Εις Άδου Κάθοδος ερμηνεία εικόνας της Ανάστασης, στην ανατολική και δυτική αγιογραφία

Hosios Loukas (narthex) - East wall, right (Harrowing of Hell)
Εις Άδου Κάθοδος - Ανάστασις (Μωσαϊκό 11ου αιώνα) From Wikimedia
Μονή Οσίου Λουκά, η Αγιά-Σοφιά της Ρούμελης Βοιωτίας (νάρθηκας)
Harrowing of Hell (East wall, right) Mosaics in Hosios Loukas (narthex)

Αναμφίβολα
η Ανάσταση του Κυρίου είναι το πλέον σημαντικό γεγονός της ανθρώπινης ιστορίας. Αλλάζει τη σχέση του ανθρώπου με το θάνατο και τον απελευθερώνει από τη δυναστευτική εξουσία του. Πρόκειται για αλλαγή, ανακαίνιση καλύτερα, της σχέσεως του με το Θεό, τον περιβάλλοντα κόσμο, το συνάνθρωπο, αλλά και τον εαυτό του. 

Η ορθόδοξη Εκκλησία είχε και έχει την υποχρέωση να μεταφέρει το μήνυμα της Αναστάσεως στον κόσμο μας, ώστε να γίνει κτήμα μας. Οι τρόποι που χρησιμοποίησε και χρησιμοποιεί ήταν και είναι πολλοί: το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, η υμνογραφική παραγωγή, οι διδακτικότατοι βίοι των αγίων, η εικονογράφηση των ναών. 

Αν θέλαμε να συνοψίσουμε τους εικονογραφικούς τύπους που συναντούμε σε φορητές εικόνες και τοιχογραφίες θα καταλήγαμε σε τρεις ομάδες με επιμέρους παραλλαγές: 


Η Αποκάλυψη του Ιωάννη, στη ζωγραφική του Αγίου Όρους. Αθωνικές παραστάσεις με εικόνες και ολόκληρο το Βιβλίο

Xeropotamou Monastery (1783).  The imprisonment of Satan for a thousand years
Μονή Ξηροποτάμου (1783). Η φυλάκιση του Σατανά για χίλια 
έτη (Αποκ. κ', 1-3). Xeropotamou Monastery (1783). 
The imprisonment of Satan for a thousand years

Η Αποκάλυψη του Ιωάννη 
στη ζωγραφική του Αγίου Όρους 

Αθωνικές παραστάσεις της Αποκάλυψης

Με αφορμή την έκδοση της διδακτορικής διατριβής του Αρχαιολόγου Γεωργίου Τσιμπούκη με θέμα: «Η Αποκάλυψη του Ιωάννη στη μνημειακή ζωγραφική του Αγίου Όρους» θελήσαμε να μάθουμε περισσότερα για τη θέση της Αποκάλυψης στους Αθωνικούς κύκλους εικονογράφησης. 

Περί πολυλογίας και σιωπής ★ Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης της Κλίμακος


Ο Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης (περ. 525-605) ή αλλιώς γνωστός και ως Ιωάννης της Κλίμακος, Είναι γνωστός για το έργο του Κλίμακα η κοινώς γνωστή και ως "Κλίμακα του Ιωάννου". Υπήρξε Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Όρους Σινά. Θεωρείται πως ο Άγιος Ιωάννης έφθασε σε υψηλά μέτρα αγιότητας με την άσκησή του, την υπακοή και τη βαθιά μελέτη των Πατερικών κειμένων. 

ΛΟΓΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟΣ - Βαθμίς ενδεκάτη
Περί πολυλογίας και σιωπής

Γιατί το γεγονός της Αναστάσεως ούτε περιγράφεται ούτε απεικονίζεται;


Η Ανάσταση του Χριστού δεν υπάγεται στη νομοτέλεια αυτού του κόσμου και συνεπώς δεν είναι απλώς ένα γεγονός τεράστιας ιστορικής σημασίας, αλλά βρίσκεται πάνω από την ιστορία· την νοηματοδοτεί και την προσανατολίζει προς νέους ορίζοντες, προς ένα καινούργιο κόσμο που είναι τελείως διαφορετικός από το γνωστό μας κόσμο της φθοράς, του πόνου, και του θανάτου.

Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας ♱ Λόγος περί Ενανθρωπήσεως ♱ Γιατί ο Χριστός Ενανθρώπησε, Έπαθε και Ανέστη; ♱ κείμενο, μετάφραση, σχολιασμός

Saint Athanasios artwork by Erimitic
Saint Athanasios artwork by Erimitic

Επιμέλεια άρθρου της Σοφίας Ντρέκου

Από την Γέννηση, στη Σταύρωση και την Aνάσταση
Γιατί ὁ Χριστός Ἐνηνθρώπησε, Ἔπαθε καί Ἀνέστη;
Σχολιασμός στον λόγο Περί Ἐνανθρωπήσεως
 Αγίου Αθανασίου Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας.

Εις Άδου Κάθοδος: αναλυτική περιγραφή και ερμηνεία της εικόνας της Ανάστασης

Η εις Άδου κάθοδος – Ανάσταση, ναός Καπνικαρέας
Καπνικαρέα: τοιχογραφία δια χειρός Φώτη Κόντογλου και των μαθητών του
https://kapnikarea.wordpress.com/η-ανάσταση-ή-εις-άδου-κάθοδος

Η Ανάσταση ή Εις Άδου Κάθοδος εικόνα 
σε αναλυτική ερμηνεία, η τοιχογραφία 
στην Εκκλησία της Παναγίας Καπνικαρέας 
από τον Φώτη Κόντογλου και τους μαθητές του.

Κατηχητικός Λόγος Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου για την Ανάσταση ˗ˏˋ🕯ˎˊ˗ πρωτότυπο, απόδοση, ερμηνεία

Η Ανάσταση κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο και ο Κατηχητικός Λόγος του, σε πρωτότυπο, απόδοση, ερμηνεία και Βίντεο

Η Ανάσταση κατά τον Άγιο Ιωάννη 
τον Χρυσόστομο (Θεολογικό σχόλιο) 

Ο Κατηχητικός Λόγος του σε 
ερμηνεία, απόδοση, μετάφραση

Ανέστη Χριστός ˗ˏˋ🕯ˎˊ˗ Αληθώς Ανέστη οὐκ ἔστιν ὧδε, ἀλλʼ ἠγέρθη

The Empty Tomb, 2012 painting by Frank Ordaz, oil on canvas
The Empty Tomb, 2012 painting by Frank Ordaz, oil on canvas

Καὶ διαγενομένου τοῦ σαββάτου Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ
καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη (Μαρκ. 16,1)

᾿Ιησοῦν ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν τὸν ἐσταυρωμένον·

Τί ζητεῖτε τὸν ζῶντα μετὰ τῶν νεκρῶν;
οὐκ ἔστιν ὧδε, ἀλλʼ ἠγέρθη (Λουκ. κδ΄ 5-6).

Ανέστη Χριστός ˗ˏˋ🕯ˎˊ˗ Αληθώς ο Κύριος 

Αγαπητοί αναγνώστες της «Αέναης επΑνάστασης», 
Αληθώς Ανέστη ο Κύριος εκ νεκρών 🕯 ☠

Η Κάθοδος του Χριστού στον Άδη ~ Άγιος Επιφάνιος Κύπρου (πρωτότυπο, μετάφραση, ερμηνεία)

Η Κάθοδος του Κυρίου στον Άδη (Αγίου Επιφανείου Κύπρου σε Μετάφραση και ερμηνεία)

Η Κάθοδος του Κυρίου στον Άδη (Αφιέρωμα)
Αγίου Επιφανείου Κύπρου σε Μετάφραση

Εργασία της Σοφίας Ντρέκου

Ο όρος Κάθοδος του Χριστού στον Άδη ορίζει τη μετάβαση της ψυχής του Ιησού Χριστού, στον τόπο των νεκρών (στα ελληνικά «Άδης»), όπου μίλησε στους νεκρούς κατά το διάστημα του τριήμερου θανάτου του, όπως είχε κάνει και στους ζωντανούς, (βλ. γι’ αυτό την ορθόδοξη εικόνα «Εις Άδου κάθοδος» (εδώ και εδώ), αλλά και τη μαρτυρία του αποστόλου Πέτρου, μαθητή του Χριστού, στην πρώτη επιστολή του, Επιστολή Πέτρου Α' - Κεφάλαιο 3, στίχοι 19-20).

