Αυτή η αίσθηση μ' ακολουθεί: Περίλυπός εστίν η ψυχή μου έως θανάτου ♫ East Hastings ~ Godspeed You! Black Emperor ♫

The Sorrows of Mary Magdalene by Jules Lefebvre

Από όλα τα ιερά κείμενα, αποστόλων ευαγγελίων και προφητειών, επιλέγω ένα λόγο που είπε ο Χριστός την τελευταία νύκτα της επιγείου ζωής του στον κήπο της Γεθσημανή. Οι ρωμαίοι στρατιώτες μαζί με τον Ιούδα, έρχονται να τον συλλάβουν· ο θάνατος πλησίαζε με βήματα γοργά· το πικρό «ποτήριον» φαινόταν στο βάθος του ορίζοντα. Τότε ο Κύριος στρέφεται στους μαθητές του και τους λέει: «περίλυπός ἔστιν ἡ ψυχή μου ἕως θανάτου» (Ματθ.26,38).

Περίλυπός ἔστιν ἡ ψυχή μου ἕως θανάτου.
Αυτή η αίσθηση μ' ακολουθεί...

Αυτοί που μένουν όρθιοι


«Όσο για εκείνη την ιστορία υπάρχουν πολλές εκδοχές…
Η καλύτερη όμως είναι πάντα αυτή που κλαις.»

Η Εκκλησία διδάσκει ότι ο άνθρωπος

Ο Παπαδιαμάντης και ο Μεγάλος Κανόνας


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Σ’ ένα δρόμο της συνοικίας «Ράχη» στην Πορταριά, έχει δοθεί το όνομα του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη. Ήταν τόσο μεγάλη η προσωπικότητα του Παπαδιαμάντη στο χώρο της Ελληνικής Λογοτεχνίας, ώστε αρκούσε αυτό και μόνο να εξηγήσει την ονοματοδοσία αυτή. Η αφορμή όμως στο να δοθεί το όνομα του Παπαδιαμάντη σ’ αυτό το δρόμο ήτανε η παρακάτω:

Η Δέσπω Τζαβέλλα κάνει πόλεμο 💣 η ηρωΐδα Γυναίκα και Σουλιώτισσα Τζαβέλαινα ⚔

Η Τζαβέλαινα, 1994 Καρανίκας Ηλίας
πίνακας: Η Τζαβέλαινα, ή Η Δέσπω κάνει πόλεμο, 
του 1994, ζωγράφος Καρανίκας Ηλίας

Στην Δέσπω Τζαβέλαινα

της Σοφίας Ντρέκου

Ψυχή μεγάλη και γλυκειά, μετά χαράς στο λέω:
Θαυμάζω τες γυναίκες μας και στ’ όνομα τους μνέω.

Διονύσιος Σολωμός, Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, 1851

𓆩♱𓆪 Αιωνία η μνήμη των Ηρώων και των Ηρωΐδων της Ελληνικής επανάστασης. Με τις Πρεσβείες της Ευαγγελιζομένης Θεοτόκου, την Μόνη Αγνή και Άχραντος Παρθένος, η Θεόν αφράστως κυήσασα, πρέσβευε υπέρ των Ηρώων και των Ηρωΐδων της Ελληνικής επανάστασης εν τόπω φωτεινώ, εν τόπω χλοερώ, εν τόπω αναψύξεως 🌿 †

Η ηρωική γυναίκα και μητέρα Δέσπω Μπότση για τα παιδιά της 

Ιεροσόλυμα ❈ Αέναη Πόλη

Σοφία Ντρέκου
Ευχαριστώ τον φίλο απ' τα Ιεροσόλυμα για την φωτοσύνθεση

Αέναη Πόλη

Τα τείχη της παλιάς πόλης βάφονται χρυσά.
Αέναη Πόλη κέντρο του σύμπαντος κόσμου, 
Πόλη της πίστης, Θεού Κατοικητήριο.

Φεγγάρια υπάρχουν πολλά...

April 4, 2015, Total Lunar Eclipse Seen in La Jolla, California

Φεγγάρια υπάρχουν πολλά...

«Λογάκια ερωτικά... στιχάκια μαθητικά
εγώ δεν είμαι η παιδική σου χαρά
φεγγάρια υπάρχουν πολλά ☾ ★° ☾ °☆

Μεγάλη Σαρακοστή, αρχαία ελληνική γραμματεία και Ελληνική Παιδεία


Ένας πνευματικός οδηγός της Μεγάλης Σαρακοστής.
Βίωμα συμμετοχής της κατανυκτικής αυτής
περιόδου για κάθε ορθόδοξο χριστιανό.

Μεγάλη Σαρακοστή, αρχαία ελληνική γραμματεία 
και Ελληνική Παιδεία - του Θεόδωρου Ι. Ρηγινιώτη

Οι αγώνες των Γυναικών στις άνισες κοινωνίες ♀ διότι οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ·

Διαδηλώτριες μέλη της Εθνικής Ένωσης Εταιρειών Δικαιώματος 
των Γυναικών -οι σουφραζέτες- με τις αφίσες που γράφουν «ψήφο 
στις γυναίκες», κάνουν καμπάνια στους δρόμους του Λονδίνου. 
Λιθογραφία, 1908 που δημοσιεύτηκε στην «μικρή Εφημερίδα»

 8 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας ή 
Διεθνής ημέρα των δικαιωμάτων των γυναικών

Γιατί δεν φαίνονται τ' αστέρια κάτω από τα φώτα του σκοταδιού


Το φως του μαύρου στα φώτα της πόλης
του σκοταδιού - by Sophia Ntrekou

Σε μια εποχή που δεν μπορεί να βγαίνει πάντοτε ο ηρωισμός προς τα έξω, αξίζει πάρα πολύ αυτό που γίνεται μέσα στα μεταλλεία της καρδιάς. Βαθιά στα ανθρώπινα συναισθήματα. Το πρόβλημα είναι πώς θα δουλέψουν οι άνθρωποι τα συναισθήματά τους και πώς θα μπορέσουν να τα εκφράσουν σωστά.

Η Ελλάδα του 1920 έγχρωμη (φωτογραφίες και video)

Αθήνα 1896 Αριστερά πάνω στη σημερινή Πλατεία Κλαυθμώνος 
το Υπουργείο Οικονομικών, τέλη 19ου - αρχές 20ου αιώνα,
οδός Σταδίου 27 & Δραγατσανίου (τρέχουσα αρίθμηση).
φωτογράφος ο T.H. McAllister που επισκέφτηκε την Ελλάδα 
μεταξύ 1890 και 1892 σύμφωνα με το Άλκη Ξανθάκη.

Ίσως ένα ταξίδι προς το παρελθόν, 
να μας φωτίσει...

Εύρεση της τιμίας κεφαλής του Ιωάννου του Προδρόμου - Η σχέση της φωνής προς τον Λόγο


24 Φεβρουαρίου Μνήμη Α' και Β' Εύρεση
Τίμιας κεφαλής του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου

Φωνὴ βοῶντος γῆς μυχῷ κεκρυμμένη,
Τῆς γῆς ῥαγείσης, πᾶσιν ἤχησε ξένως.
Εἰκάδι δὲ Προδρόμοιο Κάρην εὗρον κατὰ πέμπτην.

25 Μαΐου Μνήμη της Γ' ευρέσεως της τιμίας κεφαλής

7 Ιανουαρίου Μεταφορά στην Κωνσταντινούπολη της 
τιμίας Χειρός του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

24 Φεβρουαρίου: Α' και Β' εύρεση Τιμίας Κεφαλής
του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και Βαπτιστού

της Σοφίας Ντρέκου

Ἡ σχέση τῆς φωνῆς πρός τόν Λόγο

Ὁ Χριστός, ὡς ὁ ἐνσαρκωθείς Θεός μας, ἦλθε ἀκριβῶς γιά νά ἑνώσει «εἰς ἕν», πού θά πεῖ στόν ἑαυτό Του καί διά τοῦ ἑαυτοῦ Του στόν Θεό Πατέρα, «πάντα τά διεσκορπισμένα τέκνα Αὐτοῦ», συνεπῶς νά καλέσει τόν κόσμο ὅλο σέ μετάνοια.

Γι᾽ αὐτό καί τό κήρυγμα τοῦ ἁγίου Ιωάννη καί τό κήρυγμα τοῦ ᾽Ι. Χριστοῦ εἶναι ἀκριβῶς τό ἴδιο: «μετανοεῖτε, ἤγγικε γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν».

Όταν αποκεφαλίσθηκε από τον Ηρώδη ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, η τιμία κεφαλή αυτού τοποθετήθηκε μέσα σε αγγείο από όστρακο.

Η πρώτη εύρεση έγινε στη Μαχαιρούντα, γύρω από το χώρο που ήταν το ανάκτορο του Ηρώδη. Αφού η Ηρωδιάδα πήρε την αποτρόπαια ευχαρίστηση να δει επί πίνακι την αιμόφυρτη κεφαλή του Ιωάννη του Προδρόμου, διέταξε να τη θάψουν σ’ ένα μέρος εκεί κοντά.

Στον τόπο εκείνο έμεινε θαμμένη, ώσπου την ανακάλυψαν δύο μοναχοί από την Ανατολή, στους οποίους επανειλημμένα φάνηκε σε όνειρο ο Πρόδρομος, οι οποίοι είχαν αναχωρήσει για τα Ιεροσόλυμα με σκοπό να προσκυνήσουν τον τάφο του Κυρίου, αγγέλλοντας σε αυτούς που βρίσκεται η τιμία κεφαλή του. Κι εκείνοι, αφού την βρήκαν, την είχαν με τιμές. Από αυτούς την παρέλαβε κάποιος κεραμεύς και την μετέφερε στην πόλη των Εμεσηνών.

Όταν όμως πέθανε την κληροδότησε στην αδελφή του. Και από τότε διαδοχικά περιήλθε σε πολλούς, για να καταλήξει στα χέρια κάποιου ιερομονάχου αρειανού που ονομαζόταν Ευστάθιος και εφύλαξε την τιμία κάρα σε σπήλαιο. Από εκεί, μεταφέρθηκε επί Ουάλεντος (364 - 378 μ.Χ.), στο Παντείχιον της Βιθυνίας μέχρι που ο Θεοδόσιος ο Μέγας (379 - 395 μ.Χ.) ανεκόμισε αυτή στο Έβδομο της Κωνσταντινουπόλεως, όπου ανέγειρε μέγα και περικαλλέστατο ναό.

Βεβαίως, περί της ευρέσεως της τιμίας κεφαλής του Προδρόμου υπάρχουν και άλλες αντιφατικές παραδόσεις. Κατ' άλλη εκδοχή η τιμία κάρα βρέθηκε στην Έμεσα το 458 μ.Χ., επί βασιλείας Λέοντος Α' (457 - 474 μ.Χ.), ενώ άλλοι δέχονται ότι αυτή βρέθηκε το 760 μ.Χ. και μεταφέρθηκε στο ναό του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου στην Έμεσα. Από εκεί μετακομίσθηκε στην Κωνσταντινούπολη, επί βασιλείας Μιχαήλ Γ' (842 - 867 μ.Χ.) και πατριαρχίας Ιγνατίου.

Περί των ιερών λειψάνων του Τιμίου Προδρόμου βρίσκουμε ειδήσεις και σε διαφόρους χρονογράφους. Ο Ζωναράς αναφέρει ότι το 968 μ.Χ. ο Νικηφόρος Φωκάς βρήκε στην Έδεσσα της Μεσοποταμίας «βόστρυχον τοῦ Βαπτιστοῦ Ἰωάννου αἵματι περφυμένον», που μετακόμισε στην Κωνσταντινούπολη.

Πέντε χρόνια νωρίτερα το μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη από τη Βέροια της Συρίας, περί τον Απρίλιο του 963 μ.Χ., μέρος του ιματίου του Τιμίου Προδρόμου. Σύμφωνα με άλλη μαρτυρία ο Νικηφόρος Φωκάς βρήκε στην Κρήτη το ένδυμα του Προφήτη από τρίχες καμήλας.

Η Εκκλησία μας εορτάζει την πρώτη και τη δεύτερη εύρεση 
της κεφαλής του Ιωάννη του Προδρόμου στις 24 Φεβρουαρίου.

Ἀπολυτίκιο: Ἦχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε: Ἐκ γῆς ἀνατείλασα ἡ τοῦ Προδρόμου κεφαλή, ἀκτῖνας ἀφίησι τῆς ἀφθαρσίας, πιστοῖς τῶν ἰάσεων· ἄνωθεν συναθροίζει, τήν πληθύν τῶν Ἀγγέλων, κάτωθεν συγκαλεῖται, τῶν ἀνθρώπων τό γένος, ὁμόφωνον ἀναπέμψαι, δόξαν Χριστῷ τῷ Θεῷ.

Κοντάκιο: Ἦχος β’. Τά ἄνω ζητῶν: Προφήτα Θεοῦ, καί Πρόδρομε τῆς χάριτος, τήν Κάραν τήν σήν, ὡς ῥόδον Ἱερώτατον, ἐκ τῆς γῆς εὑράμενοι, τάς ἰάσεις πάντοτε λαμβάνομεν· καί γάρ πάλιν ὡς πρότερον, ἐν κόσμῳ κηρύττεις τήν μετάνοιαν.

Πηγή: Απόσπασμα από το αφιέρωμα στον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο


25 Μαΐου: Μνήμη της Γ' ευρέσης της τιμίας κεφαλής
του προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου

a-b.eyresi.Kefalis.agioy.iwanni«S.Drekou»aenai-EpAnastasi

Φωνὴ βοῶντος γῆς μυχῷ κεκρυμμένη,
Τῆς γῆς ῥαγείσης, πᾶσιν ἤχησε ξένως.
Εἰκάδι δὲ Προδρόμοιο Κάρην εὗρον κατὰ πέμπτην.

Η Τρίτη Εύρεση Τιμίας Κεφαλής Ιωάννου Προδρόμου 25 Μαΐου

Την τίμια κεφαλή παρέλαβε τότε ο Επίσκοπος Ουράνιος και την τοποθέτησε στην εκκλησία προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών. Μαρτυρώνται δε πολλά θαύματα και ιάσεις.

Η τιμία κεφαλή του Βαπτιστή Ιωάννη, ενώ ήταν κρυμμένη για πολλά χρόνια, φάνηκε μέσα από τη γη και έλαμψε ως χρυσός. Και ενώ στην αρχή ευρίσκετο τοποθετημένη ειδική στάμνα, βρέθηκε μέσα σε αργυρό αγγείο και σε ιερό τόπο.

Η εύρεση εγένετο κατόπιν πληροφορίας, την οποία έδωσε κάποιος ιερέας από τα Κόμανα της Καππαδοκίας, ο οποίος είδε το ακριβές σημείο σε ιερό εφύπνιο.

Από εκεί μετακόμισαν το Ιερό λείψανο στην Κωνσταντινούπολη, όπου η υποδοχή έγινε με μεγάλη επισημότητα. 

Ο τότε πιστότατος βασιλιάς και ο Πατριάρχης με όλο τον ορθόδοξο λαό, υποδέχθηκαν με μεγάλη επισημότητα την τιμία κεφαλή του Προδρόμου.

Έπειτα, με ευλάβεια την προσκύνησαν και την τοποθέτησαν σε τόπο Ιερό. Έτσι, επαληθεύεται ο λόγος του ψαλμωδού Δαυίδ: «Φυλάσσει Κύριος πάντα τα οστά αυτών, εν εξ αυτών ου συντριβήσεται». Ο Κύριος, δηλαδή, φυλάσσει όλα τα οστά των δικαίων, και ούτε ένα από αυτά δε θα συντριβεί.

Από εκεί η ιερά κεφαλή μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη, όπου εγένετο μεγαλειώδης υποδοχή, παρουσία του αυτοκράτορα του Πατριάρχου και του πιστού και φιλαγίου λαού τής Βασιλεύουσας.

by Sophia-Ntrekou.gr 


Δείτε: Κωνσταντινούπολη: η Πόλη των πόλεων και η ιστορία της


25 Μαΐου: Μεταφορά στην Κωνσταντινούπολη της
τιμίας Χειρός του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου


Όμως, την ημέρα αυτή εορτάζουμε και το γεγονός της μεταφοράς στην Κωνσταντινούπολη της τιμίας Χειρός του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, που έγινε κατά τον ακόλουθο τρόπο:

Όταν ο Ευαγγελιστής Λουκάς μετέβη στην πόλη Σεβαστή, στην οποία είχε ενταφιαστεί το τίμιο λείψανο του Προδρόμου, παρέλαβε από τον τάφο την δεξιά Χείρα του Αγίου Ιωάννου και την μετέφερε στην Αντιόχεια. Δια της δεξιάς Χειρός του Προδρόμου γίνονταν στην Αντιόχεια πολλά θαύματα. Λέγεται μάλιστα ότι κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, ο Επίσκοπος ανύψωνε και την τίμια Χείρα. Την ώρα της ανυψώσεως άλλοτε εκτεινόταν και άλλοτε συστελλόταν. Με την έκτασή της δήλωνε ευφορία καρπών, ενώ με την συστολή της δήλωνε ανέχεια και φτώχεια. Για το λόγο αυτό πολλοί αυτοκράτορες του Βυζαντίου επιθυμούσαν να την πάρουν και, κυρίως, οι Κωνσταντίνος Ζ' της δυναστείας των Μακεδόνων και Ρωμανός Β' οι Πορφυρογέννητοι. 

Έτσι λοιπόν, κατά την περίοδο που διετέλεσαν αυτοκράτορες αυτοί οι δύο, κάποιος Διάκονος της Εκκλησίας των Αντιοχέων, Ιώβ ονομαζόμενος, ένα βράδυ, που κατά την παράδοση οι χριστιανοί ετελούσαν την ακολουθία του Αγιασμού, άρπαξε την Αγία Χείρα του Προδρόμου και την μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί ο φιλόχριστος αυτοκράτορας, αφού την ασπάστηκε με πολύ σεβασμό, την τοποθέτησε στα βασιλικά ανάκτορα. Η σύναξη των πιστών, σε ανάμνηση του γεγονότος της μετακομιδής της τιμίας Χείρας του Προδρόμου στην Κωνσταντινούπολη, ετελείτο στην περιοχή του Φορακίου (ή Σφωρακίου).

Ἀπολυτίκιο Ἦχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε: Ὡς θεῖον θησαύρισμα, ἐγκεκρυμμένον τῇ γῇ, Χριστὸς ἀπεκάλυψε, τὴν Κεφαλήν σου ἡμῖν, Προφῆτα καὶ Πρόδρομε, πάντες οὖν συνελθόντες, ἐν τῇ ταύτῃ εὒρέσει, ᾄσμασι θεηγόροις, τὸν Σωτῆρα ὑμνοῦμεν, τὸν σώζοντα ἡμᾶς ἐκ φθορᾶς ταῖς ἱκεσίαις σου. 

Κοντάκιο Ἦχος β’. Τὰ ἄνω ζητῶν: Προφῆτα Θεοῦ, καὶ Πρόδρομε τῆς χάριτος, τὴν Κάραν τὴν σήν, ὡς ῥόδον ἱερώτατον, ἐκ τῆς γῆς εὐράμενοι, τὰς ἰάσεις πάντοτε λαμβάνομεν· καὶ γὰρ πάλιν ὡς πρότερον, ἐν κόσμῳ κηρύττεις τὴν μετάνοιαν.

Μεγαλυνάριο: Τρίτην τῆς παντίμου σου Κεφαλῆς, μνείαν ἐκτελοῦμεν, ἣν ἐδόξασεν ἡ Τριάς, Βαπτιστὰ Κυρίου· ἐκ γῆς γὰρ τρίτως ὤφθη, μετανοεῖτε πᾶσιν, ἀνακραυγάζουσα.

Δείτε περισσότερα για τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή

ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΕΥΡΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΤΙΜΙΑΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΑΙ ΕΝΔΟΞΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ, ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΚΑΙ ΒΑΠΤΙΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ
ioannis Μικρογραφία (Μινιατούρα) στο Μηνολόγιο του Βασιλείου Β'
Μικρογραφία (Μινιατούρα) στο Μηνολόγιο του Βασιλείου Β'.
Synaxis of Saint John the Holy Glorious Prophet, Baptist,
and Forerunner (Menologion of Basil II)

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΝ: παπα Γιώργης Δορμπαράκης

Μία πολύ ὄμορφη εἰκόνα τῆς σχέσης τοῦ ἁγίου ᾽Ιωάννη Προδρόμου μέ τόν Ιησοῦ Χριστό, πού μᾶς προβάλλει ἡ ὑμνολογία τῆς σημερινῆς ἑορτῆς, εἶναι αὐτή τῆς φωνῆς πρός τόν Λόγο. «Έγινες φωνή του Λόγου, Πρόδρομε οὐράνιε ἄνθρωπε» («Φωνήν του Λόγου γεγονώς…Πρόδρομε οὐράνιε ἄνθρωπε») (ωδή α'). Ὁ ἅγιος Ιωάννης δηλαδή προβάλλεται, μέ βάση τά πραγματικά περιστατικά τῆς ζωῆς του, ὡς ἐκεῖνος πού φανερώνει τήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ, πού ἐξαγγέλλει μέ δυνατή φωνή, ὥστε νά γίνει ἀκουστός, τόν ἐρχομό τοῦ Μεσσία. Καί βεβαίως δέν εἶναι ὁ μόνος πού ἔχει αὐτό τό χαρακτηριστικό.

Ὅλοι οἱ προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἀποτελοῦν κατ᾽ ἀκρίβεια τέτοιες φωνές γιά τόν ἐρχομό Αὐτοῦ, μέ τή διαφορά ὅτι ὁ ἅγιος Ιωάννης, ὡς ὁ τελευταῖος προφήτης καί τό πλήρωμα γι᾽ αὐτό τῆς προφητείας, εἶναι ἡ πιό δυνατή φωνή, κυριολεκτικά, ὅπως ὀνομάζεται, «ὁ μεγαλοφωνότατος πάντων τῶν προφητῶν καί προφητών ὑπέρτερος» (ωδή δ').


Ἡ σχέση τῆς φωνῆς πρός τόν Λόγο βρίσκεται σέ εὐθεῖα γραμμή, ἡ φωνή δηλαδή ἀκούγεται γιά νά φανερώνει ἀποκλειστικά καί μόνο τόν Λόγο, γεγονός πού σημαίνει ὅτι ὁ ᾽Ιωάννης στάλθηκε ἀπό τόν Θεό ὡς ἄγγελος τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ: νά εἶναι ὁ Πρόδρομος Εκείνου, ἄρα μέ τόν τρόπο αὐτό νά κατανοεῖ κανείς καί τήν ὕπαρξη καί τό ἔργο του. Έτσι ἡ φωνή τοῦ Προδρόμου δέν μποροῦσε νά μηνύσει κάτι ἄλλο, πέραν αὐτοῦ γιά τό ὁποῖο ἦλθε καί ὁ Χριστός, δηλαδή τή μετάνοια. Ὁ Χριστός, ὡς ὁ ἐνσαρκωθείς Θεός μας, ἦλθε ἀκριβῶς γιά νά ἑνώσει «εἰς ἕν», πού θά πεῖ στόν ἑαυτό Του καί διά τοῦ ἑαυτοῦ Του στόν Θεό Πατέρα, «πάντα τά διεσκορπισμένα τέκνα Αὐτοῦ», συνεπῶς νά καλέσει τόν κόσμο ὅλο σέ μετάνοια. Γι᾽ αὐτό καί τό κήρυγμα τοῦ ἁγίου Ιωάννη καί τό κήρυγμα τοῦ ᾽Ι. Χριστοῦ εἶναι ἀκριβῶς τό ἴδιο: «μετανοεῖτε, ἤγγικε γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». «Σέ ὅλους βεβαίωσε ἡ κάρα τοῦ Προδρόμου τούς σωτήριους δρόμους τῆς μετανοίας, μέ τίς θεῖες συμβουλές»(«Κάρα…πᾶσι τῆς μετανοίας τάς σωτηρίους ὁδούς θείαις ὑποθήκαις βεβαιώσασα») (αίνοι). 


Ὑπενθύμιση αὐτονοήτων, θά πεῖ κάποιος. Ναί, ἀλλά μέ προέκταση καί στά καθ᾽ ἡμᾶς. Δηλαδή: δέν μπορεῖ κάποιος πού θέλει νά ἀνήκει στόν Χριστό καί στήν ἁγία Του Εκκλησία, νά ἔχει διαφορετική φωνή ἀπό ὅ,τι ᾽Εκεῖνος. Τί θέλουμε νά ποῦμε; Ὁ χριστιανός «βοᾶ» μέ τά λόγια του, κυρίως ὅμως μέ τή ζωή του, τήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ. «Οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη» (ὁ Κύριος). 

Δέν εἶναι δυνατόν νά εἴμαστε χριστιανοί καί ἀπό τήν ἄλλη ἡ ζωή καί οἱ λόγοι μας νά μή βρίσκονται σέ εὐθεῖα γραμμή καί ἀναλογία πρός τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ καί τῶν ἁγίων φίλων Του. Δέν εἶναι τυχαῖο ὅτι βάση τῆς Εκκλησίας ἀποτελεῖ ἡ πεποίθηση καί τό βίωμα ὅτι οἱ χριστιανοί συνιστοῦμε μέλη Χριστοῦ καί συνεπῶς προεκτείνουμε Εκείνου τήν παρουσία στόν κόσμο. Κι ἐπειδή ὁ Λόγος Χριστός ἔζησε καί δίδαξε τήν ταπείνωση καί τήν ἀγάπη – αὐτό ἄλλωστε εἶναι καί τό κύριο γνώρισμα αὐτοῦ πού μετανοεῖ - ἄρα καί ὁ χριστιανός εἶναι πράγματι χριστιανός, ὅταν ζεῖ ταπεινά καί μέ ἀγάπη. 

Ὁποιαδήποτε ἄλλη «φωνή», ἔστω καί στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, ἀποτελεῖ παραχάραξη Εκείνου καί βεβαίως παραφωνία Του.


Στις 7 Ιανουαρίου εορτάζεται η Σύναξις Αγίου Ιωάννου Προδρόμου και η μετένεξις, η μεταφορά, δηλαδή, της Τιμίας χειρός του αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, από την Αντιόχεια στην Κωνσταντινούπολη, στα χρόνια του Κωνσταντίνου του Πορφυρογέννητου και του Ρωμανού του Β', του υιού του, Πορφυρογέννητου κι αυτού, τον 10ο αιώνα.

🟨 Οι εορτές του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου σε ολόκληρο το έτος:



Η Κυρά Φροσύνη (1773 - 1801) και το τραγικό τέλος της από τον Αλή πασά ✍ απήχηση στην λογοτεχνία και την τέχνη (αφιέρωμα)

Η κυρά-Φροσύνη με ηπειρώτικη φορεσιά, σε ελαιογραφία 
Νικόλαου Κουνελάκη 19ος αι. Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών

Η Κυρά Φροσύνη από τα Ιωάννινα την
πόλη των θρύλων και των παραδόσεων

...Τ’ ακούσατε τι γίνηκε ‘ς τα Γιάννενα, τη λίμνη,
που πνίξανε τοις δεκαφτά με την κυρά Φροσύνη;

Δημήτρης Μυταράς 🎨 ο ζωγράφος των χρωμάτων έφυγε τυφλός και πικραμένος 🎨 αφιέρωμα video

efyge-o-megalos.dimitris-mytaras«S.Drekou»aenai-EpAnastasi

🎨 Δημήτρης Μυταράς 🎨

Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Columnist Sophia Drekou, BSc in Psychology)


Ένας αιώνιος έφηβος που ήταν για πάντα «κρυμμένος»
στα τεράστια, ογκώδη σώματα που καταλάμβαναν
την παλέτα του από άκρη σε άκρη... 🎨

Κλαύσον τους αμετανοήτους ~ Κανένας δεν ξεχνά την Συμφωνία των Πρεσπών


✒️ Επιμέλεια: Σοφία Ντρέκου

Άγιος Ιωάννης ΧρυσόστομοςΚλαύσον τους αμετανοήτους, 
κλαύσον τους μηδέποτε μετανοήσαντες. 

Κλαύσον και όσους δεν πείθουν για την επίτευξη της επιστροφής. Γι' αυτούς που έχουν λόγο και υποχρέωση.

Άξιον Εστί η Πορεία προς το Μέτωπο του Οδυσσέα Ελύτη (video)

«Πορεία μεταγωγικών». Ελληνοϊταλικός Πόλεμος 1940 
Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη
Κάπως έτσι φτιάχνονται οι ήρωες... δημιουργούν το ακατόρθωτο συνεχίζοντας το παράδειγμα του Λεωνίδα, του Κολοκοτρώνη, του Αυτοκράτορα των Ρωμιών Παλαιολόγου, θεωρώντας να στέκονται ψηλά στα μάτια των Ελεύθερων Ελλήνων, αλλά και σαν παράδειγμα φερόμενο μέσα από τους αιώνες. ΘΥΣΙΑ για την Ανθρωπότητα. Υποχρέωση μας, να μη τους ξεχάσουμε !
Αφιερωμένη δημοσίευση σε αυτούς που 
την Ακριβή ζωή τους χάρισαν για μας .✟. 

Ο Νίκος Λυγερός για τα Θεοφάνεια, τον σταυρό στη θάλασσα και την παράδοση ★ Θεία Λειτουργία στα Κατεχόμενα

...αν σηκώσεις κι εσύ την εικόνα για να περάσουν οι άλλοι από κάτω, 
τότε θα καταλάβεις ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος σου. Νίκος Λυγερός

Επιμέλεια, Συλλογή Σοφία Ντρέκου

Όταν πετάμε τον σταυρό στη θάλασσα

Όταν πετάμε τον σταυρό στη θάλασσα είναι για να τον πάρουμε πίσω και δεν το κάνουμε μόνο λόγω παράδοσης, αλλά λόγω πίστης. Απλώς η παράδοσή μας ακολουθεί την πίστη μας και τα νοητικά της σχήματα. Με άλλα λόγια δεν είμαστε εδώ για να φαινόμαστε, αλλά επειδή υπηρετούμε έναν σκοπό και αυτός είναι πάρα πολύ απλός, ακολουθούμε τη διδασκαλία του Χριστού.

Τα τελευταία συγκλονιστικά λόγια ενός ερωτευμένου αγίου!

Art: Martyrdom of Saint Ignatius of Antioch - Cesare Fracanzano
Baroque Art Oil on canvas: Martyrdom of Saint Ignatius of Antioch,
c. 1635–40. Painting by Cesare Fracanzano (1605-1651) Πινακοθήκη
Μποργκέζε (Borghese Gallery and Museum) Number: 350 (icon)

Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος (50 - 98 ή 117 μ.Χ.) 
Μαρτύρησε στη Ρώμη και η Εκκλησία, τον τιμά

Το Άγιον Όρος στη Χάρτα του Ρήγα Φεραίου το 1797 και τα δώδεκα φύλλα του Ελληνισμού

Ρήγας Βελεστινλής ή Φεραίος: Τα δώδεκα φύλλα του Ελληνισμού - Το Άγιο Όρος στη Χάρτα του Ρήγα (1797)
 
Αν δεν διεκδικήσουμε την ιστορία μας, δεν θα έχουμε μέλλον. Αυτό ακριβώς συνέβη με το φαινόμενο Ρήγας Φεραίος... Διεκδικούσε το μέλλον της Ελεύθερης πατρίδας προσπαθώντας να καταγράψει την ιστορία μας στη Χάρτα του και με το θούριο ν' αφυπνήσει τις συνειδήσεις των σκλαβωμένων Ελλήνων!!!

Όταν μου κάνουν παρατηρήσεις, στενοχωριέμαι. Πώς να το αντιμετωπίσω; - Άγιος Παΐσιος Αγιορείτης

Άγιος Παΐσιος: Η λύπη εξαντλεί τις ψυχικές και σωματικές μας δυνάμεις  – Γέροντα, συχνά μου πονάει το στομάχι και δυσκολεύομαι να ανταποκριθώ στα πνευματικά μου καθήκοντα.  Το Αγιορείτικο Θυμίαμα είναι αυθεντικό μοναστηριακό προϊόν. Φτιάχνεται με προσωπική φροντίδα & προσευχή από κελλιώτες μοναχούς. Αγοράστε το μοναδικό Αγιορείτικο Μοσχοθυμίαμα εδώ.  – Εσύ κάθεσαι και συζητάς με τους λογισμούς σου, τα βλέπεις όλα μαύρα και βασανίζεσαι χωρίς λόγο∙ έτσι τσακίζεσαι ψυχικά και σωματικά.  Έπειτα από ένα τέτοιο τσάκισμα πονάει και το στομάχι, και πού να βρεθεί μετά κουράγιο για πνευματικά;  Μπορεί να πάρεις κάτι και να σου περάσει το στομάχι, αλλά, αν δεν λείψει η στενοχώρια, πάλι θα πονέσει. Μη δέχεσαι τους λογισμούς που σε απογοητεύουν, για να μην αχρηστέψεις τα δώρα που σου έχει δώσει ο Θεός. Όσο θα τοποθετείσαι σωστά, τόσο θα γαληνεύεις και θα ηρεμείς, και τόσο η υγεία σου θα καλυτερεύει και δε θα έχεις ανάγκη από φάρμακα.  Η στενοχώρια αφοπλίζει τον άνθρωπο. Του ρουφάει όλο το μεδούλι των ψυχικών και σωματικών του δυνάμεων και δεν τον αφήνει να κάνει τίποτε. Δηλητηριάζει την ψυχή και φέρνει ανωμαλίες και στο σώμα. Χτυπάει στα πιο ευαίσθητα μέρη του σώματος και εξασθενεί τον άνθρωπο με το άγχος που δημιουργεί. Το δηλητηρίασμα από την πίκρα μπορεί να καταβάλει τελείως όχι μόνον έναν ευαίσθητο οργανισμό αλλά και γερούς οργανισμούς.  Μια αδελφή εδώ ξέρετε τι δυνατότητες έχει; Μπορεί να κάνει πολύ καλή πνευματική εργασία, και στις δουλειές είναι σπίρτο! Όλο το μοναστήρι μπορεί να το φέρει βόλτα, αλλά, επειδή την πιάνει αυτό το τσάκισμα από την στενοχώρια, δεν μπορεί να κάνει τίποτε∙ χαραμίζεται. Κι έτσι αχρηστεύεται μια γερή μηχανή.

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Ο εγωισμός πάντα φέρνει λύπη και άγχος. 
Όταν ο άνθρωπος δεν έχει μετάνοια, 
αλλά στενοχωριέται από εγωισμό,
από ανθραπαρέσκεια, επειδή ξέπεσε

Το στόλισμα των Χριστουγέννων: Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα έλατο με μήλα 🎄 Ν. Λυγερός


Έρευνα, Σοφία Ντρέκου Αρθρογράφος

Αν η μηλιά είναι αρχικό σύμβολο
και έχει συνδυαστεί με τα Χριστούγεννα
στη συνέχεια γιατί μετά ξέχασες

Γεώργιος Δροσίνης ✧ Πίστη, Τί λοιπόν, Ανθισμένη Αμυγδαλιά και ο Βιολιστής

δια χειρός Ελένης Κυριαζοπούλου

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)


Ό,τι και να γράψει κανείς για το ταλέντο του Γεωργίου Δροσίνη, είναι λίγο. Υπήρξε τεράστιος ποιητής, από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές όλων των εποχών. Άγγιξε και το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ενώ πολλά ποιήματά του κοσμούσαν τις παλιές σχολικές εκδόσεις, όταν στην παιδεία δεν είχαν παρεισφρήσει επικίνδυνοι και ανίκανοι άνθρωποι.

Αφιέρωμα στον Μάνο Ελευθερίου


Αφιέρωμα στον Μάνο Ελευθερίου και στο
Κύκνειο Άσμα του «Άνδρες του αίματος»

της Σοφίας Ντρέκου (Sophia Drekou) Αρθρογράφος

Ο Μάνος Ελευθερίου (12 Μαρτίου 1938 - 22 Ιουλίου 2018) υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ποιητές, στιχουργούς και πεζογράφους που γνώρισε ποτέ η χώρα. 

Η Ενότητα της Εκκλησίας και η Θεία Ευχαριστία κατά τους τρείς πρώτους αιώνες 📖 Διδακτορική διατριβή


Διδακτορική Εργασία: Η ενότητα της Εκκλησίας, 
«εν τη Θεία Ευχαριστία και τω Επισκόπω» 
κατά τους 3 πρώτους αιώνες. 

Διδακτορική Διατριβή που υποβλήθηκε στη θεολογική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Μητροπολίτη Περγάμου και καθηγητή Πανεπιστημίου, Ιωάννου Ζηζιούλα. 2η Έκδοση. Εκδόσεις Γρηγόρη. Αθήνα 1990.

Ανδρέας ο Πρωτόκλητος: Η ζωή ενός Οσιομάρτυρα δια χειρός Φώτη Κόντογλου

δια χειρός Φωτίου Κόντογλου, Fotis Kontoglou Original Αρχείο
δια χειρός Φωτίου ΚόντογλουFotis Kontoglou Original Αρχείο 

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Φώτης Κόντογλου: Ανδρέας ο Πρωτόκλητος.
Η Ζωή ενός Οσιομάρτυρα 

Προχθές στις 30 του Nοέμβρη ήτανε η μνήμη του αγίου αποστόλου Aνδρέα του Πρωτοκλήτου. Όλοι οι απόστολοι πεθάνανε με μαρτυρικό θάνατο, κηρύχνοντας το Eυαγγέλιο σε διάφορες χώρες. Στην Eλλάδα μαρτύρησε μοναχά ένας απ' αυτούς, ο Aνδρέας ο Πρωτόκλητος, δηλαδή που πήγε πρώτος κοντά στον Xριστό. Mαρτύρησε στην Πάτρα. Πολύ τιμημένη είναι η Πάτρα μέσα στον κόσμο, γιατί αξιώθηκε να ποτισθεί το χώμα της με το αίμα εκείνου που τον κάλεσε ο Xριστός πριν από τους άλλους έντεκα, πριν από τον αδερφό του τον Πέτρο

Γιατί οι άθεοι θέλουν ένα τζαμί; Άνοιξε τζαμί στην Αθήνα - η πιστοποιημένη ανικανότητα

Το τζαμί του Βοτανικού είναι το πρώτο επίσημα αναγνωρισμένο τζαμί 
στην Ελλάδα. Κατασκευάστηκε από την ελληνική κυβέρνηση της Ν.Δ.

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Το τζαμί του Βοτανικού, γνωστό και ως Ισλαμικό Τέμενος του Βοτανικού, είναι μουσουλμανικό τέμενος το οποίο βρίσκεται στην Αθήνα και η επίσημη έναρξη λειτουργίας του πραγματοποιήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 2020.

Η Αγία Αικατερίνη και η συνομιλία της με τους 50 ρήτορες - απαντήσεις με προφητείες αρχαίων φιλοσόφων


Η Αγία Αικατερίνα και η συνομιλία της 
με τους 50 ρήτορες (Απαντήσεις 
με προφητείες αρχαίων φιλοσόφων)

Επιμέλεια, έρευνα Σοφία Ντρέκου,
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)


Εορτάζει στις 25 Νοεμβρίου και μαζί της, Οι Άγιοι Εκατό πενήντα Ρήτορες που πίστεψαν στον Ιησού Χριστό δια της Αγίας Αικατερίνης και μαρτύρησαν δια πυρός.

Εικόνα της Παναγίας Τριών Ετών και τα Εισόδια Θεοτόκου στη Λαογραφία και στην Ορθόδοξη Εικόνα

Τα Εισόδια της Θεοτόκου Σοφία Ντρέκου
Στην Φωτογραφία «Η Κυρία Θεοτόκος Τριών Ετών». 
Η μικρή χάρτινη εικόνα βρίσκεται στην Γυναικεία Ι. 
Μονή της Αγίας Άννης ή Σεϊδανάγια (=της Αγίας 
Δεσποίνης) στην Παλαιά Πόλη της Ιερουσαλήμ.

Τα Εισόδια της Θεοτόκου 
της Σοφίας Ντρέκου

Η είσοδος της νηπίου Θεοτόκου εις τον Ναό, μάς καλεί σαν παιδιά που είμαστε όλοι στην ψυχή, να μπούμε στον Ναό και να προετοιμαστούμε με ταπεινότητα και ελπίδα για το χαρμόσυνο γεγονός. 

Αλέκος Παναγούλης ✫ ωραίος ως Έλλην ✫ Της Λευτεριάς το παραμύθι γράφεται με αίμα (αφιέρωμα)


Έρευνα Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Sophia Drekou, BSc in Psychology)

Ας κάνουμε την Εργατική Πρωτομαγιά και, την 1η Μαΐου 1976 ημέρα του ατυχήματος (;) του Παναγούλη, διπλή γιορτή. Γιορτή αντίστασης απέναντι στην βαρβαρότητα και στην εξουσία που πρώτος αποκήρυξε ο Ιησούς Χριστός. (Μτ. 4:8-10 και Λκ. 4:5-8)