Το ζεϊμπέκικο θέλει ψυχή, όχι πόδια... σε αναπηρικό αμαξίδιο το καλύτερο ζεϊμπέκικο (video)

ΦΩΤΟ από μουσικό βίντεο Papa Roach - Meet Wheelz / Born For Greatness
ΦΩΤΟ από το μουσικό βίντεο Papa Roach - 
Meet Wheelz / Born For Greatness

Ο φωτισμός στην φωτογραφία
σε μια ζεϊμπέκικη αγρυπνία

Η Ματωμένη Κυριακή κατά τον Μενέλαο Λουντέμη

4 Δεκεμβρίου 1944 Αθήνα, κηδεία 23 διαδηλωτών του ΕΑΜ, μαυροφορεμένα κορίτσια στο Σύνταγμα
Πάνω απ’ το κεφάλι του σάλευαν σαν καπνοί τα μαύρα πανιά 
και ματωμένες παντιέρες. 4 Δεκεμβρίου 1944, Αθήνα. Από την κηδεία 
των 23 διαδηλωτών του ΕΑΜ  στις 3/12/1944. Τα μαυροφορεμένα κορίτσια 
στο Σύνταγμα κρατούν αιματοβαμμένο πανό. Συνολικά οι αστυνομία 
σκότωσε 23 και τραυμάτισε 140. Ανάμεσα τους και πολλές γυναίκες

3 Δεκεμβρίου 1944 - Αθήνα, Δεκεμβριανά. Η Αστυνομία Πόλεων, κατόπιν εντολής του Άγγελου Έβερτ χτυπά το ειρηνικό συλλαλητήριο του ΕΑΜ στην Πλατεία Συντάγματος, με αποτέλεσμα περισσότερους από 30 νεκρούς και εκατοντάδες τραυματίες διαδηλωτές. Το γεγονός σηματοδοτεί την έναρξη του ένοπλου κινήματος του ΚΚΕ στην πρωτεύουσα, που θα διαρκέσει επί 33 ημέρες. (βλ. ΕΔΩ)

Μεσογαίας Νικόλαος: Οι ναοί πρέπει να ανοίξουν άμεσα με όρους υγειονομικούς και αυστηρούς αλλά και λογικούς


ΔΗΛΩΣΗ 1.12.2020 Μητροπολίτου 
Μεσογαίας & Λαυρεωτικής Νικολάου

Διαβάζει κανείς ότι στην Αγγλία ανοίγουν οι εκκλησίες για τα Χριστούγεννα. Μαζί με όλες και οι Ορθόδοξες. Από σήμερα και η Ιρλανδία επιτρέπει 50 πιστούς στις λειτουργίες.

Η Πανούκλα και ο Κορωνοϊός Covid-19

COVID 19, το βιβλίο του Αλμπέρ Καμύ

Η πανούκλα και ο Covid-19

Με την εμφάνιση του COVID 19, το βιβλίο του Αλμπέρ Καμύ «Η πανούκλα» ήρθε ξαφνικά στην επικαιρότητα και στις μέρες μας διαβάστηκε πολύ. Παρά το ότι είναι ένα βιβλίο αλληγορικό, μέσα απ’ το οποίο ο συγγραφέας φωτογραφίζει τα ολοκληρωτικά καθεστώτα, οι σημερινοί αναγνώστες, ανακαλύπτουν εκπληκτικές ομοιότητες με την κατάσταση που ζούμε τους τελευταίους μήνες. Θα ήθελα να επισημάνω μερικά σημεία.

Προετοιμασία για τα Χριστούγεννα - Ομιλία του Μητροπολίτη Μεσογαίας κ. Νικολάου (Video)


Προετοιμασία για τα Χριστούγεννα - Covid-19
Ομιλία του Μητροπολίτη Μεσογαίας κ. Νικολάου

Απόσπασμα από τη διαδικτυακή σύναξη 
νέων της Ι. Μητροπόλεως Μεσογαίας και 
Λαυρεωτικής την Κυριακή 15/11/2020.

και

Σπάτα, 13 Νοεμβρίου 2020 η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ με ΘΕΜΑ:
«Σκέψεις ἐπὶ τῇ ἐνάρξει τοῦ Ἁγίου Σαρανταημέρου»

Άγνωστο Θαύμα του αγίου Ανδρέα σε μάνα που βρίσκει τον χαμένο γιο της ως Τούρκο δερβίση το 1912 - Ιστορικά έγγραφα ντοκουμέντα


Εορτάζει στις 30 Νοεμβρίου εκάστου έτους.

Ἀντίστροφον σταύρωσιν Ἀνδρέας φέρει,
Φανεὶς ἀληθῶς οὐ σκιώδης ἀντίπους.
Σταυρὸν κακκεφαλῆς τριακοστῇ Ἀνδρέας ἔτλη.

Απόσπασμα από τη μελέτη 

Θ. Ρηγινιώτης - ΟΟΔΕ

«Ανεύρεσις απολεσθέντος υιού». Στην εφημερίδα Φωνή της Kύπρου της 24/6.4.1912 (η διπλή ημερομηνία δηλώνει παλαιό και νέο ημερολόγιο) διαβάζουμε την ακόλουθη εντυπωσιακή είδηση:

Tην παρελθούσαν εβδομάδα, κατά τον μεταξύ Mερσίνης και Kύπρου πλουν, έλαβε χώραν εν τω ατμοπλοίω, εν ώ εταξίδευον και ημέτεροι συμπατριώται εκ Kαϊμακλίου επιστρέφοντες εκ Mερσίνας εις Kύπρον, συγκινητικώτατον δράμα οφειλόμενον εις θαύμα προνοίας Θείας μάλλον ή εις τυχαίαν σύμπτωσιν, όπερ εν λεπτομερείαις έχει ως εξής:

Γυνή τις εξ Aλλαγιάς, Eλληνίς Oρθόδοξος, προ δεκαεξαετίας απώλεσε τον δωδεκαετή υιόν της, εις μάτην δε επί έτη πολλά αναζητούσα αυτόν ουκ έπαυσε θρηνούσα την συμφοράν της μηδεμίαν ανακούφισιν και παρηγορίαν ευρίσκουσα εν τω κόσμω. Eις τοιαύτην ευρίσκετο κατάστασιν, ότε, προ ολίγων εβδομάδων, είδε καθ’ ύπνους άνθρωπόν τινα ονόματι Aνδρέαν, όστις διεβεβαίου αυτήν ότι θα ανεύρη τον απολεσθέντα υιόν.

Φιλόθρησκος και ευσεβής μετά πίστεως απέβλεψεν εις τον καθ’ ύπνους παρουσιασθέντα Ανδρέαν, ως τον Aπόστολον Aνδρέαν, εφ ώ και ήρχετο εις Kύπρον την παρελθούσαν εβδομάδα διά προσκύνημα εις την Mονήν του Aποστόλου Aνδρέου μετά πίστεως ότι θα ανεύρισκε τον απολεσθέντα υιόν, ότε κατά τον πλουν, μετά θρήνων διηγείτο εις τους διερωτώντας αυτήν τα κατά την συμφοράν της και το όνειρον.

Mεταξύ των επιβατών ήσαν και τινές Δερβίσαι*, ών είς μετά πολλού ενδιαφέροντος και παθητικοτάτης στάσεως παρηκολούθει την δυστυχή γυναίκα, ήν και πλησιάσας ιδιαιτέρως και λεπτομερέστερον μαθών τα κατ’ αυτήν ανεγνώρισεν αυτήν ως μητέρα του και εαυτόν ως υιόν της επιδείξας και το γνωστόν τη μητρί αυτού επί του προσώπου σημείον, εξ ού η μήτηρ εβεβαιώθη ότι είχεν ενώπιόν της τον προσφιλή υιόν της.

H συγκινητική σκηνή της αναγνωρίσεως βεβαίως δεν περιγράφεται διά λόγων, αλλά ούτε επί νεκραναστάσει δύναται να υπάρξη τόση χαρά, θερμότατοι δε και διαρκείς υπήρξαν οι ασπασμοί και αι περιπτύξεις, καθ’ άς και εξηγήθη η απώλεια του αρπαχθέντος υπό Tούρκων εξισλαμισθέντος και εκπαιδευθέντος εις Tουρκικόν Iεροσπουδαστήριον.

O φιλόστοργος υιός αμέσως απέβαλε το δερβισικόν της κεφαλής κάλυμμα, καθώς και την ενδυμασίαν, ξυρισθείς υπό ενός των ημετέρων συμπατριωτών, οίτινες παρόντες εις την συγκινητικήν σκηνήν μετέσχον της χαράς και εκοινώνησαν του ενθουσιασμού, εξεδήλωσε δε εαυτόν χριστιανόν, πιστόν της μητρός του τέκνον και περιεβλήθη χριστιανικήν ενδυμασίαν. Ήδη ευρίσκεται εις Kύπρον μετά της μητρός του εις την Mονήν του Aποστόλου Aνδρέα, όθεν βραδύτερον θα διέλθωσιν εκ Λευκωσίας διά να μεταβώσιν εις Kύκκον.

Ένα άγνωστο μεγάλο θαύμα του του Αγίου Ανδρέου το 1912

(Dervixes da Ordem Sufi Mevlevi em uma seção de Sema, Império Otomano, 1870
Δερβίσηδες του τάγματος των Σούφι Μεβλεβή σε τμήμα της Σεμά,
Οθωμανική Αυτοκρατορία το 1870. (Dervixes da Ordem Sufi Mevlevi
em uma seção de Sema, Império Otomano, 1870.) Wikimedia

Ένα μεγάλο θαύμα του Αποστόλου Ανδρέου
που έγινε το 1912, στην Καρπασία της Κύπρου,
όπως καταγράφεται μέσα σε ιστορικά 
ντοκουμέντα και κείμενα, που ίσως 
λίγοι Έλληνες γνωρίζουν!

(α. περιγραφή)

Την 10ην Αυγούστου 1912 γίνεται μέγα και πρωτάκουστον θαύμα. Ακούσατε με πολλή προσοχή να θαυμάσετε και να δοξάσετε τον πανεύφημον θαυματουργόν Απ. Ανδρέαν. Από την πόλιν Αλλαγίαν της Μικράς Ασίας ήταν μια γυναίκα Ελληνίδα ονόματι Μαρία, που είχε έναν υιόν 13 ετών, τον Παντελή. 

Μίαν ημέραν ενώ είχε βγη έξω ο Παντελής, τον επήραν οι Τούρκοι και τον έφεραν κρυφά στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί τον εσπούδασαν, παρά τη θέληση του, τα τούρκικα και τον έκαμαν δερβίσην. Φανερά ήταν δερβίσης*, αλλά εις το κρυπτόν ήτο ορθόδοξος Χριστιανός και έκρυπτε πολύ μυστικά μέσα στα ενδύματα του ένα εικόνισμα της Παναγίας της Ευαγγελίστριας, το οποίον προσκυνούσε τακτικά.

Η δυστυχής μητέρα, που δεν εγνώριζε πού ευρίσκετο ο υιός της και αν ήταν ζωντανός ή πεθαμένος, έκλαιε απαρηγόρητα ημέρα και νύκτα. Εγονάτιζε και παρακαλούσε θερμά το Θεό και όλους τους Αγίους δια να της φανερώσουν πού βρίσκεται ο υιός της, αν ζη ή απέθανε δια να υπάγη να τον εύρη. Μια νύχτα ενώ ήταν γονατισμένη και έκλαιγε απαρηγόρητα παρακαλώντας το Θεό και τους Αγίους, απεκοιμήθη με συντροφιά τον πόνο. Ενώ εκοιμάτο είδε στο όνειρο της τον πολυθαύμαστον Απόστολον Ανδρέαν, ο οποίος της είπε:

- «Γρηά, γιατί κλαίεις απαρηγόρητα;» Κι’ αυτή του αποκρίνεται:
- «Έχασα το γιο μου 20 χρόνια τώρα, εγύρισα πόλεις και χωριά πολλά, μα δεν άκουσα πουθενά αν ζη ή απέθανε».

Και τότε ο Άγιος με τη χάρη του Θεού, της λέγει:

- «Ακουσε γρηά να σε καθοδηγήσω για να βρης το γιο σου. Να υπάγης την τάδε ημέρα του τάδε μηνός με ένα Αυστριακό καράβι, που πηγαίνει στην Κύπρο και εκεί θα βρης το γιο σου, ο οποίος ζη και είναι καλά. Να επιστρέψης με το ίδιο πλοίο. Να σημειώσης την ημερομηνία κατά την οποίαν θα υπάγης στο λιμένα της Μερσίνας και θα εύρης το πλοίο. Θα παρακαλέσης τον Καπετάνιο και θα του πης όλα τα συμβάντα».

Πραγματικώς όταν κατέβη η γρηά στο λιμένα την ημέρα που της είπεν ο άγιος, ήταν το πλοίο έτοιμο για το ταξείδι του. Το καράβι ανεχώρησε για την Κύπρο. Κάποτε εφάνησαν τα παράλια της και στο βάθος πρόβαλλε η Εκκλησία του Αποστόλου Ανδρέου. Οι Κύπριοι επιβάται όταν την είδαν, έκαμαν το σταυρό τους λέγοντας: Να, η Εκκλησία του Αποστόλου Ανδρέου.

Σε μια στιγμή την πλησιάζει και ένας δερβίσης (ο υιός της), που είχε την ίδια επιθυμία, δηλ. να ανταμωθή με τους γονείς του και να απαλλαγή από αυτή τη μισητή ζωή. Ο δερβίσης, λοιπόν, που ήταν μορφωμένος και φορούσε τούρκικο σαρίκι και μεγάλο γένι, λέγει της γρηάς:

- Γιατί, κυρά μου, κλαίεις έτσι απαρηγόρητα; Τι έχεις;
Η γρηά βλέποντας και ακούοντας έναν τούρκο, του λέγει:

-Αφέντη, αφού τόσον επιμένεις και θέλεις να μάθης τους πόνους μου, άκουσε. Προ 20 ετών εχάθη ο υιός μου πηγαίνοντας σχολείο και από τότε δεν ηκούσθη τίποτε πού βρίσκεται. Μετά, όμως, από πολλάς δεήσεις που έκαμα εις τον Θεόν και τους αγίους, με ωραμάτισεν ο Απόστολος Ανδρέας να υπάγω στην Κύπρο όπου είναι η Εκκλησία του για να προσκυνήσω. Τότε, Θεού οικονομία και του Αγίου ενεργεία, ο δερβίσης εγύριζε κι αυτός να βρη τους γονείς του. Λέγει, λοιπόν, προς αυτήν:

- Άκουσε γρηά, να σου ειπώ κάτι γι’ αυτά που ζητάς vα μάθης. Πες μου, ο σύζυγος σου ζη ακόμη και πώς ονομάζεται; Η γρηά του λέγει:

-Έχει καιρόν που απέθανεν ο άνδρας μου και ωνομάζετο Δημήτριος.
-Έχεις και άλλον υιόν;
- Μάλιστα.
- Πες μου, εσύ πώς ονομάζεσαι;
- Μαρία, του λέγει εκείνη.
- Και το όνομα του υιού σου, που εχάθηκε;
- Παντελής, του λέγει η γρηά.

Ο δερβίσης όταν άκουσε το όνομα του πατέρα του, της μητέρας του, του αδελφού του, το δικό του, συνεκινήθη πολύ, αλλά εβάσταξε ακόμη την τελευταίαν και σπουδαιοτέραν απόδειξιν, που είχε για τον εαυτό του, δηλαδή το σημάδι που είχεν εκ γενετής πάνω του, μια εληά κάτω από το μάγουλο.

- Γρηά, θα σε ερωτήσω ακόμη κάτι. Ενθυμείσαι αν ο υιός σου είχε κανένα σημάδι πάνω του; Τότε η γρηά συγκινήθηκε γιατί κατάλαβε ότι κάτι ήξευρεν ο δερβίσης για το γιο της και του λέγει: – Μάλιστα, είχε μίαν εληά κάτω από το μάγουλο.

Ο δερβίσης με τρεμάμενο χέρι σηκώνει το μεγάλο του γένι, το υψώνει και παρουσιάζεται η εληά, στο ίδιο σημείο που την είχεν ο υιός της ο Παντελής.

Η γρηά βλέποντας την ελιποθύμησε, έπεσε κάτω. Αμέσως ο δερβίσης και οι άλλοι επιβάται έχυσαν νερό στη γρηά και την συνέφεραν. Τότε αναστέναξε βαθειά και φώναξε άγρια:
- Αχ Θεέ μου και Απόστολε Ανδρέα, αυτός είναι ο χαμένος γιος μου που τον ζητώ 20 χρόνια. 
Τότε ενηγκαλίσθη τη γρηά μητέρα του και εφιλήθηκαν επί ένα λεπτόν, συνοδευόμενοι από δάκρυα χαράς και συγκινήσεως. Πόση χαρά δοκίμασαν, που εκφράστηκε σαν δοξολογία προς το Θεό και τον Άγιον. Μετά την βάπτισιν του Παντελή επήγαν και οι τρεις εις την εκκλησίαν του Απ. Ανδρέου, τον οποίον και προσκύνησαν με δάκρυα χαράς, μετανοίας και συγκινήσεως.

Όλη δε η Κύπρος εχάρη δια το θαύμα του Απ. Ανδρέου.

Διαβάστε τον βίο του Αγίου Ανδρέα 

Ο απαχθείς Παντελής Χατζηγεώργης, πρώην Τούρκος Δερβίσης, με την  μητέρα του, μετά την θαυματουργική, από τον Άγιο Ανδρέα, επιστροφή του.
Ο απαχθείς Παντελής Χατζηγεώργης, πρώην Τούρκος Δερβίσης, με την 
μητέρα του, μετά την θαυματουργική, από τον Άγιο Ανδρέα, επιστροφή του.

(β. περιγραφή)

Την περίοδο της ηγουμενίας του Οικονόμου Χριστόφορου Κυκκώτη συνέβηκε ένα θαυμαστό γεγονός, που συγκλόνισε τους κατοίκους της Κύπρου και αύξησε το σεβασμό και την αγάπη τους προς τον Απόστολο Ανδρέα και το μοναστήρι* του. Συγκεκριμένα γύρω στο 1896, οι Τούρκοι είχαν απαγάγει στην πόλη Αλλαγιά της Μικράς Ασίας το μοναχογιό μιας φτωχής Ελληνίδας της Μαρίας. Παρά τις προσπάθειες της γυναίκας να επανεύρει το γιο της, τούτο δυστυχώς δεν κατέστη δυνατό.

Ο μικρός Παντελής Χατζηγεώργη είχε οδηγηθεί από τους απαγωγείς του στις στρατιωτικές σχολές του κατακτητή και τα ισλαμικά τάγματα ώστε, μετά την αποφοίτησή του, να υπηρετήσει το Σουλτάνο και το Μωάμεθ. Έκτοτε η μητέρα του εναπόθεσε στο Θεό τις ελπίδες της για την ανεύρεσή του και με καθημερινές και συνεχείς προσευχές Τον ικέτευε να την ελεήσει.

Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1912, είδε στον ύπνο της κάποιον Ανδρέα, και της ανακοίνωσε ότι σύντομα θα συναντούσε το χαμένο γιο της. Η μάνα πεπεισμένη ότι ο επισκέπτης της δεν ήταν άλλος από το πρωτόκλητο μαθητή του Χριστού, αναχώρησε αμέσως με το αυστριακό ατμόπλοιο που εκτελούσε το δρομολόγιο Σμύρνης – Λάρνακας για προσκύνημα στο μοναστήρι του Αγίου, στην Κύπρο.

Cyprus north - Apostolos Andreas Monastery
Cyprus north Apostolos Andreas Monastery 2010.
Το ιστορικό Μοναστήρι του Αγίου Ανδρέα σήμερα,
έρημο και μόνο, στην κατεχόμενη από Τούρκους, Καρπασία.

Με το ίδιο καράβι ταξίδευαν επίσης πολλοί Κύπριοι – άνδρες και γυναίκες – οι οποίοι εργάζονταν στη Μερσίνα και στα Άδανα ως υπάλληλοι γερμανικής εταιρίας που κατασκεύαζε τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα της Ανατολής. Στο καράβι υπήρχε επίσης και μια μικρή ομάδα από δερβίσηδες*, που επισκέπτονταν την Κύπρο για να διευθετήσουν διάφορες οικονομικές εκκρεμότητες των τεκέδων του νησιού.

Σε κάποια στιγμή, η Μαρία διηγήθηκε τα συμβάντα στις άλλες γυναίκες που συνταξίδευαν μαζί της και εξέφρασε τη βαθιά της πεποίθηση πως με τη βοήθεια του Αγίου θα επανεύρισκε το γιο της. Τη διήγησή της ακροαζόταν με πολύ ενδιαφέρον ένας από τους Δερβίσηδες, ο οποίος και παρατηρούσε προσεχτικά τη γυναίκα.

Τελικά την πλησίασε και της απηύθυνε το λόγο, διαπιστώνοντας ότι ήταν η μητέρα του, αφού όπως φαίνεται, παρά την πολύχρονη παραμονή του στα τουρκικά ιεροδιδασκαλεία, εξακολουθούσε να διατηρεί ενθυμήσεις από την παιδική του ζωή. Αφαίρεσε τότε το κάλυμμα της κεφαλής και αφού ντύθηκε με ελληνικά ρούχα, ομολόγησε την χριστιανική του πίστη.

Η χαρά και των δύο, όπως και όσον άλλων Χριστιανών ταξίδευαν μαζί τους, ήταν πολύ μεγάλη και ξεπερνούσε τα όρια της συγκίνησης. Μόλις δε το καράβι προσάραξε στη Λάρνακα, μητέρα και γιος έτρεξαν στο ναό του Αγίου Λαζάρου, όπου προσευχήθηκαν θερμά και ευχαρίστησαν τον Απόστολο Ανδρέα.

Στη συνέχεια ο Παντελής ομολόγησε για δεύτερη φορά, μπροστά στον ιερέα του ναού παπά Ιωάννη Μακούλη, πίστη στο Τριαδικό Θεό. Ο παπά Ιωάννης σφράγισε την επάνοδο του Παντελή στο Χριστιανισμό με την τέλεση του μυστηρίου του χρίσματος. Ακολούθως αφού επισκέφθηκαν το μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα, όπου προσκύνησαν τον Άγιο και τον ευχαρίστησαν για τη θαυμαστή βοήθειά του, μετέβησαν στο μοναστήρι του Κύκκου στο οποίον παρέμειναν για λίγες μέρες.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΠΟΛΙΤΗΣ» 14/2/1999
by Αέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε το λαϊκό ποίημα που
γράφτηκε για το θαύμα αυτό. Το ποίημα γράφτηκε από τον
αείμνηστο λαϊκό ποιητή μας Ανδρέα Π. Μαππούραν το 1973.

 


Σημειώσεις:


Μονή Αποστόλου Ανδρέα (τουρκικά: Apostolos Andreas Manastırı) είναι μοναστήρι το οποίο βρίσκεται λίγο νότια από το ακρωτήριο Αποστόλου Ανδρέα, το βορειοανατολικό άκρο της Κύπρου. Είναι αφιερωμένη στον απόστολο Ανδρέα είναι ένας από τους σημαντικότερους θρησκευτικούς χώρους της Κύπρου και θεωρείται ιερό τόσο από τους Ελληνοκύπριους όσο και τους Τουρκοκύπριους.

Για την ίδρυση του φημισμένου Μοναστηριού του Αποστόλου Ανδρέα, που βρίσκεται στο ομώνυμο ακρωτήρι στην κατεχόμενη Καρπασία, ελάχιστα είναι γνωστά. Η παράδοση φέρει τον Απόστολο Ανδρέα να έχει περάσει από το μέρος εκείνο, τον 1ο αιώνα μ.Χ., όταν το καράβι με το οποίο ταξίδευε έμεινε αγκυροβολημένο για τρεις ημέρες σε παρακείμενο λιμανάκι λόγω νηνεμίας.

Εκεί ο Απόστολος δημιούργησε μια πηγή στο βράχο από όπου άρχισε να αναβλύζει άφθονο νερό, «που τρέχει από τότε στον λάκκο της Παλαιάς Εκκλησίας και από εκεί βγαίνει σαν Αγίασμα από βρύση κοντά στη θάλασσα» (Ι. Τσικνοπούλλου «Ο Απόστολος Ανδρέας», 1967, σ. 21). Αυτό θεράπευσε και το τυφλό παιδί του καπετάνιου του καραβιού, ο οποίος, σύμφωνα με την παράδοση, έκτισε στην ίδια τοποθεσία ναό αφιερωμένο στον πρωτόκλητο μαθητή του Χριστού.


Η παραδοσιακή ιστορία της ίδρυσης του μοναστηριού λέει ότι, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στους Αγίους Τόπους, το πλοίο που μετέφερε τον Άγιο Ανδρέα έφυγε από την πορεία του και χτύπησε βράχους στο ακρωτήριο. Όταν έφτασε στην ξηρά, ο Ανδρέας χτύπησε τα βράχια με το ραβδί του, οπότε και ξεπήδησε μια πηγή. Τα νερά αποδείχτηκε ότι είχαν θεραπευτικές δυνάμεις και αποκατέστησαν την όραση του καπετάνιου του πλοίου που είχε τυφλωθεί από το ένα μάτι.

Στη συνέχεια, ο χώρος έγινε χώρος προσκυνήματος. Ένα οχυρωμένο μοναστήρι βρισκόταν εδώ τον 12ο αιώνα, από το οποίο ο Ισαάκ Κομνηνός διαπραγματεύτηκε την παράδοσή του στον Ριχάρδο τον Λεοντόκαρδο. Τον 15ο αιώνα, ένα μικρό εκκλησάκι χτίστηκε κοντά στην ακτή. Η εκκλησία του κύριου μοναστηριού χρονολογείται στον 18ο αιώνα, ενώ τα κύρια κτίρια κτίστηκαν 100 χρόνια αργότερα.

Το μαζικό προσκύνημα, ωστόσο, είναι συγκριτικά πρόσφατο, και χρονολογείται από τον 20ο αιώνα. Η ιστορία λέγεται ότι το 1895 απήχθη ο γιος της Μαρίας Γεωργίου. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, ο Άγιος Ανδρέας εμφανίστηκε σε ένα όνειρο, της είπε να προσευχηθεί για την επιστροφή του γιου της στο μοναστήρι. Ζώντας στην Ανατολία, ξεκίνησε την πορεία προς την Κύπρο σε ένα πολύ γεμάτο σκάφος. Λέγοντας την ιστορία της κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ένας από τους επιβάτες, ένας νεαρός δερβίσης έγινε όλο και περισσότερο ενδιαφερόμενος. Ρωτώντας εάν ο γιος της είχε διακριτικά σημάδια, και όταν άκουσε ένα ζευγάρι σημάδια, αφαίρεσε τα ρούχα του για να αποκαλύψει τα ίδια σημάδια και η μητέρα και ο γιος επανενώθηκαν.

Μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974, ο αριθμός των προσκυνητών στο μοναστήρι μειώθηκε, αλλά με το άνοιγμα των σημείων διέλευσης το 2004 περισσότεροι προσκυνητές έχουν αρχίσει να επισκέπτονται το μοναστήρι. Το μοναστήρι έχει καταστραφεί τα τελευταία χρόνια, και υπάρχει χρηματοδότηση από τον ΟΗΕ για την κάλυψη της ανακαίνισης.

«Apostolos Andreas Monastery, Karpaz, North Cyprus». www.whatson-northcyprus.com. 

Το Μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα γιορτάζει κανονικά στις 30 Νοεμβρίου, όμως επειδή κατά την ημερομηνία αυτή ο καιρός είναι συνήθως χειμωνιάτικος και οι προσκυνητές ταλαιπωρούνταν σε μεγάλο βαθμό, και αφού σε παλαιότερες εποχές το προσκύνημα στο μοναστήρι απαιτούσε ταξίδι πολλών ημερών, καθιερώθηκε η 15η Αυγούστου – ημέρα που εγκαινιάστηκε ο νέος ναός το 1867 – ως ημέρα γιορτής για το μοναστήρι.

The Mevlevis, a mystical sect of Anatolia Επίσκεψη
The Mevlevis, a mystical sect of Anatolia
Περιστρεφόμενοι δερβίσηδες στη σύγχρονη Τουρκία (Ικόνιο).

*Οι Μεβλεβήδες ή Μεβλεβίτες δερβίσηδες (Mevlevi derviş, Μεβλεβί Ντερβίς) είναι ένα σουφικό τάγμα. Με τον όρο σούφι εννοούμε εκείνες τις πρώτες ασκητικές κοινότητες του Ισλάμ οι οποίες εγκατέλειψαν τα εγκόσμια, πρεσβεύοντας ότι το ανθρώπινο πεπρωμένο εξαρτάται από την ανεξιχνίαστη θέληση του Θεού. 

Σε αυτές τις κοινότητες επικράτησε αρχικά το ασκητικό στοιχείο του μυστικισμού, ενώ με την πάροδο του χρόνου ο ασκητισμός θεωρήθηκε ως προκαταρκτικό στάδιο για την επίτευξη της πνευματικής ζωής. Ο μυστικισμός πήρε την θέση του ασκητισμού ως στόχος και επιδίωξη. 

Οι κοινότητες των σούφι επηρεάστηκαν άμεσα από τις αρχαιότερες παραδόσεις και φιλοσοφίες της Ανατολής και της λεκάνης της Μεσογείου, όπως ο νεοπλατωνισμός, ο γνωστικισμός, ο βουδισμός και ο χριστιανισμός. 

Όλες αυτές οι διδασκαλίες έπαιξαν το ρόλο τους στην τελική διαμόρφωση της σουφικής διδασκαλίας, αφού σύμφωνα με τους σούφι «όλες οι Παραδόσεις οδηγούν στην μια και μόνη αλήθεια». 

Η φιλοσοφία των σούφι μαζί με το σιιτικό Ισλάμ, αλλά και την Ορθοδοξία, επηρέασε βαθιά το θρησκευτικό ρεύμα του Αλεβιτισμού.

Από το βιβλίο: Κωνσταντίνος Τσοπάνης. Ο μυστικισμός στις
θρησκείες του κόσμου. Αθήνα: Ιάμβλιχος, 2005. Σελίδες: 279

Απόσπασμα από το αφιέρωμά στον Απόστολο Ανδρέα ΕΔΩ
ΠηγήΑέναη επΑνάσταση | Sophia-Ntrekou.gr

Περισσότερα από τον θεολόγο Θεόδωρο Ρηγινιώτη


Τῌ Λ' ΤΟΥ ΜΗΝΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Μνήμη τοῦ ἁγίου καὶ ἐνδόξου Ἀποστόλου
Ἀνδρέου τοῦ Πρωτοκλήτου. Ἀκολουθία ἐδῶ.

Κοντάκιον Ἁγίου Ἀνδρέου τοῦ Πρωτοκλήτου
+Πατρῶν Νικοδήμου - Ἦχος β'

Προστασίαν οἱ πιστοὶ ἐξαιτοῦμεν, Ἀπόστολε, λυτρωθῆναι ἀπὸ συμφορῶν ταῖς πρεσβίαις σου. Μὴ παρίδης τῶν προστρεχομένων σοι δεήσεις ταπεινάς, ἀλλὰ πρόφθασον ὡς εὐμενής, εἰς τὴν βοήθειαν ἡμῶν καὶ κινδύνων ἀπάλλαξον. Σὺ γὰρ Χριστῶ προσῆξας, ὅμιλον τῶν Ἑλλήνων, καὶ τὰ αἰτήματα ἡμῶν Αὐτῶ προσάγαγε Πρωτόκλητε. 

Βιντεο/αφιέρωμα για τον Άγιο Ανδρέα τον Πρωτόκλητο και Απόστολο 
http://www.sophia-ntrekou.gr/2016/11/Andreas.apostolos.anakata.mallia.html




Στέλλα (1955) ολόκληρη η ταινία που άφησε εποχή - Ανάλυση 🎞️ Stella 1955 film Video | Αέναη επΑνάσταση

Stella (1955) Melina Mercuri movie poster

«Στέλλα» Πρεμιέρα 21 Νοεμβρίου 1955 ★ ★ ★ ★ ★

της Σοφίας Ντρέκου (Sophia Drekou)

Ταινία - θρύλος του ελληνικού κινηματογράφου, που πρωτοπροβλήθηκε το 1955 και έκανε τη Μελίνα Μερκούρη σταρ διεθνούς βεληνεκούς. Η ατάκα του Γιώργου Φούντα «Στέλλα κρατάω μαχαίρι» έγραψε ιστορία.

Ματθαίος Γιωσαφάτ 🖤 η αγάπη κρατάει μακριά τον φόβο του θανάτου (video)


VIDEO: ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΓΙΩΣΑΦΑΤ ΣΤΗΝ «Κ»
«Η αγάπη κρατάει μακριά τον φόβο του θανάτου»

Η πανδημία κλονίζει και τις σχέσεις. Ο κορυφαίος ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής Ματθαίος Γιωσαφάτ μιλάει στην «Κ» για τους τρόπους να αντιμετωπίσουμε το τοξικό συναίσθημα του φόβου.

Ματθαίος Μουντές - Εισόδια (Ανάλυση)

ένα ποίημα που μιλάει απευθείας στην καρδιά του αναγνώστη

Ο Ματθαίος Μουντές στα «Εισόδια» συνδυάζει αριστοτεχνικά τον θρησκευτικό σεβασμό με την προσωπική ευαισθησία και τη νοσταλγία, δημιουργώντας ένα ποίημα που μιλάει απευθείας στην καρδιά του αναγνώστη, προκαλώντας συναισθήματα γαλήνης και πνευματικής ανάτασης.

Σε Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ) οι Αρχιεπίσκοποι Αλβανίας Αναστάσιος και Αθηνών Ιερώνυμος Β΄ στον Ευαγγελισμό με κορωναϊό Covid-19

Το Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Ο Ευαγγελισμός» ξεκίνησε
25 Μαρτίου 1881 και ολοκληρώθηκε στις 25 Μαρτίου 1884

Ο Αρχιεπίσκοπος διεγνώσθη με κορωναϊό 
τη Δευτέρα και έχει ήπια συμπτωματολογία

19 Νοεμβρίου 2020, 09:22

Σε Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ) μεταφέρεται για προληπτικούς λόγους ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ο οποίος εισήχθη νωρίς το πρωί με κορωναϊό στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός.

Έγχρωμο φιλμ ντοκουμέντο από την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Μαρτυρία του κινηματογραφιστή (video)

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου – Σπάνια έγχρωμα πλάνα
από τις ημέρες της εξέγερσης. Ένα σπάνιο έγχρωμο φιλμ
από το Πολυτεχνείο, μοναδικό ντοκουμέντο από την ημέρα των 
αιματηρών γεγονότων, φέρνει στη δημοσιότητα η Aylon Film Archives.

Στους αγωνιστές με λογισμό και όνειρο σήμερα (video)


Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Μια χούφτα παιδιά άλλαξαν σελίδα.

Οι αγωνιστές με λογισμό και όνειρο
έχουν αφορμή αυτοκριτικής και
αναθεώρησης ως ΛΑΟΣ και ανθρωπότητα.

Σήμερα το επαναστατικό αίσθημα και

Η Επέτειος του Πολυτεχνείου στα χρόνια της πανδημίας με κορωναϊό τον CoVid-19. Στις διαδηλώσεις κολλάει;


47η επέτειος Πολυτεχνείου εν μέσω πανδημίας του Covid 19

Πολυτεχνείο εν μέσω πανδημίας: Πώς θα αποτραπούν
οι πορείες, ποια τα πρόστιμα για τους παραβάτες (Όλα τα μέτρα)

Εκδηλώσεις εν μέσω απαγορεύσεων με Drones, «Αίαντες» και 
5.000 αστυνομικοί στους δρόμους στα μέτρα για το Πολυτεχνείο.

ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ: Απόψε δεν θά ‘ρθω

Εξέγερση φοιτητών - Πολυτεχνείο
Εξέγερση φοιτητών - Πολυτεχνείο 1973

ΑΠΟΨΕ ΔΕΝ ΘΑ ‘ΡΘΩ

Απόψε δεν θά ‘ρθω, να μη με περιμένεις
μη με ρωτήσεις τι ώρα θα γυρίσω.
Είμαι εδώ κάτω με τους φίλους μου
και τραγουδάμε πλάι στις φωτιές.

Εδώ Πολυτεχνείο - Όλες οι ραδιοφωνικές μεταδόσεις του σταθμού του Πολυτεχνείου κατά την εξέγερση 1973 (ηχητικό ντοκουμέντο)


🔴 Οι μεταδόσεις του σταθμού του Πολυτεχνείου κατά την εξέγερση του Νοέμβρη του 1973

Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος
(Columnist Sophia Drekou)


📻 Ο ραδιοφωνικός σταθμός του Πολυτεχνείου ήταν παράνομος ραδιοφωνικός σταθμός ο οποίος λειτούργησε για ελάχιστες ημέρες το 1973, το τελευταίο έτος της δικτατορίας των Συνταγματαρχών με έδρα το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. 

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο αγωνιστής κατά της εξουσίας και διδάσκαλος της ανθρωπότητας

iwannis-xrysostomos-alygistos-kata-exoysias

Από τους σημαντικότερους πατέρες της Εκκλησίας ο Χρυσόστομος ανήκει στους μεγαλύτερους άνδρες της ανθρωπότητας. Με ανεπτυγμένη τη συνείδηση του χρέους του, ασυμβίβαστος και ανυποχώρητος για θέματα αρχών, πολιτικής και καθήκοντος, έμεινε στην ιστορία της ανθρωπότητας ως ο αλύγιστος αγωνιστής κατά της Εξουσίας

O θεατρικός Ρίτσος - Τα θεατρικά έργα του Γιάννη Ρίτσου


Ο ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
«Στων προβολέων την πυρκαϊά, στον τάφο της σκηνής / Πλέκω τα μέλη στους ρυθμούς ορχήστρας που καγχάζει / Κʼ είμαι χορευτικός σπασμός μιας πόρνης ηδονής / Κʼ είμαι του άξεστου ο εμπαιγμός και του ηλιθίου το χάζι». Με αυτούς τους στίχους μεταπλάθει ποιητικά τις πρώτες του εμπειρίες από τη θεατρική ζωή ο μεγάλος μας ποιητής Γιάννης Ρίτσος.

Άγιος Νεκτάριος περί Όρκου - Ο θρησκευτικός όρκος και το κατάλοιπο της Βαυαροκρατίας | Αέναη επΑνάσταση

Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως σε σύνθεση με σκηνή θρησκευτικού όρκου σε Ευαγγέλιο και κεριά. Συμβολισμός της διδασκαλίας του Αγίου για την αλήθεια χωρίς όρκο και η ιστορική πρακτική του θρησκευτικού όρκου στην Ελλάδα.
Συμβολική απεικόνιση: Ο Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως δίπλα σε σκηνή 
θρησκευτικού όρκου, με το Ευαγγέλιο και κεριά. Η διδασκαλία του 
αναδεικνύει ότι η χριστιανική αλήθεια δεν χρειάζεται όρκους

Η διαφορά όρκου μεταξύ διαπροσωπικών
σχέσεων και όρκου προς τις αρχές

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου, Αρθρογράφος

Η διδασκαλία του Αγίου Νεκταρίου για τον όρκο, η χριστιανική τελειότητα της αλήθειας χωρίς επίκληση, και η ιστορική διάσταση του θρησκευτικού όρκου ως βαυαρικό θεσμικό υπόλειμμα.

Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως - Ο Άνθρωπος του Θεού (Δείτε την ταινία Man Of God) Χρονολόγιο Αγίου Νεκταρίου | Αέναη επΑνάσταση

Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως – σύνθεση: δεξιά ο Άγιος από ιστορική φωτογραφία, αριστερά ο Άρης Σερβετάλης ως “Ο Άνθρωπος του Θεού”. Δημιουργία: Sophia Drekou.
Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως. Σύνθεση με τον Άγιο (δεξιά)
και τον Άρη Σερβετάλη από την ταινία «Ο Άνθρωπος του Θεού»
(αριστερά). Δημιουργία: Sophia Drekou – Aenai ePanastasi.

Φόρος τιμής στον Άγιο της Υπομονής, έναν αιώνα μετά την κοίμησή του, μέσα από την ιστορία της ζωής του, τα θαύματα και την κινηματογραφική ταινία που συγκίνησε όλο τον κόσμο.

Το υψηλότερο σημείο της Γης. Πως δημιουργήθηκαν τα Ιμαλάια στο Everest ❅ video αφιέρωμα


305 άνθρωποι έχουν χάσει την ζωή τους μεταξύ 1924 και 2021

Βίντεο αφιέρωμα στο υψηλότερο σημείο της Γης, τα Ιμαλάϊα
στο Everest και η τεκτονική πράξη γέννησης των Ιμαλαΐων

Επιμέλεια, έρευνα της Σοφίας Ντρέκου

Πραγματικές ομάδες 
γενναίων ανθρώπων 
που για χάρη της εμπειρίας
και της ομορφιάς, 

Προσώπων τόποι ο ποιητής Νικηφόρος Βρεττάκος (βίντεο)


Ο Έλληνας ποιητής, πεζογράφος, μεταφραστής, δοκιμιογράφος, ακαδημαϊκός και Επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Νικηφόρος Βρεττάκος (1 Ιανουαρίου 1912 – 4 Αυγούστου 1991), θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες ποιητές.

Είχε προταθεί 4 φορές για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, ενώ επίσης έλαβε:

Ο Σολωμός στ' όνειρό μου - Νίκος Καρούζος (video απαγγέλει ο ποιητής)


Μιὰ φορὰ τὸ χρόνο, τὰ Θεοφάνεια τὴ νύχτα, σὲ μιὰ
στιγμὴ γιομάτη μυστήριο, ἀνοίγουν οἱ οὐρανοὶ
κι ὅποιος προφτάση τότε νὰ ζητήσῃ ὅ,τι θέλει,
θὰ τἀποχτήσῃ αὐτὸ ποὺ θέλει. Διονύσιος Σολωμός

Νίκου Καρούζου - «Ο Σολωμός στ’ όνειρό μου»

Πώς πέφτουμε στη νύχτα κι από τί πόθους…

Σον Κόνερι - Από τον Τζέιμς Μποντ στην Ιθάκη του Καβάφη | Sean Connery Tribute και η Ελλάδα του Φωτός (Αέναη επΑνάσταση)

Πορτρέτο του Σον Κόνερι με φωτογραφικό κολάζ από ρόλους του ως Τζέιμς Μποντ. Ο Σερ Σον Κόνερι, γεννημένος το 1930 και απεβίωσε το 2020, υπήρξε εμβληματική μορφή του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Ο Σερ Σον Κόνερι (1930 – 2020), που ενσάρκωσε τον Τζέιμς Μποντ και 
άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στην ιστορία του κινηματογράφου.

Αφιέρωμα στον Σερ Σον Κόνερι: η ζωή, η τέχνη, ο Τζέιμς Μποντ, η αγάπη του για την Ελλάδα, το Πόρτο Χέλι και η συγκλονιστική απαγγελία της «Ιθάκης» του Καβάφη με μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου

Το video - αφιέρωμα λειτουργεί ως επιμύθιο του συνολικού άρθρου: ο Sean Connery συνεχίζει να «μιλά» μέσα από τις εικόνες, τις ερμηνείες και τη φωνή του.

Η Ελλάδα υπήρξε ένα από τα τελευταία του λιμάνια· η «Ιθάκη» του βρήκε τελικά μορφή όχι μόνο στο ποίημα του Καβάφη, αλλά και στην ίδια τη ζωή του.

Ο Λέων της Χαιρώνειας, το θλιμμένο λιοντάρι των Θηβαίων 338 π.Χ. Στην σκιά ενός γίγαντα

Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών & Λέων της Χαιρώνειας.
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαιρώνειας βρίσκεται δίπλα
στο μνημείο του Λέοντα, ιδρύθηκε το 1907.

της Σοφίας Ντρέκου

Ο Λέων της Χαιρώνειας


Νύχτα το γνώρισα το λιοντάρι, 
νύχτα με μάγεψε 
και όσα είχε να μου πει, τότε μου τα είπε. 

Ελευθέριος Βενιζέλος: Δια της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας μπορεί να φθάσει κανείς στην Κωνσταντινούπολη μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης


της Σοφίας Ντρέκου

Πρώτα στη Σμύρνη!

Μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης στις 27 Οκτωβρίου 1912, το τότε υπουργικό συμβούλιο μετέβη να συγχαρεί τον Ελευθέριο Βενιζέλο για την επιτυχία τής εξωτερικής του πολιτικής.

Άγγελος Σικελιανός: Η Εικοσιοχτώ του Οχτώβρη και η Αρχιστρατηγούσα του 1940 σε δύο χειρόγραφα ποιήματα


Η «Εικοσιοχτώ του Οχτώβρη του 1940»
όπως την γράφει ο Άγγελος Σικελιανός

Λίγες ημέρες πριν την απελευθέρωση, ο μεγάλος μας ποιητής Άγγελος Σικελιανός, δημοσιεύει στο περιοδικό «Νουμάς», ένα παρακλητικό ποίημα προς την Παναγία Παραμυθία, με σκοπό την Ελευθερία από τον Οθωμανικό ζυγό.

Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων, ο Σικελιανός θα επιστρατευτεί και θα συμμετάσχει ως απλός στρατιώτης στο μέτωπο της Ηπείρου.

Tην ημέρα που… κάποιοι έγραψαν Ιστορία στον Πόλεμο - The Day When (Video)

The Day When

Tην ημέρα που… (The Day When…)
Η εξαιρετική σειρά ντοκιμαντέρ από την ΕΡΤ1

Οι άντρες που έγραψαν Ιστορία. Σε εποχές μεγάλης κρίσης ή πολέμου, μία προσωπική απόφαση ενός εθνικού ηγέτη μπορεί να αλλάξει τα πάντα. Σαν να βλέπουμε θρίλερ που εκτυλίσσεται μέσα σε 24 ώρες, μέσα από αρχεία και ιστορικές αναπαραστάσεις θα ζήσουμε την ημέρα όπου κορυφαίας σημασίας προσωπικές επιλογές θα προκαλέσουν μεγάλες αλλαγές στην τελική έκβαση της μάχης. (από την παρουσίαση της σειράς)