Ιεροσόλυμα 1928 η αυθεντικότητα του Γολγοθά και του Παναγίου Τάφου

ο Φρικτός Γολγοθάς

Μελέτη του Αγίου Γολγοθά και του Παναγίου Τάφου
Αγία Σιών Ιεροσόλυμα 1928 [1]

Η αυθεντικότητα του Γολγοθά
και του Παναγίου Τάφου


Τα δημόσια Οικοδομήματα του Πασχαλίου Χρονικού εξηγήθηκαν εικαστικά (καλλιτεχνικά) από τον πατέρα Germer Durand.[1] Αυτός έκανε την υπόθεση ότι το τετράνυμφο θα είναι η πηγή του Σιλωάμ, η οποία έχει μνημονευθεί από τον προσκυνητή των Βορδιγάλλων ως «quadriporticus», δηλαδή ως τέσσερις περίστυλοι. Ασφαλώς, υπάρχει η βεβαίωση ότι ο Αυτοκράτορας στην περιοχή του Ιουδαϊκού ναού ανήγειρε ναό του Καπιτωλίου Διός και έστησε μέσα σε αυτόν ένα άγαλμά του.[2]

ΤΟ ΘΕΙΟ ΠΑΘΟΣ: Οι Επτά Φράσεις Του Χριστού στον Σταυρό - ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών (βιβλίο)

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών & πάσης Ελλάδος  Το Θείο Πάθος

της Σοφίας Ντρέκου

Τα Πάθη του Χριστού στη λαϊκή ποίηση με το Μοιρολόϊ ή Θρήνος της Παναγιάς και τα Κάλαντα της Μεγάλης Παρασκευής (video αφιέρωμα)

Φώτο από το φίλμ «Jesus of Nazareth» του Franco Zeffirelli με τον Robert Powell (Jesus) και την Olivia Hussey (Παναγία)
Φώτο από το φίλμ «Jesus of Nazareth» του Franco Zeffirelli
με τον Robert Powell (Jesus) και την Olivia Hussey (Παναγία)

Τα Πάθη του Χριστού στη λαϊκή ποίηση,
Λαϊκός Θρήνος Μεγάλης Παρασκευής

«Άδεται εν Μιχαλητσίω και Καράτεπε εν ταις εκκλησίαις
υπό των γυναικών, την εσπέραν της Μεγάλης Παρασκευής»

της Σοφίας Ντρέκου

Η λαϊκή ποίηση, καθώς ξέρουμε συμπεριέλαβε στο μεγάλο κύκλο της καθετί, που της κινούσε άμεσα ή έμμεσα την προσοχή και το ενδιαφέρον, δηλαδή τη χαρά, τη λύπη, τον ξενητεμό, την πατρίδα, τη Μάνα κ.λπ. Μ' ένα λόγο, αυτή, απασχολήθηκε ανοιχτά με κάθε αξιοπρόσεχτη εκδήλωση της ζωής. Γι' αυτό θά 'ταν όχι μόνο άδικο κι' ανίερο, αλλά και σοβαρό μειονέκτημά της, αν δεν πρόσεχε και δεν τραγούδαγε τόσο λυπητερά τα πάθη του Χριστού μας.

Η Σημασία της Θυσίας του Χριστού - Όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος - Κατηχητικός Λόγος ΚΖ'


Κατηχητικός λόγος ΚΖ' Αγίου
Συμεών του Νέου Θεολόγου

Η σημασία της θυσίας Του Ιησού
Χριστού για την ζωή του ανθρώπου.

Πέθανε ο Χριστός επάνω στο σταυρό; Η μαρτυρία των ευαγγελίων

Christ and the Good Thief (1566) (Titian) Tiziano Vecellio
Christ and the Good Thief (1566) (Titian) Tiziano Vecellio

Ευχαριστούμε τον αδελφό και φίλο κ. Αθανάσιο Μουστάκη
για την εμπεριστατωμένη εργασία του στην Ιστοσελίδα μας
του ευχόμεθα κι εμείς αγαπητοί αναγνώστες, Καλή Ανάσταση!

Πέθανε ο Χριστός επάνω στο Σταυρό;
Η μαρτυρία των Ευαγγελίων. 

Οι ύμνοι της Μεγάλης Παρασκευής σε πρωτότυπο και μετάφραση


Επιμέλεια άρθρου της Σοφίας Ντρέκου

Για να γνωρίζουμε τα ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΑ υμνολογικά νοήματα της Ακολουθίας Των Παθών, αγαπητοί μου αναγνώστες, χωρίς να χρειάζεται να αλλάξουμε την Λειτουργική μας Γλώσσα. Απλά μελετάμε την μετάφραση των ύμνων πριν ξεκινήσουμε για τον ναό!

...και Καλή Ανάσταση !!!

Ο Ιεράρχης σύμβολο αγώνα και αγάπης, Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης (αφιέρωμα και video)


Αφιέρωμα στον Μητροπολίτη 
Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίο

† Μ. Τρίτη 30 Απριλίου 2013 

της Σοφίας Ντρέκου

Η προσευχή
του Μητροπολίτη Ειρηναίου (Γαλανάκη) πρώην Κισάμου και Σελίνου, όταν ήταν παιδί... προοικονομώντας τρόπο τινά, την ζωή του στο μέλλον. Κι όμως υπάρχουν αυτοί οι λίγοι ιεράρχες, που με την εσωτερική τους δύναμη προσευχόμενοι, ΚΡΑΤΟΥΝ και σχίζουν τα σύμπαντα!!! ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ: Ο ιεράρχης-σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα!

Γιατί η Σύλληψη Του Χριστού έγινε χωρίς την παρουσία του λαού;


ἄτερ ὄχλου= χωρίς την παρουσία του λαού

Μια δημοσία εξομολόγηση όπως στην πρωτοχριστιανική εποχή

Ανταμώματα και καμώματα... Μια δημοσία εξομολόγηση όπως γινόταν στην πρωτοχριστιανική εποχή

Μια δημοσία εξομολόγηση όπως ακριβώς 
γινόταν στην πρωτοχριστιανική εποχή

Να χαίρεσθε την ιερωσύνη σας. 
Η ευχή σας, ας μας ακολουθεί 
π. Ιάκωβε. Σας ευχαριστούμε.


Ανταμώματα και καμώματα

Μεγάλη Εβδομάδα του 1991, σαν σήμερα, στην ενορία μου στην Ομόνοια, στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Για όσους γνωρίζουν την περιοχή, είναι το κέντρο της Ελλάδας και της αμαρτίας και όχι απλά των Αθηνών. 

Βίος και Τροπάριο της Αγίας Κασσιανής από τον Φώτη Κόντογλου σε μετάφραση και ανάλυση


...Οι δε αγαθοί ησυχάζουσι δια παντός...

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)


Την Μεγάλη Τρίτη το εσπέρας, τελείται στις εκκλησίες ο Όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης. Στην ακολουθία αυτή ξεχωρίζει το Δοξαστικό των Αποστίχων, ποίημα της μοναδικής βυζαντινής υμνογράφου, Κασσιανής μοναχής, «Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίες περιπεσούσα Γυνή»

Γνωρίζουμε ποια ήταν η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή;

For She Loved Much, 1997 by Simon Dewey
Γιατί αγαπούσε πολύ (1997) ζωγράφος Σάιμον Ντιούι
For She Loved Much, 1997 by Simon Dewey

Το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης ψάλλεται στους ορθόδοξους ναούς το τροπάριο της Κασσιανής. Πρόκειται για μία ποιητική απόδοση του περιστατικού που περιγράφεται στα ευαγγέλια και έχει να κάνει με την αμαρτωλή γυναίκα, η οποία έδειξε τη μετάνοιά της πλένοντας τα πόδια του Χριστού με πολύτιμο μύρο και σκουπίζοντάς τα με τα μαλλιά της.

Η πράξη της γυναίκας αυτής έχει ιδιαίτερη σημασία για δύο κυρίως λόγους: