Μαρία Ευθυμίου - Η ελληνική ιστορία αλλιώς: Θρίαμβοι, διχασμοί και καταστροφές στην σύγχρονη Ελλάδα (video)

Η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου Συνέντευξη για τη διδασκαλία της ιστορίας
Η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου σε ομιλία, με έκφραση πάθους και
ζωντανής μετάδοσης της ιστορίας. Μια σκηνή που αποτυπώνει
τη ματιά της στο παρελθόν σαν κάτι ζωντανό και ανθρώπινο.

Η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου μιλάει για την ψυχή της ιστορίας,
τις παθογένειες της εκπαίδευσης και τις προκλήσεις της σύγχρονης Ελλάδας.

Επιμέλεια άρθρου της Σοφίας Ντρέκου
(Sophia Drekou, Αρθρογράφος)


Η Μαρία Ευθυμίου, ιστορικός και ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει αφιερώσει τη ζωή της στη διδασκαλία της ιστορίας με τρόπο ουσιαστικό και ζωντανό.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εκπομπή «Μέθεξη», μιλάει για την ελληνική ιστορία όχι σαν μια παράθεση ονομάτων και ημερομηνιών, αλλά σαν έναν καθρέφτη που φωτίζει τις αλήθειες και τις πληγές μας.

Οι σύγχρονοι φιλόσοφοι για τον απόστολο Παύλο – Μια νέα ανάγνωση και οι συνέπειές της (video)

filosofoi-gia-Paul
ο απόστολος Παύλος και φιλόσοφοι. Μια συμβολική σύνθεση
που ενώνει το κείμενο της πίστης με την κριτική σκέψη.

Είναι η σύγχρονη ενασχόληση των φιλοσόφων με
τον απόστολο Παύλο καλά νέα για τους χριστιανούς;

Επιμέλεια, μελέτη της Σοφίας Ντρέκου
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Όταν οι μεγάλοι στοχαστές της εποχής μας ξαναδιαβάζουν τον Παύλο: Τι σημαίνει αυτό για τον σύγχρονο χριστιανό;

Πώς αντιμετωπίζουν οι σύγχρονοι φιλόσοφοι τον απόστολο Παύλο; Είναι η νέα ανάγνωση των κειμένων του καλή είδηση για τους χριστιανούς; Δείτε το βίντεο και διαβάστε μια στοχαστική ανάλυση.

Αν ήμασταν στην άκρη μιας ακτής: Ένα ποίημα για την αγάπη μέσα στο σκοτάδι

galazio-oneirou
Το τραπέζι της αναμονής, στο φως του φεγγαριού και της επιθυμίας.

Το τραπέζι με τα δύο άδεια καθίσματα, τα φώτα στον ορίζοντα, το φεγγάρι πίσω απ’ τα σύννεφα, το φως του κεριού… Όλα δημιουργούν την αίσθηση αναμονής, επιθυμίας και ονειρικής απόστασης.

Στο γαλάζιο του ονείρου
Όταν το φως δεν είναι διαθέσιμο, το όνειρο γίνεται προσφορά αγάπης.

Ένα ποίημα ατμοσφαιρικό, μελαγχολικό, που έχει μια όμορφη ροή από την κοινωνική παρατήρηση στον εσωτερικό πόθο, από το εξωτερικό σκοτάδι στο φως του ονείρου με ρυθμό και βάθος. (κριτική αναγνώστριας)

Γενέθλιο φως 🎂 Ποίημα για τη σιωπηλή άνθιση της ψυχής

Παραμονή (2016) Ένα μείγμα ρεαλισμού και εξπρεσιονισμού της ζωγράφου Μία Μπέργκερον. Remains, 2016 Oil by Mia Bergeron
Παραμονή (2016) Ένα μείγμα ρεαλισμού και εξπρεσιονισμού της
ζωγράφου Μία Μπέργκερον. Remains, 2016 Oil by Mia Bergeron

Ένα ποίημα για την ημέρα που δεν ζητάει να φανεί... μόνο να υπάρχει.

Μερικές λέξεις που γεννήθηκαν σήμερα. Όχι για να πουν, αλλά για να θυμίσουν. Μια προσωπική γιορτή ψυχής και λόγου... σαν μια σιωπηλή ευχή που γίνεται λέξεις και φως.

Πίστη και αμφιβολία: Ποιο είναι το μεγαλύτερο ρίσκο για τον χριστιανό;

National Geographic Deir el-Adra in Egypt
National Geographic φωτογραφία: Ένα νεαρό αγόρι στο μοναστήρι
Ντέιρ αλ Άντρα (Deir el-Adra in Egypt, αραβική ονομασία για τα Μοναστήρια
της Παναγίας) απλώνει το χέρι του για να αγγίξει την εικόνα της Παναγίας.

Πίστη και αμφιβολία: Ποιο είναι το μεγαλύτερο ρίσκο για τον χριστιανό;

της Σοφίας Ντρέκου, Αρθρογράφος

Πού σταματά η διάκριση και πού αρχίζει η πλάνη;
Σκέψεις για τον Απόστολο Θωμά, τους Πατέρες, τις παραδόσεις
της Εκκλησίας και τη μακαριότητα της πίστης χωρίς απόδειξη.

Στον διάλογο μεταξύ πίστης και λογικής, ένα από τα πιο δύσκολα ερωτήματα που προκύπτουν είναι:

Πότε οφείλουμε να αμφιβάλλουμε και πότε να αποδεχόμαστε;

Η ΝΙΚΗ προς τις Ελληνίδες / Έλληνες ροκάδες και ράπερς ♫ Μουσικούς και φίλους της μουσικής

I NIKI pros tous Éllines rokádes kai tous Éllines rápers – Mousikoús kai fílous tis mousikís

Αγαπητές και αγαπητοί αναγνώστες και αναγνώστριες της
Αέναης επΑνάστασης, γράφει από καρδιάς, ο δικός μας
αγαπημένος σε πολλούς αναγνώστες / στριες,
συνεργάτης και αδελφός, καθ. Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης

Τρίτη 17 Ιουνίου 2025

Η ΝΙΚΗ προς τις Ελληνίδες / Έλληνες ροκάδες 🎸
και ράπερς 𝄞 Μουσικούς και φίλους της μουσικής

Σ’ έναν κόσμο που καταρρέει, οι καρδιές των ανθρώπων που μισούν την ψευτιά και την αδικία ξεχειλίζουν και σκάνε σαν ηφαίστεια.

Η ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΟΥ - Αλέκος Παναγούλης (ανάλυση) Στρατιωτικές Φυλακές Μπογιατίου, 5 Ιουνίου 1971 Μετά από ξυλοδαρμό

Ένα σπιρτόξυλο για πέννα - του Αλέκου Παναγούλη

Τα ποιήματα της φυλακής


της Σοφίας Ντρέκου (Sophia Drekou)
Αρθρογράφος (BSc in Psychology)

Στο κελί-τάφο στο Μπογιάτι, ο Παναγούλης δημιουργεί μια σπουδαία ποιητική συλλογή την οποία έγραψε με το ίδιο του το αίμα στους τοίχους του κελιού.

Μονή Σινά: Το αρχαιότερο χριστιανικό μοναστήρι της ανθρωπότητας καταπατάται με δικαστική απόφαση της Αιγύπτου

Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης στο Όρος Σινά
Η Μονή Σινά στο όρος Χωρήβ

Δικαστική απόφαση της Αιγύπτου για την
Μονή Σινά
: Αντιδράσεις και επιπτώσεις

στο αρχαιότερο χριστιανικό μοναστήρι


Επιμέλεια, της Σοφίας Ντρέκου
(Sophia Drekou) Αρθρογράφος

Ενότητες:

Η Αστερομάτα και το βάθος του απλού της Κλαυδία 🎞️ ανάλυση στο νόημα των στίχων 🏆 JJ ~ Wasted Love 🎤 Eurovision Asteromáta ~ Klavdia

Klavdia from Greece performs the song "Asteromata"
Klavdia from Greece performs the song "Asteromata"
during the Grand Final of the 69th Eurovision Song
Contest, in Basel, Switzerland, Saturday, May 17, 2025.

Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

𝄞 Eurovision 2025 η Κλαυδία εντυπωσίασε όλη την Ευρώπη 🗺️

Στην 69η Eurovision 2025 είδαμε στη σκηνή μια Καρυάτιδα. Είδαμε την Ελλάδα. Αισθανθήκαμε ρίζες, ιστορία, μνήμες και δύναμη. Μια δύναμη που κρατά εδώ και χιλιάδες χρόνια, και είναι καιρός να τη θυμηθούμε και να την υψώσουμε ξανά.

Ο Άγιος Παΐσιος για την τολμηρή αγάπη των Μυροφόρων που νίκησε τον ανδρισμό των Αποστόλων


Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΓΑΠΗ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ

Κελλί «Τιμίου Σταυρού» – Απρίλιος 1974
Ήταν Κυριακή των Μυροφόρων, πηγαίνοντας στην Ιερά Μονή Σταυρονικήτα την νύχτα για την θεία Λειτουργία, ο νους μου πήγαινε στην μεγάλη αγάπη των Μυροφόρων που νίκησε τον ανδρισμό των Αποστόλων. Θυμήθηκα μετά και τις «Μυροφόρες» της εποχής μας και θεώρησα καλό να γράψω αυτά που νιώθω αυτήν την αγία ημέρα, την Κυριακή των Μυροφόρων.

Χαρακτικό του Τάσσου 🎨 Συνταγματάρχης Σπύρος Μουστακλής 1974 » από την Εθνική Πινακοθήκη στη Βουλή με την ρήση του καλλιτέχνη (video)


Ένας σύγχρονος άγνωστος ήρωας που
αγωνίσθηκε για τη δημοκρατία με πράξεις
ο Σπύρος Μουστακλής † 28 Απριλίου 1986

Την Βουλή των Ελλήνων κοσμεί το χαρακτικό του Τάσσου που
απεικονίζει τον αγωνιστή της Δημοκρατίας Σπύρο Μουστακλή

Χαρακτικό του Τάσσου (Αναστάσιου Αλεβίζου), που απεικονίζει ολόσωμο τον αγωνιστή της Δημοκρατίας Σπύρο Μουστακλή, ντυμένο στρατιωτικά να φέρει «φωτοστέφανο», δώρισαν στη Βουλή των Ελλήνων η σύζυγος και η κόρη του Χριστίνα και Ναταλία Μουστακλή, αντίστοιχα. 

Οι Άγιοι πολεμιστές: Ο δράκος, η λυγερή κι ο Αης-Γιώρκης - Ν. Λυγερός

ο Άγιος Γεώργιος δρακοκτόνος, το 1829

Επιμέλεια, Συλλογή της Σοφίας Ντρέκου
απόσπασμα από το αφιέρωμα εδώ

Η κεντρική εικόνα είναι του Αγίου Γεωργίου (19ος αιώνας), η οποία είχε συληθεί από τον ομώνυμο ιερό ναό του Αγίου Γεωργίου του Καραβά, στην κατεχόμενη Κερύνεια, εντοπίστηκε στην κατοχή συλλέκτη στην Ελβετία και επαναπατρίστηκε στην Κύπρο.

Στα πιο βαθιά σκοτάδια εισήλθε το Φως. Τί σημαίνει η Ανάσταση του Χριστού και πως ενσαρκώνεται στο καθημερινό μας βίο;


Κάθε αληθινή αγάπη είναι σταυρωμένη.
Κάθε γνήσια αγάπη περνάει μέσα από την θυσία,
διαφορετικά είναι ένα ρομαντικό αφήγημα
ή μια νόθα ιδεολογία.

Πώς η καθημερινότητά μας γίνεται αναστάσιμη

Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου,
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Ενότητες

Μεγάλη Πέμπτη ✞ Τα Μεγάλα Γεγονότα


Μεγάλη Πέμπτη - Ο Μυστικός Δείπνος
του Χριστού με τους 12 Αποστόλους.

Επιμέλεια άρθρου της Σοφίας Ντρέκου
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)


Οι καμπάνες χτυπούν το βράδυ πένθιμα σε όλη τη χώρα, σε κάθε Ορθόδοξη εκκλησία. Το Θείο Δράμα κορυφώνεται και η υμνογραφία της ημέρας είναι σχετική με τα Πάθη του Χριστού, τη Σταύρωση και το θάνατό Του.

Ἦσαν δέ τινες Έλληνες εκ των αναβαινόντων ˗ˏˋ🕯ˎˊ˗ Ελήλυθεν η ώρα ίνα δοξαστή ο Υιός του ανθρώπου 🕯️₊˚ Βράδυ Μεγάλης Τρίτης

Jesus Walking On Solomons-Porch
📸 Ο Ιησούς περπατά στη στοά του Σολομώντα, Τζέιμς Τισό.
Συλλογή: Μουσείο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης
Jesus Walks in the Portico of Solomon, 1896 by J.J. Tissot.

Εργασία Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Το βράδυ της Μ. Τρίτης ψάλλεται στις Εκκλησίες ο όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης. Στην υμνολογία κυριαρχεί το γεγονός της αλείψεως των ποδών του Κυρίου με μύρο από μια αμαρτωλή γυναίκα (πόρνη την αναφέρουν οι υμνωδοί) και το σκούπισμά τους με τα μαλλιά της, στο σπίτι ενός Φαρισαίου, όπου ήταν προσκεκλημένος (Λουκά ζ' 36-50), ενώ ψάλλεται ένα από τα πλέον δημοφιλή τροπάρια της θρησκευτικής υμνολογίας, το «Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή», γνωστότερο ως Τροπάριο της Κασσιανής, από το όνομα της υμνογράφου Κασσιανής (810-865), που το συνέθεσε. 

Στο Ευαγγέλιο, κατά Ιωάννην 12:20-22, μερικοί Έλληνες ζητούν μια χάρη από ένα μαθητή του Χριστού. Είχαν την άνεση να προσεγγίσουν πρώτα τον Φίλιππο ο οποίος μιλούσε την Ελληνική γλώσσα και του ζήτησαν να δουν τον Ιησού.

Ανάλυση του πίνακα 🎨 Το μαρτύριο του Πατριάρχη Γρηγορίου (1925) του στρατιωτικού ζωγράφου Γεωργίου Ροϊλού για το σώμα του Πατριάρχη στον Βόσπορο

The Martyrdom of-Patriarch-Grigorios - National Gallery roilos
Ροϊλός Γεώργιος. Το μαρτύριο του Πατριάρχη Γρηγορίου, πριν το 1925

Ανάλυση του έργου του Ροϊλού για το
σώμα του Πατριάρχη στον Βόσπορο

Επιμέλεια, Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Γεώργιος Ροϊλός - Το μαρτύριο του Πατριάρχη Γρηγορίου, πριν το 1925. Έλληνες ναυτικοί περισυλλέγουν το σώμα του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε´ στον Βόσπορο, 1910- 1919, ελαιογραφία, 172χ296 εκ., Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

Μεταμορφώνοντας τα πάθη 🕯️ Ζούμε στο σκοτάδι του φωτός μας

St.Mary of Egypt_Kordis
Πίνακας ζωγραφικής: Η οσία Μαρία Αιγυπτία, Γιώργος Κόρδης, 2024

Το παράδειγμα της Όσιας Μαρίας Αιγυπτίας...

Το παράδειγμα της όσιας Μαρίας Αιγυπτίας, μας φανερώνει ότι στην πορεία προς την συνάντηση με τον Αναστημένο Χριστό, τα πάθη δεν εξαφανίζονται αλλά μεταμορφώνονται. Δηλαδή σκοπός δεν είναι να αλλάξω αυτό που είμαι, την φύση μου, αλλά την βούληση και ελευθερία μου.

Η εργασία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά για τον Αριστοτέλη περί της αρετής


Εργασία Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, αν και δεν είχε ως κύριο έργο του την εξέταση της αρετής με όρους καθαρά Αριστοτελικούς, ασχολήθηκε με το θέμα αυτό, ειδικά σε σχέση με την ησυχαστική θεολογία του.

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, ένας από τους σημαντικότερους θεολόγους της Ορθοδοξίας, στην θεολογία του, και ειδικότερα στην ησυχαστική της διάσταση, επηρεάστηκε και διασταυρώθηκε με την Αριστοτελική φιλοσοφία.

Γνώριζε και σεβόταν τον Αριστοτέλη, ιδιαίτερα την ηθική φιλοσοφία του και την έννοια της αρετής ως μεσότητα. Ωστόσο, την ενσωμάτωνε και την ερμήνευε μέσα στο πλαίσιο της χριστιανικής θεολογίας και της ησυχαστικής πρακτικής. Συνέδεε την ανθρώπινη αρετή με την πνευματική τελείωση και τη θέωση, μέσω της ησυχαστικής προσευχής. Η Αριστοτελική έννοια της αρετής, δηλαδή η εξάσκηση σε ηθικές αρετές για την επίτευξη της ευδαιμονίας, αποκτά μια μεταφυσική διάσταση στον Παλαμά, συνδεόμενη με την ένωση του ανθρώπου με τον Θεό.

Ενώ αναγνώριζε την αξία του Αριστοτέλη, ο Παλαμάς ασκούσε κριτική σε όσους τον υπερτιμούσαν, θεωρώντας ότι η ανθρώπινη γνώση είναι περιορισμένη και ότι η αληθινή γνώση προέρχεται από την αποκάλυψη και την εμπειρία της θείας χάριτος.

Ο Παλαμάς συχνά χρησιμοποιεί Αριστοτελικές έννοιες, όπως η μεσότητα, για να εξηγήσει την πνευματική ζωή και την πορεία προς την θέωση, αλλά πάντα σε συνδυασμό με την χριστιανική διδασκαλία και την ησυχαστική πρακτική.

Για παράδειγμα, η εξάσκηση στις αρετές, σύμφωνα με τον Παλαμά, δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο για την προσέγγιση του Θεού.

Συνοψίζοντας, η θεολογία του επηρεάστηκε από την Αριστοτελική φιλοσοφία, την οποία όμως ενέταξε σε ένα ευρύτερο χριστιανικό και ησυχαστικό πλαίσιο.

η Εργασία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά


Ας δούμε την εργασία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά για τον Αριστοτέλη και την έννοια της αρετής. 

Περιγράφει πώς, σε νεαρή ηλικία, παρουσίασε τις γνώσεις του μπροστά στον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Β’ και τους λόγιους της εποχής. Εξετάζει τη διάκριση της αρετής σε ηθική και διανοητική, όπως την όρισε ο Αριστοτέλης, και αναλύει πώς αυτή αποκτάται μέσω της διδασκαλίας και της συνήθειας. 

Σύμφωνα με την Εγκυκλοπαίδεια Britannica, ο Αριστοτέλης υπήρξε ο πρώτος γνήσιος επιστήμονας στην ιστορία... και κάθε κατοπινός επιστήμονας τού οφείλει κάτι.

Ο άγιος Γρηγόριος, σε ηλικία 16 ετών, ανέπτυξε στην αρχαία ελληνική γλώσσα, κομμάτια από τον Αριστοτέλη, από στήθους!

