after shave, ενώ το 1955 δημιούργησε το πρώτο του γυναικείο άρωμα.

Θεωρείται ως ο πατέρας του σύγχρονου μακιγιάζ και η εταιρία Max Factor είναι υπεύθυνη για την επινόηση πολλών βασικών καλλυντικών προϊόντων (τόσο στην οθόνη και εκτός) και εξακολουθεί να είναι η έμπνευση πίσω από τις τάσεις ομορφιάς.

Στη δεκαετία του 1970, η τρίτη γενιά της Factors ανήλθε σε ανώτερες θέσεις σύμφωνα με το myaroma.gr, οδηγώντας την εταιρεία στην εξαγορά της από την Revlon και, στη συνέχεια από την Procter & Gamble το 1991.

Η εφεύρεση του Μαξ Φάκτορ. 
Η «μαγική» κάσκα που διόρθωνε κάθε ατέλεια 
και υποσχόταν ότι θα μεταμόρφωνε 
τις κοπέλες σε σταρ του σινεμά.


ο Φάκτορ εφαρμόζει το μικρόμετρο πάνω στην ηθοποιό Μάρτζορι Ρέινολντς

Το Χόλιγουντ δεν συγχωρεί ατέλειες στην εμφάνιση.

Το 1934, μία καινοτόμα εφεύρεση υποσχόταν ότι θα μεταμόρφωνε απλές καθημερινές κοπέλες σε σταρ του σινεμά. Το «Μικρόμετρο Ομορφιάς της Μαξ Φάκτορ» ήταν μία πρώιμη μορφή του photoshop.

Φοριόταν σαν κάσκα πάνω απ’ το κεφάλι του μοντέλου και αναδείκνυε κάθε μικροσκοπική ατέλεια στο πρόσωπό του. Έτσι ο μακιγιέρ μπορούσε να διορθώσει την απειροελάχιστα στραβή μύτη ή το ελαφρώς πεσμένο βλέφαρο της Χολιγουντιανής ντίβας, που είχε στα χέρια του. Στη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε το 1935 στο επιστημονικό περιοδικό «Modern Mechanix», ο Φάκτορ εφάρμοζε το μικρόμετρο πάνω στην ηθοποιό Μάρτζορι Ρέινολντς.


Το «Μικρόμετρο Ομορφιάς» αναλύει της ατέλειες 
του προσώπου για το μακιγιάζ, γράφει η διαφημιστική 
καταχώρηση του 1935 και πληροφορεί τους έκπληκτους 
αναγνώστες ότι ο διασημότερος μακιγιέρ του Χόλυγουντ, 
Μαξ Φάκτορ, δημιούργησε ένα νέο εργαλείο που βοηθά 
τους ειδικούς της γυναικείας ομορφιάς να διορθώσουν 
όλες τις ατέλειες του προσώπου.

Η λειτουργία της «κάσκας» Η εφεύρεση παρουσιάστηκε ως η σωτηρία των ηθοποιών των οποίων οι ατέλειες του προσώπου μεγεθύνονταν στην τεράστια οθόνη του κινηματογράφου. Σύμφωνα με τη φωτογραφία, ο Φάκτορ ντυμένος ως γιατρός «θεράπευε» με την κάσκα του κάθε λάθος της φύσης.

Πρώτα κατέγραφε λεπτομερώς τις αναλογίες του προσώπου και ξεχώριζε τα σημεία που έπρεπε να βελτιωθούν με τη βοήθεια μακιγιάζ γεμίζοντας με κόμπλεξ και ενοχές τις γυναίκες που έπρεπε να διορθώνουν τα κακώς κείμενα! Ο τύπος της εποχής περιέγραφε τη συσκευή ως μάσκα του μπέιζμπολ που έμπαινε πάνω απ’ το κεφάλι και το πρόσωπο. Εφάρμοζε ακριβώς με τη βοήθεια ευλύγιστων, μεταλλικών λουρίδων, οι οποίες σταθεροποιούνταν με βίδες.

Ο Max Factor θεωρείται ο πατέρας του καλλιτεχνικού μακιγιάζ. 
Εδώ εφαρμόζει την τεχνική του στην ηθοποιό Josephine Dunn.

Η εφεύρεση είχε λύσεις για πολλά είδη προσώπων και διαφήμιζε ότι μπορούσαν να γίνουν μέχρι και 325 πιθανές προσαρμογές. Το μεγάλο προτέρημα της συσκευής έλεγαν ότι ήταν η ακρίβεια σε σημείο που να αντικαθιστά το έμπειρο μάτι του ειδικού. Οι δημιουργοί της υποστήριζαν ότι βρίσκει ακόμα και την πιο μικρή ατέλεια, την οποία ούτε ένας έμπειρος μακιγιέρ δεν μπορεί να δει. Ο κόσμος ευτυχώς δεν συνήθισε ποτέ την εμφάνιση της κάσκας, που έμοιαζε πιο πολύ με μηχανή βασανιστηρίου παρά με εξάρτημα ομορφιάς. Τελικά το περίφημο «μικρόμετρο ομορφιάς» κατέληξε να εκτίθεται στο Μουσείο Ψυχαγωγίας του Χόλιγουντ.

Αν είσαι άσχημος στην εξωτερική εμφάνιση, 
να γίνεις όμορφος στο εσωτερικό, 
που δεν φαίνεται, όπως το ανθηρό ρόδο 

Πλάτων: Το κάλλος της ψυχής 
είναι άξιο μεγαλύτερης τιμής 
από το κάλλος του σώματος.

Πληροφορίες αντλήθηκαν από:
Max Factor American makeup designer
Written by Editors of Encyclopaedia Britannica
britannica.com/biography/Max-Factor

Η εφεύρεση του Μαξ Φάκτορ
https://www.telegraph.co.uk/

tomov.gr / To Mvb
Макс Фактор — Википедия
Max Factor Sr. - Wikipedia
Max Factor: Make Up Products

Βίντεο από YouTube, της Google.

Πηγή/Επιμέλεια by Αέναη επΑνάσταση


Video: Max Factor Studios Behind the Scenes 1935 Film



The makeup master himself - Max Factor gives young actress stand-in Pluma Noisom the Claudette Colbert look. A rare makeup tutorial from the golden age of Hollywood.





VideoMax Factor Studios 
Behind the Scenes 1935 Film



Max Factor MakeUp Masterclass - 1935 Film




Secrets of Makeup Application (1936) | Vintage Fashions












(Sotirios Laliotis) υιος ασωτος: Σοφία καλή σου ημέρα, όπως πάντα οι αναρτήσεις σου μας πάνε από έκπληξη σε έκπληξη. Να είσαι πάντα καλά. 31 Αυγ 2019

Σοφία Ντρέκου: Σωτήρη μου αγαπημένε καλημέρα και σε σένα. Τα θέματα ποικίλουν στην ζωή μας :) 31 Αυγ 2019


Δεν υπάρχουν σχόλια: