11 Μαΐ 2020

Κωνσταντινούπολη, η Πόλη των πόλεων και η ιστορία της

Γραφιστική απεικόνιση της Κωνσταντινούπολης της εποχής

Μεγάλη Ευρωπαϊκή Μέρα η 11η Μαΐου

11 Μαΐου Μια Μεγάλη Ευρωπαϊκή Ημέρα: των αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου και των εγκαινίων της Κωνσταντινούπολης!
11 Μαΐου 330 μ.Χ. ο Κωνσταντίνος Α' εγκαινιάζει τη νέα πόλη που έχτισε πάνω στο Βυζάντιο και την ονομάζει Νέα Ρώμη. Η πόλη, όμως, θα μείνει στην ιστορία με το όνομα Κωνσταντινούπολη.

Ω Πόλις, Πόλις, πόλεων πασών κεφαλή·
Ω Πόλις, Πόλις κέντρον των τεσσάρων
του κόσμου μερών·

9 Μαΐ 2020

Μακάρι νὰ μᾶς πάρη ὁ Θεὸς σὲ τέτοιες στιγμές - Γ. Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης

ὅπου τὰ σώματα τῶν μοναχῶν
δὲν σκληραίνονται οὔτε παγώνουν,
ἀλλὰ διατηροῦν τὸ χρῶμα,

Ο ματωμένος Μάης του 1936 στη Θεσσαλονίκη και ο Επιτάφιος


Ο ματωμένος Μάης του ’36

9 Μαΐου 1936 Οι δρόμοι  
βάφονται με εργατικό αίμα. 
Ο Μάης του 1936 στη Θεσσαλονίκη 
αποτελεί τον τελευταίο 
μεγάλο απεργιακό σταθμό 
πριν τη δικτατορία Μεταξά.

7 Μαΐ 2020

Η Εκκλησία, ως η ίδια η Ζωή

Cycle of Life, painting by Gina Maria Pilipovic
photo: «Cycle of Life» painting by Gina Maria Pilipovic

Ένα από τα καλύτερα κείμενα για τις δύσκολες και περίεργες μέρες που διανύουμε αγαπητοί αναγνώστες και αναγνώστριες, περί του φόβου της εξάπλωσης της πανδημίας του κορωναϊού. Εμπεριστατωμένο θεολογικά, χωρίς... πυροτεχνήματα, εμμονές, ή φανατισμό. Ευχαριστούμε την κ. Παπακώστα για το άρθρο της στην Αέναη επΑνάσταση.

5 Μαΐ 2020

Η φροϋδική πολιτική τοποθέτηση σήμερα

του ψυχαναλυτή Ρεζινάλντ Μπλανσέ Réginald Blanchet

Lacan Quotidien N° 645 – 29 mars 2017

Η φροϋδική πολιτική τοποθέτηση σήμερα
του Ρεζινάλντ Μπλανσέ, 4 Απριλίου 2017

Επιμέλεια, τονισμοί: Σοφία Ντρέκου

«Αν μόνο καταφέρναμε να συρρικνώσουμε σε μια μειοψηφία την τρέχουσα εχθρική προς τον πολιτισμό πλειοψηφία, θα είχαμε πετύχει πολλά, ίσως όλα όσα θα ήταν δυνατόν να πετύχουμε».

3 Μαΐ 2020

Ο Κωστής Παλαμάς γράφει για τις Μυροφόρες τις Θυγατέρες της Σιών

Ο Κωστής Παλαμάς γράφει για τις Μυροφόρες τις Θυγατέρες της ΣιώνΟ Παλαμάς στο ποίημά του «Θυγατέρες της Σιών» από την ποιητική συλλογή «Η ασάλευτη ζωή (δημοσιεύτηκε το 1904)», εμπνέεται από το Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, όπου η Μαγδαληνή, η Μαρία, η μητέρα του Ιακώβου και του Ιωσή και η Σαλώμη, που «μακρόθεν θεωρούσαι» έγιναν μάρτυρες όλων των περιστατικών που αναφέρονται στην Σταύρωση και την Ανάσταση του Ιησού.

2 Μαΐ 2020

Οικουμενική Ελληνική Γλώσσα: Όταν ξέρεις ελληνικά, ξέρεις την ιστορία του τόπου - Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ (βίντεο)

Προσωπικότητα που ακτινοβολεί, με έντονο ταμπεραμέντο και τον ενθουσιασμό έφηβου είναι στα 92 της χρόνια η ακαδημαϊκός, Βυζαντινολόγος, Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ. Ακούγοντας κάποιος με προσοχή τη διακεκριμένη Ελληνίδα καθηγήτρια, δεν μπορεί παρά να φέρει στον νου του τους στίχους του Κύπριου ποιητή, Κώστα Μόντη:

1 Μαΐ 2020

Οι αιματηρές εργατικές εξεγέρσεις στην Ελλάδα και η απεργία των μεταλλωρύχων στο Λαύριο το 1896 (βίντεο)

Εργάτες στο Λαύριο από το αρχείο της βιβλιοθήκης του Κογκρέσου USA 1903.
Φώτο: Εργάτες στο Λαύριο από το αρχείο 
της βιβλιοθήκης του Κογκρέσου USA 1903. 

«Οι αιματηρές εργατικές εξεγέρσεις» που συγκλόνισαν την Ελλάδα και άνοιξαν το δρόμο για την κατοχύρωση πολλών εργασιακών δικαιωμάτων.

Είναι ιεροσυλία να θεωρούμε την Πρωτομαγιά μια «Χίπικη Γιορτή Λουλουδιών»


Με σύνθημα «Οχτώ ώρες δουλειά,
οχτώ ώρες ανάπαυση, οχτώ ώρες ύπνο
»
και αίτημα τη μείωση των ωρών εργασίας, 
η Πρώτη του Μάη του είναι βαμμένη με αίμα.

30 Απρ 2020

Η ζωή και η αυτοκτονία του Αδόλφου Χίτλερ και της Εύα Μπράουν

Adolf Hitler & Eva Braun

Αδόλφος Χίτλερ - Εύα Μπράουν
30 Απριλίου 1945 Η πίστη μέχρι θανάτου 
και η αυτοκτονία μία ημέρα μετά τον γάμο τους!

Λάκης Σάντας, ο αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης (Αφιέρωμα)


της Σοφίας Ντρέκου

Ο Λάκης Σάντας, η εμβληματική μορφή της Εθνικής Αντίστασης. Μαζί με τον φίλο του Μανώλη Γλέζο κατέβασαν τη χιτλερική σημαία από την Ακρόπολη τη νύχτα της 30ής προς 31 Μαΐου 1941, στην αντιστασιακή ενέργεια των υπόδουλων Ελλήνων από την γερμανική κατοχή. Πέθανε στην Αθήνα στις 30 Απριλίου 2011.

28 Απρ 2020

25 Απρ 2020

Προαιώνια ασπίδα στις επιδημίες η θρησκευτική πίστη

Ο δημοσιογράφος (Σταύρος Τζίμας) συζητά με τρεις, εξειδικευμένους καθηγητές της Θεολογικής του ΑΠΘ, για την αντιμετώπιση των πανδημιών στις τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες: Πέτρος Βασιλειάδης (χριστιανισμός), Αγγελική Ζιάκα (Ισλάμ) και Τιμολέων Γαλάνης (ιουδαϊσμός). Ο πρώτος Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ οι άλλοι δύο ενεργοί Καθηγητές.

Κρητικό τραγούδι για τις αγίες Πέντε Παρθένες της Αργυρούπολης Ρεθύμνου


Κρητικό τραγούδι για τις αγίες Πέντε Παρθένες της Αργυρούπολης Ρεθύμνου
την Τρίτη του Πάσχα και (κατά μετάθεσιν) Σάββατο μετά το Πάσχα.
 

22 Απρ 2020

Το μουσικό «ευχαριστώ» της ΕΡΤ σε γιατρούς και νοσηλευτές

Το ελάχιστο «ευχαριστώ» της ΕΡΤ σε γιατρούς και νοσηλευτές της πρώτης γραμμής | 2 Συναυλίες 20 κ 23/ 04/2020

Κορωνοϊός: Ποιος είναι ο λοιμωξιολόγος κ. Σωτήρης Τσιόδρας;

Ο λοιμωξιολόγος κ. Σωτήρης Τσιόδρας, για τους ξένους, γίνεται το σύμβολο μιας άλλης Ελλάδας, μιας Ελλάδας-υπόδειγμα.

της Σοφίας Ντρέκου, Αέναη επΑνάσταση

21 Απρ 2020

Οι αγίες Πέντε Παρθένες της Αργυρούπολης Ρεθύμνου

έργο Εμμ. & Ράνιας Κιαγιαδάκη, αγία Ειρήνη Χρυσοβαλάντου, Ηράκλειο
Αγίες Πέντε Παρθένες Αργυρουπόλεως Ρεθύμνης

Πέντε οσίες και θαυματουργίες 
παρθενομάρτυρες της Τρίτης του Πάσχα

Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

20 Απρ 2020

Πάσχα 2020: Χριστός Ανέστη στα Μπαλκόνια!

«Συγχωρήσωμεν πάντα τῇ Ἀναστάσει
καί οὕτω βοήσωμεν: Χριστός ἀνέστη ἐκ νεκρῶν».

Χριστός Ανέστη στα Μπαλκόνια
Επιμέλεια, συλλογή Σοφία Ντρέκου

Χαραγμένος στις μνήμες όλων θα παραμείνει ο φετινός εορτασμός της Αναστάσεως του Θεανθρώπου λόγω κορωνοϊού, την ώρα που η χώρα μετρά 3 επιπλέον θανάτους τις τελευταίες ώρες.

19 Απρ 2020

Πάσχα παιδιών Πάσχα




Πάσχα παιδιών Πάσχα
αγάπη λαμπερή 
μεγάλοι και μικροί 
γιατί έχουμε Λαμπρή.

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ... Άγιον Πάσχα 2020 «Κεκλεισμένων των θυρών»


Στο πρώτο μας Πάσχα «κεκλεισμένων των θυρών», Σε θυμηθήκαμε αμέσως, Κύριε. Θυμηθήκαμε τα παραπονεμένα Σου λόγια: «Πάντες σκορπισθήσεσθε, εμέ λιπόντες». Για πρώτη φορά Σε προσέξαμε να διαβαίνεις τον τραχύ σου δρόμο μόνος. Και μόνος να πίνεις, σταλαματιά-σταλαματιά, και το ποτήριον του Πάθους Σου, από τον χείμαρρο των Κέδρων μέχρι τον φριχτό Γολγοθά.

18 Απρ 2020

Ο Ενταφιασμός Του Χριστού από τον Φώτη Κόντογλου

έργο του Φώτη Κόντογλου «Η Αποκαθήλωσις, Εικών επί ξύλου ευρισκομένη εν τω ιερώ ναώ Κοιμήσεως της Θεοτόκου εις Μοναστηράκι Αθηνών, Έτους 1932
εικ. έργο του Φώτη Κόντογλου*

Ο ΕΝΤΑΦΙΑΣΜΟΣ

Άρθρο Φώτη Κόντογλου στην «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» 
στις 19/4/1952, Μεγάλο Σάββατο.

«Οι δε Ιουδαίοι, ίνα μη μείνη επί του σταυρού τα σώματα εν τω σαββάτω, επεί παρασκευή ήν, ήν γαρ μεγάλη η ημέρα εκείνη του σαββάτου, ηρώτησαν τον Πιλάτον ίνα κατεαγώσιν αυτών τα σκέλη και αρθώσιν».

Βλέπεις υποκρισία; Δεν τους έμελλε για τον σκοτωμό του Χριστού, αλλά φοβόντανε μήπως κάνουνε αμαρτία και δεν κατεβάσουνε τα κουφάρια από τις κρεμάλες και μολύνουνε το Σάββατο!

Έστειλε λοιπόν ο Πιλάτος τους στρατιώτες κι αυτοί σπάσανε με τους λοστούς τα κόκαλα των δυο ληστών που ζούσανε ακόμα. Μα τον Χριστό, επειδή είδανε πως ήτανε νεκρός, δεν τον πειράξανε, κι έτσι βγήκε η γραφή που λέγει «οστούν ου συντριβίσεται αυτού». Μονάχα ένας από τους στρατιώτες τον τρύπησε με το κοντάρι του στα πλευρά κι εβγήκε αίμα και νερό, για να αληθεύσει κι η άλλη γραφή που λέγει «όψονται εις όν εξεκέντησαν». Φαίνεται πως σ’ όλο αυτό το διάστημα ο άγιος Ιωάννης, ο αγαπημένος μαθητής του Κυρίου, στεκότανε κοντά στο σταυρό, γιατί λέγει πως είδε ο ίδιος το κοντάρισμα «και ο εωρακός μεμαρτύρηκε και αληθινή αυτού η μαρτυρία» (Ιω. θ 35)

Υπήρχε ένας πλούσιος κι επίσημος άνθρωπος, σεβάσμιος «ευσχήμων», μαθητής κρυφός του Χριστού, λεγόμενος Ιωσήφ. Αυτός πήγε στον Πιλάτο και τον παρακάλεσε να του δώσει το σώμα του Χριστού για να το θάψει. Κι εκείνος του έκανε αυτή τη χάρη. Πήγε λοιπόν με τους υπηρέτες του και ξεκαρφώσανε το άχραντο σώμα και το τυλίξανε σε καθαρό σεντόνι. Πήγε και ο Νικόδημος, μαθητής κι αυτός του Χριστού, φέρνοντας μαζί του μύρα και αρώματα, σμύρνα και αλόη πολλή και μ’ αυτά αλείψανε το σώμα και το τυλίξανε με τα σάβανα, όπως συνηθίζανε οι Ιουδαίοι. Αυτή είναι η «Αποκαθήλωσις» του Χριστού, που τη βλέπουμε ζωγραφισμένη με τόση ευσέβεια και πόνον στις σεμνές εικόνες της Εκκλησίας μας.

Ο Ιωσήφ είναι ανεβασμένος σε μια σκάλα ακουμπισμένος στο σταυρό, γέροντας μακρυγένης και μεγαλόσωμος, με κλαμένη πλην σοβαρή όψη και σηκώνει το άχραντο σώμα έχοντάς το αγκαλιασμένο.

Τα χέρια του Χριστού είναι ξεκαρφωμένα. Το δεξί είναι κρεμασμένο και το βαστά κλαίγοντας η Μαρία η Μαγδαληνή, ενώ το αριστερό το βαστά ο Ιωάννης κλαίγοντας κι εκείνος.

Η κεφαλή του Κυρίου στέκεται όρθια με τα μαλλιά χωρισμένα και πεσμένα στον ώμο του. Η όψη του είναι πικραμένη, γεμάτη πόνο, έλεος και πραότητα, με τα βλέφαρα κλειστά, με το μουστάκι σεμνά πεσμένο.

Η Παναγία στέκεται όρθια και κρατά αγκαλιασμένον τον μονογενή της, έχοντας τα χέρια της απιθωμένα με τρυφεράδα απάνω στο στήθος του. Το κεφάλι της είναι σφιχτά κολλημένο πλάγι στου Χριστού, το μάγουλό της ακουμπά στο κίτρινο μάγουλο του γιου της και τα μάτια της χύνουνε βρύσες από δάκρυα.

Όποιος δεν είδε την Αποκαθήλωση ζωγραφισμένη από κάποιον από τους ευλαβέστατους παλαιούς αγιογράφους μας, προ πάντων του Κρητικούς Αγιονορείτες δεν ημπορεί να λάβει ούτε την παραμικρή ιδέα από το πάθος που έχει αυτή η σκηνή. Ένας θρήνος κατανυκτικός βγαίνει από την εικόνα, που κάνει να αναβρύζουνε δάκρυα από τα μάτια του προσκυνητή.
Δείτε: Τα Πάθη του Χριστού στη λαϊκή ποίηση και το Μοιρολόϊ ή Θρήνος της Παναγιάς
Τέτοιες εικόνες είναι πολλές σε κάθε μεριά της Ελλάδος. Θρησκευτικό πάθος μεγάλο βγαίνει από την Αποκαθήλωση που είναι ιστορημένη ες το «Κυριακόν» (1) της σκήτης των Καυσοκαλυβίων, όπου τα πρόσωπα από τον πόνο είναι παραμορφωμένα, αλλά με την «καλήν και ευλαβή παραμόρφωσιν» που παίρνουνε τα βασανισμένα και καρτερικά πρόσωπα των αγίων, κατά τον βαθύν λόγον του Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου.
ΕΔΩ: Η Σημασία της Θυσίας του Χριστού (Αγίου Συμεών Νέου Θεολόγου Κατηχητικός Λόγος ΚΖ')
Κοντά στο Γολγοθά και στον κήπο της Γεσθημανής είχε ο Ιωσήφ σκαμμένο μέσα στο βράχο ένα μνήμα για τον εαυτό του. Σ’ αυτό το μνήμα βάλανε το σώμα του Χριστού και το φράξανε με μια βαριά πλάκα. Και ξημέρωνε Σάββατο.

Από μακριά στεκόντανε οι άγιες γυναίκες, η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία του Κλωπά, η Σαλώμη και οι άλλες, που τον είχανε ακολουθήσει από τη Γαλιλαία. Φαίνεται πως την Παναγία την είχανε πάγει σπίτι της. Στεκόντανε λοιπόν κλαμένες και φοβισμένες και βλέπανε σε ποιο μέρος τον θάψανε. Ύστερα γυρίσανε στα σπίτια τους και ετοιμάσανε τα μύρα για να αλείψουνε την άλλη μέρα το άχραντο σώμα, δηλαδή τη μέρα του Πάσχα, επειδή το Σάββατο δεν κάνανε τίποτα οι Ιουδαίοι κατά το νόμο του Μωϋσέα. Η εξαίσια υμνωδία μας ραίνει με αμάραντα άνθη τον γλυκύτατο Χριστό μας, που γι αυτόν τρέξανε τα πιο αγνά δάκρυα από τις ανθρώπινες καρδιές. Πρώτη μέσα στους άλλους η Κασσιανή, το πικραμένο τρυγόνι της Εκκλησίας, ταίριαξε τα ωραιότερα ποιήματά της για τον Ενταφιασμό του Κυρίου.
Δείτε: Της Κασσιανής το Τροπάρι από τον Φώτη Κόντογλου
«Κύματι θαλάσσης τον κρύψαντα πάλαι διώκτην τύραννον υπό γής έκρυψαν των σεσωσμένων οι παίδες. Αλλ’ ημείς ως αι νεάνιδες (2) τω Κυρίω άσωμεν. Ενδόξως γαρ δεδόξασται». «Έκστηθι φρίττων ουρανέ και σαλευθήτωσαν τα θεμέλια της γης. Ιδού γαρ εν νεκροίς λογίζεται ο εν υψίστοις οικών και τάφω μικρώ ξενοδοχείται. Όν παίδες ευλογείτε, ιερείς ανυμνείτε, λαός υπερυψούτε εις πάντας τους αιώνας».

Μα κι άλλοι υμνωδοί πετάξανε σε μεγάλο ύψος υμνολογώντας θρηνητικά τον ενταφιασμό του Χριστού: «Ότε εκ του ξύλου σε νεκρόν ο Αριμαθαίας καθείλε την των απάντων ζωήν, σμύρνη και σινδόνι σε, Χριστέ, εκήδευσε. Και τω πόθω ηπείγετο καρδία και χείλει σώμα το ακήρατον σου περιπτύξεσθαι. Όμως συστελλόμενος φόβω, χαίρων ανεβόα σοι : Δόξα τη συγκαταβάσει σου φιλάνθρωπε». «Σήμερον συνέχει τάφος τον συνέχοντα παλάμη την κτίσιν. Καλύπτει λίθος τον καλύψαντα αρετή τους ουρανούς. Υπνοί η ζωή και Άδης τρέμει και Αδάμ των δεσμών απολύεται. Δόξα τη ση οικονομία, δι ης τελέσας πάντα σαββατισμόν αιώνιον, εδωρήσω ημίν την παναγίαν εκ νεκρών σου Ανάστασιν».
Αλλά όποιος δε νιώθει τη βυζαντινή μουσική μας, που στολίζει ακόμα με πιο πολύ αίσθημα τα θαυμάσια λόγια, δε θα νιώσει βαθιά ούτε τα λόγια. Γιατί λόγια και ψάλσιμο είναι ένα πράγμα, όπως το σώμα και η ψυχή, όπως τα σχήματα και τα χρώματα στην αγιογραφία. Αδέρφια μου, ακούστε με και μην δολωνόσαστε από την ανούσια, ανόητη και θεατρική μουσική, που μ’ αυτή ντύνουνε τα εξαίσια τροπάριά μας, που είναι γεμάτα ουράνιο πάθος και βαθύ μυστήριο. Αυτό το ντύσιμο είναι ολότελα ξένο, αταίριαστο με τα ιερά νοήματα που κλείνουνε τα λόγια των ύμνων μας. Το ίδιο αίσθημα που έκανε τα τροπάρια, έκανε και τη μουσική. Αν δεν τα νιώθεις δεν φταίνε αυτά, φταις εσύ, γιατί κακοσυνήθισες, όπως δεν φταίγει ο Θεός για όποιον δεν τον βρίσκει με την καρδιά του.
Πήγαινε στη Μητρόπολη, που ψέλνουνε τώρα καλά, ορθόδοξα και άκουσε με συντριβή και με ταπείνωση την ακολουθία. Και σιγά σιγά θα ανοίξουνε τ’ αυτιά σου και θα νιώσουνε τη μυστική γλυκύτητα της ορθόδοξης ψαλμωδίας. Άμποτε ο Θεός να μας αξιώσει «ενί στόματι και μία καρδία δοξάζειν και ανυμνείν το πάντιμον και μεγαλοπρεπές όνομά του». Αμήν.

(1) Η Κεντρική Εκκλησία
(2) Που υμνούσανε το θεό με τον Μωϋσή τότε που καταποντίσθηκε ο Φαραώ στη Ερυθρή Θάλασσα
*Η κεντρική Φωτογραφία εικόνας είναι έργο του Φώτη Κόντογλου «Η Αποκαθήλωσις, Εικών επί ξύλου ευρισκομένη εν τω ιερώ ναώ Κοιμήσεως της Θεοτόκου εις Μοναστηράκι Αθηνών, Έτους 1932» από: Fotis Kontoglou Original - Φώτη Κόντογλου Αρχείο (ΕΚΦΡΑΣΙΣ, ΤΟΜΟΣ Β' - ΠΙΝΑΚΕΣ - ΠΙΝΑΞ 168)

O Χρήστος Γιανναράς καθηγητής φιλοσοφίας - συγγραφέας μιλά για το φετινό Πάσχα

O Χρήστος Γιανναράς καθηγητής φιλοσοφίας - συγγραφέας μιλά στον FM100 για το φετινό Πάσχα (Μ. Τετάρτη 15-04-2020), σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο Βασίλη Κοντογουλίδη.

«Πρωτόγνωρη εμπειρία το φετινό Πάσχα, όλα όμως μπορεί να έχουν μια θετική πλευρά.

Δείτε την Τελετή Αφής ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ 2020 (βίντεο)

Ανάσταση 2020 στον Πανάγιο Τάφο

Η πρωτόγνωρη Τελετή του Αγίου Φωτός
18 Απριλίου 2020 στον Πανάγιο Τάφο
στα Ιεροσόλυμα Κεκλεισμένων των Θυρών

by Αέναη επΑνάσταση | Sophia Ntrekou.gr

ΖΩΝΤΑΝΑ από τα Άγια Χώματα 
στα Ιεροσόλυμα παρακολουθούμε 
την Τελετή Αφής του Αγίου Φωτός!

Αλαβάνος: Γιατί τάχθηκα υπέρ της περιφοράς του Επιταφίου και της Ανάστασης (βίντεο)

Υπέρ της περιφοράς του Επιταφίου τάσσεται ο Αλέκος Αλαβάνος ΚΑΙ αναλύει την άποψή του για το ότι η περιφορά του Επιταφίου θα μπορούσε να γίνει.

17 Απρ 2020

Ο Νικηφόρος Βρεττάκος μιλάει για την Μεγάλη Παρασκευή και τη σημασία της

Περιμένοντας την Ανάσταση: Σειρά εκπομπών που αναφέρονται στην Μεγάλη Εβδομάδα, από τη Μ. Δευτέρα έως και ανήμερα το Πάσχα. Στο 5ο επεισόδιο ο ποιητής ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ μιλάει για την Μεγάλη Παρασκευή και τη σημασία της.

Ο Άγιος Παΐσιος για τα Πάθη του Χριστού

Ο Άγιος Παΐσιος για τα Πάθη του ΧριστούΓέροντας Παΐσιος: «Τη Μ. Παρασκευή εάν θέλει κάποιος να νιώσει κάτι, δεν πρέπει να κάνει τίποτε άλλο εκτός από προσευχή»

– Γέροντα, πώς μπορεί να ζήση κανείς πνευματικά τις γιορτές;

Η ιστορία του Σωτήρη Τσιόδρα από το Άγιον Όρος: «Πριν 30 χρόνια, ένας μοναχός μού είχε πει…» (βίντεο)

ΤΟ «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ» ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Η ιστορία του Σωτήρη Τσιόδρα από το Άγιο Όρος: «Πριν 30 χρόνια, ένας μοναχός μού είχε πει…»

Η Μεγάλη Εβδομάδα, η Ανάσταση και το Πάσχα του Οδυσσέα Ελύτη

Η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα του Οδυσσέα Ελύτη
της Σοφίας Ντρέκου

Ο Οδυσσέας Ελύτης θα μας κάνει την έκπληξη, ανατρέποντας τα μέχρι τώρα παραδοσιακώς αποδεκτά. Συνηθίζουμε να γιορτάζουμε το Πάσχα ως νίκη της ζωής, επειδή ο Ιησούς «θανάτω θάνατον πατήσας» ανέστη. Αλλά ο ποιητής δουλεύει με κάτι παραπλήσιο, πλην όμως όχι και τόσο ευχάριστο φαινομενικώς.

16 Απρ 2020

Το κτήνος και ο άγγελος

του Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκταρίου

Ἡ ἐπέλαση τοῦ COVID-19, πέρα ἀπό τήν ἀναστάτωση, τίς συμφορές καί τίς τραγωδίες πού δημιούργησε, ἔφερε στήν ἐπιφάνεια καί κάτι θετικό, ὅπως πολύ σωστά ἐπισημαίνει ὁ καθηγητής Χρῆστος Γιανναρᾶς σέ άρθρο του τήν Κυριακή τῆς 12ης Ἀπριλίου (σημ. βλ. παρακάτω).

Τα άγνωστα γονίδια του τσιγκούνη: Η φιλαργυρία είναι ψυχιατρική νόσος, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή ή ψυχολογικού τύπου ιδιομορφία;

Επιμέλεια, σύνθεση Σοφία Ντρέκου

Τα άγνωστα γονίδια του τσιγκούνη:
Η φιλαργυρία είναι ψυχιατρική νόσος, 
ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή
ή ψυχολογικού τύπου ιδιομορφία; 

του ιατρού κ. Στέφανου Καραγιαννόπουλου, επίκουρου καθηγητή Παθολογία Πανεπιστημίου Αθηνών. Δημοσιεύτηκε
στο HOMME, τεύχος 46 – Απρίλιος 2007

15 Απρ 2020

Η φιλαργυρία. Η βαριά αρρώστια της ψυχής! - Φώτης Κόντογλου

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

«Ποιήσατε ὑμῖν βαλάντια μὴ παλαιούμενα,
θησαυρὸν ανέκλειπτον έν τοῖς οὐρανοῖς,
ό­που κλέπτης οὐκ ἐγγίζει» (Λουκ. ιβ', 33)

«Ρίζα πάντων τῶν κακῶν ἐστὶν
ἡ φιλαργυ­ρία» (A' Τιμόθ., στ', 10)

14 Απρ 2020

13 Απρ 2020

Μεγάλη Δευτέρα - Δρ. Σπυρίδων Τσιτσίγκος

Μεγάλη Δευτέρα

Ομιλία του Δρ. Σπυρίδωνος Τσιτσίγκου,
Αναπληρωτή Καθηγητή της Ψυχολογίας της Θρησκείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για την Μεγάλη Δευτέρα.

Ζωντανή Σύνδεση Μεγάλη Δευτέρα - Ακολουθία του Νυμφίου Χριστού (τελείται κεκλεισμένων των Θυρών)

από το εκκλησάκι των Αγίων ΙσιδώρωνΗ Ακολουθία της Μεγάλης Τρίτης του Νυμφίου Χριστού από το εκκλησάκι των Αγίων Ισιδώρων, που βρίσκεται στην δυτική πλευρά του λόφου Λυκαβηττού Αθηνών, κτισμένο μέσα στο μεγαλύτερο σπήλαιο τού λόφου.

Περιμένοντας την Ανάσταση - Χρήστος Γιανναράς (βίντεο)

Ο Χρήστος Γιανναράς
«Περιμένοντας την Ανάσταση»
Εισαγωγή στο Θείο Δράμα.

Ο καθηγητής κ. Χρήστος Γιανναράς αναφέρεται στο Θείο Δράμα, στη Μονή Δαφνίου, στη Μεγάλη Βδομάδα και στο περιεχόμενο της Μεγάλης Δευτέρας.

12 Απρ 2020

Βράδυ Κυριακή των Βαΐων: Η ακολουθία του Νυμφίου Χριστού (Κεκλεισμένων των θυρών)


Η Ακολουθία της Μεγάλης Δευτέρας του Νυμφίου Χριστού από το εκκλησάκι των Αγίων Ισιδώρων, που βρίσκεται στην δυτική πλευρά του λόφου Λυκαβηττού Αθηνών, κτισμένο μέσα στο μεγαλύτερο σπήλαιο τού λόφου.

π. Αθανάσιος: Έλα να ψάλλουμε μαζί μπροστά στον Ιησού Νυμφίο μας Χριστό, Τον Νυμφώνα Σου βλέπω

Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται και Τον Νυμφώνα Σου βλέπω
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου 

Στο βίντεο ψάλλει ο π. Αθανάσιος 
Σκαρκαλάς ο οποίος μας λέει:

Κυριακή των Βαΐων: Ακολουθία του Νυμφίου και ερμηνεία «Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται» και «Τον νυμφώνα Σου βλέπω»


Βράδυ Κυριακή των Βαΐων: Οι πρώτες ημέρες μας προετοιμάζουν πνευματικά για το θείο δράμα και οι Ακολουθίες ονομάζονται «Ακολουθίες του Νυμφίου». Δύο από τα πιο γνωστά τροπάρια της Μεγάλης Εβδομάδας είναι τα: «Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται» και «Τον νυμφώνα Σου βλέπω». Ποια είναι, όμως, η σημασία τους; Το πρώτο απ’ αυτά λέει: Διαβάστε περισσότερα »