Ο έφηβος Γρηγόριος (μετέπειτα Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς) πλήρης γνώσεων καλείται να παρουσιάσει την εργασία του για τον Αριστοτέλη μπροστά στον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Β', τον πιο σοφό άνδρα της Κωνσταντινούπολης Θεόδωρο Μετοχίτη*, σε αξιωματούχους και λόγιους της βασιλικής αυλής. 

Η αρετή σύμφωνα με τον Αριστοτέλη διακρίνεται σε ηθική και διανοητική. Διανοητική αρετή είναι η σοφία, η σύνεση και η φρόνηση. Αντίστοιχα η ηθική αρετή είναι η σωφροσύνη, η γενναιοδωρία και η εγκράτεια.

Η Διανοητική αρετή γεννιέται και αναπτύσσεται με τη διδασκαλία, για το λόγο αυτό απαιτείται καιρός και πείρα. Η ηθική αρετή αποκτάται από το έθος με κόπο εσωτερικό. Και τι είναι αρετή και πως αυτή ορίζεται από τον Αριστοτέλη τον ρώτησε ο Θεόδωρος Μετοχίτης;

*Ο Θεόδωρος Μετοχίτης (1270 - 13 Μαρτίου 1332) ήταν Βυζαντινός λόγιος και ανώτατος αξιωματούχος και πανεπιστήμων, από τους σπουδαιότερους συγγραφείς του Βυζαντίου, πρόδρομος της ανθρωπιστικής αναγέννησης του 15ου αι. Αναρριχήθηκε σε διάφορα αξιώματα της βυζαντινής διοίκησης και έφτασε στο αξίωμα του «μεσάζοντος» (πρωθυπουργού του κράτους) του αυτοκράτορα Ανδρονίκου Β', εκτοπίζοντας τον Νικηφόρο Χούμνο.

Στην ψυχή μας, απάντησε ο Γρηγόριος, τρία είδη συμβαίνουν, πάθη, δυνάμεις και έξεις. Η αρετή ανήκει στις έξεις.

Πάθη της ψυχής είναι η επιθυμία, ο φόβος, η οργή, το θάρρος, η χαρά, η ζήλια, το μίσος, ο οίκτος και όλα, όσα προκαλούν ηδονή και λύπη. 

Δυνάμεις της ψυχής είναι εκείνες, που μας κάνουν δεκτικούς στα πάθη, δηλαδή μας ωθούν στο να χαιρόμαστε, να ζηλεύουμε να οργιζόμαστε κτλ.

Έξεις της ψυχής είναι εκείνες, που μας προδιαθέτουν καλώς ή κακώς προς τα πάθη. Κατ' αυτόν τον τρόπο συνηθίζουμε ή να κατανικούμε τα πάθη και γινόμαστε αγαθοί και ενάρετοι ή να υποτασσόμαστε στα πάθη και γινόμαστε κακοί.

Η αρετή δεν είναι ούτε δύναμη της ψυχής ούτε πάθος αλλά έξη και μάλιστα τέτοιου είδους έξη, με την οποία οι άνθρωποι καθίστανται αγαθοί και εκτελούν με ευσυνειδησία τα έργα τους. Η αρετή στην ουσία της είναι το μέσο δύο ακροτήτων, από τις οποίες η μία είναι η υπερβολή και η άλλη η έλλειψη.

Η αρετή ουσιαστικά είναι το μέτρο, η μεσότης. Για παράδειγμα, η γενναιοδωρία είναι αρετή ανάμεσα στην υπερβολή της ασωτίας και στην έλλειψη φιλαργυρίας. Η πραότητα είναι αρετή ανάμεσα στην υπερβολή της οργής και στην έλλειψη ψυχρότητας. Συμπερασματικά, αρετή είναι το μέσο μεταξύ δύο κακών, από τις οποίες η μία είναι υπερβολή και η άλλη έλλειψη.

Είναι πράγματι δύσκολο να είναι κανείς ενάρετος καθώς πρέπει σε κάθε ενέργειά του να πετυχαίνει τη μεσότητα. Δεν είναι εύκολο να ασκεί ο καθένας την αρετή, αντίθετα ο άνθρωπος άγεται και φέρεται μάλλον προς τις δύο ακρότητες. Πολύ πιο δύσκολο μάλιστα είναι να επιλέγει κανείς σε κάθε περίπτωση μεταξύ πολλών ακροτήτων τη μεσότητα, την αρετή. Είναι σπάνιο και κατά κάποιον τρόπο υπεράνθρωπο να έχει ο άνθρωπος όλη την αρετή μέσα του.

Επειδή λοιπόν είναι τόσο δύσκολο, τόσο σπάνιο, αξιέπαινο και ωραίο να πετύχουμε παντού τη μεσότητα, ο Αριστοτέλης προτείνει να επιλέγει ο άνθρωπος το λιγότερο κακό από τις δύο ακρότητες. Να εξετάζει προσεκτικά και ειλικρινά σε ποια από τις δύο ακρότητες είναι περισσότερο επιρρεπής και να επιλέγει αποφασιστικά την αντίθετη.

