Οι Δεήσεις της Θεοτόκου από έναν δάσκαλο και τον μαθητή του, τον Θεοφάνη τον Έλληνα και τον Αντρέι Ρουμπλιόφ


της Σοφίας Ντρέκου

Δύο τόσο λιτές και γήινες «Δεήσεις της Θεοτόκου»
από έναν δάσκαλο και το μαθητή του:
τον Θεοφάνη τον Έλληνα και τον Αντρέι Ρουμπλιώφ.

Με την έντονη, «εσωτερική», σχέση μεταξύ βλέμματος και χεριών
-που για άλλον μπορεί να σημαίνει την ικεσία προς το «θείο»
και για άλλον την έκπληξη μπροστά στη μοίρα.

Αλλά και με την έκφραση ταπεινότητας και μαζί μεγαλοσύνης
-που άλλος μπορεί να την ερμηνεύει ως σχέση με τη «θέωση»
και άλλος ως επιμονή στην ανθρώπινη υπόσταση. Με την υφή
αυτού που ο ποιητής ονομάτισε «χρώμα θλιμμένης Παναγιάς».

Στη θέση του Andrei Rublev στον καθεδρικό ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου, η εικόνα της νέας Μητέρας του Θεού σε μια σκοτεινή ρόμπα είναι ασυνήθιστα λακωνική και γοητεύει με μια αυστηρή ευγενή ομορφιά. 

Στην πληρότητα, την ιδιαιτερότητα της σιλουέτας, επηρεάζονται τα χαρακτηριστικά της δημιουργικότητας του Rublev. Διαφορετικά, η Παναγία γράφτηκε από βυζαντινούς καλλιτέχνες. Σε παρόμοια τάξη της Μονής Vysotsky στο Serpukhov με το πρόσχημα της, εξέφρασαν μια τραγική αρχή.

Η Παναγία δεν είναι τόσο μικρή όσο η Rublev’s, και είναι γραμμένη σε βαριές, θαμπές αποχρώσεις. Η Γκαλερί Tretyakov περιέχει ένα μικρό εικονίδιο με μια εικόνα μανδύα της Μητέρας του Θεού, τον επικείμενο σταυρό, πιθανώς της βυζαντινής γραφής του ρουβλιού. 

Το χλωμό της πρόσωπο εκφράζει πόνο και φαίνεται μεσήλικας και κουρασμένος. Μια θλιβερή εμφάνιση, οι γωνιακές κινήσεις των οστών δάχτυλων δημιουργούν μια ζοφερή διάθεση.


Στην ανάπτυξη της ερμηνείας της εικόνας της Μητέρας του Θεού, τα χαρακτηριστικά των βυζαντινών και ρωσικών σχολείων είναι έντονα. Οι βυζαντινοί καλλιτέχνες επισημαίνουν τη θλίψη και την ένταση

Στα όμορφα εκτελεσμένα μνημεία ζωγραφικής τους, η εικόνα είναι ωστόσο πιο ξηρή και πιο επίσημη. Οι Ρώσοι δάσκαλοι προσπαθούν να ξυπνήσουν φωτεινά και χαρούμενα συναισθήματα στον θεατή. Η σαφήνεια της εικόνας, η αγνότητα και ο ειλικρινής της χαρακτήρας είναι χαρακτηριστικά για την τέχνη της Αρχαίας Ρωσίας.

μια αγιογραφία, την γράφουμε - Ν. Λυγερός




Δεν υπάρχουν σχόλια: