Ανάλυση του πίνακα 🎨 Το μαρτύριο του Πατριάρχη Γρηγορίου (1925) του στρατιωτικού ζωγράφου Γεωργίου Ροϊλού για το σώμα του Πατριάρχη στον Βόσπορο

The Martyrdom of-Patriarch-Grigorios - National Gallery roilos
Ροϊλός Γεώργιος. Το μαρτύριο του Πατριάρχη Γρηγορίου, πριν το 1925

Ανάλυση του έργου του Ροϊλού για το
σώμα του Πατριάρχη στον Βόσπορο

Επιμέλεια, Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Γεώργιος Ροϊλός - Το μαρτύριο του Πατριάρχη Γρηγορίου, πριν το 1925. Έλληνες ναυτικοί περισυλλέγουν το σώμα του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε´ στον Βόσπορο, 1910- 1919, ελαιογραφία, 172χ296 εκ., Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

Μεταμορφώνοντας τα πάθη 🕯️ Ζούμε στο σκοτάδι του φωτός μας

St.Mary of Egypt_Kordis
Πίνακας ζωγραφικής: Η οσία Μαρία Αιγυπτία, Γιώργος Κόρδης, 2024

Το παράδειγμα της Όσιας Μαρίας Αιγυπτίας...

Το παράδειγμα της όσιας Μαρίας Αιγυπτίας, μας φανερώνει ότι στην πορεία προς την συνάντηση με τον Αναστημένο Χριστό, τα πάθη δεν εξαφανίζονται αλλά μεταμορφώνονται. Δηλαδή σκοπός δεν είναι να αλλάξω αυτό που είμαι, την φύση μου, αλλά την βούληση και ελευθερία μου.

Η εργασία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά για τον Αριστοτέλη περί της αρετής


Εργασία Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, αν και δεν είχε ως κύριο έργο του την εξέταση της αρετής με όρους καθαρά Αριστοτελικούς, ασχολήθηκε με το θέμα αυτό, ειδικά σε σχέση με την ησυχαστική θεολογία του.

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, ένας από τους σημαντικότερους θεολόγους της Ορθοδοξίας, στην θεολογία του, και ειδικότερα στην ησυχαστική της διάσταση, επηρεάστηκε και διασταυρώθηκε με την Αριστοτελική φιλοσοφία.

Γνώριζε και σεβόταν τον Αριστοτέλη, ιδιαίτερα την ηθική φιλοσοφία του και την έννοια της αρετής ως μεσότητα. Ωστόσο, την ενσωμάτωνε και την ερμήνευε μέσα στο πλαίσιο της χριστιανικής θεολογίας και της ησυχαστικής πρακτικής. Συνέδεε την ανθρώπινη αρετή με την πνευματική τελείωση και τη θέωση, μέσω της ησυχαστικής προσευχής. Η Αριστοτελική έννοια της αρετής, δηλαδή η εξάσκηση σε ηθικές αρετές για την επίτευξη της ευδαιμονίας, αποκτά μια μεταφυσική διάσταση στον Παλαμά, συνδεόμενη με την ένωση του ανθρώπου με τον Θεό.

Ενώ αναγνώριζε την αξία του Αριστοτέλη, ο Παλαμάς ασκούσε κριτική σε όσους τον υπερτιμούσαν, θεωρώντας ότι η ανθρώπινη γνώση είναι περιορισμένη και ότι η αληθινή γνώση προέρχεται από την αποκάλυψη και την εμπειρία της θείας χάριτος.

Ο Παλαμάς συχνά χρησιμοποιεί Αριστοτελικές έννοιες, όπως η μεσότητα, για να εξηγήσει την πνευματική ζωή και την πορεία προς την θέωση, αλλά πάντα σε συνδυασμό με την χριστιανική διδασκαλία και την ησυχαστική πρακτική.

Για παράδειγμα, η εξάσκηση στις αρετές, σύμφωνα με τον Παλαμά, δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο για την προσέγγιση του Θεού.

Συνοψίζοντας, η θεολογία του επηρεάστηκε από την Αριστοτελική φιλοσοφία, την οποία όμως ενέταξε σε ένα ευρύτερο χριστιανικό και ησυχαστικό πλαίσιο.

η Εργασία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά


Ας δούμε την εργασία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά για τον Αριστοτέλη και την έννοια της αρετής. 

Περιγράφει πώς, σε νεαρή ηλικία, παρουσίασε τις γνώσεις του μπροστά στον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Β’ και τους λόγιους της εποχής. Εξετάζει τη διάκριση της αρετής σε ηθική και διανοητική, όπως την όρισε ο Αριστοτέλης, και αναλύει πώς αυτή αποκτάται μέσω της διδασκαλίας και της συνήθειας. 

Σύμφωνα με την Εγκυκλοπαίδεια Britannica, ο Αριστοτέλης υπήρξε ο πρώτος γνήσιος επιστήμονας στην ιστορία... και κάθε κατοπινός επιστήμονας τού οφείλει κάτι.

Ο άγιος Γρηγόριος, σε ηλικία 16 ετών, ανέπτυξε στην αρχαία ελληνική γλώσσα, κομμάτια από τον Αριστοτέλη, από στήθους!

Ο έφηβος Γρηγόριος (μετέπειτα Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς) πλήρης γνώσεων καλείται να παρουσιάσει την εργασία του για τον Αριστοτέλη μπροστά στον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Β', τον πιο σοφό άνδρα της Κωνσταντινούπολης Θεόδωρο Μετοχίτη*, σε αξιωματούχους και λόγιους της βασιλικής αυλής. 

Η αρετή σύμφωνα με τον Αριστοτέλη διακρίνεται σε ηθική και διανοητική. Διανοητική αρετή είναι η σοφία, η σύνεση και η φρόνηση. Αντίστοιχα η ηθική αρετή είναι η σωφροσύνη, η γενναιοδωρία και η εγκράτεια.

Η Διανοητική αρετή γεννιέται και αναπτύσσεται με τη διδασκαλία, για το λόγο αυτό απαιτείται καιρός και πείρα. Η ηθική αρετή αποκτάται από το έθος με κόπο εσωτερικό. Και τι είναι αρετή και πως αυτή ορίζεται από τον Αριστοτέλη τον ρώτησε ο Θεόδωρος Μετοχίτης;

*Ο Θεόδωρος Μετοχίτης (1270 - 13 Μαρτίου 1332) ήταν Βυζαντινός λόγιος και ανώτατος αξιωματούχος και πανεπιστήμων, από τους σπουδαιότερους συγγραφείς του Βυζαντίου, πρόδρομος της ανθρωπιστικής αναγέννησης του 15ου αι. Αναρριχήθηκε σε διάφορα αξιώματα της βυζαντινής διοίκησης και έφτασε στο αξίωμα του «μεσάζοντος» (πρωθυπουργού του κράτους) του αυτοκράτορα Ανδρονίκου Β', εκτοπίζοντας τον Νικηφόρο Χούμνο.

Στην ψυχή μας, απάντησε ο Γρηγόριος, τρία είδη συμβαίνουν, πάθη, δυνάμεις και έξεις. Η αρετή ανήκει στις έξεις.

Πάθη της ψυχής είναι η επιθυμία, ο φόβος, η οργή, το θάρρος, η χαρά, η ζήλια, το μίσος, ο οίκτος και όλα, όσα προκαλούν ηδονή και λύπη. 

Δυνάμεις της ψυχής είναι εκείνες, που μας κάνουν δεκτικούς στα πάθη, δηλαδή μας ωθούν στο να χαιρόμαστε, να ζηλεύουμε να οργιζόμαστε κτλ.

Έξεις της ψυχής είναι εκείνες, που μας προδιαθέτουν καλώς ή κακώς προς τα πάθη. Κατ' αυτόν τον τρόπο συνηθίζουμε ή να κατανικούμε τα πάθη και γινόμαστε αγαθοί και ενάρετοι ή να υποτασσόμαστε στα πάθη και γινόμαστε κακοί.

Η αρετή δεν είναι ούτε δύναμη της ψυχής ούτε πάθος αλλά έξη και μάλιστα τέτοιου είδους έξη, με την οποία οι άνθρωποι καθίστανται αγαθοί και εκτελούν με ευσυνειδησία τα έργα τους. Η αρετή στην ουσία της είναι το μέσο δύο ακροτήτων, από τις οποίες η μία είναι η υπερβολή και η άλλη η έλλειψη.

Η αρετή ουσιαστικά είναι το μέτρο, η μεσότης. Για παράδειγμα, η γενναιοδωρία είναι αρετή ανάμεσα στην υπερβολή της ασωτίας και στην έλλειψη φιλαργυρίας. Η πραότητα είναι αρετή ανάμεσα στην υπερβολή της οργής και στην έλλειψη ψυχρότητας. Συμπερασματικά, αρετή είναι το μέσο μεταξύ δύο κακών, από τις οποίες η μία είναι υπερβολή και η άλλη έλλειψη.

Είναι πράγματι δύσκολο να είναι κανείς ενάρετος καθώς πρέπει σε κάθε ενέργειά του να πετυχαίνει τη μεσότητα. Δεν είναι εύκολο να ασκεί ο καθένας την αρετή, αντίθετα ο άνθρωπος άγεται και φέρεται μάλλον προς τις δύο ακρότητες. Πολύ πιο δύσκολο μάλιστα είναι να επιλέγει κανείς σε κάθε περίπτωση μεταξύ πολλών ακροτήτων τη μεσότητα, την αρετή. Είναι σπάνιο και κατά κάποιον τρόπο υπεράνθρωπο να έχει ο άνθρωπος όλη την αρετή μέσα του.

Επειδή λοιπόν είναι τόσο δύσκολο, τόσο σπάνιο, αξιέπαινο και ωραίο να πετύχουμε παντού τη μεσότητα, ο Αριστοτέλης προτείνει να επιλέγει ο άνθρωπος το λιγότερο κακό από τις δύο ακρότητες. Να εξετάζει προσεκτικά και ειλικρινά σε ποια από τις δύο ακρότητες είναι περισσότερο επιρρεπής και να επιλέγει αποφασιστικά την αντίθετη.