Να κάνει δηλαδή, ό,τι με τα στραβά ξύλα. Για να τα σιάξει, πρέπει να τα πιέσει προς την αντίθετη πλευρά. Αν για παράδειγμα είναι επιρρεπής στην θρασύτητα, θα πρέπει να αγωνιστεί να αποκτήσει το αντίθετο, τη δειλία. Έτσι σιγά σιγά θα αποκτήσει την επαινετή ανδρεία.

Αποφεύγοντας λοιπόν άλλοτε την υπερβολή και άλλοτε την έλλειψη θα πετύχει ευκολότερα τη μεσότητα και το αγαθό. Πάντως οι χριστιανοί πιστεύουμε ότι, παρότι η αρετή είναι δύσκολη υπόθεση, εντούτοις είναι κατορθωτή με το νεύμα του Θεού και την πνοή του Παναγίου Πνεύματος.

Σύντομος βίος του αγίου Γρηγορίου Παλαμά

Gregory Palamas in the seat of annunciation
του ζωγράφου Δρ. Γεωργίου Κόρδη

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς (1296 - 14 Νοεμβρίου 1359) ήταν Μικρασιάτης φιλόσοφος, λόγιος και κληρικός. Ήταν μοναχός του Αγίου Όρους, κατόπιν Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης και διαπρεπής θεολόγος του Ησυχασμού.

Οι διδασκαλίες του προς υπεράσπιση του Ησυχασμού ενάντια στην επίθεση του επισκόπου Βαρλαάμ αναφέρονται ευρύτερα υπό τον γενικό τίτλο Παλαμισμός, ενώ οι οπαδοί του Παλαμίτες. Κείμενά του βρίσκονται στη Φιλοκαλία.

Τιμάται ως άγιος της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η ημέρα μνήμης του είναι η 14η Νοεμβρίου και η δεύτερη Κυριακή των Νηστειών που ονομάζεται Κυριακή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Ο Γρηγόριος Παλαμάς απεδήμησε εις Κύριον στις 14 Νοεμβρίου 1359, σε ηλικία 63 ετών.

Περισσότερα ▷ Γρηγόριος Παλαμάς


Ο αριστοτελικός ορισμός της αρετής

Η συστηματοποίηση των περιφερειακών ιδιοτήτων της έννοιας αρετή επιχειρήθηκε από τον Αριστοτέλη, τον μαθητή του Πλάτωνα, κυρίως στα Ηθικά Νικομάχεια, όσο και στα Ηθικά Ευδήμια και τα Ηθικά μεγάλα, χωρίς ωστόσο να γίνει δυνατή η προσέγγιση μιας αμετάβλητης ουσίας της έννοιας, η οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αδιαμφισβήτητη δογματική θέση.

aristotelis
Μαρμάρινη προτομή του Αριστοτέλη 2ου αιώνα μ.Χ.
Εθνικό Ρωμαϊκό Μουσείο, παλάτσο Αλτέμπς, Ρώμη
Το παλάτσο Αλτέμπς είναι ανάκτορο στη Ρώμη, το οποίο
αποτελεί ένα από τα κτήρια του Εθνικού Ρωμαϊκού Μουσείου.

2nd century AD marble bust of Aristotle philosopher
(Museo Nazionale Romano, Palazzo Altemps, Rome).

Η υψηλότερη ανθρώπινη δυνατότητα είναι η γνώση και όλες οι άλλες ανθρώπινες δυνατότητες προέρχονται από αυτή την κεντρική ικανότητα. Η αρετή στις φιλοσοφικές αναζητήσεις του Αριστοτέλη συνδέεται αξεδιάλυτα με την ανθρώπινη σοφία, στην οποία εντοπίζει ο φιλόσοφος το ύψιστο ανθρώπινο δυναμικό.

Εάν η αρετή είναι γνώση και μελέτη, η υψηλότερη ανθρώπινη γνώση είναι η γνώση για την ίδια τη γνώση. Υπό αυτή την έννοια η θεωρητική μελέτη της ανθρώπινης γνώσης, την οποία αποκαλεί ο Αριστοτέλης θεωρείν, δηλαδή «ενατένιση», είναι η υψηλότερη ανθρώπινη δυνατότητα και ευδαιμονία, και εδώ πιστεύουμε πως ο Αριστοτέλης βρίσκεται σε απόλυτη συμφωνία με τον δάσκαλό του.

Αν και καθοδηγείται από τη σαφή νοησιαρχία και τον ηθικό ευδαιμονισμό της εποχής του, τον οποίο ακολουθεί ως ένα σημείο, διαφοροποιείται όμως ως προς την ηθική έννοια της αρετής με την ιδέα του έθους. Οι αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η ανθρώπινη φύση είναι αντίθετη προς τη γέννησή τους. Μπορεί εκ φύσεως να είναι επιδεκτικός ο άνθρωπος στις αρετές, αλλά μπορεί να τελειωθεί σε αυτές μόνο με τη διαδικασία του έθους. Οι διανοητικές και οι ηθικές αρετές αντιπροσωπεύουν τα είδη της ουσίας της αρετής.

H εναγώνια αυτή αναζήτηση των φιλοσόφων για την έννοια της αρετής δεν είναι στην πραγματικότητα τίποτα άλλο από αναζήτηση των διαφορετικών λειτουργιών της ψυχής, μιας έννοιας που υπεισέρχεται με διάφορους τρόπους τόσο στους πλατωνικούς διαλόγους όσο και στην αριστοτέλεια θεώρηση. Ακόμη και ο όρος ευδαιμονία, ο τελικός σκοπός της επιστημονικής έρευνας σύμφωνα με τον Αριστοτέλη εμπεριέχει στο συστατικό του δαίμων, την ιδέα της ψυχής.

Η συστηματική μελέτη της έννοιας της αρετής στον Αριστοτέλη απαιτεί επί της ουσίας πραγματευτική ικανότητα και σαφείς θεμελιακές γνώσεις στο αντικείμενο της φιλοσοφίας, κάτι εγείρει πολλά ερμηνευτικά ζητήματα. Από τα παραπάνω, ωστόσο, μπορούμε να συνοψίσουμε με σχετική ασφάλεια πως η αρετή είναι τμήμα του καθορισμού της ευτυχίας και είναι εν μέρει διανοητική, εν μέρει ηθική. Η διανοητική αρετή ενθαρρύνεται με τη διδασκαλία και απαιτεί εμπειρία και χρόνο. Η ηθική αρετή είναι το αποτέλεσμα του έθους.

Διατηρώντας κατά νου ότι η αναζήτηση του Αριστοτέλη δεν είναι μόνον θεωρητική αλλά και πρακτική, βλέπουμε ότι ο έσχατος σκοπός της έρευνάς του είναι το πώς μπορεί να γίνει ο άνθρωπος ενάρετος. Τούτο το επιτυγχάνει με τον κανόνα του μέσου, ενός μέσου όμως που είναι κατ’ ανάγκην σχετικό για κάθε ανθρώπινη ύπαρξη και καθορίζεται από τη λογική και τη φρόνηση του ατόμου.

Ο ορισμός του Αριστοτέλη για την αρετή «ως μέσον ανάμεσα σε δύο ακρότητες» είναι σχετικός και ρευστός -όπως και η ίδια η φύση της ηθικής επιστήμης- και δεν αποδίδει την καθαρή ουσία της έννοιας της αρετής. Καθορίζει μεν σε πρακτικό επίπεδο τον τρόπο επίτευξής της, αλλά της αποδίδει τον ευκαιριακό χαρακτήρα του εκάστοτε χωρικού και χρονικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο επιδιώκεται και από το οποίο απορρέει ταυτόχρονα.

ο Φιλόσοφος και επιστήμονας Αριστοτέλης

Νωπογραφία του Γκούσταφ Άντολφ-Σπάνγκενμπουργκ με τίτλο Η σχολή του Αριστοτέλη, 1833-1888
Νωπογραφία του Γκούσταφ Άντολφ Σπάνγκενμπουργκ
με τίτλο, Η σχολή του Αριστοτέλη, 1833-1888

Από τις μεγαλύτερες μορφές στην ιστορία της σκέψης, ο Αριστοτέλης, περισσότερο από κάθε άλλο πρόσωπο, καθόρισε την κατεύθυνση και τη μορφή της δυτικής πνευματικής ιστορίας.

Καθοδηγούμενος από την επιθυμία του για γνώση, κατέκτησε κάθε πεδίο μάθησης γνωστό στους Έλληνες, συμπεριλαμβανομένης της φυσικής, της χημείας, της βιολογίας, της ζωολογίας και της βοτανικής, την ψυχολογία, πολιτική θεωρία και ηθική· λογική και μεταφυσική, ιστορία, λογοτεχνική θεωρία και ρητορική. Εφηύρε την επιστήμη της λογικής και της βιολογίας.

Η επιρροή του έχει διαποτίσει το έργο των επιστημόνων και των φιλοσόφων ανά τους αιώνες. Στη φιλοσοφία, έχει επηρεάσει βαθύτατα τις κύριες αρχές του Στωικισμού, του Επικουριανισμού, του Νεοπλατωνισμού, του Γνωστικισμού και του Σχολαστικισμού - στην πραγματικότητα, όλα τα φιλοσοφικά συστήματα που αναπτύχθηκαν από τους μεσαιωνικούς και σύγχρονους στοχαστές.

Τα γραπτά του μεταφράστηκαν από τα ελληνικά στα λατινικά, στα ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά και γερμανικά. Κανένας στοχαστής εκτός από τον Πλάτωνα δεν συνέβαλε τόσο πολύ στη μάθηση. Κανένας στοχαστής μετά από αυτόν δεν συναγωνίστηκε τη μεγάλη ποικιλία των επιτευγμάτων του.

Ο Αριστοτέλης (Αρχαία Στάγειρα, 384 π.Χ. - Αρχαία Χαλκίδα, 322 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και επιστήμονας που γεννήθηκε στα Στάγειρα της Χαλκιδικής, στη Μακεδονία. 

Σε ηλικία 17 ετών εισέρχεται στην Ακαδημία του Πλάτωνα, στην Αθήνα, όπου παραμένει έως τα 37 του έτη. Εκεί συνδέεται τόσο με τον ίδιο τον Πλάτωνα όσο και με τον Εύδοξο, τον Ξενοκράτη και άλλους στοχαστές.

Τα έργα του αναφέρονται σε πολλές επιστήμες, όπως φυσική, βιολογία, ζωολογία, μεταφυσική, λογική, ηθική, ποίηση, θέατρο, μουσική, ρητορική, πολιτική κ.ά, και συνιστούν το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα στη Δυτική Φιλοσοφία.

Η περίοδος της ωριμότητας αρχίζει με τις βιολογικές έρευνες και τα συμπεράσματά του είναι η πρώτη συστηματοποίηση των βιολογικών φαινομένων στην Ευρώπη.

Η σκέψη και οι διδασκαλίες του Αριστοτέλη, που συνοπτικά περιγράφονται με τον όρο Αριστοτελισμός, επηρέασαν για αιώνες τη φιλοσοφική, θεολογική και επιστημονική σκέψη έως και τον ύστερο Μεσαίωνα.

Μετά τον θάνατο του Πλάτωνα, φεύγει από την Αθήνα και κατόπιν προσκλήσεως του Φιλίππου Β΄, αναλαμβάνει το 343 π.Χ./42 τη διδασκαλία του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Σύμφωνα με την Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα: «ο Αριστοτέλης υπήρξε ο πρώτος γνήσιος επιστήμονας στην ιστορία... και κάθε κατοπινός επιστήμονας τού οφείλει κάτι»

Βιβλιογραφία
• Εισαγωγή - σχολιασμός της Σοφίας Ντρέκου, Αρθρογράφος (Columnist Sophia Drekou, BSc in Psychology)
• Θεοδόσιος Πελεγρίνης, «Παλαμάς Γρηγόριος», Λεξικό της Φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2004, σελ. 1101.
• Μοναχή Ολυμπιάδα, Ντίτορα. Το Θαύμα της Χάριτος. Ιερά Μητρόπολις Βεροίας Ναούσης & Καμπανίας, Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου Σφηνίτσης, Αγκαθιά Ημαθίας. σελ. σελ.32-36.
• Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, (εισ. μτφρ. σχ. Δ. Λυπουρλής), Ζήτρος, (Αθήνα 2002)
• Κατσαρός Β. (εισ.), Λεξικό Σουΐδα, Θύραθεν, (Θεσσαλονίκη 2002)
• Οικονομάκος, Γρηγόριος: «Τα πάθη από ηθικής και φιλοσοφικής απόψεως». Παρνασσός 27 (1985), 43-59.
• Μια από τις μεγαλύτερες μορφές στην ιστορία της σκέψης, ο Αριστοτέλης - Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος (Sophia Drekou, BSc in Psychology) για την σελίδα https://www.sophia-ntrekou.gr/.
• Ο Αριστοτέλης. Εγκυκλοπαίδεια Νέα Δομή, τόμος 5 (σελ.104, 105). Εκδόσεις: Τεγόπουλος/ Μανιατέας. Έτος Έκδοσης: 1996
• Encyclopædia Britannica (2008). The Britannica Guide to the 100 Most Influential Scientists. Running Press. σελίδες 12.

πηγή: Αέναη επΑνάσταση by Sophia Ntrekou.gr

Περισσότερα Θέματα: Αριστοτέλης, Γρηγόριος Παλαμάς

Ομιλία καταπέλτης της Μαρίας Καρυστιανού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο 🚂 Συγκάλυψη και μπάζωμα στα Τέμπη


Μεγάλη η συμμετοχή του κόσμου...

Καταπέλτης η Καρυστιανού: «Μας περνάνε για ηλίθιους»
Ζητά άρση απορρήτου επικοινωνιών του Μητσοτάκη


Με μια σειρά από συγκινητικές ομιλίες, που ζητούσαν δικαιοσύνη στο όνομα των 57 θυμάτων, πραγματοποιήθηκε η μεγάλη εκδήλωση για το έγκλημα των Τεμπών, στην Αίθουσα 108 του Γυάλινου κτηρίου του Παντείου Πανεπιστημίου, την οποία διοργάνωσαν φοιτητές του ΑΕΙ της Λεωφόρου Συγγρού.