Να κάνει δηλαδή, ό,τι με τα στραβά ξύλα. Για να τα σιάξει, πρέπει να τα πιέσει προς την αντίθετη πλευρά. Αν για παράδειγμα είναι επιρρεπής στην θρασύτητα, θα πρέπει να αγωνιστεί να αποκτήσει το αντίθετο, τη δειλία. Έτσι σιγά σιγά θα αποκτήσει την επαινετή ανδρεία.

Αποφεύγοντας λοιπόν άλλοτε την υπερβολή και άλλοτε την έλλειψη θα πετύχει ευκολότερα τη μεσότητα και το αγαθό. Πάντως οι χριστιανοί πιστεύουμε ότι, παρότι η αρετή είναι δύσκολη υπόθεση, εντούτοις είναι κατορθωτή με το νεύμα του Θεού και την πνοή του Παναγίου Πνεύματος.

Σύντομος βίος του αγίου Γρηγορίου Παλαμά

Gregory Palamas in the seat of annunciation
του ζωγράφου Δρ. Γεωργίου Κόρδη

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς (1296 - 14 Νοεμβρίου 1359) ήταν Μικρασιάτης φιλόσοφος, λόγιος και κληρικός. Ήταν μοναχός του Αγίου Όρους, κατόπιν Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης και διαπρεπής θεολόγος του Ησυχασμού.

Οι διδασκαλίες του προς υπεράσπιση του Ησυχασμού ενάντια στην επίθεση του επισκόπου Βαρλαάμ αναφέρονται ευρύτερα υπό τον γενικό τίτλο Παλαμισμός, ενώ οι οπαδοί του Παλαμίτες. Κείμενά του βρίσκονται στη Φιλοκαλία.

Τιμάται ως άγιος της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η ημέρα μνήμης του είναι η 14η Νοεμβρίου και η δεύτερη Κυριακή των Νηστειών που ονομάζεται Κυριακή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Ο Γρηγόριος Παλαμάς απεδήμησε εις Κύριον στις 14 Νοεμβρίου 1359, σε ηλικία 63 ετών.

Περισσότερα ▷ Γρηγόριος Παλαμάς


Ο αριστοτελικός ορισμός της αρετής

Η συστηματοποίηση των περιφερειακών ιδιοτήτων της έννοιας αρετή επιχειρήθηκε από τον Αριστοτέλη, τον μαθητή του Πλάτωνα, κυρίως στα Ηθικά Νικομάχεια, όσο και στα Ηθικά Ευδήμια και τα Ηθικά μεγάλα, χωρίς ωστόσο να γίνει δυνατή η προσέγγιση μιας αμετάβλητης ουσίας της έννοιας, η οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αδιαμφισβήτητη δογματική θέση.

aristotelis
Μαρμάρινη προτομή του Αριστοτέλη 2ου αιώνα μ.Χ.
Εθνικό Ρωμαϊκό Μουσείο, παλάτσο Αλτέμπς, Ρώμη
Το παλάτσο Αλτέμπς είναι ανάκτορο στη Ρώμη, το οποίο
αποτελεί ένα από τα κτήρια του Εθνικού Ρωμαϊκού Μουσείου.

2nd century AD marble bust of Aristotle philosopher
(Museo Nazionale Romano, Palazzo Altemps, Rome).

Η υψηλότερη ανθρώπινη δυνατότητα είναι η γνώση και όλες οι άλλες ανθρώπινες δυνατότητες προέρχονται από αυτή την κεντρική ικανότητα. Η αρετή στις φιλοσοφικές αναζητήσεις του Αριστοτέλη συνδέεται αξεδιάλυτα με την ανθρώπινη σοφία, στην οποία εντοπίζει ο φιλόσοφος το ύψιστο ανθρώπινο δυναμικό.

Εάν η αρετή είναι γνώση και μελέτη, η υψηλότερη ανθρώπινη γνώση είναι η γνώση για την ίδια τη γνώση. Υπό αυτή την έννοια η θεωρητική μελέτη της ανθρώπινης γνώσης, την οποία αποκαλεί ο Αριστοτέλης θεωρείν, δηλαδή «ενατένιση», είναι η υψηλότερη ανθρώπινη δυνατότητα και ευδαιμονία, και εδώ πιστεύουμε πως ο Αριστοτέλης βρίσκεται σε απόλυτη συμφωνία με τον δάσκαλό του.

Αν και καθοδηγείται από τη σαφή νοησιαρχία και τον ηθικό ευδαιμονισμό της εποχής του, τον οποίο ακολουθεί ως ένα σημείο, διαφοροποιείται όμως ως προς την ηθική έννοια της αρετής με την ιδέα του έθους. Οι αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η ανθρώπινη φύση είναι αντίθετη προς τη γέννησή τους. Μπορεί εκ φύσεως να είναι επιδεκτικός ο άνθρωπος στις αρετές, αλλά μπορεί να τελειωθεί σε αυτές μόνο με τη διαδικασία του έθους. Οι διανοητικές και οι ηθικές αρετές αντιπροσωπεύουν τα είδη της ουσίας της αρετής.

H εναγώνια αυτή αναζήτηση των φιλοσόφων για την έννοια της αρετής δεν είναι στην πραγματικότητα τίποτα άλλο από αναζήτηση των διαφορετικών λειτουργιών της ψυχής, μιας έννοιας που υπεισέρχεται με διάφορους τρόπους τόσο στους πλατωνικούς διαλόγους όσο και στην αριστοτέλεια θεώρηση. Ακόμη και ο όρος ευδαιμονία, ο τελικός σκοπός της επιστημονικής έρευνας σύμφωνα με τον Αριστοτέλη εμπεριέχει στο συστατικό του δαίμων, την ιδέα της ψυχής.

Η συστηματική μελέτη της έννοιας της αρετής στον Αριστοτέλη απαιτεί επί της ουσίας πραγματευτική ικανότητα και σαφείς θεμελιακές γνώσεις στο αντικείμενο της φιλοσοφίας, κάτι εγείρει πολλά ερμηνευτικά ζητήματα. Από τα παραπάνω, ωστόσο, μπορούμε να συνοψίσουμε με σχετική ασφάλεια πως η αρετή είναι τμήμα του καθορισμού της ευτυχίας και είναι εν μέρει διανοητική, εν μέρει ηθική. Η διανοητική αρετή ενθαρρύνεται με τη διδασκαλία και απαιτεί εμπειρία και χρόνο. Η ηθική αρετή είναι το αποτέλεσμα του έθους.

Διατηρώντας κατά νου ότι η αναζήτηση του Αριστοτέλη δεν είναι μόνον θεωρητική αλλά και πρακτική, βλέπουμε ότι ο έσχατος σκοπός της έρευνάς του είναι το πώς μπορεί να γίνει ο άνθρωπος ενάρετος. Τούτο το επιτυγχάνει με τον κανόνα του μέσου, ενός μέσου όμως που είναι κατ’ ανάγκην σχετικό για κάθε ανθρώπινη ύπαρξη και καθορίζεται από τη λογική και τη φρόνηση του ατόμου.

Ο ορισμός του Αριστοτέλη για την αρετή «ως μέσον ανάμεσα σε δύο ακρότητες» είναι σχετικός και ρευστός -όπως και η ίδια η φύση της ηθικής επιστήμης- και δεν αποδίδει την καθαρή ουσία της έννοιας της αρετής. Καθορίζει μεν σε πρακτικό επίπεδο τον τρόπο επίτευξής της, αλλά της αποδίδει τον ευκαιριακό χαρακτήρα του εκάστοτε χωρικού και χρονικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο επιδιώκεται και από το οποίο απορρέει ταυτόχρονα.

ο Φιλόσοφος και επιστήμονας Αριστοτέλης

Νωπογραφία του Γκούσταφ Άντολφ-Σπάνγκενμπουργκ με τίτλο Η σχολή του Αριστοτέλη, 1833-1888
Νωπογραφία του Γκούσταφ Άντολφ Σπάνγκενμπουργκ
με τίτλο, Η σχολή του Αριστοτέλη, 1833-1888

Από τις μεγαλύτερες μορφές στην ιστορία της σκέψης, ο Αριστοτέλης, περισσότερο από κάθε άλλο πρόσωπο, καθόρισε την κατεύθυνση και τη μορφή της δυτικής πνευματικής ιστορίας.

Καθοδηγούμενος από την επιθυμία του για γνώση, κατέκτησε κάθε πεδίο μάθησης γνωστό στους Έλληνες, συμπεριλαμβανομένης της φυσικής, της χημείας, της βιολογίας, της ζωολογίας και της βοτανικής, την ψυχολογία, πολιτική θεωρία και ηθική· λογική και μεταφυσική, ιστορία, λογοτεχνική θεωρία και ρητορική. Εφηύρε την επιστήμη της λογικής και της βιολογίας.

Η επιρροή του έχει διαποτίσει το έργο των επιστημόνων και των φιλοσόφων ανά τους αιώνες. Στη φιλοσοφία, έχει επηρεάσει βαθύτατα τις κύριες αρχές του Στωικισμού, του Επικουριανισμού, του Νεοπλατωνισμού, του Γνωστικισμού και του Σχολαστικισμού - στην πραγματικότητα, όλα τα φιλοσοφικά συστήματα που αναπτύχθηκαν από τους μεσαιωνικούς και σύγχρονους στοχαστές.

Τα γραπτά του μεταφράστηκαν από τα ελληνικά στα λατινικά, στα ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά και γερμανικά. Κανένας στοχαστής εκτός από τον Πλάτωνα δεν συνέβαλε τόσο πολύ στη μάθηση. Κανένας στοχαστής μετά από αυτόν δεν συναγωνίστηκε τη μεγάλη ποικιλία των επιτευγμάτων του.

Ο Αριστοτέλης (Αρχαία Στάγειρα, 384 π.Χ. - Αρχαία Χαλκίδα, 322 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και επιστήμονας που γεννήθηκε στα Στάγειρα της Χαλκιδικής, στη Μακεδονία. 

Σε ηλικία 17 ετών εισέρχεται στην Ακαδημία του Πλάτωνα, στην Αθήνα, όπου παραμένει έως τα 37 του έτη. Εκεί συνδέεται τόσο με τον ίδιο τον Πλάτωνα όσο και με τον Εύδοξο, τον Ξενοκράτη και άλλους στοχαστές.

Τα έργα του αναφέρονται σε πολλές επιστήμες, όπως φυσική, βιολογία, ζωολογία, μεταφυσική, λογική, ηθική, ποίηση, θέατρο, μουσική, ρητορική, πολιτική κ.ά, και συνιστούν το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα στη Δυτική Φιλοσοφία.

Η περίοδος της ωριμότητας αρχίζει με τις βιολογικές έρευνες και τα συμπεράσματά του είναι η πρώτη συστηματοποίηση των βιολογικών φαινομένων στην Ευρώπη.

Η σκέψη και οι διδασκαλίες του Αριστοτέλη, που συνοπτικά περιγράφονται με τον όρο Αριστοτελισμός, επηρέασαν για αιώνες τη φιλοσοφική, θεολογική και επιστημονική σκέψη έως και τον ύστερο Μεσαίωνα.

Μετά τον θάνατο του Πλάτωνα, φεύγει από την Αθήνα και κατόπιν προσκλήσεως του Φιλίππου Β΄, αναλαμβάνει το 343 π.Χ./42 τη διδασκαλία του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Σύμφωνα με την Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα: «ο Αριστοτέλης υπήρξε ο πρώτος γνήσιος επιστήμονας στην ιστορία... και κάθε κατοπινός επιστήμονας τού οφείλει κάτι»

Βιβλιογραφία
• Εισαγωγή - σχολιασμός της Σοφίας Ντρέκου, Αρθρογράφος (Columnist Sophia Drekou, BSc in Psychology)
• Θεοδόσιος Πελεγρίνης, «Παλαμάς Γρηγόριος», Λεξικό της Φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2004, σελ. 1101.
• Μοναχή Ολυμπιάδα, Ντίτορα. Το Θαύμα της Χάριτος. Ιερά Μητρόπολις Βεροίας Ναούσης & Καμπανίας, Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου Σφηνίτσης, Αγκαθιά Ημαθίας. σελ. σελ.32-36.
• Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, (εισ. μτφρ. σχ. Δ. Λυπουρλής), Ζήτρος, (Αθήνα 2002)
• Κατσαρός Β. (εισ.), Λεξικό Σουΐδα, Θύραθεν, (Θεσσαλονίκη 2002)
• Οικονομάκος, Γρηγόριος: «Τα πάθη από ηθικής και φιλοσοφικής απόψεως». Παρνασσός 27 (1985), 43-59.
• Μια από τις μεγαλύτερες μορφές στην ιστορία της σκέψης, ο Αριστοτέλης - Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος (Sophia Drekou, BSc in Psychology) για την σελίδα https://www.sophia-ntrekou.gr/.
• Ο Αριστοτέλης. Εγκυκλοπαίδεια Νέα Δομή, τόμος 5 (σελ.104, 105). Εκδόσεις: Τεγόπουλος/ Μανιατέας. Έτος Έκδοσης: 1996
• Encyclopædia Britannica (2008). The Britannica Guide to the 100 Most Influential Scientists. Running Press. σελίδες 12.

πηγή: Αέναη επΑνάσταση by Sophia Ntrekou.gr

Περισσότερα Θέματα: Αριστοτέλης, Γρηγόριος Παλαμάς

Ομιλία καταπέλτης της Μαρίας Καρυστιανού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο 🚂 Συγκάλυψη και μπάζωμα στα Τέμπη


Μεγάλη η συμμετοχή του κόσμου...

Καταπέλτης η Καρυστιανού: «Μας περνάνε για ηλίθιους»
Ζητά άρση απορρήτου επικοινωνιών του Μητσοτάκη


Με μια σειρά από συγκινητικές ομιλίες, που ζητούσαν δικαιοσύνη στο όνομα των 57 θυμάτων, πραγματοποιήθηκε η μεγάλη εκδήλωση για το έγκλημα των Τεμπών, στην Αίθουσα 108 του Γυάλινου κτηρίου του Παντείου Πανεπιστημίου, την οποία διοργάνωσαν φοιτητές του ΑΕΙ της Λεωφόρου Συγγρού.

Οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ στην ορθόδοξη εκκλησία ♀

Parintele Rafail Noica
Parintele Rafail Noica

 8 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας ή 
Διεθνής ημέρα των δικαιωμάτων των γυναικών

Οι αγώνες των Γυναικών στις άνισες κοινωνίες διότι
οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· στην ορθόδοξη εκκλησία

Ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος εξηγεί γιατί δεν νηστεύουμε μόνο την πρώτη και την τελευταία εβδομάδα ★ Λόγος περί Νηστείας


Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Πολλοί χριστιανοί νηστεύουν την πρώτη και την τελευταία εβδομάδα των νηστειών. Αυτή η συνήθεια υπάρχει από παλιά. Ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος το 1000 μ.Χ. την ονόμασε ενέργεια εκ του πονηρού υποδεικνύοντας ότι ο αιώνιος φθονερός προτρέπει σ' αυτήν την κακή συνήθεια.

Το Τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας και οι Χαρταετοί 🎨 Σπύρος Βασιλείου

Πίνακας ζωγραφικής Σπύρος Βασιλείου  «Το Τραπέζι της Καθαρής Δευτέρας», 1950
Πίνακας ζωγραφικής του Σπύρου Βασιλείου 
«Το Τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας», 1950 🎨
Το έργο είναι Λάδι σε ξύλο, 125 x 75.5 εκ.
σε μουσαμά  διαστάσεων 142x97 εκατοστά.
Είναι μέρος της συλλογής και εκτίθεται 
στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου.

Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

🎨 Σπύρος Βασιλείου «Το Τραπέζι της Καθαρής Δευτέρας», 1950

Κανένας άλλος πίνακας δεν έχει κατορθώσει να αποδώσει τόσο ολοκληρωμένα το πνεύμα και την ουσία της Καθαρής Δευτέρας.

Οι μεγαλειώδεις Συγκεντρώσεις για τα Τέμπη με τους Έλληνες σε δρόμους και πλατείες ✊🏿

Loukas Hapsis Photography.

της Σοφίας Ντρέκου, Αρθρογράφος 

Τέμπη: «Πλημμύρησε» η Αθήνα - Η μεγαλύτερη συγκέντρωση
όλων των εποχών με αίτημα να αποδοθεί δικαιοσύνη

Η μεγαλύτερη συγκέντρωση στην ιστορία της χώρας πλήθους 750.000 - 1.000.000.

Η περίμετρος του πλήθους Hilton - Στύλοι Ολυμπίου Διός - Μοναστηράκι - Ομόνοια.

Η παραβολή της Μέλλουσας Κρίσης κατά τον Ντοστογιέφσκι στο Έγκλημα και τιμωρία

agkalia-5aflatwebint-Crime-and-Punishment-Dostoevsky-by-Babis-Pilarinos
Αγκαλιά Dostoevsky: «Έγκλημα και τιμωρία» Ζωγραφική
Μπάμπης Πυλαρινός, έργο αφιερωμένο στον Ντοστογιέφσκυ
από την έκθεση «Το όνειρο ενός γελοίου» εικαστικό αφιέρωμα
στα 200 χρόνια από την γέννηση του Ντοστογιέβσκυ.

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Η παραβολή της Μέλλουσας Κρίσης 

Από τον μονόλογο του Μαρμελάντωφ στον Ρασκόλνικωφ στο έργο
«Έγκλημα και τιμωρία» (1866) Φίοντορ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκυ.

Ο Καβάφης γράφει για την ποίηση του Άγιου Γρηγορίου του Θεολόγου ✠ Bυζαντινοί ποιηταί (ανάλυση)


Ο Καβάφης γράφει για την ποίηση του Άγιου
Γρηγορίου του Θεολόγου ✠ Bυζαντινοί ποιηταί

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος του Κ.Π. Καβάφη

Εργασία Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)


Σε ένα πεζό κείμενό του με τον τίτλο «Οι Βυζαντινοί ποιηταί» (πρωτοδημοσιευμένο στην εφημερίδα «Τηλέγραφος» της Αλεξάνδρειας, 11/23 Απριλίου 1893), ο Κ.Π. Καβάφης επιχειρεί μια «σύντομον, συντομωτάτην σκιαγραφίαν της Bυζαντινής ποιήσεως», όπως γράφει ο ίδιος στο τέλος του συγκεκριμένου κειμένου, εκφράζοντας την βεβαιότητα ότι «εξ αυτής ο αναγνώστης θα εννοήση ότι το αντικείμενον είναι εκτενές και άξιον της σπουδής των ημετέρων λογίων

Αναστάσιος (Γιαννουλάτος) Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας 🕯 αφιέρωμα στον ιεράρχη των πέντε ηπείρων ★

Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος

Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος, ο ιεράρχης των πέντε ηπείρων

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

🌿♱ Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων 🕯
🕯 Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κυρός Αναστάσιος ♱

Σε ηλικία 95 ετών άφησε την τελευταία του πνοή ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας Αναστάσιος, κατά κόσμον Αναστάσιος Γιαννουλάτος.

Το χιόνι που χορεύει στη σιωπή 🌨️ Ποίημα για την αληθινή απλότητα και την ήρεμη δύναμη

Νυχτερινό χειμωνιάτικο τοπίο, με το χιόνι να πέφτει ήρεμο πάνω
στα δέντρα και στο φωτισμένο μονοπάτι. Μια σιωπηλή σκηνή
που θυμίζει πως η ομορφιά δεν χρειάζεται θόρυβο για να υπάρξει.

Όταν όλα φωνάζουν για να υπάρξουν, το χιόνι πέφτει
σιωπηλά και μας διδάσκει πώς χορεύει η ψυχή.

Ποίημα για το χιόνι που χορεύει στη σιωπή, εμπνευσμένο από το παρακάτω βίντεο από μια νύχτα λευκή και ήσυχη. Λόγια για την απλότητα, τη διακριτική ομορφιά και τον χορό που δεν χρειάζεται θεατές.

Φως, περισσότερο φως 💡


Χρόνια Φωτισμένα... Φως 💡 αέναο Φως και Αλήθεια
Δεν φοβηθήκαμε τις σκιές γιατί μάς αποδεικνύουν ότι κάπου
υπάρχει φως. Διαλύουμε την σκόνη που σκεπάζει το φως!

Ευχές Πρωτοχρονιάς για την Καλή Χρονιά 🎅🎄


Ευχές Πρωτοχρονιάς για την Καλή Χρονιά

Εύχομαι ολόψυχα Ειρηνική και Δημιουργική Χρονιά.
Σας ευχαριστώ από καρδιάς όλους για την αγάπη σας,

Χριστουγεννιάτικο δέντρο 🎄και Γάμος μια παραμονή πρωτοχρονιάς 🎅 διήγημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι

znwvda-izvestnye-liudi-zhizn-kotorykh-unes-tuberkulez

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Σε όλη τη διάρκεια της λογοτεχνικής σταδιοδρομίας του, ο Ντοστογιέφσκι γράφει πολυάριθμες νουβέλες και διηγήματα, μέσω των οποίων προσεγγίζει τα θέματα που θα αναπτύξει αργότερα στα μεγάλα μυθιστορήματά του.

Τα Χριστούγεννα είναι το επαναστατικότερο άγγελμα που δέχθηκε ποτέ η ανθρωπότητα


Τα Χριστούγεννα, η ενανθρώπηση Θεού είναι το
επαναστατικότερο άγγελμα που δέχθηκε ποτέ η ανθρωπότητα

Xρήστος Γιανναράς (1935 - 2024) καθ. Φιλοσοφίας και
Πολιτιστικής Διπλωματίας του Παντείου Πανεπιστημίου.


Η Ενανθρώπηση Του Θεού

Την ως τώρα ιστορία της ανθρωπότητας τη χωρίζουμε οι άνθρωποι σε δυο περιόδους: στην προ Χριστού (π.Χ.) και στη μετά Χριστόν (μ.Χ.).

Γιατί λείπει το μηδέν από την αρχαία ελληνική μαθηματική επιστήμη; Το Μηδέν και η Αρχαία Ελληνική Σκέψη


Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Columnist Sophia Drekou, BSc in Psychology)

ΜΗΔΕΝ: είναι το απόλυτο Εν, η αρχή των πάντων,
ο άγνωστος θεός, η πρωταρχική αιτία, είναι μέσα
σε όλα και πουθενά, είναι η κατάσταση της ύπαρξης

Ανακαλύφθηκε η προσωπογραφία του τελευταίου Αυτοκράτορα του Βυζαντίου Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου


Ανακαλύφθηκε η προσωπογραφία του τελευταίου
Αυτοκράτορα του Βυζαντίου Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου

Υπουργείο Πολιτισμού photos copyright ΥΠ.ΠΟ

Στο Καθολικό της Παλαιάς Μονής Ταξιαρχών Αιγιαλείας*, μόλις 15 χλμ από το Αίγιο, διατηρούνται δυο στρώματα τοιχογραφιών, υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας, των ύστερων βυζαντινών χρόνων, που αντανακλούν τις αισθητικές τάσεις της Κωνσταντινούπολης.

Ομιλία του Νίκου Λυγερού στο Σύλλογο Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ video)


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Columnist Sophia Drekou, BSc Psychology)

3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα των ανάπηρων
Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ)


Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (International Day of Persons with Disabilities) καθιερώθηκε το 1992 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και τιμάται κάθε χρόνο στις 3 Δεκεμβρίου.

Θέατρο 🎭 ταινία και ποίηση για τον Άγιο Δημήτριο 🎬 video

Ιερός Ναός του Αγίου Δημητρίου, πολιούχου της Θεσσαλονίκης
Ιερός Ναός του Αγίου Δημητρίου, πολιούχου της Θεσσαλονίκης

Επιμέλεια, Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

⛪ Τραγούδι, θέατρο και ταινία για τον Άγιο Δημήτριο (video)

Ποίηση ο στρατηγικός αναλυτής Νίκος Λυγερός

🎤 Τραγούδι του αγίου Δημητρίου - π. Ανανία Κουστένη
«Ποιος το μπορεί με εμένανε να μονομαχήσει;»

🎭 ΘΕΑΤΡΟ: Ο Άγιος Δημήτριος Μυστήριον εις πράξεις 3, του Πλάτωνος Ροδοκανάκη το θεατρικό ποιητικό δράμα, που πρωτοπαίχθηκε στο θέατρο Μαρίκας Κοτοπούλη Πέμπτη 24 Αυγούστου 1917.

🎬 ΤΑΙΝΙΑ: Ο Άγιος Δημήτριος (Agios Dimitrios, o Myrovlytis, 1986) Σκην. Μάριος Ρετσίλας

Οι Χαιρετισμοί του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού ✟ οι 24 Οίκοι στον Τίμιο Σταυρό


✞ Ο Σταυρός Του Χριστού, είναι η αέναη επΑνάσταση της
Ορθοδοξίας και του Πολιτισμού ...ΕΙΝΑΙ το Πολίτευμα μας ✞

Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου

Οι κοσμοχαρμόσυνοι Χαιρετισμοί οι ΚΔ’ (24) οίκοι στον Τίμιο Σταυρό

Ο Σταυρός πριν τη μεγάλη σταυρική θυσία του Χριστού ήταν έχθιστο φονικό όργανο εκτέλεσης κακούργων. Όποιος πέθαινε δια της σταυρώσεως χαρακτηρίζονταν «επικατάρατος» (Γαλ.3:1).

Βιβλία των Ζακ Λακάν και Ζακ-Αλέν Μιλέρ που έχουν δημοσιευτεί στα ελληνικά

Βιβλία Λακάν και Μιλλέρ – Ψυχανάλυση και θεωρία του λόγου
Ζακ Λακάν και Ζακ-Αλέν Μιλλέρ. Αποτυπώνοντας τη
συνέχεια και την πολυφωνία της ψυχαναλυτικής σκέψης.

Λακάν και Μιλλέρ – Βιβλία ψυχανάλυσης
που άλλαξαν τον τρόπο σκέψης μας

Μια επιλογή βιβλίων του Ζακ Λακάν και του Ζακ-Αλέν Μιλλέρ που συνεχίζουν να εμπνέουν, να διχάζουν και να φωτίζουν την ψυχή του ανθρώπου.

Η ψυχανάλυση υπήρξε πάντα ένα πεδίο ζωντανού διαλόγου, σύγκρουσης και έμπνευσης.

Ο Ζακ Λακάν, με την ιδιαίτερη γλώσσα και τολμηρή σκέψη του, και ο Ζακ-Αλέν Μιλλέρ, συνεχιστής και σχολιαστής του έργου του, άφησαν μια παρακαταθήκη που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε το ασυνείδητο, τον λόγο, την επιθυμία.

Χρήστος Γιανναράς ★ Ένας μεγάλος δάσκαλος 📖 φιλόσοφος και εμβληματικός διανοητής


Αφιέρωμα, έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Columnist Sophia Drekou, BSc in Psychology)


​​✟ Υπέρ αναπαύσεως Χρήστου Γιανναρά 24-8-2024

Ο διακεκριμένος φιλόσοφος και εμβληματικός διανοητής Χρήστος Γιανναράς, έφυγε από τη ζωή το απόγευμα του Σαββάτου 24 Αυγούστου, σε ηλικία 89 χρονών. Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή ο γιος του Σπύρος (Spyros Yannaras) μέσω ανάρτησής του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook.

Ἐγέρθητε καὶ μὴ φοβεῖσθε: το Φως της Μεταμορφώσεως και η έκρηξη της Χιροσίμα

εικ: Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού του 1600, Μουσείο Μπενάκη και
το πυρηνικό «μανιτάρι» που σχηματίστηκε μετά την έκρηξη στη Χιροσίμα.

« Ἐγέρθητε καὶ μὴ φοβεῖσθε » 6 Αυγούστου: το Φως
της Μεταμορφώσεως και η έκρηξη της Χιροσίμα !!!

ΝΕΚΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΝΙΚΗ

Στις 6 Αυγούστου, κάθε χρόνο, οι ορθόδοξοι χριστιανοί ανά τον κόσμο γιορτάζουμε την κατ' εξοχήν εορτή του Φωτός· δεν πρόκειται για το ηλιακό φως ή κάποιο ανθρώπινο διανοητικό φως, αλλά για το θείο, αιώνιο και άκτιστο Φως, το οποίο αποκάλυψε ο Θεός στον άνθρωπο μέσα από ένα περιστατικό της ζωής του Ιησού Χριστού, τη «Μεταμόρφωση του Σωτήρος»:

Ο Αριστοτέλης μπροστά στην προτομή του Ομήρου - ανάλυση στον πίνακα του Ρέμπραντ (Rembrandt)

Aristotle with a Bust of Homer, 1653 painting by Rembrandt. Collection: Metropolitan Museum of Art.
Ο Αριστοτέλης μπροστά από την προτομή του Ομήρου, έργο
του Ρέμπραντ (1653, Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης).
Aristotle with a Bust of Homer, 1653 painting by Rembrandt.
Collection: Metropolitan Museum of Art. Wikimedia Commons

Οι εικόνες της νύχτας
έφερναν φως
και έλουζαν κάθε σκέψη